ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГА НСЬКОЇ ОБЛАСТІ
91000, м. Луганськ, пл. Героїв ВВ В, 3а. Тел. 55-17-32
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29.12.11 С права № 17/130пд/2011
За позовом Заступ ника прокурора Луганської об ласті в інтересах держави в особі Регіонального від ділення Фонду державного май на України по Луганській обл асті, м. Луганськ
до 1-го відповідача - Де ржавного підприємства “Укр риба”, м. Київ
до 2-го відповідача - Фер мерського господарства “Три бажання”, с. Валуйське Ста нічно-Луганського району Луг анської області
про визнання недійсним договору зберігання з право м користування та повернення майна
Суддя Фонова О.С.
Представники:
від заявника: Шидлау скас П.В. - прокурор, посвідчен ня № 129 від 09.10.2006;
від позивача: ОСОБА_2 - г оловний спеціаліст-юрисконс ульт юридичного відділу, дов іреність № 01-01 від 06.01.2011;
від 1-го відповідача: не пр ибув;
від 2-го відповідача: ОСОБ А_1 - представник, довіреніст ь № 37 від 08.09.2011, паспорт НОМЕР_1 виданий Артемівським РВ УМВ С України в Луганській облас ті 13.05.2000.
в с т а н о в и в:
Суть спору: заявником заявлено вимогу про визнанн я недійсним договору зберіга ння з правом користування № 1 7/07 від 01.06.2006, укладеного між Держ авним підприємством “Укрриб а” та Фермерським господарст вом “Три бажання” та додатко вих угод до цього договору ві д 01.08.2008 і від 01.02.2010; та зобов' язан ня фермерського господарств а “Три бажання” повернути де ржавне майно, отримане на збе рігання від Державного підпр иємства “Укрриба” та передан е згідно акту приймання-пере дачі від 01.06.2006 до договору № 17/06 ві д 01.06.2006 та переліку № 1 до додатко вої угоди договору № 17/06 від 01.06.200 6.
Прокурором в судовому засі данні 29.12.2011 надано заяву від 29.12.201 1 про уточнення позовних вимо г, згідно якої він просить:
- визнати недійсним договір зберігання з правом користу вання № 17/06 від 01.06.2006, укладений м іж Державним підприємством “ Укрриба” та Фермерським госп одарством “Три бажання” та д одаткові угоди до цього дого вору від 01.08.2008 та від 01.02.2010;
- зобов' язати фермерське г осподарство “Три бажання” по вернути Державному підприєм ству “Укрриба” державне майн о загальною залишковою варті стю 3696077,97 грн., отримане на збері гання від Державного підприє мства “Укрриба” та передане згідно акту приймання-переда чі від 01.06.2006 до договору № 17/06 від 0 1.06.2006 та переліку № 1 (додатку № 1 д о додаткової угоди договору № 17/06 від 01.06.2006).
Відповідачі проти позову з аперечують та зазначають, що спірний договір відповідає вимогам чинного законодавст ва і договором зберігання з п равом користування, а не дого вором оренди, а тому дозвіл по зивача на його укладання не п отрібен.
Дослідивши обставини спра ви, витребувані судом та нада ні сторонами докази на підтв ердження своїх доводів, засл ухавши у судовому засіданні пояснення представників сто рін, суд
в с т а н о в и в:
Між Відкритим акціон ерним товариством «Сєвєродо нецьке автотранспортне підп риємство 10920», як Орендодовцем , та Фізичною особою - підприєм цем ОСОБА_3, (1-й відповідач) , як Орендарем, було укладено договір найму (оренди) нежило го приміщення № 1/12 від 22.11.2010 (далі - Договір).
Між Державним підприємств ом «Укрриба», (1-й відповідач у справі), як Замовником, та Фер мерським господарством «Три бажання», як Зберігачем, укл адено договір зберігання з п равом користування №25/06 01.06.2006 (да лі - договір), за умовами яког о Замовник передає, а Зберіга ч приймає згідно з актом прий мання-передачі на зберігання з правом користування нерух оме державне майно, яке знахо диться на балансі ДП «Укрриб а», та розташоване за адресою : Луганська область, Станічно -Луганський район, с.Валуйськ е.
Згідно з пунктом 1.2. Договор у, вартість майна, що передаєт ься зберігачу визначається н а підставі даних бухгалтерсь кого обліку і відображається в акті приймання-передачі ма йна, що є додатком до договору .
Відповідно до пункту 1.3. Дог овору, майно використовуєтьс я лише за цільовим призначен ням згідно виробничої прогр ами, погодженої з Замовником .
Пунктом 2.2. Договору передба чено, що за користування майн ом Зберігач зобов' язаний вн осити плату щомісячно до 15 чис ла наступного за звітним в ро змірі 6333,19 грн. на розрахункови й рахунок Замовника з врахув анням щомісячного індексу ін фляції.
Як встановлено в пунктах 3.1., 3.3. Договору, Зберігач має прав о користуватись переданим йо му для зберігання майном на п латній основі і за згодою зам овника має право передавати частину майна в користування іншій особі.
Сторонами в пункті 4.1. Догов ору погоджено, що за відповід альне зберігання майна щоміс ячний розмір плати складає 10,0 0 грн., в тому числі ПДВ, з враху ванням щомісячного індексу і нфляції. Плата за відповідал ьне зберігання майна перерах овується на розрахунковий ра хунок Зберігача один раз на р ік по закінченню календарног о року до 15 січня наступного р оку.
Згідно з пунктом 6.1. Договор у, строк дії Договору складає з 01.06.2006 по 01.06.2011, і набуває чинност і з дня його підписання.
Пунктом 6.7 Договору передба чено, що у разі відсутності за яви однієї із сторін про прип инення або зміну цього догов ору після закінчення строку його чинності протягом одног о місяця, договір вважається продовженим на той самий тер мін і на тих самих умовах, які були передбачені цим договор ом.
Також сторонами було уклад ено додаткові угоди від 01.08.2008 та від 01.02.2010 до Договору.
Прокурор та позивач просят ь визнати спірний договір з д оковими угодами недійсним, я к такий що суперечить нормам Закону України “Про оренду д ержавного та комунального ма йна” (ст.5), Господарського (ст. 287) та Цивільного кодексів Укр аїни (ст.ст. 936,944) та на підставі с татей 203, 215,235 ЦК України, зокрема , оскільки вважають, що цей дог овір по суті є договором орен ди, який суперечить законода вству та який укладено з пору шенням Закону України “Про о ренду державного та комуналь ного майна” та норм Цивільно го кодексу України.
Відповідачі проти позову з аперечують з підстав, виклад ених вище.
Встановивши фактичні обст авини справи, оцінивши довод и сторін та надані ними доказ и суд дійшов висновку про нас тупне.
Як вбачається з матеріалів справи, Державне підприємст во «Укрриба»є державним водо господарським підприємство м, заснованим на державній вл асності, та створеним з метою забезпечення ефективного ви користання та організації на гляду, контролю за технічною експлуатацією гідротехнічн их споруд водних об' єктів р ибницьких господарств, і під порядковане Державному комі тету рибного господарства Ук раїни Міністерства аграрної політики України.
Згідно спільного наказу Мі ністерства аграрної політик и України та Фонду державног о майна України від 06.05.2003 №126/752 на баланс ДП «Укрриба»передане майно (гідротехнічні споруд и рибницьких ставків), яке під час приватизації не увійшло до статутного фонду ВАТ «Луг анське обласне виробниче сі льськогосподарське рибовод не підприємство»як майно, що не підлягає приватизації ві дповідно до ч.2 ст.5 Закону Укра їни «Про приватизацію держав ного майна».
Комісією, створеною відпов ідно до наказу Державного де партаменту рибного господар ства №223 від 01.10.2004, затверджено ак т прийому-передачі гідротехн ічних споруд, які не увійшли д о статутного фонду ВАТ «Луга нське обласне виробниче сіль ськогосподарське рибоводне підприємство»на баланс держ авного підприємства «Укрриб а», зазначене майно закріпле но за ДП «Укрриба»на праві по вного господарського віданн я.
Положенням про управління майном, яке не увійшло до стат утних фондів господарських т овариств в процесі приватиза ції, але перебуває на їх балан сі (далі - Положення), затвердж еним наказом Фонду державног о майна України та Міністерс тва економіки України від 19.05.19 99 № 908/68 визначено, що одним із сп особів управління державним майном є передача майна в упр авління центральних та місце вих органів виконавчої влади в порядку, затвердженому Пос тановою Кабінету Міністрів У країни №1482 від 21.09.1998.
Пунктом 2.2.1. Положення визнач ено, що відповідно до статті 5 Закону України «Про оренду д ержавного та комунального ма йна», єдиними орендодавця ми державного майна, яке пере буває на балансах господарсь ких товариств, є Фонд державн ого майна України, його регіо нальні відділення і представ ництва.
За змістом п.2.4.1. Положення та кий спосіб управління держвн им майном як передача його в у правління центральних та міс цевих органів виконавчої вла ди, передусім застосовується у випадках, за яких майно не п ідлягає приватизації та не м оже передаватися в оренду.
У даному випадку органом пр иватизації майна гідротехні чних споруд було обрано спос іб управління цим майном шля хом передачі його до сфери уп равління Міністерства аграр ної політики України, яке, в св ою чергу, передало зазначене майно на баланс ДП «Укрриба» .
Зазначені гідроспоруди є д ержавним майном, що знаходит ься у сфері управління Мініс терства аграрної політики Ук раїни.
Частиною 1 ст. 759 Цивільного к одексу України передбачено, що за договором найму (оренди ) наймодавець передає або зоб ов'язується передати наймаче ві майно у користування за пл ату на певний строк.
Відповідно до ч. 1 ст. 936 Цивіль ного кодексу України за дого вором зберігання одна сторон а (зберігач) зобов'язується зб ерігати річ, яка передана їй д ругою стороною (поклажодавце м), і повернути її поклажодавц еві у схоронності. Згідно при писів ст. 944 Цивільного кодекс у України, зберігач не має пра ва без згоди поклажодавця ко ристуватися річчю, переданою йому на зберігання, а також пе редавати її у користування і ншій особі.
Отже, на відмінність від дог овору оренди, який укладаєть ся для надання орендареві пр ава оплатного користування м айном для здійснення своєї п ідприємницької діяльності з метою отримання прибутку ві д використання майна за його цільовим призначенням, дого вір зберігання майна укладає ться в інтересах поклажодавц я з метою забезпечення схоро нності майна у тому вигляді, в якому його було передано на с хов і, за загальним правилом, н е допускає користування майн ом зберігачем, а тим більше, за бороняє передання майна для цієї мети іншим особам.
Водночас, частиною 1 ст. 759 Цив ільного кодексу України пере дбачено, що за договором найм у (оренди) наймодавець переда є або зобов'язується передат и наймачеві майно у користув ання за плату на певний строк .
Правовий аналіз норм чинно го законодавства свідчить пр о те, що, як правило, договір зб ерігання укладається без пра ва користування річчю, право користування річчю зберігач може отримати за попередньо ю згодою поклажодавця.
Проте у разі передачі майна на зберігання з правом корис тування за плату, дані правов ідносини кваліфікуються як н айом та до них застосовуютьс я норми права, що регулюють ор ендні правовідносини.
Також, за змістом приписів цивільного законодавства вб ачається, що оскільки при вчи ненні удаваного правочину на стання його мети - приховати інший правочин, бажають дося гти обидві сторони, то до відн осин цих сторін застосовують ся правила того правочину, як ому відповідала внутрішня во ля сторін і який вони насправ ді вчинили.
Надаючи правову оцінку умо вам Договору , суд дійшов висн овку, що по своїй правовій при роді цей договір містить озн аки і істотні умови договору оренди, передбачені законод авством для договору даного виду.
Приписами ст. 287 Господарськ ого кодексу України та ст. 5 За кону України "Про оренду держ авного та комунального майна " передбачено, що єдиними орен додавцями державного майна - майна цілісних майнових комп лексів підприємств, їх струк турних підрозділів та нерухо мого майна, що є державною вла сністю, є Фонд державного май на України, його регіональні відділення і представництва .
Згідно з Положенням про рег іональне відділення та про п редставництво Фонду державн ого майна України у районі, м істі, затвердженого постанов ою Кабінету Міністрів від 15.06.19 94 №412, регіональне відділення Фонду державного майна Укра їни є державним органом, який створюється Фондом і йому пі дпорядковується. Відділення в межах повноважень, визначе них Фондом, і повноважень, дел егованих Верховною Радою АР Крим, обласною, Київською та С евастопольською міською рад ою, здійснює політику у сфері приватизації майна, що переб уває у загальнодержавній вла сності, у власності Республі ки Крим, комунальній власнос ті, м. Києва і м. Севастополя, і є орендодавцем цілісних майно вих комплексів державної вла сності. Фонд державного майн а України є державним органо м, який здійснює державну пол ітику в сфері приватизації д ержавного майна, виступає ор ендодавцем майнових комплек сів, що є загальнодержавною в ласністю, дає дозвіл підприє мствам, організаціям на пере дачу в оренду майнових компл ексів, їх структурних підроз ділів тощо.
Відповідно до статті 326 ЦК Ук раїни, державною власністю є майно, належне державі, що заб езпечує діяльність Верховно ї ради, Президента України, Ка бінету Міністрів України, ін ших органів виконавчої влади , установ і закладів, що фінанс уються з державного бюджету, майно створених державою юр идичних осіб тощо. У державні й власності може бути будь-як е майно, в тому числі те, яке не може перебувати у власності інших суб' єктів. Держава бе зпосередньо не може здійснюв ати функції власника. Для цьо го вона створює відповідні о ргани державної влади, які ві дповідно до ч. 2 ст. 326 ЦК України здійснюють право власності від імені та в інтересах держ ави України, згідно визначен им функціям та наданим повно важенням.
Відповідно до ч. 1 ст. 235 Цивіль ного кодексу України удавани м є правочин, який вчинено сто ронами для приховання іншого правочину, який вони насправ ді вчинили.
Відповідно до ч. 2 ст. 235 Цивіль ного кодексу України, якщо бу де встановлено, що правочин б ув вчинений сторонами для пр иховування іншого правочину , який вони насправді вчинили , відносини сторін регулюють ся правилами щодо правочину, який сторони насправді вчин или.
Отже, у даному випадку з мет ою приховування орендних від носин відповідачами у справі укладено удаваний договір - договір зберігання з правом користування майном. Проте, в дійсності цей договір є дого вором оренди державного майн а та містить всі істотні умов и, передбачені законодавство м для договору оренди.
Оскільки предметом вищевк азаного договору є державне майно, а саме гідротехнічні с поруди, то до спірних правові дносин повинно бути застосов ано норми Закону України “Пр о оренду державного та комун ального майна України”.
В пункті 3 спільного наказу Міністерства аграрної політ ики України та Фонду державн ого майна України від 06.05.2003 №126/752 в казано, що орендодавцем майн а, з дозволу Фонду держ авного майна України (терито ріальних відділень), орендод авцем майна є ДП «Укрриба». Орендна плата спрямовуєтьс я до Державного бюджету Укра їни в розмірі , визначеному чи нним законодавством.
Для передачі державного ма йна в оренду підприємство по винно було отримати дозвіл Ф онду державного майна Україн и (регіонального відділення) . Однак у даному випадку такий дозвіл отримано не було.
Наведене свідчить, що ДП “Ук рриба” передало державне май но в платне користування ФГ « Три бажання» в порушення вим ог чинного законодавства, як ими зокрема, встановлюється порядок передачі в строкове платне користування державн ого майна.
Відповідно до ст. 2 Закону Ук раїни „Про оренду державного та комунального майна" від 10.04. 1992 зі змінами та доповненнями орендою є засноване на догов орі строкове платне користув ання майном.
Відповідно до статті 11 Зако ну України „Про оренду держа вного та комунального майна" оцінка об'єкта оренди здійсн юється за методикою, затверд женою Кабінетом Міністрів Ук раїни 10.08.1995 №629. Частина 2 статті 19 вказаного закону встановлює , що методика розрахунку проп орції розподілу між відповід ним бюджетом, орендодавцем і балансоутримувачем та поряд ок використання орендної пла ти визначаються Кабінетом Мі ністрів України - для об'єктів , що перебувають у державній в ласності. Постановою Кабінет у Міністрів України від 04.10.1995 №7 86 пунктом 17 встановлено, що у ра зі, коли орендодавцем є ФДМУ ч и його регіональне відділенн я орендна плата за нерухоме м айно державних підприємств с прямовується в розмірі 70% до д ержавного бюджету, 30% державно му підприємству, на балансі я кого знаходиться орендоване майно.
Недотримання вказаних нор м законодавства спричиняє зб итки державі у розмірі не отр иманої орендної плати (чи пла ти за користування вказаним майном), яка у випадку дотрима ння вимог законодавства з пи тань оренди та користування державним майном надходила б до Державного бюджету.
Статтею 627 Цивільного кодек су України встановлено, що ві дповідно до ст. 6 ЦКУ сторони є вільними в укладенні догов ору, виборі контрагента та в изначенні умов договору, з ур ахуванням умов цього кодексу , інших актів цивільного зако нодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Стаття 6 ЦК України визначає , що сторони в договорі не можу ть відступати від положень а ктів цивільного законодавст ва, якщо в цих актах прямо вказ ано про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін по ложень актів цивільного зако нодавства випливає з їх зміс ту або із суті відносин між ст оронами. Тому незалежно від т ого, як сторони назвали догов ір, яким встановлені правові дносини, до цих відносин необ хідно застосовувати норми чи нного законодавства, які рег улюють такі правовідносини.
Суд відхиляє доводи відпов ідачів по суті спірних право відносин та зазначає, що в буд ь-якому випадку згода на кори стування державним нерухоми м майном надається уповноваж еним на це органом, тобто Регі ональним відділенням Фонду д ержавного майна України в Лу ганській Херсонській облас ті.
Крім того, згідно пункту 2.2. С татуту ДП «Укрриба», саме на нього покладено обов' язок з абезпечення збереження держ авного майна, здійснення кон тролю за його цільовим та ефе ктивним використанням;
Положенням ч. 1 ст. 215 Цивільно го кодексу України передбаче но, що недодержання в момент в чинення правочину стороною ( сторонами) вимог, які встанов лені ч. 1 ст. 203 цього Кодексу, є пі дставою для визнання правочи ну недійсним. При цьому, за змі стом ч. 1 ст. 203 Цивільного кодек су України зміст правочину н е може суперечити цьому Коде ксу, іншим актам цивільного з аконодавства, а також мораль ним засадам суспільства.
Крім того, відповідно до ста тті 207 Господарського кодексу України господарське зобов' язання, що не відповідає вимо гам закону, або вчинено з мето ю, яка завідомо суперечить ін тересам держави і суспільств а, або укладено учасниками го сподарських відносин з поруш енням хоча б одним з них госп одарської компетенції (спеці альної правосуб' єктності) , може бути на вимогу однієї із сторін, або відповідного орг ану державної влади визнано судом недійсним повністю або в частині.
Згідно з роз'ясненнями, викл аденими в п. 25 Постанови Плену му Верховного Суду України « Про судову практику розгляду цивільних справ про визнанн я правочинів недійсними»від 06.11.2009 № 9, за удаваним правочином сторони умисно оформляють о дин правочин, але між ними нас правді встановлюються інші п равовідносини. За удаваним п равочином права та обов'язки сторін виникають, але не ті, щ о випливають зі змісту право чину. Встановивши під час роз гляду справи, що правочин вчи нено з метою приховати інший правочин, суд на підставі ста тті 235 Цивільного кодексу Укра їни має визнати, що сторонами вчинено саме цей правочин, та вирішити спір із застосуван ням норм, що регулюють цей пра вочин. Якщо правочин, який нас правді вчинено, суперечить з акону, суд ухвалює рішення пр о встановлення його нікчемно сті або про визнання його нед ійсним.
Матеріали справи свідчат ь, що передача спірного держа вного майна відбулась на під ставі угоди, укладеної без уч асті Фонду Державного майна України (його регіонального відділення) та без його дозво лу, тобто спірний Договір укл адено з порушенням вимог чин ного законодавства.
Враховуючи викладене, суд д ійшов висновку про те, що Дого вір зберігання з правом кори стування №17/06 від 01.06.2006 є недійс ним. При цьому суд зазначає, що з урахуванням приписів ч.1 ст. 236 ЦК України нікчемний правоч ин або правочин, визнаний суд ом недійсним, є недійсним з мо менту його вчинення.
З огляду на задоволення вим ог щодо визнання недійсним д оговору, суд дійшов висновку щодо задоволення позовних в имог і в частині зобов'язання 2-го відповідача повернути м айно та передати його за акто м приймання-передачі 1-му відп овідачу.
Таким чином, позов підлягає задоволенню в повному обсяз і з віднесенням судових витр ат на відповідачів в рівних ч астинах.
Згідно статті 49 Господарсь кого процесуального кодексу України, якщо спір виник внас лідок неправильних дій сторо ни, господарський суд має пра во покласти на неї державне м ито незалежно від результаті в вирішення спору. Державне м ито, від сплати якого позивач у встановленому порядку зві льнений, стягується з відпов ідача в доход бюджету пропор ційно розміру задоволених ви мог, якщо відповідач не звіль нений від сплати державного мита
Враховуючи наведене, а тако ж згідно ст. 49 ГПК України держ авне мито покладається на об ох відповідачів в сумі 85,00 грн. за вимогу про визнання недій сним договору та в сумі 25 500,00 гр н. за майнову вимогу про зобов ' язання повернути майно.
На підставі викладеного, ке руючись ст.ст. 44, 49, 82, 84, 85 ГПК Украї ни, суд
в и р і ш и в:
1. Позов задовольни ти повністю.
2. Визнати недійсним догові р зберігання з правом корист ування № 17/06 від 01.06.2006, укладений м іж Державним підприємством “ Укрриба” та Фермерським госп одарством “Три бажання” та д одаткові угоди до цього дого вору від 01.08.2008 та від 01.02.2010
3. Зобов' язати Фермерс ьке господарство “Три бажанн я”, Луганська область, Ста нічно-Луганський район, с. Ва луйське, кв-л Молодіжний, буд. 110, ідентифікаційний код 32838092, по вернути Державному підпри ємству “Укрриба”, м. Київ, в ул. Тургенєвська, буд. 82-А, ідент ифікаційний код 25592421, державне майно загальною залишковою вартістю 3696077,97 грн., отримане на зберігання від Державного п ідприємства “Укрриба” та пер едане згідно акту приймання- передачі від 01.06.2006 до договору № 17/06 від 01.06.2006 та переліку № 1 (додат ку № 1 до додаткової угоди дого вору № 17/06 від 01.06.2006).
4. Стягнути з Державного підприємства «Укрриба», м . Київ, вул. Тургенєвська, буд. 82 -А, ідентифікаційний код 25592421, в доход Державного бюджету Укр аїни Державного бюджету Укра їни на рахунок 31219206700006, одержува ч - УДК у м. Луганську, банк от римувача - ГУДКУ у Луганськ ій області, МФО 804013, ОКПО 24046582, код класифікації доходів 22030001, сим вол звітності банку - 206, приз начення платежу - «судовий з бір»(Державна судова адмініс трація України, 050), код 02844564, судо ві витрати: державне мито в су мі 12 792,25 грн. та 118,00 грн. витрат на інформаційно-технічне забез печення судового процесу, ви дати наказ.
5. Стягнути з Фермерсько го господарства “Три бажання ”, Луганська область, Стан ічно-Луганський район, с. Вал уйське, кв-л Молодіжний, буд. 110, ідентифікаційний код 32838092, в до ход Державного бюджету Украї ни на рахунок 31219206700006, одержувач - УДК у м. Луганську, банк отр имувача - ГУДКУ у Луганській області, МФО 804013, ОКПО 24046582, код кл асифікації доходів 22030001, симво л звітності банку - 206, призна чення платежу - «судовий збі р»(Державна судова адміністр ація України, 050), код 02844564, судові витрати: державне мито в сумі 12 792,25 грн. та 118,00 грн. витрат на ін формаційно-технічне забезпе чення судового процесу, вида ти наказ.
У судовому засіданні ого лошено лише вступну і резолю тивну частини рішення.
Рішення господарського су ду набирає законної сили піс ля закінчення 10-денного строк у з дня його підписання.
Дата підписання рішення: 0 3.01.2012.
Суддя О.С. Фонова
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 29.12.2011 |
Оприлюднено | 04.01.2012 |
Номер документу | 20500002 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Фонова О.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні