8/134пн
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
13.08.08 р. Справа № 8/134пн
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "КОРУМ", м.Донецьк,
ЄДРПОУ 25343209
до відповідача Макіївської міської ради Донецької області, м.Макіївка, ЄДРПОУ 26040617
про визнання права
Суддя Ємельянов А.С.
Представники:
від позивача: Дмитрієва О.Г. – по дов.
від відповідача: Філіна Н.О. – по дов.
В засіданні суду брали участь:
СУТЬ СПРАВИ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "КОРУМ", м.Донецьк, позивач, звернувся до господарського суду Донецької області з позовом до відповідача, Макіївська міська рада Донецької області, м.Макіївка, про визнання права позивача на оренду земельної ділянки площею 0,52 га строком на 49 років для розміщення автозаправної станції з автогазозаправним пунктом, мийкою та магазином супутніх товарів за адресою: проспект Генерала Данилова (в районі кільця 4-13), Совєтський район, м.Макіївка шляхом підписання прямого договору оренди з Макіївською міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача до Макіївського міського голови.
Згідно із ст.22 Господарського процесуального кодексу України позивач згідно із заявою без номеру та дати, яка надійшла на адресу господарського суду Донецької області 13.08.2008р., заявив вимоги про визнання права позивача на набуття в оренду земельної ділянки площею 0,52 га строком на 49 років для розміщення автозаправної станції з автогазозаправним пунктом, мийкою та магазином супутніх товарів за адресою: проспект Генерала Данилова (в районі кільця 4-13), Совєтський район, м.Макіївка шляхом підписання прямого договору оренди з Макіївською міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача до Макіївського міського голови.
За таких обставин, позивачем заявлені, а судом розглянуті позовні вимоги, викладені у заяві без номеру та дати, яка надійшла на адресу господарського суду Донецької області 13.08.2008р.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на наявність у нього права на отримання спірної земельної ділянки в оренду на умовах та в порядку, передбачених Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з клопотанням до Макіївського міського голови.
Відповідач у відзиві на позовну заяву від 13.08.2008р. проти позовних вимог надав заперечення. Обґрунтовуючи свої заперечення проти позову відповідач посилається на ті обставини, що внаслідок внесення змін Законом України "Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі", отримання права оренди земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності, на теперішній час відбувається виключно на аукціонах. Одночасно, відповідач вказує на те, що на теперішній час Кабінетом Міністрів України не визначено особливостей оформлення права оренди земельних ділянок особам, стосовно яких станом на 01.01.2008р. відповідним органом виконавчої влади або місцевого самоврядування було прийнято рішення про погодження місця розташування об'єкту або про надання дозволу на розробку проекту землеустрою.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення сторін, господарський суд встановив:
09.10.2007р. Товариство з обмеженою відповідальністю "КОРУМ", м.Донецьк звернулося до Макіївського міського голови з клопотанням про надання земельної ділянки для розміщення автозаправної станції з автогазозаправним пунктом, мийкою та магазином супутніх товарів за адресою: проспект Генерала Данилова, Совєтський район, м.Макіївка.
19.10.2007р. позивачу було надано акт вибору та обстеження земельних ділянок, в якому зазначено, що земельна ділянка за вказаною вище адресою є придатною для будівництва автозаправної станції з автогазозаправним пунктом, мийкою та магазином супутніх товарів.
Одночасно, з метою отримання земельної ділянки для будівництва об'єкту нерухомості позивачем були отримані наступні дозволи державних органів та органів місцевого самоврядування:
- висновок Головного управління містобудування і архітектури виконавчого комітету Макіївської міської ради №01/1990-13/30 від 08.11.2007р.;
- висновок відділу культури виконавчого комітету Макіївської міської ради №226 від 09.11.2007р.;
- висновок Донецького обласного управління лісового та мисливського господарства №02-193/лг від 13.11.2007р.;
- висновок Макіївської міської санітарно-епідеміологічної станції исх.№4527/03.1 від 14.11.2007р.;
- висновок відділу регуляторної політики Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області №02/638 від 15.11.2007р.;
- висновок головного управління містобудування і архітектури Макіївської міської ради №2 від 09.01.2008р.;
- висновок управління з питань наглядово-профілактичної діяльності Головного управління МНС України в Донецькій області №12/1/243 від16.01.2008р.
Виконавчим комітетом Донецької міської ради було прийнято рішення №1852/8 від 28.11.2007р. „Про погодження місця розташування та дозвіл проектування автозаправної станції з автогазозаправним пунктом, мийкою та магазином супутніх товарів ТОВ „КОРУМ”.
Листом №01-1395 від 17.06.2008р. відділом з регулювання земельних відносин Макіївської міської ради було повідомлено позивача про неможливість передачі в оренду спірної земельної ділянки.
Підставою для відмови в передачі позивачу земельної ділянки на праві оренди вказано ті обставини, що внаслідок внесення змін до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" отримання права оренди земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності, на теперішній час відбувається виключно на аукціонах.
Як вказує позивач, бездіяльність органу місцевого самоврядування щодо оформлення документів на відведення спірної земельної ділянки в оренду є необґрунтованою та незаконною, порушує його права, внаслідок чого позивачем заявлені вимоги про визнання права позивача на оренду земельної ділянки площею 0,52 га строком на 49 років для розміщення автозаправної станції з автогазозаправним пунктом, мийкою та магазином супутніх товарів за адресою: проспект Генерала Данилова (в районі кільця 4-13), Совєтський район, м.Макіївка шляхом підписання прямого договору оренди з Макіївською міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача до Макіївського міського голови.
Відповідач проти позовних вимог заперечує з підстав, викладених у відзиві від 13.08.2008р.
Виходячи з принципу повного, всебічного та об'єктивного розгляду всіх обставин справи, суд вважає вимоги позивача до відповідача такими, що підлягають задоволенню, враховуючи наступне:
Земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно із ст.ст.13, 41 Конституції України передбачено, що від імені українського народу права власника, зокрема, на землю здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.
Відповідно до ст.ст.142, 143, 144, 145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальної громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень.
Зокрема, у відповідності із ст.12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього кодексу.
Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим кодексом.
Порядок надання у постійне користування земельних ділянок юридичним особам та порядок передачі земельних ділянок в оренду визначені ст.ст.123, 124 Земельного кодексу України та ст.16 Закону України "Про оренду землі".
В силу ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Згідно зі ст.16 Закону України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача до Донецького міського голови, особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель державної або комунальної власності, подає до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки заяву (клопотання). Розгляд заяви (клопотання) і надання земельної ділянки в оренду проводяться у порядку, встановленому Земельним кодексом України. У разі згоди орендодавця передати земельну ділянку в оренду сторони укладають договір оренди землі відповідно до вимог цього закону.
Таким чином, волевиявлення майбутнього орендаря щодо укладення договору оренди реалізується шляхом подання відповідної заяви.
Крім цього, згідно Порядку вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.03.2004р. №427 юридична особа, заінтересована у відведенні земельної ділянки, звертається з клопотанням до сільської, селищної, міської ради, районної, Київської чи Севастопольської міської держадміністрації, до повноважень якої належить вирішення питання про вибір земельної ділянки, яка реєструє клопотання в день його подання з присвоєнням реєстраційного номера, розглядає клопотання і в п'ятиденний строк після реєстрації надсилає постійно діючій комісії з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів (далі - комісія), утвореній відповідною радою або держадміністрацією.
Результати роботи комісії оформляються актом вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів, який підписується головою і членами комісії, скріплюється печатками і разом з матеріалами, що використовувалися під час його складання, передається юридичній особі, для подання до сільської, селищної, міської ради, районної, Київської чи Севастопольської міської держадміністрації з метою прийняття відповідного рішення.
Внаслідок внесення змін Законами України від 28.12.2007р. N107-VI та від 03.06.2008р. 309-VI до ст.16 Закону України "Про оренду землі" та ст.124 Земельного кодексу України, набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, має здійснюватись виключно на аукціонах, крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, які перебувають у власності громадян і юридичних осіб і в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі.
З висновками суду, правовідносини щодо оренди землі виникли між органами місцевого самоврядування та позивачем з моменту подання клопотання щодо надання в оренду спірної земельної ділянки, тобто, до набрання чинності змінами до ст.16 Закону України "Про оренду землі" та ст.124 Земельного кодексу України.
Згідно ст.58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.
Відповідно до ч.4 п.3 мотивувальної частині рішення Конституційного суду України від 09.02.1999р. №1-рп/99 норми ст.58 Конституції України можуть розповсюджуватись на юридичні особи.
Таким чином, посилання органів місцевого самоврядування на неможливість розгляду документів з відведення спірної земельної ділянки у зв'язку із внесенням змін до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" є необґрунтованими та такими, що порушують права позивача на оренду земельної ділянки.
Крім цього, як було зазначено в рішенні Конституційного суду України від 22.05.2008р. №10-рп/2008 Конституція України у статті 92 визначила сфери, зокрема бюджетну, які мають врегульовуватися виключно законом. Закон про Держбюджет є основним фінансовим документом держави. Через своє спеціальне призначення цей закон не повинен регулювати відносини в інших сферах суспільного життя. Конституція України не надає закону про Держбюджет вищої юридичної сили стосовно інших законів.
Таким чином, Конституційний Суд України в своєму рішенні дійшов висновку, що законом про Держбюджет не можна вносити зміни до інших законів, зупиняти їх дію чи скасовувати їх, оскільки з об'єктивних причин це створює протиріччя у законодавстві, і як наслідок - скасування та обмеження прав і свобод людини і громадянина.
Згідно з резолютивною частиною рішення Конституційного суду України від 22.05.2008р. №10-рп/2008 визнано неконституційними положення пункту 2 та пункту 8 розділу II Закону України "Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України".
Відповідно до ч.6 ст.16 Закону України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла при подачі позивачем заявки на оренду землі, проведення відповідними органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування аукціону або конкурсу щодо набуття права оренди земельної ділянки вимагається у разі надходження двох або більше заяв (клопотань) на оренду однієї і тієї самої земельної ділянки.
Одночасно, за змістом матеріалів справи, стосовно оренди земельної ділянки, розташованої за адресою: проспект Генерала Данилова (в районі кільця 4-13), Совєтський район, м.Макіївка була подана тільки одна заявка – ТОВ "КОРУМ". Відповідачем вказані обставини не спростовані, доказів подання заявок іншими особами до матеріалів справи не надано.
Таким чином, враховуючи, що позивач є єдиною особою, яка реалізувала своє право на оренду спірної земельної ділянки, проведення аукціону або конкурсу щодо набуття права оренди земельної ділянки, розташованої за адресою: проспект Генерала Данилова (в районі кільця 4-13), Совєтський район, м.Макіївка, нормами ст.16 Закону України "Про оренду землі" не передбачено.
Відповідно до п.34 ст.26, п.2 ст.77 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання надання земельної ділянки в оренду вирішується на пленарному засіданні ради - сесії, а спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку.
За висновками суду, порушені права позивача підлягають захисту способами, передбаченими ст.152 Земельного кодексу України.
Зокрема, згідно з вказаною статтею захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання прав.
Як встановлено судом вище, позивач звернувся до Макіївського міського голови в передбаченому законодавством порядку з клопотанням про надання земельної ділянки в оренду з наданням для цього всіх необхідних документів.
Листом №01-1395 від 17.06.2008р. відділом з регулювання земельних відносин Макіївської міської ради було повідомлено позивача про неможливість передачі в оренду спірної земельної ділянки.
Таким чином, фактично на момент розгляду справи з боку відповідача – Макіївської міської ради оспорюється та не визнається право позивача на отримання в оренду земельної ділянки загальною площею 0,52 га по проспекту Генерала Данилова (в районі кільця 4-13) у Совєтському районі м.Макіївки.
За таких обставин, приймаючи до уваги повноваження Макіївської міської ради щодо розпорядження земельними ділянками, які перебувають у комунальній власності, позовні вимоги про визнання права позивача на набуття в оренду земельної ділянки площею 0,52 га строком на 49 років для розміщення автозаправної станції з автогазозаправним пунктом, мийкою та магазином супутніх товарів за адресою: проспект Генерала Данилова (в районі кільця 4-13), Совєтський район, м.Макіївка шляхом підписання прямого договору оренди з Макіївською міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача до Макіївського міського голови, є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
При визначенні підвідомчості цієї справи господарським судам суд виходив з того, що між сторонами існує спір про право позивача на отримання в оренду спірної земельної ділянки.
Тобто, правовідносини, що склалися між сторонами з приводу наявності чи відсутності у позивача права на оренду носять договірний характер, який є наслідком виниклих між сторонами господарських відносин у сфері землеустрою.
При цьому, відповідач у спірних правовідносинах не здійснює владних повноважень, а виступає як суб'єкт господарських відносин.
У відповідності до вимог ст.49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати підлягають віднесенню на відповідача повністю.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.43, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "КОРУМ", м.Донецьк до Макіївської міської ради Донецької області, м.Макіївка задовольнити повністю.
Визнати право Товариства з обмеженою відповідальністю "КОРУМ" (83052 м.Донецьк, бул.Шахтобудівельників, буд.9А, ЄДРПОУ 25343209) на набуття в оренду земельної ділянки площею 0,52 га строком на 49 років для розміщення автозаправної станції з автогазозаправним пунктом, мийкою та магазином супутніх товарів за адресою: проспект Генерала Данилова (в районі кільця 4-13), Совєтський район, м.Макіївка шляхом підписання прямого договору оренди з Макіївською міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення Товариства з обмеженою відповідальністю "КОРУМ" до Макіївського міського голови.
Стягнути з Макіївської міської ради Донецької області, м.Макіївка на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "КОРУМ", м.Донецьк витрати по сплаті державного мита в сумі 85 грн. 00 коп., витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в сумі 118 грн. 00 коп.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
За згодою сторін у судовому засіданні 13.08.2008р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення рішення.
Повний текст рішення підписано 13.08.2008р.
Суддя
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 13.08.2008 |
Оприлюднено | 22.08.2008 |
Номер документу | 1918244 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Ємельянов А.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні