Постанова
від 24.11.2011 по справі 20/095-11
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙН ИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

01601, м.Київ, пров. Рильський, 8 т. (044) 278-46-14

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24.11.2011 № 20/095-11

Київський апеляційний гос подарський суд у складі коле гії суддів:

головуючого: Гаврил юка О.М.

суддів:

за участю секретаря суд ового засідання Рижової В.В.

за участю представників ст орін:

від позивача: ОСОБА_1 - представник (дов. № 1114 від 23.08. 2011 року),

від відповідача: ОСОБА_2 - представник (дов. № 301 від 24 .11.2011 року).

розглянувши апеляційну ск аргу Новопетрівської сільсь кої ради Вишгородського райо ну Київської області на ріше ння господарського суду Київ ської області від 25.10.2011року

по справі № 20/095-11 (суддя Бабкі на В.М.)

за позовом Новопетрівсько ї сільської ради Вишгородськ ого району Київської області ,

с. Нові Петрівці Вишгородського району Київс ької області

до Вишгородського районного споживчого товари ства, смт. Димер

Вишгородського району Київської області

про визнання уклад еним договору оренди землі

ВСТАНОВИВ:

До господарського суду Киї вської області звернулась Но вопетрівська сільська рада В ишгородського району Київсь кої області з позовом та уточ неннями до нього Вишгородськ ого районного споживчого тов ариства про визнання укладен им договору оренди землі від 07.06.2011 року № 3 земельної ділянки загальною площею 0,1863 га, кадас тровий номер 3221886001:02:076:0161, яка розта шована за адресою Київська о бласть, Вишгородський район, с. Нові Петрівці, вул. Леніна, 22 2, між сторонами по справі у ре дакції позивача.

Рішенням господарського с уду Київської області від 25.10.20 11 року по справі № 20/095-11 у позові відмовлено повністю.

Не погоджуючись із зазначе ним рішенням, Новопетрівська сільська рада Вишгородськог о району Київської області з вернулась до апеляційного го сподарського суду з апеляцій ною скаргою (з урахуванням до повнень до апеляційної скарг и), просить скасувати рішення місцевого господарського су ду від 25.10.2011 року та прийняти но ве, яким позовні вимоги задов ольнити повністю.

В своїх доводах заявник пос илається на те, що при винесен і рішення судом першої інста нції мало місце невідповідні сть висновків суду обставина м справи та неправильне заст осування норм матеріального та процесуального права.

Ухвалою Київського апеляц ійного господарського суду в ід 11.11.2011 року апеляційну скаргу Новопетрівської сільської р ади Вишгородського району Ки ївської області на рішення г осподарського суду Київсько ї області від 25.10.2011 року по спра ві № 20/095-11 прийнято до проваджен ня та призначено розгляд спр ави у судовому засіданні.

Вишгородським районним сп оживчим товариством на підст аві ст. 96 ГПК України надано ві дзив, в якому відповідач запе речує проти вимог, які виклад ені позивачем в апеляційній скарзі та просить залишити а пеляційну скаргу Новопетрів ської сільської ради Вишгоро дського району Київської обл асті - без задоволення.

Представник позивача у суд овому засіданні надав свої п ояснення й підтримав доводи, які викладені в апеляційній скарзі та просив апеляційну скаргу задовольнити, а рішен ня господарського суду Київс ької області від 25.10.2011 року скас увати та прийняти нове, яким п озовні вимоги задовольнити п овністю.

Представник відповідача в судовому засіданні надав св ої пояснення й підтримав дов оди, які викладені в відзиві т а апеляційну скаргу та проси в рішення господарського суд у Київської області від 25.10.2011 ро ку залишити без змін.

Статтею 101 ГПК України встан овлено, що у процесі перегляд у справи апеляційний господа рський суд за наявними у спра ві і додатково поданими дока зами повторно розглядає спра ву. Апеляційний господарськи й суд не зв' язаний доводами апеляційної скарги (подання ) і перевіряє законність і обґ рунтованість рішення місцев ого господарського суду у по вному обсязі. В апеляційній і нстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не б ули предметом розгляду в суд і першої інстанції.

Судова колегія Київського апеляційного господарськог о суду, розглянувши матеріал и справи, заслухавши пояснен ня і доводи представників ст орін, дослідивши представлен і докази в їх сукупності, пере віривши правильність застос ування місцевим господарськ им судом норм матеріального та процесуального права вста новила наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, 15.04.2011 року Новопетрівсь кою сільською радою Вишгород ського району Київської обла сті, відповідно до ст. 124 Земель ного кодексу України та п. 34 ст . 26 Закону України “Про місцев е самоврядування в Україні”, було прийнято рішення “Про з атвердження технічної докум ентації із землеустрою щодо надання земельної ділянки в оренду Вишгородському район ному споживчому товариству” № 99-VI-VI, згідно з яким сільська р ада, розглянувши лист Вишгор одського районного споживчо го товариства від 11.03.2011 року № 92 щ одо укладання договору оренд и землі, технічну документац ію із землеустрою щодо надан ня земельної ділянки Вишгоро дському районному споживчом у товариству в оренду під роз міщення існуючого закладу гр омадського харчування, який розташований за адресою: вул . Леніна 222 в с. Нові Петрівці, Ви шгородський район, Київська область, затвердила вказану технічну документацію із зем леустрою щодо надання земель ної ділянки в оренду відпові дачеві та надала останньому в оренду строком на 10 років зе мельну ділянку під існуючою на ній будівлею за адресою: Ки ївська область, Вишгородськи й район, села Нові Петрівці, ву л. Леніна, 222, земельна ділянка з агальною площею 0,1863 га, кадастр овий номер 3221886001:02:076:0161 і встановил а річний розмір орендної пла ти за земельну ділянку у розм ірі 8 % від нормативної грошово ї оцінки земельної ділянки.

На виконання вказаного ріш ення 08.06.2011 року позивачем надіс лано на адресу відповідача п роект договору оренди землі, які було підписано позиваче м.

Однак, відповідачем вказан і проекти договорів оренди з емлі не підписано та не повер нуто із зауваженнями. Натомі сть листом № 211 від 20 червня 2011 ро ку відповідач повідомив пози вача про неспроможність спла чувати орендну плату, встано влену рішеннями сільської ра ди №№ 99, 99.1, 99.2, 99.3, 99.4, 99.5, 99.6, 99.7 та 99.8 -VI-VI від 15. 04.2011 року в розмірах від 6 до 12 від сотків від нормативної грошо вої оцінки земельних ділянок , на яких розташовані об' єкт и споживчої кооперації, у зв' язку з чим Вишгородське РайС Т звернулося до Новопетрівсь кої сільської ради з проханн ям про встановлення мінімаль ної ставки орендної плати у р озмірі 3 % від нормативної грош ової оцінки земельних діляно к.

Позивач, розглянувши лист в ідповідача № 211 від 20.06.2011 року, з м етою забезпечення надходжен ь до бюджету села прийняв ріш ення “Про укладення договорі в оренди землі” № 119-VII-VI, згідно з яким було вирішено звернути ся до суду з позовом до Вишгор одського районного споживчо го товариства про визнання у кладеними договорів оренди з емлі, у тому числі - щодо даної земельної ділянки.

Відносини, пов' язані з оре ндою землі, регулюються, зокр ема, Цивільним кодексом Укра їни, Земельним кодексом Укра їни, Законом України «Про оре нду землі».

Згідно зі статтею 13 Констит уції України земля є об' єкт ом права власності українськ ого народу, від імені якого пр ава власника здійснюють орга ни державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституці єю України.

Пунктом 12 Перехідних положе нь Земельного кодексу Україн и передбачено, що до розмежув ання земель державної та ком унальної власності повноваж ення щодо розпорядження земл ями в межах населених пункті в, крім земель, переданих у при ватну власність, здійснюють відповідні сільські, селищні , міські ради, а за межами насе лених пунктів відповідні орг ани виконавчої влади.

Відповідно до частини 1 стат ті 60 Закону України «Про місце ве самоврядування в Україні» територіальним громадам сіл , селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухо ме майно, доходи місцевих бюд жетів, інші кошти, землю, приро дні ресурси, підприємства, ус танови та організації, в тому числі банки, страхові товари ства, а також пенсійні фонди, ч астку в майні підприємств, жи тловий фонд, нежитлові примі щення, заклади культури, осві ти, спорту, охорони здоров' я , науки, соціального обслугов ування та інше майно і майнов і права, рухомі та нерухомі об ' єкти, визначені відповідно до закону як об' єкти права к омунальної власності, а тако ж кошти, отримані від їх відчу ження.

Частиною 5 статті 60 ЗУ «Про мі сцеве самоврядування в Украї ні» від 21.05.1997 року передбачено, що органи місцевого самовря дування від імені та в інтере сах територіальних громад ві дповідно до закону здійснюют ь правомочності щодо володін ня, користування та розпоряд ження об' єктами права комун альної власності, в тому числ і виконують усі майнові опер ації, можуть передавати об' єкти права комунальної власн ості у постійне або тимчасов е користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати , використовувати як заставу , вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угод ах та договорах умови викори стання та фінансування об' є ктів, що приватизуються та пе редаються у користування і о ренду.

Згідно з ч. 5 ст. 16 ЗУ «Про місце ве самоврядування в Україні» від імені та в інтересах тери торіальних громад права суб' єкта комунальної власності з дійснюють відповідні ради.

Громадяни та юридичні особ и набувають права власності та права користування земель ними ділянками із земель дер жавної або комунальної власн ості за рішенням органів вик онавчої влади або органів мі сцевого самоврядування в меж ах їх повноважень, визначени х цим Кодексом. Набуття права на землю громадянами та юрид ичними особами здійснюється шляхом передачі земельних д ілянок у власність або надан ня їх у користування (ст. 116 Земе льного кодексу України).

Статтею 3 Земельного кодекс у України передбачено, що зем ельні відносини регулюються Конституцією України, Земел ьним Кодексом, а також прийня тими відповідно до них норма тивно-правовими актами.

Згідно з п. 34 ч. 1 ст. 26 ЗУ «Про мі сцеве самоврядування в Украї ні» вирішення відповідно до Закону питань регулювання зе мельних відносин є виключною компетенцією пленарних засі дань сільських, селищних, міс ьких рад. Рішення ради прийма ється на її пленарному засід анні у порядку, передбаченом у ст. 59 ЗУ «Про місцеве самовря дування в Україні».

Приписами ст. 42 ЗУ «Про місце ве самоврядування в Україні» передбачено, що сільський, се лищний голова укладає догово ри від імені територіальної громади та на підставі відпо відних рішень відповідної ра ди.

Згідно частини 2 ст. 181 ГК Укра їни проект договору може бут и запропонований будь-якою з сторін. У разі, якщо проект до говору викладено як єдиний д окумент, він надається другі й стороні у двох примірниках .

Сторона, яка одержала проек т договору, у разі згоди з його умовами оформляє договір ві дповідно до вимог частини пе ршої цієї статті і повертає о дин примірник договору другі й стороні або надсилає відпо відь на лист, факсограму тощо у двадцятиденний строк післ я одержання договору (ч. 3 ст. 181 Г К України).

Поняття договору оренди зе млі, вимоги до його форми та ум ови договору оренди землі ви значено у розділі І Закону Ук раїни «Про оренду землі».

За приписами статті 14 цього Закону договір оренди землі укладається у письмовій фор мі та за бажанням однієї стор они може бути посвідчений но таріально.

Типова форми договору затв ерджуються постановою Кабін ету Міністрів України.

Стаття 15 Закону України «Пр о оренду землі» визначає іст отні умовами договору оренди землі. За її приписами до істо тних умов належить: об' єкт о ренди (місце розташування та розмір земельної ділянки), ст рок дії договору, орендна пла та із зазначенням її розміру , індексації, форм платежу, стр оків, порядку її внесення і пе регляду та відповідальності за її несплату, умови викорис тання та цільове призначення земельної ділянки, яка перед ається в оренду, умови збереж ення стану об' єкта оренди, у мови і строки передачі земел ьної ділянки орендарю та пов ернення її орендодавцеві, іс нуючі обмеження (обтяження) щ одо використання земельної д ілянки, визначення сторони, я ка несе ризик випадкового по шкодження або знищення об' є кта оренди чи його частини та відповідальність сторін, ум ови передачі у заставу та вне сення до статутного фонду пр ава оренди земельної ділянки .

За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазнача тися і інші умови. Частиною 2 н аведеної норми встановлено, що відсутність у договорі ор енди землі однієї з істотних умов, передбачених цією стат тею, а також порушення вимог с татей 4 - 6, 11, 17, 19 Закону України «П ро оренду землі» є підставою для відмови в державній реєс трації договору оренди, а так ож для визнання договору нед ійсним відповідно до закону.

Крім того, за приписами стат ті 15 зазначеного Закону невід ' ємною частиною договору ор енди землі є: план або схема зе мельної ділянки, яка передає ться в оренду, кадастровий пл ан земельної ділянки з відоб раженням обмежень (обтяжень) у її використанні та встанов лених земельних сервітутів, акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевос ті), акт приймання-передачі об ' єкта оренди, проект відвед ення земельної ділянки у раз і його розроблення згідно із законом.

Враховуючи положення ч. 2 ст . 14 ЦК України, відповідно до як их особа не може бути примуше на до дій, вчинення яких не є о бов' язковим для неї.

Частиною 1 ст. 627 Цивільного к одексу України передбачено, що відповідно до ст. 6 цього Ко дексу сторони є вільними в ук ладенні договору, виборі кон трагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів ци вільного законодавства, звич аїв ділового обороту, вимог р озумності та справедливості .

Згідно з ч.1 ст. 628 ЦК України, з міст договору становлять умо ви (пункти), визначені на розсу д сторін і погоджені ними, та у мови, які є обов'язковими відп овідно до актів цивільного з аконодавства.

Згідно зі статтею 632 ЦК Украї ни ціна в договорі встановлю ється за домовленістю сторін . У визначених законом випадк ах застосовуються ціни (тари фи, ставки тощо), які встановлю ються або регулюються уповно важеними органами державної влади або органами місцевог о самоврядування.

Стаття 638 ЦК України встанов лює, що договір є укладеним, як що сторони в належній формі д осягли згоди з усіх істотних умов договору (частина перша ). Згідно з ч. 2 ст. 638 ЦК України до говір укладається шляхом про позиції однієї сторони уклас ти договір (оферти) і прийнятт я пропозиції (акцепту) другою стороною.

Розбіжності, що виникли між сторонами при укладенні дог овору на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Рес публіки Крим, органу місцево го самоврядування та в інших випадках, встановлених зако ном, вирішуються судом. Розбі жності, що виникли між сторон ами при укладенні договору н е на підставі правового акта органу державної влади, орга ну влади Автономної Республі ки Крим, органу місцевого сам оврядування, можуть бути вир ішені судом у випадках, встан овлених за домовленістю стор ін або законом (ч.ч. 1, 2 ст. 649 Цивіл ьного кодексу України).

Одночасно, судова колегія а пеляційного господарського суду зазначає, що відповідно до ч. 1) ст. 187 ГК України спори, що виникають при укладенні гос подарських договорів за держ авним замовленням, або догов орів, укладення яких є обов' язковим на підставі закону т а в інших випадках, встановле них законом, розглядаються с удом. Інші переддоговірні сп ори можуть бути предметом ро згляду суду у разі якщо це пер едбачено угодою сторін або я кщо сторони зобов' язані укл асти певний договір на підст аві укладеного між ними попе реднього договору.

Зі змісту наведеної частин и статті можна дійти до висно вку про те, що у випадку, коли д оговір, що укладається, не ґру нтується на обов' язковому д ля суб' єктів господарюванн я державному замовленні або не є обов' язковим для уклад ення через пряму вказівку за кону, спір про спонукання до у кладення договору чи з умов д оговору може бути розглянути й господарським судом тільки за взаємною згодою сторін аб о якщо сторони зв' язані зоб ов' язанням укласти договір на підставі існуючого між ни ми попереднього договору (в м ежах річного строку, визначе ного ч. 1 ст. 182 ГК України).

Отже, відповідно до ст. 179, 187 ГК У не є достатньою підставою д ля спонукання до укладення д оговору загальне посилання в законі на договірну форму ре гулювання тих чи інших право відносин. Таку ж правову пози цію викладено у постанові Ви щого господарського суду Укр аїни від 15.01.2008 року у справі № 20/175.

При цьому слід зазначити, що ні Земельний кодекс України , ні Закон «Про оренду землі» н е передбачає обов' язок влас ника земельної ділянки (орга ну виконавчої влади або орга ну місцевого самоврядування ) прийняти рішення про укладе ння договору оренди землі.

Таким чином, колегія суддів апеляційного господарськог о суду дійшла висновку про те , що судом першої інстанції пр авомірно відмовлено у задово лені позовних вимог у справі № 20/095-11 про визнання укладеним договору оренди землі, оскіл ьки чинне законодавство Укра їни не передбачає їх обов' я зкове прийняття.

За правилами ст. 4-7 ГПК Україн и, судове рішення приймаєтьс я колегіально за результатам и обговорення усіх обставин справи.

Відповідно до ст. 33 Господар ського процесуального кодек су України, кожна сторона пов инна довести ті обставини, на які вона посилається як на пі дставу своїх вимог і запереч ень та подати до суду відпові дні докази.

Як встановлено ст. 43 ГПК Укра їни, господарський суд оціню є докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтуєтьс я на всебічному, повному і об' єктивному розгляді в судовом у процесі всіх обставин спра ви в їх сукупності, керуючись законом.

Згідно постанови Пленуму В ерховного суду України від 18.1 2.2009 року № 14 «Про судове рішення у цивільній справі», рішення є законним тоді, коли суд, вик онавши всі вимоги цивільного судочинства, вирішив справу згідно з нормами матеріальн ого права, що підлягають заст осуванню до даних правовідно син, а також правильно витлум ачив ці норми. Обґрунтованим визнається рішення, ухвален е на основі повно і всебічно з ' ясованих обставин, на які с торони посилаються як на під ставу своїх вимог і заперече нь, підтверджених доказами, я кі були досліджені в судовом у засіданні і які відповідаю ть вимогам закону про їх нале жність та допустимість, або о бставин, що не підлягають док азуванню, а також якщо рішенн я містить вичерпні висновки суду, що відповідають встано вленим на підставі достовірн их доказів обставинам, які ма ють значення для вирішення с прави.

Виходячи з викладеного вищ е, колегія суддів Київського апеляційного господарськог о суду дійшла висновку, що апе ляційна скарга Новопетрівсь кої сільської ради Вишгородс ького району Київської облас ті задоволенню не підлягають , а рішення господарського су ду Київської області від 25.10.2011 р оку у справі № 20/095-11 - слід зали шити без змін.

Судові витрати розподіляю ться відповідно до вимог ст. 49 ГПК України.

Керуючись ст. ст. 49, 99, 101-105 Господ арського процесуального код ексу України, Київський апел яційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Но вопетрівської сільської рад и Вишгородського району Київ ської області на рішення гос подарського суду Київської о бласті від 25.10.2011 року у справі № 20/095-11 - залишити без задоволення .

2. Рішення господарськ ого суду Київської області в ід 25.10.2011 року у справі № 20/095-11 - зали шити без змін.

3. Справу № 20/095-11 повернут и до господарського суду Киї вської області.

Постанову Київського апел яційного господарського суд у може бути оскаржено до Вищо го господарського суду Украї ни у порядку, передбаченому с т.107 ГПК України.

Постанова Київського апел яційного господарського суд у за наслідками перегляду ві дповідно до ст.105 ГПК України н абирає законної сили з дня її прийняття.

Повний текст постанови під писано 25.11.2011 року.

Головуючий суддя

Судді

СудКиївський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення24.11.2011
Оприлюднено23.12.2011
Номер документу20020781
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —20/095-11

Постанова від 19.04.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Євсіков О.O.

Постанова від 24.11.2011

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Гаврилюк О.М.

Рішення від 25.10.2011

Господарське

Господарський суд Київської області

Бабкіна В.М.

Ухвала від 20.09.2011

Господарське

Господарський суд Київської області

Бабкіна В.М.

Ухвала від 06.09.2011

Господарське

Господарський суд Київської області

Бабкіна В.М.

Ухвала від 09.08.2011

Господарське

Господарський суд Київської області

Бабкіна В.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні