Постанова
від 07.12.2011 по справі 2а-1670/9502/11
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІ НІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 грудня 2011 року < ЧАС > м. Полтава Справа № 2а-1670/9502/11

Полтавський окружний ад міністративний суд у складі:

головуючого судді - Гарн ика К.Ю.,

при секретарі - Онищенко С .В.,

за участю:

представника позивача - П усана І.В.,

представників відповідача - Тіщенко О.М., Шкіля О.О. ,

розглянувши у відкри тому судовому засіданні в пр иміщенні суду справу за адмі ністративним позовом Товари ства з обмеженою відповідаль ністю "Науково-виробниче під приємство "Укркомцентр" до Кр еменчуцької об'єднаної держа вної податкової інспекції у Полтавській області про виз нання протиправним та скасув ання податкового повідомлен ня-рішення, -

В С Т А Н О В И В:

17 листопада 2011 року Това риство з обмеженою відповіда льністю "Науково-виробниче п ідприємство "Укркомцентр" (да лі по тексту - позивач, ТОВ "НВП "Укркомцентр") звернулось до П олтавського окружного адмін істративного суду з адмініст ративним позовом до Кременчу цької об'єднаної державної п одаткової інспекції у Полтав ській області (далі по тексту - відповідач, Кременчуцька ОД ПІ) про визнання протиправни м та скасування податкового повідомлення-рішення від 26.07.201 0 № 0007021503/0/2404.

В обґрунтування своїх вимо г позивач зазначив, що за резу льтатами планової виїзної пе ревірки відповідачем зробле но висновок про порушення по зивачем норм Закону України "Про оренду землі", в результат і чого було занижено орендну плату за землю на загальну су му 32985,75 грн. В зв' язку з цим бул о прийнято оспорюване податк ове повідомлення-рішення яки м визначено податкове зобов' язання за платежем: орендна п лата з юридичних осіб на зага льну суму 47458,76 грн (за основним п латежем- 32985,75 грн, штрафні сан кції - 14473,01 грн). Позивач вважає вказане рішення таким, що при йнято з порушенням норм чинн ого законодавства, просить в изнати його протиправним та скасувати.

У судовому засіданні предс тавник позивача підтримав по зовні вимоги та просив їх зад овольнити, посилаючись на об ставини, викладені в позовні й заяві.

Представник відповідача п роти позову заперечував, про сив відмовити у його задовол енні. В письмовому заперечен ні на адміністративний позов відповідач посилався на те, щ о зміст договорів оренди зем лі, укладених позивачем з вик онкомом Кременчуцької міськ ої ради, не відповідав вимога м чинного законодавства у 2008 р оці в частині визначення роз міру орендної плати, якими бу ло встановлено мінімальний р озмір орендної плати не менш е 3% від грошової оцінки землі.

Розглянувши подані сторон ами документи, заслухавши по яснення їх представників, вс ебічно і повно з' ясувавши в сі фактичні обставини, на яки х ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, об' єктивно оцінивши докази, які мають юр идичне значення для розгляду справи і вирішення спору по с уті, суд приходить до наступн их висновків.

Судом встановлено, що Товар иство з обмеженою відповідал ьністю "Науково-виробниче пі дприємство "Укркомцентр" зар еєстроване як юридична особа виконавчим комітетом Кремен чуцької міської ради 22 листоп ада 2000 року, ідентифікаційний код 31194567, свідоцтво серії А00 № 683641 . Перебуває на обліку відпові дача як платник податків, що п ідтверджується Довідкою про взяття на облік платника под атків від 04.12.2000 за № 5689.

Як встановлено в ході розгл яду справи, позивач у перевір яємий період орендував розта шовані в м. Кременчуці Полтав ської області земельні ділян ки, на підставі укладених з Кр еменчуцькою міською радою до говорів оренди, що маються в м атеріалах справи, та сплачув ав орендну плату за землю до м ісцевого бюджету згідно нада них до Кременчуцької ОДПІ по даткових декларацій орендно ї плати за земельні ділянки д ержавної і комунальної власн ості.

В період з 09.07.2010 по 12.07.2010 Кременч уцькою ОДПІ було проведено д окументальну невиїзну перев ірку податкових декларацій з орендної плати за земельні д ілянки державної та комуналь ної власності, за результата ми якої складено акт від 13 лип ня 2010 року № 3631/15-227/31194567.

Даним актом зафіксовано по рушення позивачем статті 21 За кону України "Про оренду земл і" від 06 жовтня 1998 року № 161-ХІV із з мінами, внесеними Законом Ук раїни від 28 грудня 2007 року № 107-ІV " Про Державний бюджет України на 2008 рік" , Законом України "Про внесення змін до деяких зако нодавчих актів України" від 0 3 червня 2008 року № 309-VІ, в результа ті чого занижена орендна пла та за землю на загальну суму 32 985,75 грн, в тому числі за січень 20 09 року-1907,22 грн, за лютий 2009 року-1907,2 2 грн, за березень 2009 року-1907,22 грн , за квітень 2009 року-1907,22 грн, за тр авень 2009 року-1907,22 грн, за червень 2009 року-1907,22 грн, за липень 2009 року -1907,22 грн, за серпень 2009 року-1907,22 грн , за вересень 2009 року-1907,22 грн, за ж овтень 2009 року-1907,22 грн, за листоп ад 2009 року-1907,22 грн, за грудень 2009 р оку-1907,19 грн, а також за січень 2010 року-2019,83 грн, за лютий 2010 року-2019,83 г рн, за березень 2010 року-2019,83 грн, з а квітень 2010 року-2019,83 грн, за трав ень 2010 року-2019,82 грн.

За висновками перевірки вк азане порушення виникло у зв 'язку з тим, що орендна плата з а договорами оренди земельни х ділянок комунальної власно сті за період, що первірявся, п озивачем нараховувалась та с плачувалась в розмірах менши х, ніж встановлених законода вством, а саме - 3% від грошової о цінки землі.

На підставі вказаного акту перевірки відповідачем при йнято податкове повідомленн я-рішення від 26.07.2010 № 0007021503/0/2404, яким п озивачу визначено податкове зобов'язання за платежем: оре ндна плата з юридичних осіб н а загальну суму 47458,76 грн (за осно вним платежем - 32985,75 грн та штр афні санкції - 14473,01 грн).

Не погодившись з вказаним податковим повідомленням-рі шенням, позивач оскаржив йог о до суду.

Відповідно до части ни 3 статті 2 Кодексу адміністр ативного судочинства Україн и у справах щодо оскарження р ішень, дій чи бездіяльності с уб'єктів владних повноважень адміністративні суди переві ряють, чи прийняті (вчинені) во ни: на підставі, у межах повнов ажень та у спосіб, що передбач ені Конституцією та законами України; з використанням пов новаження з метою, з якою це по вноваження надано; обґрунтов ано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення д ля прийняття рішення (вчинен ня дії); безсторонньо (неупере джено); добросовісно; розсудл иво; з дотриманням принципу р івності перед законом, запоб ігаючи несправедливій дискр имінації; пропорційно, зокре ма з дотриманням необхідного балансу між будь-якими неспр иятливими наслідками для пра в, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких сп рямоване це рішення (дія); з ур ахуванням права особи на уча сть у процесі прийняття ріше ння; своєчасно, тобто протяго м розумного строку.

Надаючи правову оцінку сп ірним податковим повідомлен ням-рішенням суд виходив з на ступного.

Статтею 2 Закону України "Пр о плату за землю" вiд 03.07.1992 № 2535-XII (чи нного на час виникнення спір них правовідносин) встановле но, що використання землі в Ук раїні є платним. Плата за земл ю справляється у вигляді зем ельного податку або орендної плати, що визначається залеж но від грошової оцінки земел ь.

Відповідно до пункту 8 части ни 1 статті 14 Закону України "Пр о систему оподаткування" від 25 червня 1991 року № 1251-ХІІ (у редак ції, яка діяла з 31.03.2005 та була чин ною на момент виникнення спі рних правовідносин) плата за землю (земельний податок, а та кож орендна плата за земельн і ділянки державної і комуна льної власності) належить до загальнодержавних податків і зборів (обов' язкових плат ежів).

Згідно частини 1 статті 17 вка заного Закону сплата податкі в і зборів (обов'язкових плате жів) провадиться у порядку, вс тановленому цим Законом та і ншими законами України.

Таким чином, орендна плата з а земельні ділянки державної і комунальної власності в сп ірний період відносилась до загальнодержавних податків і зборів, порядок нарахуванн я та сплати якої регламентув ався положеннями Закону Укра їни "Про плату за землю", Закон у України "Про оренду землі".

Так, статтею 13 Закону Україн и "Про плату за землю" визначен о, що підставою для нарахуван ня орендної плати за земельн у ділянку, яка перебуває у дер жавній або комунальній власн ості, є договір оренди такої з емельної ділянки.

Договір оренди землі - це до говір, за яким орендодавець з обов'язаний за плату передат и орендареві земельну ділянк у у володіння і користування на певний строк, а орендар зоб ов'язаний використовувати зе мельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земел ьного законодавства.

Згідно частини 1 статті 21 Зак ону України "Про оренду землі " орендна плата за землю - це пл атіж, який орендар вносить ор ендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Частиною 4 статті 21 Закону Ук раїни "Про оренду землі" в реда кції, яка діяла до 01.01.2008, було пер едбачено, що річна орендна пл ата за земельні ділянки, які п еребувають у державній або к омунальній власності, не мож е бути меншою за розмір земел ьного податку, що встановлює ться Законом України "Про пла ту за землю" , та перевищувати 10 відсотків їх нормативної гр ошової оцінки.

Разом з тим, підпунктом 4 пун кту 8 розділу ІІ Закону Україн и "Про Державний бюджет Украї ни на 2008 рік та про внесення змі н до деяких законодавчих акт ів України" від 28.12.2007 № 107-VІ було вн есено зміни до частини 4 статт і 21 Закону України "Про оренду землі" (набрали чинності з 01.01.200 8), у зв'язку з чим встановлено, щ о річна орендна плата за земе льні ділянки, які перебувают ь у державній або комунальні й власності, надходить до від повідних бюджетів, розподіля ється і використовується від повідно до закону і не може бу ти меншою: для земель сільськ огосподарського призначенн я - розміру земельного податк у, що встановлюється Законом України "Про плату за землю"; д ля інших категорій земель - тр икратного розміру земельног о податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю".

Зміни, внесені підпунктом 4 пункту 8 розділу II Закону Укра їни "Про Державний бюджет Укр аїни на 2008 рік та про внесення з мін до деяких законодавчих а ктів України", були визнані та кими, що не відповідають Конс титуції України (є неконстит уційними), згідно з рішенням К онституційного Суду України від 22.05.2008 № 10-рп/2008.

Проте, Законом України "Про внесення змін до деяких зако нодавчих актів" від 03.06.2008 № 309-VI час тина 4 статті 21 Закону України "Про оренду землі" знову була викладена у редакції, яка пер едбачала аналогічний мініма льний розмір орендної плати - трикратний розмір земельн ого податку. Відповідно до пу нкту 1 Прикінцевих положень в казаного Закону, цей Закон набирає чинності з дня його опублікування - 04.06.2008 та засто совується з дня втрати чинно сті відповідними положенням и розділу II Закону України "Пр о Державний бюджет України н а 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів У країни". Зазначений Закон неконституційним не визнав ався та є чинним на даний час.

Враховуючи викладене, норм и податкового законодавства щодо визначення мінімальног о розміру орендної плати за з емельні ділянки державної та комунальної форми власності - не менше трикратного розм іру земельного податку, діял и з 01.01.2008 по 21.05.2008 (до дня визнання ї х конституційними рішенням К онституційного Суду України від 22.05.2008 № 10-рп/2008), а також з 22.05.2008, то бто протягом всього 2008 року, 2009 т а 2010 років та підлягали викона нню платниками вказаного под атку.

З огляду на те, що згідно ста тті 7 Закону України "Про плату за землю" ставки земельного п одатку із земель населених п унктів, грошову оцінку яких в становлено, встановлюються у розмірі 1 відсотка від їх грош ової оцінки, розмір орендної плати за земельні ділянки де ржавної та комунальної власн ості в межах населених пункт ів у 2009 та 2010 роках повинен був с кладати не менше 3 відсотків в ід грошової оцінки земель.

В ході розгляду справи вста новлено, що договори оренди з емлі, укладені позивачем з Кр еменчуцькою міською радою, щ о маються в матеріалах справ и, передбачали розмір орендн ої плати - 1%, 1,5% від грошової оцін ки землі щорічно, замість вст ановлених законодавством 3% в ід грошової оцінки землі.

Таким чином, зміст вказаних договорів в частині визначе ння розміру орендної плати н е відповідав вимогам чинного законодавства у 2009 та 2010 роках, якими було встановлено мінім альний розмір орендної плати не менше 3 % від грошової оцінк и земель.

Разом з тим, судом встановле но та не заперечується позив ачем, що зміни до вищезазначе них договорів в частині розм іру орендної плати внесені н е були, і позивач при самостій ному нарахуванні орендної пл ати на 2009 та 2010 роки у податкових деклараціях виходив із розм іру орендної плати за цими до говорами.

Статтею 14 Закону України "Пр о плату за землю" встановлено , що платники земельного пода тку, а також орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності (к рім громадян) самостійно обч ислюють суму земельного пода тку та орендної плати щороку за станом на 1 січня і до 1 лютог о поточного року подають від повідному органу державної п одаткової служби за місцезна ходженням земельної ділянки податкову декларацію на пот очний рік за формою, встановл еною центральним податковим органом, з розбивкою річної с уми рівними частками за міся цями. Подання такої декларац ії звільняє від обов'язку под ання щомісячних декларацій.

Відповідно до статті 27 Зако ну України "Про плату за землю " контроль за правильністю об числення і справляння земель ного податку, а також орендно ї плати за земельні ділянки д ержавної та комунальної влас ності, здійснюється органами державної податкової служби .

Статтею 11 Закону України "Пр о державну податкову службу в Україні" органам державної податкової служби у випадка х, в межах компетенції та у пор ядку, встановлених законами України, надано право здійсн ювати документальні невиїзн і перевірки (на підставі пода них податкових декларацій, з вітів та інших документів, по в'язаних з нарахуванням і спл атою податків та зборів (обов 'язкових платежів) незалежно від способу їх подачі), а тако ж планові та позапланові виї зні перевірки своєчасності, достовірності, повноти нарах ування і сплати податків та з борів (обов'язкових платежів ), додержання валютного закон одавства платниками податкі в.

З огляду на те, що у податков их деклараціях з орендної пл ати за земельні ділянки держ авної і комунальної власност і на 2009 та 2010 роки, поданих позив ачем до Кременчуцької ОДПІ, п озивачем самостійно нарахов ано орендну плату згідно з до говорами оренди земельних ді лянок, виходячи із розміру ор ендної плати, яка встановлен а в даних договорах (1% або 2% від грошової оцінки землі щоріч но) замість встановленого мі німального розміру - 3% від гро шової оцінки землі, перевірк ою констатовано факт занижен ня розміру орендної плати за землю на загальну суму 32985,75 грн .

Таким чином, суд приходить д о висновку, що позивач у 2009 та 2010 роках в порушення вимог стат ті 21 Закону України "Про оренд у землі" здійснював нарахува ння і сплату орендної плати з а землі комунальної власност і по договорах оренди землі в розмірах менших, ніж встанов лений Законом - 3% від грошової оцінки, і висновок перевірки про заниження позивачем у за значеному періоді суми оренд ної плати за землю є законним та обґрунтованим.

Суд не погоджується з посил аннями посиланнями позивача на те, що зміна умов договору оренди земельної ділянки щод о розміру орендної плати мож е здійснюватись лише за взає мною згодою сторін, оскільки орендна плата за земельні ді лянки державної і комунально ї власності належить до зага льнодержавних податків і збо рів, порядок нарахування та с плати якого регламентований положеннями спеціальних Зак онів. Тому положення договор у оренди земельної ділянки, я кі суперечать вказаним Закон ам, не можуть застосовуватис ь.

При цьому, суд виходить з то го, що податкова політика дер жави головним чином реалізує ться через систему оподаткув ання, яка відповідно до пункт у 1 частини 2 статті 92 Конституц ії України встановлюється ви ключно законами України.

У рішенні Конституційного Суду України від 16.02.2010 № 5-рп/2010 у с праві за конституційним звер ненням Акціонерного товарис тва "Страхова компанія "Авант е" щодо офіційного тлумаченн я положень частини 2 статті 1 З акону України "Про систему оп одаткування", статті 15 Закону України "Про оподаткування п рибутку підприємств", наголо шено, що конституційний прав овий порядок у сфері оподатк ування ґрунтується на положе ннях частини 1 статті 67, пункту 1 частини 2 статті 92 Конституці ї України, згідно із якими кож ен зобов'язаний сплачувати п одатки і збори, що встановлюю ться законами України, у поря дку і розмірах, передбачених ними.

Згідно підпункту 17.1.3. пункту 17.1. статті 17 Закону України "Про порядок погашення зобов' яз ань платниками податків пере д бюджетами та цільовими фон дами" від 21.12.2000 № 2181-ІІІ (далі по те ксту - Закон України № 2181-І ІІ) (чинного на момент прийнят тя спірного податкового пові домлення-рішення) у разі коли контролюючий орган самостій но донараховує суму податков ого зобов'язання платника по датків за підставами, виклад еними у підпункті "б" підпункт у 4.2.2 пункту 4.2 статті 4 цього Зак ону, такий платник податків з обов'язаний сплатити штраф у розмірі десяти відсотків ві д суми недоплати (заниження с уми податкового зобов'язання ) за кожний з податкових періо дів, установлених для такого податку, збору (обов'язкового платежу), починаючи з податко вого періоду, на який припада є така недоплата, та закінчую чи податковим періодом, на як ий припадає отримання таким платником податків податков ого повідомлення від контрол юючого органу, але не більше п 'ятдесяти відсотків такої су ми та не менше десяти неопода тковуваних мінімумів доході в громадян сукупно за весь ст рок недоплати, незалежно від кількості податкових період ів, що минули.

Отже, податкове повідомлен ня-рішення від 26.07.2010 № 0007021503/0/2404, яким позивачу визначено податков е зобов'язання за платежем: ор ендна плата з юридичних осіб на загальну суму 32985,75 грн, прийн ято на підставі, у межах повно важень та у спосіб, що встанов лені законами України, з вико ристанням повноваження з мет ою, з якою це повноваження над ано та обґрунтовано, тобто з у рахуванням усіх обставин, що мають значення для прийнятт я рішення.

З огляду на викладене, позов ні вимоги є необґрунтованими та задоволенню не підлягают ь.

На підставі викладеного, ке руючись статтями 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163, 167 К одексу адміністративного су дочинства України, -

П О С Т А Н О В И В:

В задоволенні адмініс тративного позову Товариств а з обмеженою відповідальніс тю "Науково-виробниче підпри ємство "Укркомцентр" до Креме нчуцької об'єднаної державно ї податкової інспекції у Пол тавській області про визнанн я протиправним та скасування податкового повідомлення-рі шення відмовити.

Постанова може бути оскарж ена до Харківського апеляцій ного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня пр оголошення постанови з одноч асним поданням її копії до су ду апеляційної інстанції. У р азі складення постанови у по вному обсязі відповідно до с татті 160 Кодексу адміністрат ивного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апе ляційна скарга подається про тягом десяти днів з дня отрим ання копії постанови.

Постанова набирає за конної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляц ійної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набир ає законної сили після повер нення апеляційної скарги, ві дмови у відкритті апеляційно го провадження або набрання законної сили рішенням за на слідками апеляційного прова дження.

Постанову в повному обсязі складено 12 грудня 2011 ро ку.

Суддя К.Ю. Гарник

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.12.2011
Оприлюднено11.01.2012
Номер документу20586005
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-1670/9502/11

Ухвала від 17.09.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Кошіль В.В.

Постанова від 14.08.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Костенко М.І.

Ухвала від 23.01.2012

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 03.04.2012

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Постанова від 07.12.2011

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

К.Ю. Гарник

Ухвала від 18.11.2011

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

К.Ю. Гарник

Ухвала від 18.11.2011

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

К.Ю. Гарник

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні