ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 2а/1770/4070/2011
15 грудня 2011 року 12год. 35хв. м. Рівне
Рівненський окружний ад міністративний суд у складі головуючого судді Зозулі Д. П . розглянувши у порядку письм ового провадження адміністр ативну справу за позовом
Прокурора Рівненського р айону Рівненської області в інтересах ОСОБА_1
до Рівненської районної держ авної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самості йних вимог на предмет спору н а стороні відповідача ОСОБ А_2, третя особа, яка не заявл яє самостійних вимог на пред мет спору на стороні відпові дача Рада садівничого то вариства масив "Борковський"
про визнання незаконним та скасування розпоряджень, -
ВСТАНОВИВ :
Прокурор Рівненського ра йону Рівненської області в і нтересах ОСОБА_1 звернувс я до Рівненського окружного адміністративного суду з поз овом до Рівненської районної державної адміністрації Рів ненської області, третя особ а, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на сто роні відповідача - ОСОБА_2 про визнання незаконними т а скасування розпоряджень.
Прокурор та позивач в судов е засідання не з' явилися по дали клопотання про розгляд справи за їх відсутності, поз овні вимоги підтримують в по вному обсязі.
В обґрунтування позовних в имог, прокурор Рівненського району Рівненської області п овідомив, що позивач до 2001 року був членом Садівничого това риства масиву «Борковський» та на підставі рішення Олекс андріївської сільської ради № 27 від 29.12.1994 року «Про передачу земельних ділянок у приватну власність» отримав у власні сть земельну ділянку №НОМЕ Р_1 площею 0,0599 га на землях Сад ового товариства масиву «Бор ковський» (протокол № 1 від 01.02.199 1 року). Проте внаслідок систем атичних порушень статутних в имог (не сплати членських вне сків) був виключений зі списк у членів Садівничого товарис тва масиву «Борковський» (пр отокол № 2, рішення Ради то вариства від 07.06.2008 року). На підс таві цього ж рішення до товар иства було прийнято ОСОБА_2 та закріплено за ним земель ну ділянку № НОМЕР_1. В пода льшому розпорядженням голов и Рівненської районної держа вної адміністрації № 657 від 18.08.20 08 року ОСОБА_2 надано дозві л на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо складання державного а кту на право власності на зем ельну ділянку, а розпоряджен ням № 992 від 12.12. 2008 року затвердже но вказану документацію та п ередано земельну ділянку у в ласність ОСОБА_2 Даними ді ями відповідач порушив норми ч. 5 ст. 116 Земельного кодексу Ук раїни, де чітко зазначено, що н адання в користування земель ної ділянки, що перебуває у вл асності або у користуванні, п ровадиться лише після вилуче ння (викупу) її в порядку перед баченому Земельним кодексом України. Таким чином, прокуро р Рівненського району, в інте ресах позивача, просить визн ати незаконними та скасувати оскаржувані розпорядження.
Відповідач заперечень до а дміністративного позову не п одав, в судове засідання не з' явився, надав клопотання про розгляд справи за відсутнос ті його представника.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідач а - ОСОБА_2 в судове засід ання не з' явився, хоча в уста новленому порядку був повідо млений про час і місце розгля ду справи, про причини неявки суд не повідомив. Судом не виз навалася обов' язковою учас ть третьої особи в судовому з асіданні. За таких обставин с уд вважає за можливе розглян ути справу без участі третьо ї особи, яка не заявляє самост ійних вимог на предмет спору на стороні відповідача за на явними у справі матеріалами.
Крім того, ОСОБА_2 нада в суду заперечення в якому пр осить в задоволенні позову в ідмовити в повному обсягу з о гляду на наступне. Позивач не здійснив державну реєстраці ю свого права на земельну діл янку № НОМЕР_1, тому в силу д ії ст. 125 Земельного кодексу Ук раїни право власності на зем ельну ділянку в нього не вини кло, крім того його за порушен ня статутних вимог було викл ючено з товариства.
Усною ухвалою суду від 10.10. 2011 р оку в якості третьої особи, як а не заявляє самостійних вим ог на предмет спору на сторон і відповідача було залучено Раду садівничого товарис тва масив «Борковський».
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідач а - Рада садівничого тов ариства масив «Борковський» , заперечень на адміністрати вний позов не подав, в судове з асідання не з' явився, хоча в установленому порядку був п овідомлений про час і місце р озгляду справи, про причини н еявки суд не повідомив. Судом не визнавалася обов' язково ю участь третьої особи в судо вому засіданні. За таких обст авин суд вважає за можливе ро зглянути справу без участі п редставника третьої особи, я ка не заявляє самостійних ви мог на предмет спору на сторо ні відповідача за наявними у справі матеріалами.
Відповідно до ч. 6 ст. 128 КАС Укр аїни якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому з асіданні, визначених цією ст аттею, але прибули не всі особ и, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином по відомлені про дату, час і місц е судового розгляду, суд має п раво розглянути справу у пис ьмовому провадженні у разі в ідсутності потреби заслухат и свідка чи експерта.
Враховуючи наведене вище, а також відсутність потреби з аслухати свідка чи експерта, суд вважає за можливе розгля нути справу у письмовому про вадженні.
Давши оцінку доказам у спра ві, повно і всебічно з' ясува вши всі обставини справи в їх сукупності на підставі чинн ого законодавства, перевірив ши їх дослідженими у судовом у засіданні доказами, суд при ходить до висновку, що позов п ідлягає задоволенню з огляду на наступне.
Рада садівничих товарист в масиву «Борковський» здій снює свою діяльність на підс таві статуту, затвердженого загальними зборами уповнова жених садового товариства ма сиву «Борковський» протокол ом від 02.11.2002 року та зареєстрова ного розпорядженням голови Р івненської районної адмініс трації № 807 від 23.12.2002 року (а.с. 47-56). Зг ідно чинного законодавства т а Статуту товариства його чл ени отримують у власність зе мельні ділянки, зобов' язані їх використовувати за призн аченням, здійснювати рекульт ивацію. В разі порушення стат утних вимог земельна ділянка вилучається і переходить у в ласність товариства. За сист ематичне порушення статуту ч лени товариства можуть виклю чатись.
Відповідно до рішення № 27 Ол ександріївської сільської р ади народних депутатів Рівн енського району Рівненської області від 29 грудня 1994 року ОСОБА_1 було передано безоп латно у приватну власність з емельну ділянку № НОМЕР_1 (а. с. 7). Згідно довідки № 08-30-07/1213 Упр авління Держкомзему у Рівнен ському районі Рівненській об ласті від 05.05.2011 року рішень щодо припинення права власності громадянина ОСОБА_1 на зем ельну ділянку № НОМЕР_1 пл ощею 0,06 га та передачі у власні сть чи користування іншій ос обі не встановлено (а. с. 8).
Рішенням Ради садового т овариства масиву «Борковськ ий» від 07.06.2008 року № 2 ОСОБА_2 б уло прийнято в члени товарис тва та виділено земельну діл янку № НОМЕР_1.
Розпорядженням голови рай онної державної адміністрац ії № 657 від 18 серпня 2008 року ОСО БА_2 було надано дозвіл на ви готовлення технічних докуме нтацій із землеустрою щодо с кладання державного акту на право власності на земельну ділянку для ведення садівниц тва на території Олександрії вської сільської ради, площе ю 0, 06 га.
Розпорядженням голови рай онної державної адміністрац ії № 992 від 12 грудня 2008 року ОСО БА_2 було затверджено техні чну документацію із землеуст рою щодо складання державног о акту на право власності на з емельну ділянку для ведення садівництва на території Оле ксандріївської сільської ра ди, передано ділянку площею 0, 06 га у власність.
20 січня 2009 року було видано де ржавний акт № 010058300015, відповідно до якого ОСОБА_2 є власник ом земельної ділянки № НОМЕ Р_1.
Відповідно до Земельного к одексу України, земельні ві дносини - це суспільні відн осини щодо володіння, корист ування і розпорядження земле ю, суб'єктами земельних відно син є громадяни, юридичні осо би, органи місцевого самовря дування та органи державної влади; об'єктами земельних в ідносин є землі в межах тери торії України, земельні діля нки та права на них, у тому числі земельні частки (паї).
Згідно з частиною 1 ст. 3 Земе льного кодексу України (далі по тексту ЗК України), земельн і відносини регулюються Конс титуцією України, цим Кодекс ом, а також прийнятими відпов ідно до них нормативно-право вими актами.
Відповідно до ст. 12 ЗК Україн и до повноважень сільських, с елищних і міських рад у галуз і земельних відносин на тери торії сіл, селищ, міст належит ь передача земельних ділянок у власність громадянам, нада ння їх у користування відпов ідно до порядку та умов цього Кодексу.
У відповідності до п. 12 розді лу X "Перехідні положення" Земе льного кодексу України рішен ня про розмежування земель д ержавної і комунальної власн ості в межах населених пункт ів здійснюють відповідні сіл ьські, селищні, міські ради за погодженням з органами вико навчої влади, а за межами насе лених пунктів - органи викон авчої влади за погодженням з відповідними органами місце вого самоврядування.
Статтею 17 ЗК України передб ачено, що до повноважень місц евих державних адміністраці й у галузі земельних відноси н належить розпоряджатись зе млями державної власності в межах, визначених цим кодекс ом, координація діяльності державних органів земельни х ресурсів, вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до зако ну, дані повноваження містят ься і в пункті 7 ч. 1 ст. 13 та п. 2 ч. 1 с т. 21 Закону України "Про місцев і державні адміністрації". Ст аттею 6 цього ж закону голові м ісцевої державної адміністр ації, для виконання делегова них повноважень, надано повн оваження видавати розпорядж ення в межах компетенції.
Згідно ч. 1 ст. 84 Земельного ко дексу України у державній вл асності перебувають усі земл і України, крім земель комуна льної та приватної власності .
Відповідно до частини 1 стат ті 92 Земельного кодексу Украї ни, право постійного користу вання земельною ділянкою - це право володіння і користува ння земельною ділянкою, яка п еребуває у державній або ком унальній власності, без вста новлення строку.
Згідно ч. 1 ст. 35 Земельного ко дексу України громадяни Укра їни із земель державної і ком унальної власності мають пра во набувати безоплатно у вла сність або на умовах оренди з емельні ділянки для ведення індивідуального або колекти вного садівництва.
Згідно ст. 116 Земельного коде ксу України громадяни та юри дичні особи набувають права власності та права користува ння земельними ділянками із земель державної або комунал ьної власності за рішенням о рганів виконавчої влади або органів місцевого самовряду вання в межах їх повноважень . Надання у користування земе льної ділянки, що перебуває у власності або у користуванн і, провадиться лише після вил учення (викупу) її в порядку, п ередбаченому цим Кодексом. В ідповідно до частини 2 статті 116 Земельного кодексу України , набуття права на землю грома дянами та юридичними особам и здійснюється шляхом перед ачі земельних ділянок у влас ність або надання їх у корист ування. Згідно з частиною 3 ста тті 116 Земельного кодексу Укра їни безоплатна передача земе льних ділянок у власність гр омадян провадиться у разі пр иватизації земельних ділян ок, які перебувають у корист уванні громадян та ін.
Порядок безоплатної прива тизації земельних ділянок г ромадянами встановлюється с таттею 118 Земельного кодексу У країни, а саме пунктом 6 даної статті зазначено, що громадя ни, зацікавлені в одержанні б езоплатно у власність земель ної ділянки із земель держа вної або комунальної власнос ті для ведення фермерськог о господарства, ведення о собистого селянського госп одарства, ведення садівницт ва, будівництва та обслугов ування жилого будинку, госпо дарських будівель і споруд (присадибної ділянки), інди відуального дачного будів ництва, будівництва індивід уальних гаражів у межах но рм безоплатної приватизаці ї, подають клопотання до відповідної районної, Київс ької чи Севастопольської міс ької державної адміністраці ї або сільської, селищної, м іської ради за місцезнаходже нням земельної ділянки. У кло потанні зазначаються цільов е призначення земельної діл янки та її орієнтовні розмір и. До клопотання додаються гр афічні матеріали, на яких заз начено бажане місце розташув ання земельної ділянки, пог одження землекористувача (у разі вилучення земельної ді лянки, що перебуває у користу ванні інших осіб) та документ и, що підтверджують досвід роботи у сільському господ арстві або наявність освіти , здобутої в аграрному навчал ьному закладі (у разі надання земельної ділянки для веден ня фермерського господарств а). У разі якщо земельна діля нка державної власності розт ашована за межами населених пунктів і не входить до скла ду певного району, заява пода ється до Ради міністрів А втономної Республіки Крим .
Порядок надання земельних ділянок державної або комун альної власності у користува ння встановлюється статтею 1 23 Земельного кодексу України .
Стаття 141 Земельного кодекс у України визначає підстави припинення права користуван ня земельною ділянкою: а) добр овільна відмова від права к ористування земельною ділян кою; б) вилучення земельної ді лянки у випадках, передбачен их цим Кодексом; в) припинення діяльності релігійних орган ізацій, державних чи комунал ьних підприємств, установ та організацій; г) використання земельної ділянки способам и, які суперечать екологічни м вимогам; ґ) використання зе мельної ділянки не за цільов им призначенням; д) системати чна несплата земельного под атку або орендної плати; е) на буття іншою особою права вла сності на жилий будинок, буді влю або споруду, які розташов ані на земельній ділянці; є) в икористання земельної ділян ки у спосіб, що суперечить вим огам охорони культурної спа дщини.
Відповідно до пункту 8 Поста нови Верховної ради України від 13.03.1992 № 2200-XII «Про прискорення земельної реформи та привати зацію землі», встановлено, що громадяни, підприємства, уст анови, організації, яким було надано у встановленому поря дку земельні ділянки у довіч не успадковуване або постійн е володіння, зберігають свої права на використання цих зе мельних ділянок до оформленн я права власності або землек ористування відповідно до Зе мельного кодексу України.
Таким чином, відповідачем н е надано суду жодних доказів припинення у позивача права користування земельної діля нки № НОМЕР_1 чи її вилучен ня. Крім того, відсутні пі дстави для припинення права користування земельною діля нкою визначені законом.
Разом з тим, судом встанов лено, що при видачі оспорюван их розпоряджень відповідаче м було порушено порядок пере дбачений ч. 6 ст. 118 Земельного к одексу України, а саме відсут нє клопотання, третьої особи , яка не заявляє самостійних в имог на предмет спору на стор оні відповідача, з погодженн ям землекористувача (позивач а) земельної ділянки № НОМЕ Р_1.
Отже, на підставі вищевикла деного можна зробити висново к, що право користування на зе мельну ділянку № НОМЕР_1, о тримане ОСОБА_1 згідно ріш ення № 27 Олександріївської сі льської ради народних депута тів Рівненського району Рівн енської області від 29 грудня 1 994 року не припинялось, жодних законних підстав для його пр ипинення немає, а розпорядже ння голови районної державно ї адміністрації № 657 від 18 серпн я 2008 року «Про надання дозволу на виготовлення технічних д окументацій із землеустрою щ одо складання державних акті в на право власності на земел ьні ділянки громадянам для в едення садівництва на терито рії Новоукраїнської, Городищ енської, Олександріївської т а Городоцької сільських рад» , в частині наданні дозволу на виготовлення технічної доку ментації із землеустрою щодо складання державного акту н а право власності на земельн у ділянку ОСОБА_2 та розпо рядження голови районної дер жавної адміністрації № 992 від 12 грудня 2008 року «Про затвердж ення технічних документацій із землеустрою щодо складан ня державних актів на право в ласності на земельні ділянки для ведення садівництва на т ериторії Новоукраїнської, Го родищенської, Олександріївс ької та Городоцької сільськи х рад» в частині затвердженн я технічної документації із землеустрою щодо складання д ержавного акту на право влас ності на земельну ділянку О СОБА_2 є незаконними, прийня тими з порушенням норм чинно го законодавства та підлягаю ть скасуванню.
В силу вимог ч. 3 ст. 2 КАС Украї ни, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноваже нь адміністративні суди пере віряють, чи прийняті (вчинені ) вони на підставі, у межах пов новажень та у спосіб, що перед бачені Конституцією та закон ами України; з використання м повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґр унтовано, тобто з урахування м усіх обставин, що мають знач ення для прийняття рішення (в чинення дії); безсторонньо (не упереджено); добросовісно; ро зсудливо; з дотриманням прин ципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно , зокрема з дотриманням необх ідного балансу між будь-яким и несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (д ія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийнятт я рішення; своєчасно, тобто п ротягом розумного строку.
Відповідно до ст. 71 КАС Украї ни кожна сторона повинна дов ести ті обставини, на яких ґру нтуються її вимоги та запере чення, крім того, в адміністра тивних справах про протиправ ність рішень, дій чи бездіяль ність суб'єкта владних повно важень обов'язок щодо доказу вання правомірності свого рі шення, дії чи бездіяльності п окладається на відповідача, якщо він заперечує проти адм іністративного позову, а суд згідно ст. 86 зазначеного Коде ксу оцінює докази, які є у спра ві, за своїм внутрішнім перек онанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному , повному та об'єктивному досл ідженні.
Таким чином, у ході судового засідання прокурор та позив ач довели суду обґрунтованіс ть позовних вимог, а відповід ач не підтвердив правомірніс ть своїх дій.
Частиною 1 ст. 2 КАС України ви значено, що завданням адміні стративного судочинства є за хист прав, свобод та інтересі в фізичних осіб, прав та інтер есів юридичних осіб у сфері п ублічно-правових відносин ві д порушень з боку органів дер жавної влади, органів місцев ого самоврядування, їхніх по садових і службових осіб, інш их суб'єктів при здійсненні н ими владних управлінських фу нкцій на основі законодавств а, в тому числі на виконання де легованих повноважень.
Оскільки факт наявності у п озивача порушеного права зна йшов своє підтвердження в хо ді судового розгляду, то пода ний позов належить задовольн ити повністю.
Відповідно до ч.1 ст. 94 КАС Укр аїни, якщо судове рішення ухв алене на користь сторони, яка не є суб' єктом владних повн оважень, суд присуджує всі зд ійснені нею документально пі дтверджені судові витрати з Державного бюджету України. Оскільки позивачем не надано доказів понесення судових в итрат, то судові витрати на ко ристь позивача не присуджуют ься.
Керуючись статтями 160-163 Коде ксу адміністративного судоч инства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Позов задовольнити повн істю.
Визнати незаконним та скас увати розпорядження голови Р івненської районної державн ої адміністрації № 657 від 18.08. 2008 р . "Про надання дозволу на вигот овлення технічних документа цій із землеустрою щодо скла дання державних актів на пра во власності на земельні діл янки громадянами для ведення садівництва на території Но воукраїнської, Городищенськ ої, Олександрійської та Горо доцької сільських рад" в част ині надання дозволу на вигот овлення технічної документа ції із землеустрою щодо скла дання державного акту на пра во власності на земельну діл янку ОСОБА_2
Визнати незаконним та скас увати розпорядження голови Р івненської районної державн ої адміністрації № 992 від 12.12. 2008 р . "Про затвердження технічних документацій із землеустрою щодо складання державних ак тів на право власності на зем ельні ділянки громадянами дл я ведення садівництва на тер иторії Новоукраїнської, Горо дищенської та Олександрійсь кої сільських рад" в частині з атвердження технічної докум ентації із землеустрою щодо складання державного акту на право власності на земельну ділянку ОСОБА_2
Постанова суду першої інст анції набирає законної сили після закінчення строку пода ння апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не с касовано, набирає законної с или після повернення апеляці йної скарги, відмови у відкри тті апеляційного провадженн я або набрання законної сили рішенням за наслідками апел яційного провадження.
Апеляційна скарга подаєть ся до Житомирського апеляцій ного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасн о надсилається особою, яка її подає, до Житомирського апел яційного адміністративного суду.
Апеляційна скарга на поста нову суду першої інстанції п одається протягом десяти дні в з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 Кодексу адмі ністративного судочинства У країни, а також прийняття пос танови у письмовому провадже нні апеляційна скарга подаєт ься протягом десяти днів з дн я отримання копії постанови.
Якщо суб'єкта владних повно важень у випадках та порядку , передбачених частиною четв ертою статті 167 Кодексу адміні стративного судочинства Укр аїни, було повідомлено про мо жливість отримання копії пос танови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк н а апеляційне оскарження пост анови суду обчислюється з на ступного дня після закінченн я п'ятиденного строку з момен ту отримання суб'єктом владн их повноважень повідомлення про можливість отримання ко пії постанови суду.
Суддя < Підпис > Зозуля Д. П.
Постанова складена в по вному обсязі 20.12.11р.
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.12.2011 |
Оприлюднено | 23.01.2012 |
Номер документу | 20959153 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Зозуля Д. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні