донецький апеляційний го сподарський суд
12.12.2011
Постанова
Іменем України
07.12.2011 р. справа №23/13 6
Донецький апеляційний господарський суд у складі к олегії суддів:
Головуючого: Бойченка К.І.
Суддів: Діброви Г.І., Черноти Л.Ф.
Розглянувши апеляційну с каргу:
Товариства з обмеженою від повідальністю «Збагачуваль на фабрика №105»м.Донецьк
на рішення господарського суду Донецької області від 19. 10.2011року
по справі №23/136 /суддя За барющий М.І./
за позовом: Державного підп риємства «Придніпровська за лізниця»м.Дніпропетровськ
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальніст ю «Збагачувальна фабрика №105» м.Донецьк
про стягнення 17825,00грн.
За участю представників ст орін:
від позивача - ОСОБА_1., д овіреність №43 від 01.11.2011року
від відповідача - ОСОБА _2., довіреність №85 від 17.02.2011року
В С Т А Н О В И В:
Державне підприємство «Придніпровська залізниця» м. Дніпропетровськ звернулос ь до господарського суду Дон ецької області з позовом про стягнення з Товариства з обм еженою відповідальністю «Зб агачувальна фабрика №105»м.Дон ецьк 17825,00грн. штрафу за неправи льно вказану масу вантажу.
Рішенням господарського с уду Донецької області від 19.10.20 11року по справі №23/136 повні вимо ги задоволено частково. Стяг нуто з Товариства з обмежено ю відповідальністю «Збагачу вальна фабрика № 105»м.Донецьк на користь державного підпри ємства «Придніпровська залі зниця»м.Дніпропетровськ 14260,00г рн. штрафу за неправильно вка зану масу вантажу, 178,25грн. витр ат зі сплати державного мита та 236,00грн. витрати на інформац ійно-технічне забезпечення с удового процесу. У задоволен ні решти позовних вимог було відмовлено.
Дане рішення мотивовано на ступним:
- обґрунтованістю п озовних вимог.
- ч.1, ч.1, 2 ст.24, ст.122, ст.129, Стат уту залізниць України;
Не погоджуючись з рішенн ям господарського суду Донец ької області від 19.10.2011року у спр аві №23/136, відповідач звернувся до Донецького апеляційного господарського суду з апеляц ійною скаргою, в якій просить скасувати згадане рішення т а прийняти нове рішення, яким зменшити розмір штрафу на чо тири провізні плати у решті п озовних вимог відмовити.
В обґрунтування апеляційн ої скарги апелянт вказує на т е, що:
- рішення господарського су ду винесено з порушенням нор м процесуального права;
- перевірка маси вантажу про водить таким самим способи, к им цю масу було визначено на с танції відправника;
- фактична вага менш даних в залізничній накладній лише на 515кг., що менш за один відсото к від загальної вартості;
- комерційний акт БН 751208/1 від 14. 09.2011року складений із порушенн ям вимог «Правил складання а ктів», а саме у преамбулі не за значено в доповнення до чого він був складений та не має по силання на акт загальної фор ми;
- у залізниці не було підста в для проведення перевірки, о скільки відповідно до розділ у Д комерційного акту вантаж прийшов у спірному вагоні бе з ознак втрати вантажу у доро зі;
Позивач надав відзив на апе ляційну скаргу у якому проти апеляційної скарги заперечу є, просить залишити рішення б ез змін, апеляційну скаргу бе з задоволення, доводи апелян та вважає безпідставними.
Частиною 2 ст.101 Господарсько го процесуального кодексу Ук раїни передбачено, що апеляц ійний господарський суд не з в' язаний доводами апеляцій ної скарги і перевіряє закон ність і обґрунтованість ріше ння місцевого господарськог о суду у повному обсязі.
Розглянувши матеріали спр ави, перевіривши юридичну оц інку обставин справи та повн оту їх встановлення, досліди вши правильність застосуван ня судом норм матеріального та процесуального права, суд ова колегія дійшла висновку, що апеляційна скарга не підл ягає задоволенню з огляду на наступне.
10.03.2011року Товариство з обмеже ною відповідальністю «Збага чувальна фабрика №105»м.Донець к (вантажовідправник) зі стан ції Цукуриха Донецької заліз ниці на адресу Товариства з о бмеженою відповідальністю « Донбас-Крим Інвест»(вантажоо держувач) у напіввагоні №60716669 з а накладною №49725740, станціє приз начення - Нижньогірська При дніпровської залізниці, відв антажило вантаж - вугілля.
14.03.2011року при прибутті вантаж у на станцію призначення Ниж ньогірська Придніпровської залізниці, на вимогу одержув ача у відповідності до ст.52 Ст атуту залізниць України, зал ізницею здійснена контрольн а перевірка маси вантажу у ва гоні №60716669, за результатами яко ї встановлено, що маса вантаж у у вагоні №60716669 менш на 1200кг ніж вказано у накладній.
За даним фактом залізницею складено комерційний акт БН №751208/1 від 14.03.2011року, в якому зазна чено, що: у вагоні №60716669 маса бру тто 90300кг, маса тари з бруса 23000кг , маса нетто 67300кг, що менш докум ента на 1200кг. Навантаження у ва гоні рівномірне; нижче борті в на 50-60см., поверхня вантажу бе з виїмок та поглиблень; марку вання на поверхні вантажу ві дсутне, в перевізних докумен тах маркування не вказане; то рцеві двері, люки закриті на з апірні механізми; вантаж яко го не вистачає у вагани вміст итися міг; перевантаження зд ійснювалось прийомосдатчик а вантажу Каспаров у присутн ості начальника станції Бели кова, представника вантажоод ержувача Решетняк.
Контрольне зважування на с танції Нижньогірська Придні провської залізниці здійсне но на 150-тонних вагонних вагах станції, а на станції відправ лення загальна маса вантажу у вагоні № 60716669 була визначена за обміром.
Посилання відповідача, що п ереважування було здійснено не тим способом, що на станції відправлення, судовою колег ією не приймається до уваги, о скільки переваження було зді йснено без порушень п.22 Правил видачі вантажів, затверджен их наказом Міністерства тран спорту України від 21.11.2000року №64 4.
Відповідно до ст.908 Цивільно го кодексу України, перевезе ння вантажу здійснюється за договором перевезення.
Загальні умови визначают ься цим Кодексом, іншими норм ативно-правовими актами та п равилами, що видаються відпо відно до них.
Умови перевезення вантажу окремими видами транспорту, а також відповідальність ст орін щодо цих перевезень вст ановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Коде ксом, іншими законами, трансп ортними кодексами (статутами ), іншими нормативно-правовим и актами та правилами, що вида ються відповідно до них.
Згідно з ч.3 ст.909 Цивільного к одексу України, укладення до говору перевезення вантажу п ідтверджується складанням т ранспортної накладної.
Як зазначено в ст.6 глави 1 Ста туту залізниць України (далі -Статут залізниць) накладна - ц е основний перевізний докуме нт встановленої форми, оформ лений відповідно до цього Ст атуту та Правил перевезення вантажів, і наданий залізниц і відправником разом з ванта жем. Накладна є обов' язково ю двосторонньою письмовою фо рмою угоди на перевезення ва нтажу, яка укладається між ві дправником та залізницею на користь третьої особи-одержу вача і супроводжує вантаж до місця призначення.
Згідно зі ст.24 Статуту заліз ниць вантажовідправник несе відповідальність за всі нас лідки невірності, неточності або неповноту відомостей, за значених ним у накладній.
Згідно з п.5.5. розділу 5 "Правил оформлення перевізних докум ентів", затверджених Наказом Міністерства транспорту Укр аїни 21.11.2000р. за № 644 та зареєстров аних в Міністерстві юстиції України від 24.11.2000 № 863/5084, якщо під ч ас перевезення вантажу або н а станції його призначення б уде виявлено неправильне заз начення у накладній відомос тей про адресу одержувача, йо го код, назву вантажу, його кіл ькість, то з відправника стяг ується штраф згідно зі ст.122 Ст атуту залізниць. Факт неправ ильного зазначення відправн иком указаних відомостей зас відчується актом загальної ф орми, якщо за цим фактом не скл адався комерційний акт.
Згідно п.10 Правил складення актів, затверджених наказом Міністерства транспорту Укр аїни № 334 від 28.05.2002р., зареєстрова них у Міністерстві юстиції У країни 08.07.2002р. за № 567/6855, комерційн ий акт підписує начальник ст анції (його заступник), началь ник вантажного району (завід увач вантажного двору, склад у, контейнерного відділу, кон тейнерного майданчику, сорту вальної платформи, старший п рийомоздавальник) і прийомоз давальник станції, а також од ержувач, якщо він брав участь у перевірці. Крім того, у разі необхідності, до перевірки в антажу і підписання акта мож уть бути залучені також інші працівники залізниці.
Згідно зі ст.ст.118, 122 Статуту з алізниць за неправильно зазн ачену в накладній масу ванта жу з відправника стягується штраф в розмірі згідно із ст.11 8 Статуту залізниць (5-кратна п ровізна плата за всю відстан ь перевезення).У даному випад ку провізна плата за вагон №607 16669 - 3565,00грн.: сума штрафних санкц ій - 3565,00грн. х 5= 17825,00грн.
Статтею 37 Статуту залізниць передбачено, що під час здава ння вантажів для перевезення відправник повинен зазначит и їх масу у накладній - основ ному перевізному документі, який підтверджує укладення д оговору перевезення вантажу .
Згідно п.28 "Правил приймання вантажів до перевезення", зар еєстрованих в Міністерстві ю стиції України 24.11.2000р. за № 861/5082, ва нтажі, завантажені відправни ком у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо ), а у даному випадку вагон є на піввагоном та приймається з алізницею до перевезення шля хом візуального огляду вагон ів, вантажу, їх маркування (у т .ч. захисного) та кріплення у в агонах без перевірки маси та кількості вантажу.
Відповідно до ст.24 Статуту з алізниць, залізниця має прав о перевірити правильність ві домостей про вантаж, зазначе ний відправником у накладній на станції відправлення, під час перевезення та на станці ї призначення.
Частиною першою ст.26 Закону "Про залізничний транспорт" п ередбачено, що обставини, які можуть служити підставою дл я майнової відповідальності перевізників, відправників та одержувачів вантажу, бага жу, вантажобагажу, пасажирів посвідчуються актами.
За змістом ст.129 Статуту залі зниць обставини, що можуть бу ти підставою для матеріально ї відповідальності залізниц і, вантажовідправника, ванта жоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезенн я, засвідчуються комерційним и актами або актами загально ї форми, які складають станці ї залізниць.
Комерційний акт складаєть ся, зокрема, для засвідчення о бставин невідповідності най менування, маси і кількості м ісць вантажу, багажу чи ванта жобагажу натурою з даними, за значеними у транспортних док ументах.
Залізниця зобовґязана скл асти комерційний акт, якщо во на сама виявила зазначені ви ще обставини або якщо про існ ування хоча б однієї з них зая вив одержувач або відправник вантажу, багажу чи вантажоба гажу.
В усіх інших випадках обста вини, що виникли в процесі пер евезення вантажу, багажу і ва нтажобагажу і які можуть бут и підставою для матеріальної відповідальності, оформляют ься актами загальної форми.
Статтею 129 Статуту залізниц ь передбачено, що порядок скл адання комерційних актів та актів загальної форми встано влюється Правилами. Правила складання актів затверджені наказом Міністерства трансп орту України за № 334 від 28.05.2002р.
За пунктом 4 Правил складанн я актів комерційні акти на мі сцях загального користуванн я складаються у день виванта ження або в день видачі ванта жу одержувачу.
Наведені норми свідчать пр о те, що залізниця не зобовґяз ана перевіряти відповідніст ь вказаних відправником вант ажу даних, зазначених у накла дних, фактичним даним при при йнятті вантажу до перевезенн я.
Матеріалами справи підтв ерджено, що відповідачем нев ірно вказані відомості у нак ладній, в зв'язку з чим, відпов ідно до вимог ст.ст.118, 122 Статуту залізниць, позовні вимоги є о бґрунтованими.
19.10.2011року відповідач надав до повнення до відзиву на позов ну заяву, у якому з посиланням на ч.2 ст.233 Господарського коде ксу України зазначив, що Това риство з обмеженою відповіда льністю ”Збагачувальна фабр ика №105” знаходиться у скрутно му фінансовому становищі, в п ідтвердження надав відповід ні фінансові документи, а том у сплата штрафних санкцій пр изведе до росту кредиторсько ї заборгованості. У зв' язку з цим позовні вимоги визнає ч астково лише в сумі 1000,00грн.
Відповідно до ч.1 ст.230 Господ арського кодексу України, шт рафними санкціями у цьому ко дексі визнаються господарсь кі санкції у вигляді грошово ї суми (неустойка, штраф, пеня) , яку учасник господарських з обов' язаний сплатити у разі порушення ним правил здійсн ення господарської діяльнос ті, невиконання або неналежн ого виконання господарськог о зобов' язання.
Пунктом 1 статті 233 Господар ського кодексу України закрі плено, що суд має право зменши ти розмір санкцій, якщо належ ні до сплати штрафні санкції надмірно великі порівняно і з збитками кредитора. При цьо му повинно бути взято до уваг и: ступень виконання зобов' язання боржником; майновий с тан сторін, які беруть участь у зобов' язанні; не лише майн ові, але й інші інтереси сторі н, що заслуговують на увагу.
Згідно з ч.3 ст.551 Цивільного к одексу України розмір неусто йки може бути зменшений за рі шенням суду, якщо він значно п еревищує розмір збитків та з а наявності інших обставин, я кі мають істотне значення. Пр и цьому відсутність чи невис окий розмір збитків може бут и підставою для зменшення су дом розміру неустойки, що стя гується з боржника.
Стаття 83 Господарського про цесуального кодексу України , надає господарському суду п раво, приймаючи рішення, змен шувати у виняткових випадках розмір неустойки (штрафу, пен і), яка підлягає стягненню зі с торони, що порушила зобов' я зання.
Враховуючи співмірність з аявленої до стягнення суми ш трафу, скрутного стану відпо відача, обставини справи, від сутність доказів понесення п озивачем збитків, судова кол егія погоджується з висновко м суду першої інстанції щодо часткового задоволення позо вних вимог у розмірі 14260,00грн., а в іншій частині штраф в сумі 35 65,00грн., з урахуванням вищенаве деного, до стягнення не підля гає.
За таких обставин доводи ап елянта судова колегія залиша є поза увагою.
Таким чином, рішення господ арського суду відповідає мат еріалам справи, вимогам діюч ого законодавства та не підл ягає скасуванню.
Судові витрати за позовом т а апеляційною скаргою поклад аються на відповідача у повн ому обсязі.
Керуючись ст.ст. 33, 43, 49, 101, 103, 105 Гос подарського процесуального кодексу України, Донецький а пеляційний господарський су д у складі колегії суддів,-
П О С Т А Н О В И В:
1) Апеляційну скар гу Товариства з обмеженою ві дповідальністю «Донбаський збагачувальний комбінат»м.Т орез Донецької області на рі шення господарського суду До нецької області від 19.10.2011року п о справі №23/136 залишити без задо волення.
2) Рішення господарського суду Донецької області від 19.1 0.2011року по справі №23/136 залишити без змін.
Дана постанова набира є законної сили з дня її прий няття.
Постанову може бути оск аржено до Вищого господарськ ого суду України у касаційно му порядку через Донецький а пеляційний господарський су д протягом двадцяти днів.
Головуючий К.І.Б ойченко
Судді Г.І .Діброва
Л.Ф.Чернота
Надіслано 5 примірників:
1-пози вачу
1-відп овідачу
1-до сп рави
1-ДАГС
1-госп.суду
Суд | Донецький апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 12.12.2011 |
Оприлюднено | 22.12.2011 |
Номер документу | 19985133 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Донецький апеляційний господарський суд
Бойченко К.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні