Рішення
від 17.11.2011 по справі 31/120
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАР СЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

83048, м.Д онецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

17.11.11 р. Сп рава № 31/120

Господарський суд Донець кої області, у складі судді Уш енко Л.В., при секретарі судово го засідання Новіковій В.Р., ро зглянувши у відкритому судов ому засіданні матеріали за п озовною заявою:

Маріупольської міжрайонно ї природоохоронної прокурат ури в інтересах держави в осо бі Докучаївської міської рад и та Державної екологічної і нспекції в Донецькій області

до відповідача: Комунально го підприємства „Компанія „В ода Донбасу”, м. Донецьк

про відшкодування шкоди, за подіяної внаслідок перевище ння нормативів допустимих ви кидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря у сумі 338031, 47 грн.

В присутності представни ків сторін:

Прокурор: Остапенко Ю.О. - п освідчення;

від позивача 1.: не з'явився ;

від позивача 2.: ОСОБА_1 - довіреність;

від відповідача: ОСОБА_2 - довіреність;

ВСТАНОВИВ:

Маріупольська міжрайонна природоохоронна прокуратур а в інтересах держави в особі Докучаївської міської ради та Державної екологічної інс пекції в Донецькій області з вернулася із позовом до Кому нального підприємства „Комп анія „Вода Донбасу”, м. Донець к про відшкодування шкоди, за подіяної внаслідок перевище ння нормативів допустимих ви кидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря у сумі 338031, 47 грн.

В обґрунтування своїх вимо г позивач посилається на те, щ о державними інспекторами з охорони навколишнього приро дного середовища Державної е кологічної інспекції по Приа зовському регіону проведена планова перевірка дотриманн я вимог природоохоронного за конодавства України Докучає вського виробничого управлі ння водопровідно-каналізаці йного господарства Комуналь ного підприємства „Компанія „Вода Донбасу”, в ході якої вс тановлено, що підприємство з 01.01.2008р. здійснювало виробничу д іяльність за відсутністю доз волу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря , що є порушенням ст.11 Закону Ук раїни „Про охорону атмосферн ого повітря”. Строк дії попер еднього дозволу на викид скі нчився 31.12.2007р., а новий дозвіл на викиди підприємство отримал о лише 28.07.2010р., відтак підприємс тво здійснювало виробничу ді яльність буз дозволу на вики ди забруднюючих речовин в ат мосферне повітря у період з 01. 01.2008р. по 27.07.2010р. Відповідно до „Ме тодики розрахунків розмірів відшкодування збитків, що за подіяні державі в результаті наднормативних викидів забр уднюючих речовин в атмосферн е повітря”, затвердженої Нак азом Міністерства охорони на вколишнього природного сере довища України від 10.12.2008р. №639, бу ла розрахована шкода, яка бул а заподіяна державі в резуль таті порушення природоохор онного законодавства, яка ск ладає 338031,47грн.

Відповідач надав відзив на позов згідно якого проти поз ову заперечує. Відповідач за значає, що дозвіл на викиди за бруднюючих речовин в атмосф ерне повітря було отримано 28.0 7.2010р., оформленням якого займал ося КП „Донецькоблводоканал ”, однак відповідно до рішенн я Донецької обласної ради ві дбувалася реорганізація та л іквідація даного підприємст ва, що потягло за собою несвоє часне оформлення дозвільних документів. Крім того відпов ідач стверджує, що виданий до звіл свідчить про те, що факти чно шкоди природі не було нан есено.

Технічна фіксація судовог о засідання не здійснювалась за узгодженим клопотанням п редставників сторін.

Розглянувши матеріали спр ави, заслухавши пояснення пр окурора, представників сторі н, присутніх в судовому засід анні, встановив наступне.

24 листопада 2009р. Відділом опе ративного міжрайонного екол огічного контролю по Приазов ському регіону була проведен а планова перевірка дотриман ня вимог природоохоронного з аконодавства Докучаєвськог о виробничого управління вод опровідно-каналізаційного г осподарства Комунального пі дприємства „Компанія „Вода Д онбасу”, за результатами яко ї був складений акт №167 від 24.11.2009р .

В ході перевірки було встан овлено, що підприємство здій снює виробничу діяльність за відсутності дозволу на вики ди забруднюючих речовин в ат мосферне повітря, що є поруше нням ст. 11 Закону України „Про охорону атмосферного повітр я”. Строк дії дозволу на викид №25095935, який було видано Докучає вському ВУВКГ КП „Компанія „ Вода Донбасу” закінчився 31.12.200 7р.

За результатами перевірки підприємству був виданий пр ипис №167 від 09.12.2009р. про усунення виявлених порушень природоо хоронного законодавства.

25 червня 2010р. Відділом операт ивного міжрайонного екологі чного контролю по Приазовськ ому регіону була проведена п еревірка виконання припису № 167 від 09.12.2009р. по усуненню порушен ь природоохоронного законод авства України Докучаєвськи м виробничим управлінням вод опровідно-каналізаційного г осподарства Комунального пі дприємства „Компанія „Вода Д онбасу”, за результатами яко ї був складений акт №68 від 25.06.2010р .

В ході перевірки було встан овлено, що вимоги припису №167 в ід 09.12.2009р. підприємством не вико нані, дозвіл на викиди забруд нюючих речовин в атмосферне повітря не отримано. За резул ьтатами повторної перевірки підприємству було видано пр ипис №68 від 30.06.2010р. про усунення в иявлених порушень природоох оронного законодавства.

Сумарні викиди забруднююч их речовин та парникових газ ів від підприємства були заф іксовані в звітах охорони ат мосферного повітря Державно го статистичного спостереже ння за період з 2009р. по 2010р.

Дозвіл №1411600000-16 на викиди забр уднюючих речовин в атмосферн е повітря стаціонарними джер елами КП „Компанія „Вода Дон басу” отримало 28.07.2010р.

На підставі складених акті в перевірок позивачем був зд ійснений розрахунок розмірі в відшкодування збитків, зап одіяних державі в результаті наднормативних викидів (без дозволу) забруднюючих речов ин в атмосферне повітря стац іонарними джерелами Докучає вське ВУВКГ КП „Компанія „Во да Донбасу” за період з 01.02.2009р. п о 30.09.2009р. та у період з 01.10.2009р. по 27.07.2011 0р. згідно з «Методикою розра хунку розмірів відшкодуванн я збитків, заподіяних держав і в результаті наднормативни х викидів забруднюючих речов ин в атмосферне повітря», зат вердженої наказом Міністерс тва охорони навколишнього пр иродного середовища України від 10.12.2008 р. №639, зареєстрованої в Мін' юсті за №48/16064 21.01.2009 р., відпов ідно до яких розмір шкоди скл ав в загальній сумі 338031,47грн.

Господарський суд вважає, щ о вимоги прокура підлягають задоволенню з огляду на наст упне.

Державна екологічна інспе кція в Донецькій області є сп еціальним підрозділом Мінпр ироди, яка в межах своїх повно важень забезпечує реалізаці ю державної політики у сфері охорони навколишнього приро дного середовища, раціональн ого використання, відтворенн я та охорони природних ресур сів (земля, надра, поверхневі в оди, атмосферне повітря, твар инний та рослинний світ).

Відповідно до п.4 Положення про Державну екологічну інсп екцію в областях, містах Києв і та Севастополі”, затвердже ного Міністерством охорони н авколишнього природного сер едовища України від 19.12.06р. №548 во на здійснює державний контро ль за додержанням правил, нор мативів, стандартів у сфері о хорони навколишнього природ ного середовища, додержанням умов виданих дозволів, ліміт ів та квот на спеціальне вико ристання природних ресурсів , викиди та скиди забруднюючи х речовин у навколишнє приро дне середовище, забрудненням навколишнього природного се редовища внаслідок викидів т а скидів шляхом проведення і нструментально-лабораторни х вимірювань показників скла ду та властивостей тощо.

При здійсненні державного контролю, інспекція має прав о (п.5 Положення про інспекцію) перевіряти документи на пра во спеціального використанн я природних ресурсів (ліценз ії, дозволи); складати акти пер евірок і протоколи про адмін істративні правопорушення т а розглядати справи про адмі ністративні правопорушення у межах повноважень, визначе них законом; давати обов'язко ві для виконання приписи щод о усунення виявлених порушен ь; подавати позови про відшко дування втрат і збитків, завд аних унаслідок порушення вим ог законодавства про охорону навколишнього природного се редовища.

Відповідно до ст. 40 Закону Ук раїни “Про охорону навколишн ього середовища” від 25.06.1991р. № 1264 /ХІІ (зі змінами та доповнення ми) використання природних р есурсів громадянами, підпри ємствами, установами та орга нізаціями здійснюється з до держанням обов'язкових еколо гічних вимог, зокрема, здійсн ення заходів щодо запобіганн я псуванню, забрудненню, висн аженню природних ресурсів , негативному впливу на ста н навколишнього природного с ередовища.

Статтею 51 Закону України “П ро охорону навколишнього при родного середовища” обумовл ено, що підприємства, установ и й організації, діяльність я ких пов'язана з шкідливим впл ивом на навколишнє природне середовище, незалежно від ч асу введення їх у дію повин ні бути обладнані спорудами, устаткуванням і пристроями для очищення викидів і скид ів або їх знешкодження, зменш ення впливу шкідливих фактор ів, а також приладами контрол ю за кількістю і складом заб руднюючих речовин та за хара ктеристиками шкідливих факт орів.

Правові і організаційні ос нови та екологічні вимоги в г алузі охорони атмосферного п овітря визначені Законом Укр аїни “Про охорону атмосферно го повітря” від 16.10.1992 р. № 2707-XII (зі змінами та доповн еннями).

Згідно статті 10 Закону Укра їни “Про охорону атмосферног о повітря” підприємства, уст анови, організації та громад яни - суб'єкти підприємницько ї діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речови н в атмосферне повітря та ді яльність яких пов'язана з вп ливом фізичних та біологічни х факторів на його стан, зобов 'язані, зокрема, здійснювати о рганізаційно-господарські, технічні та інші заходи що до забезпечення виконання ви мог, передбачених стандартам и та нормативами екологічно ї безпеки у галузі охорони ат мосферного повітря, дозволам и на викиди забруднюючих реч овин тощо.

Відповідно до ч. 5 ст. 11 цього З акону викиди забруднюючих ре човин в атмосферне повітря с таціонарними джерелами можу ть здійснюватися після отрим ання дозволу, який видається територіальним органом спец іально уповноваженого центр ального органу виконавчої вл ади з питань екології та прир одних ресурсів за погодження м із територіальним органом спеціально уповноваженого ц ентрального органу виконавч ої влади з питань охорони здо ров'я.

Як вбачається з матеріалів справи дозвіл у відповідача у період з 01.01.2008р. по 27.07.2010р. був від сутній. Такий дозвіл підприє мство отримало 28.07.2010р.

Згідно ст. 34 Закону України “Про атмосферне повітря”, шк ода, завдана порушенням за конодавства про охорону ат мосферного повітря, підляга є відшкодуванню у порядку та розмірах, встановлених з аконом.

Статтею 68 Закону України “П ро охорону навколишнього при родного середовища” передб ачена відповідальність за по рушення законодавства про ох орону навколишнього природн ого середовища і в тому числі зобов' язання підприємств в ідшкодовувати шкоду, заподія ну ними внаслідок таких пору шень.

Відповідно до статті 69 Зако ну України “Про охорону навк олишнього природного середо вища” шкода, заподіяна внасл ідок порушення природоохоро нного законодавства, підляга є компенсації, як правило, в по вному обсязі без застосуванн я норм зниження розміру стяг нення та незалежно від сплат и збору за забруднення навко лишнього природного середов ища та погіршення якості при родних ресурсів.

Шкода, заподіяна внаслідок порушення цього законодавст ва, повинна відшкодовуватись у розмірах, які визначаються на підставі затверджених у в становленому порядку такс і методик обрахування розмірі в шкоди, що діють на час здійсн ення порушення або, у разі нем ожливості встановлення часу здійснення порушення, - на час його виявлення.

Розрахунок відшкодування збитків, які заподіяні держа ві в результаті наднормативн их викидів забруднюючих речо вин від джерел викиду в атмос феру Докучаєвським виробнич им управлінням водопровідно -каналізаційного господарст ва Комунального підприємств а „Компанія „Вода Донбасу”, з а період з 01.02.2009 по 30.09.2009р. та за пер іод з 01.10.2009р. по 27.07.2010р. проводився на підставі звітів охорони а тмосферного повітря за І-ІV кв артал 2009р. та за І-ІІІ квартал 2010 року., відповідно до „Методик и розрахунку розмірів відшко дування збитків, заподіяних державі в результаті наднорм ативних викидів забруднюючи х речовин в атмосферне повіт ря”, яка затверджена Міністе рством охорони навколишньог о природного середовища Укра їни від 10.12.2008р. №639 і зареєстрован ої в Міністерстві юстиції Ук раїни за №41/16064 від 21.01.2009р., відпові дно до яких загальна сума шко ди склала 338031,47грн.

Доводи відповідача виклад ені у відзиві на позовну заяв у про те, що дозвіл на викиди з абруднюючих речовин в атмос ферне повітря хоча і несвоєч асно але був ним отриманий 28.07.2 010р., а також твердження про те, що виданий дозвіл свідчить, щ о фактично шкоди природі не б уло нанесено судом не прийма ються з наступних підстав. Як вже зазначалося судом вище ч инним законодавством Україн и передбачено, що викиди забр уднюючих речовин в атмосферн е повітря стаціонарними джер елами можуть здійснюватися п ісля отримання дозволу, який видається територіальним ор ганом спеціально уповноваже ного центрального органу вик онавчої влади з питань еколо гії та природних ресурсів за погодженням із територіальн им органом спеціально уповно важеного центрального орган у виконавчої влади з питань о хорони здоров'я. Тобто шкідли ві викиди можливо здійснюват и тільки після отримання від повідного дозволу і сам факт його отримання не передбача є, що підприємством не було на несено шкоди природі. Крім то го, факт порушення відповіда чем природоохоронного закон одавства, а саме здійснення в иробничної діяльності у пері од з 01.01.2008р. по 27.07.2010р. за відсутніс тю дозволу був зафіксований екологічною інспекцію в акта х перевірки, які підписані з б оку відповідача без заперече нь та які не були ним оскаржен і у судовому порядку.

Відповідно до ст.4 п.35 Закону України "Про Державний бюдже т України на 2011 рік", джерелами формування спеціального фон ду Державного бюджету Україн и на 2011 рік у частині доходів є, зокрема, 30 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства пр о охорону навколишнього прир одного середовища внаслідок господарської та іншої діял ьності, а в ч.2 ст.20 вказаного за кону установлено, з урахуван ням положень ч.2 ст.69 Бюджетног о кодексу України, що джерела ми формування спеціального ф онду місцевих бюджетів у 2011 ро ці є, зокрема, 70 відсотків грош ових стягнень за шкоду, запод іяну порушенням законодавст ва про охорону навколишнього природного середовища внасл ідок господарської та іншої діяльності.

В главі 8 Порядку казначейс ького обслуговування доході в та інших надходжень держав ного бюджету, затвердженого наказом Державного казначей ства України від 19.12.2000р. №31 перед бачено, що платежі, які відпов ідно до Бюджетного кодексу У країни та Закону України про Державний бюджет України на відповідний рік розподіляют ься між державним та місцеви ми бюджетами, зараховуються на аналітичні рахунки, відкр иті в головних управліннях Д ержавного казначейства Укра їни за балансовим рахунком 3311 "Кошти, які підлягають розпод ілу між Державним і місцевим и бюджетами" Плану рахунків в розрізі кодів класифікації доходів бюджету та територій . Кошти, які надійшли за день (з урахуванням повернення поми лково або надміру зараховани х до бюджетів платежів) на ана літичні рахунки, відкриті за балансовим рахунком 3311, у регл аментований час розподіляют ься головними управліннями Д ержавного казначейства Укра їни за встановленими нормати вами між державним бюджетом та відповідними місцевими бю джетами.

Таким чином, стягувана з ві дповідача сума завданої шкод и підлягає зарахуванню на ан алітичний рахунок з подальши м перерахуванням головним уп равлінням Державного казнач ейства.

Судові витрати у справі пок ладаються на відповідача від повідно до ст. 49 ГПК України.

На підставі викладеного, ке руючись ст.ст.10, 11, 33, 34 Закону Укра їни „Про охорону атмосферног о повітря”, ст.ст. 40, 68 Закону Укр аїни “Про охорону навколишнь ого природного середовища”, ст. 32-33,43,49,82-85 ГПК України, господар ський суд,-

ВИРІШИВ:

Позов Маріупольської міжр айонної природоохоронної пр окуратури в інтересах держав и в особі Докучаївської місь кої ради та Державної еколог ічної інспекції в Донецькій області до Комунального підп риємства „Компанія „Вода Дон басу”, м. Донецьк про відшкоду вання шкоди, заподіяної внас лідок перевищення нормативі в допустимих викидів забрудн юючих речовин в атмосферне п овітря у сумі 338031,47грн. - задово льнити.

Стягнути з Комунального пі дприємства „Компанія „Вода Д онбасу” (83000, м. Донецьк, вул. Арт ема, 85, р/р 260043015008 у філії Волновась кого відділення №3137 Ощадбанку , МФО 394493, код ЄДРПОУ 35580875) на корис ть спеціального фонду з охор они навколишнього природног о середовища Димитрівської м іської ради (85322, м. Димитрове, вул. Артема, 9, п/р №33113331700034, М ФО 834016, код ЄДРПОУ 34686500) шкоду зап одіяну внаслідок перевищенн я нормативів допустимих вики дів забруднюючих речовин в а тмосферне повітря у сумі 338031,47г рн. та зарахувати їх на аналіт ичні рахунки, відкриті в голо вних управліннях Державного казначейства України за бал ансовим рахунком 3311 „Кошти, як і підлягають розподілу між Д ержавним і місцевими бюджета ми” Плану рахунків в розрізі кодів класифікації доходів бюджету та територій”.

Стягнути з Комунального пі дприємства „Компанія „Вода Д онбасу” (83000, м. Донецьк, вул. Арт ема, 85, р/р 260043015008 у філії Волновась кого відділення №3137 Ощадбанку , МФО 394493, код ЄДРПОУ 35580875) на корис ть Державного бюджету Україн и державне мито у сумі 3380,31грн. т а витрати на інформаційно-те хнічне забезпечення судовог о процесу у сумі 236,00грн.

Рішення господарського су ду може бути оскаржене до Дон ецького апеляційного господ арського суду протягом десят и днів з дня його прийняття. У разі якщо в судовому засідан ні було оголошено лише вступ ну та резолютивну частину рі шення, зазначений строк обчи слюється з дня підписання рі шення, оформленого відповідн о до статті 84 цього Кодексу.

В судовому засіданні була о голошена вступна та резолюти вна частина рішення.

Рішення господарськ ого суду набирає законної си ли після закінчення строку п одання апеляційної скарги, я кщо апеляційну скаргу не бул о подано. У разі подання апеля ційної скарги рішення, якщо й ого не скасовано, набирає зак онної сили після розгляду сп рави апеляційним господарсь ким судом.

Суддя Ушенко Л.В.

< Список > < Дов ідник >

< Список > < Довід ник >

Повний текст рішення скла дено та підписано 22 листопада 2011р.

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення17.11.2011
Оприлюднено17.01.2012
Номер документу20792981
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —31/120

Судовий наказ від 13.12.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ушенко Л.В.

Ухвала від 23.02.2010

Господарське

Господарський суд міста Києва

Качан Н.І.

Рішення від 17.11.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ушенко Л.В.

Ухвала від 15.12.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ушенко Л.В.

Ухвала від 07.10.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ушенко Л.В.

Рішення від 24.04.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Качан Н.І.

Ухвала від 29.03.2010

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Єременко Анна Валеріївна

Рішення від 21.04.2010

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Єременко Анна Валеріївна

Ухвала від 17.11.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Лєсогоров В. М.

Ухвала від 20.01.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Лєсогоров В.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні