Постанова
від 16.01.2012 по справі 24/292
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙН ИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

01601, м.Київ, пров. Рильський, 8 т. (044) 278-46-14

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16.01.2012 № 24/292

Київський апеляційний гос подарський суд у складі коле гії суддів:

головуючого: Кропив ної Л.В.

суддів: Рудченка С.Г.

Поляк О.І.

при секретарі Помаз І.А.

за участю представників ст орін:

від позивача: ОСОБА_2 - п редставник за дов. б/н від 05.09.2011р .;

від відповідача: ОСОБА_3 - представник за дов. б/н від 17.10.2011р.;

ОСОБА_4 - представник за д ов. б/н від 17.10.2011р.;

від третьої особи-1: ОСОБА_ 5;

від третьої особи-2: не з'явив ся;

розглянувши у відкритому с удовому засіданні апеляційн у скаргу

Фіз ичної особи-підприємця ОСО БА_6

на рішення господарського суду м. Києва

від 30.09.2011р. (дата підписання - 14.10.2011р.)

у справі № 24/292 (суддя - Шевчен ко В.Ю.)

за позовом Фізичної особи-п ідприємця ОСОБА_7

до Фізичної особи-підприєм ця ОСОБА_6

третя особа без самостійни х вимог на предмет спору на ст ороні позивача:

Фіз ична особа-підприємець

О СОБА_5

третя особа без самостійни х вимог на предмет спору на ст ороні відповідача:

П риватне підприємство «Шен ген Транс»

про стягнення 19 183,00 грн.

ВСТАНОВИВ:

Позивач, ФОП ОСОБА_7, зве рнувся до господарського суд у м. Києва з позовом до відпові дача, ФОП ОСОБА_6, про стяг нення 17 372,00 грн. заборгованості за здійснене позивачем міжн ародне перевезення вантажу автомобільним транспортом за маршрутом Німеччина - Ук раїна на умовах, погоджених с торонами у заявці №4 від 17.01.2011р. Я к стверджував позивач, варті сть виконаного перевезення у строки, визначені заявкою, пр отягом 3-4 банківських днів піс ля отримання відповідних док ументів у розмірі 1 600,00 євро по к урсу НБУ на день розвантажен ня, відповідач не оплатив, у зв ' язку з чим позивач просив, к рім боргу у розмірі вартості перевезення, стягнути з відп овідача нараховану у порядк у ст.231 Господарського кодексу України пеню у розмірі 1 065,00 грн ., а також 3% річних у розмірі 208,4 6 грн. та інфляційні збитки в о бсязі 538,53 грн., за період простр очення з 03.02.2011р. по 29.06.2011р.

В обґрунтування своїх дово дів позивач зазначав, що озн айомившись із розміщеною на сайті у мережі Інтернет заяв кою відповідача, прийняв її у мови та виконав перевезення вантажу на умовах, викладени х у заявці відповідача. Після розвантаження вантажу з дот риманням усіх митних процеду р позивач направив поштовим зв' язком на адресу відповід ача оригінали перевізних док ументів, включаючи акт прийо му-передачі виконаних послуг для підписання його відпові дачем та рахунок-фактуру.

Однак, надісланий відповід ачу цінним листом з повним па кетом документів відповідач відмовився отримувати, що, на думку позивача не заперечув ало виникнення у нього права на оплату наданих ним послуг з перевезення.

Відповідач заявлених до нь ого вимог не визнав і, пославш ись на відсутність зобов' яз ань перед позивачем на підст аві належним чином оформлен ого та підписаного цивільно- правового договору перевезе ння, стверджував, що перевезе ння вантажу за маршрутом Нім еччина- Україна на умовах за явки розміщеної ним у пошуко вій системі Інтернету «Ларді -транс» здійснювалося іншою особою - ПП «Шенген Транс», з я кою відповідач повністю пров ів розрахунки.

На думку відповідача, підпр иємець ОСОБА_7 злонамірен о скористалася доступом до п еревізних документів, оскіль ки вантаж, зазначений пози вачем у заявці, і вантаж, орган ізацію перевезення якого зд ійснював позивач, перевозив ся одним автотранспортним з асобом.

Рішенням господарського с уду м. Києва від 30.09.2011р. у справі № 24/292 позовні вимоги задоволено частково. Стягнуто з фізично ї особи-підприємця ОСОБА_6 на користь фізичної особи-пі дприємця ОСОБА_7 17 372,00 грн. о сновної заборгованості, 434,30 грн. - інфляційних втра т, 132,79 грн. - відсотків річних, 179,39 грн. державного мита та 220,69 г рн. витрат на інформаційно-те хнічне забезпечення судовог о процесу. У задоволенні іншо ї частини позову щодо стягне ння пені у розмірі 1 065, 00 грн. ві дмовлено.

Встановивши, що на підставі заявки №4 від 17.01.2011р. позивач зді йснив перевезення вантажу ав томобільним транспортом за м аршрутом Німеччина - Україн а, а відповідач, прийнявши над ані послуги з перевезення, св оїх зобов' язань щодо оплат и наданих послуг не виконав, м ісцевий господарський суд ді йшов до висновку, що дії сторі н по справі та складені ними д окументи підтверджують дося гнення позивачем та відповід ачем домовленості про встано влення відносин перевезення (правочин).

Поряд з цим місцевий господ арський суд не погодився з по зивачем щодо моменту, з якого у відповідача виник обов' я зок сплатити кошти перевізни ку за здійснене тим перевезе ння.

За висновком суду першої ін станції, строк виконання бор жником грошового зобов' яза ння не був встановлений. Отже , перебіг такого строку слід о бчислювати з урахуванням пре тензії за вих.№004, в якій містит ься вимога про повернення од ержаної попередньої оплати, датованої 01.03.2011р., положень ст.530 ЦК України, за якою боржник зо бов' язаний повернути борг н апротязі 7 днів з моменту пред ' явлення йому вимоги, додав ши до цього строку термін пош тового обігу.

Дійшовши таких висновків, суд першої інстанції поклав на відповідача відповідаль ність за порушення грошовог о зобов' язання і стягнув зб итки від інфляційних втрат т а 3 відсотки річних за 93 дні за п еріод з 29.03.2011р. по 29.06.2011р. Відмовляю чи у стягненні нарахованої п озивачем пені, господарський суд виходив з відсутності мі ж сторонами письмової угоди щодо неустойки.

Не погоджуючись з висновка ми та мотивами прийнятого го сподарським судом рішення, в ідповідач (підприємець ОСО БА_6) звернувся з апеляційно ю скаргою до Київського апел яційного господарського су ду, у якій просив прийнятий го сподарським судом судовий ак т скасувати та прийняти нови й про відмову позивачу у задо воленні його вимог до відпов ідача повністю.

Апеляційна скарга умотиво вана неповним з' ясування су дом обставин справи, невідпо відністю висновків, які місц евий господарський суд визна в встановленими, обставинам справи, невірним застосуванн ям норм матеріального та про цесуального права. Так, апеля нт вказував на невірну право ву оцінку, надану судом першо ї інстанції, доказам у справі , у результаті чого судом зроб лено безпідставний висновок про виникнення між сторонам и зобов' язань з перевезення вантажу. До того ж, апелянт за значав, що перевезення ванта жу відбувалося за допомогою експедиторської компанії ПП «Шенген Транс», з якою був укладений договір. За ви сновком апелянта, позивач не довів здійснення ним переве зення вантажу, адже у міжнаро дній товарно-транспортній н акладній перевізником визна чена інша особа - ПП «Клінкер АВС».

Поряд з апеляційною скарго ю апелянтом подане клопотанн я про поновлення пропущеного з поважних причин строку апе ляційного оскарження судов ого рішення.

Ухвалою Київського апеляц ійного господарського суду в ід 14.11.2011р. №24/292 (колегія суддів у с кладі: головуючий суддя - Кр опивна Л.В. (доповідач), судді: П оляк О.І., Рудченко С.Г.) відновл ено пропущений строк на апел яційне провадження, апеляцій ну скаргу прийнято до провад ження, судовий розгляд справ и призначено на 28.11.2011р.

У зв' язку з перебуванням с удді Рудченка С.Г. у відпустц і у період з 28.11.2011р. по 02.12.2011р. розпо рядженням від 25.11.2011р. №01-23/3/1 секр етаря судової палати з розгл яду справ у спорах між господ арюючими суб' єктами Київс ького апеляційного господар ського суду внесено зміни до складу суду, суддю Рудченка С .Г. замінено суддею Буравльов им С.І.

Ухвалою Київського апеляц ійного господарського суду від 28.11.2011р. у справі №24/292 до участ і у справі залучено у процесу альному статусі третьої осо би без самостійних вимог на п редмет спору на стороні відп овідача Приватне підпр иємство «Шенген Транс», у зв' язку з чим розгляд справи від кладався до 14.12.2011р.

У зв' язку з хворобою судді Буравльова С.І. розпорядженн ям від 14.12.2011р. № 01-23/3/1 секретаря су дової палати з розгляду спра в у спорах між господарюючим и суб' єктами Київського апе ляційного господарського су ду внесено зміни до складу с уду, суддю Буравльова С.І. замі нено суддею Рудченком С.Г.

У ході розгляду справи за н аслідком оцінки пояснень пр едставника позивача та резу льтатом огляду поданих ним доказів у судової колегії в иникла необхідність залуч ити до участі у справі у проц есуальному статусі третьої о соби без самостійних вимог н а предмет спору на стороні по зивача ФОП ОСОБА_5, у зв' я зку з чим розгляд справи відк ласти до 26.12.2011р.

У судовому засіданні 26.12.2011р. з а клопотанням сторін, які взя ли участь у розгляді справи, сторони заявили про відкладе ння розгляду спору та продо вження строку розгляду справ и на 15 днів у зв' язку з необхі дністю ознайомитися з подан ими суду апеляційної інстанц ії письмовими поясненнями т ретіх осіб та приєднаними до них доказами. Крім того, судов а колегія визнала необхідн им витребувати від позивача оригінал заявки, направленої ним ФОП ОСОБА_5 на перевез ення вантажу по маршруту Ні меччина-Україна, а у ФОП ОСО БА_5: примірник провізних до кументів, супроводжуючих ван таж і належних йому за законо давством як перевізнику.

Розгляд справи відкладено до 16.01.2012р.

Позивач у відзиві та письмо вих поясненнях на апеляційн у скаргу просив рішення госп одарського суду залишити бе з змін, а у задоволенні апеляц ійної скарги відмовити. Спро стовуючи доводи апеляційної скарги, у своїх поясненнях а пеляційному суду позивач заз начав, що ознайомившись із ро зміщеною на сайті у мережі Ін тернет заявкою відповідача, прийняв її умови та приступи в до пошуку перевізника, і зго дом на підставі укладеного з перевізником договору орган ізував перевезення вантажу, вказаного у заявці,

Що ж до доводів апелянта пр о те, що перевізником у подан их позивачем документах вка зано ПП «Клінкер АВС», позива ч пояснив, що автомобіль, який перевозив вантаж, належав на праві власності ФОП ОСОБА_ 5 і на час перевезення лише т имчасово був зареєстрованим за ПП «Клінкер АВС», про що св ідчить окреме транспортне за мовлення, підписане між ФОП ОСОБА_7 та ФОП ОСОБА_5 і з яким позивач здійснював розр ахунки за виконане перевезен ня.

З пояснень третьої особи - П П «Шенген Транс» випливало, щ о саме воно, запропонувавши в ідповідачу більш вигідні умо ви, ніж позивач, організувало перевезення вантажу, завант аживши його в автомобіль пор яд з вантажем, який супроводж ував позивач.

Заперечуючи доводи апелян та про наявність між ним та ПП «Шенген Транс» договірних в ідносин та спростовуючи з ць ого приводу доводи ПП «Шенген Транс», позивач вказ ував, що не являвся компанією , яка супроводжує вантажі.

Поряд з цим позивач визнава в, що у відносинах із ФОП ОСО БА_5, який на час здійснення перевезення орендував автом обіль, належний ПП «Клінкер А ВС» на підставі договору оре нди, і за допомогою якого зді йснювалося перевезення вант ажу, визначеного у заявці від повідача, виступав у якості експедитора, тоді як ОСОБА _5 - виконавцем за договором про виконання перевезення вантажу автотранспортом.

Розглянувши доводи апеляц ійної скарги, перевіривши ма теріали справи, дослідивши д окази, проаналізувавши на пі дставі встановлених фактичн их обставин справи правильні сть застосування судом першо ї інстанції норм чинного зак онодавства, Київський апеляц ійний господарський суд вваж ає, що апеляційна скарга підл ягає задоволенню з наступни х підстав.

Відповідно до ст.101 ГПК Украї ни апеляційний господарськи й суд не зв' язаний доводами апеляційної скарги і переві ряє законність і обґрунтован ість рішення місцевого госпо дарського суду у повному обс язі.

Підставами майнових вимог до відповідача, як випливає з позовної заяви, були вказані обставини здійснення ФОП О СОБА_7 міжнародного переве зення вантажу за маршрутом Н імеччина-Україна.

При цьому маршрут перевезе ння, дата відвантаження, найм енування ватажу, тип та об' є м автомобіля, адреса заванта ження та розвантаження, особ ливі умови, сума фрахту, прові зні документи, відповідало з аявці, яка була розміщена від повідачем у пошуковій систем і Інтернету на сайті «Ларді-т ранс» 17.01.2011р.

Посилаючись на складені ни м акт виконаних робіт, рахуно к-фактуру, копію попередньог о повідомлення митниці, що пі дтверджує доставку вантажу в митницю призначення, та на в чинення на думку позивача, мі ж ним та відповідачем правоч ину з перевезення вантажу, шл яхом факсового обміну взаєм опідписаних заявок, позивач вважав, що йому належить прав о вимагати від відповідача с плати у примусовому порядку заборгованості за виконане п озивачем перевезення, мотиву ючи ці твердження тим, що досу дове врегулювання спору резу льтатів не дало.

Правовими підставами позо ву визначені положення ст.ст . 909, 920 ЦК України.

Утім, судова колегія не може визнати позивача у спірних п равовідносин перевізником , а відповідача - відправнико м у розумінні ст.909 Цивільного кодексу України з усіма прав овими наслідками, які з цього випливають.

Відповідно до ст.909 Цивільно го кодексу України, за догово ром перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов' язується доставити довірени й їй другою стороною (відправ ником) вантаж до пункту призн ачення та видати його особі, я ка має право на одержання ван тажу (одержувачеві), а відправ ник зобов' язується сплатит и за перевезення вантажу вст ановлену плату. Укладення до говору перевезення вантажу п ідтверджується складенням т ранспортної накладної (конос амента або іншого документа, встановленого транспортним и кодексами (статутами).

Перевезення вантажу, яке є п редметом спору у даній справ і, за своєю правовою природою є міжнародним перевезенням вантажу автомобільним транс портом.

Пунктом 1 ст. 9 Конвенції про д оговір міжнародного автомоб ільного перевезення вантажі в встановлено, що накладна, та к як не доведено протилежног о, є доказом договірних відно син і посвідченням прийняття вантажу перевізником (транс портером).

Конвенція про договір міжн ародного автомобільного пер евезення вантажів закріплює форму міжнародної товарно-т ранспортної накладної (СМR), як а підтверджує факт приймання -передачі вантажу та наявніс ть договірних відносин між п еревізником і вантажовідпра вником (вантажоодержувачем), а також умови перевезення ва нтажу на основі положень Кон венції .

Відповідно до ст.4 та ст.5 Конв енції про договір міжнародно го дорожнього перевезення ва нтажів договір перевезення в становлюється накладною. Нак ладна складається в 3 оригіна льних примірниках, підписани х відправником і перевізнико м (транспортером), при цьому ці підписи можуть бути надруко ваними або замінені штемпеля ми відправника і перевізника (транспортера), якщо це допуск ається законодавством країн и, в якій складена накладна. Пе рший примірник накладної пер едається відправнику, другий супроводжує вантаж, а третій зберігається перевізником ( транспортером).

За умовами заявки, розміщен ої відповідачем у пошуковій системі Інетернету, розрахун ки за перевезення здійснюють ся впродовж трьох-чотирьох б анківських днів з моменту на дання оригіналу СMR, рахунку-фа ктури, акту виконаних робіт, п одаткової накладної, кальку ляції транспортних витрат.

Судовою колегією встановл ено і не заперечувалося стор онами, що позивач, з доводами я кого погодився місцевий госп одарський суд, роздрукував р озміщену відповідачем у мере жі Інтернет заявку і зазначи в себе у ній в якості перевіз ника.

Між тим з пояснень сторін та залучених до участі у справі осіб, судова колегія прийшла до висновку, що характером ді яльності у спірних правовід носинах як відповідача, так і позивача було надання послу г з експедирування.

Правовідносини, які виника ють з договору транспортного експедирування, не є тотожни ми правовідносинам, які вини кають з договору перевезення , адже експедитор за доручен ням клієнта і за його рахунок надає послуги, пов' язані з перевезенням і спрямовані н а його організацію та забезп ечення.

Згідно зі ст.1 Закону Україн и від 01.07.2004р. №1955-15 «Про транспортн о-експедиторську діяльність » транспортно-експедиторськ а послуга - робота, що безпосер едньо пов' язана з організац ією та забезпеченням перевез ень експортного, імпортного, транзитного або іншого вант ажу за договором транспортно го експедирування; експедито р є суб' єктом господарюванн я, який за дорученням клієнта та за його рахунок виконує аб о організовує виконання тран спортно-експедиційних послу г, визначених договором тран спортного експедирування, а транспортно-експедиторсько ю послугою є робота, що безпос ередньо пов' язана з організ ацією та забезпеченням перев езень.

Питання укладення договор у транспортного експедирува ння визначено також в ст.929 Цив ільного кодексу України .

За змістом частини першої цієї статті, за договором тра нспортного експедирування о дна сторона (експедитор) зобо в' язується за плату і за рах унок другої сторони (клієнта ) виконати або організувати в иконання визначених договор ом послуг, пов' язаних з пере везенням вантажу. Умови дого вору транспортного експедир ування визначаються за домов леністю сторін, якщо інше на в становлено законом, іншими н ормативно-правовими актами ( частина 3 ст.929 ЦК України).

Види транспортно - експедиц ійних послуг наведені у ст.8 За кону України «Про транспорт но-експедиторську діяльніст ь», а умова про вид послуг експ едитора є істотною умовою до говору транспортного експе дирування.

Розглянувши спір, суд першо ї інстанції зазначені вимоги законів не врахував. Усупере ч вимогам ст.43 ГПК України суд не встановив обставин, які ма ють істотне значення для пра вильного вирішення спору, ад же не звернув уваги на відсут ність у матеріалах справи мі жнародної товарно-транспорт ної накладної, у якій ,в якості перевізника , була би вказан а ФОП ОСОБА_7

Між тим, інші, наявні у справ і, документи, які знаходилися у розпорядженні суду першої інстанції, але були залишені ним без належної правової оц інки (а.с.37,70), свідчать, що переві зником вантажу у міжнародном у сполученні у спірних право відносинах виступав не поз ивач, чи ФОП ОСОБА_5 або П П «Шенген Транс», а ПП «Клінк ер АВС», м. Хмельницький.

Жоден із учасників процесу не надав суду апеляційної ін станції оригіналу СMR, тертій примірник якої в силу положе нь Конвенції має зберігатися перевізником (транспортеро м).

Процесуальний закон (ст.ст. 4-3, 33, 34 ГПК України) покладає тяг ар доведення обставин, на які посилається позивач як на пі дставу своїх вимог на нього.

При цьому зміна підстав поз ову можлива лише до початку р озгляду справи по суті (ст.22 Г ПК України).

Позивач не змінив підстав п озову і їх не переконливість перед судом не довів.

Доводи сторін, які пов' яза ні з дійсними правовідносина ми між сторонами, зокрема, щод о транспортного експедирува ння, предметом дослідження у даній справі не являються, а дже позивач на такі обставин и як на підставу своїх вимог д о відповідача не посилався, а упродовж перегляду справи судом апеляційної інстанції навіть заперечував.

Обґрунтованим визнається рішення суду, в якому повно ві дображені обставини, що мают ь значення для справи, виснов ки суду про встановлені обст авини і правові наслідки є ви черпними, відповідають дійсн ості і підтверджуються досто вірними доказами, досліджени ми в судовому засіданні.

Прийняте 30.09.2011р. і оскаржене відповідачем судове рішенн я у даній справі цим вимогам н е відповідає, а тому підлягає скасуванню за невідповідні стю висновків, які суд визнав встановленими, фактичним об ставинам справи.

Отож, недоведеність позива чем належними та допустими ми доказами того, що у спірн их правовідносинах діяв як п еревізник, внаслідок чого у н ього виникло право на отри мання плати за перевезення в ід відповідача, є підставою для прийняття за результатам и повторного розгляду справи нового рішення по справі пр о відмову позивачу у задовол енні його позову повністю у з аявленій сумі.

У зв' язку з цим судом апеля ційної інстанції здійснюєть ся новий розподіл судових в итрат за розгляд справи у суд і першої інстанції з покладе нням таких на позивача у спра ві.

Судовий збір, сплачений апе лянтом за розгляд апеляційно ї скарги, покладається відп овідно до ст.49 ГПК України на п озивача у справі.

Керуючись ст.ст. 12, 33, 34, 43, 49 , 99, 101, 103-105 Господарського процес уального кодексу України, Ки ївський апеляційний господа рський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Фізично ї особи-підприємця ОСОБА_6 на рішення господарського с уду м. Києва від 30.09.2011р. у справі № 24/292 задовольнити.

2. Рішення господарського су ду м. Києва від 30.09.2011р. у справі №2 4/292 скасувати.

3. Прийняти нове судове ріше ння.

Відмовити у задово ленні вимог Фізичної особи-п ідприємця ОСОБА_7 до Фізич ної особи-підприємця ОСОБА _6 про стягнення 19 183,00 грн. пов ністю.

4. Стягнути із Фізичної особ и-підприємця ОСОБА_7 (АДР ЕСА_2, ідентифікаційний ном ер НОМЕР_1) на користь Фізи чної особи-підприємця ОСОБ А_6 (03115, АДРЕСА_1, ідентифік аційний номер НОМЕР_2) суд овий збір за розгляд справи у суді апеляційної інстанції у розмірі 95,00 грн.

5. Доручити Господарському с уду м. Києва видачу наказу.

6. Матеріали справи №24/ 292 повернути місцевому госпо дарського суду.

Постанова набирає законно ї сили з дня її прийняття та мо же бути оскаржена у касаційн ому порядку протягом 20 днів.

Головуючий суддя Кропивна Л.В.

Судді Рудченко С.Г.

По ляк О.І.

СудКиївський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення16.01.2012
Оприлюднено24.01.2012
Номер документу20992884
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —24/292

Судовий наказ від 30.03.2012

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Н.В.

Судовий наказ від 30.03.2012

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Н.В.

Рішення від 16.03.2012

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Н.В.

Ухвала від 06.03.2012

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Н.В.

Ухвала від 07.02.2012

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Н.В.

Ухвала від 16.01.2012

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Н.В.

Ухвала від 16.01.2012

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Н.В.

Ухвала від 13.12.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Н.В.

Постанова від 16.01.2012

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Кропивна Л.В.

Ухвала від 31.10.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні