Рішення
від 28.11.2011 по справі 21/121
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

21/121

                                ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ  

                                  83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46

                                                             Р І Ш Е Н Н Я   

                                                            іменем України

28.11.11 р.                                                                                 Справа № 21/121                               

Позивач: Публічне акціонерне товариство “Авдіївський коксохімічний завод” м. Авдіївка

до відповідача: Державного підприємства “Донецька залізниця” м. Донецьк

3-тя особа: ВАТ “Львівська вугільна компанія” с. Сілець, Львівська обл.

про стягнення 17 385,02грн.

Суддя Матюхін В.І.

Представники:

позивача: Плуталова Н.В. - юр.   

відповідача: не з'яв.

3-ї особи: не з'яв.

Публічним акціонерним товариством “Авдіївський коксохімічний завод”  до Державного підприємства “Донецька залізниця” пред'явлено позов про стягнення збитків, які виникли у зв'язку з несхоронним перевезенням вантажу (вугілля кам'яне), відправленого позивачу ВАТ “Львівська вугільна компанія” 30.03.11р. за залізничною накладною на групу вагонів № 35465400 у напіввагоні № 66441270, у сумі 17 385,02грн.

В обґрунтування позову позивач посилається на те, що вагон з вантажем на станцію призначення прибув з недостачею, яка підтверджена  складеними цією ж станцією комерційним актом БН 689718/15 від 07.04.2011р. Нестача, на його думку, виникла у зв'язку з незбереженням вантажу під час перевезення.

Донецька залізниця свого представника у судове засідання не направила, відзив на позов не надала, у зв'язку з чим справа на підставі ст.75 Господарського процесуального кодексу України розглянута за наявними у ній матеріалами.

Позивачем у позовній заяві заявлене клопотання про залучення до участі у справі у якості  третьої особи, яка не  заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача ВАТ “Львівська вугільна компанія”.

З огляду на те, що рішення по цій справі може вплинути на права та обов'язки позивача щодо вантажовідправника ВАТ “Львівська вугільна компанія”, господарський суд ухвалою від 05.10.11 р. залучив ВАТ “Львівська вугільна компанія” до участі у справі у якості  третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача.

ВАТ “Львівська вугільна компанія” листом від 18.10.2011р. надало письмові пояснення, відповідно до яких:

-          вантаж, відправлений на адресу ПАТ “Авдіївський коксохімічний завод”, був прийнятий залізницею до перевезення без зауважень;

-          діями відповідача, який допустив незбереження вантажу, позивачу заподіяні збитки у вигляді вартості втраченого майна, а саме відсутністю вугільного концентрату.

Також ВАТ “Львівська вугільна компанія” наданий рахунок-фактура № РФ-0000030 від 30.03.2011р., виставлений вантажовідправником ЗАТ “АРС”,  згідно якого ціна 1т вугілля марки Жр 0-100  1 333,33 грн. без ПДВ.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача у відкритому судовому засіданні, господарський суд встановив:

30.03.2011р. ВАТ “Львівська вугільна компанія” (вантажовідправник) на адресу ВАТ “Авдіївський коксохімічний завод”, надалі перейменованого в Публічне акціонерне товариство “Авдіївський коксохімічний завод” (вантажоодержувач), у напіввагоні №66441270  за залізничною накладною на групу вагонів №35465400 зі станції Соснівка Львівської залізниці на станцію Авдіївка Донецької залізниці відвантажило вугілля кам'яне. За накладною вага нетто  у вагоні - 54 100 кг, брутто – не вказано, тара  – 22 800 кг.

Позивач є покупцем вугільної продукції за договором ДУК-01/07-19р/34/08 Ос, укладеним 07.12.2007р. з Товариством з обмеженою відповідальністю “Метінвест Холдінг”. За цим договором (додаток №240) та згідно рахунку-фактури № СФ-113374 від 30.03.2011р. ціна 1т вугілля рядового марки Ж 0-100  1 334,42 грн. без ПДВ.

Згідно рахунка-фактури № РФ-0000030 від 30.03.2011р., виставленого вантажовідправником  ВАТ “Львівська вугільна компанія” ЗАТ “АРС”,  ціна 1т вугілля марки Жр 0-100  1 333,33 грн. без ПДВ.

На станцію призначення вагон прибув 06.04.2011р. разом з актом загальної форми № 2053 від 01.04.2011р. станції П'ятихатки Придніпровської залізниці (побіжна станція). Підстава складання акту загальної форми: під час огляду були виявлені заглиблення в вантажі.

На підставі абз.2 ч.1 ст.52 Статуту залізниць України (прибуття вантажу з ознаками недостачі під час перевезення у відкритому рухомому складі) вантаж видавався з перевіркою його маси представниками станції Авдіївка  Донецької залізниці. За результатами перевірки залізницею був складений комерційний акт БН 689718/15 від 07.04.2011р., згідно з яким:

-          вагон прибув в технічному відношенні справним;

-          є конструктивні зазори між кришкою 3-го люка і армувальним листом 20мм і довжиною 300мм і 20мм на всю довжину 3 і 4 люков;

-          двері зачинені, витікання вантажу немає;

-          навантаження нерівномірне, нижче рівня бортів на 15 см;

-          над 2-3 люками посередині вагону є заглиблення діаметром 1000мм х 1000мм;

-          над 4-5 люками заглиблення3000мм на ширину вагону до підлоги вагону;

-          поверхня вантажу катком не ущільнювалася, плівкою проти видуваня не покривалася;

-          захисне маркування відсутнє;

-          зважування вагону проводилося на 100 тонних електронних вагах вантажоодержувача, приписаних до залізниці;

-          вага нетто зважування вантажу 44 200 кг  (брутто 67 000 кг, тари 22 800 кг), нестача вантажу складає 9 900 кг проти даних залізничної накладної

Комерційний акт підписано належними особами, зокрема: з боку залізниці –  заступником начальника станції, старшим прийомоздавальником, інженером, з боку одержувача – прийомоздавальником Авдіївського коксохімічного заводу.

Зважаючи на те, що:

Відповідно до ст.909 Цивільного Кодексу України (ЦК) за договором перевезення перевізник зобов'язаний доставити довірений йому відправником вантаж в пункт призначення і видати його управомоченій на отримання вантажу особі.

Згідно п.2 ст.924 ЦК перевізник відповідає за втрату, нестачу, псування або пошкодження прийнятого до перевезення вантажу у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведе, що це сталося не з його вини.

Статтею 920 ЦК обумовлено: у разі порушення зобов'язань, що випливають із договору перевезення, сторони несуть відповідальність, встановлену за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами).

Відповідно до ст. 12 Закону України “Про залізничний транспорт” залізниці повинні забезпечувати збереження вантажів на шляху слідування та на залізничних станціях.

Ст.23 Закону “Про залізничний транспорт” передбачено, що перевізники несуть  відповідальність  за  зберігання  вантажу з моменту його прийняття і до видачі  одержувачу в межах,  визначених Статутом залізниць України. Частиною 2 цієї ж статті встановлено, що за  незбереження  (втрату,  нестачу,  псування,  пошкодження) прийнятого до перевезень вантажу перевізники несуть відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведуть, що втрата, нестача, псування, пошкодження виникли з незалежних від них причин.

Стаття 110 Статуту залізниць України передбачає, що залізниця несе відповідальність за збереження вантажу з часу його прийняття до перевезення і до моменту видачі одержувачу.

Згідно з ст.113  Статуту залізниць  України за незбереження прийнятого до перевезення вантажу залізниці несуть відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведуть, що втрата, нестача чи пошкодження виникли з не залежних від перевізника  причин.

Згідно ст.26 Закону України “Про залізничний транспорт” обставини, які можуть служити підставою для матеріальної  відповідальності перевізників вантажу засвідчуються актами; порядок і терміни складення актів визначаються Статутом залізниць України.

Відповідно до ст.130  Статуту залізниць  України право на  пред'явлення  до  залізниці  претензій  та  позовів у разі недостачі, псування або пошкодження вантажу має одержувач - за  умови  пред'явлення  накладної,  комерційного акта і документа,  що засвідчує кількість і вартість відправленого вантажу.  

Статтею129 Статуту залізниць України передбачено, що обставини, що можуть бути підставою для матеріальної  відповідальності залізниці під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць; для засвідчення маси і кількості вантажу з даними, зазначеними у транспортних документах, складається комерційний акт.

Факт нестачі за спірним перевезенням матеріалами справи підтверджений, зокрема  комерційним актом.

Залізниця не довела, що нестача виникла з незалежних від перевізника причин.

Відповідно до ч.2 ст.114  Статуту залізниць  України недостача маси вантажу, за яку відшкодовуються збитки, в усіх випадках обчислюється з урахуванням граничного розходження визначення  маси  вантажу  і  природної  втрати  вантажу  під  час перевезення.

Згідно ст.115 Статуту залізниць України вартість вантажу визначається на підставі загальної суми рахунка або іншого документа відправника, який підтверджує кількість і вартість відправленого вантажу.

Сума недостачі з урахуванням норми недостачі (сума норми природної втрати маси вантажу i граничного розходження визначення маси нетто) і якості вугільної продукції складає 14 976,00 грн. із розрахунку: 9,36т (нестача вантажу з урахуванням норми недостачі 1%) х 1 600,00 грн. (вартість 1т вугілля рядового марки Ж 0-100, зданого до перевезення з ПДВ).

Господарський суд вважає, що позов обґрунтований і підлягає задоволенню частково у сумі              14 976,00 грн. В іншій частині позов безпідставний і задоволенню не підлягає.

Зазначення в комерційному акті про наявність конструктивних зазорів розміром 20мм судом до уваги не прийняте, оскільки залізниця не довела що щілина розміром 20мм є конструктивним зазором. До того ж, не виявити щілину (конструктивний зазор) такого розміру на станції відправлення, на думку суду, працівники залізниці не могли, а тому якщо щілина і була, то утворилась вона під час перевезення уже перед станцією П'ятихатки Придніпровської залізниці (зворотне відповідачем не доведене).   

Судові витрати покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених вимог.

На підставі викладеного, ст.ст.909, 920, 924 п.2 Цивільного Кодексу України, ст.ст.307, 314  Господарського кодексу України, ст.ст.23, 26 Закону України “Про залізничний транспорт”, ст.113, ч.2 ст.114, ст.ст.115, 129 Статуту залізниць України, п.27 Правил видачі вантажів і керуючись ст.ст. 49, 82-84, 85 Господарського процесуального Кодексу  України, господарський суд, -

В И Р І Ш И В :

Позов задовольнити частково.

Стягнути з Державного підприємства “Донецька залізниця” (83000, м. Донецьк, вул. Артема, 68, п/р № 260000000019 в ДФ АБ “Експрес-Банку” м. Донецьк, МФО 335838, № 2600101511508 у Донецькій філії Укрексімбанку,  МФО 334817,  код ЄДРПОУ 01074957) на користь Публічного акціонерного товариства “Авдіївський коксохімічний завод”  (86065, м. Авдіївка, Донецької області, проїзд Індустріальний, 1,  п/р 26003962485538 в ПАТ “ПУМБ” м. Донецьк, МФО 334851, код ЄДРПОУ 00191075)   14 976,00 грн. основного боргу (вартість нестачі), 149,76 грн. - відшкодування витрат  по  оплаті державного мита, 203,30 грн. - відшкодування витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

В іншій частині позову відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його прийняття,  а у разі подання  апеляційної скарги - після розгляду справи апеляційною інстанцією, якщо його не скасовано.

Апеляційна скарга подається через місцевий господарський суд, який розглянув справу, протягом 10 днів з дня прийняття рішення місцевим господарським судом.

          

Суддя                                                               Матюхін В.І.           

< Список >                                                                  < Довідник >     

< Список >                                                                  < Довідник >    

Повний текст рішення складено 28.11.2011р.

Надруковано примірників:

1 – до справи;

1 – позивачу;

1 – відповідачу.

1 – 3-й особі

Вик

Тел.381-91-18

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення28.11.2011
Оприлюднено21.12.2011
Номер документу19875528
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —21/121

Ухвала від 17.12.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Босий В.П.

Ухвала від 05.08.2010

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Тимченко Б.П.

Ухвала від 13.07.2010

Господарське

Господарський суд Харківської області

Пелипенко Н.М.

Ухвала від 11.06.2010

Господарське

Господарський суд Харківської області

Пелипенко Н.М.

Ухвала від 13.07.2010

Господарське

Господарський суд Харківської області

Пелипенко Н.М.

Ухвала від 17.11.2010

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Скапровська І. М.

Рішення від 05.11.2012

Господарське

Господарський суд Київської області

Ярема В.А.

Ухвала від 15.10.2012

Господарське

Господарський суд Київської області

Ярема В.А.

Ухвала від 02.10.2012

Господарське

Господарський суд Київської області

Ярема В.А.

Рішення від 28.11.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Матюхін В.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні