ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІ НІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 грудня 2011 року < ЧАС > м. Полтава Справа № 2а-1670/8824/11
Полтавський окружний адмі ністративний суд у складі:
головуючого судді - Суп руна Є.Б.,
при секретарі - Дубовик О. І.,
за участю:
представника позивача - Михайліченко Т.В.,
представника відповідача - Ворони В.Б.,
представника ГУ ДКУ у Полт авській області - Бургелі І .І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу з а адміністративним позовом К арлівської міжрайонної держ авної податкової інспекції в Полтавській області до Селя нського (фермерського) госпо дарства "Серпневе", треті особ и: Управління Державного каз начейства України в Чутівськ ому районі Полтавської облас ті, Головне управління Держа вного казначейства України в Полтавській області про стя гнення заборгованості, -
В С Т А Н О В И В:
26 жовтня 2011 року Карлів ська міжрайонна державна под аткова інспекція (далі - Кар лівська МДПІ, позивач) зверну лася до Полтавського окружно го адміністративного суду з адміністративним позовом до Селянського (фермерського) г осподарства «Серпневе» (дал і - СФГ «Серпневе», відповід ач) про стягнення заборгован ості, яка виникла за бюджетно ю позичкою, що надавалася сіл ьськогосподарським товаров иробникам під держконтракт 1 997 року, у сумі 7 362,47 грн., у тому чис лі 1 206,45 грн. - основного боргу та 6 156,02 грн. - пені.
Позовні вимоги вмотивова ні тим, що на виконання постан ови Кабінету Міністрів Украї ни від 02.03.2011 р. №174 Управлінням Де ржавного казначейства Украї ни в Чутівському районі Полт авської області внесено до К арлівської МДПІ подання від 14.09.2011 р. №83 для здійснення віднос но СФГ "Серпневе" заходів щодо стягнення простроченої забо ргованості (бюджетної позичк и під держконтракт 1997 року).
10.11.2011 р. судом до участі у сп раві в якості третіх осіб зал учено Управління Державного казначейства України в Чуті вському районі Полтавської о бласті та Головне управління Державного казначейства Укр аїни в Полтавській області, у зв' язку з чим розгляд справ и відкладено на 28.11.2011 р.
У судовому засіданні пре дставник позивача в повному обсязі підтримала заявлені п озовні вимоги.
Представник відповідача проти позову заперечував, по силаючись на те, що протягом 19 99 року заборгованість по бюдж етній позичці погашена, відс утність зазначених зобов' я зань підтверджується довідк ою Чутівського відділення Ка рлівської МДПІ "Про відсутні сть заборгованості господар ства" №639/10/19 від 18.11.2011 р.
Представник Головного уп равління Державного казначе йства України в Полтавській області покладався на розсуд суду.
Заслухавши пояснення пред ставників сторін та дослідив ши надані сторонами письмові докази, суд встановив наступ не.
СФГ "Серпневе", ідентифікаці йний код 25162420, зареєстроване як юридична особа Чутівською р айонною державною адміністр ацією Полтавської області 01.12 .1997 р. та знаходиться на податко вому обліку в Чутівському ві дділенні Карлівської МДПІ.
14.09.2011 р. Управлінням Державно го казначейства України в Чу тівському районі Полтавсько ї області внесено подання за №83 до Чутівського відділення Карлівської МДПІ, яким запро поновано здійснити заходи щ одо стягнення заборгованост і з СФГ "Серпневе" у сумі 7 362,47 грн . (1 206,45 грн. - основний борг, 6 156,02 грн . - пеня).
02.09.2011 р. Карлівською МДПІ вине сено першу податкову вимогу №1/27, якою повідомлено відпові дача про наявність заборгова ності в сумі 7 242,70 грн.
22.10.2011 р. винесено другу податк ову вимогу за №2/40 на цю ж суму б оргу.
Вказані податкові вимоги б ули отримані відповідачем, п ро що свідчать підписи на кор інцях вимог, проте до цього ча су не погашені.
01.12.2010 р. відповідно до статті 10 Закону України "Про порядок п огашення зобов'язань платник ів податків перед бюджетами та державними цільовими фонд ами" Карлівська МДПІ вирішил а здійснити стягнення коштів та продаж інших активів, що пе ребувають у власності (повно му господарському віданні) п латника податків СФГ "Серпне ве", а також тих активів, права власності на які він набуде у майбутньому, в рахунок погаш ення суми податкового боргу цього платника податків.
Надаючи правову оцінку поз овним вимогам Карлівської МД ПІ, суд зважає на наступне.
В силу статті 21 Закону Украї ни "Про державний бюджет Укра їни на 2010 рік" визначено у 2010 роц і органи державної податково ї служби України органами ст ягнення заборгованості суб 'єктів господарювання перед державою за кредитами, залуч еними державою або під держа вні гарантії, бюджетними поз ичками та фінансовою допомог ою, наданою на поворотній осн ові (кошти від повернення яко ї надходять за кодами програ мної класифікації видатків та кредитування державного бюджету 2801380, 2801400, 2801410, 2801440, 3511530, 3511550, 3511560, 3511630, 3511660), а також заборгованості з в ідсотків за користування поз иками, наданими за рахунок ко штів, залучених державою, та з плати за надання гарантій та позик, отриманих за рахунок к оштів, залучених державою та /або під державні гарантії.
При цьому така заборгован ість вважається податковим б оргом і стягується відповідн о до Закону України "Про поряд ок погашення зобов'язань пла тників податків перед бюджет ами та державними цільовими фондами".
Підпунком 1.3 ст. 1 "Про порядок погашення зобов'язань платн иків податків перед бюджетам и та державними цільовими фо ндами" від 21.12.200 року № 2181-ІІІ (який діяв на момент виникнення сп ірних правовідносин, надалі - Закон №2181-ІІІ) встановлено, що податковий борг (недоїмка) - ц е податкове зобов'язання (з ур ахуванням штрафних санкцій з а їх наявності), самостійно уз годжене платником податків а бо узгоджене в адміністратив ному чи судовому порядку, але не сплачене у встановлений с трок, а також пеня, нарахована на суму такого податкового з обов'язання.
Згідно з п. 1.10 ст. 1 Закону №2181-І ІІ податковою вимогою є пись мова вимога податкового орга ну до платника податків пога сити суму податкового боргу.
Підпунктом 6.2.1 п. 6.2 ст. 6 вказано го Закону передбачено, що у ра зі коли платник податків не с плачує узгоджену суму податк ового зобов'язання в установ лені строки, податковий орга н надсилає такому платнику п одатків податкові вимоги. Як що контролюючий орган, що про вів процедуру узгодження сум и податкового зобов'язання з платником податків, не є по датковим органом, такий конт ролюючий орган надсилає ві дповідному податковому орга ну подання про здійснення за ходів з погашення податковог о боргу платника податків, а також розрахунок його розмі ру, на підставі якого подат ковий орган надсилає податко ві вимоги. Форма зазначеного подання затверджується Кабі нетом Міністрів України.
Порядок надіслання орган ам державної податкової служ би подання про здійснення за ходів з погашення податковог о боргу платника податків та інформації про скасування а бо зміну суми нарахованого п одаткового зобов'язання за р ішенням суду (господарського суду) від інших контролюючих органів, що затверджений пос тановою Кабінету Міністрів У країни від 24.10.2001 р. № 1387, визначає механізм надсилання контрол юючим органом, який не є орган ом державної податкової служ би, подання про здійснення за ходів з погашення податковог о боргу платника податків та інформації про скасування а бо зміну суми нарахованого п одаткового зобов'язання за р ішенням суду (господарського суду) до органу державної под аткової служби, в якому платн ик податків перебуває на под атковому обліку.
Як зазначено вище, податков а вимога формується органом державної податкової служби після проведення контролююч им органом процедури узгодже ння суми податкового зобов'я зання з платником податків.
Здійснення узгодження зо бов' язання контролюючим аб о податковим органом та його несвоєчасна сплата є визнач альною умовою поняття податк ового боргу.
Податковим зобов' язанням є зобов'язання платника пода тків сплатити до бюджетів аб о державних цільових фондів відповідну суму коштів у пор ядку та у строки, визначені ци м Законом або іншими законам и України (пункт 1.2. Закону №2181-ІІ І).
Тобто, зобов' язання спл атити відповідну суму коштів до бюджету є безумовним та ви никає за прямою вказівкою що до обов' язку сплати, що міст иться у відповідному законо давчому акті.
Порядок надання бюджетної позички на закупівлю держав ного зерна і сортового насін ня за державним замовленням 1997 року затверджений спільним наказом Міністерства сільсь кого господарства і продовол ьства, Міністерства фінансі в та Державної акціонерної к омпанії "Хліб України" від 04.03.19 97 р. за № 70/54/18.
Забезпечення встановлених обсягів закупівлі зерна та і ншої сільськогосподарської продукції було здійснено шл яхом надання бюджетних позич ок виконавцям державного за мовлення (сільськогосподарс ьким виробникам усіх форм вл асності) в порядку, встановле ному наказом Міністерства фі нансів України, Міністерства сільського господарства та продовольства України, Держа вної акціонерної компанії "Х ліб України" №70/54/18 від 04.03.1997 р.
Як зазначено у вказаному на казі, бюджетні позички на зак упівлю продовольчого зерна т а іншої сільгосппродукції ма ли надаватися у межах коштів передбачених на цю мету, на ум овах забезпечення поверненн я та встановлення відповіда льності за цільове ефективне використання коштів Відділе нням державного казначейст ва України укладалися догово ри із заготівельними підприє мствами та виробниками про н адання бюджетної позички для авансування закупівлі зерна за державним замовленням 1997 р оку на всю суму належного гос подарству авансу з подальшим уточненням його фактичного розміру.
Для остаточних розрахункі в за закуплену за державним з амовленням продукцію у 1997 роц і між відділеннями Державног о казначейства в районах і за готівельними підприємствам и укладалися договори про на дання бюджетної позички. Пер ерахування коштів органами д ержавного казначейства здій снювалося на підставі укладе них договорів про надання бю джетних позичок та відбувало ся через рахунки державного казначейства України. Зазнач ені договори мали визначати мету надання бюджетної позич ки, її суму, терміни поверненн я та санкції за порушення умо в договору.
За таких обставин, є підстав и вважати, що бюджетні позичк и на виконання наказу №70/54/18 отр имувалися на договірних зас адах.
Ухвалою суду від 28.11.2011 р. від СФ Г "Серпневе" витребувано доку ментальні дані щодо погашенн я суми бюджетної позички.
Із наданих суду документів вбачається, що зобов' язанн я СФГ "Серпневе", визначені лиш е історичною довідкою Управл іння Державного казначейств а України в Чутівському райо ні від 14.09.2011 р. № 03-14/360.
Представником позивача до матеріалів справи було залу чено Акт звірки заборгованос ті за товаровиробниками по а вансах виданих під держконтр акт 1997 року між відділенням Де ржавного казначейства у Чуті вському районі та Хлібною ба зою №88 станом на 01.09.2005 р.
Як пояснив представник поз ивача у судовому засіданні, к рім вказаного акту та істори чної довідки жодних документ ів ні у позивача, ні у третьої особи не збереглося.
Таким чином фактично сума б оргу нічим більше не підтвер джена у зв'язку з відсутністю будь-яких яких первинних док ументів, що вказують на приро ду її походження.
Стосовно узгодження суми зобов'язання, про стягнення я кого заявлено позов, слід заз начити наступне.
Як вказувалося вище, підста вою для прийняття податковим органом податкової вимоги є отримання відповідного под ання від контролюючого орган у, що провів процедуру узгодж ення.
Відповідно до п. 1.12 Закону № 2181-ІІІ контролюючий орган - дер жавний орган, який у межах св оєї компетенції, визначеної законодавством, здійснює кон троль за своєчасністю, досто вірністю, повнотою нарахуван ня податків і зборів (обов'язк ових платежів) та погашення м податкових зобов'язань чи п одаткового боргу. Вичерпний перелік контролюючих орган ів визначено статтею 2 цього З акону.
В силу статті 2 Закону №2181-ІІІ контролюючими органами є: ми тні органи - стосовно акцизно го збору та податку на додану вартість (з урахуванням випа дків, коли законом обов'язок з їх стягнення або контролю покладається на податкові о ргани), ввізного та вивізного мита, інших податків і зборів (обов'язкових платежів), які відповідно до законів справ ляються при ввезенні (переси ланні) товарів і предметів н а митну територію України аб о вивезенні (пересиланні) то варів і предметів з митної т ериторії України; органи Пен сійного фонду України - стосо вно збору на обов'язкове держ авне пенсійне страхування; о ргани фондів загальнообов 'язкового державного соціал ьного страхування - стосовно внесків на загальнообов'язк ове державне соціальне страх ування, у межах компетенції ц их органів, встановленої за коном; податкові органи - ст осовно податків і зборів (обов'язкових платежів), які сп равляються до бюджетів та де ржавних цільових фондів, кр ім зазначених у підпунктах 2. 1.1-2.1.3 цього пункту.
Наведена норма Закону є імп еративною, містить вичерпний перелік контролюючих органі в, серед яких відсутні управл іння Державного казначейств а України. У зв'язку з відсутні стю суб'єкта стягнення відсу тня й узгоджена сума податко вого зобов' язання за бюджет ною позичкою.
В силу ч.2 ст.19 Конституції України відповідний суб' єк т владних повноважень повине н діяти згідно із Конституці єю та законами України.
Згідно з ч.1 ст.11 Кодексу адмі ністративного судочинства У країни розгляд і вирішення с прав в адміністративних суда х здійснюється на засадах зм агальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх док азів і у доведенні перед судо м їх переконливості.
У відповідності до ч.1 ст.71 Ко дексу адміністративного суд очинства України кожна сторо на повинна довести ті обстав ини, на які вона посилається я к на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, вс тановлених цим Кодексом.
При цьому суд бере до уваги положення ч.2 ст.71 Кодексу адмі ністративного судочинства У країни, згідно з якими в адмін істративних справах про прот иправність рішень, дій чи без діяльності суб' єкта владни х повноважень обов' язок щод о доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіял ьності покладається на відпо відача, якщо він заперечує пр оти адміністративного позов у.
Разом з цим, представником позивача не надано доказів, я кі б доводили правомірність заявлених позовних вимог.
Неможливість визначення с уми заборгованості за бюджет ною позичкою та непроведення процедури узгодження зазнач еної суми зобов' язання свід чить про необґрунтованість позову.
Таким чином позов задово ленню не підлягає.
З урахуванням наведеног о та керуючись статтями 2, 8-11, 71, 160 -163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
У задоволенні адмініс тративного позову Карлівськ ої міжрайонної державної под аткової інспекції в Полтавсь кій області до Селянського (ф ермерського) господарства "С ерпневе", треті особи: Управлі ння Державного казначейства України в Чутівському район і Полтавської області, Голов не управління Державного каз начейства України в Полтавсь кій області про стягнення за боргованості - відмовити.
Постанова набирає за конної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляц ійної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набир ає законної сили після повер нення апеляційної скарги, ві дмови у відкритті апеляційно го провадження або набрання законної сили рішенням за на слідками апеляційного прова дження.
Постанова може бути оскарж ена до Харківського апеляцій ного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня пр оголошення постанови з одноч асним поданням її копії до су ду апеляційної інстанції. У р азі складення постанови у по вному обсязі відповідно до с татті 160 Кодексу адміністрат ивного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апе ляційна скарга подається про тягом десяти днів з дня отрим ання копії постанови.
Повний текст постан ови виготовлено 16.12.2011 р.
Суддя Є.Б. Супрун
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.12.2011 |
Оприлюднено | 11.01.2012 |
Номер документу | 20585766 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Є.Б. Супрун
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні