Рішення
від 05.12.2011 по справі 22/78-53/487
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД мі ста КИЄВА

01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницьк ого,44-Б тел. 284-18-98

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 22/78-53/487 05.12.11

За позовом Товари ства з обмеженою відповідаль ністю “Інфокс” в особі філії “Інфоксводканал”

до Міністерства оборон и України

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідач а: Домоуправління № 1 Ква ртирно-експлуатаційного від ділу м. Одеси Південного опер ативного командування

про стягнення заборгов аності

За участю Військового п рокурора Південного регіону України

Суддя Грєхова О . А.

Представники сторін:

від позивача: ОСОБА_1. - представник за довіреністю від 14.02.11

від відповідача: ОСОБА_2 . - представник за довіреніс тю № 220/746/д від 16.11.11

від третьої особи: не з'явил ися

від прокуратури: Безкровни й А.І. - посвідчення №048 від 26.01.09

СУТЬ СПОРУ :

Товариство з обмеженою в ідповідальністю “Інфокс” в о собі філії “Інфоксводоканал ” звернулось до суду з позово м про стягнення з Міністерст ва оборони України (надалі ві дповідач) заборгованості в с умі 3 562 649, 83 грн.

Позивач, обґрунтовуючи сво ї вимоги, посилається на неви конання Домоуправлінням № 1 К вартирно-експлуатаційного в ідділу м. Одеси Південного оп еративного командування зоб ов'язань щодо оплати послуг з водопостачання та водовідве дення, наданих згідно догово ру від 01.11.2000 р. № 4040/1. Враховуючи в ідсутність у вказаної особи коштів та майна, позивач зазн ачає, що відповідальною особ ою за невиконання зобов'язан ня, в силу ст. 5 Закону України "П ро господарську діяльність у Збройних силах України", є Мін істерство оборони України.

Рішенням Господарського с уду м. Києва від 29.04.2011 у справі № 2 2/78, яке залишено без змін поста новою Київського апеляційно го господарського суду від 19.0 7.2011, позов задоволено.

Постановою Вищого господа рського суду України від 05.10.2011 п останову Київського апеляці йного господарського суду ві д 19.07.2011 та рішення Господарсько го суду м. Києва від 29.04.2011 скасов ано, справу передано на новий розгляд.

Ухвалою суду від 13.10.2011 справу прийнято до провадження, спр аві присвоєно № 22/78-53/487 та призна чено розгляд справи на 14.11.2011.

Представник позивача нада в пояснення по суті спору та з азначив, що форма фінансуван ня Домоуправління № 1 КЕВ м. Од еси змішана (код 9). Керуючись с т. 619 ЦК України та ст. 1, 5 Закону У країни «Про господарську дія льн6ість у Збройних Силах Укр аїни», позов про стягнення за боргованості Домоуправлінн я № 1 квартирно-експлуатаційн ого відділу м. Одеси Південно го оперативного командуванн я у сумі 3 562 649,83 грн. пред' явлен о саме до Міністерства оборо ни України.

Представник відповідача у відзиві на позовну заяву, под аному через відділ діловодст ва суду 08.11.2011 проти задоволення позову заперечив та зазначи в Домоуправління № 1 не фінанс ується з державного бюджету, а діє на підставі госпрозрах унку (самоокупності). Крім то го, позивач звернувся з указа ним позовом не до сторони дог овірних відносин, а безпосер едньо до Міністерства оборон и України, яке не є учасником д оговірних зобов' язань і нія кого відношення до укладеног о сторонами договору не має. О крім того, вимоги позивача пр о стягнення боргу за період з 01.07.2005 по 01.02.2009 заявлені з порушенн ям строків позовної давності .

Військова прокуратура Пів денного регіону України нада ла письмові пояснення по сут і спору, в яких зазначила, що з гідно довідки департаменту ф інансів Міністерства оборон и України вих. № 248/4/812 від 26.10.2011 Домо управління № 1 квартирно-експ луатаційного відділу м. Одес и до Єдиного реєстру розпоря дників та одержувачів бюджет них коштів не включене, оскіл ьки не є бюджетною установою , та не отримує бюджетних кошт ів за рахунок кошторису Міні стерства оборони України. Мі ністерство оборони України н е перебуває у яких-небудь дог овірних правовідносинах з ТО В «Інфокс», а тому відповідно до положень ст. ст. 11 та 509 ЦК Укр аїни, а також ст. 174 ГК України в ідсутні підстави для виникне ння зобов' язань у МО Україн и перед ТОВ «Інфокс». Окрім то го, вимоги позивача про стягн ення боргу за період з 01.07.2005 по 01. 02.2009 заявлені з порушенням стро ків позовної давності.

Ухвалою суду від 14.11.2011 відкл адено розгляд справи на 05.12.2011.

Перед початком розгляду сп рави по суті представників с торін ознайомлено з їх права ми та обов' язками у відпові дності із ст.ст. 20, 21, 22 Господарс ького процесуального кодекс у України.

Відповідно до вимог ст. 81-1 Г осподарського процесуально го кодексу України в судових засіданнях складені протоко ли, які долучено до матеріалі в справи.

У судовому засіданні 05.12.2011 с удом оголошено вступну та ре золютивну частини рішення.

Розглянувши подані докуме нти і матеріали, заслухавши п ояснення представників стор ін, всебічно і повно з' ясува вши фактичні обставини, на як их ґрунтується позов, об' єк тивно оцінивши докази, які ма ють значення для розгляду сп рави і вирішення спору по сут і, господарський суд міста Ки єва

ВСТАНОВИВ:

Між КП "Одесводоканал", пра вонаступником якого є позива ч у справі - ТОВ "Інфокс", та тр етьою особою у справі - Домо управлінням № 1 Квартирно-екс плуатаційного відділу м. Оде си Південного оперативного к омандування укладено догові р № 4040/1 від 01.11.2000 р. на послуги водо постачання та водовідведенн я.

Відповідно до умов договор у позивач зобов'язувався над авати третій особі послуги з постачання питної води та во довідведення, а третя особа - розраховуватися за вищезазн ачені послуги згідно умов до говору та Правил користуванн я системами комунального вод опостачання та водовідведен ня в містах та селищах Україн и, затверджених наказом Держ житлокомунгоспу України від 01.07.1994 р. № 65.

Позивач, виконуючи умови в казаного договору, надавав т ретій особі послуги з водопо стачання та водовідведення, однак третя особа не оплатил а в повному обсязі зазначені послуги, внаслідок чого за пе ріод з січня 2003 року по лютий 2009 року утворилась заборговані сть в розмірі 3 562 649,83 грн., яка під тверджується належними дока зами та визнається третьою о собою.

Враховуючи те, що у третьої особи відсутні кошти для опл ати зазначеної заборгованос ті позивач в порядку норм Зак ону України «Про господарськ у діяльність у Збройних Сила х України»просив суд стягнут и вказану заборгованість з М іністерства оборони України , як субсидіарного боржника.

Відповідно до ст. 174 Господар ського кодексу України догов ір є підставою для виникненн я господарських зобов' язан ь, які згідно зі статтями 193, 202 ГК України та статтями 525, 526, 530 ЦК Ук раїни повинні виконуватись н алежним чином і в установлен ий строк відповідно до умов д оговору та вимог чинного зак онодавства. Одностороння від мова від зобов' язання не до пускається, якщо інше не пере дбачено договором або законо м. Відповідно до статті 202 ГК Ук раїни, статті 599 ЦК України зоб ов' язання припиняється вик онанням, проведеним належним чином.

Предметом спору у даній сп раві є виконання зобов' язан ь з оплати послуг, наданих від повідно до умов вказаного до говору.

Звертаючись до суду з даним позовом, позивач стверджує, щ о у третьої особи існує забор гованість по оплаті відповід них послуг у розмірі 3 562 649,83 грн .

Судом встановлено, що рішен ням господарського суду Одес ької області від 11.11.2004р. у справ і № 28/335-04-7029 з Домоуправління № 1 Кв артирно-експлуатаційного ві дділу м. Одеси Південного опе ративного командування прис уджено до стягнення на корис ть позивача 991 849,04 грн. та судові витрати; крім того, рішенням г осподарського суду Одеської області від 01.03.2006 р. у справі № 4/254 -05-7560 з Домоуправління № 1 Кварти рно-експлуатаційного відділ у м. Одеси Південного операти вного командування присудже но до стягнення на користь по зивача 849 456,75 грн. та судові витр ати.

Станом на день розгляду спр ави заборгованість перед поз ивачем погашена частково. От же, залишок заборгованості з а рішеннями суду становить 907 766,66 грн.

Крім того, судом встановлен о, що заборгованість третьої особи за надані позивачем у п еріод з 01.07.2005 р. по 01.02.2009 р. послуги с тановить 2 654 883,17 грн.

Ухвалою господарського су ду Одеської області від 24.04.2009 р. у справі № 1-25-24/75-08-3640 про банкрутс тво третьої особи затверджен о реєстр вимог кредиторів та визнано грошові вимоги пози вача в сумі 3 547 693,86 грн.

Листом від 27.10.2009 р. № 109 арбітраж ним керуючим заявлені позива чем вимоги на суму 14 995,97 грн. бул о визнано поточними та запро поновано визнати їх у повном у обсязі.

Враховуючи вказані обстав ини, та зважаючи на підтвердж ену матеріалами справи відсу тність на рахунках третьої о соби грошових коштів, а також відсутність у вказаної особ и майна, позивач просить стяг нути заборгованість, що вини кла за надані послуги згідно договору № 4040/1 від 01.11.2000 р., з Мініс терства оборони України.

Оцінюючи подані сторонам и докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтуєтьс я на всебічному, повному і об' єктивному розгляді в судовом у засіданні всіх обставин сп рави в їх сукупності, суд вважає, що вимоги позивач а є необґрунтованими та таки ми, що не підлягають задоволе нню з наступних підстав.

Згідно з ч.1 ст. 32 Господарськ ого процесуального кодексу У країни доказами у справі є бу дь-які фактичні дані, на підст аві яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи від сутність обставин, на яких ґр унтуються вимоги і заперечен ня сторін, а також інші обстав ини, які мають значення для пр авильного вирішення господа рського спору.

Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають зн ачення для справи.

Обставини справи, які відпо відно до законодавства повин ні бути підтверджені певними засобами доказування, не мож уть підтверджуватись іншими засобами доказування (ст.34 Ци вільного кодексу України).

Відповідно до ч. 1 ст. 3 Закон у України “Про Збройні Сили У країни” Міністерство оборон и України є центральним орга ном виконавчої влади і війсь кового управління, у підпоря дкуванні якого перебувають З бройні Сили України.

Згідно зі ст. 1 Закону Україн и “Про господарську діяльніс ть у Збройних Силах України” господарська діяльність у З бройних Силах України - це спе цифічна діяльність військов их частин, закладів, установ т а організацій Збройних Сил У країни, пов'язана із забезпеч енням їх повсякденної життєд іяльності і яка передбачає в едення підсобного господарс тва, виробництво продукції, в иконання робіт і надання пос луг, передачу в оренду рухомо го та нерухомого військового майна (за винятком озброєння , боєприпасів, бойової та спец іальної техніки) в межах і пор ядку, визначених цим Законом .

Суб'єктами господарської діяльності у Збройних Силах України є військові частини , заклади, установи та органі зації Збройних Сил України, я кі утримуються за рахунок ко штів Державного бюджету Укра їни, ведуть відокремлене гос подарство, мають кошторис на дходжень та видатків, рахунк и в установах банків, печатку із зображенням Державного Г ерба України і своїм наймену ванням (ч. 1 ст. 3 Закону України “Про господарську діяльніст ь у Збройних Силах України”).

Згідно зі ст. 3 ч. 3 Господарсь кого кодексу України діяльні сть не господарюючих суб' єк тів, спрямована на створення і підтримання необхідних ма теріально-технічних умов їх функціонування, що здійснюєт ься за участі або без участі с уб' єктів господарювання, є господарчим забезпеченням д іяльності не господарюючих с уб' єктів.

Тобто, слід відрізняти зобо в' язання, які виникають із п равочинів, укладених у поряд ку здійснення військовими ус тановами господарської діял ьності, як суб' єктами такої діяльності (з метою одержанн я додаткових джерел фінансув ання), від правочинів, укладен их у порядку здійснення взає мовідносин щодо поставок та послуг, необхідних для їх фун кціонування ( у т.ч. водопостач ання та водовідведення).

Згідно зі ст. 2 Закону Украї ни "Про господарську діяльні сть у Збройних Силах України ", суб'єктами господарської ді яльності у Збройних Силах Ук раїни є військові частини, за клади, установи та організац ії Збройних Сил України, які утримуються за рахунок кошт ів Державного бюджету Україн и, ведуть відокремлене гос подарство, мають кошторис на дходжень та видатків, рахунк и в установах банків, печатку із зображенням Державного Г ерба України і своїм наймену ванням.

Так, судом встановлено, що Д омоуправління № 1 Квартирно-е ксплуатаційного відділу м. О деси Південного оперативног о командування до Єдиного ре єстру розпорядників та одерж увачів бюджетних коштів не в ключене, оскільки не є бюджет ною установою, та не отримує б юджетних коштів за рахунок к ошторису Міністерства оборо ни України, що підтверджуєть ся довідкою № 248/4/812 від 26.10.2011.

Згідно ст. 5 Закону України "Про господарську діяльніст ь у Збройних Силах України", за невиконання чи неналежне ви конання договірних зобов'яза нь, а також за шкоду і збитки, з аподіяні довкіллю, правам та інтересам фізичних і юридич них осіб та державі, військов а частина як суб'єкт господар ської діяльності несе відпов ідальність, передбачену зако ном та договором. Військова ч астина як суб'єкт господарсь кої діяльності за своїми зоб ов'язаннями відповідає кошта ми, що надходять на її рахунок по відповідних статтях кошт орису (крім захищених статей ), а в разі їх недостатності ві дповідальність за зобов'язан нями військової частини несе Міністерство оборони Україн и.

Відповідно до п. 2 листа Вищо го арбітражного суду України № 01-8/531 від 11.11.1999 року 531 "Про Закон Ук раїни "Про господарську діял ьність у Збройних Силах Укра їни" суб'єктами господарсько ї діяльності у Збройних Сила х України є військові частин и, заклади, установи і організ ації, які утримуються за раху нок коштів Державного бюджет у України, ведуть відокремле не господарство, мають кошто рис надходжень і видатків, ра хунки в установах банків та г ербову печатку (частина перш а статті 3 Закону).

Домоуправління № 1 квартирн о-експлуатаційного відділу м . Одеси не фінансується з держ авного бюджету України, а зді йснює свою діяльність на під ставі господарсько-фінансов ого плану (на умовах самоокуп ності) за рахунок коштів, які о тримуються ним від населення за надані комунальні послуг и.

Враховуючи вимоги Закону У країни "Про господарську дія льність у Збройних Силах Укр аїни", Міністерство оборони У країни та Домоуправління № 1 к вартирно-експлуатаційного в ідділу м. Одеси є окремими юри дичними особами, а тому відпо відно до ч.5 ст.74 Господарськог о кодексу та ст. 96 Цивільного к одексу не несуть відповідаль ності за борги один одного, то бто повинні самостійно відпо відати за своїми зобов'язанн ями.

Аналогічні висновки по зас тосуванню положень закону, в икладені у Постанові Вищого господарського суду України від 29.03.2007, що прийнята у справі № 13/723 за позовом Відкритого акц іонерного товариства «Укрте леком»до Міністерства оборо ни України в особі військово ї частини А 2352 (Центральне спец іалізоване будівельне управ ління). Зазначена постанова Вищого господарського суду У країни була залишена без змі н ухвалою судової палати у го сподарських справах Верховн ого суду України від 24.05.2007.

Зважаючи на викладене, суд д ійшов висновку про відсутніс ть у Міністерства оборони Ук раїни обов'язку відповідати за зобов'язаннями всіх суб'єк тів господарської діяльност і у Збройних Силах України, вр аховуючи, що у ст. 5 Закону Укра їни "Про господарську діяльн ість у Збройних Силах Україн и" мова йде про військові част ини.

Відповідно до ст. 33 ГПК Украї ни, кожна сторона повинна дов ести ті обставини, на які вона посилається як на підставу с воїх вимог чи заперечень.

Відповідно до ст. 34 Господар ського процесуального кодек су України, Господарський су д приймає тільки ті докази, як і мають значення для справи. О бставини справи, які відпові дно до законодавства повинні бути підтверджені певними з асобами доказування, не можу ть підтверджуватись іншими з асобами доказування.

В порушення ст. 33 Господарсь кого процесуального кодексу України позивачем не доведе но у спосіб встановлений ст. 34 цього ж Кодексу законних під став для задоволення позовни х вимог. Доводи, викладені у й ого позовній заяві спростова ні у відзиві на позовну заяву та доданими до них документа ми, а тому суд не знаходить під став для задоволення позову.

Таким чином, витрати по спла ті державного мита та витрат и на інформаційно-технічне з абезпечення судового процес у, відповідно до ст. 49 Господар ського процесуального кодек су України, покладаються на п озивача.

На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 32, 33, 44, 49, 77, 82 - 85, 111-12 Господарського процесуальн ого кодексу України, Господа рський суд міста Києва,

ВИРІШИВ:

В задоволенні позовних вимог відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення десят иденного строку з дня його пі дписання, оформленого відпов ідно до вимог ст. 84 Господарсь кого процесуального кодексу України і може бути оскаржен е в порядку, передбаченому чи нним законодавством.

Суддя О.А.Грєхова

Повне рішення складено 06.12.2011

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення05.12.2011
Оприлюднено19.12.2011
Номер документу19887969
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —22/78-53/487

Ухвала від 22.03.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Кузьменко М.В.

Ухвала від 16.07.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Добролюбова Т.В.

Постанова від 23.01.2012

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Гаврилюк О.М.

Рішення від 05.12.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Грєхова О.А.

Ухвала від 14.11.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Грєхова О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні