Постанова
від 21.02.2012 по справі 2а-3512/11/2770
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА СЕВАСТОПОЛЯ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВН ИЙ СУД МІСТА СЕВАСТОПОЛЯ

ПОСТАНОВА

Іменем України

21.02.12 об 16 год. 20 хв. Справа №2а-3512/11/2770

Окружний адміністративн ий суд міста Севастополя в ск ладі:

головуючого судді - Лотової Ю.В.;

при секретарі: Бартиші В .О.,

за участю представників:

позивача - ОСОБА_1, до віреність від 27.10.2011 року ;

відповідача - ОСОБА_2, д овіреність № 681/08 від 10.02.2009 року; ОСОБА_3, довіреність № 4185/05 від 23.11.2011 року

третіх осіб:

Севастопольської міської Ради - не з' явився;

відділу освіти Ленінської районної державної адмініст рації - ОСОБА_4, керівник, посвідчення № 427

розглянув у відкритому су довому засіданні адміністра тивну справу

за позовом Севастопольсь кої загальноосвітньої школи I-III ступенів № 22 ім. М.О. Острякова Севастоп ольської міської Ради (вул. Ге н. Острякова, буд. 65, м. Севастополь, 99040); до Се вастопольського міського це нтру зайнятості в особі Інсп екції по контролю за додержа нням законодавства про зайня тість населення (вул. Руднєва , буд. 40, м. Севастоп оль, 99053);

треті особи:

- Севастопольська міс ька Рада (вул. Леніна, буд. 3, м. Се вастополь, 99011);

відділ освіти Ленінської р айонної державної адміністр ації (вул. Суворова, буд. 9, м. Севастополь, 99011);

про визнання протиправною вимоги про сплату штрафу та с касування припису.

Обставини справи:

31.10.2011 Севастопольська загаль ноосвітня школа I-III ступенів № 22 ім. М.О. Остр якова Севастопольської місь кої Ради звернулась до Окруж ного адміністративного суду міста Севастополя з адмініс тративним позовом до Інспекц ії по контролю за додержання м законодавства про зайнятіс ть населення Севастопольськ ого міського центру зайнятос ті про визнання протиправним та скасування припису відпо відача № 3 від 29.09.2011 року.

Ухвалою Окружного ад міністративного суду міста С евастополя в ід 02.11.2011 року відкрито провадже ння в адміністративній справ і № 2а-3512/11/2770.

Ухвалою Окружного адмініс тративного суду міста Севаст ополя від 02.11.2011 року закінчено п ідготовче провадження, адмін істративна справа призначен а до судового розгляду.

Ухвалою Окружного адмініс тративного суду міста Севаст ополя від 21.12.2011 року уточнено ос обу відповідача з Інспекції по контролю за додержанням з аконодавства про зайнятість населення Севастопольськог о міського центру зайнятості на Севастопольський міський центр зайнятості в особі Інс пекції по контролю за додерж анням законодавства про зайн ятість населення.

Ухвалою Окружного адмініс тративного суду міста Севаст ополя від 21.12.20 11 року до участі у справі у яко сті третіх осіб на стороні по зивача залучено Севастополь ську міську Раду та відділ ос віти Ленінської районної дер жавної адміністрації.

Під час розгляду справи пре дставником позивача було под ано заяву про уточнення позо вних вимог, відповідно до вка заної заяви він просив: «визн ати протиправними вимоги Сев астопольського міського цен тру зайнятості в особі Інспе кції по контролю за додержан ням законодавства про зайнят ість населення про сплату Се вастопольською загальноосв ітньою школою I-III ступенів № 22 і м. М.О. Острякова Севастопольс ької міської Ради штрафу у за гальному розмірі 274 740,85 грн. та с касувати припис № 3 від 29.09.2011 рок у, що винесений Севастопольс ьким міським центром зайнято сті в особі Інспекції по конт ролю за додержанням законода вства про зайнятість населен ня на адресу Севастопольсько ї загальноосвітньої школи I-III ступенів № 22 ім. М.О. Острякова Севастопольської міської Ра ди».

Представник позивача у суд овому засіданні уточнені поз овні вимоги підтримав у повн ому обсязі та просив їх задов ольнити. Вважає припис Севас топольського міського центр у зайнятості в особі Інспекц ії по контролю за додержання м законодавства про зайнятіс ть населення № 3 від 29.09.2011 року є п ротиправним з тих підстав, що відповідачу не надано повно важень щодо направлення на а дресу підконтрольних суб' є ктів господарювання будь-яки х вимог у вигляді припису. Так ож зазначив, що вказаний прип ис прийнятий відповідачем з порушенням норм діючого зако нодавства та строку давності застосування до позивача ек ономічних санкцій.

Представник відповідача у судовому засіданні проти за доволення позовних вимог зап еречувала та просила у задов оленні адміністративного по зову відмовити повністю з пі дстав, що викладені у запереч еннях на позовну заву (арк.с.28-35 ). Доводи позивача вважає не об ґрунтованими, а припис № 3 від 29.09.2011 року, таким, що прийнятий в ідповідачем на підставі діюч ого законодавства та у межах повноважень. Заперечення об ґрунтовані Законом України « Про зайнятість населення» ві д 01.03.1991 року № 803-XII, в редакції, що ді яла на момент виникнення спі рних правовідносин та Постан овою Кабінету Міністрів Ук раїнської РСР «Про затверд ження положень щодо застосув ання Закону УРСР «Про зайнят ість населення» від 24.06.1991 року № 47.

Представник відділу освіт и Ленінської районної держав ної адміністрації у судовому засіданні проти задоволення позовних вимог не заперечув ав, вважає що адміністративн ий позов підлягає задоволенн ю з тих підстав, що фінансуван ня позивача здійснюється з м ісцевого бюджету, витрати гр ошових коштів встановлюютьс я відповідно до кошторису, як им не передбачено витрату гр ошових коштів на сплату штра фу.

Представник Севастопольсь кої міської Ради у судове зас ідання не з' явився, причину неявки суду не повідомив, хоч а про час, дату та місце судово го засідання був повідомлени й належним чином.

На підставі ч. 3 ст. 160 Кодексу а дміністративного судочинст ва України в судовому засіда нні 21 лютого 2011 року проголошен о вступну та резолютивну час тини постанови.

Розглянувши документи і ма теріали, заслухавши поясненн я представника позивача, від повідача та третьої особи, вс ебічно і повно з'ясувавши всі обставини у справі, об'єктивн о оцінивши докази, досліджен і в судовому засіданні, суд -

ВСТАНОВИВ:

У вересні 2011 року Інспекціє ю по контролю за додержанням законодавства про зайнятіст ь населення Севастопольсько го міського центру зайнятост і проведено перевірку Севаст опольської загальноосвітнь ої школи I-III ступенів № 22 ім. М.О. О стрякова Севастопольської м іської Ради з питання додерж ання законодавства про зайня тість населення. На підставі вказаної перевірки відповід ачем був складений акт № 313 від 22.09.2011 року (арк.с.6-9,37-38). Під час пере вірки Севастопольський місь кий центр зайнятості в особі Інспекції по контролю за дод ержанням законодавства про з айнятість населення дійшов в исновку, що позивачем було пр ипущено несвоєчасне подання звітності та порушено прави ла працевлаштування іноземн их громадян.

29.09.2011 року відповідачем було винесено припис № 3 (арк.с.10-11,39), ві дповідно до якого на Севасто польську загальноосвітню шк олу I-III ступенів № 22 ім. М.О. Остря кова Севастопольської міськ ої Ради накладено штраф у заг альному розмірі 274 740,85 грн. Вказ аний припис отриманий позива чем 05.10.2011 року.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Консти туції України органи державн ої влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноваж ень та у спосіб, що передбачен і Конституцією та законами У країни.

Згідно з ст. 18 Закону України «Про зайнятість населення» від 01.03.1991 року № 803-XII (далі по текст у Закон України № 803) для реаліз ації державної політики зайн ятості населення, професійно ї орієнтації, підготовки і пе репідготовки, працевлаштува ння та соціальної підтримки тимчасово не працюючих грома дян у порядку, що визначаєтьс я Кабінетом Міністрів Україн и, створюється державна служ ба зайнятості, діяльність як ої здійснюється під керівниц твом Міністерства праці та с оціальної політики України, місцевих державних адмініст рацій та органів місцевого с амоврядування. Державна служ ба зайнятості складається з: Державного центру зайнятост і Міністерства праці та соці альної політики України, цен тру зайнятості Автономної Ре спубліки Крим, обласних, Київ ського та Севастопольського міських, районних, міськрайо нних, міських і районних у міс тах центрів зайнятості, цент рів організації професійног о навчання незайнятого насел ення і центрів професійної о рієнтації населення, інспекц ій по контролю за додержання м законодавства про зайнятіс ть населення.

Діяльність державної служ би зайнятості фінансується з а рахунок коштів Фонду загал ьнообов'язкового державного соціального страхування Укр аїни на випадок безробіття, п ередбачених на ці цілі.

У складі державної служби з айнятості створюється інспе кція, що здійснює контроль за виконанням законодавства пр о зайнятість підприємствами , установами й організаціями , незалежно від форм власност і і господарювання, фермерам и та іншими роботодавцями.

Постановою Кабінету Мініс трів Української РСР від 24.06.1991 року № 47 затверджено Полож ення про інспекцію по контро лю за додержанням законодавс тва про зайнятість населення (далі по тексту Положення).

Відповідно до п. 1 вказаного Положення інспекція по конт ролю за додержанням законода вства про зайнятість населен ня (далі - інспекція) входить д о складу державної служби за йнятості. Інспекція здійснює контроль за виконанням зако нодавства про зайнятість нас елення підприємствами, устан овами та організаціями усіх форм власності, фермерами та іншими роботодавцями. У свої й діяльності інспекція керує ться Конституцією України, З аконом України "Про зайнятіс ть населення", цим Положенням , іншими нормативно-правовим и актами і працює у взаємодії з державною податковою адмі ністрацією, правоохоронними органами, місцевими органам и виконавчої влади та органа ми місцевого самоврядування .

Згідно з п.8 Положення інспе кції надається право, зокрем а:

- безперешкодно відвідуват и підприємства, установи та о рганізації усіх форм власнос ті з метою контролю за додерж анням законодавства про зайн ятість населення. Ознайомлюв атися з документами та одерж увати від підприємств, устан ов та організацій копії нака зів, розпоряджень, протоколі в, дані обліку і звітності та і нформацію з питань додержанн я законодавства про зайнятіс ть населення, інші документи і відомості, необхідні для ви конання інспекцією своїх зав дань;

- давати власнику (керівнику ) підприємства, установи та ор ганізації або уповноваженом у ним органу та іншим роботод авцям у разі виявлення поруш ень законодавства про зайнят ість населення приписи про ї х усунення. Приписи підлягаю ть обов'язковому виконанню з повідомленням у місячний ст рок інспекції про вжиті захо ди;

- ставити перед керівниками підприємств, установ, органі зацій або вищестоящих господ арських органів питання про накладення стягнення на служ бових осіб, винних у порушенн і законодавства про зайнятіс ть населення;

- застосовувати економічні санкції до підприємств, уста нов і організацій, незалежно від форм власності й господа рювання, за порушення законо давства про зайнятість насел ення, передбачені статтями 5 і 20 Закону України "Про зайняті сть населення" і за недодержа ння вимог статей 8 і 18 зазначен ого Закону;

Пунктами 4.1, 4.5, 4.11 Положення про інспекцію Кримського респуб ліканського, обласних, Київс ького і Севастопольського мі ських центрів зайнятості , за твердженого директором Держ авного центру зайнятості 25.03.201 1 року передбачено право поса довців інспекції безперешко дно відвідувати підприємств а, установи організації усіх форм власності з метою контр олю за дотриманням законодав ства про зайнятість населенн я; застосовувати економічні санкції до підприємств, уста нов, організацій усіх форм вл асності, за порушення законо давства про зайнятість насел ення, передбачені статтями 5 і 20 Закону України «Про зайняті сть населення» і за недодерж ання вимог ст. 8 зазначеного за кону; складати адміністратив ні протоколи відповідно до в имог статті 165-3 Кодексу Україн и про адміністративні правоп орушення.

Відповідно до п. 3.5. Посадової інструкції головного фахівц я інспекції з контролю за дот риманням законодавства про з айнятість населення Севасто польського міського центру з айнятості, затвердженої дире ктором Севастопольського мі ського центру зайнятості 19.04.201 1 року, визначено, що головний фахівець здійснює перевірки працедавців відносно дотрим ання ними вимог Закону Украї ни «Про зайнятість населення » і Закону України «Про загал ьнообов'язкове державне соці альне страхування на випадок безробіття», головному фахі вцеві інспекції дано право з астосовувати економічні сан кції до підприємств, установ ам організаціям усіх форм вл асності, за порушення законо давства про зайнятість насел ення, передбачені статтями 5, 8 і 20 Закону України «Про зайня тість населення», складати а дміністративні протоколи ві дповідно до вимог статті 165-3 Ко дексу України про адміністра тивні правопорушення.

Ті ж обов'язки передбачені п осадовою інструкцією провід ного фахівця.

Серед завдань і обов'язків в посадовій інструкції головн ого і провідного фахівця інс пекції відмічені здійснення заходів, спрямовані на недоп ущення нелегального викорис тання праці іноземців і осіб без громадянства, без дозвол у державної служби зайнятост і, крім того, фахівець інспекц ії має право надавати керівн икам підприємств, установ, ор ганізацій або іншим працедав цям припису про усунення пор ушень.

Таким чином, суд дійшов висн овку, що перевірка проводила ся в межах повноважень і комп етенції Севастопольського м іського центру зайнятості в особі Інспекції по контролю за додержанням законодавств а про зайнятість населення, а відповідач має право та повн оваження щодо складання акту і припису за результатами пе ревірки та застосування до п озивача економічних санкцій .

Виходячи з вищевикладеног о суд не може прийняти до уваг и посилання представника поз ивача, що відповідач не має по вноважень виносити приписи с тосовно суб' єктів господар ювання.

Судом встановлено, що відпо відно до акту перевірки Сева стопольського міського цент ру зайнятості в особі Інспек ції по контролю за додержанн ям законодавства про зайняті сть населення, на дату переві рки у Севастопольській загал ьноосвітньої школи I-III ступен ів № 22 ім. М.О. Острякова Севасто польської міської Ради працю вав громадянин ОСОБА_6, 1 951 року народження., прийняти й в школу № 22 відповідно до нак азу № 127 від 30.08.2000 року на посаду в чителя ОЖЗД з 26.08.2000 року. Тимчас ове посвідчення на проживанн я для іноземних громадян КР № 10/28-525 ОПРиМР УМВС України в м. Се вастополі ОСОБА_6 видане 1 3.01.2001 року. Паспорт громадянина України виданий йому 19.07.2005 року . До отримання паспорта грома дянина України громадянства України не мав.

Також на дату перевірки у Се вастопольській загальноосв ітньої школи I-III ступенів № 22 ім . М.О. Острякова Севастопольсь кої міської Ради працювала г ромадянка ОСОБА_7, року на родження., яка була прийнята в школу № 22 відповідно до наказ у № 197 від 04.12.2000 року на посаду вчи теля російської мови і літер атури з 06.12.2000 року. Тимчасове по свідчення на проживання для іноземних громадян КР № 10/28-526 ОП РиМР УМВС України в м. Севасто полі ОСОБА_7 видано тільки 13.01.2001 року. Паспорт громадянина України виданий 27.04.2007 року, до о тримання паспорта громадяни на України мала громадянство Російської Федерації.

Згідно з ст. 3 Закону України «Про правовий статус інозем ців та осіб без громадянства » від 04.02.1994 року № 3929-XII, що діяв на м омент виникнення спірних пра вовідносин, іноземці та особ и без громадянства можуть у в становленому порядку іммігр увати в Україну на постійне п роживання або прибути для пр ацевлаштування на визначени й термін, а також тимчасово пе ребувати на її території. Іно земці та особи без громадянс тва, які іммігрували на пості йне проживання або прибули д ля тимчасового працевлаштув ання, отримують посвідки від повідно на постійне або тимч асове проживання.

Такі документи, а саме посві дки на проживання, що надали б и рівні з громадянами Україн и права та обов' язки у трудо вих відносинах у громадян О СОБА_6 та ОСОБА_7 на час пр ацевлаштування відсутні.

Відповідно до ч.ч. 1 та 2 ст. 8 За кону України № 803, в редакції, що діяла на момент виникнення с пірних правовідносин, громад яни мають право на працевлаш тування і вибір місця роботи шляхом звернення до підприє мства, установи, організації , індивідуального селянськог о (фермерського) господарств а і до іншого роботодавця або при безплатному сприянні де ржавної служби зайнятості. І ноземці та особи без громадя нства, крім найнятих відпові дно до угоди про розподіл про дукції, які прибули в Україну на визначений термін, одержу ють право на трудову діяльні сть лише за наявності в них до зволу на працевлаштування, в иданого державною службою за йнятості України, якщо інше н е передбачено міжнародними д оговорами України. Працевлаш тування в Україні іноземців, найнятих інвестором у межах і за посадами (спеціальністю ), визначеними угодою про розп оділ продукції, здійснюється без отримання дозволу на пра цевлаштування.

Порядок оформлення інозем цям та особам без громадянст ва дозволу на працевлаштуван ня в Україні діючий в період д ати прийому вказаних працівн иків на роботу встановлений Постановою Кабінету Міністр ів України «Про затвердження Порядку оформлення іноземця м та особам без громадянства дозволу на працевлаштування в Україні» від 01.11.1999 року № 2028.

Праця громадянина ОСОБА_ 6 з 26.08.2000 року по 13.01.2001 року та гро мадянки ОСОБА_7 з 06.12.2000 року п о 13.01.2001 року використовувалася у Севастопольської загально освітньої школи I-III ступенів № 22 ім. М.О. Острякова Севастопол ьської міської Ради незаконн о, оскільки школою № 22 не надан і документи, що надавали прав о іноземному громадянинові н а працевлаштування в Україні в період з 26.08.2000г. (дата прийому н а роботу ОСОБА_6.) по 13.01.2001 рок у (дата видачі тимчасового по свідчення на проживання ОС ОБА_6.) та в період з період з 06 .12.2000 року (дата прийому на робот у ОСОБА_7.) по 13.01.2001 року (дата в идачі тимчасового посвідчен ня на проживання ОСОБА_7.), щ о є порушенням ст.8 Закону Укра їни № 803.

Відповідно до ч. 4 ст. 8 Закону України № 803 у разі використан ня праці іноземців або осіб б ез громадянства без дозволу державної служби зайнятості України з підприємств, устан ов і організацій, незалежно в ід форм власності, державна с лужба зайнятості стягує штра ф за кожну таку особу у п'ятдес ятикратному розмірі неопода тковуваного мінімуму доході в громадян. Ці кошти спрямову ються до Фонду загальнообов' язкового державного соціаль ного страхування України на випадок безробіття. Порядок і умови укладення трудового договору визначаються закон одавством України про працю.

Відповідно до припису на Се вастопольську загальноосві тню школу I-III ступенів № 22 ім. М.О. Острякова Севастопол ьської міської Ради накладен о штраф у розмірі 850,00 грн. за кож ного робітника, загальний ро змір штрафу за вказане поруш ення - 1 700, 00 грн.

Таким чином, суд дійшов висн овку, що припис в частині заст осування до позивача економі чних санкцій у розмірі 1700,00 грн . за використання праці інозе мців або осіб без громадянст ва без дозволу державної слу жби зайнятості України є пра вомірним, та таким що прийнят ий на підставі діючого, на час виникнення спірних правовід носин, законодавства.

Також під час проведення пе ревірки відповідачем було ви явлено порушення п. 5. ст. 20 Зако ну України № 803 при вивільненн і працівників, про що вказано в приписі інспекції № 3 від 22.09.20 11 року, а саме:

- при вивільненні ОСОБА_5 - керівника гуртка з 01.02.2011року (н аказ № 17/к від 01.02.2011 року) звіт за ф ормою 4-ПН (план) та звіт за форм ою 4-ПН (факт) до відповідача не наданий. Згідно з наданою дов ідкою про річну заробітну пл ату, заробітна плата складає 7254,93 грн.;

- при вивільненні ОСОБА_8 - оператора ЕОМ з 07.05.2011 року (нак аз № 51/к від 04.05.2011 року). Звіт за фор мою 4-ПН (план) та звіт за формою 4-ПН (факт) в СМЦЗ не наданий. Зг ідно наданої довідки про річ ну заробітну плату, заробітн а плата складає 7042,58 грн.;

- при вивільненні ОСОБА_9 - керівника гуртка з 01.06.2011 року ( наказ №57/к від 11.05.2011 року). Звіт за формою 4-ПН (план) наданий до СМ ЦЗ з порушенням двомісячного терміну - 04.04.2011 року. Звіт за форм ою 4-ПН (факт) наданий до СМЦЗ з п орушенням десятиденного тер міну - 15.06.2011 року. Відповідно до н аданої довідки про річну зар обітну плату, заробітна плат а складає 40410,97 грн.;

- при вивільненні ОСОБА_10 - хореографа з 01.06.2011 року (наказ №57/к від 11.05.2011 року). Звіт за фо рмою 4-ПН (план) наданий до СМЦЗ з порушенням двомісячного т ерміну - 04.04.2011 року. Звіт за формо ю 4-ПН (факт) наданий до СМЦЗ з по рушенням десятиденного терм іну - 15.06.2011року. Згідно наданої д овідки про річну заробітну п лату, заробітна плата склада є 34143,51 грн.;

- при вивільненні ОСОБА_11 - керівника гуртка з 01.06.2011 року ( наказ №57/к від 11.05.2011 року). Звіт за формою 4-ПН (план) наданий до СМ ЦЗ з порушенням двомісячного терміну - 04.04.2011 року. Звіт за форм ою 4-ПН (факт) наданий до СМЦЗ з п орушенням десятиденного тер міну - 15.06.2011 року. Згідно наданої довідки про річну заробітну плату, заробітна плата склад ає 38558,17 грн.;

- при вивільненні ОСОБА_12 - акомпаніатора з 01.06.2011 року (нак аз .№57/к від 11.05.2011року). Звіт за фор мою 4-ПН (план) наданий до СМЦЗ з порушенням двомісячного тер міну - 04.04.2011 року. Звіт за формою 4 -ПН (факт) наданий до СМЦЗ з пор ушенням десятиденного термі ну - 15.06.2011 року. Згідно наданої до відки про річну заробітну пл ату, заробітна плата складає 21856,55 грн.;

- при вивільненні ОСОБА_13 - керівника гуртка з 01.06.2011 року ( наказ №57/к від 11.05.2011 року). Звіт за формою 4-ПН (план) наданий до С МЦЗ з порушенням двомісячног о терміну - 04.04.2011 року. Звіт за фор мою 4-ПН (факт) наданий до СМЦЗ з порушенням десятиденного те рміну - 15.06.2011 року Згідно надано ї довідки про річну заробітн у плату, заробітна плата скла дає 39712,81 грн.;

- при вивільненні ОСОБА_14 - керівника гуртка з 01.06.2011 року ( наказ №57/к від 11.05.2011 року). Звіт за формою 4-ПН (план) наданий до СМ ЦЗ з порушенням двомісячного терміну - 04.04.2011 року. Звіт за форм ою 4-ПН (факт) наданий до СМЦЗ - 15 .06.2011 року з порушенням десятид енного терміну. Згідно надан ої довідки про річну заробіт ну плату, заробітна плата скл адає 32915,69 грн.;

- при вивільненні ОСОБА_15 - акомпаніатора з 01.06.2011 року (нак аз .№ 57/к від 11.05.2011 року) звіт за фор мою 4-ПН (план) наданий до СМЦЗ з порушенням двомісячного тер міну - 04.04.2011 року. Звіт за формою 4 -ПН (факт) наданий до СМЦЗ з пор ушенням десятиденного термі ну - 15.06.2011 року. Згідно наданої до відки про річну заробітну пл ату, заробітна плата складає 21805,64 грн.;

- при вивільненні ОСОБА_16 - керівника гуртка з 01.06.2011 року ( наказ №57/к від 11.05.2011 року). Звіт за формою 4-ПН (план) наданий до СМ ЦЗ з порушенням двомісячного терміну - 04.04.2011 року. Звіт за форм ою 4-ПН (факт) наданий до СМЦЗ з п орушенням десятиденного тер міну - 15.06.2011 року. Згідно наданої довідки про річну заробітну плату, заробітна плата склад ає 29340,00 грн.

Інших документів по вивіль ненню вищевказаних осіб в їх особистих справах немає.

Відповідно до вимог п.5 ст.20 З акону України № 803 при вивільн енні працівників (у тому числ і працюючих пенсіонерів та і нвалідів) у зв'язку із змінами в організації виробництва і праці, у тому числі ліквідаці єю, реорганізацією або переп рофілюванням підприємств, ус танов, організацій, скорочен ням чисельності або штату пр ацівників, підприємства, уст анови, організації, незалежн о від форми власності, повідо мляють про це не пізніш як за д ва місяці в письмовій формі д ержавну службу зайнятості, в казуючи підстави і строки ви вільнення, найменування проф есій, спеціальностей, кваліф ікації, розмір оплати праці, а в десятиденний строк після в ивільнення - направляють спи ски фактично вивільнених пра цівників, зазначаючи в них ін валідів.

У разі неподання або поруше ння строків подання цих дани х стягується штраф у розмірі річної заробітної плати за к ожного вивільненого працівн ика. Ці кошти зараховуються д о Фонду загальнообов'язковог о державного соціального стр ахування України на випадок безробіття і використовують ся для фінансування заходів по працевлаштуванню та соціа льного захисту вивільнювани х працівників.

Судом встановлено, що позив ачу приписано перерахувати ш траф у розмірі 273040,85 грн. з розра хунку річної заробітної плат и за кожного вивільненого пр ацівника (ОСОБА_5, ОСОБА_ 8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОС ОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13 , ОСОБА_17, ОСОБА_15, ОСОБ А_16.) за неподання звіту про п о формі 4-ПН (план і факт) при вив ільненні працівників ОСОБ А_5, ОСОБА_8, і за порушення термінів подання звіту по фо рмі 4-ПН (план і факт) при вивіль ненні працівників ОСОБА_9 , ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСО БА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_17, ОСОБА_15, ОСОБА_16 в держав ну службу зайнятості (в особі Севастопольського міського центру зайнятості).

Таким чином, суд дійшов висн овку, що припис в частині заст осування до позивача економі чних санкцій у розмірі 273040,85 грн . за неподання або порушення с троків подання звітів про ви вільнення працівників є прав омірним, та таким що прийняти й на підставі діючого, на час в иникнення спірних правовідн осин, законодавства.

Стосовно твердження предс тавника позивача щодо поруше ння відповідачем строку давн ості застосування до позивач а економічних санкцій суд за значає наступне.

Частиною 1 ст. 3 Закону Україн и «Про загальнообов'язкове д ержавне соціальне страхуван ня на випадок безробіття» ві д 02.03.2000 року № 1533-III (далі по тексту З акон України № 1533) законодавст во про страхування на випадо к безробіття складається з О снов законодавства України п ро загальнообов'язкове держа вне соціальне страхування, ц ього Закону, Закону України "П ро зайнятість населення" та і нших нормативно-правових акт ів, що регулюють відносини у с фері страхування на випадок безробіття, а також міжнарод них договорів України, згода на обов'язковість яких надан а Верховною Радою України.

Згідно з ч. 1 ст. 12 цього Закону виконавча дирекція Фонду є в иконавчим органом правління Фонду, який забезпечує викон ання рішень правління. Функц ії виконавчої дирекції Фонду покладаються на органи держ авної служби зайнятості. Дир ектор Державного центру зайн ятості центрального органу в иконавчої влади у сфері прац і та соціальної політики та й ого заступники є відповідно керівником та заступниками в иконавчої дирекції Фонду. Ке рівник виконавчої дирекції Ф онду входить до складу правл іння Фонду з правом дорадчог о голосу. Виконавча дирекція Фонду організовує виконання рішень правління Фонду та за безпечує дотримання законод авства України про страхуван ня на випадок безробіття, діє від імені Фонду та підзвітна йому в межах та порядку, перед бачених статутом Фонду.

Відповідно до ст. 38 Закону Ук раїни № 1533 роботодавець несе в ідповідальність за: - порушен ня порядку використання кошт ів Фонду, несвоєчасне або неп овне їх повернення; - несвоєча сне подання або неподання ві домостей, встановлених цим З аконом; - подання недостовірн их відомостей про використан ня коштів Фонду. За порушення порядку використання робото давцем коштів Фонду накладає ться штраф у розмірі наданої Фондом суми, використаної з п орушенням. Своєчасно не спла чені фінансові санкції та ад міністративні штрафи стягую ться із страхувальника в дох ід Фонду в порядку, встановле ному законом.

Строк давності в разі стягн ення штрафних санкцій, перед бачених цим Законом та Закон ом України "Про зайнятість на селення", адміністративних ш трафів, а також інших видів за боргованості перед Фондом не застосовується.

Право застосовувати фінан сові санкції та накладати ад міністративні штрафи від іме ні Фонду мають керівник вико навчої дирекції Фонду, його з аступники, керівники робочих органів виконавчої дирекції Фонду - центру зайнятості Авт ономної Республіки Крим, обл асних, Київського і Севастоп ольського міських, районних, міськрайонних, міських та ра йонних у містах центрів зайн ятості та їх заступники.

Також, відповідно до ч. 3 ст. 10, ч. 3 ст. 19 Господарського кодекс у України у соціально-економ ічній сфері держава здійснює соціальну політику захисту прав споживачів, політику за робітної плати і доходів нас елення, політику зайнятості, політику соціального захист у та соціального забезпеченн я. Держава здійснює контроль і нагляд за господарською ді яльністю суб'єктів господарю вання, крім іншого, у сферах: в иробництва і праці - за безпек ою виробництва і праці, додер жанням законодавства про пра цю.

Державний нагляд (контроль ) - діяльність уповноважених з аконом центральних органів в иконавчої влади, їх територі альних органів, державних ко легіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів міс цевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (к онтролю)) в межах повноважень , передбачених законом, щодо в иявлення та запобігання пору шенням вимог законодавства с уб'єктами господарювання та забезпечення інтересів сусп ільства, зокрема належної як ості продукції, робіт та посл уг, прийнятного рівня небезп еки для населення, навколишн ього природного середовища ( абз. 1 ст. 1 Закону України «Про о сновні засади державного наг ляду (контролю) у сфері господ арської діяльності » від 05.04.2007 р оку № 877-V (далі по тексту Закон У країни № 877).

Відповідно до ч. 1 ст. 18 Закону України № 803 для реалізації де ржавної політики зайнятості населення, професійної оріє нтації, підготовки і перепід готовки, працевлаштування та соціальної підтримки тимчас ово не працюючих громадян у п орядку, що визначається Кабі нетом Міністрів України, ств орюється державна служба зай нятості, діяльність якої зді йснюється під керівництвом М іністерства праці та соціаль ної політики України, місцев их державних адміністрацій т а органів місцевого самовряд ування.

Таким чином, ані Закон Украї ни «Про зайнятість населення », ані Закон України «Про зага льнообов'язкове державне соц іальне страхування на випадо к безробіття» не відносять д ержавну службу зайнятості до органів, що здійснюють держа вний нагляд (контроль), не визн ачають види господарської ді яльності, що є предметом держ авного нагляду (послуг), не над іляють її повноваженнями по призупиненню виробництва аб о реалізації продукції, вико нання робіт, надання послуг т а таке інше. Органи державний служби зайнятість не втруча ються у господарську діяльні сть підприємств, установ та о рганізація або фізичних осіб - підприємців. В якості суб'є кта владних повноважень по в ідношенню до працедавців орг ани державної служби зайнято сті виступають тільки при пе ревірці правильності нараху вання і своєчасності перерах ування до Фонду страхових вн есків на випадок безробіття, а також при зборі адміністра тивних даних про наявність в акантних робочих місць, про у сіх працівників, що вивільня ються, прийнятих і звільнени х.

Виходячи з вищевикладеног о Фонд і органи державної слу жби зайнятості не мають повн оважень на здійснення держав ного нагляду (контролю) у сфер і господарської діяльності.

Інспекція з контролю за дот риманням законодавства про з айнятість населення створює ться в органах державної слу жби зайнятості як структурни й підрозділ (ст. 18 Закону Украї ни № 803), не є юридичною особою, н е має статусу державної інсп екції та її повноваження обм ежені повноваженнями держав ної служби зайнятості (Полож ення), а тому у своїй діяльност і не може керуватися нормами Закону № 877.

Державна служба зайнятост і не є органом державної влад и, а є цільовим централізован им страховим фондом, некомер ційною самоврядною організа цією, відповідно до Закону Ук раїни «Про загальнообов'язко ве державне соціальне страху вання на випадок безробіття» .

Недотримання працедавцем обов' язку по працевлаштува нню іноземного громадянина т ільки по дозволу служби зайн ятості є порушенням у сфері з айнятості і за це інспекцією державної служби зайнятості , відповідно до ст. 8 Закону Укр аїни № стягується з працедав ця штраф в двадцятикратному розмірі мінімальної заробіт ної плати, встановленої зако ном.

Частиною 2 ст. 241 Господарсько го кодексу України визначено , що перелік порушень, за які з суб'єкта господарювання стя гується штраф, розмір і поряд ок його стягнення визначають ся законами, що регулюють под аткові та інші відносини, в як их допущено правопорушення. Спеціальним законодавством , а саме Законом України «Про з айнятість населення» встано влюється штраф за використан ня працедавцем праці іноземц ів або осіб без громадянства на умовах трудового договор у без дозволу державної служ би зайнятості.

Законом України «Про зайня тість населення» не передбач ено термінів застосування шт рафних санкцій за використан ня праці іноземців або осіб б ез громадянства на умовах тр удового договору без дозволу державної служби зайнятості .

Представники позивача та т ретьої особи під час розгляд у справи, крім іншого, вказува ли на те що, Севастопольська з агальноосвітня школа I-III ступ енів № 22 ім. М.О. Острякова Севас топольської міської Ради фін ансується з міського бюджету , яким не передбачено грошови х коштів на сплату штрафу.

Судом встановлено, що Севас топольська загальноосвітня школа I-III ступенів № 22 ім. М.О. Ост рякова Севастопольської міс ької Ради зареєстрована у як ості юридичної особи Ленінсь кою районною державною адмін істрацією у м. Севастополі 10.10.2 007 року, ідентифікаційний код - 35483088, про що видано відповідн е свідоцтво Серії А00 № 717459 (арк.с.91).

Відповідно до ст. 96 Цивільно го кодексу України юридична особа самостійно відповідає за своїми зобов'язаннями. Юри дична особа відповідає за св оїми зобов'язаннями усім нал ежним їй майном.

Діючим законодавством не п ередбачено звільнення будь-я кої особи від відповідальнос ті в залежності від джерела ф інансування.

Отже, позивач є юридичною ос обою та повинна самостійно в ідповідати за своїми зобов' язаннями. Крім того, суд зазна чає, що фінансування Севасто польської загальноосвітньо ї школи I-III ступенів № 22 ім. М.О. Ос трякова Севастопольської мі ської Ради з місцевого бюдже ту може вплинути на порядок в иконання припису, а не на його законність. При цьому викона ння припису не є предметом ро згляду у цій справі.

Частиною 3 ст. 2 Кодексу адмін істративного судочинства Ук раїни встановлено, що у справ ах щодо оскарження рішень, ді й чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адмініс тративні суди перевіряють, ч и прийняті (вчинені) вони:

1) на підставі, у межах повнов ажень та у спосіб, що передбач ені Конституцією та законами України;

2) з використанням повноваже ння з метою, з якою це повноваж ення надано;

3) обґрунтовано, тобто з урах уванням усіх обставин, що маю ть значення для прийняття рі шення (вчинення дії);

4) безсторонньо (неупереджен о);

5) добросовісно;

6) розсудливо;

7) з дотриманням принципу рі вності перед законом, запобі гаючи несправедливій дискри мінації;

8) пропорційно, зокрема з дот риманням необхідного баланс у між будь-якими несприятлив ими наслідками для прав, своб од та інтересів особи і цілям и, на досягнення яких спрямов ане це рішення (дія);

9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийнятт я рішення;

10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч. 2 ст. 71 Кодекс у адміністративного судочин ства України в адміністратив них справах про протиправніс ть рішень, дій чи бездіяльнос ті суб'єкта владних повноваж ень обов'язок щодо доказуван ня правомірності свого рішен ня, дії чи бездіяльності покл адається на відповідача, якщ о він заперечує проти адміні стративного позову.

Відповідачем доведено, що п рипису № 3 від 29.09.2011 року є правом ірним, та таким, що прийнятий С евастопольським міським цен тром зайнятості в особі Інсп екції по контролю за додержа нням законодавства про зайня тість населення із додержанн ям норм законодавства, що дія ло на момент виникнення спір них правовідносин, а вимоги С евастопольського міського ц ентру зайнятості в особі Інс пекції по контролю за додерж анням законодавства про зайн ятість населення про сплату Севастопольською загальноо світньою школою I-III ступенів № 22 ім. М.О. Острякова Севастопол ьської міської Ради штрафу у загальному розмірі 274 740,85 грн. о бґрунтованими.

Отже, виходячи з вищевиклад еного, суд дійшов висновку що позовні вимоги Севастопольс ької загальноосвітньої школ и I-III ступенів № 22 ім. М.О. Остряко ва Севастопольської міської Ради задоволенню не підляга ють.

Постанова складена у повно му обсязі 27.02.2012 року.

Керуючись ст. 6, 17, 69 - 71, 94, 98, 158-163, 167 Код ексу адміністративного судо чинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

В задоволенні адміністра тивного позову відмовити пов ністю.

Постанова набирає законно ї сили у порядку та строки від повідно до статті 254 Кодексу а дміністративного судочинст ва України.

Постанова може бути оскарж ена до суду апеляційної інст анції протягом десяти днів з дня отримання копії постано ви за правилами, встановлени ми статтями 185 - 187 Кодексу адмін істративного судочинства Ук раїни. Якщо суб'єкта владних п овноважень було повідомлено про можливість отримання ко пії постанови суду безпосере дньо в суді, то десятиденний с трок на апеляційне оскарженн я постанови суду обчислюєтьс я з наступного дня після закі нчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідом лення про можливість отриман ня копії постанови суду.

Суддя Ю .В. Лотова

Суддя Ю.В. Ло това

СудОкружний адміністративний суд міста Севастополя
Дата ухвалення рішення21.02.2012
Оприлюднено19.03.2012
Номер документу21915048
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-3512/11/2770

Ухвала від 18.08.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Гончар Л.Я.

Постанова від 21.08.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Гончар Л.Я.

Ухвала від 22.11.2012

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Гончар Л.Я.

Постанова від 16.10.2012

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Щепанська Ольга Анатоліївна

Постанова від 21.02.2012

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Севастополя

Лотова Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні