донецький апеляційний го сподарський суд
Постанова
Іменем України
08.02.2012 р. справа №4/514
Донецький апеляційний го сподарський суд у складі кол егії суддів:
головуючого:
суддів Бойко І.А.
Зубченко І.В., Мартюхіної Н.О .
при секретарі судового засідання
за участю представників ст орін:
від позивача:
від відповідача (скаржник а):
розглянувши апеляційну скаргу Лебеденко В.В.
ОСОБА_1 - юрискон сульт (довіреність № 87-д від 13.12.2 011 р.)
ОСОБА_2 - начальник ю ридичного відділу (довіреніс ть № 10-499 від 03.06.2011 р.)
Центрального штабу дер жавної воєнізованої гірничо рятувальної служби у вугільн ій промисловості м.Донецьк
на рішення
господарського суду Донецької області
від 08.12.2011р.
у справі № 4/514 (суддя С.Ю.Гринько)
за позовом Луганського міського к омунального підприємства „Т еплокомуненерго” м. Луганськ
до відповідача
Центрального штабу дер жавної воєнізованої гірничо рятувальної служби у вугільн ій промисловості м. Донецьк
про стягнення 7756,56грн.
ВСТАНОВИВ:
У липні 2011 року Лу ганське міське комунальне пі дприємство „Теплокомуненер го” м. Луганськ звернулося до господарського суду Донецьк ої області з позовною заявою до Центрального штабу держа вної воєнізованої гірничоря тувальної служби у вугільній промисловості м. Донецьк про стягнення 7756,56грн., з яких: 6050,23грн . - заборгованість за послуг и з теплопостачання, які нада ні за період з січня по березе нь 2009р., 1246,35грн. - інфляційні, нар аховані за квітень 2009р. - вере сень 2011р., 459,98грн. - 3% річних, нарахо вані за період з 30.03.2009р. по 10.10.2011р.
Рішенням господарсько го суду Донецької області ві д 08.12.2011р. позовні вимоги Луганс ького міського комунального підприємства „Теплокомунен ерго” м. Луганськ до Централь ного штабу державної воєнізо ваної гірничорятувальної сл ужби у вугільній промисловос ті м. Донецьк про стягнення 7756,5 6грн., з яких: 6050,23грн. - заборгов аність за послуги з теплопос тачання, які надані за період з січня по березень 2009р., 1246,35грн. - інфляційні, нараховані за квітень 2009р. - вересень 2011р., 459,98г рн. - 3% річних, нараховані за пер іод з 30.03.2009р. по 10.10.2011р., були задово лені у повному обсязі.
Не погоджуючись з ріше нням господарського суду Дон ецької області від 08.12.2011р. у спр аві № 4/514, відповідач подав до Д онецького апеляційного госп одарського суду апеляційну с каргу, в якій просить рішення суду від 08.12.2011р. у справі № 4/514 ска сувати, як таке що прийняте з п орушенням норм процесуально го та матеріального права та прийняти нове рішення про ві дмову у задоволенні позовних вимог.
Ухвалою від 20.12.2011р. Донецьк им апеляційним господарськи м судом було порушено апеляц ійне провадження.
Позивач у відзиві на апеля ційну скаргу просить апеляці йну скаргу залишити без задо волення, а рішення господарс ького суду Донецької області від 08.12.2011 р. у справі № 4/514 - без зм ін.
Відповідач (апелянт) у судо вому засіданні 08.02.2012р. вимоги а пеляційної скарги підтримав .
Відповідно до вимог с т. 81-1 Господарського процесуа льного кодексу України здійс нювалась фіксація судового з асідання за допомогою техніч них засобів.
Відповідно до ст. 101 Госп одарського процесуального к одексу України у процесі пер егляду справи апеляційний го сподарський суд за наявними у справі і додатково поданим и доказами повторно розгляда є справу. Додаткові докази пр иймаються судом, якщо заявни к обґрунтував неможливість ї х подання суду першої інстан ції з причин, що не залежали ві д нього; апеляційний господа рський суд не зв'язаний довод ами апеляційної скарги і пер евіряє законність і обґрунто ваність рішення місцевого го сподарського суду у повному обсязі.
Заслухавши доводи сторі н, перевіривши матеріали спр ави та правильність застосув ання господарським судом пер шої інстанції норм матеріаль ного та процесуального права України, колегія суддів Доне цького апеляційного господа рського суду вважає, що апеля ційна скарга підлягає зад оволенню з огляду на насту пне.
Як встановлено госпо дарським судом Донецької обл асті, 01.01.2008р. між Луганським міс ьким комунальним підприємст вом „Теплокомуненерго” (Пост ачальник) та Центральним шта бом державної воєнізованої г ірничорятувальної служби у в угільній промисловості м. До нецьк (Споживач) був укладени й договір на поставку теплов ої енергії № 183, за умовами яког о Постачальник (позивач) пост ачає Споживачу (відповідачу) теплову енергію необхідної якості та в необхідних розра хункових договірних об' єма х до межі балансової принале жності, а споживач оплачує от риману теплову енергію в пов ному обсязі за встановленими тарифами в строки, визначени м договором. Максимальним те пловим навантаженням 0,086770Гкал /год, в т.ч.: на опалення 0,086770Гкал/г од. (п.2.1.).
Згідно додатку №1 до до говору об' єктом постачання теплової енергії є адмініст ративна будівля - Центральн ий штаб ДВ ГРС, який знаходить ся за адресою: вул. Карла Маркс а, 45, опалювальною площею 781,1 кв. м., будівельним об' ємом 3476 куб . м., роком побудови 1949, максимал ьним навантаженням опалення 86770 ккал/год.
Серед обов' язків Пост ачальника за пунктом 5.2.2. догов ору є зокрема забезпечення б езперебійного постачання те плової енергії споживача в о б' ємах, згідно договору.
Пунктом 5.2.3. договору передбачено обов' язок Пост ачальника повідомляти Спожи вача письмово та через засоб и масової інформації про змі ну тарифів.
Відповідно до п. 7.1. дог овору розрахунки за спожиту теплову енергію проводяться в грошовій формі у відпов ідності до затверджених тари фів на підставі виставле них Постачальником рахунків , які направляються споживач у по пошті або вручаються під розпис.
За умовами п.п. 4.2.11., 7.2. дого вору Споживач зобов' язаний оплачувати рахунки за отрим ану теплову енергію в 5-денний строк з дня його отримання.
Розрахунковим періодо м є календарний місяць, за яки й здійснено нарахування опла ти за теплову енергію, що спож ивається (п. 7.4.).
Пунктом 7.6. договору вст ановлено тариф, який на момен т підписання договору склада є: для бюджету та госпрозраху нку: при наявності приборів з а 1 Гкал відпущеної теплової е нергії для ЦО 228,17грн./місяць з П ДВ; за 1 кв.м. опалювальної площ і 8,10грн./місяць з ПДВ.
Додатковими угодами в ід 01.08.2008р., від 15.10.2008р., сторони на пі дставі рішень виконкому Луга нської міської ради від 24.06.2008р. №188, від 13.10.2008р. №303 „Про внесення з мін в рішення виконавчого ко мітету Луганської міської ра ди від 24.06.2008р. №188 „Про встановлен ня (затвердження) та узгоджен ня тарифів по виробництву, тр анспортуванню, поставці тепл ової енергії та послуги по це нтралізованому опаленню та п оставці гарячої вроди і пару ” змінили вартість теплової енергії.
На виконання умов дого вору, позивач, у період січень - березень 2009р. надавав відп овідачу послуги з поставки т еплової енергії та виставив відповідні рахунки на оплату .
Відповідач рахунки з с ічень - лютий 2009р. сплатив у по вному обсязі, що підтверджує ться наявними в матеріалах с прави платіжними дорученням и.
Втім, рахунок на оплату виставлений у березні 2009р. спл атив лише частково.
Як вбачається з самого рахунку № 1113 від 24.03.2009р. (за берез ень 2009р.) до суми належної до сп лати за ним позивачем включе ні донараховні за період січ ень - березень 2009р. суми за по слуги з теплопостачання відп овідно до тарифів, встановле них Луганською міською радою (виконавчим комітетом) від 24.02. 2009р. № 51.
За пунктом 5.2 цього ріше ння в частині нових затвердж ених Луганською міською радо ю тарифів останні застосовую ться для бюджетних установ з 01 січня 2009р.
Рахунок №1113 від 24.03.2009р. (за березень 2009р.) на суму 12326,87грн. бу в отриманий представником ві дповідача 24.03.2009р., про що свідчи ть підпис уповноваженої особ и на реєстрі видачі рахунків споживачам (а.с. 17).
Відповідно до ст.509 Цивільн ого кодексу України, ст.173 Госп одарського кодексу України з обов'язанням є правовідношен ня, в якому одна сторона (боржн ик) зобов'язана вчинити на кор исть другої сторони (кредито ра) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати посл угу, сплатити гроші тощо) або у триматися від певної дії, а кр едитор має право вимагати ві д боржника виконання його об ов'язку.
Зобов'язання згідно із ст.ст .11, 509 Цивільного кодексу Україн и, ст.174 Господарського кодекс у України виникають, зокрема , з договору.
Статтею 714 ЦК України в становлено, що за договором п остачання енергетичними та і ншими ресурсами через приєдн ану мережу одна сторона (пост ачальник) зобов'язується над авати другій стороні (спожив ачеві, абонентові) енергетич ні та інші ресурси, передбаче ні договором, а споживач (абон ент) зобов'язується оплачува ти вартість прийнятих ресурс ів та дотримуватись передбач еного договором режиму її ви користання, а також забезпеч ити безпечну експлуатацію ен ергетичного та іншого обладн ання.
До договору постачанн я енергетичними та іншими ре сурсами через приєднану мере жу застосовуються загальні п оложення про купівлю-продаж, положення про договір поста вки, якщо інше не встановлено законом або не випливає із су ті відносин сторін.
Законом можуть бути передб ачені особливості укладення та виконання договору поста чання енергетичними та іншим и ресурсами.
Стаття 193 Господарського к одексу України передбачає, с уб' єкти господарювання та у часники господарських відно син повинні виконувати госпо дарські зобов' язання належ ним чином відповідно до зако ну, інших правових актів, дого вору.
Аналогічне положення закр іплено в ст. 526 Цивільного коде ксу України. Так, зобов' язан ня повинно виконуватися нале жним чином відповідно умовам договору та вимогам цього Ко дексу, інших актів цивільног о законодавства, а у разі відс утності таких умов і вимог - згідно звичаїв ділового обіг у або іншим вимогам, які звича йно ставляться.
Стаття 632 Цивільного к одексу України визначає, що ц іна в договорі встановлюєтьс я за домовленістю сторін. У ви падках, встановлених законом , застосовуються ціни (тарифи , ставки тощо), які встановлюют ься або регулюються уповнова женими органами державної вл ади або органами місцевого с амоврядування. Зміна ціни пі сля укладення договору допус кається лише у випадках і на у мовах, встановлених договоро м або законом.
В преамбулі договору н а постачання теплової енергі ї № 183 від 01.01.2008р. сторони дійшли згоди, що в період виконання д оговірних зобов' язань стор они керуються умовами догово ру, а про всім іншим питанням, які не врегульовані ним, Зако ном України «Про теплопостач ання», КТМ 204 України 244-94 «Норми та вказівки по нормуванню ви трат палива та теплової енер гії на опалення житлових та ц ивільних будівель, а також на господарсько - побутові пот реби в Україні», затверджени ми Держ. Комітетом України по ЖКГ, «Правилами технічної ек сплуатації теплового обладн ання та мереж», затвердженим и Напхом Міністерства палива та енергетики України від 14.02.2 007р. № 71, Методикою розрахунку в итрат на опалення житлових т а цивільних будівель, затвер дженою та розробленою КРУ в Л уганській області від 20.08.2001р. та іншими діючими нормативно - правовими актами, що регулюю ть правовідносини сторін по даному договору.
Закон України „Про теп лопостачання” є спеціальним нормативно-правовим актом, я кий регулює відносини, пов'яз ані з виробництвом, транспор туванням, постачанням та вик ористанням теплової енергії .
Статтею 1 Закону Украї ни „Про теплопостачання” вст ановлено, що тарифом (ціною) на теплову енергію є грошовий в ираз витрат на виробництво, т ранспортування, постачання о диниці теплової енергії (1 Гка л) з урахуванням рентабельно сті виробництва, інвестиційн ої та інших складових, що визн ачаються згідно із методикам и, розробленими центральним органом виконавчої влади у с фері теплопостачання.
Частиною 2 ст. 25 Закону У країни „Про теплопостачання ” передбачений обов' язок те плопостачальних організаці й при зміні тарифів на теплов у енергію повідомляти спожив ача письмово або в засобах ма сової інформації в порядку, в становленому законодавство м.
Аналогічні положення вказаної правової норми кор еспондується з п.5.2.3 договору я ким передбачено обов' язок П остачальника повідомляти Сп оживача письмово та через за соби масової інформації про зміну тарифів.
Рішення № 51 від 24.02.2009р. ви конавчого комітету Луганськ ої міської ради було опублік овано в засобах масової інфо рмації, а саме в газеті «Жизнь Луганска»№ 9 від 04.03.2009р. (а.с. 76).
Матеріали справи свід чать, що позивачем також на ад ресу відповідача направлено додаткову угоду від 01.03.2009р., з пр опозицією внести зміни до п. 7. 8. договору у зв' язку з прийня ттям виконавчим комітетом Лу ганської міської ради рішенн я № 51 від 24.02.2009р. про внесення змі н до рішення виконавчого ком ітету Луганської міської рад и від 24.06.2008р. № 188 «Про встановлен ня (затвердження) та погоджен ня тарифів на виробництво, тр анспортування, постачання т еплової енергії та послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води та п ари».
Втім, листом № 09-2/885 від 19.09. 2011р. відповідач відмовив пози вачу в підписанні додаткової угоди від 01.03.2009р., у зв' язку з ти м, що підприємство відповіда ча фінансується за рахунок д ержавного бюджету, та в плана х користування бюджетних кош тів фінансування за березень 2009р. не було передбачено суми д ля оплати додаткових коштів по завищеним тарифам, вистав леним за попередній період.
Відповідно до статті 1 44 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначени х законом, приймають рішення , які є обов'язковими до викона ння на відповідній території України.
Статтею 28 Закону Украї ни "Про місцеве самоврядуван ня в Україні" передбачено, що д о відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить, зокрема, вста новлення в порядку і в межах, в изначених законодавством, та рифів щодо оплати комунальни х послуг , які надаються пі дприємствами та організація ми комунальної власності від повідної територіальної гро мади.
Згідно з частиною 1 ста тті 275 Господарського кодексу України за договором енерго постачання енергопостачаль не підприємство (енергопоста чальник) відпускає електричн у енергію, пару, гарячу і перег ріту воду (далі - енергію) спо живачеві (абоненту), який зобо вязаний оплатити прийняту ен ергію та дотримуватися перед баченого законом режиму її в икористання, а також забезпе чити безпечну експлуатацію е нергетичного обладнання, що ним використовується.
Згідно частини 1 статт і 188 Господарського кодексу Ук раїни зміна та розірвання го сподарських договорів в одно сторонньому порядку не допус каються, якщо інше не передба чено законом або договором.
Частиною 6 статті 276 Гос подарського кодексу України передбачено, що розрахунк и за договорами енергопостач ання здійснюються на підстав і цін (тарифів), встановлених в ідповідно до вимог закону .
Частинами 2, 5 статті 32 З акону України "Про житлово-ко мунальні послуги" передбаче но, що розмір плати за комунал ьні послуги розраховується в иходячи з розміру затвердже них цін/тарифів та показань з асобів обліку або за нормами , затвердженими в установлен ому порядку. У разі зміни вартості житлово-комуналь них послуг виконавець/вироб ник не пізніше ніж за 30 днів п овідомляє про це споживача з визначенням причин зміни в артості та наданням відпов ідних обґрунтувань з посил анням на погодження відповід них органів.
Отже, положеннями стат ей 275-277 Господарського кодексу України та прийнятими на їх в иконання Законами України пе редбачено особливості визна чення ціни за надані послуги теплопостачання шляхом вста новлення тарифів відповідни ми місцевими радами, які у вип адку їх прийняття та оприлюд нення в належному порядку ви значають вартість спожитої т еплоенергії та не вимагають обов'язкового внесення змін до договору відповідно до ст атті 181 Господарського кодекс у України.
Згідно п.п. 2 п. а статті 28 ЗУ «Про місцеве самоврядува ння в Україні», в редакцій ЗУ № 806-VI від 25.12.2008р., яка була чиною н а момент прийняття виконавчи м комітетом Луганської міськ ої ради рішення № 51 від 24.02.2009р., до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самовря дні) повноваження стосовно в становлення в порядку і межа х, визначених законодавством , тарифів щодо оплати побутов их, комунальних, транспортни х та інших послуг, які надають ся підприємствами та організ аціями комунальної власност і відповідної територіально ї громади.
Колегія суддів також приймає до уваги ті обставин и, що при визначені вартості т еплової енергії, яка постача лася у періоди, що передували спірному, сторони керувалис я тарифами, встановленими ор ганами виконавчої влади, зок рема рішенням виконавчого ко мітету Луганської міської ра ди від 24.06.2008р. № 188 «Про встановле ння (затвердження) та погодже ння тарифів на виробництво, т ранспортування, постачання теплової енергії та послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води та пари»з подальшими змінами д о нього, останнє рішення вико нкому Луганської міської рад и (до прийняття рішення № 51 від 24.02.2009р.) за якими між сторонами здійснювалися розрахунки б уло рішення № 303 від 13.10.2008р.
Рішенням виконкому Лу ганської міської ради № 51 від 24.02.2009р. затверджені двоставков і тарифи, які є обов'язковими д ля сторін. Зазначене рішення оприлюднене шляхом його опу блікування у засобі масової інформації газета "Жизнь Луг анска" від 04.03.2009р. А тому, у відпов ідності до статті 58 Конституц ії України, статті 59 Закону Ук раїни "Про місцеве самовряду вання в Україні" нові тарифи є введеними з дня їх опублікув ання -04.03.2009 р.
Визначення ріше нням виконкому Луганської мі ської ради № 51 від 24.02.2009р. про вве дення нових тарифів з 01.01.2009 є не правомірним, а тому заявлені позовні вимоги задоволенню не підлягають, оскільки відп овідачем у повному обсязі бу ло здійснено оплату за тариф ами, що діяли в редакції ріше нням виконкому Луганської мі ської ради № 303 від 13.10.2008р.
Вимоги про стягне ння індексу інфляції та 3 % річ них задоволенню також не під лягають, оскільки відсутні п ідтрави для стягнення суми о сновного боргу.
Відповідно до ст. 33 ГПК У країни кожна сторона повинна довести ті обставини, на які в она посилається як на підста ву своїх вимог і заперечень. В силу вказаної норми предмет ом доказування є обставини, я кі свідчать про дійсні права та обов'язки сторін у справі т а складаються з фактів - підст ав позову та фактів, якими від повідач обґрунтовує запереч ення проти позову. Позовні ви моги повинні бути доведені і не можуть базуватись на прип ущеннях.
Згідно із ст. 34 ГПК України об ставини справи, які відповід но до законодавства повинні бути підтверджені певними за собами доказування, не можут ь підтверджуватись іншими за собами доказування.
Вищевикладене свідчить п ро неповний розгляд справи в господарському суді першої інстанції, оскільки в поруше ння вимог ст.ст.32-34, 43 ГПК України , суд не з'ясував належним чино м дійсні обставини справи і п равовідносини, які склались між сторонами, що вплинуло на їх юридичну оцінку.
За таких обставин, судова ко легія Донецького апеляційно го господарського суду за ре зультатами апеляційного про вадження дійшла висновку про скасування рішення господар ського суду Донецької област і від 08.12.2011р. у справі № 4/514 з прийн яттям нового рішення про від мову у задоволенні позовних вимог про стягнення з Центра льного штабу державної воєні зованої гірничорятувальної служби у вугільній промисло вості 6050,23грн. - заборгованост і за договором на постачання теплової енергії №183 від 01.01.2008р. в сумі 6050,23грн., інфляційних зби тків в сумі 1246,35грн., 3% річних в су мі 459,98грн.
Відповідно до вимог ст.49 Гос подарського процесуального кодексу України витрати по с платі судового збору при зве рненні з апеляційною скаргою покладаються на позивача.
Керуючись статями 43, 49, 99, 101, 102, 103, 104, 105, 117 Господарського п роцесуального кодексу Украї ни, Донецький апеляційний го сподарський суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скар гу Центрального штабу держа вної воєнізованої гірничоря тувальної служби у вугільній промисловості м. Донецьк на р ішення господарського суду Д онецької області від 08.12.2011р. у с праві № 4/514 - задовольнити.
Рішення господарського суду Донецької області від 08. 12.2011р. у справі № 4/514 - скасувати.
У позовних вимогах Луг анського міського комунальн ого підприємства „Теплокому ненерго” м. Луганськ до Центр ального штабу державної воєн ізованої гірничорятувально ї служби у вугільній промисл овості м. Донецьк про стягнен ня 7756,56грн., з яких: 6050,23грн. - забор гованість за послуги з тепло постачання, які надані за пер іод з січня по березень 2009р., 1246,35г рн. - інфляційні, нараховані за квітень 2009р. - вересень 2011р., 459,98грн. - 3% річних, нараховані за період з 30.03.2009р. по 10.10.2011р. - відмо вити.
Стягнути з Лугансько го міського комунального під приємства „Теплокомуненерг о” м. Луганськ на користь Цент рального штабу державної воє нізованої гірничорятувальн ої служби у вугільній промис ловості м. Донецьк витрати по сплаті судового збору за под ання апеляційної скарги в су мі 705,75грн.
Зобов' язати господа рський суду Донецької област і видати відповідний наказ з гідно з вимогами ст. 18 ЗУ «Про в иконавче провадження».
Постанова набирає закон ної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Вищог о господарського суду Україн и у касаційному порядку чере з апеляційний господарський суд протягом двадцяти днів.
Головуючий І.А.Бойк о
Судді І.В.Зубченко
Н.О.Мартюхіна
Надруковано: 4 прим.
1- позивачу
1- відповідачу
1- у справу
1 -ДАГС
Суд | Донецький апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 13.02.2012 |
Оприлюднено | 15.02.2012 |
Номер документу | 21399534 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Донецький апеляційний господарський суд
Бойко І.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні