Постанова
від 30.01.2012 по справі 5020-1657/2011
СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛ ЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

Іменем України

30 січня 2012 року Справа № 5020-1657/2011

Севастопольсь кий апеляційний господарськ ий суд у складі колегії судді в:

головуючого судді Ковал я В.М.,

суддів Остап ової К.А.,

Риб іної С.А.,

за участю представників сторін:

позивача: ОСОБА_1, дові реність № 2 від 03 січня 2012 року, о бслуговуючий кооператив "Жит лово-будівельне товариство і ндивідуальних забудовників "Южний";

відповідача: не з'явився , Інкерманська міська рада де путатів Балаклавського райо ну міста Севастополя

розглянувши апеляційну с каргу Інкерманської місь кої ради депутатів Балаклавс ького району міста Севастопо ля на рішення господарського суду міста Севастополя (судд я Єфременко О.О.) від 01 грудня 201 1 року у справі № 5020-1657/2011

за позовом обслуговую чого кооперативу "Житлово-бу дівельне товариство індивід уальних забудовників "Южний"

(пр. Перемоги, буд. 26, кв. 82, міст о Севастополь, 99046)

до Інкерманської міськ ої ради депутатів Балаклавсь кого району міста Севастопол я

(вул. Шовкопляса, 37, Інкерман, місто Севастополь, 99703)

про визнання протиправним и та скасування рішень

ВСТАНОВИВ:

Обслуговуючий кооперати в „Житлово-будівельне товари ство індивідуальних забудов ників „Южний” звернувся до г осподарського суду міста Сев астополя з позовом до Інкерм анської міської ради депутат ів Балаклавського району міс та Севастополя про визнання протиправними та скасування рішень, обґрунтовуючи позов ні вимоги тим, що органи місце вого самоврядування не можут ь скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни , якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовід носини, пов'язані з реалізаці єю певних суб'єктивних прав т а охоронюваних законом інтер есів, і суб'єкти цих правовідн осин заперечують проти їх зм іни чи припинення.

Ухвалою господарського су ду міста Севастополя від 20 жов тня 2011 року вказана позовна за ява прийнята до розгляду.

Заявою від 22 листопада 2011 рок у обслуговуючий кооператив „ Житлово-будівельне товарист во індивідуальних забудовни ків „Южний” уточнив позовні вимоги та просив визнати нед ійсним з моменту прийняття р ішення Інкерманської місько ї ради депутатів Балаклавськ ого району міста Севастополя від 25 лютого 2011 року № 06/94 та ріше ння Інкерманської міської ра ди депутатів Балаклавського району міста Севастополя ві д 25 лютого 2011 року № 06/93 (а.с. 64).

Клопотанням від 01 грудня 2011 р оку представник обслуговуюч ого кооперативу „Житлово-буд івельне товариство індивіду альних забудовників „Южний” відповідно до вимог статті 83 Господарського процесуальн ого кодексу України просив п ри розгляді даної справи вий ти за межі позовних вимог, якщ о це буде необхідно для захис ту прав і законних інтересів обслуговуючого кооперативу „Житлово-будівельне товарис тво індивідуальних забудовн иків „Южний” (а.с. 76).

Рішенням господарського с уду міста Севастополя від 01 гр удня 2011 року у справі № 5020-1657/2011 (суд дя О.О. Єфременко) задоволений позов обслуговуючого коопер ативу „Житлово-будівельне то вариство індивідуальних заб удовників „Южний” до Інкерма нської міської ради депутаті в Балаклавського району міст а Севастополя про визнання п ротиправними та скасування р ішень.

Визнано незаконним з момен ту прийняття рішення Інкерма нської міської ради депутаті в Балаклавського району міст а Севастополя від 25 лютого 2011 р оку № 06/94 „Про скасування рішен ня Інкерманської міської рад и депутатів Балаклавського р айону міста Севастополя № 50/1287 від 22 жовтня 2010 року „Про затве рдження проекту землеустрою і передачу у власність грома дянам-членам обслуговуючого кооперативу „Житлово-будіве льне товариство індивідуаль них забудовників „Южний” зем ельних ділянок загальною пло щею 6,5 га, розташованих в місті Інкерман в районі вул. Жидило ва, для будівництва та обслуг овування кварталів індивіду альної житлової забудови”.

Визнано незаконним з момен ту прийняття рішення Інкерма нської міської ради депутаті в Балаклавського району міст а Севастополя від 25 лютого 2011 р оку № 06/93 „Про скасування рішен ня Інкерманської міської рад и депутатів Балаклавського р айону міста Севастополя № 44/1102 від 30 квітня 2010 року „Про дачу з годи обслуговуючому коопера тиву „Житлово-будівельне тов ариство індивідуальних забу довників „Южний” на складанн я проекту землеустрою по від воду земельної ділянки орієн товною площею 6,5 га для будівн ицтва та обслуговування квар талів індивідуальної житлов ої забудови, розташованої за адресою: місто Інкерман в рай оні вул. Ген. Жидилова”.

Вирішено питання розподіл у судових витрат.

Задовольняючи позовні вим оги, господарський суд першо ї інстанції дійшов висновку про те, що даний спір повинен б ути вирішений в порядку госп одарського судочинства.

Крім того, місцевий господа рський суд вказав на те, що орг ани місцевого самоврядуванн я не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити д о них зміни, якщо відповідно д о приписів цих рішень виникл и правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єкти вних прав та охоронюваних за коном інтересів, і суб'єкти ци х правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення .

Також господарський суд мі ста Севастополя зазначив, що на момент прийняття Інкерма нською міською радою депутат ів Балаклавського району міс та Севастополя рішень від 25 лю того 2011 року, пункт 1 рішення Ін керманської міської ради деп утатів Балаклавського район у міста Севастополя № 40/992 від 23 г рудня 2009 року „Про внесення зм ін в Регламент Інкерманської міської ради п' ятого склик ання” був діючим.

Не погодившись з рішенням с уду, Інкерманська міська рад а депутатів Балаклавського р айону міста Севастополя звер нулась до Севастопольського апеляційного господарськог о суду з апеляційною скаргою , у якій просить скасувати ріш ення господарського суду пер шої інстанції, провадження у справі припинити.

Апеляційна скарга мотивов ана посиланням Інкермансько ї міської ради депутатів Бал аклавського району міста Сев астополя на порушення господ арським судом міста Севастоп оля норм матеріального та пр оцесуального права, неповне з' ясування всіх обставин сп рави, що мають суттєве значен ня для її розгляду.

Зокрема, заявник апеляційн ої скарги вказує на те, що госп одарським судом першої інста нції при прийнятті рішення н е враховано, що сільські, сели щні, міські ради, вирішуючи пи тання розпорядження землями територіальних громад, діют ь як суб'єкти владних повнова жень, а до публічно-правових с порів належать і земельні сп ори фізичних чи юридичних ос іб з органом місцевого самов рядування як суб'єктом владн их повноважень, пов'язані з ос карженням його рішень, дій чи бездіяльності, що виключає, н а думку Інкерманської місько ї ради депутатів Балаклавськ ого району міста Севастополя , розгляд справи судом господ арської юрисдикції.

Також Інкерманська міська рада депутатів Балаклавсько го району міста Севастополя посилається на те, що органи м ісцевого самоврядування не м ожуть скасовувати свої попер едні рішення, вносити до них з міни, якщо відповідно до прип исів цих рішень виникли прав овідносини, пов'язані з реалі зацією певних суб'єктивних п рав та охоронюваних законом інтересів, однак, на думку зая вника апеляційної скарги, ві дповідні правовідносини, пов 'язані з реалізацією певних с уб'єктивних прав та охоронюв аних законом інтересів, у дан ому випадку ще не виникли.

Крім того, Інкерманська міс ька рада депутатів Балаклавс ького району міста Севастопо ля зазначає, що рішення Інкер манської міської ради депута тів Балаклавського району мі ста Севастополя, прийняті на підставі Регламенту ради в р едакції рішення ради № 40/992 від 23 грудня 2009 року, взагалі супер ечать чинному законодавству та мали бути скасовані у будь -якому разі.

Інкерманська міська рада д епутатів Балаклавського рай ону міста Севастополя зверта є увагу суду апеляційної інс танції й на те, що підставою ви никнення права на землю є ріш ення органу місцевого самовр ядування, а також на те, що вка зане право підлягає державні й реєстрації, однак відповід не право за обслуговуючим ко оперативом „Житлово-будівел ьне товариство індивідуальн их забудовників „Южний” заре єстровано не було, тобто не ви никло, що виключає, на думку за явника апеляційної скарги, м ожливість його захисту у суд овому порядку.

Ухвалами Севастопольськог о апеляційного господарсько го суду від 03 січня 2012 року Інке рманській міській раді депут атів Балаклавського району м іста Севастополя поновлено с трок на подання апеляційної скарги та апеляційна скарга прийнята до провадження суду апеляційної інстанції.

Розпорядженням в.о. секрета ря судової палати від 30 січня 2012 року у зв' язку з відпустко ю судді Антонової І.В. здійсне но заміну судді Антонової І.В . на суддю Рибіну С.А.

В судові засідання Інкерма нська міська рада депутатів Балаклавського району міста Севастополя свого представн ика не направляла, про місце і час розгляду апеляційної ск арги була повідомлена належн им чином.

Таким чином, вказаний учасн ик судового процесу не скори стався своїм процесуальним п равом у справі на участь свог о представника в засіданні с уду апеляційної інстанції.

Суд вважає можливим розгля нути апеляційну скаргу у від сутність даного учасника суд ового процесу за наявними у с праві доказами, оскільки згі дно статті 101 Господарського п роцесуального кодексу Украї ни апеляційний господарськи й суд не зв'язаний доводами ап еляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованіст ь рішення місцевого господар ського суду у повному обсязі .

Повторно розглянувши спра ву в порядку статті 101 Господа рського процесуального коде ксу України, суд апеляційної інстанції встановив наступн е.

Рішенням Інкерманської мі ської ради депутатів Балакла вського району міста Севасто поля 44 сесії V скликання № 44/1102 ві д 30 квітня 2010 року „Про надання згоди обслуговуючому коопер ативу „Житлово-будівельне то вариство індивідуальних заб удовників „Южний” на складан ня проекту землеустрою з від ведення земельної ділянки ор ієнтованою площею 6,5 га для бу дівництва та обслуговування кварталів індивідуальної жи лої забудови, розташованої з а адресою: Інкерман, в районі в ул. Ген. Жидилова” обслуговую чому кооперативу „Житлово-бу дівельне товариство індивід уальних забудовників „Южний ” надана відповідна згода на складання проекту землеустр ою вказаної земельної ділянк и (а.с. 11).

Рішенням Інкерманської мі ської ради депутатів Балакла вського району міста Севасто поля 50 сесії V скликання № 50/1287 ві д 22 жовтня 2010 року „Про затверд ження проекту землеустрою та передачу у власність громад янам-членам обслуговуючого к ооперативу „Житлово-будівел ьне товариство індивідуальн их забудовників „Южний” земе льних ділянок загальною площ ею 6,5 га, розташованих в Інкерм ані в районі вул. Жидилова для будівництва та обслуговуван ня кварталів індивідуальної жилої забудови” обслуговуюч ому кооперативу „Житлово-буд івельне товариство індивіду альних забудовників „Южний” затверджений відповідний пр оект землеустрою (а.с. 10).

На виконання рішення Інкер манської міської ради депута тів Балаклавського району мі ста Севастополя 50 сесії V скли кання № 50/1287 від 22 жовтня 2010 року Г оловним управлінням Державн ого комітету України із земе льних ресурсів в місті Севас тополі було оформлено та нап равлено на підпис голові Інк ерманської міської ради депу татів Балаклавського району міста Севастополя державні акти на право власності на зе мельні ділянки.

Листом від 04 серпня 2011 року вк азані державні акти на право власності на земельні ділян ки були повернути виконавчим комітетом Інкерманської міс ької ради депутатів Балаклав ського району міста Севастоп оля Головному управлінню Дер жавного комітету України із земельних ресурсів в місті С евастополі без підпису з заз наченням на те, що рішеннями І нкерманської міської ради де путатів Балаклавського райо ну міста Севастополя від 25 лют ого 2011 року № 06/94 та № 06/93 скасовано відповідно рішення Інкерман ської міської ради депутатів Балаклавського району міста Севастополя № 50/1287 від 22 жовтня 2010 року та рішення Інкермансь кої міської ради депутатів Б алаклавського району міста С евастополя № 44/1102 від 30 квітня 2010 року (а.с. 71).

Вказані обставини й стали п ідставою для звернення обслу говуючого кооперативу „Житл ово-будівельне товариство ін дивідуальних забудовників „ Южний” до господарського суд у міста Севастополя з даним п озовом.

Обговоривши доводи апеляц ійної скарги, заслухавши при сутнього у судовому засіданн і представника обслуговуючо го кооперативу „Житлово-буді вельне товариство індивідуа льних забудовників „Южний”, перевіривши правильність за стосування господарським су дом першої інстанції норм ма теріального та процесуально го права та відповідність ви сновків суду обставинам спра ви, судова колегія вважає, що а пеляційна скарга Інкермансь кої міської ради депутатів Б алаклавського району міста С евастополя не підлягає задов оленню, виходячи з наступног о.

Враховуючи, що предметом вк азаного спору є земельні від носини, до спірних правовідн осин підлягають застосуванн ю норми земельного законодав ства, а також Господарського кодексу України, Цивільного кодексу України.

Звертаючись до Севастопол ьського апеляційного господ арського суду, Інкерманська міська рада депутатів Балакл авського району міста Севаст ополя обґрунтовує доводи апе ляційної скарги порушенням с удом першої інстанції норм п роцесуального права, а саме п риписів статі 12 Господарсько го процесуального кодексу Ук раїни, вважаючи, що спір у дані й справі підвідомчий адмініс тративному суду, оскільки, пр иймаючи оскаржувані рішення , Інкерманська міська рада де путатів Балаклавського райо ну міста Севастополя діяла я к суб'єкт владних повноважен ь.

Однак, згідно з положеннями статті 2 Земельного кодексу У країни земельні відносини - ц е суспільні відносини щодо в олодіння, користування і роз порядження землею. Суб'єктам и земельних відносин є грома дяни, юридичні особи, органи м ісцевого самоврядування та о ргани державної влади.

Відповідно до частини трет ьої статті 140, частини першої с татті 144 Конституції України м ісцеве самоврядування здійс нюється територіальною гром адою в порядку, встановленом у законом, як безпосередньо, т ак і через органи місцевого с амоврядування: сільські, сел ищні, міські ради та їх викона вчі органи; органи місцевого самоврядування в межах повн оважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов 'язковими до виконання на від повідній території.

Статтею 80 Земельного кодекс у України встановлено, що суб 'єктами права власності на зе млю є зокрема, територіальні громади, які реалізують це пр аво безпосередньо або через органи місцевого самоврядув ання, - на землі комунальної вл асності.

Згідно з нормами статті 83 Зе мельного кодексу України зем лі, які належать на праві влас ності територіальним громад ам сіл,; селищ, міст, є комуналь ною власністю. У комунальній власності перебувають усі з емлі в межах населених пункт ів, крім земель приватної та д ержавної власності, а також з емельні ділянки за їх межами , на яких розташовані об'єкти к омунальної власності.

Відповідно до пункту 1 части ни 1 статті 17 Кодексу адмініст ративного судочинства Украї ни до компетенції адміністра тивних судів віднесено спори фізичних чи юридичних осіб і з суб'єктом владних повноваж ень щодо оскарження його ріш ень (нормативно-правових акт ів або правових актів індиві дуальної дії), дій чи бездіяль ності.

Пунктом 7 частини 1 статті 3 Ко дексу адміністративного суд очинства України чітко визна чено, що суб'єкт владних повно важень - це орган державної влади, орган місцевого самов рядування, їхня посадова чи с лужбова особа, інший суб'єкт п ри здійсненні ними владних у правлінських функцій на осно ві законодавства, в тому числ і на виконання делегованих п овноважень.

Слід вказати на те, що чинне законодавство України не мі стить визначення поняття „вл адні управлінські функції”, але з теорії держави та права відомо, що вказаному терміну притаманні наступні риси:

- наявність уповноваженого суб' єкта;

- характер владних управлін ських функцій має полягати у вимозі від іншої сторони нал ежної поведінки чи дій;

- забезпечення законом;

- гарантії реалізації владн их управлінських функцій, зо крема, шляхом застосування м ір державного примусу.

Розглядаючи повноваження органу місцевого самоврядув ання під час вирішення питан ня про надання згоди на розро бку проекту відведення земел ьної ділянки, затвердження п роекту відведення земельної ділянки, надання у користува ння або власність земельної ділянки, можливо дійти висно вку, що ним наведені вище риси притаманні лише частково, зо крема, вимога від іншої сторо ни належної поведінки чи дій та реалізація владних управ лінських функцій шляхом заст осування мір примусу, не хара ктерні правовідносинам, що в иникають між органом місцево го самоврядування та особою, яка має намір реалізувати га рантоване Конституцією Укра їни право на користування чи отримання у власність земел ьної ділянки. В цих відносина х взагалі відсутня така озна ка публічно-правових відноси н як державний примус, жодна з сторін не вповноважена влад но керувати поведінкою іншої .

Вказане підтверджується й змістом статті 5 Земельного к одексу України, якою закріпл ено, що реалізуючи право розп орядження земельною ділянко ю, рада має рівні права з грома дянами та юридичними особами , з якими вона вступає у віднос ини щодо володіння, користув ання і розпорядження землею.

У даному випадку рішеннями Інкерманської міської ради депутатів Балаклавського ра йону міста Севастополя від 25 л ютого 2011 року № 06/94 та № 06/93 були ска совані відповідно рішення Ін керманської міської ради деп утатів Балаклавського район у міста Севастополя № 44/1102 від 30 квітня 2010 року, яким обслугову ючому кооперативу „Житлово-б удівельне товариство індиві дуальних забудовників „Южни й” надано згоду на складання проекту землеустрою, та ріше ння Інкерманської міської ра ди депутатів Балаклавського району міста Севастополя № 50/ 1287 від 22 жовтня 2010 року, яким був з атверджений проект землеуст рою. Тобто рішення, прийняття та реалізація положень яких були направлені на фактичне виникнення між Інкермансько ю міською радою депутатів Ба лаклавського району міста Се вастополя та обслуговуючим к ооперативом „Житлово-будіве льне товариство індивідуаль них забудовників „Южний” пра вовідносин щодо володіння, к ористування і розпорядження землею.

Отже, враховуючи те, що при з дійсненні повноважень власн ика землі Інкерманська міськ а рада депутатів Балаклавськ ого району міста Севастополя є рівноправним суб'єктом зем ельних відносин, а правовідн осини, які склалися між сторо нами, стосуються прав на земе льну ділянку та підстав їх на буття, суд апеляційної інста нції дійшов висновку про те, щ о спір про визнання недійсни ми рішень Інкерманської місь кої ради депутатів Балаклавс ького району міста Севастопо ля від 25 лютого 2011 року № 06/94 та № 06/ 93 підвідомчий саме судам госп одарської юрисдикції.

На підставі викладеного су д апеляційної інстанції вваж ає, що провадження у справі пр ипиненню у зв'язку з непідвід омчістю спору господарським судам не підлягає, а спір має бути розглянутий по суті зая влених обслуговуючим коопер ативом „Житлово-будівельне т овариство індивідуальних за будовників „Южний” позовних вимог.

Рішенням Інкерманської мі ської ради депутатів Балакла вського району міста Севасто поля № 40/992 від 23 грудня 2009 року „П ро внесення змін до Регламен ту Інкерманської міської рад и п' ятого скликання” внесен о зміни до пункту 1 статті 18 Рег ламенту Інкерманської міськ ої ради та вирішено читати йо го в наступній редакції: „Ріш ення Інкерманської міської р ади (крім процедурного або ос обливо зазначеного в Законі України „Про місцеве самовря дування в Україні”) вважаєть ся прийнятим, якщо за нього пр оголосувало проста більшіст ь від депутатів, прийнявших у часть у голосуванні”.

Як вже вказувалось, 30 квітня 2010 року 44 сесією V скликання Інк ерманської міської ради депу татів Балаклавського району міста Севастополя було прий нято рішення № 44/1102, а 22 жовтня 2010 р оку 50 сесією V скликання Інкер манської міської ради депута тів Балаклавського району мі ста Севастополя було прийнят о рішення № 50/1287.

З матеріалів справи, а саме з протоколів засідання Інкер манської міської ради депута тів Балаклавського району мі ста Севастополя від 30 квітня 2 010 року та від 22 жовтня 2010 року, вб ачається, що рішення № 44/1102 та № 50/1287 були прийняті більшістю го лосів, тобто з дотриманням по рядку, встановленого Регламе нтом Інкерманської міської р ади депутатів Балаклавськог о району міста Севастополя в редакції рішення ради № 40/992 ві д 23 грудня 2009 року.

В подальшому рішеннями Інк ерманської міської ради депу татів Балаклавського району міста Севастополя від 25 лютог о 2011 року № 06/94 та № 06/93 були скасова ні відповідно рішення Інкерм анської міської ради депутат ів Балаклавського району міс та Севастополя № 44/1102 від 30 квітн я 2010 року, яким обслуговуючому кооперативу „Житлово-будіве льне товариство індивідуаль них забудовників „Южний” над ано згоду на складання проек ту землеустрою, та рішення Ін керманської міської ради деп утатів Балаклавського район у міста Севастополя № 50/1287 від 22 жовтня 2010 року, яким був затвер джений проект землеустрою.

Відповідно до положень ста тті 59 Закону України „Про місц еве самоврядування в Україні ” рада в межах своїх повноваж ень приймає нормативні та ін ші акти у формі рішень. Рішенн я ради приймається на її плен арному засіданні після обгов орення більшістю депутатів в ід загального складу ради, кр ім випадків, передбачених ци м Законом. Рішення ради норма тивно-правового характеру на бирають чинності з дня їх офі ційного оприлюднення, якщо р адою не встановлено більш пі зній строк введення цих ріше нь у дію.

Частиною десятою статті 59 З акону України „Про місцеве с амоврядування в Україні” пер едбачено, що акти органів та п осадових осіб місцевого само врядування з мотивів їхньої невідповідності Конституці ї або законам України визнаю ться незаконними в судовому порядку.

Слід вказати на те, що даючи офіційне тлумачення, зокрем а, частині десятій статті 59 За кону України „Про місцеве са моврядування в Україні” Конс титуційний Суд України у сво єму рішенні № 7-рп/2009 від 16 квітня 2009 року зазначив, що зі змісту частини другої статті 144 Конст итуції України та частини де сятої статті 59 Закону вбачаєт ься, що рішення органів місце вого самоврядування та їх по садових осіб з мотивів невід повідності Конституції або з аконам України визнаються не законними з ініціативи заінт ересованих осіб судом загаль ної юрисдикції, тобто в судов ому порядку. Однак це не позба вляє орган місцевого самовря дування права за власною іні ціативою або ініціативою інш их заінтересованих осіб змін ити чи скасувати прийнятий н им правовий акт. Але органи мі сцевого самоврядування не мо жуть скасовувати свої попере дні рішення, вносити до них зм іни, якщо відповідно до припи сів цих рішень виникли право відносини, пов'язані з реаліз ацією певних суб'єктивних пр ав та охоронюваних законом і нтересів, і суб'єкти цих право відносин заперечують проти ї х зміни чи припинення.

В апеляційній скарзі Інкер манська міська рада депутаті в Балаклавського району міст а Севастополя посилається на те, що між нею та обслуговуючи м кооперативом „Житлово-буді вельне товариство індивідуа льних забудовників „Южний” щ е не виникли відповідні прав овідносини, у зв' язку з чим п рийняття рішень № 06/94 та № 06/93 від 25 лютого 2011 року про скасуванн я рішень № 44/1102 від 30 квітня 2010 рок у та № 50/1287 від 22 жовтня 2010 року, на її думку, є правомірним.

Суд апеляційної інстанції вважає ці твердження заявни ка апеляційної скарги такими , що не відповідають обставин ам даної справи, оскільки ріш енням № 44/1102 від 30 квітня 2010 року о бслуговуючу кооперативу „Жи тлово-будівельне товариство індивідуальних забудовникі в „Южний” була надана згода н а розроблення проекту відвед ення земельної ділянки. На ви конання вказаного рішення бу в розроблений та затверджени й рішенням № 50/1287 від 22 жовтня 2010 р оку проект відведення. Тобто , на підставі рішення № 44/1102 від 30 квітня 2010 року виникли відпов ідні правовідносини сторін, більш того, з моменту затверд ження розробленого проекту в ідведення земельної ділянки можна взагалі вести мову про фактичне виконання рішення № 44/1102 від 30 квітня 2010 року.

Що стосується рішення № 50/1287 в ід 22 жовтня 2010 року то, як вже вка зувалось, на виконання його п оложень Головним управління м Державного комітету Україн и із земельних ресурсів в міс ті Севастополі було оформлен о та направлено на підпис гол ові Інкерманської міської ра ди депутатів Балаклавського району міста Севастополя де ржавні акти на право власнос ті на земельні ділянки. Це так ож свідчить про виникнення в ідповідних правовідносин мі ж сторонами.

Слід зазначити й на те, що од нією з підстав для прийняття рішень Інкерманської місько ї ради депутатів Балаклавськ ого району міста Севастополя від 25 лютого 2011 року № 06/94 та № 06/93 с тала наявність рішення Балак лавського районного суду міс та Севастополя від 06 грудня 2010 року у справі № 2а-778, яким визна но протиправним та скасовано рішення Інкерманської міськ ої ради депутатів Балаклавсь кого району міста Севастопол я № 40/990 від 23 грудня 2009 року „Про в несення змін в Регламент Інк ерманської міської ради п' я того скликання” (а.с. 54).

Постановою Севастопольськ ого апеляційного адміністра тивного суду від 10 травня 2011 ро ку по справі № 2а-778/10/2701 постанова Балаклавського районного су ду міста Севастополя від 06 гру дня 2010 року була змінена та абз аци перший та другий резолют ивної частини викладено в на ступній редакції: „Позов ОС ОБА_2 задовольнити частково . Визнати протиправним та неч инним пункт 1 рішення Інкерма нської міської Ради № 40/992 від 23 г рудня 2009 року „Про внесення зм ін в Регламент Інкерманської міської ради п' ятого склик ання” з 10 травня 2011 року” (а.с. 65-70).

Необхідність зміни рішенн я Балаклавського районного с уду міста Севастополя від 06 гр удня 2010 року була обґрунтован а судом апеляційної інстанці ї тим, що на підставі рішення № 40/992 в період з 23 грудня 2009 року до 10 травня 2011 року виникли певні правовідносини, тому суд мав визначити наслідки такої по станови: чи зберігаються пра вовідносини, що виникли на пі дставі нормативно-правового акту, або чи потрібно і в який спосіб повернути його викон ання.

Отже, на момент прийняття Ін керманською міською радою де путатів Балаклавського райо ну міста Севастополя рішень № 06/94 та № 06/93 від 25 лютого 2011 року, п ункт 1 рішення Інкерманської міської ради № 40/992 від 23 грудня 2009 року „Про внесення змін в Ре гламент Інкерманської міськ ої Ради п' ятого скликання” був діючим, що виключало можл ивість скасування рішень № 44/ 1102 від 30 квітня 2010 року та № 50/1287 від 22 жовтня 2010 року з підстав пору шення процедури їх прийняття .

В апеляційній скарзі Інкер манська міська рада депутаті в Балаклавського району міст а Севастополя також зазначал а, що рішення Інкерманської м іської ради депутатів Балакл авського району міста Севаст ополя, прийняті на підставі Р егламенту ради в редакції рі шення ради № 40/992 від 23 грудня 2009 р оку, взагалі суперечать чинн ому законодавству та мали бу ти скасовані у будь-якому раз і.

Однак, статтею 19 Конституці ї України, норми якої є нормам и прямої дії, закріплений обо в' язок органів місцевого са моврядування діяти лише в ме жах повноважень та у спосіб, щ о передбачені Конституцією т а законами України, чим факти чно виключається можливість прийняття органом місцевого самоврядування рішень, що су перечать чинному законодавс тву.

Але якщо таке відбувається , то відповідно до положень ст атті 59 Закону України „Про міс цеве самоврядування в Україн і” передбачено, що акти орган ів та посадових осіб місцево го самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конс титуції або законам України визнаються незаконними в суд овому порядку.

Інкерманська міська рада д епутатів Балаклавського рай ону міста Севастополя вказал а й на те, що у обслуговуючого кооперативу „Житлово-будіве льне товариство індивідуаль них забудовників „Южний” не виникло відповідне право на спірну земельну ділянку, що в иключає можливість його захи сту у судовому порядку.

Відповідно до положень час тини 2 статті 21 Господарського процесуального кодексу Укра їни позивачами є підприємств а та організації, що подали по зов або в інтересах яких пода но позов про захист порушено го чи оспорюваного права або охоронюваного законом інтер есу.

Статтею 15 Цивільного кодекс у України також закріплено, щ о кожна особа має право на зах ист свого цивільного права у разі його порушення, невизна ння або оспорювання та на зах ист свого інтересу, який не су перечить загальним засадам ц ивільного законодавства.

Згідно з вимогами статті 1 Г осподарського процесуально го кодексу України фізичні о соби, що не є суб'єктами підпри ємницької діяльності, мають право звертатися до господар ського суду згідно з встанов леною підвідомчістю господа рських справ за захистом сво їх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів, а також для вжиття передбачених цим Кодексом з аходів, спрямованих на запоб ігання правопорушенням.

З наведених норм чинного за конодавства вбачається, що з ахисту підлягають не лише по рушені або оспорювані права особи, яка звертається з позо вом до суду, а й охоронювані за коном інтереси.

Слід вказати на те, що даючи офіційне тлумачення окремих положень частини першої ста тті 4 Цивільного процесуальн ого кодексу України Конститу ційний Суд України у своєму р ішенні № 18-рп/2004 від 01 грудня 2004 ро ку зазначив, що поняття „охор онюваний законом інтерес”, щ о вживається в частині перші й статті 4 Цивільного процесу ального кодексу України та і нших законах України у логіч но-смисловому зв'язку з понят тям „права”, треба розуміти я к прагнення до користування конкретним матеріальним та/а бо нематеріальним благом, як зумовлений загальним змісто м об'єктивного і прямо не опос ередкований у суб'єктивному праві простий легітимний доз віл, що є самостійним об'єктом судового захисту та інших за собів правової охорони з мет ою задоволення індивідуальн их і колективних потреб, які н е суперечать Конституції і з аконам України, суспільним і нтересам, справедливості, до бросовісності, розумності та іншим загальноправовим заса дам.

Таким чином, враховуючи те, що відповідно до положень ст атті 125 Земельного кодексу Укр аїни права на земельну ділян ку виникають з моменту їх дер жавної реєстрації, однак у да ному випадку ані обслуговуюч им кооперативом „Житлово-буд івельне товариство індивіду альних забудовників „Южний” , ані його членами відповідне право зареєстровано не було , але здійснюються заходи, спр ямовані на оформлення права користування конкретним мат еріальним благом - земельно ю ділянкою - суд апеляційної інстанції дійшов висновку п ро те, що обслуговуючий коопе ратив „Житлово-будівельне то вариство індивідуальних заб удовників „Южний” звернувся до суду за захистом охоронюв аного законом інтересу, що не суперечить наведеним нормам чинного законодавства Украї ни.

З матеріалів справи вбачає ться, що після уточнення позо вних вимог обслуговуючий коо ператив „Житлово-будівельне товариство індивідуальних з абудовників „Южний” просив в изнати недійсним з моменту п рийняття рішення Інкермансь кої міської ради депутатів Б алаклавського району міста С евастополя від 25 лютого 2011 року № 06/94 та № 06/93.

Рішенням господарського с уду міста Севастополя рішенн я Інкерманської міської ради депутатів Балаклавського ра йону міста Севастополя від 25 л ютого 2011 року № 06/94 та № 06/93 були ви знані незаконними з моменту прийняття, що відповідає спо собам захисту порушених прав та інтересів, передбаченим с таттею 16 Цивільного кодексу У країни.

Статтею 83 Господарського пр оцесуального кодексу Україн и передбачено, що господарсь кий суд, приймаючи рішення, ма є право, зокрема, виходити за м ежі позовних вимог, якщо це не обхідно для захисту прав і за конних інтересів позивачів а бо третіх осіб з самостійним и вимогами на предмет спору і про це є клопотання заінтере сованої сторони.

Враховуючи, що у матеріалах справи є клопотання обслуго вуючого кооперативу „Житлов о-будівельне товариство інди відуальних забудовників „Юж ний” з проханням при розгляд і даної справи вийти за межі п озовних вимог, якщо це буде не обхідно для захисту прав і за конних інтересів обслуговую чого кооперативу „Житлово-бу дівельне товариство індивід уальних забудовників „Южний ”, суд апеляційної інстанції вважає правомірним вихід су ду першої інстанції за межі з аявлених позовних вимог.

За вказаних обставин Севас топольський апеляційний гос подарський суд дійшов виснов ку про повне з' ясування суд ом першої інстанції обставин , що мають значення для справи , які місцевий господарський суд визнав встановленими. Ви сновки, викладені в рішенні м ісцевого господарського суд у, відповідають обставинам с прави. Порушень або неправил ьного застосування норм мате ріального чи процесуального права не встановлено.

Отже, вимоги Інкерманської міської ради депутатів Бала клавського району міста Сева стополя, викладені в апеляці йній скарзі, задоволенню не п ідлягають, підстави для скас ування рішення господарсько го суду міста Севастополя ві д 01 грудня 2011 року у справі № 5020-1657/ 2011 відсутні.

Керуючись статтею 101, пункто м 1 частини 1 статті 103, статтею 105 Господарського процесуальн ого кодексу України, суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Інкер манської міської ради депута тів Балаклавського району мі ста Севастополя залишити без задоволення.

2. Рішення господарського су ду міста Севастополя від 01 гру дня 2011 року у справі № 5020-1657/2011 зали шити без змін.

Головуючий суддя < Підпис > В .М. Коваль

Судді < Підпис > К.А. Остапова

< Підпис > С.А . Рибіна

Розсилка:

1. обслуговуючий коопера тив "Житлово-будівельне това риство індивідуальних забуд овників "Южний"

(пр. Перемоги, буд. 26, кв. 82, міст о Севастополь, 99046)

2. Інкерманська міська рада депутатів Балаклавського ра йону міста Севастополя

(вул. Шовкопляса, 37, Інкерман, місто Севастополь, 99703)

СудСевастопольський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення30.01.2012
Оприлюднено02.03.2012
Номер документу21652073
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5020-1657/2011

Постанова від 30.01.2012

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Коваль Володимир Миколайович

Ухвала від 10.01.2012

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Коваль Володимир Миколайович

Ухвала від 03.01.2012

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Коваль Володимир Миколайович

Ухвала від 03.01.2012

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Коваль Володимир Миколайович

Рішення від 01.12.2011

Господарське

Господарський суд м. Севастополя

Єфременко Оксана Олександрівна

Ухвала від 24.11.2011

Господарське

Господарський суд м. Севастополя

Єфременко Оксана Олександрівна

Ухвала від 20.10.2011

Господарське

Господарський суд м. Севастополя

Єфременко Оксана Олександрівна

Ухвала від 03.11.2011

Господарське

Господарський суд м. Севастополя

Єфременко Оксана Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні