ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІ НІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 грудня 2011 року < ЧАС > м. Полтава Справа № 2а-1670/9502/11
Полтавський окружний ад міністративний суд у складі:
головуючого судді - Гарн ика К.Ю.,
при секретарі - Онищенко С .В.,
за участю:
представника позивача - П усана І.В.,
представників відповідача - Тіщенко О.М., Шкіля О.О. ,
розглянувши у відкри тому судовому засіданні в пр иміщенні суду справу за адмі ністративним позовом Товари ства з обмеженою відповідаль ністю "Науково-виробниче під приємство "Укркомцентр" до Кр еменчуцької об'єднаної держа вної податкової інспекції у Полтавській області про виз нання протиправним та скасув ання податкового повідомлен ня-рішення, -
В С Т А Н О В И В:
17 листопада 2011 року Това риство з обмеженою відповіда льністю "Науково-виробниче п ідприємство "Укркомцентр" (да лі по тексту - позивач, ТОВ "НВП "Укркомцентр") звернулось до П олтавського окружного адмін істративного суду з адмініст ративним позовом до Кременчу цької об'єднаної державної п одаткової інспекції у Полтав ській області (далі по тексту - відповідач, Кременчуцька ОД ПІ) про визнання протиправни м та скасування податкового повідомлення-рішення від 26.07.201 0 № 0007021503/0/2404.
В обґрунтування своїх вимо г позивач зазначив, що за резу льтатами планової виїзної пе ревірки відповідачем зробле но висновок про порушення по зивачем норм Закону України "Про оренду землі", в результат і чого було занижено орендну плату за землю на загальну су му 32985,75 грн. В зв' язку з цим бул о прийнято оспорюване податк ове повідомлення-рішення яки м визначено податкове зобов' язання за платежем: орендна п лата з юридичних осіб на зага льну суму 47458,76 грн (за основним п латежем- 32985,75 грн, штрафні сан кції - 14473,01 грн). Позивач вважає вказане рішення таким, що при йнято з порушенням норм чинн ого законодавства, просить в изнати його протиправним та скасувати.
У судовому засіданні предс тавник позивача підтримав по зовні вимоги та просив їх зад овольнити, посилаючись на об ставини, викладені в позовні й заяві.
Представник відповідача п роти позову заперечував, про сив відмовити у його задовол енні. В письмовому заперечен ні на адміністративний позов відповідач посилався на те, щ о зміст договорів оренди зем лі, укладених позивачем з вик онкомом Кременчуцької міськ ої ради, не відповідав вимога м чинного законодавства у 2008 р оці в частині визначення роз міру орендної плати, якими бу ло встановлено мінімальний р озмір орендної плати не менш е 3% від грошової оцінки землі.
Розглянувши подані сторон ами документи, заслухавши по яснення їх представників, вс ебічно і повно з' ясувавши в сі фактичні обставини, на яки х ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, об' єктивно оцінивши докази, які мають юр идичне значення для розгляду справи і вирішення спору по с уті, суд приходить до наступн их висновків.
Судом встановлено, що Товар иство з обмеженою відповідал ьністю "Науково-виробниче пі дприємство "Укркомцентр" зар еєстроване як юридична особа виконавчим комітетом Кремен чуцької міської ради 22 листоп ада 2000 року, ідентифікаційний код 31194567, свідоцтво серії А00 № 683641 . Перебуває на обліку відпові дача як платник податків, що п ідтверджується Довідкою про взяття на облік платника под атків від 04.12.2000 за № 5689.
Як встановлено в ході розгл яду справи, позивач у перевір яємий період орендував розта шовані в м. Кременчуці Полтав ської області земельні ділян ки, на підставі укладених з Кр еменчуцькою міською радою до говорів оренди, що маються в м атеріалах справи, та сплачув ав орендну плату за землю до м ісцевого бюджету згідно нада них до Кременчуцької ОДПІ по даткових декларацій орендно ї плати за земельні ділянки д ержавної і комунальної власн ості.
В період з 09.07.2010 по 12.07.2010 Кременч уцькою ОДПІ було проведено д окументальну невиїзну перев ірку податкових декларацій з орендної плати за земельні д ілянки державної та комуналь ної власності, за результата ми якої складено акт від 13 лип ня 2010 року № 3631/15-227/31194567.
Даним актом зафіксовано по рушення позивачем статті 21 За кону України "Про оренду земл і" від 06 жовтня 1998 року № 161-ХІV із з мінами, внесеними Законом Ук раїни від 28 грудня 2007 року № 107-ІV " Про Державний бюджет України на 2008 рік" , Законом України "Про внесення змін до деяких зако нодавчих актів України" від 0 3 червня 2008 року № 309-VІ, в результа ті чого занижена орендна пла та за землю на загальну суму 32 985,75 грн, в тому числі за січень 20 09 року-1907,22 грн, за лютий 2009 року-1907,2 2 грн, за березень 2009 року-1907,22 грн , за квітень 2009 року-1907,22 грн, за тр авень 2009 року-1907,22 грн, за червень 2009 року-1907,22 грн, за липень 2009 року -1907,22 грн, за серпень 2009 року-1907,22 грн , за вересень 2009 року-1907,22 грн, за ж овтень 2009 року-1907,22 грн, за листоп ад 2009 року-1907,22 грн, за грудень 2009 р оку-1907,19 грн, а також за січень 2010 року-2019,83 грн, за лютий 2010 року-2019,83 г рн, за березень 2010 року-2019,83 грн, з а квітень 2010 року-2019,83 грн, за трав ень 2010 року-2019,82 грн.
За висновками перевірки вк азане порушення виникло у зв 'язку з тим, що орендна плата з а договорами оренди земельни х ділянок комунальної власно сті за період, що первірявся, п озивачем нараховувалась та с плачувалась в розмірах менши х, ніж встановлених законода вством, а саме - 3% від грошової о цінки землі.
На підставі вказаного акту перевірки відповідачем при йнято податкове повідомленн я-рішення від 26.07.2010 № 0007021503/0/2404, яким п озивачу визначено податкове зобов'язання за платежем: оре ндна плата з юридичних осіб н а загальну суму 47458,76 грн (за осно вним платежем - 32985,75 грн та штр афні санкції - 14473,01 грн).
Не погодившись з вказаним податковим повідомленням-рі шенням, позивач оскаржив йог о до суду.
Відповідно до части ни 3 статті 2 Кодексу адміністр ативного судочинства Україн и у справах щодо оскарження р ішень, дій чи бездіяльності с уб'єктів владних повноважень адміністративні суди переві ряють, чи прийняті (вчинені) во ни: на підставі, у межах повнов ажень та у спосіб, що передбач ені Конституцією та законами України; з використанням пов новаження з метою, з якою це по вноваження надано; обґрунтов ано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення д ля прийняття рішення (вчинен ня дії); безсторонньо (неупере джено); добросовісно; розсудл иво; з дотриманням принципу р івності перед законом, запоб ігаючи несправедливій дискр имінації; пропорційно, зокре ма з дотриманням необхідного балансу між будь-якими неспр иятливими наслідками для пра в, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких сп рямоване це рішення (дія); з ур ахуванням права особи на уча сть у процесі прийняття ріше ння; своєчасно, тобто протяго м розумного строку.
Надаючи правову оцінку сп ірним податковим повідомлен ням-рішенням суд виходив з на ступного.
Статтею 2 Закону України "Пр о плату за землю" вiд 03.07.1992 № 2535-XII (чи нного на час виникнення спір них правовідносин) встановле но, що використання землі в Ук раїні є платним. Плата за земл ю справляється у вигляді зем ельного податку або орендної плати, що визначається залеж но від грошової оцінки земел ь.
Відповідно до пункту 8 части ни 1 статті 14 Закону України "Пр о систему оподаткування" від 25 червня 1991 року № 1251-ХІІ (у редак ції, яка діяла з 31.03.2005 та була чин ною на момент виникнення спі рних правовідносин) плата за землю (земельний податок, а та кож орендна плата за земельн і ділянки державної і комуна льної власності) належить до загальнодержавних податків і зборів (обов' язкових плат ежів).
Згідно частини 1 статті 17 вка заного Закону сплата податкі в і зборів (обов'язкових плате жів) провадиться у порядку, вс тановленому цим Законом та і ншими законами України.
Таким чином, орендна плата з а земельні ділянки державної і комунальної власності в сп ірний період відносилась до загальнодержавних податків і зборів, порядок нарахуванн я та сплати якої регламентув ався положеннями Закону Укра їни "Про плату за землю", Закон у України "Про оренду землі".
Так, статтею 13 Закону Україн и "Про плату за землю" визначен о, що підставою для нарахуван ня орендної плати за земельн у ділянку, яка перебуває у дер жавній або комунальній власн ості, є договір оренди такої з емельної ділянки.
Договір оренди землі - це до говір, за яким орендодавець з обов'язаний за плату передат и орендареві земельну ділянк у у володіння і користування на певний строк, а орендар зоб ов'язаний використовувати зе мельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земел ьного законодавства.
Згідно частини 1 статті 21 Зак ону України "Про оренду землі " орендна плата за землю - це пл атіж, який орендар вносить ор ендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Частиною 4 статті 21 Закону Ук раїни "Про оренду землі" в реда кції, яка діяла до 01.01.2008, було пер едбачено, що річна орендна пл ата за земельні ділянки, які п еребувають у державній або к омунальній власності, не мож е бути меншою за розмір земел ьного податку, що встановлює ться Законом України "Про пла ту за землю" , та перевищувати 10 відсотків їх нормативної гр ошової оцінки.
Разом з тим, підпунктом 4 пун кту 8 розділу ІІ Закону Україн и "Про Державний бюджет Украї ни на 2008 рік та про внесення змі н до деяких законодавчих акт ів України" від 28.12.2007 № 107-VІ було вн есено зміни до частини 4 статт і 21 Закону України "Про оренду землі" (набрали чинності з 01.01.200 8), у зв'язку з чим встановлено, щ о річна орендна плата за земе льні ділянки, які перебувают ь у державній або комунальні й власності, надходить до від повідних бюджетів, розподіля ється і використовується від повідно до закону і не може бу ти меншою: для земель сільськ огосподарського призначенн я - розміру земельного податк у, що встановлюється Законом України "Про плату за землю"; д ля інших категорій земель - тр икратного розміру земельног о податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю".
Зміни, внесені підпунктом 4 пункту 8 розділу II Закону Укра їни "Про Державний бюджет Укр аїни на 2008 рік та про внесення з мін до деяких законодавчих а ктів України", були визнані та кими, що не відповідають Конс титуції України (є неконстит уційними), згідно з рішенням К онституційного Суду України від 22.05.2008 № 10-рп/2008.
Проте, Законом України "Про внесення змін до деяких зако нодавчих актів" від 03.06.2008 № 309-VI час тина 4 статті 21 Закону України "Про оренду землі" знову була викладена у редакції, яка пер едбачала аналогічний мініма льний розмір орендної плати - трикратний розмір земельн ого податку. Відповідно до пу нкту 1 Прикінцевих положень в казаного Закону, цей Закон набирає чинності з дня його опублікування - 04.06.2008 та засто совується з дня втрати чинно сті відповідними положенням и розділу II Закону України "Пр о Державний бюджет України н а 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів У країни". Зазначений Закон неконституційним не визнав ався та є чинним на даний час.
Враховуючи викладене, норм и податкового законодавства щодо визначення мінімальног о розміру орендної плати за з емельні ділянки державної та комунальної форми власності - не менше трикратного розм іру земельного податку, діял и з 01.01.2008 по 21.05.2008 (до дня визнання ї х конституційними рішенням К онституційного Суду України від 22.05.2008 № 10-рп/2008), а також з 22.05.2008, то бто протягом всього 2008 року, 2009 т а 2010 років та підлягали викона нню платниками вказаного под атку.
З огляду на те, що згідно ста тті 7 Закону України "Про плату за землю" ставки земельного п одатку із земель населених п унктів, грошову оцінку яких в становлено, встановлюються у розмірі 1 відсотка від їх грош ової оцінки, розмір орендної плати за земельні ділянки де ржавної та комунальної власн ості в межах населених пункт ів у 2009 та 2010 роках повинен був с кладати не менше 3 відсотків в ід грошової оцінки земель.
В ході розгляду справи вста новлено, що договори оренди з емлі, укладені позивачем з Кр еменчуцькою міською радою, щ о маються в матеріалах справ и, передбачали розмір орендн ої плати - 1%, 1,5% від грошової оцін ки землі щорічно, замість вст ановлених законодавством 3% в ід грошової оцінки землі.
Таким чином, зміст вказаних договорів в частині визначе ння розміру орендної плати н е відповідав вимогам чинного законодавства у 2009 та 2010 роках, якими було встановлено мінім альний розмір орендної плати не менше 3 % від грошової оцінк и земель.
Разом з тим, судом встановле но та не заперечується позив ачем, що зміни до вищезазначе них договорів в частині розм іру орендної плати внесені н е були, і позивач при самостій ному нарахуванні орендної пл ати на 2009 та 2010 роки у податкових деклараціях виходив із розм іру орендної плати за цими до говорами.
Статтею 14 Закону України "Пр о плату за землю" встановлено , що платники земельного пода тку, а також орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності (к рім громадян) самостійно обч ислюють суму земельного пода тку та орендної плати щороку за станом на 1 січня і до 1 лютог о поточного року подають від повідному органу державної п одаткової служби за місцезна ходженням земельної ділянки податкову декларацію на пот очний рік за формою, встановл еною центральним податковим органом, з розбивкою річної с уми рівними частками за міся цями. Подання такої декларац ії звільняє від обов'язку под ання щомісячних декларацій.
Відповідно до статті 27 Зако ну України "Про плату за землю " контроль за правильністю об числення і справляння земель ного податку, а також орендно ї плати за земельні ділянки д ержавної та комунальної влас ності, здійснюється органами державної податкової служби .
Статтею 11 Закону України "Пр о державну податкову службу в Україні" органам державної податкової служби у випадка х, в межах компетенції та у пор ядку, встановлених законами України, надано право здійсн ювати документальні невиїзн і перевірки (на підставі пода них податкових декларацій, з вітів та інших документів, по в'язаних з нарахуванням і спл атою податків та зборів (обов 'язкових платежів) незалежно від способу їх подачі), а тако ж планові та позапланові виї зні перевірки своєчасності, достовірності, повноти нарах ування і сплати податків та з борів (обов'язкових платежів ), додержання валютного закон одавства платниками податкі в.
З огляду на те, що у податков их деклараціях з орендної пл ати за земельні ділянки держ авної і комунальної власност і на 2009 та 2010 роки, поданих позив ачем до Кременчуцької ОДПІ, п озивачем самостійно нарахов ано орендну плату згідно з до говорами оренди земельних ді лянок, виходячи із розміру ор ендної плати, яка встановлен а в даних договорах (1% або 2% від грошової оцінки землі щоріч но) замість встановленого мі німального розміру - 3% від гро шової оцінки землі, перевірк ою констатовано факт занижен ня розміру орендної плати за землю на загальну суму 32985,75 грн .
Таким чином, суд приходить д о висновку, що позивач у 2009 та 2010 роках в порушення вимог стат ті 21 Закону України "Про оренд у землі" здійснював нарахува ння і сплату орендної плати з а землі комунальної власност і по договорах оренди землі в розмірах менших, ніж встанов лений Законом - 3% від грошової оцінки, і висновок перевірки про заниження позивачем у за значеному періоді суми оренд ної плати за землю є законним та обґрунтованим.
Суд не погоджується з посил аннями посиланнями позивача на те, що зміна умов договору оренди земельної ділянки щод о розміру орендної плати мож е здійснюватись лише за взає мною згодою сторін, оскільки орендна плата за земельні ді лянки державної і комунально ї власності належить до зага льнодержавних податків і збо рів, порядок нарахування та с плати якого регламентований положеннями спеціальних Зак онів. Тому положення договор у оренди земельної ділянки, я кі суперечать вказаним Закон ам, не можуть застосовуватис ь.
При цьому, суд виходить з то го, що податкова політика дер жави головним чином реалізує ться через систему оподаткув ання, яка відповідно до пункт у 1 частини 2 статті 92 Конституц ії України встановлюється ви ключно законами України.
У рішенні Конституційного Суду України від 16.02.2010 № 5-рп/2010 у с праві за конституційним звер ненням Акціонерного товарис тва "Страхова компанія "Авант е" щодо офіційного тлумаченн я положень частини 2 статті 1 З акону України "Про систему оп одаткування", статті 15 Закону України "Про оподаткування п рибутку підприємств", наголо шено, що конституційний прав овий порядок у сфері оподатк ування ґрунтується на положе ннях частини 1 статті 67, пункту 1 частини 2 статті 92 Конституці ї України, згідно із якими кож ен зобов'язаний сплачувати п одатки і збори, що встановлюю ться законами України, у поря дку і розмірах, передбачених ними.
Згідно підпункту 17.1.3. пункту 17.1. статті 17 Закону України "Про порядок погашення зобов' яз ань платниками податків пере д бюджетами та цільовими фон дами" від 21.12.2000 № 2181-ІІІ (далі по те ксту - Закон України № 2181-І ІІ) (чинного на момент прийнят тя спірного податкового пові домлення-рішення) у разі коли контролюючий орган самостій но донараховує суму податков ого зобов'язання платника по датків за підставами, виклад еними у підпункті "б" підпункт у 4.2.2 пункту 4.2 статті 4 цього Зак ону, такий платник податків з обов'язаний сплатити штраф у розмірі десяти відсотків ві д суми недоплати (заниження с уми податкового зобов'язання ) за кожний з податкових періо дів, установлених для такого податку, збору (обов'язкового платежу), починаючи з податко вого періоду, на який припада є така недоплата, та закінчую чи податковим періодом, на як ий припадає отримання таким платником податків податков ого повідомлення від контрол юючого органу, але не більше п 'ятдесяти відсотків такої су ми та не менше десяти неопода тковуваних мінімумів доході в громадян сукупно за весь ст рок недоплати, незалежно від кількості податкових період ів, що минули.
Отже, податкове повідомлен ня-рішення від 26.07.2010 № 0007021503/0/2404, яким позивачу визначено податков е зобов'язання за платежем: ор ендна плата з юридичних осіб на загальну суму 32985,75 грн, прийн ято на підставі, у межах повно важень та у спосіб, що встанов лені законами України, з вико ристанням повноваження з мет ою, з якою це повноваження над ано та обґрунтовано, тобто з у рахуванням усіх обставин, що мають значення для прийнятт я рішення.
З огляду на викладене, позов ні вимоги є необґрунтованими та задоволенню не підлягают ь.
На підставі викладеного, ке руючись статтями 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163, 167 К одексу адміністративного су дочинства України, -
П О С Т А Н О В И В:
В задоволенні адмініс тративного позову Товариств а з обмеженою відповідальніс тю "Науково-виробниче підпри ємство "Укркомцентр" до Креме нчуцької об'єднаної державно ї податкової інспекції у Пол тавській області про визнанн я протиправним та скасування податкового повідомлення-рі шення відмовити.
Постанова може бути оскарж ена до Харківського апеляцій ного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня пр оголошення постанови з одноч асним поданням її копії до су ду апеляційної інстанції. У р азі складення постанови у по вному обсязі відповідно до с татті 160 Кодексу адміністрат ивного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апе ляційна скарга подається про тягом десяти днів з дня отрим ання копії постанови.
Постанова набирає за конної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляц ійної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набир ає законної сили після повер нення апеляційної скарги, ві дмови у відкритті апеляційно го провадження або набрання законної сили рішенням за на слідками апеляційного прова дження.
Постанову в повному обсязі складено 12 грудня 2011 ро ку.
Суддя К.Ю. Гарник
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.12.2011 |
Оприлюднено | 11.01.2012 |
Номер документу | 20586005 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
К.Ю. Гарник
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні