Постанова
від 13.12.2011 по справі 13/190
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУ Д УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"13" грудня 2011 р. Справа № 13/190

Вищий господарський су д України у складі колегії с уддів:

Дроботової Т.Б. - головуюч ого,

Волковицької Н.О., Рогач Л.І.

розглянувши у відкритому с удовому засіданні касаційну скаргу Інспекції державного архі тектурно-будівельного контр олю у Київській області

на постанову Київського апеляційного г осподарського суду від 22.09.2011р.

у справі № 13/190 Господарського суду мі ста Києва

за позовом Інспекції державного архі тектурно-будівельного контр олю у Київській області

до Фізичної особи-підприємця ОСОБА_4

третя особа Броварська міська рада

про заборону експлуатації

за участю представників:

позивача ОСОБА_5, дов. від 03.11.2011р.

відповідача ОСОБА_4

третьої особи не з'явився (про час та місц е судового

засідання повідомлений на лежно)

ВСТАНОВИВ:

Інспекція державного архітектурно-будівельного к онтролю у Київській області звернулася до Господарськог о суду міста Києва з позовом д о Фізичної особи - підприємця ОСОБА_4 про заборону експ луатації майстерні по космет ичному обслуговуванню автом обілів (мийку), що розташована за адресою: АДРЕСА_1.

Позов вмотивований статт ею 10 Закону України "Про архіт ектурну діяльність", Положен ням "Про інспекції державног о архітектурно-будівельного контролю в Автономній Респу бліці Крим, областях, м.Києві і Севастополі", статтями 15,24 Зако ну України "Про основи містоб удування", оскільки експлуат ація об'єктів, не прийнятих у е ксплуатацію, забороняється, а заходи щодо усунення виявл ених за наслідками перевірки порушень відповідач не вжив ав.

Відповідач у відзиві проси в відмовити в позові, посилаю чись на те, що позивач не надав жодних доказів які б вказува ли на протиправність його ді яльності.

Ухвалою Господарського су ду м.Києва від 21.07.2011р. (суддя Курд ельчук І.Д.) позовну заяву зал ишено без розгляду на підста ві пункту 5 частини 1 статті 81 Го сподарського процесуальног о кодексу України.

Виходячи з наданих Законом України "Про регулювання міс тобудівної діяльності та Пол оження про Інспекцію державн ого архітектурно-будівельно го контролю у Київській обла сті повноважень посадових ос іб позивача забороняти під ч ас перевірки власним вмотиво ваним рішенням експлуатацію закінчених будівництвом об' єктів, не прийнятих в експлуа тацію, місцевий господарськи й суд витребував від позивач а докази реалізації владних повноважень, передбачених пу нктом 9 частиною 4 статті 41 Зако ну України "Про регулювання м істобудівної діяльності та п унктом 19 частини 5 Положення п ро Інспекцію та від сторін сп ільну довідку про експлуатац ію майстерні на час перевірк и та на час розгляду справи і в ухвалі про залишення позову без розгляду ним зазначено, щ о неподання цих документів п ерешкоджає розгляду справи п о суті.

Постановою Київського апе ляційного господарського су ду від 22.09.2011р. (судді: Куксова В.В. - головуючий, Авдеєва П.В., Коршун Н.М.) ухвалу Господа рського суду м.Києва від 21.07.2011р. залишено без змін з підстав в ідповідності її обставинам с прави та вимогам Господарськ ого процесуального кодексу У країни.

Не погоджуючись з висновка ми господарських судів попер едніх інстанцій, Інспекція д ержавного архітектурно-буді вельного контролю у Київські й області звернулась до Вищо го господарського суду Украї ни з касаційною скаргою, в які й просить скасувати постанов у апеляційного та ухвалу гос подарських судів, справу пер едати на розгляд до Господар ського суду м.Києва.

Касаційну скаргу вмотивов ано доводами про прийняття у хвали та постанови з порушен ням норм процесуального прав а; скаржник вказує про ненада ння належної оцінки доказам, пред'явлених відповідачем, н евідповідністю висновків су ду обставинам справи, посила ючись на те, що за результатам и перевірок Інспекцією було виявлено правопорушення від повідача у сфері містобудува ння, заходи щодо усунення яки х останнім не вживались, відт ак, позивач зробив все необхі дне для зупинення самочинної експлуатації об'єкту.

Відповідач відзив на каса ційну скаргу не подав, усно в с удовому засіданні заперечив її доводи, вказавши на законн ість та обґрунтованість висн овків господарських судів по передніх інстанцій.

Заслухавши суддю-доповіда ча, пояснення представників сторін, присутніх у судовому засіданні, перевіривши наяв ні матеріали справи на предм ет правильності юридичної оц інки обставин справи та повн оти їх встановлення в судови х рішеннях, колегія суддів вв ажає, що касаційна скарга під лягає задоволенню з таких пі дстав.

Відповідно до статті 1117 Госп одарського процесуального к одексу України, переглядаючи у касаційному порядку судов і рішення, касаційна інстанц ія на підставі встановлених фактичних обставин справи пе ревіряє застосування судом п ершої чи апеляційної інстанц ії норм матеріального і проц есуального права.

Касаційна інстанція не має права встановлювати чи вваж ати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенн і або постанові господарсько го суду або відхилені ним, вир ішувати питання про достовір ність того чи іншого доказу, п ро перевагу одних доказів на д іншими, збирати нові докази або перевіряти докази.

За пунктом 5 статті 81 Господ арського процесуального код ексу України господарський с уд залишає позов без розгляд у, зокрема, якщо позивач без по важних причин не подав витре бувані господарським судом м атеріали, необхідні для вирі шення спору, або представник позивача не з'явився на викл ик у засідання суду і його нез 'явлення перешкоджає вирішен ню спору.

Залишення позову без розгл яду в такому разі є процесуал ьним реагуванням на об'єктив ну неможливість прийняти суд ове рішення по суті заявлено го спору через відсутність д окументів чи представника по зивача, необхідність подання чи явки яких є належним чином процесуально оформленою та обґрунтованою.

За статтею 86 Господарського процесуального кодексу Укра їни якщо господарський спір не вирішується по суті, госпо дарський суд виносить ухвалу , що має містити, зокрема, зміс т питання, з якого виноситься ухвала, мотиви винесення ухв али з посиланням на законода вство, висновок з розглянуто го питання.

Таким чином, залишаючи позо в без розгляду за відповідни х підстав господарському суд у належить з'ясувати та належ но відобразити в ухвалі про з алишення позову без розгляду , які саме документи було витр ебувано від позивача, чи є пов ажна причина їх неподання, та яким чином відсутність цих д окументів впливає на можливі сть вирішити спір по суті; так само належить відобразити в ухвалі, яким саме чином відсу тність представника позивач а перешкоджає суду прийняти рішення по суті позовних вим ог, відмовити чи задовольнит и позов.

Судами досліджено, щ о 10.06.2011р. ухвалою Господарськог о суду м.Києва порушено прова дження у справі та зобов' яз ано позивача надати господар ському суду зокрема, оригіна ли і належним чином засвідче ні копії установчих документ ів на підставі яких діє позив ач, свідоцтва про державну ре єстрацію, інформацію з орган у статистики про знаходження позивача та відповідача в Єд иному державному реєстрі під приємств та організацій Укра їни, оригінали доданих до поз овної заяви документів; відп овідача зобов'язано надати г рунтовний відзив на позовну заяву з поясненнями по суті з аявлених позивачем вимог та доданням підтверджуючих док азів; сторони зобов'язано вчи нити дії.

Розгляд справи відкладав ся, ухвалою Господарського с уду м.Києва від 14.07.2011р. розгляд с прави повторно відкладено на 21.07.2011р., зобов'язано сторони над ати спільну довідку про експ луатацію майстерні на час пе ревірки та на час розгляду сп рави, а позивача докази реалі зації владних повноважень, п ередбачених пунктом 9 частин ою 4 статті 41 Закону України "Пр о регулювання містобудівної діяльності та пунктом 19 части ни 5 Положення про Інспекцію.

Згідно статті 1 Господарськ ого процесуального кодексу У країни підприємства, установ и організації мають право зв ертатися до господарського с уду за захистом порушених аб о оспорюваних прав і охороню ваних законом інтересів.

У випадках, передбачених за конодавчими актами України, до господарського суду мають право також звертатися держ авні та інші органи, фізичні о соби, що не є суб'єктами підпри ємницької діяльності.

Відповідно до статті 15 Зак ону України "Про основи місто будування" компетенція центр ального спеціально уповнова женого органу з питань місто будування та архітектури виз начається положенням, яке за тверджується відповідно до з акону.

Частиною 5 пункту 18 Положенн я про Державну архітектурно- будівельну інспекцію Україн и, затвердженого Указом През идента України від 08.04.2011р. N439/2011 Де ржархбудінспекція України д ля виконання покладених на н еї завдань має право в устано вленому порядку здійснювати претензійно-позовну роботу, звертатися до суду з позовам и щодо захисту своїх прав та з аконних інтересів, а також ін тересів держави з питань дер жавного архітектурно-будіве льного контролю та контролю у сфері житлово-комунального господарства.

Таким чином, вказаним закон ом та Положенням про Державн у архітектурно-будівельну ін спекцію України передбачено право Інспекції звертатися до суду з позовами щодо захис ту інтересів держави з питан ь державного архітектурно-бу дівельного контролю.

В ухвалі про залишення поз ову без розгляду судом першо ї інстанції не зазначено при чин неможливості розгляду сп рави за наявними в матеріала х справи документами, з враху ванням документального та пр авового обгрунтування позов них вимог, наведеного в текст і позовної заяви, не визначен о в чому полягає недостатніс ть поданих документів для ро згляду справи по суті, які сам е істотні обставини справи н е може бути з'ясовано.

Зі змісту ухвали господар ського суду не вбачається, як і саме наведені в ухвалі обст авини перешкоджають місцево му господарському суду прийн яти рішення у даній справі по суті позову, з'ясувати наявні сть чи відсутність повноваже нь позивача звертатися з від повідним позовом до господар ського суду згідно з діючим з аконодавством.

Переглядаючи справу в повн ому обсязі за приписами стат ті 101 Господарського процесуа льного кодексу України, суд а пеляційної інстанції вказан і обставини не спростовав. Ок рім цього, посилаючись на від сутність вмотивованого пись мового рішення керівника ін спекції про заборону експлуа тації та доказів і пояснень н еможливості реалізації його владних повноважень, суд апе ляційної інстанцій не врахув ав, що відсутність вказаних д окументів не позбавляє суд о бов'язку вирішити такий спір по суті, відповідно до предме ту та підстав позову, зазначе них позивачем.

Відтак, висновки попередн іх інстанцій щодо наявності підстав для застосування пун кту 5 статті 81 Господарського процесуального кодексу Укра їни не відповідають правовій природі та змісту вказаної н орми.

Таким чином, перевіривши у в ідповідності до частини 2 ста тті 111 5 Господарського процес уального кодексу України юри дичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення у постанові апеляційного та у хвалі місцевого господарськ ого суду, колегія суддів дійш ла висновків про те, що господ арські суди попередніх інста нцій всупереч статям 43, 99, 101 Госп одарського процесуального к одексу України не надали пра вову оцінку взаємовідносина м сторін у даному спорі та неп равильно застосували норми п роцесуального права.

Прийняті апеляційним та мі сцевим господарськими судам и постанова та ухвала не відп овідають положенням статей 8 1, 86, 105 Господарського процесуа льного кодексу України .

Враховуючи межі повноваже нь касаційної інстанції, оск аржувані ухвала та постанова підлягають скасуванню, а спр ава - направленню на розгляд д о місцевого господарського с уду.

Під час розгляду справи су ду слід взяти до уваги наведе не, вжити передбачені законо м заходи для всебічного, повн ого і об' єктивного встановл ення обставин справи та вирі шити спір відповідно до вимо г закону.

Керуючись статтями 43, 1117, пунк том 3 статті 1119, статтями 11110, 11111, 11112 Г осподарського процесуально го кодексу України, Вищий го сподарський суд України

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Інсп екції державного архітектур но-будівельного контролю у К иївській області задовольни ти.

Постанову Київського апел яційного господарського суд у від 22.09.2011р. у справі № 13/190 Господ арського суду міста Києва та ухвалу Господарського суду м.Києва від 21.07.2011р.скасувати.

Справу направити дл я розгляду до Господарського суду м. Києва.

Головуючий Т. Дроботова

Судді Н. Волковицька

Л. Рогач

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення13.12.2011
Оприлюднено22.12.2011
Номер документу19994636
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —13/190

Постанова від 15.05.2012

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Яковлев М.Л.

Ухвала від 22.12.2011

Господарське

Господарський суд Київської області

Наріжний С.Ю.

Рішення від 21.02.2012

Господарське

Господарський суд міста Києва

Власов Ю.Л.

Ухвала від 07.02.2012

Господарське

Господарський суд міста Києва

Власов Ю.Л.

Ухвала від 17.01.2012

Господарське

Господарський суд міста Києва

Власов Ю.Л.

Ухвала від 26.12.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Власов Ю.Л.

Ухвала від 12.12.2011

Господарське

Господарський суд Київської області

Наріжний С.Ю.

Постанова від 13.12.2011

Господарське

Вищий господарський суд України

Рогач Л.I.

Ухвала від 01.12.2011

Господарське

Вищий господарський суд України

Рогач Л.I.

Ухвала від 16.11.2011

Господарське

Господарський суд Київської області

Наріжний С.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні