ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУ Д УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"24" січня 2012 р. Справа № 30/5005/10095/2011
Вищий господарський суд України у складі колегії суд дів:
Дроботової Т.Б. - головуючо го
Волковицької Н.О.
Рогач Л.І.
за участю представників ст орін:
позивача ОСОБА_1 дов. від 10.01.2010 року
відповідача не з' явився, про час і мі сце слухання справи повідомл ений належним чином
розглянувши у відкритому с удовому засіданні касаційну скаргу Приватного підприємства " Транс Місія"
на постанову від 14.11.2011 року Дніпропетров ського апеляційного господа рського суду
у справі № 30/5005/10095/2011 господарського суд у Дніпропетровської області
за позовом Державного підприємства "Придніпровська залізниця"
до Приватного підприємства "Транс Місія"
про стягнення 19080,00 грн.
ВСТАНОВИВ:
В серпні 2011 року державне підприємство "Придніпровськ а залізниця" звернулося до го сподарського суду Дніпропет ровської області з позовом д о Приватного підприємства "Т ранс місія" про стягнення 19080,00 г рн. штрафу за неправильне заз начення останнім маси вантаж у у залізничній накладній.
Рішенням господарського с уду Дніпропетровської облас ті від 27.09.2011 року (суддя Євстигн еєва Н.М.), залишеним без змін п остановою Дніпропетровсько го апеляційного господарськ ого суду від 14.11.2011 року (головую чий суддя Орєшкіна Е.В., судді Прудніков В.В., Крутовських В.І .), позовні вимоги задоволено.
Стягнуто з Приватного підп риємства "Транс місія" на кори сть Державного підприємства "Придніпровська залізниця" 190 80,00 грн. штрафу та відповідні су дові витрати.
Приватне підприємство "Тра нс Місія" звернулося до Вищог о господарського суду Україн и із касаційною скаргою, в які й просить скасувати рішення господарського суду Дніпроп етровської області від 27.09.2011 ро ку та постанову Дніпропетров ського апеляційного господа рського суду від 14.11.2011 року і пр ийняти нове рішення про відм ову у позові.
Доповідач Волковицька Н.О.
Скаржник вважає, що при прийнятті оскаржуваних ріше нь суди припустилися порушен ня норм процесуального права , які унеможливили встановле ння фактичних обставин, що ма ють значення для правильного вирішення справи та неправи льно застосували норми матер іального права. Заявник зазн ачає, що оскільки пункт 2.1 Прав ил оформлення перевізних док ументів, зобов'язує визначат и масу вантажу, як масу брутто , маса вантажу зазначена у нак ладній №43179036 вірно, а відтак під стави для нарахування штрафу , передбаченого статями 118, 122 Ст атуту залізниць України, від сутні.
Обговоривши доводи касаці йної скарги, заслухавши судд ю - доповідача та присутньог о у судовому засіданні предс тавника позивача, перевіривш и в межах вимог статей 108, 1117 Госп одарського процесуального к одексу України наявні матері али справи на предмет правил ьності юридичної оцінки обст авин справи та повноти їх вст ановлення в рішенні та поста нові у даній справі, колегія с уддів вважає, що касаційна ск арга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Як вбачається з матеріалів справи спір стосується штра фу за неправильне зазначення маси вантажу у накладній.
Відповідно до статті 908 Циві льного кодексу України перев езення вантажу, пасажирів, ба гажу, пошти здійснюється за д оговором перевезення. Загаль ні умови перевезення визнача ються цим Кодексом, іншими за конами, транспортними кодекс ами (статутами), іншими нормат ивно-правовими актами та пра вилами, що видаються відпові дно до них. Умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу о кремими видами транспорту, а також відповідальність стор ін щодо цих перевезень встан овлюються договором, якщо ін ше не встановлено цим Кодекс ом, іншими законами, транспор тними кодексами (статутами), і ншими нормативно-правовими а ктами та правилами, що видают ься відповідно до них.
Згідно з частиною 5 статті 307 Господарського кодексу Укра їни, які кореспондуються з ви могами частини 4 статті 909, част ини 1 статті 920 Цивільного коде ксу України, умови перевезен ня вантажів окремими видами транспорту, а також відповід альність суб' єктів господа рювання за цими перевезенням и визначається транспортним и кодексами, транспортними с татутами та іншими нормативн о-правовими актами.
Відповідно до статті 6 Стату ту залізниць України накладн а - основний перевізний докум ент встановленої форми, офор млений відповідно до цього С татуту та Правил і наданий за лізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов' я зковою двосторонньою письмо вою формою угоди на перевезе ння вантажу, яка укладається між відправником та залізни цею на користь третьої сторо ни - одержувача. Накладна одно часно є договором на заставу вантажу для забезпечення га рантії внесення належної про візної плати та інших платеж ів за перевезення. Накладна с упроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення;
Положеннями статті 37 Статут у передбачено, що під час здав ання вантажів для перевезенн я відправником має бути зазн ачена у накладній їх маса, ван тажі, що перевозяться насипо м і наливом, а також інші ванта жі, зважування яких на вантаж них вагах неможливе, зважуют ься на вагонних вагах, маса ва нтажів визначається відправ ником, спосіб визначення мас и зазначається у накладній.
За договором залізничного перевезення вантажу, згідно ч.1 ст.22 Статуту залізниць Укра їни, залізниця зобов'язуєтьс я доставити ввірений їй вант ажовідправником вантаж у пун кт призначення в зазначений термін і видати його одержув ачу, а відправник зобов'язуєт ься сплатити за перевезення встановлену плату.
Відправники повинні надат и станції навантаження на ко жне відправлення вантажу зап овнену накладну (комплект пе ревізних документів). Станці я призначення видає накладну одержувачу разом з вантажем . Дата приймання і видачі вант ажу засвідчується на накладн ій календарним штемпелем ста нції. В разі проведення митно го контролю дата видачі вант ажу ставиться після закінчен ня митних операцій (ч.ч.1, 2, 3 ст.23 С татуту залізниць України).
Завантаження вантажів у ва гони (контейнери), а також вива нтаження з них здійснюється відправниками та одержувача ми (ч.1 ст.30 Статуту залізниць Ук раїни).
Під час здавання вантажів д ля перевезення відправником має бути зазначена у накладн ій їх маса. (ч.1 ст.37 Статуту залі зниць України).
Маса вантажу вважається пр авильною, якщо різниця у масі , визначена на станції відпра влення, порівняно з масою, що в иявилася на станції призначе ння, не перевищує: у разі недос тачі - норми природної втрати маси вантажу і граничного ро зходження визначення маси не тто; у разі надлишку - гранично го розходження визначення ма си нетто (ч.4 ст.52 Статуту залізн иць України).
Залізниці, вантажовідправ ники, вантажоодержувачі, пас ажири, транспортні, експедит орські і посередницькі орган ізації та особи, які виступаю ть від імені вантажовідправн ика і вантажоодержувача, нес уть матеріальну відповідаль ність за перевезення у межах і розмірах, передбачених цим Статутом та окремими догово рами (ст.105 Статуту залізниць У країни).
Вантажовідправники несуть відповідальність за всі нас лідки неправильності, неточн ості або неповноти відомосте й, зазначених ним у накладній . Залізниця має право перевір яти правильність цих відомос тей, а також періодично перев іряти кількість та масу вант ажу, що зазначаються у наклад ній (ч.ч.1, 2 ст.24 Статуту залізниц ь України).
За неправильно зазначену у накладній масу вантажу з від правника стягується штраф у розмірі п' ятикратної прові зної плати за всю відстань пе ревезення. При цьому відправ ник несе перед залізницею ві дповідальність за наслідки, які виникли (ст.122 Статуту залі зниць України).
Судом першої та апеляційно ї інстанції встановлено, що з гідно накладної №43179036 від 02.02.2011 ро ку зі станції Кегичівка Півд енної залізниці відповідач в ідвантажив вагон №95541009 з насін ням соняшниковим на адресу З акритого акціонерного товар иства "Пологівський МЕЗ".
Користуючись правом, надан им статтею 24 Статуту Залізниц ь України, залізниця перевір ила правильність відомостей щодо маси вантажу, зазначено ї у накладній вантажовідправ ником, внаслідок чого було ви явлено, що у вагоні №95541009 маса не тто насіння соняшникового на 21450 кг менше, ніж зазначено у пе ревізному документі, про що с кладено комерційний акт АА № 036109/8 від 02.02.2011 року, згідно з яким 02 .02.2011 року проведене контрольне переважування вищезазначен ого вагону в статичному режи мі на справних 150т. вагонних ва гах станції Синельникове-1, де ржавна повірка ваг від 17.09.2010 рок у, в якому зафіксовано: насінн я соняшника, насипом, тара 21300 к г., нетто 60500 кг, а фактично у наяв ності: брутто 60350 кг., тара з доку мента 21300 кг., нетто 39050 кг. Вагон п рибув за справними ЗПУ відпр авника ПП "Транс Місія" на плом бі-шайбі станції відправленн я Кегичівка Південної залізн иці, люки закриті, доступ до ва нтажу відсутній, в технічном у відношенні вагон справний.
Відповідно до статті 129 Стат уту залізниць України обстав ини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідал ьності залізниці, вантажовід правника, вантажоодержувача , пасажирів під час залізничн ого перевезення, засвідчують ся комерційними актами або а ктами загальної форми, які ск ладають станції залізниць.
Згідно з пунктом 5.5 розділу 5 Правил оформлення перевізни х документів, якщо під час пер евезення вантажу або на стан ції його призначення буде ви явлено неправильне зазначен ня у накладній відомостей пр о адресу одержувача, його код , назву вантажу, його кількіст ь, то з відправника стягуєтьс я штраф згідно зі статтею 122 Ст атуту залізниць України. Фак т неправильного зазначення в ідправником указаних відомо стей засвідчується актом заг альної форми, якщо за цим факт ом не складався комерційний акт.
Відповідно до пункту 9 Прави л складання актів (затвердже них наказом Міністерства тра нспорту України 28.05.2003 року № 334, з ареєстрованих в Міністерств і юстиції України 8.07.2002 року за № 567/6855) у комерційному акті детал ьно описуються стан вантажу або багажу і обставини, за яки х виявлена не збереженість, а також обставини, які могли бу ти причиною виникнення не зб ереженості вантажу, багажу ч и вантажобагажу. Ніякі припу щення та висновки про причин и не збереженості або про вин у відправника і залізниці до акта не вносяться. Усі графи б ланка акта мають бути заповн ені. Не дозволяється простав лення рисок та лапок замість повторення необхідних даних . У комерційному акті зазнача ється, чи правильно навантаж ений, розміщений і закріплен ий вантаж, а також про наявніс ть та стан захисного маркува ння для вантажів, що перевозя ться у відкритих вагонах. У ра зі неправильного завантажен ня, розміщення, закріплення в антажу в акті зазначається, я ке порушення було допущено. О соби, які склали або підписал и комерційний акт або акт заг альної форми, що містить дані , які не відповідають дійснос ті, несуть установлену закон одавством відповідальність .
Комерційний акт АА №036109/8 від 0 2.02.2011 року, яким засвідчено неві дповідність маси вантажу дан им, зазначеним у транспортні й накладній судами визнаний складеним у відповідності до вимог пред' явлених до його складання Правилами складан ня актів.
Згідно статті 24 Статуту зал ізниць України вантажовідпр авники несуть відповідальні сть за всі наслідки неправил ьності, неточності відомосте й зазначених ними в накладні й.
Згідно до статті 122 Статуту з алізниць України за неправил ьно зазначену у накладній ма су вантажу з відправника стя гується штраф у розмірі згід но із статтею 118 цього Статуту .
Відповідно статті 118 Статут у залізниць України штраф пі длягає стягненню у розмірі п 'ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.
Перевірка маси вантажу на с танції призначення здійснюв алася на справних в технічно му відношенні 150- тонних вагах , які пройшли контроль придат ності 17.09.2010 року.
Згідно накладної № 43179036 розмі р провізної плати складає 3816,00 грн., у зв'язку з чим штраф за не правильно зазначену у наклад ній масу вантажу відповідно до частини 2 статті 24 Статуту з алізниць України, складає - 19080,00 грн.
Посилання скаржника на пол оження пункту 2.1 Правил оформл ення перевізних документів т а додатку №3 до зазначених пра вил, затверджених наказом Мі ністерства інфраструктури У країни від 08.06.2011 року №138, судами не прийнято до уваги, оскільк и оформлення перевізних доку ментів здійснювалось в лютом у 2011 року.
У випадку, що розглядається , перевезення спірного вагон у здійснене груповою відправ кою ф. ГУ-29-Б, оформлення якої пе редбачене пунктом 6.7 Правил оф ормлення перевізних докумен тів, згідно якого на зворотно му боці накладної та інших до кументів комплекту у відпові дних графах указуються номер и всіх вагонів із зазначення м для кожного вагона його род у, числа осей, вантажопідйомн ості, маси вантажу, маси тари.
Також колегією суддів апел яційного суду не прийнято до уваги зауваження відповідач а про виправлення станцією в ідправлення даних щодо маси насіння соняшникового у квит анції про приймання вантажу до перевезення, з огляду на те , що згідно пункту 1.3 Правил офо рмлення перевізних документ ів усі відомості, передбачен і формою бланка перевізного документа, повинні бути внес ені відправником до відповід них граф. Виправлення не допу скаються. У разі зміни відомо стей, внесених до перевізног о документа, відправник зобо в'язаний заповнити новий пер евізний документ. Накладна, у відповідності до ст.6 Статуту залізниць України, є основни м перевізним документом вста новленої форми та є обов'язко вою двосторонньою формою уго ди на перевезення вантажу. В д аному випадку на станцію при значення разом з вантажем бу ла відправлення накладна без жодних виправлень, завірена підписом відповідального пр ацівника вантажовідправник а.
Таким чином, враховуючи вст ановлені попередніми судови ми інстанціями обставин каса ційна інстанція дійшла висно вку, що в порядку статті 43, 101 Гос подарського процесуального кодексу України всебічно, по вно і об'єктивно розглянуто в судовому процесі всі обстав ини справи в їх сукупності; до сліджено, надано юридичну оц інку поданим сторонами доказ ам та обґрунтовано задоволен о позовні вимоги.
Заперечення заявника про п орушення судом норм матеріал ьного та процесуального прав а не знайшли свого підтвердж ення, суперечать матеріалам справи та зводяться до перео цінки доказів, що відповідно статті 1117 Господарського про цесуального кодексу України не входить до компетенції ка саційної інстанції, в зв'язку з чим підстав для зміни чи ска сування рішення та постанови у даній справі колегія судді в не вбачає.
На підставі викладеного, ке руючись статтями 1115, 1117, пунктом 1 статті 1119, статтею 11111 Господар ського процесуального кодек су України, Вищий господарсь кий суд України
П О С Т А Н О В И В:
Рішення господарськог о суду Дніпропетровської обл асті від 27.09.2011 року та постанову Дніпропетровського апеляці йного господарського суду ві д 14.11.2011 року у справі №30/5005/10095/2011 госп одарського суду Дніпропетро вської області залишити без змін.
Касаційну скаргу Приватно го підприємства "Транс Місія " залишити без задоволення.
Головуючий суддя Т. Дроб отова
С у д д і Н. В олковицька
Л. Рогач
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 24.01.2012 |
Оприлюднено | 06.02.2012 |
Номер документу | 21209342 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Орєшкіна Еліна Валеріївна
Господарське
Вищий господарський суд України
Волковицька Н. О.
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Євстигнеєва Надія Михайлівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Євстигнеєва Надія Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні