Рішення
від 16.01.2012 по справі 20/5009/7088/11
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи < Текст >

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Запорізької області

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16.01.12 С права № 20/5009/7088/11

Суддя Гандюкова Л.П.

м. Запоріжжя

За позовом Прокурора Ж овтневого району м. Запоріжж я (69002, м. Запоріжжя, вул.Гоголя ,74) в інтересах держави в осо бі органу, уповноваженого зд ійснювати відповідні функці ї в спірних правовідносинах -

Позивач: Управління Дер жавного комітету України по земельних ресурсах у м.Запор іжжя Запорізької області (69037, м.Запоріжжя, вул. Зелінсько го, 3)

до відповідачів: 1.Запор ізької міської ради (690105, м. За поріжжя, пр.Леніна, 206)

2. Товариства з обмежено ю відповідальністю “Укрбудс ервіс Компані” (69035, м.Запорі жжя, вул.40 років Радянської Ук раїни, 66; фактична адреса: м.Зап оріжжя, вул. Панфіловців, 7)

Третя особа, яка не заявля є самостійних вимог на предм ет спору на стороні відповід ача-1: Приватне акціонерне товариство “Запорізький еле ктровозоремонтний завод” (69095, м. Запоріжжя, вул. Залізнич на, 2)

про визнання недійсним та скасування рішення Запор ізької міської ради №45/69, визна ння недійсним договору оренд и землі від 01.12.2008р. (реєстраційн ий запис №040926100333 від 06.03.2009 р.)

Суддя Гандюкова Л.П.

Представники сторін:

Від прокурора - Дяд юшева К.Є. (посвідчення № 170);

Від позивача - О СОБА_1. (дов. № 12-03/1241 від 05.10.2011 р.);

Від відповідача-1 - ОСОБА_2 (дов. № 01-38/2295 від 27.12.2010 р.) ;

Від відповідача-2 - ОСО БА_3 (дов. б/н від 22.12.2011 р.);

Від третьої особи - ОСОБА_4 (дов. №13 від 03.01.2012 р.)

СУТЬ СПОРУ:

Заявлений позов п ро визнання недійсним та ска сування рішення Запорізької міської ради від 30.07.2008р. № 45/69 “Про передачу в оренду ТОВ “Укрбу дсервіс Компані” земельної д ілянки по вул. Комунарівські й/вул. Залізничній для розташ ування житлового комплексу” ; визнання недійсним договор у оренди землі від 01.12.2008р., уклад еного між Запорізькою місько ю радою та ТОВ “Укрбудсервіс Компані”, який зареєстрован о у Запорізькій регіональній філії ДП “Центр державного з емельного кадастру при Держа вному комітеті України по зе мельних ресурсах”, про що у Де ржавному реєстрі земель вчин ено запис від 06.03.2009р. № 040926100333.

Ухвалою господарського суду від 03.11.2011р. позовна заява п рийнята до розгляду, порушен о провадження у справі № 20/5009/7088/11 , судове засідання призначен о на 05.12.2011р. Ухвалою суду від 05.12.201 1р. на підставі ст.27 ГПК України до участі у справі залучено П АТ “Запорізький електровозо ремонтний завод” в якості тр етьої особи, яка не заявляє са мостійних вимог на предмет с пору на стороні відповідача- 1, на підставі ст. 77 ГПК України розгляд справи відкладено на 22.12.2011 р.

Ухвалою суду від 22.12.2011р. у поря дку ч.3 ст.69 ГПК України за спіль ною заявою прокурора та пози вача строк вирішення спору у справі продовжено на 15 днів, р озгляд справи відкладено на 16.01.2012р.

16.01.2012р. справу розглянуто, ого лошено вступну та резолютивн у частини рішення.

Прокурор та позивач підтри мали позовні вимоги, викладе ні у позовній заяві, які мотив овані наступним. Рішення Зап орізької міської ради від 30.07.20 08р. №45/69, яким затверджено проек т землеустрою щодо відведенн я земельної ділянки, яка пере буває у комунальній власност і, та передано її в оренду відп овідачу для розташування жит лового комплексу прийнято з порушенням земельного закон одавства. Так, в порушення вим ог ст.124 Земельного кодексу Ук раїни та ст.16 Закону України “ Про оренду землі” земельна д ілянка передана в оренду без проведення земельних торгів (аукціону). Відповідно до висн овку державної землевпорядн ої експертизи №2417 від 27.06.2008р., зем левпорядна документація по з азначеній земельній ділянці не відповідає вимогам чинно го законодавства України, ос кільки надання земельних діл янок, що перебувають у держав ній або комунальній власност і, повинно відбуватись відпо відно до вимог ст.214 Земельног о кодексу України та ст.16 Зако ну України “Про оренду землі ” із змінами, внесеними Закон ом України №309-VІ від 03.06.2008р., а саме : виключно на аукціонах. З огля ду на це, оспорюване рішення м іської ради є незаконним та п ідлягає скасуванню, а укладе ний на підставі нього догові р оренди землі - визнанню не дійсним, адже проектна докум ентація із землеустрою не ві дповідає вимогам ч.6 ст.123 Земел ьного кодексу України. Оскіл ьки рішення міської ради від 30.07.2008р. №45/69 прийнято з численним и порушеннями земельного зак онодавства, договір оренди з емлі слід вважати укладеним без достатніх на те підстав, п ередбачених ст.ст.116, 123, 124 Земель ного кодексу України, що в сво ю чергу є підставою для визна ння його недійсним на підста ві ст.215 ЦК України та ст.15 Закон у України “Про оренду землі” . На підставі викладеного, ч.2 с т.121 Конституції України, ст.36-1 З акону України “Про прокурату ру”, ст.ст.15, 16 Закону України “П ро оренду землі”, ст.ст.116, 123, 124 Зе мельного кодексу України, ст .215 ЦК України прокурор та пози вач просять задовольнити по зов.

Відповідач-1 - Запорізька м іська ради по суті спору нада ло письмове пояснення, в яком у зазначила, що приймаючи до у ваги викладені у позовній за яві аргументи, наведені за ре зультатами проведеної проку рорської перевірки, щодо пор ушення вимог земельного зако нодавства при передачі земел ьної ділянки в оренду, а саме: без проведення відповідних т оргів, погоджується з позовн ими вимогами та не заперечує проти їх задоволення.

Відповідач-2 проти позову за перечив, вважає, що ТОВ “Укрбу дсервіс Компані” отримало зе мельну ділянку для будівницт ва житлового комплексу, який є об' єктом соціального при значення, а відтак земельна д ілянка під його розташування передана в оренду без провед ення аукціону в повній відпо відності до законодавства Ук раїни, діючого на момент вине сення оспорюваного рішення м іської ради. Так, ТОВ “Укрбудс ервіс Компані” згідно з ст.16 З акону України “Про оренду зе млі” звернулося до міської р ади з заявою про виділення зе мельної ділянки під проектув ання і розміщення житлового комплексу. Протягом червня - жовтня 2005 року було отримано з году ВАТ “Запорізький електр овозоремонтний завод” на вил учення 0,2 га земельної ділянк и, позитивні висновки: Запорі зької обласної інспекції по охороні пам' яток історії ку льтури про резервування земе льної ділянки, санітарно-епі деміологічної станції м.Запо ріжжя на розміщення об' єкт а та узгодження проектно-пош укових робіт, державного упр авління екології та природни х ресурсів у Запорізькій обл асті про погодження вибору з емельної ділянки, Запорізько го міського управління земел ьних ресурсів про погодження місця розташування житловог о комплексу, комісією Запорі зької міської ради проведено відбір земельної ділянки та затверджено відповідний акт . Рішенням Запорізької міськ ої ради №24 від 30.11.2005р. надано дозв іл на розробку проекту відве дення земельної ділянки, ріш енням №15/18 від 23.12.2005р. затверджен о матеріали погодження місця розташування житлового комп лексу. 13.04.2006р. виконавчим коміте том Запорізької міської ради видано Акт №535 резервування з емельної ділянки на проведен ня проектно-вишукувальних ро біт. Протягом 2006 року отримано технічні умови та висновки н а проектування розміщення жи тлового комплексу. 09.02.2007р. був о триманий висновок Запорізьк ого міського управління земе льних ресурсів про передачу в оренду земельної ділянки п ід розміщення комплексу. Отж е, ТОВ “Укрбудсервіс Компані ” провело усі необхідні підг отовчі роботи для оформлення питання землекористування. Статтею 124 Земельного кодексу України (в редакції станом на 04.06.2008р.) встановлено, що набуття права на оренду земельних ді лянок державної комунальної власності під об' єкти соці ального призначення, будівни цтво соціального і доступног о житла відбувається без про ведення аукціону. ТОВ “Укрбу дсервіс Компані” отримало зе мельну ділянку саме для буді вництва житлового комплексу , який є об' єктом соціальног о призначення. Крім того, ріш енням міської ради №19 від 13.02.2008р . було визначено, що земельні д ілянки, по яких до 01.01.2008р. отрима ні відповідні доручення на п ідготовку землевпорядної до кументації або дозвіл місько ї ради, підготовлені матеріа ли щодо погодження місця роз ташування об' єкту або проек т відведення земельної ділян ки, передаються в оренду у від повідності до норм земельног о законодавства та рішень За порізької міської ради, що ді яли до 01.01.2008р., тобто без проведе ння аукціону. Дане рішення в с удовому порядку не оскаржено , самою радою не скасовано та є чинним. Указом Президента Ук раїни від 21.07.2008р. №639/2008 було зупин ено дію постанови Кабінету М іністрів України від 17.04.2008р. №394 п ро затвердження Порядку пров едення у 2008 році земельних аук ціонів. Таким чином, на момент внесення змін до Закону Укра їни “Про оренду землі” та Зем ельного кодексу України, ТОВ “Укрбудсервіс Компані” було отримано необхідні погоджен ня та висновки. Тобто, до 01 січн я 2008 року було проведено усю не обхідну підготовчу роботу ві дповідно до діючого законода вства для отримання в оренду земельної ділянки під будів ництво житлового комплексу п о вул.Комунарській/ вул.Заліз ничній. Таким чином, рішення м іської ради від 30.07.2008р. №45/69 про пе редачу її в оренду відповіда є вимогам законодавства та п рийнято в межах повноважень міськради. Просить у позові в ідмовити повністю.

Третя особа у своєму письмо вому поясненні зазначила про відсутність документів, на п ідставі яких було прийнято р ішення про припинення ВАТ “З апорізький електровозоремо нтний завод” права постійног о користування на земельну д ілянку, що в тому числі увійшл а до складу спірної земельно ї ділянки, наданої в оренду ві дповідачу-2. Крім того, третя о соба повідомила про зміну на йменування на Приватне акціо нерне товариство “Запорізьк ий електровозоремонтний зав од” із метою приведення діял ьності у відповідність до За кону України “Про акціонерні товариства”, що не є перетвор енням та не потребує застосу вання процедури припинення.

Розглянувши матеріали сп рави, заслухавши пояснення п редставників сторін, прокуро ра, третьої особи, суд

ВСТАНОВИВ:

Рішенням двадцять третьої сесії п' ятого скликання За порізької міської ради від 30.0 7.2008р. №45/69 вирішено:

- затвердити ТОВ “Укрбудсер віс Компані” проект із земле устрою щодо відведення земел ьної ділянки по вул.Комунарі вській/вул.Залізничній. (п.1);

- припинити ВАТ “Запорізьки й електровозоремонтний заво д” право користування земель ною ділянкою площею 0,12 га, що ра ніше надавалася рішенням вик онавчого комітету Запорізьк ої міськради народних депута тів від 26.06.86р. №210/28 для будівницт ва 9-ти поверхового житлового будинку (п.2);

- передати в оренду терміно м на 10 років ТОВ “Укрбудсервіс Компані” земельну ділянку (к адастровий номер 2310100000:01:011:0131) зага льною площею 0,2009 га (землі житл ової забудови з двома та біль ше поверхами) по вул.Комунарі вській/вул..Залізничній для р озташування житлового компл ексу в межах згідно з планом, щ о додається, в тому числі: - пло щею 0,12 га за рахунок земель, пра во користування якими припин яється п.2 даного рішення ВАТ “ Запорізький електровозорем онтний завод”; - площею 0,1486 га за рахунок земель Запорізької міської ради (п.3).

01.12.2008р. на підставі вищезазна ченого рішення між Запорізьк ою міською радою (Орендодаве ць, відповідач-1) та Товариство м з обмеженою відповідальніс тю “Укрбудсервіс Компані” (О рендар, відповідач-2) укладено договір оренди землі, відпов ідно до якого Орендодавець п ередає, а Орендар приймає в ст рокове платне користування в ільну від забудови земельну ділянку загальною площею 0,2009 г а, яка знаходиться: м.Запоріжж я, вул.Комунарівська/вул.Залі знична, для розташування жит лового комплексу. Цільове пр изначення (категорія земель) : землі житлової громадської забудови. Договір укладено н а десять років. (п.п.1,2,3,4,8, 14,15).

У п.17 договору зазначено, що передача земельної ділянки в оренду здійснюється з розро бленням проектної документа ції із землеустрою. Підставо ю розроблення документації є завдання Запорізького міськ ого управління земельних рес урсів.

Згідно з п.39 договір набирає чинності після підписання с торонами та його державної р еєстрації.

Державну реєстрацію догов ору проведено в Запорізькій регіональній філії Державно го підприємства “Центр держа вного земельного кадастру пр и Державному комітеті по зем ельних ресурсах”, про що вчин ено запис у Державному реєст рі земель від 06.03.2009р. №040926100333.

Згідно з умовами п.19 договор у земельна ділянка кадастров ий №2310100000:01:011:0131 загальною площею 0, 2009 га, що знаходиться за адресо ю:м.Запоріжжя, вул.Комунарівс ька/вул.Залізнична, була пере дана в користування орендаря за актом приймання-передачі від 06.03.2009р., який підписаний сто ронами та є невід' ємною час тиною договору.

У листопаді 2011 року прокуро р Жовтневого району м.Запорі жжя звернувся до господарськ ого суду з позовом, за яким пор ушено провадження у даній сп раві, та просить визнати неді йсним та скасувати рішення З апорізької міської ради від 30.07.2008р. №45/69 “Про передачу в оренд у ТОВ “Укрбудсервіс Компані” земельної ділянки по вул.Ком унарівській/вул. Залізничній для розташування житлового комплексу” та визнати недійс ним договір оренди землі від 01.12.2008р., укладений на підставі ц ього рішення між Запорізькою міською радою та ТОВ “Укрбуд сервіс Компані”.

Позовні вимоги мотивовані тим, що в порушення вимог ст.с т.123, 124 Земельного кодексу Укра їни, ст.16 Закону України “Про о ренду землі” рішенням місько ї ради земельну ділянку було передано в оренду без провед ення торгів. Рішення є незако нним і тому підлягає визнанн ю недійсним та скасуванню, а укладений на його підставі д оговір оренди землі - визнан ню недійсним.

Проаналізувавши норми ч инного законодавства, оцінив ши докази у їх сукупності, суд вважає позов таким, що не підл ягає задоволенню на наступни х підставах.

Відповідно до ст.ст.15,16 ЦК Ук раїни кожна особа має право н а захист свого цивільного пр ава у разі його порушення, нев изнання або оспорювання у сп осіб, що встановлений догово ром або законом.

Згідно з п.п.”в”, “г” ч. 3 ст.152 Зе мельного кодексу України спо собом захисту прав на земель ні ділянки є, зокрема, визнан ня угоди недійсною, визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органі в місцевого самоврядування.

Приписами ст.2 Закону Україн и “Про оренду землі” встанов лено, що відносини, пов' язан і з орендою землі, регулюютьс я Земельним кодексом України , Цивільним кодексом України , цим Законом, законами Україн и, іншими нормативно-правови ми актами, прийнятими відпов ідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до ст.3 Земельног о кодексу України, земельні в ідносини регулюються Конст итуцією України, цим Кодексо м, а також прийнятими відпові дно до них нормативно-правов ими актами.

Згідно ст. 14 Конституції Укр аїни, земля є основним націон альним багатством, що перебу ває під особливою охороною д ержави. Право власності на зе млю гарантується. Це право на бувається і реалізується гро мадянами, юридичними особами та державою виключно відпов ідно до закону.

Статтею 13 Конституції Украї ни, визначено, що від імені Укр аїнського народу права власн ика здійснюють органи держав ної влади та органи місцевог о самоврядування в межах, виз начених цією Конституцією.

Відповідно до ст. 142-145 Консти туції України до матеріально ї основи органів місцевого с амоврядування, крім інших об ' єктів, належить земля, упра вління якою здійснюють терит оріальні громади через орган и місцевого самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень.

Відповідно до п.12 розділу Х П ерехідних положень Земельно го кодексу до розмежування з емель державної та комунальн ої власності повноваження що до розпорядження землями (кр ім земель, переданих у приват ну власність, та земель, зазн ачених в абзаці третьому цьо го пункту) в межах населени х пунктів здійснюють відпо відні сільські, селищні, місь кі ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи в иконавчої влади.

Спірна земельна ділянка зн аходиться в межах міста Запо ріжжя, і тому повноваження що до її розпорядження належать Запорізькій міській раді.

Відповідно до ч.1 ст.10 Закон у України “Про місцеве самов рядування в Україні” сільськ і, селищні, міські ради є орган ами місцевого самоврядуванн я, що представляють відповід ні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в ї х інтересах функції і повнов аження місцевого самоврядув ання, визначені Конституцією України, цим та іншими закона ми.

Відповідно до ч.ч.1-3 ст атті 16 Закону України “Про оре нду землі” (в редакції станом на 01.01.2005р., яка не змінювалася до 01.01.2008р.) особа, яка бажає отримат и земельну ділянку в оренду і з земель державної або комун альної власності, подає до ві дповідного органу виконавчо ї влади чи органу місцевого с амоврядування за місцем розт ашування земельної ділянки з аяву (клопотання). Розгляд зая ви (клопотання) і надання зем ельної ділянки в оренду пров одяться у порядку, встановле ному Земельним кодексом Укр аїни. У разі згоди орендодавц я передати земельну ділянку в оренду сторони укладають д оговір оренди землі відповід но до вимог цього Закону.

Матеріали справи свідча ть, що листом вих.№3 від 24.01.2005р. (а.с .76) ТОВ “Укрбудсервіс Компані” звернулося до Запорізької м іської ради щодо виділення з емельної ділянки за адресою: м.Запоріжжя, вул.Комунарівсь ка - вул.Залізнична під прое ктування та розміщення багат офункціонального житлового комплексу. Згідно з листом В АТ “Запорізький електровозо ремотний завод” №1823/06 від 15.06.2005р. ( а.с.77) останнє надало згоду на в илучення земельної ділянки п лощею 0,2 га за вказаною адресо ю для розміщення багатофункц іонального житлового компле ксу.

Протягом 2005 року ТОВ “Укрбуд сервіс Компані” отримало вис новки: №159 від 01.02.2005р. Запорізької обласної інспекції по охоро ні пам' яток історії культур и про резервування земельної ділянки для проектування ба гатофункціонального житлов ого комплексу (а.с.78), №34 від 04.02.2005р . санітарно-епідеміологічної станції м.Запоріжжя на розмі щення об' єкта та узгодження проектно-пошукових робіт (а.с .79), №576/11/14 від 15.02.2005р. Державного упр авління екології та природни х ресурсів у Запорізькій обл асті про погодження матеріал ів вибору земельної ділянки (а.с.80), №7155 від 23.08.2005р. Головного упр авління архітектури та місто будування про узгодження пер ед проектних проробок розташ ування та подальше проектува ння, попереднє погодження мі сця розташування житлового к омплексу (а.с.81, 82), комісією Запо різької міської ради проведе но відбір земельної ділянки та затверджено відповідний а кт (а.с.85). 03.10.2005р. Запорізьким місь ким управлінням земельних ре сурсів видано висновок ОЮ4/6252и (а.с.83) про погодження місця ро зташування житлового компле ксу, дозволено вести його про ектування.

Рішенням двадцять п' ятої сесії Запорізької міської р ади четвертого скликання №24 в ід 30.11.2005р. (а.с.86) ТОВ “Укрбудсерві с Компані” надано дозвіл на п ідготовку матеріалів погодж ення місць розташування об' єкту та згоду на розробку про екту відведення земельної ді лянки з цільовим призначення м для розташування багатофун кціонального житлового комп лексу. Рішенням двадцять сьо мої сесії міської ради №15/18 від 23.12.2005р. (а.с.87) затверджено матері али погодження місця розташу вання житлового комплексу (п .1), погоджено місце розташуван ня (п.2), дозволено вести проект ування житлового комплексу в районі вул.Комунарівська/За лізнична на протязі 1 року на з емельній ділянці (кадастрови й номер 2310100000:01:011:8004) орієнтовною пл ощею 0,2009 га (землі під житловою забудовою) в межах згідно з пл аном (п.3), дозволено розробку п роекту відведення земельної ділянки після затвердження проектно-кошторисної докуме нтації (п.10). 13.04.2006р. виконавчим ко мітетом Запорізької міської ради видано Акт №535 резервува ння земельної ділянки на про ведення проектно-вишукуваль них робіт (а.с.88-89). У подальшому п ротягом 2006 році відповідач-2 от римав технічні умови та експ ертні висновки державних, ко мунальних установ і служб та інших підприємств, необхідн і при проектуванні розміщенн я житлового комплексу (а.с.90-102), в тому числі архітектурно-пла нувальне завдання районного архітектора Головного управ ління архітектури та містоб удування (а.с.97-98).

Управлінням земельних рес урсів у місті Запоріжжя нада но висновок №01-02/908и від 09.02.2007р. (а.а. 103-104) про передачу в оренду ТОВ “ Укрбудсервіс Компані” земел ьної ділянки по вул.Комунарі вській/вул.Залізничній. У мат еріалах справи міститься так ож додаток до вказаного висн овку вих.№ОЮ2/5494и від 17.06.2008р., в яко му зазначено, що відповідно с т.124 Земельного кодексу Україн и можливість відведення земе льної ділянки для розташуван ня житлового комплексу визна ється за умов реалізації пра ва оренди земельної ділянки виключно шляхом проведення аукціону. 27.06.2008р. заступником н ачальника головного управлі ння земельних ресурсів у Зап орізькій області було затвер джено висновок державної зем левпорядної експертизи №2417 (а .с.12).

30.07.2008р. Запорізькою міської радою двадцять третьої сесії п' ятого скликання прийнято рішення №45/69, яке є предметом о скарження у даній справі, зат верджено проект із землеустр ою щодо відведення земельної ділянки та вирішено передат и її в оренду ТОВ “Укрбудсерв іс Компані”.

Оспорюване рішення прийн ято 30.07.2008р., отже вирішуючи спір , суд оцінює його відповідніс ть чи невідповідність стосов но вимог земельного законода вства, яке діяло на момент йог о прийняття.

Відповідно до ст.116 Земельн ого кодексу України (в редакц ії, яка діяла на момент прийня ття рішення - з 04.06.2008р. по 04.10.2008р.) гро мадяни та юридичні особи наб увають права власності та пр ава користування земельними ділянками із земель державн ої або комунальної власності за рішенням органів виконав чої влади або органів місце вого самоврядування в межах їх повноважень, визначених ц им Кодексом.

Відповідно до Земельного кодексу України в редакції З акону №997-V від 27.04.2007, яка діяла з 20.06.2007р. по 01.01.2008р., існувала тіл ьки частина 1 статті 124 в наступ ній редакції: “Передача в оре нду земельних ділянок, що пер ебувають у державній або ком унальній власності, здійснює ться на підставі рішення від повідного органу виконавчої влади або органу місцевого с амоврядування шляхом укладе ння договору оренди земельно ї ділянки.”

Згідно із Законом №107-VI від 28.12.2 007 “Про Державний бюджет Украї ни на 2008 рік та про внесення змі н до деяких законодавчих акт ів України”, який набрав чинн ості з 01.01.2008р., частину першу ста тті 124 Земельного кодексу Укра їни було доповнено частиною другою, статтю 16 Закону Україн и “Про оренду землі” викладе но в іншій редакції. Зазначен і зміни стосувалися порядку передачі земельних ділянок в оренду та мали наступний змі ст: “Набуття права оренди зем ельних ділянок, що перебуваю ть у державній або комунальн ій власності, здійснюється в иключно на аукціонах, крім зе мельних ділянок, на яких розт ашовані об'єкти нерухомого м айна, які перебувають у власн ості громадян і юридичних ос іб і в яких відсутні акції (час тки, паї), що належать державі” . Рішенням Конституційного С уду №10-рп/2008 від 22.05.2008р. (п.5 резолюти вної частини рішення) вказан і зміни визнані неконституці йними та втратили чинність з дня ухвалення Конституційни м Судом України цього Рішенн я.

Таким чином, приписи земель ного законодавства щодо можл ивості надання земельних діл янок державної або комунальн ої власності в оренду виключ но на засадах проведення аук ціону, крім вказаних виключе нь, діяли в період з 01.01.2008р. по 22.05.200 8р., тобто до прийняття 30.07.2008р. Зап орізькою міською радою рішен ня №45/69.

Законом України “Про внесе ння змін до деяких законодав чих актів України” №309-VI від 03.06.200 8р. (набрав чинності з 04.06.2008р.) до с т.124 Земельного кодексу Україн и були внесені зміни, згідно з якими абзац другий частини п ершої ст.124 викладено у такій р едакції: “Набуття права орен ди земельних ділянок, що пере бувають у державній або кому нальній власності, здійснюєт ься виключно на аукціонах (кр ім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухом ого майна, що перебувають у вл асності громадян і юридичних осіб, в яких відсутні акції (ч астки, паї), що належать держав і, набуття права на оренду зем ельних ділянок під об'єкти со ціального призначення, будів ництво соціального і доступн ого житла, використання земе льних ділянок для розробки к орисних копалин та спеціальн ого водокористування відпов ідно до отриманих спеціальни х дозволів (ліцензій), викорис тання релігійними організац іями (під культовими будівля ми), які легалізовані в Україн і).”

Частиною 3 статті 124 Зе мельного кодексу України (в р едакції Закону №309-VI від 03.06.2008р.), в становлено, що передача в оре нду земельних ділянок громад янам і юридичним особам із зм іною їх цільового призначенн я та із земель запасу під забу дову здійснюється за проекта ми відведення в порядку, вста новленому статтями 118, 123 цього Кодексу.

У такій редакції ст.124 Земел ьного кодексу України була ч инна на момент винесення Зап орізькою міською радою оспор юваного рішення від 30.07.2008р. (з 04.06.2 008р. по 14.10.2008р.).

Отже, на момент прийняття ос каржуваного рішення зазначе на норма діяла в редакції, що м ала перелік випадків, в яких п роведення аукціону не вимага лося. Так, зокрема, такими викл юченнями є: набуття права на о ренду земельних ділянок під об'єкти соціального призначе ння, будівництво соціального і доступного житла.

Відповідно до ст.1 Закону Ук раїни “Про житловий фонд соц іального призначення” №3334-IV ві д 12 січня 2006 року, соціальне жит ло - житло всіх форм власнос ті (крім соціальних гуртожит ків) із житлового фонду соціа льного призначення, що безоп латно надається громадянам У країни, які потребують соціа льного захисту на підставі д оговору найму на певний стро к.

Прокурором та позивачем н е доведено, всупереч ст.ст.33.34 Г ПК України, що будівництво жи тлового комплексу на спірній земельній ділянці не віднос иться до будівництва соціаль ного житла.

Із досліджених судом док азів вбачається, що у 2005 році ТО В “Укрбудсервіс Компані” в п орядку ст.123 Земельного кодекс у України було одержано згод у міської ради на розробленн я проекту відведення земельн ої ділянки під забудову, пого джено цей проект з відповідн ими органами, погоджено місц е розташування житлового ком плексу, одержано висновок де ржавної землевпорядної експ ертизи, після чого рішенням З апорізької міської ради від 30.07.2008р. №45/69 затверджений проект із землеустрою щодо відведен ня земельної ділянки та вирі шено передати її в оренду ТОВ “Укрбудсервіс Компані”.

При цьому слід зазначити, що посилання прокурора у позов ній заяві на те, що рішення міс ької ради було винесено за ві дсутності позитивних виснов ків землевпорядної експерти зи, зважаючи на вказані у висн овку №2417 від 27.06.2008р. (а.с.12) наявні не доліки, а отже невідповідніс ть її вимогам законодавства, є безпідставним, оскільки на зворотному боці вказаного в исновку в графі 10 під переліче ними зауваженнями міститься відмітка “Зауваження усунен і” та підпис особи, яка є начал ьником управління земельних ресурсів у м.Запоріжжі Запор ізькій області, скріплений п ечаткою.

14.10.2008р. набрав чинності Зако н України “Про внесення змін до деяких законодавчих акті в України щодо сприяння буді вництву” №509-VI від 16.09.2008р., яким бул о внесено зміни до п.1 розділу X “Перехідних положень” Земе льного кодексу України, згід но з якими пункт 1 доповнено аб зацом третім наступного зміс ту: “У разі прийняття відпові дними органами рішення про п огодження місця розташуванн я об'єкта або про надання дозв олу на розроблення проекту в ідведення земельної ділянки до 1 січня 2008 року передача в ор енду таких земельних ділянок із земель державної та комун альної власності здійснюєть ся без проведення земельн их торгів (аукціонів)”. Дію Закону №509-VI від 16.09.2008р. було встан овлено протягом року з дня на брання ним чинності, а згодом , із змінами, внесеними згідно із Законом №v0949224-10 від 29.06.2010р. - пр отягом двох років.

Відповідно до п.3 Прикінцеви х положень Закону №509-VI від 16.09.2008р . (в редакції, чинній з 14.10.2008р. по 23. 07.2010р.) було встановлено, що прий няті і не виконані до набранн я чинності цим Законом ріше ння відповідних органів вико навчої влади або органів міс цевого самоврядування про по годження місця розташування об'єкта або про надання дозв олу на розроблення проекту в ідведення земельної ділянки зберігають чинність протяго м двох років з дня набрання чинності цим Законом.

Відповідно до ст.58 Конститу ції України закони та інші но рмативно-правові акти не маю ть зворотної дії в часі, крім в ипадків, коли вони пом' якшу ють або скасовують відповіда льність особи.

Згідно з ст.5 ЦК України акти цивільного законодавства ре гулюють відносини, які виник ли з дня набрання ними чиннос ті.

Відповідно до п.34 ст. 26, п.2 ст.77 Закону України “Про мі сцеве самоврядування в Украї ні” питання регулювання земе льних відносин (у тому числі н адання земельної ділянки в о ренду) вирішується на пленар ному засіданні ради - сесії, а спори про поновлення поруш ених прав юридичних і фізичн их осіб, що виникають в резуль таті рішень, дій чи бездіяльн ості органів або посадових о сіб місцевого самоврядуванн я, вирішуються в судовому пор ядку.

Згідно з ч.10 ст.59 Закону Укра їни “Про місцеве самоврядува ння в Україні” акти органів т а посадових осіб місцевого с амоврядування з мотивів їхнь ої невідповідності Конститу ції або законам України визн аються незаконними в судовом у порядку.

Акт державного чи іншого ор гану - це юридична форма ріш ень цих органів, тобто офіцій ний письмовий документ, який породжує певні правові насл ідки, спрямований на регулюв ання тих чи інших суспільних відносин і має обов' язкови й характер для суб' єктів ци х відносин. Акти ненормативн ого характеру (індивідуальні акти) породжують права і обов ' язки тільки у того суб' єк та (чи визначеного ними певно го кола суб' єктів), якому вон и адресовані.

Відповідно до п.2 Роз' яснення Президії Вищого арбі тражного суду України від 26.01.20 00 року № 02-5/35 “Про деякі питання практики вирішення спорів, п ов' язаних з визнанням недій сними актів державних чи інш их органів” підставами для в изнання акта недійсним є нев ідповідність його вимогам чи нного законодавства та/або в изначеній законом компетенц ії органу, який видав цей акт.

З урахуванням вищевикла деного, суд приходить до висн овку, що прийняте 30.07.2008р. Запорі зькою міською радою рішення №45/69 “Про передачу в оренду ТОВ Укрбудсервіс Компані” земел ьної ділянки по вул.Комунарі вській/вул.Залізничній для р озташування житлового компл ексу” без проведення аукціон у (торгів), відповідало вимога м законодавства, що підлягає застосуванню при його оцінц і.

Крім того, суд бере до ува ги наступне.

Обов' язковою умовою в изнання акта недійсним є так ож порушення у зв' язку з при йняттям відповідного акта пр ав та охоронюваних законом і нтересів підприємства чи орг анізації - позивача у справі .

Прокурор, звертаючись до су ду в інтересах держави в поря дку ст.36-1 Закону України “Про п рокуратуру”, зазначив позива чем Управління Державного ко мітету України по земельних ресурсах у м.Запоріжжя Запор ізької області.

Статтею 19 Конституції Укра їни встановлено, що органи де ржавної влади та органи місц евого самоврядування, їх пос адові особи зобов' язані дія ти лише на підставі, в межах по вноважень та у спосіб, що пере дбачені Конституцією та зако нами України.

Згідно з ст.16 Закону України “Про охорону земель ” до повноважень центральног о органу виконавчої влади з п итань земельних ресурсів у г алузі охорони земель належат ь, зокрема, здійснення держав ного контролю за використанн ям та охороною земель.

Відповідно до ст.6 Закону України “Про державний конт роль за використанням та охо роною земель” до повноважень спеціально уповноваженого о ргану виконавчої влади з пит ань земельних ресурсів у сфе рі державного контролю за ви користанням та охороною земе ль, зокрема, належить:

а) здійснення державного ко нтролю за використанням та о хоронною земель у частині: до держання органами державної влади, органами місцевого са моврядування, юридичними та фізичними особами вимог зако нодавства України та встанов леного порядку набуття і реа лізації права на землю; додер жання вимог земельного закон одавства в процесі укладення цивільно-правових угод, пере дачі у власність, надання у ко ристування, у тому числі в оре нду, вилучення (викупу) земель них ділянок;

б) внесення до органів викон авчої влади або органів місц евого самоврядування клопот ань щодо: приведення у відпов ідність із законодавством пр ийнятих ними рішень з питан ь регулювання земельних відн осин, використання та охорон и земель.

У матеріалах справи відсут ні будь-які докази фіксації у повноваженим органом з момен ту прийняття Запорізькою міс ькою радою спірного рішення та укладення договору поруше нь земельного законодавства та видання міській раді прип ису про їх усунення.

Рішення компетентного орг ану по надання землі в оренду та відповідний договір орен ди земельної ділянки є пов' язаними юридичними фактами і являють собою господарські правовідносини, в які Держко мзем не має права втручатися інакше, як у встановленому за конодавством порядку у разі порушення земельного законо давства. Однак, жодного поруш ення земельного законодавст ва уповноваженим органом, то бто Держкомземом, ніяким чин ом зафіксовано не було.

Положенням про Державний к омітет України із земельних ресурсів, затвердженим поста новою КМУ №224 від 19.03.2008р., також пе редбачено, що останній відпо відно до покладених на нього завдань порушує в установле ному законодавством порядку клопотання про зупинення ді ї або скасування актів місце вих держадміністрацій та орг анів місцевого самоврядуван ня з питань, що належать до йог о компетенції, а також про при тягнення осіб, винних у поруш енні земельного законодавст ва, до передбаченої законом в ідповідальності (п.п.41 пункту 4 Положення).

Із наведеного слідує, що сам е у такий спосіб повинен діят и Дрежкомзем (його управлінн я). Вищезазначеними норматив ними актами управлінню Держк омзему не надано право зверт атися до суду з позовом про ви знання рішень органів місцев ого самоврядування недійсни ми. Такі дії з боку управління є втручанням в господарську діяльність Запорізької місь кої ради щодо права останньо ї розпоряджатися землями, що розташовані на її території . Якщо власник землі вважає, що його права порушені, він не по збавлений права подати позов до суду на захист свого права . Аналогічна правова позиція викладена в постановах Вищо го господарського суду Украї ни від 20.12.2011р. у справі №5002-19/6045-2010, від 27.12.2011р. у справі №5002-2/1573.1-2011.

Із урахуванням викладеног о, у письмовому поясненні ПАТ “Запорізький електровозоре монтний завод”, яке залучено до участі у справі в якості тр етьої особи без самостійних вимог і якому рішенням, що оск аржується, було припинено пр аво користування земельною д ілянкою, яка увійшла до склад у ділянки, переданої цим ріше нням в оренду, це саме стосує ться і прав останнього.

Відповідно до положень ст.1 ГПК України право на звернен ня до господарського суду по в' язано з наявністю порушен их або оспорюваних прав і охо ронюваних законом інтересів . Прийняття спірного рішення жодним чином не впливає на ви никнення, зміну чи припиненн я прав та обов' язків позива ча. Прокурором не надано жодн их належних та допустимих до казів порушення, у зв' язку з прийняттям оскаржуваного рі шення та укладенням спірного договору оренди, інтересів д ержави в особі управління Де ржавного комітету України п о земельних ресурсах у місті Запоріжжя.

Право оренди землі офор мляється договором, який ре єструється відповідно до зак ону (ч.5 ст.126 Земельного кодексу України).

Згідно з ст.6 Закону Україн и “Про оренду землі” (в редакц ії, яка діяла на момент укладе ння оспорюваного договору ор енди землі - з 04.10.2008р. по 09.07.2009р.) ор ендарі набувають права оренд и земельної ділянки на підст авах і в порядку, передбачени х Земельним кодексом України , Цивільним кодексом України , Господарським кодексом Укр аїни, цим та іншими законами У країни і договором оренди зе млі. У разі набуття права орен ди земельної ділянки на конк урентних засадах підставою д ля укладення договору оренди є результати аукціону.

01.12.2008р. на підставі рішення Запорізької міської ради №45/6 9 від 30.07.2008р. між Запорізькою міс ькою радою та ТОВ Укрбудсерв іс Компані” був укладений до говір оренди землі та 06.03.2009р. за реєстровано його у Запорізьк ій регіональній філії Держав ного підприємства “Центр дер жавного земельного кадастру при Державному комітеті Укр аїни по земельних ресурсах” за №040926100333. Слід зазначити, що Ак т визначення меж земельної д ілянки в натурі (на місцевост і) від 08.09.2008р. (а.с.19), який є невід' ємною частиною договору, був погоджений та підписаний з б оку Управління земельних рес урсів у місті Запоріжжі в осо бі заступника начальника цьо го управління. Відповідно до змісту цього акту претензій з боку присутніх представни ків не надійшло.

Відповідно до п.3.4.9 Рекоменда цій президії Вищого господар ського суду України від 02.02.2010р. №04-06/15 “Про практику застосуван ня господарськими судами зем ельного законодавства” для п равильного вирішення спору п ро визнання недійсним догово ру суттєве значення має з' я сування правового режиму спі рної земельної ділянки та до тримання сторонами порядку ї ї передачі в оренду відповід но до вимог статей 84, 118, 123, 124 Земел ьного кодексу України з урах уванням необхідності, у певн их випадках, дотримання поря дку її вилучення. З огляду на ц е, судам потрібно встановлюв ати наявність повноважень у відповідної ради у вирішенні питання щодо затвердження п роекту відведення і передачі спірної земельної ділянки в оренду, а отже й підставність укладення спірного договору . У вирішенні спорів відповід ної категорії необхідно з' я сувати наявність на момент у кладення спірного договору о ренди рішення органу виконав чої влади про надання дозвол у на розроблення проекту від ведення земельної ділянки, о скільки його відсутність суп еречить вимогам пункту 5 част ини 4 статті 15 Закону України “ Про оренду землі” . Також, розг лядаючи справи у спорах про в изнання недійсними договорі в оренди, судам необхідно над авати правову оцінку питанню чинності рішень (розпорядже нь), на підставі яких було укла дено такі договори.

Аналогічна правов а позиція викладена в Постан ові Пленуму Вищого господар ського суду України №6 від 17.05.2011 р. “Про деякі питання практик и розгляду справ у спорах,що в иникають із земельних віднос ин”.

Відповідно до ч.1 ст.215 ЦК Укр аїни підставою недійсності п равочину є недодержання в мо мент вчинення правочину стор оною (сторонами) вимог, які вст ановлені частинами першою-тр етьою, п' ятою та шостою стат ті 203 цього Кодексу.

Частиною 1 статті 203 ЦК Укра їни встановлено, що зміст пра вочину не може суперечити ць ому Кодексу, іншим актам циві льного законодавства, а тако ж моральним засадам суспільс тва.

Оскільки на момент укладен ня договору та його державно ї реєстрації, набрав чинност і Закон України “Про внесенн я змін до деяких законодавчи х актів України щодо сприянн я будівництву” №509-VI від 16.09.2008р., пе редача земельної ділянки під будівництво житлового компл ексу у зазначений перехідний період без проведення аукці ону (торгів) на підставі рішен ня органу місцевого самовряд ування, до відання якого вона (земельна ділянка) належить, в ідбулось у повній відповідно сті до земельного законодавс тва, яке підлягало застосува нню в період виникнення оспо рюваниих правовідносин.

За таких обставин, позовні вимоги про визнання недійсн ими рішення Запорізької місь кої ради від 30.07.2008р. №45/69 та догово ру оренди землі від 01.12.2008р., укла деного між Запорізькою міськ ою радою та ТОВ “Укрбудсерві с Компані” (реєстраційний за пис № 040926100333 від 06.03.2009р.) з підстав, я кі заявлено, задоволенню не п ідлягають.

У задоволенні позовних вим ог відмовляється повністю.

Згідно з ст. 49 ГПК України су дові витрати не стягуються.

Із представлених у судовом у засіданні свідоцтва про де ржавну реєстрацію юридичної особи серія А01 №029404, довідки АА №479453 з Єдиного державного реєс тру підприємств та організац ій України від 27.04.2011р., статуту в бачається, що відкрите акціо нерне товариство змінило най менування і новим найменуван ням є Приватне акціонерне то вариство “Запорізький елект ровозоремонтний завод”. У зв ' язку з цим суд змінює найме нування третьої особи у всіх процесуальних документах.

Керуючись ст. ст. 49, 82 - 85 Господа рського процесуального коде ксу України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позо вних вимог відмовити повніст ю.

Суддя Л.П.Гандюкова

Рішення господарсь кого суду набирає законної с или після закінчення десятид енного строку з дня підписан ня. Повне рішення підписано 20. 01.2012р.

20.01.2012

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення16.01.2012
Оприлюднено25.01.2012
Номер документу21017991
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —20/5009/7088/11

Постанова від 29.05.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 22.05.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 28.04.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

Постанова від 13.03.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Манжур В.В.

Рішення від 16.01.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Гандюкова Л.П.

Ухвала від 22.12.2011

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Гандюкова Л.П.

Ухвала від 05.12.2011

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Гандюкова Л.П.

Ухвала від 03.11.2011

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Гандюкова Л.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні