Постанова
від 21.12.2011 по справі 2а-1870/8231/11
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

копія

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІ СТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

21 грудня 2011 р. Сп рава № 2a-1870/8231/11

Сумський окружний адмін істративний суд у складі:

головуючого судді - Гелети С.М.

за участю секретаря судово го засідання - Кліщенко В.О.

представника позивача А гейкіна Ю.А.

представника відповідача Шаповаленко Р.О.

розглянувши у відкритому с удовому засіданні в приміщен ні суду в м. Суми адміністрати вну справу за позовом Публіч ного акціонерного товариств а "Сумська пересувна механіз ована колона №57" до Державної податкової інспекції в м. Сум и про визнання протиправним та скасування податкового по відомлення-рішення, -

В С Т А Н О В И В:

Публічне акціонерне товариство "Сумська пересув на механізована колона №572" (на далі по тексту - позивач, ПАТ "Сумська ПМК№56") звернулось до суду з позовом до Державної п одаткової інспекції в м. Суми (надалі по тексту - відповід ач, ДПІ в м. Суми), в якому просит ь суд визнати протиправним т а скасувати податкове повідо млення- рішення від 14.09.2011р. №000876 1502/0/73453.

В обґрунтування позовних в имог зазначив, що на підставі акта перевірки від 01.09.2011 року в становлено порушення п.п. 258.5.1 п . 288.5 ст. 288 Податкового Кодексу У країни і 14.09.2011 року відповідаче м прийняте податкове повідом лення-рішення №0008761502/0/73453, яким зб ільшено суму грошового зобов 'язання ПАТ "Сумська ПМК№56" за п латежем орендна плата з юрид ичних осіб в розмірі 98417,75 грн. ос новного боргу та за штрафним и (фінансовими) санкціями в су мі 6913,58 грн.

Позивач не погоджується з з азначеним податковим повідо мленням-рішенням, вважає йог о протиправним, необґрунтова ним, виходячи з наступного.

В основу спірного податков ого повідомлення-рішення пок ладений акт №6476/152/01037637 від 01.09.2011 рок у про результати документаль ної невиїзної перевірки ПАТ "Сумська ПМК№56" з питання дотр имання вимог податкового зак онодавства за січень-липень 2011 року.

При перевірці інспектором було досліджено дані догово ру оренди земельної ділянки №150 від 28.07.1997р. по вул. Роменська,77 в м. Суми, податкова деклараці я орендної плати за земельні ділянки державної і комунал ьної власності на 2011 рік вхідн ий ДПІ в м. Суми № 9002690979 від 29.04.2 011р., витяги з технічної докуме нтації про грошову оцінку зе млі № 333/01-25 від 18.01.2011р., видані Управ лінням Держкомзему у м. Суми.

Також з зазначеного акту вб ачається, що перевіркою було встановлено порушення позив ачем вимог п.п 268.5.1 п. 288.5 ст. 288 Подат кового Кодексу України, внас лідок чого занижено податков е зобов'язання по орендній пл аті за земельні ділянки держ авної і комунальної власност і з юридичних осіб за період с ічень-липень 2011 року на суму 98417, 75 грн., тому відповідач донара ховує податкове зобов' язан ня з зазначеного податку за п еріод січень-липень 2011 року на суму 33116,05 грн., в т.ч. січень - кві тень 2011 року на суму 14235,56 грн. за к ожен місяць окремо, за травен ь-липень 2011р. на суму 13825,17 грн. за к ожен місяць окремо.

Зазначені висновки податк ового органу, на думку позива ча, не ґрунтуються на ст. 274, п. 288.4 ст.288 Податкового Кодексу Укра їни, ст. 15, Закону України "Про о ренду землі".

Пунктом 288.2. ст. 288 Податкового Кодексу України встановлено , що платником орендної плати є орендар земельної ділянки , а згідно п.п. 288.3 ст. 288 зазначеног о Кодексу об'єктом оподаткув ання є земельна ділянка, нада на в оренду.

Згідно п.2.1 Договору №150 від 28.07. 1997р. плата за землю вноситься з емлекористувачем щорічно у в игляді орендної плати (по ква ртально) в розмірі середньої ставки земельного податку д аної зони.

У відповідності до ст. 274 Пода ткового Кодексу України, ста вка податку за земельні діля нки, нормативну грошову оцін ку яких проведено, встановлю ється у розмірі 1 % від їх норма тивної грошової оцінки, за ви нятком земельних ділянок, за значених у ст. 272, 273, 276 і 278 цього Ко дексу.

Нормативна грошова оцінка м2 земельної ділянки під забу довою складає 285,29 грн., що підтв ерджується витягом з технічн ої документації про норматив ну грошову оцінку земельної ділянки від 18.01.2011 року № 333/01-25.

Відповідно до п.п. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового Кодексу України орендна плата за земельні ді лянки державної і комунально ї власності - обов'язковий пла тіж, який орендар вносить оре ндодавцеві за користування з емельною ділянкою.

Згідно до п. 288.1 ст.288 Податково го кодексу України підставою для нарахування орендної пл ати за земельну ділянку є дог овір оренди такої земельної ділянки. Згідно п. 288.4. ст. 288 зазна ченого Кодексу розмір та умо ви внесення орендної плати в становлюються у договорі оре нди між орендодавцем (власни ком) і орендарем.

Відповідно до ст. 15 Закону Ук раїни "Про оренду землі" до іст отних умов договору оренди з емлі відноситься орендна пла та із зазначенням її розміру , індексації, форм платежу, стр оків, порядку її внесення і пе регляду та відповідальності за її несплату.

Згідно ст. 30 Закону України "П ро оренду землі" зміна умов до говору здійснюється за взаєм ною згодою сторін, а у разі нед осягнення згоди у судовому п орядку.

Зміни до зазначеного догов ору, зокрема стосовно зміни р озміру орендної плати, сторо нами договору не вносились. Р ішенням господарського суду Сумської області від 09.11.2011р. №5021 /2043/2011 в задоволенні позовних ви мог Сумської міської ради пр о внесення змін до договору о ренди №150 від 28.07.1997р. в частині ро зміру орендної плати відмовл ено в повному обсязі, рішення суду першої інстанції в апел яційному порядку не оскаржув алося, набрало законної сили .

Таким чином, позивач зазнач ає, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення винесе не при неправильному застосу ванні законодавства з питань оподаткування.

Представник позивача в суд овому засіданні позовні вимо ги підтримав в повному обсяз і та просив їх задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнав, у відзиві пр осив в задоволенні позову ві дмовити, зазначає, що розмір о рендної плати відповідно до положень Податкового кодекс у України з 01 січня 2011 року не мо же бути меншим за трикратний розмір земельного податку, щ о встановлюється розділом XIII цього кодексу.

Заслухавши доводи предста вників сторін, дослідивши ма теріали справи, суд приходит ь до висновку, що позовні вимо ги підлягають частковому зад оволенню, виходячи з наступн их підстав.

Судом встановлено, що 01.09.2011 р. Д ПІ в м. Суми проведено докумен тальну невиїзну перевірку ПА Т "Сумська ПМК№56" з питання дот римання податкового законод авства за січень - липень 2011 р ., за результатами якої складн о акт перевірки №6476/152/01037637 від 01.09.2011 року (а.с. 10-12).

14.09.2011 р. на підставі вищезазна ченого акту перевірки ДПІ в м . Суми прийнято податкове пов ідомлення- рішення № №0008761502/0/73453 , яким збільшено суму грошово го зобов' язання за платежем : орендна плата з юридичних ос іб в розмірі 98417,75 грн. за основни м платежем, 6913,58грн. - за штрафн ими (фінансовими) санкціями (а .с.8-9).

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд виходить з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи, позивач орендує земе льні ділянки, які розташован і в м. Суми на підставі договор у оренди, укладених з Сумсько ю міською радою, а саме по вул. Роменська 77 площею 2,7039 га термі ном 50 років для розміщення вир обничої бази (а.с.17)

В ході проведення перевірк и ДПІ в м. Суми встановлено, що податкове зобов'язання по ор ендній платі за земельні діл янки державної та комунально ї власності, визначене платн иком податків в податковій д екларації орендної плати за земельні ділянки державної т а комунальної власності за 2011 р. в розмірі 1 % від нормативної грошової оцінки земельної д ілянки, що призвело до заниже ння податкового зобов'язання по орендній платі за земельн і ділянки державної та комун альної власності за січень - липень 2011р. на 98417,75 грн.

Відповідно до частини 2 ст. 19 Конституції України органи д ержавної влади та органи міс цевого самоврядування, їх по садові особи зобов'язані дія ти лише на підставі, в межах по вноважень та у спосіб, що пере дбачені Конституцією та зако нами України.

Згідно з п. п. 1, 2 ч. 3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинс тва України, у справах щодо ос карження рішень, дій чи безді яльності суб'єктів владних п овноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийнят і (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосі б, що передбачені Конституці єю та законами України; з вико ристанням повноваження з мет ою, з якою повноваження надан о.

Крім того, відповідно до ч.1 с т. 9 Кодексу адміністративног о судочинства України, суд пр и вирішенні справи керується принципом законності, відпо відно до якого органи держав ної влади, органи місцевого с амоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межа х повноважень та у спосіб, що п ередбачені Конституцією та з аконами України.

Відповідно до вимог чинног о законодавства України земе льні відносини в Україні рег улюються Земельним кодексом України, а справляння плати з а землю - Податковим Кодексом України.

Згідно ст. 9 Податкового код ексу України плату за землю в іднесено до загальнодержавн их податків і зборів.

У відповідності до п.п 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 Податкового кодексу Укр аїни платник податків зобов' язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених Податковим код ексом України. Податковий об ов' язок є безумовним і перш очерговим стосовно інших неп одаткових обов' язків платн ика податків (п. 36.3 ст. 36 Податков ого кодексу України).

Порядок оподаткування зем лі в Україні, починаючи з 01.01.2011р . визначається розділом ХП "Пл ата за землю" Податкового код ексу України.

Питання орендної плати за з емлю врегульовані ст. 288 Подат кового кодексу України.

Відповідно до п.п.14.1.72, п.п. 14.1.73 п.1 4.1 ст. 14 Податкового Кодексу Укр аїни земельний податок - обов 'язковий платіж, що справляєт ься з власників земельних ді лянок та земельних часток (па їв), а також постійних землеко ристувачів. Землекористувач і - юридичні та фізичні особи ( резиденти і нерезиденти), яки м відповідно до закону надан і у користування земельні ді лянки державної та комунальн ої власності, у тому числі на у мовах оренди.

Згідно з ст. 81 Земельним коде ксом України громадяни Украї ни набувають права власності на земельні ділянки на підст аві: а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарув ання, міни, іншими цивільно-пр авовими угодами; б) безоплатн ої передачі із земель держав ної і комунальної власності; в) приватизації земельних ді лянок, що були раніше надані ї м у користування; г) прийняття спадщини; ґ) виділення в натур і (на місцевості) належної їм з емельної частки (паю).

Відповідно до ст. 206 Земельно го кодексу України використа ння землі в Україні є платним . Об'єктом плати за землю є зем ельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Згідно з ст. 269 Податкового Ко дексу України платниками под атку є власники земельних ді лянок, земельних часток (паїв ), землекористувачі.

Розміри та порядок плати за використання земельних ресу рсів, а також відповідальніс ть платників та контроль за п равильністю обчислення і спр авляння земельного податку в изначаються Податковим Коде ксом України.

Згідно ст. 270 Податкового Код ексу України зазначено, що об 'єктом оподаткування є земел ьні ділянки, які перебувають у власності або користуванн і, а також земельні частки (паї ), які перебувають у власності .

Законом України "Про оренду землі" регулюються орендні в ідносини, статтею 1 якого визн ачено, що оренда землі - це зас новане на договорі строкове платне володіння і користува ння земельною ділянкою, необ хідною орендареві для провед ення підприємницької та інши х видів діяльності.

Відповідно до статті 13 Зако ну України "Про оренду землі" д оговір оренди землі - це догов ір, за яким орендодавець зобо в'язаний за плату передати ор ендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов 'язаний використовувати земе льну ділянку відповідно до у мов договору та вимог земель ного законодавства.

Згідно із статтею 18 Закону У країни "Про оренду землі" дого вір оренди землі набирає чин ності після його державної р еєстрації.

Згідно ст.125, 126 Земельного код ексу України право власності на земельну ділянку і право п остійного користування земе льною ділянкою посвідчуєтьс я державними актами, а право о ренди землі оформляється дог овором, який реєструється ві дповідно до закону .

Згідно з статтею 288 Податков ого Кодексу України підставо ю для нарахування орендної п лати за земельну ділянку є до говір оренди такої земельної ділянки.

Відповідно до ст. 15 Закону Ук раїни "Про оренду землі" одніє ю із істотних умов договору о ренди землі між орендодавцем та орендарем є орендна плата із зазначенням її розміру, ін дексації, форм платежу, строк ів, порядку її внесення і пере гляду та відповідальності за її несплату .

Згідно ст. 21 Закону України "П ро оренду землі" орендна плат а за землю - це платіж, який оре ндар вносить орендодавцеві з а користування земельною діл янкою. Розмір, форма і строки в несення орендної плати за зе млю встановлюється за згодою сторін у договорі оренди. Обч ислення розміру орендної пла ти за землю здійснюється з ур ахуванням індексів інфляції , якщо інше не передбачено дог овором оренди.

Розмір та умови оплати, вказ ані в договорі, не можуть супе речити діючому на час укладе ння договору законодавству.

Згідно статті 288.5 Податковог о кодексу України розмір оре ндної плати встановлюється у договорі оренди, але річна су ма платежу не може бути меншо ю: для земель сільськогоспод арського призначення - розмі ру земельного податку, що вст ановлюється цим розділом; дл я інших категорій земель - три кратного розміру земельного податку, що встановлюється ц им розділом;

Таким чином, з 01 січня 2011 р. мін імальний розмір річної оренд ної плати за земельні ділянк и, які перебувають у державні й або комунальній власності та грошову оцінку яких встан овлено, становить 3% від їх гро шової оцінки.

Враховуючи те, що плата за з емлю є загальнодержавним под атком та обов' язковим до сп лати, умови та підстави для зм еншення розміру податку пови нні бути визначені на законо давчому рівні, а саме в Податк овому кодексі України.

Крім того, суд, вважає за нео бхідне зазначити, що формами плати за землю виступають по даток на землю та орендна пла та. Відносини оподаткування не можуть регулюватися на за садах угоди між учасниками, н е передбачають укладання дог оворів стосовно виконання по даткового обов' язку.

Таким чином, суд дійшов висн овку, що такі відносини регул юються виключно засобами вла дних приписів з боку держави і не можуть допускати засоби диспозитивності.

Хоча розмір орендної плати за землю є умовою договору ор енди, разом з тим, орендна плат а є формою податку на землю, сп равляння плати за землю є сфе рою регулювання податкового законодавства. Сплата обов' язкових платежів, до яких від несено і плату за землю (ст. 9 По даткового кодексу України) н е може залежати від умов дого вору. Принципові засади тако го регулювання містяться в с татті 67 Конституції України, в ідповідно до якої кожен зобо в'язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, в становлених законом, закріпл ює саме обов' язок, а не зобов ' язання.

Отже, оскільки збільшення м інімального розміру орендно ї плати за землю відбулося не у зв' язку з волевиявленням сторін договору, а у зв' язку зі зміною ставки податку від повідно до закону, то необхід ність сплати земельного пода тку у новому розмірі виникла у позивача незалежно від вне сення змін до договорів орен ди за ініціативою сторін дог овору оренди землі.

З урахуванням вищевикладе ного, суд приходить до виснов ку, що оскаржуване податкове повідомлення- рішення від14 .09.2011 №0008761502/0/73453 ДПІ в м. Суми в частин і визначення суми основного зобов' язання 98417,75 грн. за плат ежем орендна плата за земель ні ділянки державної та кому нальної власності з юридични х осіб прийняте на підставі, у межах повноважень, та у спосі б, визначений Конституцією т а законами України, а тому під став для визнання протиправ ним та скасування зазначеног о податкового повідомлення - рішення в цій частині відсут ні.

Разом із тим, суд не погоджу ється із застосуванням подат ковим органом суми штрафних (фінансових) санкцій, застосо ваних спірним податковим пов ідомленням-рішенням до відпо відача, за червень 2011р. в сумі 3455 ,29 грн., виходячи із наступного .

Як вбачається із розрахунк у штрафних (фінансових) санкц ій по орендній платі за земел ьні ділянки державної та ком унальної власності по ПАТ "Су мська ПМК №57"(а.с.9), до позивача з астосовані штрафні (фінансов і) санкції за червень 2011 р. відп овідно до п. 123,1 ст. 123 Податковог о кодексу України.

Разом із тим, п. 7 підрозділу 1 0 розділу ХХ Податкового коде ксу України передбачено, що ш трафні санкції за порушення податкового законодавства з а період з 1 січня по 30 червня 2011 року застосовуються у розмір і не більше 1 гривні за кожне п орушення.

Таким чином податковим орг аном неправомірно було засто совано штрафну (фінансову) са нкцію до ПАТ "Сумська ПМК №57" за червень 2011 р. у відповідності д о п. 123,1 ст. 123 Податкового кодекс у України, тому судом визнаєт ься протиправним та скасовує ться податкове повідомлення -рішення № 0008761502/0/73453 від 14.09.2011р. в час тині застосування до позивач а суму штрафних (фінансових) с анкцій в розмірі 3455,29 грн. за зан иження суми податкового зобо в' язання по орендній платі за земельну ділянку за черве нь 2011р.

Керуючись ст. ст. 86, 94, 159, 160, 161, 162, 163 Ко дексу адміністративного суд очинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний поз ов Публічного акціонерного т овариства "Сумська пересувна механізована колона №57" до Де ржавної податкової інспекці ї в м. Суми про визнання протип равним та скасування податко вого повідомлення-рішення - задовольнити частково.

Визнати протиправним та ск асувати податкове повідомле ння-рішення Державної податк ової інспекції в м. Суми №0008761502/0/7 3453 від 14.09.2011р. в частині застосув ання до Публічного акціонерн ого товариства "Сумська пере сувна механізована колона №5 7" (м. Суми, вул. Роменська, 77, і.к . 01037637) суму штрафних (фінансових ) санкцій в розмірі 3455,29 грн.

В задоволенні інших позовн их вимог - відмовити.

Постанова може бути оскарж ена до Харківського апеляцій ного адміністративного суду через Сумський окружний адм іністративний суд шляхом под ачі апеляційної скарги на по станову суду в десятиденний строк з дня отримання постан ови в повному обсязі.

Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ку подання апеляційної скарг и. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не с касовано, набирає законної с или після повернення апеляці йної скарги, відмови у відкри тті апеляційного провадженн я, набрання законної сили ріш ення за наслідками апеляційн ого провадження, закінчення апеляційного розгляду справ и.

Головуючий суддя (підпис) С. М. Гелета

З оригіналом згідно

Суддя С.М. Гелета

Повний текст поста нови складено та підписано 26.1 2.2011р.

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.12.2011
Оприлюднено12.01.2012
Номер документу20592362
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-1870/8231/11

Постанова від 21.12.2011

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.М. Гелета

Постанова від 21.12.2011

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.М. Гелета

Ухвала від 23.11.2011

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.М. Гелета

Ухвала від 23.11.2011

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.М. Гелета

Ухвала від 03.04.2012

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

Ухвала від 15.02.2012

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

Постанова від 21.12.2011

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.М. Гелета

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні