КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙН ИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
01601, м.Київ, пров. Рильський, 8 т. (044) 278-46-14
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17.11.2011 № 41/176
Київський апеляційний гос подарський суд у складі коле гії суддів:
головуючого: Андріє нка В.В.
суддів: Буравльова С. І.
Вербицької О.В.
за участю представників с торін:-
від Прокуратури: Фединяк Н.Е., посвідчення № 236 від 02.11.2009р .,
позивача: ОСОБА_3, довіре ність № 225-КР-1196 від 22.08.2011р.,
відповідача: ОСОБА_4 осо бисто,
ОСОБА_5, дові реність № 368 від 19.01.2011р.,
третьої особи: ОСОБА_6, до віреність б/н від 17.11.2011р.
розглянувши у від- критому с удовому засіданні апеляційн у скаргу-Фізичної особи - пі дприємця ОСОБА_4
на рішення господарського суду-м. Києва від-10.10.2011 р.
у справі-№ 41/176 (головуючи судд я Спичак О.М., судді Івченко А.М ., Пригунова А.Б.)
за позовом-Прокурора Десня нського району міста Києва в інтересах держави в особі Ки ївської міської ради
до-Фізичної особи - підпри ємця ОСОБА_4
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідач а -
Комунальне підприємство « Деснянськпарксервіс»Десня нської районної у м. Києві рад и
про -звільнення самовільно зайнятої земельної ділянки, приведення її у придатний дл я використання стан
В С Т А Н О В И В:
Прокурор Деснянського рай ону міста Києва звернувся до господарського суду м. Києва в інтересах держави в особі К иївської міської ради з позо вом до Фізичної особи - підп риємця ОСОБА_4 про звільне ння земельної ділянки площею 2 400 кв.м. за адресою: АДРЕСА_1 у Деснянському районі м. Києв а та повернення її Київській міській раді, привівши її у пр идатний для використання ста н.
Рішенням місцевого господ арського суду від 10.10.2011 р. позов ні вимоги задоволено повніст ю.
Не погоджуючись з зазначен им рішенням, відповідач звер нувся до Київського апеляцій ного господарського суду з а пеляційною скаргою у якій пр осить рішення скасувати та в ідмовити у позові.
Свої вимоги апелянт обґрун товує тим, що рішення місцево го господарського суду прийн яте з неповним з' ясуванням обставин, що мають значення д ля справи, місцевий господар ський суд неправильно застос ував і порушив норми процесу ального та матеріального пр ава.
Зокрема відповідач не пого джується з тим, що комунальне підприємство виконавчого ор гану Київради (Київської міс ької державної адміністраці ї) “Київтранспарксервіс”є єд иним оператором з паркування транспортних засобів. За тве рдженням відповідача в Десня нському районі міста Києва п равом стягувати збір за парк ування наділено КП «Деснянсь кпарксервіс».
Позивач та прокурор у судов ому засіданні просили суд рі шення залишити без змін з огл яду на його законність та обґ рунтованість.
Дослідивши матеріали спра ви, обговоривши доводи апеля ційної скарги, колегія судді в відзначає наступне.
20 квітня 2011 року Державною ек ологічною інспекцією в місті Києві було здійснено переві рку дотримання вимог природо охоронного законодавства пр и використанні земельної діл янки, яка знаходиться за адре сою: АДРЕСА_1 у Деснянсько му районі м. Києва.
За наслідками вказаної пер евірки був складений акт 08/495а, з якого вбачається, що земель ну ділянку площею 2 400 кв.м. займ ає ПП ОСОБА_4
На момент позапланової пер евірки надано Договір № 2 від 0 8.01.2009 року та Додаткову угоду № 1 від 21.07.2010 року, укладених з КП “Д еснянськпарксервіс”. Докуме нти передбачені статтею 126 ЗК України у відповідача відсут ні.
21 квітня 2011 року за результат ами перевірки Державною екол огічною інспекцією в місті К иєві видано ФОП ОСОБА_4 пр ипис про усунення порушень в имог земельного законодавст ва.
Відповідно до пункту 2 части ни 1 статті 211 Земельного кодек су України громадяни та юрид ичні особи несуть цивільну, а дміністративну або кримінал ьну відповідальність відпов ідно до законодавства за сам овільне зайняття земельних д ілянок.
21 квітня 2011 року Державним ін спектором з контролю за дотр иманням вимог природоохорон ного законодавства, на підст аві протоколу про адміністра тивне правопорушення № 003560, вин есено постанову про накладен ня адміністративного стягне ння, згідно якої ОСОБА_4, ви знано винним у вчиненні адмі ністративного правопорушен ня, відповідальність за яке п ередбачена ст. 53-1 КУпАП та накл адено на нього адміністратив не стягнення у вигляді штраф у в розмірі 340,00 грн.
Стаття 9 Земельного кодексу України встановлює, що до пов новажень Київської міської р ад у галузі земельних віднос ин на її території належить, з окрема, розпорядження землям и територіальної громади міс та; передача земельних ділян ок комунальної власності у в ласність громадян та юридичн их осіб відповідно до цього К одексу; надання земельних ді лянок у користування із земе ль комунальної власності від повідно до цього Кодексу; орг анізація землеустрою.
Відповідно до пункту 7 части ни 2 статті 9 Земельного кодекс у України до повноважень Киї вської і Севастопольської мі ських рад у галузі земельних відносин на їх території нал ежить прийняття рішення щодо звільнення самовільно зайня тих земельних ділянок.
Згідно з п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону Укр аїни “Про місцеве самоврядув ання в Україні”вирішення від повідно до закону питань рег улювання земельних відносин є виключною компетенцією пл енарних засідань сільських, селищних, міських рад.
Відповідно до положень ст. 5 9 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”Ки ївська міська рада в межах св оїх повноважень приймає норм ативні та інші акти у формі рі шень.
Статтею 12 Земельного кодекс у України визначені повноваж ення міських рад у галузі зем ельних відносин, до яких нале жить, зокрема розпорядження землями територіальної гром ади міста.
Відповідно до ст. 60 Закону Ук раїни “Про місцеве самовряду вання в Україні”територіаль ним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить пр аво комунальної власності на рухоме та нерухоме майно, дох оди місцевих бюджетів, інші к ошти, землю, природні ресурси , підприємства, установи та ор ганізації, в тому числі банки , страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майн і підприємств, житловий фонд , нежитлові приміщення, закла ди культури, освіти, спорту, на уки, соціального обслуговува ння та інше майно і майнові пр ава, рухомі та нерухомі об' є кти, визначені відповідно до закону як об' єкти права ком унальної власності, а також к ошти, отримані від їх відчуже ння.
Відповідно до статті 116 Земе льного кодексу України підст авами для набуття права на зе млю є рішення органів місцев ого самоврядування в межах ї х повноважень.
Статтями 123 та 124 Земельного к одексу України визначено умо ви надання земельних ділянок комунальної власності у кор истування.
Відповідно до ч. 1 ст. 124 Земель ного кодексу України передач а земельних ділянок, що переб увають у державній або комун альній власності, здійснюєть ся на підставі рішення відпо відного органу виконавчої вл ади або органу місцевого сам оврядування шляхом укладенн я договору оренди земельної ділянки.
Відповідно до ст. 125 Земельно го кодексу України право вла сності на земельну ділянку, а також право постійного кори стування та право оренди зем ельної ділянки виникають з м оменту державної реєстрації цих прав.
Згідно зі ст. 126 Земельного ко дексу України документами, щ о посвідчують право на земел ьну ділянку є: державний акт н а право власності на земельн у ділянку; цивільно-правова у года щодо відчуження земельн ої ділянки, укладеною в поряд ку, встановленому законом, у р азі набуття права власності на земельну ділянку за такою угодою; свідоцтво про право н а спадщину (щодо земельної ді лянки, набутої у власність із земель приватної власності без зміни її меж, цільового пр изначення); державний акт на п раво постійного користуванн я земельною ділянкою; догові р оренди землі, зареєстрован ий відповідно до закону.
Приступати до використанн я земельної ділянки до встан овлення її меж у натурі (на міс цевості) і одержання докумен та, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації забо роняється.
Виходячи зі змісту вказани х норм, суд відзначає, що земле ю, яка перебуває у комунальні й власності міста Києва розп оряджається Київська міська рада шляхом прийняття відпо відних рішень про надання за цікавленій особі у користува ння земельної ділянки.
Відповідно до підпункту 4 пу нкту а частини 1 статті 30 Закон у України “Про місцеве самов рядування в Україні”до відан ня сільських, селищних, міськ их рад належить прийняття рі шень про організацію стоянок автомобільного транспорту, здійснення контролю за їх ді яльністю відповідно до закон у.
Пунктом 3 рішення Київської міської ради № 930/1591 від 26.06.2007 року “Про вдосконалення паркуван ня автотранспорту в м. Києві” визначено, що комунальне під приємство виконавчого орган у Київради (Київської місько ї державної адміністрації) “ Київтранспарксервіс”є єдин им оператором з паркування т ранспортних засобів, стягнен ня паркувального збору та ви готовлення єдиних абонемент них талонів з паркування авт омобільного транспорту.
Рішенням Київської місько ї ради № 1051/1051 від 25 грудня 2008 року “Про Правила благоустрою міс та Києва” затверджено Правил а благоустрою міста Києва, за порушення яких передбачено адміністративну відповідал ьність у відповідності з Код ексом України про адміністра тивні правопорушення, згідно з додатком.
Відповідно до пункту 17.3.1 Пра вил благоустрою міста Києва платні місця для паркування транспортних засобів (майдан чики для платного паркування ) призначені для тимчасової с тоянки транспортного засобу зі стягненням плати за парку вання у відведених або спеці ально обладнаних місцях без відповідальності за збереже ння транспортного засобу або з такою відповідальністю, як що можливе оснащення місця д ля паркування транспортних з асобів необхідним обладнанн ям. Організація та експлуата ція місць платного паркуванн я транспортних засобів здійс нюється лише оператором або підприємствами, з якими опер атор уклав відповідний догов ір.
Згідно з пунктом 17.3.2 Правил б лагоустрою міста Києва особл иві умови користування земел ьними ділянками, на яких розт ашовані спеціально обладнан і та відведені місця, полягаю ть в розробці та погодженні в установленому цими Правилам и порядку схем організації д орожнього руху, згідно з яким и у оператора виникає право н адання платних послуг паркув ання транспортних засобів та не потребує розроблення про ектів відведення цих земельн их ділянок. На таких земельни х ділянках оператор не має пр ава здійснювати будь-яку дія льність, окрім надання платн их послуг з паркування транс портних засобів та обладнанн я таких місць, що полягає у зап ровадженні інноваційних тех нологій (сучасних систем пар кування), нанесенні дорожньо ї розмітки, встановленні від повідних дорожніх знаків, ог орожі та інших елементів бла гоустрою, у порядку визначен ому цими Правилами. Допускає ться відсутність дорожньої р озмітки в залежності від пог одних умов, бруду тощо при ная вності установлених відпові дних за змістом дорожніх зна ків, що позначають межі та спо сіб поставлення транспортно го засобу на стоянку.
30.12.2010 р. рішенням Київської мі ської ради від № 573/5385 “Про бюдже т міста Києва на 2011 рік”затвер джено “Положення про збір за місця для паркування трансп ортних засобів в м. Києві”, дод атком й до якого є перелік пар кувальних майданчиків, які з акріплені за КП “Київтранспа рксервіс”.
Додатком № 13 до рішення Київ ської міської ради 30.12.2010 N 573/5385, виз начений перелік паркувальни х майданчиків, які закріплен і за комунальним підприємств ом “Київтранспарксервіс”, з якого вбачається, що земельн а ділянка за адресою вул. Волк ова, 8 а не ввійшла до вищезазн аченого переліку.
Пунктом 1.1 “Положення про зб ір за місця для паркування тр анспортних засобів в м. Києві ”передбачено, що платниками збору є юридичні особи, їх філ ії (відділення, представницт ва), фізичні особи-підприємці , які згідно з рішенням Київсь кої міської ради організовую ть та провадять діяльність і з забезпечення паркування тр анспортних засобів на майдан чиках для паркування та спец іально відведених автостоян ках.
Збір за місця для паркуванн я транспортних засобів Пода тковим кодексом України (дал і - ПК України) віднесено до м ісцевих податків та зборів (с т. 10 ПК України).
Визначення платників збор у за місця для паркування тра нспортних засобів, порядок в изначення земельних ділянок , об' єкт і базу оподаткуванн я містить ст. 266 ПК України.
Зокрема, відповідно до вказ аної норми, платниками збору є юридичні особи, їх філії (ві дділення, представництва), фі зичні особи - підприємці, які з гідно з рішенням сільської, с елищної або міської ради орг анізовують та провадять діял ьність із забезпечення парку вання транспортних засобів н а майданчиках для платного п аркування та спеціально відв едених автостоянках.
Перелік спеціальних земел ьних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення п аркування транспортних засо бів, в якому зазначаються їх м ісцезнаходження, загальна пл оща, технічне облаштування, к ількість місць для паркуванн я транспортних засобів, затв ерджується рішенням сільськ ої, селищної або міської ради про встановлення збору. Таке рішення разом з переліком ос іб, які уповноважені організ овувати та провадити діяльні сть із забезпечення паркуван ня транспортних засобів, над ається виконавчим органом сі льської, селищної, міської ра ди органу державної податков ої служби в порядку, встановл еному розділом I цього ПК Укра їни.
Об'єктом оподаткування є зе мельна ділянка, яка згідно з р ішенням сільської, селищної або міської ради спеціально відведена для забезпечення п аркування транспортних засо бів на автомобільних дорогах загального користування, тр отуарах або інших місцях, а та кож комунальні гаражі, стоян ки, паркінги (будівлі, споруди , їх частини), які побудовані з а рахунок коштів місцевого б юджету, за винятком площі зем ельної ділянки, яка відведен а для безоплатного паркуванн я транспортних засобів, пере дбачених статтею 30 Закону Укр аїни “Про основи соціальної захищеності інвалідів в Укра їні”.
Базою оподаткування є площ а земельної ділянки, відведе на для паркування, а також пло ща комунальних гаражів, стоя нок, паркінгів (будівель, спор уд, їх частин), які побудовані за рахунок коштів місцевого бюджету.
З вищезазначеного вбачаєт ься, що Київська міська рада, я к власник земельної ділянки, в межах наданих чинним закон одавством повноважень прийн яла рішення, яким визначила п ерелік паркувальних майданч иків, порядок їх експлуатаці ї та використання, а також виз начила оператора КП “Київтра нспарксервіс”, якому надано право експлуатувати зазначе ні майданчики або передати ц е право на підставі договорі в іншим особам.
26.06.07р. Деснянською районною у місті Києві радою прийнято р ішення №9 про надання КП “Десн янськпарксервіс”дозволу ти мчасового облаштування парк увальних дільниць та можливо сті залучення інвесторів, як им було вирішено доручити КП “Деснянськпарксервіс”Десн янської районної у м. Києві ра ди, як єдиному оператору в рай оні, що здійснює стягнення па ркувального збору в Деснянсь кому районі м. Києва, організу вати паркування автотрансп орту за адресами, зазначеним и в додатку 1, у порядку, визнач еному, чинним законодавством . Відповідно до додатку № 1 до в казаного рішення до переліку адрес майданчиків для парку вання автотранспорту КП “Дес нянськпарксервіс”Деснянсь кої районної у м. Києві ради вк лючена АДРЕСА_1.
11.10.07р. Деснянською районною у місті Києві радою прийнято р ішення №3 про розгляд протест у прокурора Деснянського рай ону міста Києва, яким було вир ішено внести зміни до рішенн я №9 від 26.06.07р. “Про надання КП “Д еснянськпарксервіс”дозвол у тимчасового облаштування паркувальних дільниць та мо жливості залучення інвестор ів”, в тому числі: назву рішенн я викласти в наступній редак ції: “Про організацію місць т имчасового відстою транспор ту на території району”; пунк т 1 рішення викласти в наступн ій редакції: “Доручити КП “Де снянськпарксервіс”Деснянс ької районної у м. Києві ради в жити заходів щодо організаці ї місць тимчасового відведен ня відстою автотранспорту за адресами зазначеними в дода тку №1”.
08.01.09р. між КП “Деснянськпаркс ервіс”та відповідачем був ук ладений договір №2 з урахуван ням додаткової угоди №1 від 01.07. 10р., відповідно до яких КП “Дес нянськпарксервіс”співпрац ює з відповідачем з питань ор ганізації місця тимчасового відстою транспортних засобі в АДРЕСА_1 у м. Києві.
Вищенаведені обставини су дом до уваги не приймаються, з огляду на те, що єдиним законн им оператором щодо використа ння та експлуатації паркувал ьних майданчиків на територі ї міста Києва є КП “Київтранс парксервіс”, яке уповноважен е Київською міською радою, ві дповідно до рішення останньо ї. Договори між відповідачем та КП “Київтранспарксервіс” щодо експлуатації зазначено ї земельної ділянки відсутні , крім того, спірна земельна ді лянка до додатку № 13 до рішенн я Київської міської ради 30.12.2010 N 573/5385, яким визначений перелік п аркувальних майданчиків, які закріплені за комунальним п ідприємством “Київтранспар ксервіс”не ввійшла.
Вказане свідчить про те, що діяльність відповідача щодо експлуатації зазначеної діл янки з посиланням на договір № 2 від 08.01.2009 є неправомірною та п ідпадає під ознаки самовільн ого зайняття, так як договір н а експлуатацію укладений з н еуповноваженою особою (КП “Д еснянськпарксервіс”), що окр ім викладеного підтверджуєт ься ліквідацією районних в м істі Києві рад на підставі рі шення Київської міської ради від 9 вересня 2010 року N 7/4819 “Про пи тання організації управлінн я районами в місті Києві”.
Як вказано вище, єдиним упов новаженим органом щодо визна чення місць паркування та оп ераторів паркувальних майда нчиків є Київська міська рад а, яка ні КП “Деснянськпарксе рвіс”, ні відповідача не упов новажувала на організацію ді яльності з експлуатації місц ь платного паркування трансп ортних засобів на земельній ділянці за адресою вул. Волко ва 8-а площею 2 400 кв.м.
Відповідно до частини 2 пунк ту 3.1 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 року “Про деякі пита ння практики розгляду справ у спорах, що виникають із земе льних відносин”у вирішенні п итання про застосування відп овідальності за самовільне з айняття земельної ділянки го сподарським судам необхідно враховувати, що саме по собі в становлення судом наявності фактичного користування зем ельною ділянкою без документ ів, що посвідчують права на не ї, не є достатньою підставою д ля кваліфікації такого викор истання земельної ділянки як самовільного її зайняття. Го сподарським судам у вирішенн і таких спорів необхідно дос ліджувати, чи передбачено сп еціальним законом отримання правовстановлюючих докумен тів на земельну ділянку для р озміщення певних об'єктів, пр ичини відсутності таких доку ментів у особи, що використов ує земельну ділянку, наявніс ть у особи права на отримання земельної ділянки у власніс ть чи в користування, вжиття н ею заходів до оформлення пра ва на земельну ділянку тощо.
Відповідно до статті 1 Закон у України “Про державний кон троль за використанням та ох ороною земель”самовільне за йняття земельної ділянки - бу дь-які дії, які свідчать про фа ктичне використання земельн ої ділянки за відсутності ві дповідного рішення органу ви конавчої влади чи органу міс цевого самоврядування про її передачу у власність або над ання у користування (оренду) а бо за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельн ої ділянки, за винятком дій, як і відповідно до закону є прав омірними.
Пунктом 1 статті 212 Земельног о кодексу України передбачен о, що самовільно зайняті земе льні ділянки підлягають пове рненню власникам землі або з емлекористувачам без відшко дування затрат, понесених за час незаконного користуванн я ними.
Приведення земельних діля нок у придатний для використ ання стан, включаючи знесенн я будинків, будівель і споруд , здійснюється за рахунок гро мадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки.
Враховуючи те, що власником земельної ділянки за адресо ю АДРЕСА_1 у Деснянському районі м. Києва є територіаль на громада міста Києва, від ім ені якої діє Київська міська рада, а також зважаючи на те, в ідповідач використовує згад ану вище земельну ділянку бе з наявності правовстановлюю чих документів, доказів того , що на спірній земельній діля нці розташоване правомірно н абуте відповідачем нерухоме майно також не надано, а тому господарський суд приходить до висновку, що позовні вимог и про звільнення земельної д ілянки за адресою: м. Київ, АД РЕСА_1, площею 2 400 кв.м. та приве дення її у придатний для вико ристання стан є обґрунтовани ми та підлягають задоволенню повністю.
У зв' язку з цим, Київський апеляційний господарський с уд не вбачає підстав для задо волення апеляційної скарги т а скасування рішення господа рського суду м. Києва 10.10.2011 року у справі № 41/176.
Керуючись ст. ст. 99, 101, 103, 105 Госпо дарського процесуального ко дексу України, Київський апе ляційний господарський суд , -
постановив:
1. Рішення господарського с уду м. Києва від 10.10.2011 року у спра ві № 41/176 залишити без змін, а апе ляційну скаргу Фізичної особ и - підприємця ОСОБА_4 - б ез задоволення.
2. Справу №41/176 повернути до го сподарського суду міста Києв а.
Постанова набирає законно ї сили з дня її прийняття та мо же бути оскаржена у касаційн ому порядку до Вищого господ арського суду України.
Головуючий суддя Андрієнко В.В.
Судді Буравльов С.І.
Ве рбицька О.В.
22.11.11 (відправлено)
Суд | Київський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 17.11.2011 |
Оприлюднено | 30.11.2011 |
Номер документу | 19350467 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Київський апеляційний господарський суд
Андрієнко В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні