ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВ НИЙ СУД міста КИЄВА
01025, м. Київ, вул. Десятинн а, 4/6
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
23.07.2008 р. № 9/399
13:05
За позовом Акціонерного комерційно го банку «Східно-Європейськи й банк»
До Виконавчої дирекції Київ ського міського відділення Ф онду соціального страхуванн я з тимчасової втрати працез датності
про часткове скасування пост анови
Суддя: Кротюк О.В.
Секретар судового засідан ня: Таран Т.К.
Представники:
Від позивача Ткачук Н.Ф, (довіреність № 2286 /1 від 16.08.2007 р.)
Від відповідача Дмитрук С.Л. (довіреність № 01-38-2 від 16.01.2008 р.)
Кирпенко В.О. (довіреність № 12 від 04.03.2008 р.)
Обставини справи:
Позивач звернувся до О кружного адміністративного суду міста Києва із адмініст ративним позовом до Виконавч ої дирекції Фонду соціальног о страхування з тимчасової н епрацездатності та Виконавч ої дирекції Київського міськ ого відділення Фонду соціаль ного страхування з тимчасово ї непрацездатності з вимогам и частково скасувати рішення № 28-ц від 24.03.2008 р. про застосуванн я та зарахування по коштах фо нду соціального страхування з тимчасової втрати працезд атності, відображення у звіт і сум фінансових (штрафних) са нкцій, неправомірних витрат, донарахованих сум внесків т а пені за порушення законода вства про загальнообов' язк ове державне соціальне страх ування Акціонерним комерцій ним банком «Східно-Європейсь кий банк»та зменшити неприйн яті до зарахування витрати з 5 304,10 грн. до 501,28 грн. і зменшити ро змір застосованого штрафу у розмірі 2 708,59 грн. до 307,28 грн., скас увати і визнати нечинним ріш ення № 619-05 від 14.04.2008 р. про результ ати розгляду скарги, скасува ти і визнати нечинним рішенн я № 05-31-98 від 13.05.2008 р. про результати розгляду скарги.
23.07.2008 р. позивач в судовому зас іданні уточнив позовні вимог и та просить суд скасувати рі шення Виконавчої дирекції Ки ївського міського відділенн я Фонду соціального страхува ння з тимчасової втрати прац ездатності № 28-ц від 24.03.2008 р. про з астосування та зарахування п о коштах фонду соціального с трахування з тимчасової втра ти працездатності і відображ ення у звіті сум фінансових (ш трафних) санкцій, неправомір них витрат за порушення зако нодавства про загальнообов' язкове державне соціальне ст рахування АКБ «Східно-Євпроп ейський банк»та зменшити неп рийняті до зарахування витра ти з 5304,10 грн. до 501,48 грн. і зменшити розмір застосованого штрафу до 307,28 грн.
Ухвалою Окружного адмініс тративного суду міста Києва № 9/399 від 23.07.2008 р. залишено без розг ляду позовну заяву Акціонерн ого комерційного банку «Схід но-Європейський банк»в части ні позовних вимог до Виконав чої дирекції Фонду соціально го страхування з тимчасової втрати працездатності.
Відповідач позовні вимоги не визнає, просить відмовити в задоволенні адміністратив ного позову повністю, оскіль ки оскаржуване рішення прийн ято в межах повноважень, у спо сіб та порядку, встановлених чинним законодавством Украї ни, оскільки позивачем поруш ено норми Закону України «Пр о загальнообов'язкове держав не соціальне страхування у з в'язку з тимчасовою втратою п рацездатності та витратами, зумовленими похованням».
Розглянувши подані позива чем документи і матеріали, за слухавши пояснення його пре дставника, всебічно і повно з ' ясувавши всі фактичні обст авини, на яких ґрунтується по зов, об' єктивно оцінивши до кази, які мають юридичне знач ення для розгляду справи і ви рішення спору по суті, Окружн ий адміністративний суд міст а Києва, -
встановив:
за результатами ревіз ії Акціонерного комерційног о банку «Східно-Європейський банк»Виконавчою дирекцією К иївського міського відділен ня Фонду соціального страхув ання з тимчасової втрати пра цездатності складено Акт рев ізії по коштах Фонду соціаль ного страхування з тимчасово ї втрати працездатності від 14.03.2008 р., яким виявлено несвоєча сну сплату страхових внесків та порушення порядку витрач ання страхових коштів: ревіз ією було встановлено, що у зас трахованої особи АКБ «Східно -Європейський банк»ОСОБА_1 . страховий випадок по вагіт ності та пологам настав 07.06.2007 р. про що свідчить виданий у вст ановленому порядку листок не працездатності НОМЕР_1, ал е застрахована особа продовж увала працювати і надала йог о для оплати лише в серпні. При розрахунку бухгалтерією бан ку в розрахунковий період бу ли включені червень і липень 2007р., тобто, місяці відпустки п о вагітності та пологам. Анал огічно була нарахована допом ога по вагітності та пологам ОСОБА_2. (л/н НОМЕР_2): в да ному випадку страховий випад ок настав з 25.09.06 р., а фактично дл я оплати листок непрацездатн ості наданий в листопаді, при цьому в розрахунковий періо д були включені вересень - жов тень 2006 р., що суперечить нормам чинного законодавства.
Всього страхувальником п роведено неправомірних витр ат по вагітності та пологам в розмірі 4802,62 грн.
На підставі вказаного акт а Виконавчою дирекцією Київс ького міського відділення Фо нду соціального страхування з тимчасової втрати працезд атності винесено Рішення «Пр о застосування та зарахуванн я до бюджету Фонду соціально го страхування з тимчасової втрати працездатності, відоб раження у звіті (Ф4-ФСС з ТВП) су м фінансових (штрафних) санкц ій, неправомірних витрат, дон арахованих сум внесків та пе ні за порушення законодавс тва про загальнообов'язкове державне соціальне страхув ання»від 21.03.2008 р. № 28-ц, яким не при йнято до зарахування витрати у розмірі 5304,10 грн., нараховано п еню у розмірі 2,00 грн., та наклад ено штраф на суму 2708,59 грн. - 50 % від неприйнятої до зарахування суми. Таким чином, загальна с ума платежів та штрафних (фін ансових) санкцій визначена р ішенням від 21.03.2008 р. № 28-ц склала 801 4, 69 грн.
Позивач частково не погодж ується з винесеним Рішенням № 28-ц від 21.03.2008 р., в частині неприй нятих до заліку витрат на доп омогу по вагітності та полог ам. на загальну суму 7203,93 грн., з я ких: не прийнято до зарахуван ня витрат у розмірі - 4802,62 грн.; на раховано до стягнення штраф у розмірі 50% від неприйнятих д о зарахування коштів - 2401,31грн., в зв' язку з чим АКБ «Східно-Єв ропейський банк» звернувся і з скаргою до Виконавчої дире кції Фонду соціального страх ування з тимчасової втрати п рацездатності.
За результатами адміністр ативного розгляду скарги Вик онавчою дирекцією Фонду прий нято рішення про результати розгляду скарги від 13.05.08 р. № 05-31-989 , яким в задоволенні скарги що до скасування рішення № 28-ц ві д 21.03.2008 р. позивачу відмовлено, а дії Виконавчої дирекції від ділення щодо застосування фі нансових (штрафних) санкцій д о АКБ «Східно-Європейський б анк»визнано правомірними.
Враховуючи матеріали спра ви та пояснення представникі в сторін в їх сукупності суд д ійшов висновку, що позовні ви моги задоволенню не підлягаю ть з урахуванням наступного.
Закон України «Про загальн ообов'язкове державне соціал ьне страхування у зв'язку з ти мчасовою втратою працездатн ості та витратами, зумовлени ми похованням»від 18 січня 2001 ро ку N 2240-III відповідно до Основ зак онодавства України про загал ьнообов'язкове державне соці альне страхування визначає п равові, організаційні та фін ансові основи загальнообов'я зкового державного соціальн ого страхування громадян на випадок тимчасової втрати пр ацездатності, у зв'язку з вагі тністю та пологами, у разі сме рті, а також надання послуг із санаторно-курортного лікува ння та оздоровлення застрахо ваним особам та членам їх сім ей.
Матеріальне забезпечення та соціальні послуги, що нада ються за цим Законом, є окреми м видом загальнообов'язковог о державного соціального стр ахування громадян, що здійсн юється Фондом соціального ст рахування з тимчасової втрат и працездатності.
Відповідно до Закону № 2240 зас трахована особа - найманий пр ацівник, а у випадках, передба чених цим Законом, також інші особи (громадяни України, іно земці, особи без громадянств а та члени їх сімей, які прожив ають в Україні, якщо інше не пе редбачено міжнародним догов ором України, згода на обов'яз ковість якого надана Верховн ою Радою України), на користь я ких здійснюється загальнооб ов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимча совою втратою працездатност і та витратами, зумовленими п охованням.
Відповідно до Закону № 2240 стр аховий випадок - подія, з наста нням якої виникає право заст рахованої особи або членів ї ї сім'ї на отримання матеріал ьного забезпечення або соціа льних послуг за цим Законом, с траховий стаж - період (строк), протягом якого особа підляг ає загальнообов'язковому дер жавному соціальному страхув анню у зв'язку з тимчасовою вт ратою працездатності та витр атами, зумовленими поховання м, і за який сплачено страхові внески.
Положеннями статті 4 Закону № 2240 передбачено, що право на м атеріальне забезпечення та с оціальні послуги за загально обов'язковим державним соціа льним страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працез датності та витратами, зумов леними похованням, мають зас траховані громадяни України , іноземці, особи без громадян ства та члени їх сімей, які про живають в Україні, якщо інше н е передбачено міжнародним до говором України, згода на обо в'язковість якого надана Вер ховною Радою України.
Це право виникає з настання м страхового випадку в періо д роботи (включаючи і час випр обування та день звільнення) , якщо інше не передбачено зак онодавством.
Положеннями статті 34 Закону 2240 встановлено, що pа загальноо бов'язковим державним соціал ьним страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працезда тності та витратами, зумовле ними похованням, надаються т акі види матеріального забез печення та соціальних послуг , зокрема, допомога по вагітно сті та пологах (статті 38, 39 цьог о Закону).
Частиною першою статті 38 За кону 2240 встановлено, що допомо га по вагітності та пологах н адається застрахованій особ і у формі матеріального забе зпечення, яке компенсує втра ту заробітної плати (доходу) з а період відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами.
Допомога по вагітності та п ологах застрахованій особі в иплачується за весь період в ідпустки у зв'язку з вагітніс тю та пологами, тривалість як ої становить 70 календарних дн ів до пологів і 56 (у разі усклад нених пологів або народження двох чи більше дітей - 70) календ арних днів після пологів. Жін кам, віднесеним до 1 - 4 категорі й осіб, які постраждали внасл ідок Чорнобильської катастр офи, допомога по вагітності т а пологах виплачується за 180 к алендарних днів зазначеної в ідпустки (90 - до пологів та 90 - піс ля пологів). Розмір зазначено ї допомоги обчислюється сума рно та надається застрахован ій особі в повному обсязі нез алежно від кількості днів ві дпустки, фактично використан их до пологів.
Відповідно до статті 39 Зако ну 2240 допомога по вагітності т а пологах надається застрахо ваній особі у розмірі 100 відсо тків середньої заробітної пл ати (доходу), обчисленої відпо відно до статті 53 цього Закону , і не залежить від страхового стажу.
Сума допомоги по вагітност і та пологах в розрахунку на м ісяць не повинна перевищуват и розміру максимальної велич ини (граничної суми) місячної заробітної плати (доходу), з я кої сплачувались страхові вн ески на загальнообов'язкове державне соціальне страхува ння у зв'язку з тимчасовою втр атою працездатності та витра тами, зумовленими похованням .
Положеннями статті 51 Закону 2240 встановлено, що підставою д ля призначення допомоги по т имчасовій непрацездатності , по вагітності та пологах є ви даний у встановленому порядк у листок непрацездатності.
Інструкція про порядок вид ачі документів, що засвідчую ть тимчасову непрацездатніс ть громадян, затверджена нак азом Міністерства охорони зд оров'я України від 13 листопада 2001 р. N 455, зареєстровано в Мініст ерстві юстиції України 4 груд ня 2001 р. за N 1005/6196, розроблена відпо відно до статті 51 Закону Украї ни "Про загальнообов'язкове д ержавне соціальне страхуван ня у зв'язку з тимчасовою втра тою працездатності та витрат ами, зумовленими народженням та похованням" та визначає по рядок і умови видачі, продовж ення та обліку документів, що засвідчують тимчасову непра цездатність громадян, здійсн ення контролю за правильніст ю їх видачі.
Відповідно до Інструкції № 455 тимчасова непрацездатніст ь працівників засвідчується листком непрацездатності.
Листок непрацездатності у зв'язку з вагітністю і полога ми видається за місцем спост ереження за вагітною з 30 тижні в вагітності воднораз на 126 ка лендарних днів (70 календарних днів до передбачуваного дня пологів і 56 - після).
Статтею 53 Закону 2240 встановл ено, що при обчисленні середн ьої заробітної плати (доходу ) для забезпечення допомогою по тимчасовій непрацездатно сті, по вагітності та пологах враховуються всі види зароб ітної плати (доходу) в межах гр аничної суми місячної заробі тної плати (доходу) за відпрац ьований час, на яку нараховую ться страхові внески на зага льнообов'язкове державне соц іальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працез датності та витратами, зумов леними похованням, відповідн о до статті 21 цього Закону.
Порядок обчислення середн ьої заробітної плати для над ання допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітно сті та пологах визначається Кабінетом Міністрів України .
Порядок обчислення середн ьої заробітної плати (доходу ) для розрахунку виплат за заг альнообов'язковим державним соціальним страхуванням, за тверджений постановою Кабін ету Міністрів України від 26 ве ресня 2001 р. N 1266 визначає правила обчислення середньої заробі тної плати (доходу) для розрах унку виплат за загальнообов' язковим державним соціальни м страхуванням на випадок бе зробіття, у зв'язку з тимчасов ою втратою працездатності та витратами, зумовленими наро дженням та похованням, і від н ещасного випадку на виробниц тві та професійного захворюв ання, які спричинили втрату п рацездатності (далі - страхов і виплати) у разі настання стр ахового випадку, а також опла ти перших п'яти днів тимчасов ої непрацездатності за рахун ок коштів підприємства, уста нови, організації чи фізично ї особи, яка використовує пра цю найманих працівників.
Порядок поширюється на під приємства, установи та орган ізації незалежно від організ аційно-правових форм і форм в ласності та на фізичних осіб , які використовують працю на йманих працівників (далі - роб отодавці), а також на осіб, які беруть участь у страхуванні на добровільних засадах.
Відповідно до Порядку № 1266 ро зрахунковим періодом, за яки й обчислюється середня зароб ітна плата (дохід) для застрах ованих осіб (включаючи осіб, я кі працюють неповний робочий день (робочий тиждень) та добр овільно застрахованих осіб), є останні шість календарних місяців (з першого до першого числа), що передують місяцю, в якому настав страховий випа док (для страхування на випад ок безробіття - в якому припин ено дію трудового договору а бо особу знято з обліку у держ авного реєстратора як суб'єк та підприємницької діяльнос ті; для страхування від нещас ного випадку на виробництві та професійного захворюванн я осіб, у яких через деякий час погіршився стан здоров'я у зв 'язку з раніше отриманим ушко дженням здоров'я внаслідок н ещасного випадку на виробниц тві або професійного захворю вання - період роботи за остан нім основним місцем роботи п еред настанням тимчасової не працездатності).
Місяці розрахункового пер іоду (з першого до першого чис ла), в яких застрахована особа не працювала з поважних прич ин (тимчасова непрацездатніс ть, відпустка у зв'язку з вагіт ністю та пологами, відпустка по догляду за дитиною до дося гнення нею трирічного віку т а шестирічного віку за медич ним висновком), виключаються з розрахункового періоду.
У відповідності до абзацу 2 частини 1 статті 4 Закону 2240 пра во на матеріальне забезпечен ня та соціальні послуги за за гальнообов'язковим державни м соціальним страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності виникає з на станням страхового випадку в період роботи (включаючи і ча с випробування та день звіль нення).
Частиною першою статті 51 За кону 2240 чітко встановлено, що п ідставою для призначення доп омоги по тимчасовій непрацез датності, по вагітності та по логах є виданий у встановлен ому порядку листок непрацезд атності, а відповідно до Інст рукції № 455 тимчасова непрацез датність працівників засвід чується листком непрацездат ності.
За таких обставин, суд не пр иймає до уваги твердження по зивача, що датою настання стр ахового випадку вважається д ата, коли працівник фактично йде у відпустку в зв' язку з в агітністю та пологами, а не де нь, зазначений у листку непра цездатності.
Аналізуючи викладені вище обставини, суд дійшов виснов ку, що страховий випадок у зас трахованої особи виникає з д ня визначення відпустки у зв ' язку з вагітністю та полог ами за медичним висновком, за значеним у листку непрацезда тності, а не з дня, коли застра хована особа вирішила припин ити працювати і скористатися зазначеною відпусткою.
Право на отримання відпові дних виплат виникає за момен том настання страхового випа дку, який зазначено у відпові дному листку непрацездатнос ті. А здійснення розрахунку т аких виплат відповідно пов' язано Законом 2240 виключно з мо ментом виникнення права особ и на таку допомогу, а не момент ом його безпосередньої реалі зації.
Отже, розрахунковим період ом для обчислення середнього заробітку для розрахунку до помоги по вагітності та поло гам ОСОБА_1. є період з 01.12.2006 р . по 31.05.2007 р., а ОСОБА_2. - з 01.03.2006 р . по 31.08.2006 р.
Будь-яких порушень щодо під став, порядку та змісту оскар жуваного рішення відповідач а № 28-ц від 21.03.2008 р. судом не встано влено, а його протиправність позивачем не доведена.
У відповідності до частини другої статті 19 Конституції У країни (№ 254к/96-ВР від 28.06.1996 р.) орган и державної влади та органи м ісцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані д іяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що пе редбачені Конституцією та за конами України.
Частиною 1 ст. 9 КАС України вс тановлено, що суд при вирішен ні справи керується принципо м законності, відповідно до я кого органи державної влади, органи місцевого самоврядув ання, їхні посадові і службов і особи зобов'язані діяти лиш е на підставі, в межах повнова жень та у спосіб, що передбаче ні Конституцією та законами України.
Суд також бере до уваги, що з гідно з ч. 3 ст. 2 КАС України у сп равах щодо оскарження рішень , дій чи бездіяльності суб'єкт ів владних повноважень адмін істративні суди перевіряють , чи прийняті (вчинені) вони зо крема:
1) на підставі, у межах повнов ажень та у спосіб, що передбач ені Конституцією та законами України;
2) з використанням повноваже ння з метою, з якою це повноваж ення надано;
3) обґрунтовано, тобто з урах уванням усіх обставин, що маю ть значення для прийняття рі шення (вчинення дії);
4) безсторонньо (неупереджен о);
5) добросовісно;
6) розсудливо;
7) з дотриманням принципу рі вності перед законом, запобі гаючи несправедливій дискри мінації;
8) пропорційно, зокрема з дот риманням необхідного баланс у між будь-якими несприятлив ими наслідками для прав, своб од та інтересів особи і цілям и, на досягнення яких спрямов ане це рішення (дія);
9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийнятт я рішення;
10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
При прийняті оскаржуваног о рішення відповідач діяв з в рахуванням зазначених вище п ринципів.
Згідно з ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, д ій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'яз ок щодо доказування правомір ності свого рішення, дії чи б ездіяльності покладається н а відповідача, якщо він запе речує проти адміністративно го позову.
Відповідач як суб'єкт владн их повноважень довів правомі рність прийнятого ним оскарж уваного рішення.
Враховуючи вищезазначене, суд вважає, що відповідач дія в на підставі, в межах повнова жень та у спосіб, що передбаче ні Конституцією та законами України
Зважаючи на всі наведені об ставини в їх сукупності, пояс нення сторін, матеріали спра ви суд дійшов висновку, що поз овні вимоги позивача не підл ягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 9, 69-71, 158-163 КАС Ук раїни, Окружний адміністрати вний суд міста Києва, -
ПОСТАНОВИВ:
В задоволені адмініст ративного позову відмовити п овністю.
Постанова відповідно до ч. 1 ст. 254 Кодексу адміністрати вного судочинства України на бирає законної сили після за кінчення строку подання заяв и про апеляційне оскарження, встановленого цим Кодексом, якщо таку заяву не було подан о.
Постанова може бути оскар жена до суду апеляційної інс танції протягом десяти днів з дня її складення в повному о бсязі за правилами, встановл еними ст. ст. 185-187 Кодексу адмін істративного судочинства Ук раїни, шляхом подання через с уд першої інстанції заяви пр о апеляційне оскарження з на ступним поданням протягом дв адцяти днів апеляційної скар ги. Апеляційна скарга може бу ти подана без попереднього п одання заяви про апеляційне оскарження, якщо скарга пода ється у строк, встановлений д ля подання заяви про апеляці йне оскарження.
Суддя О.В.Кротюк
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 23.07.2008 |
Оприлюднено | 16.12.2009 |
Номер документу | 2029031 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Кротюк О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні