Постанова
від 10.01.2012 по справі 44/115-б
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУ Д УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"10" січня 2012 р. Справа № 44/115-б

Вищий господарський суд У країни у складі колегії судд ів:

головуючого - Білошкап О.В.,

суддів - Заріцької А.О.,

Хандуріна М.І.,

за участю представників сторін:

ТОВ "Науково-виробниче підп риємство "Карботех" в особі го лови ліквідаційної комісії Ламбанта С.О. - Сидорен ка В.В.,

ДПІ у Подільському районі м . Києва - Перепелюка О.В.,

розглянувши у відкритому с удовому засіданні в м. Києві к асаційну скаргу голови лікві даційної комісії Товариства з обмеженою відповідальніст ю "Науково-виробниче підприє мство "Карботех" Ламбанта С .О. на постанову Київського апеляційного господарськог о суду від 13.09.2011р. по справі № 44/115-б про визнання банкрутом Това риства з обмеженою відповіда льністю "Науково-виробниче п ідприємство "Карботех", -

в с т а н о в и в:

Постановою господарсь кого суду міста Києва від 06.06.11р . Товариство з обмеженою відп овідальністю "Науково-виробн иче підприємство "Карботех" в изнано банкрутом, припинено процедуру розпорядження май ном, відкрито ліквідаційну п роцедуру з усіма передбачени ми чинним законодавством нас лідками, ліквідатором банкру та призначено арбітражного к еруючого Фіцуліна О.О., як ого зобов' язано виконати ви моги ст. 23 Закону України "Про в ідновлення платоспроможнос ті боржника або визнання йог о банкрутом", провести ліквід аційну процедуру та надати с уду звіт ліквідатора та лікв ідаційний баланс.

Постановою Київського апе ляційного господарського су ду від 13.09.2011р. апеляційну скаргу Державної податкової інспек ції у Подільському районі м. К иєва задоволено частково. По станову господарського суду міста Києва від 13.09.2011 року скас овано, справу направлено до г осподарського суду міста Киє ва.

Голова ліквідаційної комі сії ТОВ "Науково-виробниче пі дприємство "Карботех" Ламба нт С.О. звернувся до Вищого г осподарського суду України з касаційною скаргою, в якій пр осить постанову Київського а пеляційного господарського суду від 13.09.2011р. скасувати та за лишити в силі постанову госп одарського суду міста Києва від 06.06.2011р., посилаючись на пору шення та неправильне застосу вання судом апеляційної інст анції норм матеріального та процесуального права.

Заслухавши доповідь судді Білошкап О.В., вислухавши пояс нення представників сторін, перевіривши матеріали справ и та обговоривши доводи каса ційної скарги, колегія судді в прийшла до висновку, що каса ційна скарга не підлягає зад оволенню з наступних підстав .

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судам и попередніх інстанцій, учас никами ТОВ "Науково - виробнич е підприємство "Карботех" 15.07.2010р . прийнято рішення про ліквід ацію товариства в зв' язку з відсутністю майна для задов олення вимог кредиторів.

Ухвалою господарського су ду м. Києва від 21.01.2011 р. порушено п ровадження по справі про бан крутство ТОВ "Науково-виробн иче підприємство "Карботех" в порядку ст.51 Законом України "Про відновлення платоспромо жності боржника або визнання його банкрутом".

Постановою господарського суду міста Києва від 06.06.2011р. ТОВ "Науково-виробниче підприєм ство "Карботех" визнано банкр утом, припинено процедуру ро зпорядження майном, відкрито ліквідаційну процедуру з ус іма передбаченими чинним зак онодавством наслідками, лікв ідатором банкрута призначен о арбітражного керуючого Ф іцуліна О.О.

Скасовуючи постанову суд у першої інстанції про визна ння ТОВ "Науково-виробниче пі дприємство "Карботех" банкру том та направляючи справу до суду першої інстанції на ста дію розпорядження майном, су д апеляційної інстанції посл ався на те, що боржником не дот римано вимог чинного законод авства при зверненні до суду з заявою про порушення прова дження у справі відповідно д о ст. 51 Закону України "Про відн овлення платоспроможності б оржника або визнання його ба нкрутом", тому судом першої ін станції передчасно введено л іквідаційну процедуру боржн ика.

Згідно ст. 4-1 ГПК України гос подарські суди розглядають с прави про банкрутство у поря дку провадження, передбачено му цим Кодексом, з урахування м особливостей, встановлених Законом України "Про відновл ення платоспроможності борж ника або визнання його банкр утом".

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судам и попередніх інстанцій, на ча с відкриття ліквідаційної пр оцедури боржник припинив сво ю господарську діяльність. Л іквідаційною комісією було в иявлено, що боржник має креди торську заборгованість в роз мірі 120722,45 грн. Активи які мо жуть бути направлені на пога шення кредиторської заборго ваності у боржника відсутні, що підтверджується фінансов им звітом суб' єкта малого п ідприємництва, що складаєтьс я з балансу (форма №1-м) станом н а 30.09.2010р. і звіту про фінансові р езультати за 9 місяців 2010 р. (фор ма №2-м) та проміжним ліквідаці йним балансом від 19.11.2010р.

Відповідно до ст. 51 Закону У країни "Про відновлення плат оспроможності боржника або в изнання його банкрутство" як що вартості майна боржника - юридичної особи, щодо якого п рийнято рішення про ліквідац ію, недостатньо для задоволе ння вимог кредиторів, така юр идична особа ліквідується в порядку, передбаченому цим З аконом. У разі виявлення зазн ачених обставин ліквідатор ( ліквідаційна комісія) зобов' язані звернутися в господарс ький суд із заявою про поруше ння справи про банкрутство т акої юридичної особи.

За результатами розгляду з аяви про порушення справи пр о банкрутство юридичної особ и, майна якої недостатньо для задоволення вимог кредиторі в, господарський суд визнає б оржника, який ліквідується, б анкрутом, відкриває ліквідац ійну процедуру, призначає лі квідатора. Обов'язки ліквіда тора можуть бути покладені н а голову ліквідаційної коміс ії (ліквідатора) незалежно ві д наявності в нього ліцензії .

Необхідними передумовами для звернення до суду з заяво ю на підставі ст.51 Закону Укра їни "Про відновлення платосп роможності боржника або визн ання його банкрутство" є дотр имання боржником ст.ст.105, 110, 111 Ци вільного кодексу України, ч.5 с т.60 Господарського кодексу Ук раїни.

Зокрема, статтею 105 ЦК Украї ни передбачено:

учасники юридичної особи, с уд або орган, що прийняв рішен ня про припинення юридичної особи, зобов'язані негайно пи сьмово повідомити про це орг ан, що здійснює державну реєс трацію, який вносить до єдино го державного реєстру відомо сті про те, що юридична особа п еребуває у процесі припиненн я;

учасники юридичної особи, с уд або орган, що прийняв рішен ня про припинення юридичної особи, призначають комісію з припинення юридичної особи (ліквідаційну комісію, лікві датора тощо) та встановлюють порядок і строки припинення юридичної особи відповідно до цього Кодексу. Виконання ф ункцій комісії з припинення юридичної особи може бути по кладено на орган управління юридичної особи;

з моменту призначення комі сії до неї переходять повнов аження щодо управління справ ами юридичної особи. Комісія виступає в суді від імені юри дичної особи, яка припиняєть ся;

комісія з припинення юриди чної особи поміщає в друкова них засобах масової інформац ії, в яких публікуються відом ості про державну реєстрацію юридичної особи, що припиняє ться, повідомлення про припи нення юридичної особи та про порядок і строк заявлення кр едиторами вимог до неї. Цей ст рок не може становити менше д вох місяців з дня публікації повідомлення про припинення юридичної особи;

комісія вживає усіх можлив их заходів щодо виявлення кр едиторів, а також письмово по відомляє їх про припинення ю ридичної особи.

Згідно частини 1 статті 110 Цив ільного кодексу України юрид ична особа ліквідується за р ішенням її учасників або орг ану юридичної особи, уповнов аженого на це установчими до кументами, в тому числі, у зв'я зку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягнення мети, для як ої її створено, а також в інших випадках, передбачених уста новчими документами.

Частиною 3 статті 110 Цивільно го кодексу України встановле но, що якщо вартість майна юри дичної особи є недостатньою для задоволення вимог кредит орів, юридична особа ліквіду ється в порядку, встановлено му законом про відновлення п латоспроможності боржника а бо визнання його банкрутом.

Відповідно до частини 1 стат ті 111 Цивільного кодексу Украї ни ліквідаційна комісія післ я закінчення строку для пред 'явлення вимог кредиторами с кладає проміжний ліквідацій ний баланс, який містить відо мості про склад майна юридич ної особи, що ліквідується, пе релік пред'явлених кредитора ми вимог, а також про результа ти їх розгляду. Проміжний лік відаційний баланс затверджу ється учасниками юридичної о соби або органом, який прийня в рішення про ліквідацію юри дичної особи.

Статтею 60 Господарського ко дексу України, встановлено, щ о ліквідація суб'єкта господ арювання здійснюється лікві даційною комісією, яка утвор юється власником (власниками ) майна суб'єкта господарюван ня чи його (їх) представниками (органами), або іншим органом, визначеним законом, якщо інш ий порядок її утворення не пе редбачений цим Кодексом. Лік відацію суб'єкта господарюва ння може бути також покладен о на орган управління суб'єкт а, що ліквідується.

Орган (особа), який прийняв р ішення про ліквідацію суб'єк та господарювання, встановлю є порядок та визначає строки проведення ліквідації, а так ож строк для заяви претензій кредиторами, що не може бути м еншим, ніж два місяці з дня ого лошення про ліквідацію.

Ліквідаційна комісія або і нший орган, який проводить лі квідацію суб'єкта господарюв ання, вміщує в друкованих орг анах відповідно до Закону по відомлення про його ліквідац ію та про порядок і строки зая ви кредиторами претензій, а я вних (відомих) кредиторів пов ідомляє персонально у письмо вій формі у встановлені цим К одексом чи спеціальним закон ом строки.

Одночасно ліквідаційна ко місія вживає необхідних захо дів щодо стягнення дебіторсь кої заборгованості суб'єкта господарювання, який ліквіду ється, та виявлення вимог кре диторів, з письмовим повідом ленням кожного з них про лікв ідацію суб'єкта господарюван ня.

Ліквідаційна комісія оцін ює наявне майно суб'єкта госп одарювання, який ліквідуєтьс я, і розраховується з кредито рами, складає ліквідаційний баланс та подає його власник у або органу, який призначив л іквідаційну комісію. Достові рність та повнота ліквідацій ного балансу повинні бути пе ревірені у встановленому зак онодавством порядку з обов'я зковою перевіркою органом де ржавної податкової служби, у якому перебуває на обліку су б'єкт господарювання.

Отже, враховуючи вищезазна чені вимоги Закону України "П ро відновлення платоспромож ності боржника або визнання його банкрутом" необхідними передумовами для звернення і з заявою про порушення прова дження у справі про банкрутс тво боржника в порядку статт і 51 Закону України "Про віднов лення платоспроможності бор жника або визнання його банк рутом" є: оцінка вартості наяв ного майна боржника, публіка ція оголошення згідно з вимо гами статті 105 ЦК України з мет ою виявлення кредиторів та в становлення повного обсягу к редиторської заборгованост і, повідомлення органу держа вної податкової служби про л іквідацію підприємства та ск ладання проміжного ліквідац ійного балансу та перевірки його органом державної подат кової служби, у якому перебув ає на обліку суб'єкт господар ювання. Звернення до суду з та кою заявою можливо лише післ я закінчення строку, передба ченого статтею 105 ЦК України.

Як вбачається з матеріалів справи, державним реєстрато ром 28.07.2010р. в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фі зичних осіб-підприємців, зар еєстровано рішення засновни ків (учасників) юридичної осо би про припинення юридичної особи ТОВ "Науково-виробниче підприємство "Карботех".

Як зазначено судом апеляці йної інстанції, повідомлення про прийняття засновниками (учасниками) рішення щодо при пинення ТОВ "Науково-виробни че підприємство "Карботех" оп убліковано у Бюлетені держав ної реєстрації №155 (15) від 10.08.2010р., к опію якого додано до матеріа лів справи.

Однак, пославшись на ці факт и, суд апеляційної інстанції не звернув уваги на те, що з на даної копії Бюлетеня державн ої реєстрації №155 (15) за 2010 рік не в бачається, коли саме була зді йснена публікація вказаного оголошення.

При цьому, судом апеляційно ї інстанції встановлено, що в заяві ТОВ "Науково-виробниче підприємство "Карботех" про порушення справи про банкру тство в порядку ст. 51 Закону Ук раїни "Про відновлення плато спроможності боржника або ви знання його банкрутом" відсу тні посилання на наступні фа кти: здійснення оцінки наявн ого майна боржника (проведен ня аудиторської перевірки пі дприємства), повідомлення ор гану державної податкової сл ужби про ліквідацію підприєм ства, шляхом подання заяви за формою № 8-ОПП у встановленому законодавством порядку. Дос лідження зазначених вище обс тавин необхідно для з'ясуван ня наявності чи відсутності підстав для порушення провад ження у справі про банкрутст во в порядку ст.51 Законом Укра їни "Про відновлення платосп роможності боржника або визн ання його банкрутом".

Статтею 2 Закону України "Пр о державну податкову службу в Україні" передбачено, що зав даннями органів державної по даткової служби є здійснення контролю за додержанням под аткового законодавства, прав ильністю обчислення, повното ю і своєчасністю сплати до бю джетів, державних цільових ф ондів податків і зборів (обов 'язкових платежів), а також неп одаткових доходів, установле них законодавством (далі - под атки, інші платежі).

Відповідно до пункту 11.1 Поря дку обліку платників податкі в, зборів (обов'язкових платеж ів), юридичній особі, крім війс ькових частин, у разі прийнят тя рішення про припинення за сновниками (учасниками) юрид ичної особи, уповноваженими органами чи судом, голові ком ісії з припинення (ліквідато ру, ліквідаційній комісії то що) чи особі, відповідальній з а погашення податкових зобов 'язань або податкового боргу платника податків у разі лік відації платника податків, с лід у 3-денний термін від дати внесення до Єдиного державно го реєстру відомостей про те , що юридична особа перебуває у процесі припинення подати в орган державної податково ї служби, в якому платник пода тків перебуває на обліку, зая ву про припинення платника п одатків за формою № 8-ОПП, дата якої фіксується в журналі за формою № 6-ОПП.

Отже, на платника податків покладено обов'язок повідом ити податкові органи про рео рганізацію (ліквідацію) підп риємства, шляхом подання зая ви за формою № 8-ОПП, а податков і органи наділені правом про водити позапланові перевірк и своєчасності, достовірност і і повноти нарахування та сп лати податків і зборів (обов'я зкових платежів) у випадку ре організації (ліквідації) під приємств відповідно до пункт у 6 частини 6 статті 111 Закону Ук раїни "Про державну податков у службу в Україні" до внесенн я до Єдиного державного реєс тру запису про державну реєс трацію припинення юридичної особи.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом апеляційної інстанції, лікв ідатором було подано заяву ф орми 8-ОПП до податкового орга ну лише 22.11.2010р., тобто з порушенн ям трьохденного терміну вста новленого Порядком обліку пл атників податків, зборів (обо в'язкових платежів), оскільки відомості до Єдиного держав ного реєстру про припинення боржника було внесено 30.07.2010р. Пр и цьому, дана заява була подан а без дотримання відповідног о порядку та не містила додат ків, а саме оригінал довідки з а ф. №4-ОПП, копію рішення про пр ипинення, копію рішення про у творення ліквідаційної комі сії.

Крім того, суди попередніх і нстанцій не звернули уваги т а не надали належної оцінки т ій обставині, що в матеріалах справи відсутні дані про зді йснення органом державної п одаткової служби, у якому пер ебуває на обліку суб'єкт госп одарювання, перевірки достов ірності та повноти ліквідаці йного балансу ТОВ "Науково-ви робниче підприємство "Карбот ех" у встановленому законода вством порядку.

Тому безпідставними є пос илання заявника касаційної с карги на те, що постанова про в изнання ТОВ "Науково-виробни че підприємство "Карботех" ба нкрутом не стосується прав т а обов'язків Державної подат кової інспекції у Подільсько му районі м. Києва .

Постанова суду про визнанн я боржника банкрутом та відк риття ліквідаційної процеду ри є за своєю правовою природ ою судовим рішенням, в якому н еобхідно повно відобразити о бставини, що мають значення д ля даної справи, а висновки су ду про встановлені обставини і їх правові наслідки повинн і бути вичерпними, відповіда ти дійсності та підтверджува тися достовірними доказами, дослідженими в судовому засі данні.

Проте, оскаржувана постано ва суду першої інстанції про визнання боржника банкрутом зазначеним вище вимогам не в ідповідає, оскільки не ґрунт ується на всебічному, повном у і об' єктивному розгляді в судовому процесі всіх обста вин справи в їх сукупності.

В постанові про визнання ТО В "Науково-виробниче підприє мство "Карботех" банкрутом ві дсутній аналіз активів та па сивів боржника у вигляді інв ентаризації наявного майна ( у тому числі заставного), оцін ки вартості наявного майна п ідприємства, що ліквідується , та оцінка грошових коштів на рахунках, без чого не можливо з'ясувати питання про недост атність вартості майна боржн ика для задоволення вимог кр едиторів та вжиття заходів щ одо повернення дебіторської заборгованості.

Крім цього, при визнанні бор жника банкрутом судом першої інстанції не встановлено н аявність підстав для порушен ня провадження по справі про банкрутство за ознаками ст.51 Закону України "Про відновле ння платоспроможності боржн ика або визнання його банкру тство" шляхом перевірки дотр имання заявником всіх необхі дних передумов для звернення до суду, передбачених ст.ст.105, 110, 111 Цивільного кодексу Україн и, ч.5 ст.60 Господарського кодек су України.

Отже, суд апеляційної інста нції прийшов до вірного висн овку про передчасність визн ання боржника банкрутом та в ведення відносно нього лікві даційної процедури та право мірно скасував незаконну пос танову суду першої інстанці ї.

Однак, направивши справу до суду першої інстанції, апеля ційний суд помилково вказав про її направлення для розгл яду на стадію розпорядження майном боржника, оскільки сп рава про банкрутство ТОВ "Нау ко-виробниче підприємство "К арботех" порушена на підстав і ст. 51 Закону України "Про відн овлення платоспроможності б оржника або визнання його ба нкрутом", отже за спрощеною пр оцедурою, яка не передбачає с тадію розпорядження майном.

За таких обставин колегія с уддів вважає, що постанова Ки ївського апеляційного госпо дарського суду від 13.09.2011р. прийн ята у відповідності до факти чних обставин справи та вимо г чинного законодавства з ур ахуванням всіх обставин, які мають значення для справи, то му підстав для її скасування немає.

Доводи касаційної скарги не спростовують висновків с уду апеляційної інстанції, я кі викладені в оскаржуваній постанові.

На підставі викладеного, к еруючись ст. ст. 1115, 1117, 1119 - 11111 Госп одарського процесуального к одексу України, Вищий господ арський суд України, -

П О С Т А Н О В И В :

Касаційну скаргу голо ви ліквідаційної комісії Тов ариства з обмеженою відповід альністю "Науково-виробниче підприємство "Карботех" Лам банта С.О. залишити без задо волення.

Постанову Київського апел яційного господарського суд у від 13.09.2011р. по справі № 44/115-б зали шити без змін.

Головуючий: Білошкап О.В.

Судді: Заріцька А.О.

Хандурін М.І.

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення10.01.2012
Оприлюднено19.01.2012
Номер документу20854907
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —44/115-б

Ухвала від 10.09.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Білошкап О.В.

Постанова від 20.06.2012

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Доманська М.Л.

Ухвала від 05.03.2012

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чеберяк П.П.

Ухвала від 27.02.2012

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чеберяк П.П.

Ухвала від 06.02.2012

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чеберяк П.П.

Ухвала від 25.01.2012

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чеберяк П.П.

Постанова від 10.01.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Білошкап О.В.

Ухвала від 16.12.2011

Господарське

Вищий господарський суд України

Білошкап О.В.

Ухвала від 15.11.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чеберяк П.П.

Ухвала від 01.11.2011

Господарське

Вищий господарський суд України

Білошкап О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні