31/190
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
22.12.11 р. Справа № 31/190
Господарський суд Донецької області у складі судді Л.В. Ушенко при секретарі судового засідання Новікової В.Р., розглянувши позовну заяву
Краматорського міжрайонного природоохоронного прокурора
в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції в Донецької області
та Краматорської міської ради
до Товариства з обмеженою відповідальністю „Краматорськтеплоенерго”, м. Краматорськ
про відшкодування збитків, завданих наднормативними викидами забруднюючих речовин до атмосферного повітря в сумі 6305,97 грн.
В присутності представників сторін:
Прокурор: Лисенко С.І.
від позивача 1: не з'явився;
від позивача 2: не з'явився;
від відповідача: не з'явився;
ВСТАНОВИВ:
Краматорський міжрайонний природоохоронний прокурор в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції в Донецької області та Краматорської міської ради звернувся із позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю „Краматорськтеплоенерго”, м. Краматорськ про відшкодування збитків, завданих наднормативними викидами забруднюючих речовин до атмосферного повітря в сумі 6305,97 грн.
В обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на те, що в період з 03.10.2011р. по 04.10.2011р. на підприємстві здійснений викид в атмосферне повітря продуктів горіння котла №9 при неефектино працюючих скуберах (системи газоочистки) на пилогазовій суміші внаслідок несправності багерних насосів №1,2. В результаті вказаного був здійснений викид в атмосферне повітря твердих продуктів горіння понад встановлені нормативи, а саме 0,097 тон, що є порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Позивачі письмових пояснень по справі не надали, в судове засідання не з'явились. Про час та місце слухання справи були повідомлені належним чином.
Відповідач надав відзив на позовну заяву, за яким визнав позовні вимоги прокурора в повному обсязі.
Технічна фіксація судового засідання не здійснювалась за клопотанням представників сторін.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, встановив наступне.
Краматорською міжрайонною природоохоронною прокуратурою із залученням фахівців відділу оперативного міжрайонного екологічного контролю по Північному регіону проведено перевірку стану додержання та виконання вимог діючого законодавства України щодо охорони атмосферного повітря ТОВ «Краматорськтеплоенерго», за результатами якої складено акт перевірки додержання вимог природоохоронного законодавства № 15-83 від 03.11.2011р.
В ході перевірки встановлено, що в період з 03.10.2011р. по 04.10.2011р. на підприємстві здійснений викид в атмосферне повітря продуктів горіння котла №9 при неефектино працюючих скуберах (системи газоочистки) на пилогазовій суміші з 17.50 год 3.10.2011р. до 05.40год. 04.10.2011р., тобто 11 годин 50 хвилин. Причинами цього слугувало наступне:
- Ненадійна робота системи гідро золовидалення;
- Відсутність надійної резервної лінії подачі води на скрубери;
- Помилкові дії керівного персоналу.
В результаті вказаного був здійснений викид в атмосферне повітря твердих продуктів горіння понад встановлені нормативи, а саме 0,097 тон
За результатами перевірки відповідачу видано припис до акту № 15-83 від 03.11.2011 р. щодо усунення порушень вимог природоохоронного законодавства.
Відділом оперативного міжрайонного екологічного контролю по Північному регіону здійснений розрахунок розміру відшкодування збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, який розрахований відповідно до „Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні Державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря”, затв. наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 10.12.2008р. №639 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 21 січня 2009 р. за № 48/16064, відповідно до якої розмір шкоди склав 6305,97 грн.
Господарський суд вважає, що вимоги прокурора підлягають задоволенню з огляду на наступне.
Державна екологічна інспекція в Донецькій області є спеціальним підрозділом Мінприроди, яка в межах своїх повноважень забезпечує реалізацію державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення та охорони природних ресурсів (земля, надра, поверхневі води, атмосферне повітря, тваринний та рослинний світ).
Відповідно до п.4 Положення про Державну екологічну інспекцію в областях, містах Києві та Севастополі” (затвердженого Міністерством охорони навколишнього природного середовища України від 19.12.06р. №548, зар. в МЮ України від 13.02.07р. за №120/13387) вона здійснює державний контроль за додержанням правил, нормативів, стандартів у сфері охорони навколишнього природного середовища, додержанням умов виданих дозволів, лімітів та квот на спеціальне використання природних ресурсів, викиди та скиди забруднюючих речовин у навколишнє природне середовище, забрудненням навколишнього природного середовища внаслідок викидів та скидів шляхом проведення інструментально-лабораторних вимірювань показників складу та властивостей тощо.
Відповідно до статті 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" "викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, який видається територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів за погодженням із територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань охорони здоров'я".
Статтею 28 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" визначено, що "Державний контроль у галузі охорони атмосферного повітря здійснюється спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів, його територіальними органами, а також іншими спеціально уповноваженими на це органами виконавчої влади".
При здійсненні державного контролю, інспекція має право (п.5 Положення про інспекцію) перевіряти документи на право спеціального використання природних ресурсів (ліцензії, дозволи); складати акти перевірок і протоколи про адміністративні правопорушення та розглядати справи про адміністративні правопорушення у межах повноважень, визначених законом; давати обов'язкові для виконання приписи щодо усунення виявлених порушень; подавати позови про відшкодування втрат і збитків, завданих унаслідок порушення вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Відповідно до ст. 40 Закону України “Про охорону навколишнього середовища” від 25.06.1991р. № 1264/ХІІ (зі змінами та доповненнями) використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов'язкових екологічних вимог, зокрема, здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища.
Статтею 51 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” обумовлено, що підприємства, установи й організації, діяльність яких пов'язана з шкідливим впливом на навколишнє природне середовище, незалежно від часу введення їх у дію повинні бути обладнані спорудами, устаткуванням і пристроями для очищення викидів і скидів або їх знешкодження, зменшення впливу шкідливих факторів, а також приладами контролю за кількістю і складом забруднюючих речовин та за характеристиками шкідливих факторів.
Правові і організаційні основи та екологічні вимоги в галузі охорони атмосферного повітря визначені Законом України “Про охорону атмосферного повітря” від 16.10.1992 р. № 2707-XII (зі змінами та доповненнями).
Згідно статті 10 Закону України “Про охорону атмосферного повітря” підприємства, установи, організації та громадяни - суб'єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов'язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов'язані, зокрема, здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо.
Відповідно до ч. 5 ст. 11 цього Закону викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, який видається територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів за погодженням із територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань охорони здоров'я.
Згідно ст. 34 Закону України “Про атмосферне повітря”, шкода, завдана порушенням законодавства про охорону атмосферного повітря, підлягає відшкодуванню у порядку та розмірах, встановлених законом.
Статтею 68 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” передбачена відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища і в тому числі зобов'язання підприємств відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок таких порушень.
Відповідно до статті 69 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” шкода, заподіяна внаслідок порушення природоохоронного законодавства, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.
Шкода, заподіяна внаслідок порушення цього законодавства, повинна відшкодовуватись у розмірах, які визначаються на підставі затверджених у встановленому порядку такс і методик обрахування розмірів шкоди, що діють на час здійснення порушення або, у разі неможливості встановлення часу здійснення порушення, - на час його виявлення.
Порядок обчислення збитків визначений „Методикою розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря”, затв. наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 10.12.2008р. №639 і зареєстрованої в Міністерстві Юстиції за №41/16064 від 21.01.2009р.
Відповідач визнав позовні вимоги прокурора в повному обсязі. Враховуючи наявність факту порушення природоохоронного законодавства, наявність та визнання відповідачем вини у скоєнні протиправних дій, позов підлягає задоволенню в повному обсязі.
Відповідно до ст.4 п.35 Закону України "Про Державний бюджет України на 2011 рік", джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України на 2011 рік у частині доходів є, зокрема, 30 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, а в ч.2 ст.20 вказаного закону установлено, з урахуванням положень ч.2 ст.69 Бюджетного кодексу України, що джерелами формування спеціального фонду місцевих бюджетів у 2011 році є, зокрема, 70 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності.
В главі 8 Порядку казначейського обслуговування доходів та інших надходжень державного бюджету, затвердженого наказом Державного казначейства України від 19.12.2000р. №31 передбачено, що платежі, які відповідно до Бюджетного кодексу України та Закону України про Державний бюджет України на відповідний рік розподіляються між державним та місцевими бюджетами, зараховуються на аналітичні рахунки, відкриті в головних управліннях Державного казначейства України за балансовим рахунком 3311 "Кошти, які підлягають розподілу між Державним і місцевими бюджетами" Плану рахунків в розрізі кодів класифікації доходів бюджету та територій. Кошти, які надійшли за день (з урахуванням повернення помилково або надміру зарахованих до бюджетів платежів) на аналітичні рахунки, відкриті за балансовим рахунком 3311, у регламентований час розподіляються головними управліннями Державного казначейства України за встановленими нормативами між державним бюджетом та відповідними місцевими бюджетами.
Таким чином, стягувана з відповідача сума завданої шкоди підлягає зарахуванню на аналітичний рахунок з подальшим перерахуванням головним управлінням Державного казначейства.
Судові витрати у справі покладаються на відповідача відповідно до ст. 49 ГПК України
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.10, 11, 33, 34 Закону України „Про охорону атмосферного повітря”, ст.ст. 40, 68 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища”, ст. 32-33,43,49,82-85 ГПК України, господарський суд,-
ВИРІШИВ:
Позов Краматорського міжрайонного природоохоронного прокурора в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції в Донецької області та Краматорської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю „Краматорськтеплоенерго”, м. Краматорськ про відшкодування збитків, завданих наднормативними викидами забруднюючих речовин до атмосферного повітря в сумі 6305,97 грн. – задовольнити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю „Краматорськтеплоенерго” (84305, м. Краматорськ Донецької області, вул. Орджонікідзе, 5, п/р 26007301280 в філії – Краматорське відділення №2865 ВАТ «Ощадбанк України», МФО 394222, код ЄДРПОУ 34657789, ІНН 346577805152) на користь фонду охорони навколишнього природного середовища Краматорської міської ради (84313, м. Краматорськ, майдан Леніна, 2, р/р 31110106700059 ГУ ДКУ у Донецькій області, МФО 834016, ЗКПО 34686652, код бюджету 21081100) збитки заподіяні внаслідок наднормативного викиду забруднюючих речовин в атмосферне повітря сумі 6305,97 грн. шляхом зарахування їх на аналітичні рахунки, відкриті в Головному управлінні Державного казначейства України в Донецькій області для їх подальшого розподілу.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю „Краматорськтеплоенерго” (84305, м. Краматорськ Донецької області, вул. Орджонікідзе, 5, п/р 26007301280 в філії – Краматорське відділення №2865 ВАТ «Ощадбанк України», МФО 394222, код ЄДРПОУ 34657789, ІНН 346577805152) на користь державного бюджету України державне мито у сумі 102 грн.
Видати накази після набрання рішенням чинності.
Вступну та резолютивну частини рішення долучити до матеріалів справи.
Рішення господарського суду може бути оскаржене до Донецького апеляційного господарського суду протягом десяти днів. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення, зазначений строк обчислюється з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 цього Кодексу.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Суддя Ушенко Л.В.
< Список > < Довідник >
< Список > < Довідник >
Повний текст рішення складено та підписано 27 грудня 2011р.
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 22.12.2011 |
Оприлюднено | 03.01.2012 |
Номер документу | 20357340 |
Судочинство | Господарське |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Костецький Назар Володимирович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Костецький Назар Володимирович
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Орєшкіна Еліна Валеріївна
Господарське
Господарський суд Донецької області
Ушенко Л.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні