ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"29" травня 2012 р. Справа № 20/5009/7088/11
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
Т. Дроботової -головуючого Н. Волковицької Л. Рогач за участю представників: прокуратури Томчук М.О. -прокурор відділу Генеральної прокуратури України позивачане з'явилися (про час і місце судового засідання повідомлено належно) відповідачівне з'явилися (про час і місце судового засідання повідомлено належно) третьої особине з'явилися (про час і місце судового засідання повідомлено належно) розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Заступника прокурора Запорізької області на постановувід 06.03.2012 р. Донецького апеляційного господарського суду у справі№ 20/5009/7088/11 господарського суду Запорізької області за позовомПрокурора Жовтневого району м. Запоріжжя в інтересах держави в особі Управління Державного комітету України по земельних ресурсах у м. Запоріжжі до - Запорізької міської ради - Товариства з обмеженою відповідальністю "Укрбудсервіс Компані" третя особаПриватне акціонерне товариство "Запорізький електровозоремонтний завод" провизнання недійсним та скасування рішення В С Т А Н О В И В :
У листопаді 2011 р. Прокурор Жовтневого району м. Запоріжжя в інтересах держави в особі Управління Державного комітету України по земельних ресурсах у місті Запоріжжі звернувся до господарського суду Запорізької області з позовом до Запорізької міської ради та ТОВ "Укрбудсервіс Компані" про:
- визнання недійсним та скасування рішення Запорізької міської ради від 30.07.2008 р. № 45/69 "Про передачу в оренду ТОВ "Укрбудсервіс Компані" земельної ділянки по вул. Комунарівській/вул.Залізничній для розташування житлового комплексу";
- визнання недійсним договору оренди землі від 01.12.2008 р., укладеного між Запорізької міської ради та ТОВ "Укрбудсервіс Компані".
Позовні вимоги з посиланням на приписи статей 123, 124 Земельного кодексу України, статті 15, 16 Закону України "Про оренду землі" та статтю 215 Цивільного кодексу України обґрунтовані тим, що земельна ділянка, передана відповідачу згідно спірного рішення на підставі оспорюваного договору, підлягала переданню за результатами проведення аукціону, у зв'язку з чим рішення ради про передачу в оренду товариству без проведення аукціону є незаконним та підлягає скасуванню.
Прокурор також вказував на невідповідність проектної документації із землеустрою частині 6 статті 123 Земельного кодексу України щодо надання в оренду земельної ділянки без проведення аукціону, що є підставою для визнання недійсним договору оренди землі.
ТОВ "Укрбудсервіс Компані" у відзиві на позовну заяву просило відмовити у її задоволенні посилаючись, зокрема, на вчинення відповідачем дій щодо отримання земельної ділянки в оренду починаючи з 2005 року та отримання ним всіх необхідних погоджень щодо розташування на спірній земельній ділянці житлового комплексу, тобто, земельна ділянка була отримана відповідачем для будівництва житлового комплексу, який є об'єктом соціального призначення, а відтак земельна ділянка під його розташування передана в оренду без проведення аукціону у відповідності до діючого на момент винесення оспорюваного рішення законодавства України.
Відповідач також звертав увагу на те, що згідно рішення Запорізької міської ради від 13.02.2008 р. № 19 було визначено, що земельні ділянки, по яких до 01.01.2008 р. отримані відповідні доручення на підготовку землевпорядної документації або дозвіл міської ради, підготовлені матеріали щодо погодження місця розташування об'єкту або проект відведення земельної ділянки, передаються в оренду у відповідності до норм земельного законодавства та рішень міської ради, що діяли до 01.01.2008 р., тобто без проведення аукціону. При цьому, вказане рішення не оскаржене та є чинним.
Ухвалою господарського суду Запорізької області від 05.12.2011 р. залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору ПАТ "Запорізький електровозоремонтний завод".
Рішенням господарського суду Запорізької області від16.01.2012 р. (суддя Гандюкова Л.П.) у задоволенні позовних вимог відмовлено.
Мотивуючи рішення суд першої інстанції, зокрема, зазначив, що на момент прийняття радою оскаржуваного рішення стаття 124 Земельного кодексу України діяла в редакції, що мала перелік випадків, в яких проведення аукціону не вимагалось, зокрема, такими виключеннями є набуття права на оренду земельних ділянок під об'єкти соціального призначення, будівництво соціального і доступного житла. Проте, прокурором не було доведено, що будівництво житлового комплексу на спірній земельній ділянці не відноситься до будівництва соціального житла.
За апеляційною скаргою прокурора Донецький апеляційний господарський суд (судді: Манжур В.В., Будко Н.В., Москальова І.В.) переглянувши рішення господарського суду Запорізької області від 16.01.2012 р. в апеляційному порядку, постановою від 06.03.2012 р. залишив його без змін.
Заступник прокурора Запорізької області подав до Вищого господарського суду України касаційну скаргу, в якій просить судові рішення у даній справі скасувати та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити в повному обсязі, обґрунтовуючи доводи касаційної скарги невідповідністю висновків суду нормам матеріального права та залишенням поза увагою судів законодавчо визначену необхідність проведення земельних торгів на момент прийняття радою оскаржуваного рішення та укладення договору оренди землі між відповідачами.
Заслухавши доповідь судді - доповідача, пояснення присутніх у судовому засіданні прокурора та представника відповідача, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами першої та апеляційної інстанції, ТОВ "Укрбудсервіс Компані" листом від 24.01.2005 р. за вих. № 3 звернулося до Запорізької міської ради щодо виділення земельної ділянки за адресою: м. Запоріжжя, вул. Комунарівська/вул. Залізнична під проектування та розміщення багатофункціонального житлового комплексу.
15.06.2005 р. ВАТ "Запорізький електровозоремотний завод" надало згоду на вилучення земельної ділянки площею 0,2га за вищевказаною адресою для розміщення багатофункціонального житлового комплексу.
Протягом 2005 року ТОВ "Укрбудсервіс Компані" отримало висновки:
- Запорізької обласної інспекції по охороні пам'яток історії культури про резервування земельної ділянки для проектування багатофункціонального житлового комплексу від 01.02.2005 р. № 159;
- санітарно-епідеміологічної станції м. Запоріжжя на розміщення об'єкта та узгодження проектно-пошукових робіт від 04.02.2005р. № 34;
- Державного управління екології та природних ресурсів у Запорізькій області про погодження матеріалів вибору земельної ділянки від 15.02.2005р. № 576/11/14;
- Головного управління архітектури та містобудування про узгодження перед проектних проробок розташування та подальше проектування, попереднє погодження місця розташування житлового комплексу від 23.08.2005р. № 7155;
- комісії Запорізької міської ради проведено відбір земельної ділянки та затверджено відповідний акт.
Запорізьким міським управлінням земельних ресурсів 03.10.2005 р. видано висновок ОЮ4/6252и про погодження місця розташування житлового комплексу, дозволено вести його проектування.
Судами також встановлено, що рішенням Запорізької міської ради від 30.11.2005 р. № 24 ТОВ "Укрбудсервіс Компані" надано дозвіл на підготовку матеріалів погодження місць розташування об'єкту та згоду на розробку проекту відведення земельної ділянки з цільовим призначенням для розташування багатофункціонального житлового комплексу.
Рішенням Запорізької міської ради від 23.12.2005 р. за № 15/18 ТОВ "Укрбудсервіс Компані", зокрема:
- затверджені матеріали погодження місця розташування житлового комплексу в районі вул. Комунарівська/вул. Залізнична (пункт 1);
- погоджено місце розташування житлового комплексу (пункт 2);
- дозволено вести проектування житлового комплексу протягом 1 року на земельній ділянці (кадастровий номер 2310100000:01: 011:8004) орієнтовною площею 0,2009га (землі під житловою забудовою) в межах згідно з планом, в тому числі: - площею 0,0523га (землі під житловою забудовою) на землях, раніше наданих рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради народних депутатів від 26.07.1986 р. № 210/28 "Про відведення Запорізькому електровозоремонтному заводу ім. 50-річчя ВЛКСМ земельної ділянки по вул. Комунарівській/вул. Залізничній для будівництва 9-поверхового житлового будинку", - площею 0,1486га (землі під житловою забудовою) на землях Запорізької міської ради (пункт 3);
- дозволено розробку проекту відведення земельної ділянки після затвердження проектно-кошторисної документації (пункт 10).
Виконавчим комітетом Запорізької міської ради 13.04.2006 р. видано Акт № 535 резервування земельної ділянки на проведення проектно-вишукувальних робіт.
Судами встановлено, що протягом 2006 року ТОВ "Укрбудсервіс Компані" отримало технічні умови та експертні висновки державних, комунальних установ і служб та інших підприємств, необхідні при проектуванні розміщення житлового комплексу (а.с. 90-102), в тому числі архітектурно-планувальне завдання районного архітектора Головного управління архітектури та містобудування.
Крім того, 09.02.2007 р. Управлінням земельних ресурсів у місті Запоріжжя надано висновок № 01-02/908и про передачу в оренду ТОВ "Укрбудсервіс Компані" земельної ділянки по вул. Комунарівській/ вул.Залізничній, у додатку до якого від 17.06.2008 р. за вих. № ОЮ2/5494и зазначено, що відповідно статті 124 Земельного кодексу України, можливість відведення земельної ділянки для розташування житлового комплексу визнається за умов реалізації права оренди земельної ділянки виключно шляхом проведення аукціону.
Судами під час розгляду справи встановлено, що 27.06.2008 р. заступником начальника головного управління земельних ресурсів у Запорізькій області було затверджено висновок державної землевпорядної експертизи № 2417 (а.с.12).
Рішенням Запорізької міської ради від 30.07.2008 р. за № 45/69 "Про передачу в оренду ТОВ "Укрбудсервіс Компані" земельної ділянки по вул. Комунарівській/вул.Залізничній для розташування житлового комплексу":
- затверджено проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ "Укрбудсервіс Компані" (пункт 1);
- припинено право користування земельною ділянкою площею 0,12га раніше наданою ВАТ "Запорізький електровозоремонтний завод" рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради народних депутатів від 26.06.1986 р. № 210/28 (пункт 2);
- вирішено передати в оренду ТОВ "Укрбудсервіс Компані" терміном на 10 років земельну ділянку (кадастровий номер 2310100000:01:011:0131) загальною площею 0,2009га (пункт 3).
На підставі вказаного рішення міської ради від 30.07.2008 р. № 45/69 головним інженером ТОВ "Синергія" у присутності представника землекористувача: ТОВ "Укрбудсервіс Компанія", представника Управління земельних ресурсів у м. Запоріжжі Запорізької області було виконано встановлення меж земельної ділянки 0,2009га в натурі (на місцевості), про що складено відповідний акт від 08.09.2008 р.
01.12.2008 р. на підставі рішення міської ради від 30.07.2008 р. № 45/69 між Запорізькою міською радою (орендодавець) та ТОВ "Укрбудсервіс Компані" (орендар) був укладений договір оренди землі, згідно умов якого орендодавець передав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,2009га по вул.Комунарівська/вул.Залізнична у м. Запоріжжя для розташування житлового комплексу, про що складено акт прийому-передачі.
Договір укладено на десять років та зареєстровано у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі вчинено запис від 06.03.2009 р. за № 040926100333.
Як вбачається з матеріалів справи, предметом спору у даній справі є вимога про визнання недійсним та скасування рішення Запорізької міської ради від 30.07.2008 р. № 45/69 "Про передачу в оренду ТОВ "Укрбудсервіс Компані" земельної ділянки по вул. Комунарівській/вул.Залізничній для розташування житлового комплексу" та визнання недійсним укладеного між Запорізькою міською радою та ТОВ "Укрбудсервіс Компані" договору оренди землі від 01.12.2008 р., з посиланням на порушенням вимог статей 123, 124 Земельного кодексу України щодо передачі земельної ділянки без проведення відповідних торгів, за відсутності позитивних висновків органу, по земельних ресурсах та державної землевпорядної експертизи, що є підставою для визнання недійсним цього рішення ради та договору оренди землі.
Відповідно до статті 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
За статтею 2 Земельного кодексу України земельними відносинами є суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею, суб'єктами в яких виступають громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади, а об'єктами -землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні паї (частки).
Відповідно до частини 1 статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Статтею 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що виключною компетенцією міських рад є вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Частиною 1 статті 116 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
Підстави набуття прав на землю визначені розділом IV Земельного кодексу України та встановлено, що після прийняття органом державної влади або місцевого самоврядування рішення про надання земельної ділянки у власність або в користування, затвердження результатів аукціону, укладення відповідної цивільно-правової угоди, набуття права власності на житловий будинок, будівлю, споруду особа має право на одержання земельної ділянки у власність або в користування і право вимагати оформлення документів, що посвідчують право власності або право користування земельною ділянкою.
Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав (стаття 125 Земельного кодексу України).
Статтею 124 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент прийняття радою оспорюваного рішення) встановлено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється виключно на аукціонах (крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі, набуття права на оренду земельних ділянок під об'єкти соціального призначення, будівництво соціального і доступного житла, використання земельних ділянок для розробки корисних копалин та спеціального водокористування відповідно до отриманих спеціальних дозволів (ліцензій), використання релігійними організаціями (під культовими будівлями), які легалізовані в Україні).
Здійснюючи судовий розгляд справи судами першої та апеляційної інстанції було встановлено, що на момент прийняття міською радою оскаржуваного рішення зазначена норма діяла в редакції, що мала перелік випадків, в яких проведення аукціону не вимагалося. Так, зокрема, такими виключеннями є: набуття права на оренду земельних ділянок під об'єкти соціального призначення, будівництво соціального і доступного житла.
При цьому, судом апеляційної інстанції було зазначено щодо недоведеності прокурором та позивачем належність спірного об'єкту до іншої сфери, а також вказано, що ТОВ "Укрбудсервіс Компані" були здійснені дії з підготовки матеріалів щодо погодження місця розташування об'єкту, отримані відповідні висновки щодо місця розташування об'єкту.
Крім того, згідно зі статтею 123 Земельного кодексу України передача земельних ділянок в постійне користування передбачає проходження певної процедури по виготовленню технічної документації, її погодження компетентними органами тощо, що в подальшому є підставою для прийняття відповідного рішення органом місцевого самоврядування з цього питання.
Статтею 123 Земельного кодексу України встановлено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: зміни цільового призначення земельних ділянок відповідно до закону; надання у користування земельних ділянок, межі яких не встановлені в натурі (на місцевості). Надання у користування земельної ділянки, межі якої встановлені в натурі (на місцевості), без зміни її цільового призначення здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо складання документа, що посвідчує право користування земельною ділянкою.
У разі якщо проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає обов'язковій державній експертизі землевпорядної документації, погоджений проект подається Комісією до відповідного органу земельних ресурсів для здійснення такої експертизи відповідно до закону (частина 4 пункту 4 статті 123 Земельного кодексу України).
Законом України "Про державну експертизу землевпорядної документації" визначено правові, організаційні і фінансові основи здійснення державної експертизи землевпорядної документації та порядок її проведення та статтею 1 передбачено, що Державна експертиза землевпорядної документації - це діяльність, метою якої є дослідження, перевірка, аналіз та оцінка об'єктів експертизи на предмет їх відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих висновків для прийняття рішень щодо об'єктів експертизи.
Обов'язковій експертизі підлягають проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок особливо цінних земель, земель лісогосподарського призначення, а також земель водного фонду, природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення (стаття 9 зазначеного Закону).
За приписами статті 35 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації", результатом проведення державної експертизи є висновок державної експертизи.
Висновки державної експертизи повинні містити оцінку допустимості та можливості прийняття рішення щодо об'єкта державної експертизи і враховувати соціально-економічні наслідки.
Якщо об'єкт державної експертизи підготовлений згідно з вимогами законодавства, встановленими стандартами, нормами і правилами, то він позитивно оцінюється та погоджується. У разі необхідності погодження може обумовлюватися певними умовами щодо додаткового опрацювання окремих питань та внесення коректив, виконання яких не потребує суттєвих доробок.
Позитивні висновки державної експертизи щодо об'єктів обов'язкової державної експертизи є підставою для прийняття відповідного рішення органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування, відкриття фінансування робіт з реалізації заходів, передбачених відповідною документацією.
Здійснюючи судовий розгляд справи судом апеляційної інстанції було зазначено про невідповідність матеріалам справи посилань прокурора на те, що рішення міської ради було винесено за відсутності позитивних висновків землевпорядної експертизи, зважаючи на вказані у висновку № 2417 від 27.06.2008 р. наявні недоліки, оскільки, як було встановлено судами першої та апеляційної інстанції, на зворотному боці вказаного висновку в графі 10 під переліченими зауваженнями міститься відмітка "Зауваження усунені" та підпис Начальника управління земельних ресурсів у м. Запоріжжі Запорізькій області, скріплений печаткою.
Статтею 37 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" визначені підстави та порядок спростування висновків державної експертизи та, зокрема, передбачено, що висновки державної експертизи можуть бути скасовані органом, який їх видав, у разі виявлення обставин, що могли вплинути на об'єктивність оцінки висновку. Позитивні висновки повторної державної експертизи є підставою для прийняття відповідним органом рішення або реалізації заходів, передбачених об'єктами державної експертизи, крім випадків оскарження їх у судовому порядку.
Відповідно до статті 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси. Суд визнає незаконним та скасовує нормативно-правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Згідно пункту 10 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування", акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі.
Здійснюючи судовий розгляд справи судами першої та апеляційної інстанції було встановлено, що рішення Запорізької міської ради № 62/6 від 24.09.2008 року не суперечить приписам законодавства, якими врегульовуються спірні правовідносини.
При цьому, судом першої інстанції було зазначено, що зміст позовної заяви не визначає яким чином оскаржуване рішення міської ради порушує права та охоронювані інтереси позивача, з урахуванням наданого управлінням земельних ресурсів у м. Запоріжжі Запорізькій області позитивного висновку державної землевпорядної документації під час оформлення ТОВ "Укрбудсервіс Компані" документів на право користування спірною земельною ділянкою, а також з урахуванням погодження та підписання Управлінням земельних ресурсів у м. Запоріжжі акта визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) від 08.09.2008 р., який є невід'ємною частиною спірного договору оренди землі від 01.12.2008 р.
Відповідно до статті 111 7 Господарського процесуального кодексу України переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.
Враховуючи викладене, беручи до уваги встановлені судами першої та апеляційної інстанції під час здійснення судового провадження обставини справи, судова колегія погоджується з висновком судів про відмову у задоволенні позовних вимог з мотивів, викладених у цій постанові, у зв'язку з чим підстав для їх зміни чи скасування не вбачається.
Викладені у касаційній скарзі доводи скаржника судова колегія вважає непереконливими та такими, що не відповідають приписам чинного законодавства, спростовуються матеріалами справи та встановленими судами першої та апеляційної інстанції обставинами.
Керуючись пунктом 1 статті 111 9 , статтями 111 5 , 111 10 , 111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України
П О С Т А Н О В И В :
Постанову Донецького апеляційного господарського суду від 06.03.2012 р. у справі № 20/5009/7088/11 та рішення господарського суду Запорізької області від 16.01.2011 р. залишити без змін, а касаційну скаргу -без задоволення.
Головуючий суддя Т. Дроботова
Судді: Н. Волковицька
Л. Рогач
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 29.05.2012 |
Оприлюднено | 07.06.2012 |
Номер документу | 24461804 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Дроботова Т.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні