Рішення
від 09.09.2008 по справі 8/153пн
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

8/153пн

                                ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ  

                                  83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46

                                                             Р І Ш Е Н Н Я   

                                                            іменем України

09.09.08 р.                                                                                                    Справа № 8/153пн                               

за позовом Фірми "Т.М.М." – Товариства з обмеженою відповідальністю, м.Київ,

                    ЄДРПОУ 14073675

до відповідача 1 Ясинуватської районної державної адміністрації Донецької області,

                             м.Ясинувата, ЄДРПОУ 05420221

до відповідача 2 Донецької обласної державної адміністрації, м.Донецьк,

                             ЄДРПОУ 00022473

про визнання права

Суддя  Ємельянов А.С.

Представники:

від позивача: Бородіна О.О. – по дов.

від відповідача 1: не з'явився

від відповідача 2: Беспала О.О. – гол. спец.

В засіданні суду брали участь:

                                        

Згідно із ст.77 ГПК України в засіданні суду

оголошувалась перерва з 08.09.2008р. по 09.09.2008р.

СУТЬ СПРАВИ:

Фірма "Т.М.М." – Товариство з обмеженою відповідальністю, м.Київ, позивач, звернувся до господарського суду Донецької області з позовом до відповідача 1, Ясинуватської районної державної адміністрації Донецької області, м.Ясинувата, до відповідача 2, Донецької обласної державної адміністрації, м.Донецьк про визнання права на набуття в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 29,1 га строком на 49 років для розміщення об'єкту – логістичного комплексу із земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (запас) на території Спартаківської сільської ради за межами населених пунктів шляхом укладання прямого договору оренди, а також оформлення та підписання всіх відповідних документів та вчинення дій, необхідних для укладання договору оренди з Ясинуватською районною державною адміністрацією в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення Фірми "Т.М.М." – Товариства з обмеженою відповідальністю з заявою до Ясинуватської районної державної адміністрації Донецької області.

В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на наявність у нього права на отримання спірної земельної ділянки в оренду на умовах та в порядку, передбачених Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення з заявою до Ясинуватської районної державної адміністрації Донецької області.

Відповідач 1 у відзиві на позовну заяву №02-26-813 від 09.09.2008р. проти задоволення позовних вимог заперечив. Обґрунтовуючи свої заперечення проти позову відповідач 1 посилається на ті обставини, що укладання договору оренди земельної ділянки із земель запасу для розташування логістичного комплексу на території Спартаківської сільської ради за межами населених пунктів не відноситься до повноважень Ясинуватської районної державної адміністрації Донецької області.

Відповідач 2 надав відзив на позовну заяву №08/458 від 05.09.2008р., у якому позовні вимоги не визнав. В обґрунтування своїх заперечень відповідач 2 посилається на ті обставини, що внаслідок внесення змін до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі", отримання права оренди земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності, на теперішній час відбувається виключно на аукціонах.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення сторін, господарський суд встановив:

05.10.2007р. Фірма "Т.М.М." – Товариство з обмеженою відповідальністю звернулось до Ясинуватської районної державної адміністрації Донецької області з заявою про надання земельної ділянки загальною площею 29,1 га для розміщення логістичного комплексу на території Спартаківської сільської ради строком на 49 років.

09.10.2007р. відповідачем 1 було надано позивачу дозвіл №01-12-1130 щодо вибору земельної ділянки та погодження місця розміщення об'єкту будівництва.

За змістом акту вибору земельної ділянки  постійно діючою комісією з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів Ясинуватського району позивачу було погоджено  розміщення логістичного комплексу на земельній ділянці площею 29,1 га із земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (запас) на території Спартаківської сільської ради за межами населених пунктів строком на 49 років.

Згідно з висновком №470 від 31.10.2007р. відділом культури і туризму Ясинуватської райдержадміністрації Фірмі "Т.М.М." – Товариству з обмеженою відповідальністю було погоджено місце розташування нерухомого майна на спірній земельній ділянці.

31.10.2007р. позивачем було отримано висновок №774/39 відділу охорони пам'яток археології Донецького обласного краєзнавчого музею Управління культури Донецької обласної державної адміністрації, згідно якого враховані археологічні об'єкти на земельній ділянці, яка знаходиться на території Спартаківської сільської ради відсутні.

05.11.2007р. Ясинуватським районним відділом містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства надано висновок №360 про погодження місця розташування спірної земельної ділянки.

16.11.2007р. відділом регуляторної політики Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області було складено висновок №05/2568-1 про погодження надання в оренду Фірмі "Т.М.М." – Товариству з обмеженою відповідальністю земельної ділянки площею 29,1 га для розташування логістичного комплексу.

Крім цього, позивачем було отримано попереднє погодження розміщення логістичного комплексу Ясинуватської районної санітарно-епідеміологічної станції (висновок №1345/03.2 від 01.11.2007р.).

Розглянувши матеріали погодження місця розміщення логістичного комплексу, Ясинуватським районним відділом земельних ресурсів  надано висновок №986 від 29.11.2007р. про погодження розташування об'єкту нерухомості на земельній ділянці на території  Спартаківської сільської ради.

26.12.2007р. Спартаківською сільською радою Ясинуватського району  було прийнято рішення №343/18-V, за змістом якого Фірмі "Т.М.М." – Товариству з обмеженою відповідальністю погоджено місце розміщення логістичного комплексу  на земельній ділянці площею 29,1 га із земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (запас) на території Спартаківської сільської ради за межами населених пунктів строком на 49 років.

Ясинуватською районною державною адміністрацією Донецької області було прийнято розпорядження №1050 від 28.12.2007р. „Про погодження місця розміщення Фірмі "Т.М.М." – Товариству з обмеженою відповідальністю логістичного комплексу на території Спартаківської сільської ради”.

Одночасно, згідно з висновком №02-446/лг  від 13.06.2008р. Донецьким обласним управлінням лісового та мисливського господарства  погоджено матеріали вибору  та місце розміщення  логістичного комплексу на вказаній вище земельній ділянці.

Листом №01-04294-19/02 від 20.08.2008р. Донецькою обласною державною адміністрацією було повідомлено Фірму "Т.М.М." – Товариство з обмеженою відповідальністю про неможливість передачі в оренду спірної земельної ділянки.

Підставою для відмови в передачі позивачу земельної ділянки на праві оренди вказано ті обставини, що внаслідок внесення змін до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" отримання права оренди земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності, на теперішній час відбувається виключно на аукціонах.

Як вказує позивач, бездіяльність органів виконавчої влади щодо оформлення документів на відведення спірної земельної ділянки в оренду є необґрунтованою та незаконною, порушує його права, внаслідок чого позивачем заявлені вимоги про визнання права на набуття в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 29,1 га строком на 49 років для розміщення об'єкту – логістичного комплексу із земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (запас) на території Спартаківської сільської ради за межами населених пунктів шляхом укладання прямого договору оренди, а також оформлення та підписання всіх відповідних документів та вчинення дій, необхідних для укладання договору оренди з Ясинуватською районною державною адміністрацією в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення Фірми "Т.М.М." – Товариства з обмеженою відповідальністю з заявою до Ясинуватської районної державної адміністрації Донецької області.

Відповідач 1 та відповідач 2  проти позовних вимог заперечують з підстав, викладених у відзивах відповідно №02-26-813 від 09.09.2008р. та №08/458 від 05.09.2008р.

Виходячи з принципу повного, всебічного та об'єктивного розгляду всіх обставин справи, суд вважає вимоги позивача до відповідача 2 такими, що підлягають задоволенню, враховуючи наступне:

Земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно із ст.ст.13, 41 Конституції України передбачено, що від імені українського народу права власника, зокрема, на землю здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.

У відповідності із ст.17 Земельного кодексу України до повноважень місцевих  державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.

Частиною 3 ст.124 Земельного кодексу України встановлено, що  передача в оренду земельних ділянок громадянам і юридичним особам із зміною їх цільового призначення та із земель запасу під забудову здійснюється за проектами відведення в порядку, встановленому статтями 118, 123 цього Кодексу.

Як встановлено судом за змістом наданих до матеріалів справи документів, земельна ділянка, стосовно набуття права оренди якою позивачем заявлені позовні вимоги, відноситься до земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (запас) та розташована на території Спартаківської сільської ради за межами населених пунктів.

Таким чином, враховуючи вищевикладене та приймаючи до уваги приписи ч.3 ст. 124 Земельного кодексу України порядок надання у користування спірної земельної ділянки регулюється положеннями ст.123 Земельного кодексу України.

Виходячи з того, що ст.123  Земельного кодексу України передбачено порядок надання земельних ділянок у постійне користування юридичним особам, а ст.122 Земельного кодексу України закріплено функції органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо надання земельних ділянок у постійне користування (розмежування компетенції в залежності від цільового призначення земельної ділянки, її місцезнаходження), при визначення повноважень органів виконавчої влади на розпорядження спірною земельною ділянкою суд застосував положення ст.122 Земельного кодексу України.

За приписом ч.4 ст.122 Земельного кодексу України обласні державні адміністрації надають земельні ділянки на їх території із земель державної власності у постійне користування юридичним особам у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів для всіх потреб, крім випадків, визначених частинами третьою, сьомою цієї статті.

За висновками суду ч.3, 7 ст.122 Земельного кодексу України не встановлено повноважень районної державної адміністрації та Кабінету Міністрів України щодо надання у користування земельних ділянок, які знаходяться за межами населених пунктів, для будівництва логістичного комплексу.

Таким чином, враховуючи положення ч.4 ст.122 Земельного кодексу України, а також приймаючи до уваги місцезнаходження спірної земельної ділянки та мету її використання позивачем, судом встановлено, що повноваження щодо розпорядження спірною земельною ділянкою відносяться до компетенції відповідача 2 - Донецької обласної державної адміністрації.

Одночасно, за поясненнями відповідача 2, при прийнятті погоджувального рішення про надання у користування земельної ділянки, повновадження на укладання відповідного договору оренди у кожному конкретному випадку передаються районній державній адміністрацій, на території якої знаходиться земельна ділянка. За таких обставин, фактично договір оренди з землекористувачами укладається районними органами виконавчої влади за дорученням Донецької обласної державної адміністрації, у данному випадку - Ясинуватською районною державною адміністрацією Донецької області.

Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим кодексом.

В силу ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Згідно зі ст.16 Закону України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача до Донецького міського голови, особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель державної або комунальної власності, подає до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки заяву (клопотання). Розгляд заяви (клопотання) і надання земельної ділянки в оренду проводяться у порядку, встановленому Земельним кодексом України. У разі згоди орендодавця передати земельну ділянку в оренду сторони укладають договір оренди землі відповідно до вимог цього закону.

Таким чином, волевиявлення майбутнього орендаря щодо укладення договору оренди реалізується шляхом подання відповідної заяви.

Крім цього, згідно Порядку вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.03.2004р. №427 юридична особа, заінтересована у відведенні земельної ділянки, звертається з клопотанням до сільської, селищної, міської ради, районної, Київської чи Севастопольської міської держадміністрації, до повноважень якої належить вирішення питання про вибір земельної ділянки, яка реєструє клопотання в день його подання з присвоєнням реєстраційного номера, розглядає клопотання і в п'ятиденний строк після реєстрації надсилає постійно діючій комісії з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів (далі - комісія), утвореній відповідною радою або держадміністрацією.

Результати роботи комісії оформляються актом вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів, який підписується головою і членами комісії, скріплюється печатками і разом з матеріалами, що використовувалися під час його складання, передається юридичній особі, для подання до сільської, селищної, міської ради, районної, Київської чи Севастопольської міської держадміністрації з метою прийняття відповідного рішення.

Внаслідок внесення змін Законами України №107-VI  від 28.12.2007р. та №309-VI від 03.06.2008р. до ст.16 Закону України "Про оренду землі" та ст.124 Земельного кодексу України, набуття права  оренди  земельних  ділянок,  що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється виключно на аукціонах (крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі, набуття права на оренду земельних ділянок під об'єкти соціального призначення, будівництво соціального і доступного житла, використання земельних ділянок для розробки корисних копалин та спеціального водокористування відповідно до отриманих спеціальних дозволів (ліцензій), використання релігійними організаціями (під культовими будівлями), які легалізовані в Україні).

Згідно ст.58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.

Відповідно до ч.4 п.3 мотивувальної частині рішення Конституційного суду України від 09.02.1999р. №1-рп/99 норми ст.58 Конституції України можуть розповсюджуватись на юридичні особи.

За висновками суду, правовідносини щодо оренди землі виникли між органами виконавчої влади та позивачем з моменту подання клопотання щодо надання в оренду спірної земельної ділянки, тобто, до набрання чинності змінами до ст.16 Закону України "Про оренду землі" та ст.124 Земельного кодексу України згідно із Законами України №107-VI  від 28.12.2007р. та №309-VI від 03.06.2008р.

Вказані обставини та положення ст.58 Конституції України свідчать про неправомірність застосування до правовідносин, які склалися між позивачем та відповідачами щодо надання в оренду спірної земельної ділянки, положень Законів України №107-VI  від 28.12.2007р. та №309-VI від 03.06.2008р.

Таким чином, посилання органів виконавчої влади на неможливість розгляду документів з відведення спірної земельної ділянки у зв'язку із внесенням змін до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" є необґрунтованими та такими, що порушують права позивача на оренду земельної ділянки в порядку та на умовах, встановлених у ст.16 Закону України "Про оренду землі" та ст.124 Земельного кодексу України до внесення змін згідно із Законами України №107-VI  від 28.12.2007р. та №309-VI від 03.06.2008р.

Крім цього, як було зазначено в рішенні Конституційного суду України від 22.05.2008р. №5-рп/2008 Конституція України у статті 92 визначила сфери, зокрема бюджетну, які мають врегульовуватися виключно законом. Закон про Держбюджет є основним фінансовим документом держави. Через своє спеціальне призначення цей закон не повинен регулювати відносини в інших сферах суспільного життя. Конституція України не надає закону про Держбюджет вищої юридичної сили стосовно інших законів.

Таким чином, Конституційний Суд України в своєму рішенні дійшов висновку, що законом про Держбюджет не можна вносити зміни до інших законів, зупиняти їх дію чи скасовувати їх, оскільки з об'єктивних причин це створює протиріччя у законодавстві, і як наслідок - скасування та обмеження прав і свобод людини і громадянина.

Згідно з резолютивною частиною рішення Конституційного суду України від 22.05.2008р. №5-рп/2008 визнано неконституційними положення пункту 2 та пункту 8 розділу II Закону України "Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України".

Відповідно до ч.6 ст.16 Закону України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла при подачі позивачем заявки на оренду землі, проведення відповідними органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування аукціону або конкурсу щодо набуття права оренди земельної ділянки вимагається у разі надходження двох або більше заяв (клопотань) на оренду однієї і тієї самої земельної ділянки.

Одночасно, за змістом матеріалів справи, стосовно оренди земельної ділянки, яка розташована на території Спартаківської сільської ради за межами населених пунктів, була подана тільки одна заявка – Фірмою "Т.М.М." – Товариством з обмеженою відповідальністю. Відповідачами вказані обставини не спростовані, доказів подання заявок іншими особами до матеріалів справи не надано.

Таким чином, враховуючи, що позивач є єдиною особою, яка реалізувала своє право на оренду спірної земельної ділянки, проведення аукціону або конкурсу щодо набуття права оренди спірною земельною ділянкою  нормами ст.16 Закону України "Про оренду землі" не передбачено.

За висновками суду, порушені права позивача підлягають захисту способами, передбаченими ст.152 Земельного кодексу України.

Зокрема, згідно з вказаною статтею захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання прав.

За таких обставин, враховуючи наявне у позивача право на отримання в оренду спірної земельної ділянки в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України „Про оренду землі” в редакції, яка діяла на момент звернення з заявкою до Ясинуватської районної державної адміністрації, позовні вимоги до відповідача 2 про визнання права на набуття в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 29,1 га строком на 49 років для розміщення об'єкту – логістичного комплексу із земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (запас) на території Спартаківської сільської ради за межами населених пунктів шляхом укладання прямого договору оренди, а також оформлення та підписання всіх відповідних документів та вчинення дій, необхідних для укладання договору оренди з Ясинуватською районною державною адміністрацією в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення Фірми "Т.М.М." – Товариства з обмеженою відповідальністю з заявою до Ясинуватської районної державної адміністрації Донецької області, є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Одночасно, позов в частині вимог до відповідача 1 підлягає залишенню без задоволення, враховуючи відсутність у Ясинуватської районної державної адміністрації Донецької області повноважень на надання у користування земельних ділянок із земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (запас), які розташовані на території Спартаківської сільської ради за межами населених пунктів.

При визначенні підвідомчості цієї справи суд виходив з того, що між сторонами існує спір про право позивача на отримання в оренду спірної земельної ділянки.

Тобто, правовідносини, що склалися між сторонами з приводу наявності чи відсутності у позивача права на оренду носять договірний характер, який є наслідком виниклих між сторонами господарських відносин у сфері землеустрою.

При цьому, відповідачі у спірних правовідносинах не здійснють владних повноважень, а виступають як суб'єкти господарських відносин. Таким чином, цей спір підвідомчий господарському суду.

У відповідності до вимог ст.49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати підлягають віднесенню на відповідача 2 повністю.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.43, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

Відмовити у задоволенні позовних вимог Фірми "Т.М.М." – Товариству з обмеженою відповідальністю, м.Київ до Ясинуватської районної державної адміністрації Донецької області, м.Ясинувата.

Позовні вимоги Фірми "Т.М.М." – Товариства з обмеженою відповідальністю, м.Київ до Донецької обласної державної адміністрації, м.Донецьк задовольнити повністю.

Визнати право Фірми "Т.М.М." – Товариства з обмеженою відповідальністю на набуття в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 29,1 га строком на 49 років для розміщення об'єкту – логістичного комплексу із земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (запас) на території Спартаківської сільської ради за межами населених пунктів шляхом укладання прямого договору оренди, а також оформлення та підписання всіх відповідних документів та вчинення дій, необхідних для укладання договору оренди з Ясинуватською районною державною адміністрацією в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення Фірми "Т.М.М." – Товариства з обмеженою відповідальністю з заявою до Ясинуватської районної державної адміністрації Донецької області.

Стягнути з Донецької обласної державної адміністрації, м.Донецьк на користь Фірми "Т.М.М." – Товариства з обмеженою відповідальністю, м.Київ витрати по сплаті державного мита в сумі 85 грн. 00 коп., витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в сумі 118 грн. 00 коп.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

У судовому засіданні 09.09.2008р. оголошено повний текст рішення.

          

               Суддя                                                                                                                                           

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення09.09.2008
Оприлюднено19.09.2008
Номер документу2027949
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —8/153пн

Рішення від 07.08.2009

Господарське

Господарський суд Луганської області

Середа А.П.

Ухвала від 20.07.2009

Господарське

Господарський суд Луганської області

Середа А.П.

Рішення від 09.09.2008

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ємельянов А.С.

Ухвала від 28.08.2008

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ємельянов А.С.

Рішення від 17.04.2007

Господарське

Господарський суд Луганської області

Середа А.П.

Ухвала від 06.04.2007

Господарське

Господарський суд Луганської області

Середа А.П.

Ухвала від 16.03.2007

Господарське

Господарський суд Луганської області

Середа А.П.

Рішення від 28.09.2006

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ємельянов А.С.

Ухвала від 07.09.2006

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ємельянов А.С.

Ухвала від 07.09.2006

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ємельянов А.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні