Постанова
від 29.12.2011 по справі 14/5005/10821/2011
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕ ЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29.12.2011 року Справа № 14/5005/10821/2011

Дніпропетровський апе ляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Євст игнеєва О.С.- доповідача,

суддів: Лотоцької Л.О., Ба хмат Р.М.

при секретарі: Соловйов ій О.І.

за участю представникі в, які були присутні у судовом у засіданні 27.12.2011 року:

прокурора: Овчар Т.В. п освідчення №223 від 17.10.2008р.;

позивача: ОСОБА _1 предс., дов. №7/26-630 від 11.11.2010р.;

відповідача: ОСО БА_2 предс., дов. №8985 від 23.12.2011р.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляцій ну скаргу прокурора Централь но-Міського району м. Кривого Рогу Дніпропетровської обла сті (м. Кривий Ріг Дніпропетро вської області) на рішення го сподарського суду Дніпропет ровської області від 12.11.2011р. у с праві №14/5005/10821/2011

за позовом: прокурора Ц ентрально-Міського району м. Кривого Рогу Дніпропетровсь кої області (м. Кривий Ріг Дніп ропетровської області) в інт ересах держави в особі Криво різької міської ради (м. Криви й Ріг Дніпропетровської обла сті)

до: фізичної особи-підпр иємця ОСОБА_3 (м. Кривий Ріг Дніпропетровської області)

про: стягнення заборгов аності з орендної плати за до говором оренди земельних діл янок у сумі 47549,36 грн.

ВСТАНОВИВ:

Рішенням господарськог о суду Дніпропетровської обл асті від 02 листопада 2011 року (пі дписано 07.11.2011р.) по справі №14/5005/10821/20 11 (суддя Панна С.П.) відмовлено в позові прокурора Центрально -Міського району м. Кривого Ро гу Дніпропетровської област і (м. Кривий Ріг Дніпропетровс ької області) в інтересах дер жави в особі Криворізької мі ської ради (м. Кривий Ріг Дніпр опетровської області) до фіз ичної особи-підприємця ОСО БА_3 (м. Кривий Ріг Дніпропетр овської області) про стягнен ня заборгованості з орендної плати за договором оренди зе мельних ділянок у сумі 47549,36 грн .

Прокурор Центрально-Міськ ого району м. Кривого Рогу Дні пропетровської області (м. Кр ивий Ріг Дніпропетровської о бласті), не погодившись із суд овим рішенням, подав апеляці йну скаргу, в якій просить ска сувати рішення господарсько го суду Дніпропетровської об ласті від 22.11.2011 року по справі № 14/5005/10821/2011 і прийняти нове рішення , яким задовольнити позовні в имоги в повному обсязі. Апеля ційна скарга мотивована тим, що господарським судом були порушені норми матеріальног о і процесуального права. Так орендна плата в договорі вст ановлена в трикратному розмі рі земельного податку на під ставі витягу із технічної до кументації про нормативну гр ошову оцінку земельної ділян ки. Отже, оскільки орендна пла та встановлена не у фіксован ому вигляді, то ціна договору не змінилася, що також підтве рджується і п.12 договору. Прок урор вважає, що у даному випад ку немає підстав для внесенн я змін до договору. Крім того, прокурор зазначає, що рішенн я міської ради №3884 від 14.05.2010 року було опубліковане на офіцій ному сайті Криворізької місь кої ради та в офіційному вида нні - газеті „Червоний гірни к” №86 від 08.06.2010 року. Податковим к одексом України подання дові дки про затвердження нової г рошової оцінки землі покладе но на відповідача.

Позивач - Криворізька міс ька рада (м. Кривий Ріг Дніпроп етровської області) - відзив на апеляційну скаргу прокур ора не надала, представник мі ської ради у судовому засіда нні підтримав доводи апеляці йної скарги і вважає, що судов е рішення суперечить нормам матеріального права та підля гає скасуванню.

Відповідач - фізична особ а-підприємець ОСОБА_3 (м. Кр ивий Ріг Дніпропетровської о бласті) - у запереченнях на а пеляційну скаргу зазначив, щ о відповідно до п.6.6 договорів річна орендна плата вносить ся у трикратному розмірі зем ельного податку на підставі довідки із технічної докумен тації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, ви конаної Криворізькім міськи м управлінням земельних ресу рсів. Отже, нормативна грошов а оцінка земельної ділянки, я ка визначена у витязі, складе ного на момент укладення дог овору оренди землі, є базою дл я обчислення річної орендної плати за землю. Відповідач за значає, що зміна умов договор у провадиться виключно за вз аємною згодою сторін або в су довому порядку, як це і встано влено ст..30 Закону України „Пр о оренду землі”. Зміни до умов и договорів оренди в частині розміру орендної плати у дво сторонньому порядку або в су довому порядку не вносились, тому правові підстави для ст ягнення заборгованості з оре ндної плати за землю відсутн і. Визначений в пунктах 12 дого ворів оренди землі перегляд розмірів орендної плати без внесення змін до договорів о ренди землі, на думку скаржни ка, не може бути взятий до уваг и, оскільки зміст вказаних ум ов договорів суперечить імпе ративним приписам ст.30 Закону України „Про оренду землі”. С каржник також зазначає, що ро змір орендної плати за землю має встановлюватися на підс таві документів, форма яких в становлюється законом, а сам е: на підставі витягу з техніч ної документації про нормати вну грошову оцінку земельної ділянки, а вимоги прокурора ґ рунтуються на довідках про н ормативну грошову оцінку зем ельних ділянок, тобто на доку ментах, які не можуть бути зас тосовані до вказаних правові дносин.

У судовому засіданні була о голошена перерва до 10.10 29 грудн я 2011 року.

Вислухавши учасників проц есу, переглянувши матеріали справи, Дніпропетровський ап еляційний господарський суд встановив, що на підста ві рішення міської ради від 26. 12.2007р. №2208 між Криворізькою місь кою радою (орендодавець) і суб ' єктом підприємницької дія льності - фізичною особою ОСОБА_3 (орендар) 18.03.2008р. були ук ладені договори оренди земел ьних ділянок. Відповідно до п унктів 1, 2, 3 договорів орендода вець надає, а орендар приймає в строкове платне користува ння земельні ділянки для роз міщення тренажерної зали з д опоміжними приміщеннями каф е та гаража і для розміщення в будованого приміщення стома тологічної клініки, які знах одяться за відповідно за адр есами: АДРЕСА_1, НОМЕР_2 , НОМЕР_3 і АДРЕСА_2. В оре нду передаються земельні діл янки загальними площами відп овідно 0,297 га (кадастровий номе р 1211000000:08:360:0002) і 0,0365 га (кадастровий н омер 1211000000:08:354:0004).

За п. 5 договори укладені на п ' ять років. Державна ре єстрація цих договорів відбу лася 14.04.2008р. за №№ 040810800264 і 040810800267.

Сторонами в п. 6 договорів ви значено, що річна орендн а плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі не залежно від діяльності оренд аря у трикратному розмірі зе мельного податку, що встанов люється Законом України "Про плату за землю" на підставі ви тягу з технічної документаці ї про нормативну грошову оці нку земельної ділянки, викон аного Криворізьким міським у правлінням земельних ресурс ів. Сторони дійшли згоди , що розмір та сума орендної пл ати переглядається без внесе ння змін до договорів у разі, з окрема і зміни (збільшення аб о зменшення за рішенням місь кої ради) розмірів річної оре ндної плати за землю, базової вартості 1 кв. м земель міста, р озмірів земельного податку, здійснення індексації грошо вої оцінки земель, зміни цін, т арифів. (п. 12 договору).

За пунктом 10 договору розмі р нормативної грошової оцінк и не є сталим і змінюється у зв ' язку з проведенням її щорі чної індексації та на підста ві інших вимог діючого закон одавства. Орендар самостійно зобов' язується щорічно від повідно до інформації Держко мзему про коефіцієнт індекса ції грошової оцінки земель, о публікований в засобах масов ої інформації, здійснювати і ндексацію грошової оцінки зе мельної ділянки. Зміна норма тивної грошової оцінки земел ьної ділянки та її індексаці я проводиться без внесення з мін та доповнень до договорі в.

Правове регулювання питан ь, пов'язаних з проведенням гр ошової оцінки земель, земель них ділянок та землеоціночно ю діяльністю, визначено Зако ном України «Про оцінку земе ль»від 11.12.2003 р. № 1378-IV (зі змінами та доповненнями). Відповідно до п.1 ч. 2 ст. 18 Закону України «Про оцінку земель»нормативна гр ошова оцінка земельних ділян ок проводиться: розташованих у межах населених пунктів не залежно від їх цільового при значення - не рідше ніж один ра з на 5-7 років.

Статтею 23 цього закону вста новлено, що технічна док ументація з бонітування ґрун тів, економічної оцінки земе ль та нормативної грошової о цінки земельних ділянок у ме жах населених пунктів затвер джується відповідною сільсь кою, селищною, міською радою.

Рішенням Криворізької міс ької ради від 14.05.2010р. №3884 «Про зат вердження технічної докумен тації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривог о Рогу»затверджено техніч ну документацію з нормативно ї грошової оцінки земель міс та Кривого Рога, згідно з якою базова вартість одного кв.м земель міста становить 240 ,05 грн./кв.м, а зональний коефіці єнт, який характеризує залеж ність рентного доходу від ст упеню містобудівної цінност і території (економіко-плану вальної зони) - від 0,25 до 4,01. Баз ова вартість одного кв.м земе ль міста з 1 червня 2010 року скла дає 150 грн./кв.м. (п.п.1, 2). Відповідн о до п.п. 3.3, 5 рішення на управлін ня земельних ресурсів виконк ому міської ради покладено о бов' язок забезпечити засто сування нової грошової оцінк и земель міста при укладанні договорів оренди земельних ділянок та перегляді річної орендної плати за землю в дію чих договорах. Визначено вва жати таким, що втратило чинні сть, рішення міської ради від 22.12.2004 №2494 «Про затвердження та з астосування грошової оцінки земель міста Кривого Рогу ».

Статтею 144 Конституції Укра їни визначено, що органи місц евого самоврядування в межах повноважень приймають рішен ня, які є обов'язковими до вико нання на відповідній територ ії.

Пунктами 34 та 35 статті 26 Закон у України від 21.05.97 N 280/97-ВР "Про міс цеве самоврядування в Україн і" (в редакції від 11.02.2010р. зі зміна ми та доповненнями ) передбач ено, що до виключної компетен ції сільських, міських рад на лежить вирішення відповідно до закону питань регулюванн я земельних відносин, а також затвердження відповідно до закону ставок земельного под атку, розмірів плати за корис тування природними ресурсам и, що є у власності відповідни х територіальних громад.

Управлінням Держкомзему у м. Кривий Ріг Дніпропетровсь кої області на підставі вище зазначеного рішення міської ради підготовлені довідки п ро нормативну грошову оцінку земельних ділянок. Відповід но до довідок від 21.06.2011 року №№ 225 4/49/2 і 2254/50/2 нормативна грошова оц інка земельної ділянки по АДРЕСА_1, НОМЕР_2, НОМЕР _3 складає 1325689,20 грн. (а.с. 24), а норм ативна грошова оцінка земел ьної ділянки по АДРЕСА_2 (п рибудинкової території не жи тлового будинку з вбудованим и об' єктами комерційного пр изначення) складає 2241373,75 грн..

Сума орендної плати, яку пов инен сплачувати відповідач, виходячи із рішення ради №3884, я ке набуло чинності, не скасов ане і недійсним у встановлен ому порядку не визнавалося т а опубліковане у засобах мас ової інформації, а також дові док про нормативну грошову о цінку земельних ділянок скла дає з червня 2010 року 5103 грн. Відп овідач сплачував орендну пла ту, виходячи із попередньої в артості земельних ділянок, в наслідок чого виникла заборг ованість з орендної плати у з азначеному прокурором розмі рі.

На день розгляду справи апе ляційним господарським судо м заборгованість з орендної плати відповідачем сплачена не була.

Відповідно до п. 8 ст. 14 Закону України "Про систему оподатк ування" (в редакції, чинній на момент винесення судового рі шення у справі) плата за землю (земельний податок, а також ор ендна плата за земельні діля нки державної і комунальної власності) належать до загал ьнодержавних податків і збор ів (обов'язкових платежів).

Згідно з п. 3 ст. 10 Закону Украї ни "Про державну податкову сл ужбу в Україні" на державні по даткові інспекції в районах, містах без районного поділу , районах у містах, міжрайонні та об'єднані державні податк ові інспекції покладено, зок рема, функцію щодо контролю с воєчасності подання платник ами податків бухгалтерських звітів і балансів, податкови х декларацій, розрахунків та інших документів, пов'язаних з обчисленням податків, інши х платежів, а також перевірки достовірності цих документі в щодо правильності визначен ня об'єктів оподаткування і о бчислення податків, інших пл атежів.

Відповідно до п.3.4.8. Рекоменд ацій президії ВГСУ від 02.02.10 № 04-06/ 15 "Про практику застосування г осподарськими судами земель ного законодавства" доводи п ро наявність заборгованості по орендній платі мають підт верджуватися належними дока зами, наприклад, довідкою, вид аною державною податковою ін спекцією про наявність (або в ідсутність) заборгованості п о орендній платі .

З поданого розрахунку різн иці плати за землю між задекл арованою ФОП ОСОБА_3 та су мою, що підлягає сплаті по нор мативній грошовій оцінці зем лі згідно з рішенням Криворі зької міської ради №3884 від 14.05.2010 року, складеним головним дер жавним податковим ревізором -інспектором відділу адмініс трування майнових податків у правління оподаткування фіз ичних осіб Гончарук О.Р. з а період з червня 2010 року по тра вень 2010 року різниця між факти чно сплаченими сумами орендн ої плати за землю та сумами ор ендної плати за землю відпов ідно рішення міської ради ві д 14.05.2010р. №3884 склала 47549,36 грн.

Статтею. 21 Закону України "Пр о оренду землі" (у редакції, чи нній на момент виникнення сп ірних правовідносин) визначе но, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вноси ть орендодавцеві за користув ання земельною ділянкою. Роз мір, форма і строки внесення о рендної плати за землю встан овлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строкі в внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, як і встановлюються відповідно до Закону України "Про плату за землю").

Згідно п. «в»ч. 1 ст. 96 Земельно го кодексу України, землекор истувачі зобов'язані своєчас но сплачувати земельний пода ток або орендну плату. Зазнач ене підтверджується також і ст. 762 ЦК України, за якою оренда р зобов'язаний вносити оренд у плату своєчасно і в повному обсязі, строки внесення орен дної плати визначаються у до говорі. Відповідно до ст. 24 Зак ону України «Про оренду земл і»орендодавець має право вим агати від орендаря своєчасно го внесення орендної плати.

Суб' єкти господарювання повинні виконувати господар ські зобов' язання належним чином, відповідно до закону, і нших правових актів, договор у (п.1 ст. 193 Господарського коде ксу України). В силу ст.526 Цивіль ного кодексу України зобов'я зання має виконуватися належ ним чином відповідно до умов договору та вимог цього Коде ксу, інших актів цивільного з аконодавства, а за відсутнос ті таких умов та вимог - відпов ідно до звичаїв ділового обо роту або інших вимог, що звича йно ставляться.

Згідно приписів ст. 206 Земель ного кодексу України та ст. 2 З акону, використання землі в У країні є платним, які також ко респондуються з положеннями ст. 24 Закону України "Про оренд у землі".

Відповідно до ст. 526 Цивільно го кодексу України зобов'яза ння має виконуватися належни м чином відповідно до умов до говору та вимог цього Кодекс у, інших актів цивільного зак онодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповід но до звичаїв ділового оборо ту або інших вимог, що звичайн о ставляться. Одностороння в ідмова від зобов'язання або о дностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або з аконом (ст. 525 ЦК України та п. 7 ст . 193 ГК України). Якщо у зобов'яза нні встановлений строк його виконання, то воно підлягає в иконанню у цей строк (ст. 530 ЦК У країни).

Цивільне законодавство ба зується на принципі обов'язк ового виконання сторонами зо бов'язань за договором. За заг альним правилом, закріпленим у частині першій статті 651 ЦК У країни, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або з аконом.

При укладенні договору оре нди сторони передбачали наяв ність підстав для зміни орен дної плати. При цьому, оскільк и орендна плата визначена у т рикратному розмірі земельно го податку, тому зміна нормат ивної грошової оцінки землі як і ставок земельного подат ку є підставами для зміни оре ндної плати і відповідні змі ни не потребують внесення зм ін до договору, оскільки є обо в'язковими для врахуванням о рендарем.

Щодо неправильного зазнач ення нормативної грошової оц інки землі по АДРЕСА_2, слі д зазначити, що орендна плата обчислена виходячи не із заг альної суми грошової оцінки, а із частки, яку займає відпов ідач згідно умов договору. Ан алогічної точки зору дотриму ється і Вищий господарський суд України (постанова ВГСУ в ід 22.11.2011 року по справі №17/5005/5449/2011 та ін.).

За таких обставин місцевий господарський суд помилково відмовив у задоволенні позо вних вимог.

На підставі вищевикладено го, керуючись ст.ст. 103-105 ГПК Укра їни, Дніпропетровський апеля ційний господарський суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу проку рора Центрально-Міського рай ону м. Кривого Рогу Дніпропет ровської області (м. Кривий Рі г Дніпропетровської області ) задовольнити.

Рішення господарського су ду Дніпропетровської област і від 02 листопада 2011 року по спр аві №14/5005/10821/2011 скасувати.

Прийняти нове рішення.

Позовні вимоги задовольни ти.

Стягнути з фізичної особи-п ідприємця ОСОБА_3 (АДРЕС А_3, ідентифікаційний код НОМЕР_1) на користь держави в особі Криворізької міської ради (50101 Дніпропетровська обл асть, м. Кривий Ріг, пл. Радянсь ка, 1, рахунок 33215812700026, отримувач де ржавне казначейство у м. Крив ому Розі, ЗКПО 24237497, УДК у Дніпро петровській області, МФО 805012) з аборгованість зі сплати орен дної плати за землі за червен ь 2010 року - травень 2011 року в сум і 47549 грн. 36 коп.

Стягнути з фізичної особи-п ідприємця ОСОБА_3 (АДРЕС А_3, ідентифікаційний код НОМЕР_1) в доход державного б юджету 475 грн. 49 коп. державного мита і 236 грн. витрат на інформа ційно-технічне забезпечення судового процесу.

Стягнути з фізичної особи-п ідприємця ОСОБА_3 (АДРЕС А_3, ідентифікаційний код НОМЕР_1) в доход державного б юджету 475 грн. 49 коп. судового зб ору за перегляд судового ріш ення в апеляційному порядку.

Зобов' язати господарськи й суд Дніпропетровської обла сті видати накази відповідно до вимог ст.ст. 116, 117 ГПК України .

Головуючий суддя: О.С.Євстигне єв

Судді: Л.О.Лотоцька

Р.М.Бахмат

СудДніпропетровський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення29.12.2011
Оприлюднено03.01.2012
Номер документу20458729
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —14/5005/10821/2011

Постанова від 01.03.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Ходаківська І.П.

Ухвала від 14.02.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Ходаківська І.П.

Постанова від 29.12.2011

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Євстигнеєв Олександр Сергійович

Рішення від 09.11.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

Ухвала від 01.11.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

Ухвала від 12.10.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

Ухвала від 27.09.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

Ухвала від 08.09.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

Ухвала від 22.08.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні