ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙН ИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 листопада 2011 р. < Текст >Справа № 70654/09
Львівський апеляцій ний адміністративний суду у складі:
головуючого судді Коваля Р .Й.
суддів Судової -Хомюк Н.М., Пліша М.А.
розглянувши в порядку пись мового провадження в місті Л ьвові апеляційну скаргу упра вління праці та соціального захисту населення Гощансько ї районної державної адмініс трації Рівненської області н а постанову Гощанського райо нного суду Рівненської облас ті від 30 липня 2009 року по справі за позовом ОСОБА_1 до упра вління праці та соціального захисту населення Гощансько ї районної державної адмініс трації Рівненської області п ро стягнення недоплаченої що місячної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку,-
В С Т А Н О В И В :
ОСОБА_1 звернулась 03.07.2009 року в суд з адміністрати вним позовом та просила зобо в'язати відповідача провести перерахунок та виплатити не доплачений розмір допомоги п о догляду за дитинною до дося гнення нею трирічного віку з а період з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року.
В обґрунтування позов них вимог покликається на те , що є матір' ю ОСОБА_2 ІН ФОРМАЦІЯ_1 здійснює догляд за дитиною до досягнення нею трирічного віку. В зв' язку і з чим має право на отримання щ омісячної грошової допомоги відповідно до ст. 15 Закону Укр аїни «Про державну допомогу сім' ям з дітьми», яка у 2007 році виплачувалась у значно нижч ому розмірі.
Постановою Гощанського ра йонного суду Рівненської обл асті від 30 липня 2009 року позовн і вимоги задоволено. Зобов'яз ано відповідача нарахувати т а виплатити позивачці недопл ачену щомісячну допомогу по догляду за дитиною до досягн ення нею трирічного віку з 09 л ипня 2007 року по 31 грудня 2007 року, в иходячи з розрахунку встанов леного законом прожиткового мінімуму для дітей віком до ш ести років за відповідний пе ріод.
Суд виходив з того, що дії ві дповідача щодо виплати допом оги позивачці не відповідают ь ст. 15 Закону України «Про дер жавну допомогу сім' ям з діт ьми», оскільки рішенням Конс титуційного Суду України від 09.07.2007 року № 6-рп/2007 щодо відповідн ості Конституції України (ко нституційності) положення За кону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік», яким обмежувались виплати назван ої вище допомоги, визнано так ими, що не відповідають Конст итуції України (є неконститу ційними).
Не погодившись із зазначен им судовим рішенням управлін ня праці та соціального захи сту населення Гощанської рай онної державної адміністрац ії Рівненської області подал о апеляційну скаргу з якої із -за порушення норм матеріаль ного та процесуального права , невідповідності висновків суду обставинам справи, прос ить його скасувати та постан овити рішення, яким відмовит и позивачці в задоволенні по зову.
В обґрунтування апеляційн ої скарги вказує на те, що упра вління правомірно, в межах на явних фінансових ресурсів зд ійснював виплати, передбачен і Законом України «Про держа вну допомогу сім' ям з дітьм и» у порядку, розмірі та у спос іб, визначених діючим законо давством України на момент в ідповідних виплат.
За відсутності клопотань в ід усіх осіб, які беруть участ ь у справі, про розгляд справи за їх участю, суд апеляційної інстанції розглядає справу в порядку письмового провадж ення за наявними у справі мат еріалами, оскільки таку може бути вирішено на основі наяв них у ній доказів (ч. 1 ст. 197 КАС У країни із змінами і доповнен нями, внесеними згідно із Зак оном України від 07.07.2010 року № 2453-VI) , що є достатнім для розгляду д аної справи.
Судова колегія заслухавши доповідь судді-доповідача, п еревіривши матеріали справи і обговоривши підстави апел яційної скарги, прийшла до на ступного.
Відповідно до ст. 202 КАС Украї ни суд апеляційної інстанції скасовує судове рішення та у хвалює нове, коли має місце зо крема неповне з'ясування суд ом обставин, що мають значенн я для справи, недоведеність т аких обставин, невідповідніс ть висновків суду обставинам справи та порушення норм мат еріального або процесуально го права, що призвело до непра вильного вирішення справи чи питання.
Судом встановлено, підтвер джено матеріалами справи, що позивачка є матір' ю ОСОБА _2 ІНФОРМАЦІЯ_1 та здійсн ює догляд за дитиною до досяг нення нею трирічного віку, а о тже має право на отримання що місячної грошової допомоги в ідповідно до Закону України «Про державну допомогу сім' ям з дітьми».
Статтею 3 Закону України «Пр о державну допомогу сім'ям з д ітьми» передбачено, що право на допомогу по догляду за дит иною до досягнення нею трирі чного віку за цим Законом має особа (один з батьків дитини, усиновитель, опікун, баба, дід або інший родич), яка фактично здійснює догляд за дитиною.
Статтею 15 Закону України «П ро державну допомогу сім'ям з дітьми» від 21.11.1992 року № 2811-XII пере дбачено, що допомога по догля ду за дитиною до досягнення н ею трирічного віку надається у розмірі встановленого зак оном прожиткового мінімуму д ля дітей віком до 6 років.
Закон України «Про державн у допомогу сім'ям з дітьми» є с пеціальним законом, що регул ює правовідносини, пов'язані з призначення та виплатою де ржавної допомоги на неповнол ітніх дітей.
Статями 42, 43 Закону України « Про загальнообов'язкове держ авне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами , зумовленими народженням та похованням» від 18 січня 2001 рок у № 2240-III передбачено, що право на допомогу по догляду за дитин ою до досягнення нею трирічн ого віку має застрахована ос оба (один із батьків дитини, ус иновитель, баба, дід, інший род ич або опікун), яка фактично зд ійснює догляд за дитиною, доп омога по догляду за дитиною д о досягнення нею трирічного віку надається: застраховані й особі у розмірі, що встановл юється правлінням Фонду, але не менше розміру прожитково го мінімуму, встановленого з аконом.
Умови призначення допомог и по догляду за дитиною до дос ягнення нею трирічного віку передбачені статтею 14 Закону України «Про державну допом огу сім'ям з дітьми», при цьому зазначений закон не передба чає обмежень чи особливих ум ов або розподілу осіб, що мают ь право на отримання такої до помоги на застрахованих чи н е застрахованих осіб. Закон У країни «Про загальнообов'язк ове державне соціальне страх ування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та в итратами, зумовленими народж енням та похованням» є загал ьним, тому до спірних правові дносин слід застосовувати но рми спеціального закону, яки м є Закон України «Про держав ну допомогу сім'ям з дітьми».
Статтею 1 Закону України «Пр о державну допомогу сім'ям з д ітьми» встановлено, що Поряд ок призначення і виплати дер жавної допомоги сім'ям з діть ми та перелік документів, нео бхідних для призначення допо моги за цим Законом, встановл юється Кабінетом Міністрів У країни. За вказаною статтею ф ункції щодо встановлення роз міру допомоги по догляду за д итиною до досягнення нею три річного віку Кабінету Мініст рів України не делеговані.
Відповідно до п. 2 постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання призначення і виплати допомоги сім'ям з діт ьми» від 11 січня 2007 року № 13 (в ред акції постанови Кабінету Мін істрів України від 11 липня 2007 р оку № 900 «Про внесення змін до п орядків, затверджених постан овами Кабінету Міністрів Укр аїни від 27 грудня 2001 р. № 1751 та від 11 січня 2007 р. № 13) передбачено, що на виконання статті 56 Закону У країни «Про Державний бюджет України на 2007 рік» допомога по догляду за дитиною до досягн ення нею трирічного віку осо бам, не застрахованим у систе мі загальнообов'язкового дер жавного соціального страхув ання, призначається та випла чується з метою створення на лежних умов для повноцінного утримання та виховання дити ни з урахуванням таких особл ивостей: допомога призначаєт ься у розмірі, що дорівнює різ ниці між 50 відсотками прожитк ового мінімуму, встановленог о для працездатних осіб, та се редньомісячним сукупним дох одом сім'ї з розрахунку на одн у особу за попередні шість мі сяців, але не менше 90 гривень (м інімальний розмір). Відповід но до статті 8 Конституції Укр аїни в Україні визнається і д іє принцип верховенства прав а. Конституція України має на йвищу юридичну силу. Закони т а інші нормативно-правові ак ти приймаються на основі Кон ституції України і повинні в ідповідати їй. Пунктом 1 части ни 1 статті 92 Конституції Укра їни передбачено, що виключно законами України визначають ся права і свободи людини і гр омадянина, гарантії їх прав і свобод.
За частиною 2 статті 19 Консти туції України органи державн ої влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноваж ень та у спосіб, що передбачен і Конституцією та законами У країни.
Відповідно до статті 56 Зако ну України «Про Державний бю джет України на 2007 рік» від 19 гр удня 2006 року № 489-V допомога по до гляду за дитиною до досягнен ня нею трирічного віку відпо відно до Закону України «Про державну допомогу сім'ям з ді тьми» та Закону України «Про загальнообов'язкове державн е соціальне страхування у зв 'язку з тимчасовою втратою пр ацездатності та втратами, зу мовленими народженням та пох ованням» здійснюється за рах унок коштів відповідної субв енції з державного бюджету м ісцевим бюджетам - у розмірі, щ о дорівнює різниці між 50 відсо тками прожиткового мінімуму , встановленого для працезда тних осіб, та середньомісячн им сукупним доходом сім'ї з ро зрахунку на одну особу за поп ередні шість місяців, але не м енше 90 гривень для незастрахо ваних осіб та не менше 23 відсо тків прожиткового мінімуму, встановленого для працездат них осіб, для застрахованих о сіб, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України . Статтею 71 Закону України «Пр о Державний бюджет України н а 2007 рік» було зупинено на 2007 рік дію статті 43 Закону України « Про загальнообов'язкове держ авне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами , зумовленими народженням та похованням», статті 15 Закону України «Про державну допомо гу сім'ям з дітьми». Рішенням К онституційного Суду України № 6-рп/2007 від 9 липня 2007 року у спра ві № 1-29/2007 про соціальні гаранті ї громадян були визнані таки ми, що не відповідають Консти туції України (є неконституц ійними), статті 56, 71 Закону Укра їни «Про Державний бюджет Ук раїни на 2007 рік». Рішення Конст итуційного Суду України є об ов'язковими до виконання на т ериторії України, остаточним и, не можуть бути оскаржені та мають преюдиціальне значенн я для судів загальної юрисди кції при розгляді ними позов ів у зв'язку з правовідносина ми, які виникли внаслідок дії положень статей зазначених законів, що визнані неконсти туційними.
Отже, з 9 липня 2007 року була від новлена дія статті 15 Закону Ук раїни «Про державну допомогу сім'ям з дітьми», за якою допо мога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного в іку надається у розмірі вста новленого законом прожитков ого мінімуму для дітей віком до 6 років.
Разом з тим, судом першої ін станції не враховано посилан ня відповідача на пропущення позивачкою строку звернення до адміністративного суду, я кий передбачений ч.2 ст.99 КАС Ук раїни.
Так, згідно ч.1 ст.99 КАС Україн и, в редакції, що була чинна на час виникнення спірних прав овідносин та вирішення справ и судом першої інстанції, адм іністративний позов може бут и подано в межах строку зверн ення до адміністративного су ду, встановленого цим Кодекс ом або іншими законами.
Зважаючи на те, що допомога по догляду за дитиною до дося гнення нею трирічного віку в ідповідно до Закону України «Про державну допомогу сім'я м з дітьми» та Закону України «Про загальнообов'язкове де ржавне соціальне страхуванн я у зв'язку з тимчасовою втрат ою працездатності та витрата ми, зумовленими народженням та похованням» не нараховува лось відповідачем з 09.07.2007 року, колегія суддів вважає, що в да ному випадку слід застосовув ати річний строк звернення д о суду відповідно до ст.99 КАС У країни, оскільки законодавст вом інших строків з цього при воду не встановлено і відсут ні підстави для їх поновленн я.
З огляду на викладене, колег ія суддів вважає, що в задовол енні позову ОСОБА_1 щодо в иплати допомоги по догляду з а дітьми до досягнення ними т рирічного віку за період з 09.07.2 007 року по 31.12.2007 року слід відмови ти, так як позивачка лише 03.07.2009 р оку звернулася до суду з позо вом.
Судова колегія вважає, що до води апеляційної скарги явля ються суттєвими і складають підстави для висновку про не правильне застосування судо м першої інстанції норм мате ріального та процесуального права, які призвели до неправ ильного вирішення справи, а т акож має місце невідповідніс ть висновків суду обставинам справи.
Керуючись ст.ст. 195, 196 ч.4, 197, 198, 202, 205 ч . 2, 207, 254 КАС України, колегія судд і,-
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу управлі ння праці та соціального зах исту населення Гощанської ра йонної державної адміністра ції Рівненської області задо волити.
Скасувати постанову Гощан ського районного суду Рівнен ської області від 30 липня 2009 ро ку по справі № 2а-804/09/1703 та постано вити нову, якою відмовити в за доволенні позову ОСОБА_1 д о управління праці та соціал ьного захисту населення Гоща нської районної державної ад міністрації Рівненської обл асті про стягнення недоплаче ної щомісячної допомоги по д огляду за дитиною до досягне ння нею трирічного віку.
Постанова набирає законно ї сили через п'ять днів після н аправлення копій особам, які беруть участь у справі, та мож е бути оскаржена протягом дв адцяти днів шляхом подання к асаційної скарги безпосеред ньо до суду касаційної інста нції.
Головуючий суддя Р.Й. Коваль
Судді Н.М. Судова-Хомюк
М.А. Пліш
Суд | Львівський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.11.2011 |
Оприлюднено | 19.01.2012 |
Номер документу | 20880795 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Коваль Р.Й.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні