23/152
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
20.12.11 р. Справа № 23/152
Позивач: Державне підприємство „Придніпровська залізниця”, м. Дніпропетровськ
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю “Донбаський збагачувальний комбінат”, м. Торез-6
про стягнення 14 525,00грн.
Суддя Матюхін В.І.
Представники:
позивача: Коваленко Ю.М. – юр., Барчунінов К.О. – юр.
відповідача: Пржиємський В.В. - юр.
Державним підприємством „Придніпровська залізниця” подано позов про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю “Донбаський збагачувальний комбінат” 14 525,00грн. штрафу за неправильно зазначену у залізничній накладній № 50642073 масу вантажу за відправкою Пелагіївський Донецької залізниці – Бердянськ Придніпровської залізниці, вагон № 64776164.
В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на дані комерційного акту АА №037003/175/256 від 14.04.2011р., залізничної накладної, а також ст.ст.118, 122, 129 Статуту залізниць України.
Відповідач вимоги залізниці не визнав з посиланням на те, що згідно Інструкції забезпечення схоронності вантажу та вагонів від пошкодження, яка погоджена залізницею, сортове вугілля приймається до перевезення після контрольного зважування; під час прийняття вантажу за спірним перевезенням від залізниці не поступало ніяких зауважень щодо маси вантажу.
З посиланням на невідповідність розміру штрафу правопорушенню, а також на те, що залізницею не понесені ніякі збитки, відповідачем заявлене клопотання про зменшення штрафних санкцій до 2 905,00грн. (одна провізна плата) на підставі ч.3 ст.551 Цивільного кодексу України, ст.233 Господарського кодексу України і п.3 ст.83 Господарського процесуального кодексу України.
Залізниця заперечує проти зменшення штраф з посиланням на те, що неправильне зазначення маси вантажу в перевізних документах відповідачем допускається систематично (цей випадок не є винятковим).
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін у відкритому судовому засіданні, господарський суд встановив:
11.04.2011р. Товариство з обмеженою відповідальністю “Донбаський збагачувальний комбінат” (вантажовідправник) на адресу Бердянського морського торгівельного порту (вантажоодержувач) у вагоні № 64776164 за залізничною накладною на групу вагонів № 50642073 зі станції Пелагіївський на станцію Бердянськ експорт відвантажило антрацит у вологому стані. За накладною вага нетто у вагоні – 66 800кг, брутто – не зазначено, тари – 22 200кг.
По прибутті зазначеного вагону з вантажем на станцію Чаплине Придніпровської залізниці (побіжна станція) та одночасному зважуванні на тензометричних вагах було виявлено, що маса вантажу, зазначена у накладній, не відповідає фактичній масі вантажу.
При контрольному переважуванні вагону з вантажем на справних 150 тонних вагонних вагах станції Чаплине виявилось: вага брутто 83 000кг, вага тари (з документу) 22 200кг, вага нетто 60 800кг, що менше проти даних залізничної накладної на 6 000кг.
Факт неправильності зазначення маси вантажу підтверджується комерційним актом АА №037003/175 від 14.04.2011р., який підписаний належними особами, зокрема: заступником начальника станції, двома приймальниками потягів.
По прибутті спірного вагону на станцію призначення працівниками залізниці в комерційному акті №037003/175/256 було зроблено відмітку про те, що при переважуванні вагону різниці проти цього акту не виявилось.
На підставі ст.ст.118, 122 Статуту залізниць України за неправильно зазначену у залізничній накладній масу вантажу позивачем на відповідача нарахований штраф у сумі 14 525,00грн. із розрахунку: 2 905,00грн. (тариф) х 5.
За таких обставин і зважаючи на те, що:
· відповідно до п.2.1 Правил оформлення перевізних документів, затверджених Наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000р. № 644, вантажовідправник (у даному випадку відповідач) при заповненні перевізних документів повинен був зазначити точну масу вантажу;
· відповідно до ч.1 ст.24 Статуту залізниць України вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ними у накладній;
· ч.2 ст.24 Статуту залізниць України передбачене право залізниці перевіряти правильність відомостей, зазначених у накладній, а також кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній;
· згідно зі ст.122 Статуту залізниць України за неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника, порту стягується штраф у розмірі п'ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення (згідно зі статтею 118 Статуту);
· ст.129 Статуту залізниць України встановлено: “Обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць”. Комерційний акт складається, зокрема, для засвідчення невідповідності найменування, маси і кількості місць вантажу з даними, зазначеними у транспортних документах (п. ”а”);
· пунктом 10 Правил складання актів передбачено: “Комерційний акт підписує начальник станції (його заступник), начальник вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи, старший прийомоздавальник) і прийомоздавальник станції, а також одержувач, якщо він брав участь у перевірці. Крім того, у разі необхідності, до перевірки вантажу і підписання акта можуть бути залучені також інші працівники залізниці”;
· відповідно до п.27 Правил видачі вантажів, затверджених Наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000р. № 644, вантаж вважається доставленим без утрати, якщо різниця між масою, вказаною в пункті відправлення в залізничній накладній, та масою, визначеною на станції призначення, не перевищує норми природної втрати і граничного розходження у визначенні маси нетто. Норма недостачі (сума норми природної втрати та граничного розходження визначення маси нетто) для вантажів, зданих до перевезення у вологому стані становить 2% маси, зазначеної в перевізних документах, тобто у даному випадку – 1 336кг, що менше виявленої нестачі – 6 000кг;
· за зазначеним перевезенням провізна плата у накладній вказана 2 905,00грн., у зв'язку з чим на виконання вказаних норм сума штрафу за неправильно зазначену у залізничній накладній масу вантажу складає 14 525,00грн. із розрахунку: 2 905,00грн. (тариф) х 5,
господарський суд вважає, що позов обґрунтований i підлягає задоволенню у повному обсязі.
Заперечення відповідача судом до уваги не взяті, оскільки Інструкцією забезпечення схоронності вантажу та вагонів від пошкодження, яка погоджена залізницею, передбачений порядок здіснення контрольного зважування вагонів і де це має відбуватись. У ній не зазначено, що усі вагони мають бути переважені залізницею.
Клопотання відповідача про зменшення розміру штрафу судом не задоволено, так як:
- відповідач не довів винятковість випадку;
- неправильне зазначення маси вантажу в перевізних документах відповідачем допускається систематично, як в сторону збільшення, так і в сторону зменшення, тобто даний випадок не є винятковим (тільки протягом 2011р. таких випадків було близько 20, для прикладу справи, розглянуті господарським судом Донецької області №№ 17,17, 17/18, 17/19, 21/58, 21/59, 21/60, 21/88, 21/89, 21/116, 21/131, 21/132, 21/133, 23/131);
- розмір штрафу за дане правопорушення визначений Кабінетом Міністрів України і підстав вважати його надмірно великим у порівнянні з допущеним правопорушенням у суду не має;
- ст.122 Статуту залізниць України не пов'язує стягнення штрафу з наявністю (відсутністю) наслідків у перевізника від неправильності відомостей, зазначених у накладній, чи з наявністю вини вантажоодержувача.
Судові витрати в межах, встановлених законодавством, покладаються на відповідача.
На підставі викладеного, ст.ст.24, 118, 122, 129 Статуту залізниць України, Правил оформлення перевізних документів та керуючись ст.ст.49, 82–84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
В И Р I Ш И В :
Позов задовольнити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю “Донбаський збагачувальний комбінат” (86606, Донецька область, м. Торез-6, п/р 260031453980 в АБ “УкрБізнесбанк” м. Донецьк, МФО 334969, код ЄДРПОУ 32131749) на користь Державного підприємства “Придніпровська залізниця” (49600, м. Дніпропетровськ, пр. К.Маркса, 108, п/р 26006000012 в Дніпропетровській філії АБ „Експрес-банк”, МФО 306964, код ЕДРПОУ 01073828) 14 525,00грн. штрафу, 145,25 грн. на відшкодування витрат по оплаті державного мита, 236,00 грн. - відшкодування оплати витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його прийняття, а у разі подання апеляційної скарги - після розгляду справи апеляційною інстанцією, якщо його не скасовано.
Апеляційна скарга подається через місцевий господарський суд, який розглянув справу, протягом 10 днів з дня прийняття рішення місцевим господарським судом.
Суддя Матюхін В.І.
< Список > < Довідник >
< Список > < Довідник >
Повний текст рішення складено20.12.2011р.
Надруковано примірників:
1 – у справу;
1 – позивачу;
1 – відповідачу.
Вик.:
Тел.381-91-18
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 20.12.2011 |
Оприлюднено | 26.12.2011 |
Номер документу | 19996198 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Матюхін В.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні