ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГА НСЬКОЇ ОБЛАСТІ
91000, м. Луганськ, пл. Героїв ВВ В, 3а. Тел. 55-17-32
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07.12.11 С права № 19/150пд/2011
Суддя Косенко Т.В., за участю секретаря судовог о засідання Хухрян ської І.В., розглянувши мат еріали справи за позовом
1-го позивача - Виконавч ого комітету Луганської місь кої ради, м.Луганськ
2-го позивача - Луганської міської ради, м.Луганськ
до Товариства з обмежено ю відповідальністю фірми "То чномір", м.Луганськ
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предме т спору, на стороні позивача - Управління Держкомзему м.Л уганськ Луганської області , м.Луганськ
про внесення змін до дого вору
в присутності представн иків сторін:
від 1-го позивача - ОСО БА_1, головний спеціаліст-юр исконсульт, довіреність № И 01/ 03-30./5457/0/2-10 від 24.11.2010;
від 2-го позивача - ОСО БА_1, головний спеціаліст-юр исконсульт, довіреність № И 01/ 03-30./5456/0/2-10 від 24.11.2011;
від відповідача - ОСО БА_2, представник за довірен істю № б/н від 11.10.2011;
від 3-ї особи - представн ик не прибув.
В С Т А Н О В И В:
Обставини справи: пози вачем заявлено вимоги про вн есення змін до договору на пр аво тимчасового користуванн я землею (в тому числі на умова х оренди) від 27.08.1997, реєстрація в ід 27.08.1997 за № 2184, який укладений мі ж Виконавчим комітетом Луган ської міської ради та Товари ством з обмеженою відповідал ьністю фірмою "Точномір", відн осно земельної ділянки загал ьною площею 0,7801 га строком на 49 р оків за адресою: м.Луганськ, ву л.Лутугінська, 133, під розміщен ня складу, а саме:
- Викласти п.2.1 розділу 2 "Плат а за землю" договору у новій ре дакції: "п.2.1.Річна орендна плат а встановлюється у розмірі з емельного податку, збільшено го на коефіцієнт 3";
- Доповнити розділ 2 "Плата з а землю" договору новим пункт ом 2.2 наступного змісту: "2.2. Річн а орендна плата сплачується рівними частками за податков ий період, який дорівнює кале ндарному місяцю щомісяця про тягом 30 календарних днів, що н астають за останнім календар ним днем податкового (звітно го) місяця";
- Викласти абзац 11 пп. б) п.3.2 роз ділу 3 "Права та обов"язки стор ін" в новій редакції: "У разі не внесення орендної плати у ст роки, визначені договором на право тимчасового користува ння землею (в тому числі на умо вах оренди), орендар повинен с платити пеню за ставкою пені , передбаченої діючим законо давством за несвоєчасну спла ту земельного податку, від не сплаченої суми орендної плат и за кожний день прострочено го платежу".
Ухвалою господарського су ду Луганської області від 18.11.20 11 строк розгляду справи № 19/150пд /2011 було продовжено, на підстав і ст.69 господарського процесу ального кодексу України.
12.10.2011 відповідач надав відзив № б/н від 12.11.2011, в якому стосовно позовних вимог заперечив, за значивши, що Луганська міськ а рада не є стороною за догово ром, а тому не має право зверне ння до суду з питань, пов"язани х зі зміною договору, також ві н вважає, що відсутній спір по справі, оскільки він не отрим ував пропозицій стосовно змі ни умов договору від Виконав чого комітету Луганської міс ької ради та у спірних правов ідносинах договором не встан овлено обов"язку орендаря аб о орендодавця змінювати умов и договору оренди землі щодо розмірів орендної плати до 3% від грошової оцінки землі у р азі зміни граничних розмірів орендної плати, встановлени х законом.
В судовому засіданні 28.10.2011 пр едставник позивачів надав за перечення на відзив відповід ача, де доводи останнього від хилив, з підстав викладених у запереченнях.
28.11.2011 відповідач надав запере чення на позовну заяву, в яком у вважає, що у позові неправил ьне посилання на ст.288 Податко вого кодексу України та взаг алі ця норма не має зворотної дії, не є підставою для зміни договору, а зміна договору ре гулюється спеціальною нормо ю права, а саме ст.651 Цивільного кодексу України та вимоги ці єї норми не застосовані. Тако ж в цьому ж судовому засіданн і відповідач надав додаткови й відзив, де узагальнив свої з аперечення та наполягає на в ідмові у задоволенні позовни х вимог з вимог недотримання порядку внесення змін.
Розглянувши матеріали спр ави, вислухавши представникі в сторін, які прибули у судове засідання, встановивши факт ичні обставини справи, оціни вши надані докази, господарс ький суд Луганської області дійшов наступного.
Згідно зі ст.13 Конституції У країни земля є об'єктом права власності українського наро ду. Від імені українського на роду права власника здійснюю ть органи державної влади та органи місцевого самоврядув ання в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до ст.ст.142-145 Конст итуції України до матеріальн ої основи органів місцевого самоврядування, крім інших о б' єктів, належить земля, упр авління якою здійснюють тери торіальні громади через орга ни самоврядування в межах по вноважень шляхом прийняття р ішень. Права органів самовря дування захищаються у судово му порядку.
Статтею 116 Земельного кодек су України визначено, що гром адяни та юридичні особи набу вають права власності та пра ва користування земельними ділянками із земель державн ої або комунальної власності за рішенням органів викона вчої влади або органів міс цевого самоврядування в м ежах їх повноважень, визнач ених цим Кодексом або за ре зультатами аукціону.
Відповідно до п.12 Перехідни х положень Земельного кодекс у України до розмежування зе мель державної і комунальної власності щодо розпорядженн я землями в межах населених п унктів (крім земель, передани х у приватну власність, та зем ель, зазначених в абзаці трет ьому цього пункту) в межах нас елених пунктів здійснюють ві дповідні селищні, міські рад и, а за межами населених пункт ів - відповідні органи викон авчої влади.
Згідно до ст.33 Закону Україн и „Про місцеве самоврядуванн я в Україні” до делегованих п овноважень виконавчих орган ів міських рад віднесено зді йснення контролю за дотриман ням земельного та природоохо ронного законодавства, викор истанням та охороною земель, природних ресурсів загально державного та місцевого знач ення.
Частиною 1 п.34 ст.26 Закону Укра їни "Про місцеве самоврядува ння в Україні" вирішення відп овідно до закону питань регу лювання земельних відносин я вляється виключною компетен цією міської ради. Тобто у зв"я зку з тим, що земельна ділянка була надана відповідачу ріш енням виконавчого комітету Л уганської міської ради, але н а теперішній час вирішення в ідповідно до закону питань щ одо регулювання земельних ві дносин являється виключною к омпетенцією міської ради, по зивачами є виконавчий коміте т Луганської міської ради та Луганська міська рада.
Рішенням Виконавчого комі тету Луганської міської ради від 09.07.1997 №218/9 Товариству з обмеж еною відповідальністю фірмі "Точномір" була надана на умов ах оренди терміном на 49 років земельна ділянка загальною п лощею 0,7801 га за адресою: м.Луган ськ, вул.Лутугінська, 133 під роз міщення складу.
На виконання вказаного ріш ення між Виконавчим комітето м Луганської міської ради та Товариством з обмеженою від повідальністю фірмою "Точном ір" укладено договір на право тимчасового користування зе млею (в тому числі на умовах ор енди) від 27.08.1997, реєстрація від 27. 08.1997 №2184.
Відповідно до п.2.1 договору п лата за землю вноситься земл екористувачем у вигляді орен дної плати у розмірі земельн ого податку щоквартально рів ними частками.
Законом України „Про внесе ння змін до деяких законодав чих актів України від 03.06.2008 № 309-VI” були внесені зміни до Земель ного кодексу України та Зако ну України „Про оренду землі ”, згідно з якими річна орендн а плата за земельні ділянки, я кі перебувають у державній а бо комунальній власності не може бути меншою трикратного розміру земельного податку, та не може перевищувати 12 від сотків їх нормативної грошов ої оцінки.
Згідно п.1 ч.5 ст.288 Податкового кодексу України, розмір орен дної плати встановлюється у договорі оренди, але річна су ма платежу не може бути меншо ю для земель сільськогоспода рського призначення - розмі ру земельного податку, що вст ановлюється цим розділом; дл я інших категорій земель - т рикратного розміру земельно го податку, що встановлюєтьс я цим розділом.
Відповідно до ст.274 Податков ого кодексу України, ставка п одатку за земельні ділянки, н ормативну грошову оцінку яки х проведено, встановлюється в розмірі 1% від їх нормативної грошової оцінки.
Статтею 18 Закону України „П ро оцінку земель” передбачен о, що нормативна грошова оцін ка земельних ділянок проводи ться: розташованих у межах на селених пунктів незалежно ві д цільового призначення не р ідше ніж один раз на 5-7 років.
Рішенням Луганської міськ ої ради від 28.12.2007 №28/10 була затвер джена нормативна грошова оці нка земель м.Луганська, яка на брала чинності 01.03.2008. В зв' язку з чим до усіх землекористува чів м.Луганська, в тому числі і до відповідача, була застосо вана нова нормативна грошова оцінка землі.
Також Луганською міською р адою було прийняте рішення в ід 25.04.2008 № 33/13, яким були внесені зм іни в рішення Луганської міс ької ради від 31.10.2007 № 25/5, яким регу люється порядок встановленн я розміру орендної плати за з емлю при передачі земельних ділянок в оренду та при внесе нні змін до вказаних рішень т а до договорів оренди землі щ одо зміни розміру річної оре ндної плати в залежності від видів діяльності, які здійсн юються на земельній ділянці. Вказаним рішенням розмір рі чної орендної плати встановл ено від 3 до 12 відсотків від нор мативної грошової оцінки зем ельної ділянки, яка передаєт ься в оренду.
Рішенням Луганської міськ ої ради від 27.05.2011 №9/12 встановлено , що в договорах оренди землі р озмір річної орендної плати встановлюється у розмірі зем ельного податку із застосува нням до нього договірного ко ефіцієнту залежно від мети в икористання земельної ділян ки, яка (мета) та які (договірні коефіцієнти) зазначені у дод атку до цього рішення.
Тобто, вказаним рішенням Лу ганської міської ради встано влені ставки орендної плати за землю відповідно до ст.632 Ци вільного кодексу України.
З метою приведення договор у оренди земельної ділянки в ід 27.08.1997 у відповідність з вимог ами діючого законодавства по зивачем був надісланий відпо відачу лист № И 01/03-13/3993/0/2-11 від 11.07.2011 з пропозицією про внесення зм ін до договору оренди.
Відповідач відповіді на вк азану пропозицію не надав, що стало підставою для звернен ня позивачів з даним позовом до суду.
Проаналізувавши матеріали справи, суд дійшов висновку п ро часткове задоволення позо вних вимог, враховуючи насту пне.
Відповідно до ст.2 Закону Ук раїни „Про оренду землі” від носини, пов' язані з орендою землі, регулюються Земельни м кодексом України, Цивільни м кодексом України, цим Закон ом, законами України, іншими н ормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цих Законів, а також договором ор енди землі.
Статтею 16 Закону України „П ро оренду землі” та ст.124 Земел ьного кодексу України визнач ено, що передача в оренду земе льних ділянок, що перебувают ь у державній або комунальні й власності, здійснюється на підставі рішення відповідно го органу виконавчої влади а бо органу місцевого самовряд ування шляхом укладення дого вору оренди земельної ділянк и.
Стаття 30 Закону України “Пр о оренду землі” передбачає, щ о зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаєм ною згодою сторін. У разі недо сягнення згоди щодо зміни ум ов договору оренди землі спі р вирішується в судовому пор ядку.
Отже діючим законодавство м України передбачено, що сто рона за договором може зверн утися до суду з вимогою щодо в несення змін до діючого дого вору за умови, якщо сторони не дійшли згоди про внесення ві дповідних змін.
Стаття 651 Цивільного кодекс у України визначає, що підста вами для зміни або розірванн я договору є згода сторін, якщ о інше не встановлено догово ром або законом; за рішенням с уду на вимогу однієї із сторі н у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлен их договором або законом; а т акож у разі істотної зміни об ставин, якими сторони керува лися при укладенні договору (ст.652 Цивільного кодексу Укра їни).
Як вбачається із матеріалі в справи, переддоговірну роб оту з відповідачем по даному спору позивачем було провед ено, що підтверджується лист ом №И 01/03-13/3993/0/2-11 від 11.07.2011.
Законом України від 03.06.2008 №309-VI „ Про внесення змін до деяких з аконодавчих актів в Україні” законодавець встановив, що р ічна орендна плата за земель ні ділянки, які перебувають у державній або комунальній в ласності не може бути меншою трикратного розміру земельн ого податку, та не може переви щувати 12% їх нормативної грошо вої оцінки (ст.21 Закону Україн и „Про оренду землі”).
Статтями 13, 14, 19 Закону України „Про плату за землю” було виз начено в якості підстав для н арахування земельного подат ку дані державного земельног о кадастру, а орендної плати з а земельну ділянку, яка переб уває у державній або комунал ьній власності, договір орен ди такої земельної ділянки.
З наведеного випливає, що ро змір орендної плати, яку відп овідач має сплачувати за дог овором оренди земельної діля нки, безпосередньо залежить від грошової оцінки земельно ї ділянки.
До того ж з 01.01.2011 набрав чиннос ті Податковий кодекс України , який аналогічно Закону Укра їни „Про оренду землі” регул ює дані питання, а саме ст.ст.274, 288 Податкового кодексу Україн и.
Згідно з п.287.3 ст.287 Податковог о кодексу України податкове зобов' язання щодо плати за землю, визначене у податкові й декларації на поточний рік , сплачується рівними частка ми власниками та землекорист увачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельно ї ділянки за податковий пері од, який дорівнює календарно му місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настаю ть за останнім календарним д нем податкового (звітного) мі сяця.
Пунктом 129.4 ст.129 Податкового к одексу України передбачено, що пеня нараховується на сум у податкового боргу (включаю чи суму штрафних санкцій за ї х наявності та без урахуванн я суми пені) із розрахунку 120 ві дсотків річних облікової ста вки Національного банку Укра їни, діючої на день виникненн я такого податкового боргу а бо на день його (його частини) погашення, залежно від того, я ка з величин таких ставок є бі льшою, за кожний календарний день прострочення у його спл аті.
Відповідно до ч.3 ст.653 Цивіль ного кодексу України у разі з міни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту дося гнення домовленості про змін у або розірвання договору, як що інше не встановлено догов ором чи не обумовлено характ ером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'яза ння змінюється або припиняєт ься з моменту набрання рішен ням суду про зміну або розірв ання договору законної сили.
Аналогічні положення міст яться в ч.5 ст.188 Господарськог о кодексу України.
З цього вбачається, що зазна чені зміни для сторін набира ють сили з моменту набрання ч инності рішенням суду та під лягають державній реєстраці ї відповідно до вимог чинног о законодавства.
З огляду на вищевикладене п озовні вимоги позивача є обг рунтованими та підлягають до задоволення.
Судові витрати покладають ся на відповідача, згідно ст.с т.44, 49 Господарського процесуа льного кодексу України.
В судовому засіданні 07.12.2011 бу ли оголошені вступна та резо лютивна частини рішення.
Керуючись ст.ст.44, 49, 82, 84, 85 Госпо дарського процесуального ко дексу України, господарський суд Луганської області
В И Р І Ш И В:
1. Позовні вимоги Викона вчого комітету Луганської мі ської ради, м.Луганськ, та Луга нської міської ради, м.Луганс ьк, до Товариства з обмеженою відповідальністю фірми "Точ номір", м.Луганськ, задовольни ти у повному обсязі.
2. Внести зміни до договору н а право тимчасового користув ання землею (в тому числі на ум овах оренди) від 27.08.1997, реєстрац ія від 27.08.1997 за № 2184, який укладени й між Виконавчим комітетом Л уганської міської ради та То вариством з обмеженою відпов ідальністю "Точномір", віднос но земельної ділянки площею 0,7801 га за адресою: м.Луганськ, ву л.Лутугінська, 133, які набирают ь сили з моменту набрання чин ності рішенням суду та підля гають державній реєстрації в ідповідно до вимог чинного з аконодавства.
3. Викласти п.2.1 розділу 2 "Плат а за землю" договору у новій ре дакції: "п.2.1.Річна орендна плат а встановлюється у розмірі з емельного податку, збільшено го на коефіцієнт 3".
4. Доповнити розділ 2 "Плата з а землю" договору новим пункт ом 2.2 наступного змісту: "2.2. Річн а орендна плата сплачується рівними частками за податков ий період, який дорівнює кале ндарному місяцю щомісяця про тягом 30 календарних днів, що н астають за останнім календар ним днем податкового (звітно го) місяця".
5. Викласти абзац 11 пп. б) п.3.2 ро зділу 3 "Права та обов"язки сто рін" в новій редакції: "У разі н евнесення орендної плати у с троки, визначені договором н а право тимчасового користув ання землею (в тому числі на ум овах оренди), орендар повинен сплатити пеню за ставкою пен і, передбаченої діючим закон одавством за несвоєчасну спл ату земельного податку, від н есплаченої суми орендної пла ти за кожний день прострочен ого платежу".
6. Стягнути з Товариства з об меженою відповідальністю фі рми "Точномір", м.Лугвнськ, вул .Лутугінська, б.133, код 21819313 на кор исть Луганської міської ради , м.Луганськ, вул.Коцюбинськог о, б.14, код 26070794 державне мито у су мі 85 грн. 00 коп. та витрати на інф ормаційно-технічне забезпеч ення судового процесу у сумі 236 грн. 00 коп., видати наказ 2-му по зивачу.
Відповідно до ст.85 Господар ського процесуального кодек су України рішення господа рського суду набирає закон ної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну ска ргу не було подано. У разі под ання апеляційної скарги ріше ння, якщо його не скасовано, набирає законної сили післ я розгляду справи апеляційни м господарським судом.
Дата підписання рішення: 12.12.2011.
Суддя Т.В. Косенко
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 07.12.2011 |
Оприлюднено | 26.12.2011 |
Номер документу | 19894340 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Косенко Т.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні