ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 лютого 2012 року 16:45 Справа № 2а-0870/12269/11
Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Недашківської К.М., при секретарі судового засідання Луговському І.О., за участю прокурора Стешенка В.Є. (посвідчення від 14 червня 2011 №87) представника позивача – не прибув, представника відповідача – не прибув, розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Бердянського природоохоронного міжрайонного прокурора в інтересах держави в особі Державної Азовської морської екологічної інспекції до Комунального підприємства «Ритуал» Бердянської міської ради про стягнення шкоди, заподіяної зняттям ґрунтового покриву без спеціального дозволу.
27 грудня 2011 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Бердянського природоохоронного міжрайонного прокурора в інтересах держави в особі Державної Азовської морської екологічної інспекції до Комунального підприємства «Ритуал» Бердянської міської ради про стягнення шкоди, заподіяної зняттям ґрунтового покриву без спеціального дозволу, в розмірі 152333 грн. 35 коп.
Заявлені позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що внаслідок проведеної Бердянською природоохоронною міжрайонною прокуратурою із залученням спеціалістів Державної Азовської морської екологічної інспекції та Управлінням Держкомзему у м. Бердянськ перевірки встановлено, що Комунальним підприємством «Ритуал» Бердянської міської ради проведені роботи по зняттю ґрунтового покриву без спеціального дозволу, що призвело до збитків в грошовому вимірі на суму в розмірі 152333 грн. 35 коп., а відтак така сума підлягає стягненню.
Ухвалою судді від 28.12.2011 відкрито провадження в адміністративній справі та призначено справу до судового розгляду.
22.02.2012 в судове засідання прибув прокурор, підтримав заявлені позовні вимоги та просить суд задовольнити їх в повному обсязі.
В судове засідання представник позивача не прибув, проте подав до суду клопотання про розгляд справи за його відсутності та письмові пояснення по суті спору, згідно яких просить суд задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
Представник відповідача в судове засідання не прибув, хоча був належним чином повідомлений про дату, час та місце судового розгляду справи.
Згідно ст. 69 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових та речових доказів, висновків експертів.
Відповідно до ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Суд при вирішенні справи керується принципами верховенства права, законності, рівності усіх учасників адміністративного процесу перед законом і судом, змагальності сторін, диспозитивності та офіційного з'ясування всіх обставин, гласності і відкритості адміністративного процесу.
На підставі ст. 160 КАС України вступна та резолютивна частини рішення проголошені в судовому засіданні 22.02.2012.
Розглянувши матеріали та з'ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, суд
ВСТАНОВИВ:
Відповідач – Комунальне підприємство «Ритуал» Бердянської міської ради, пройшов процедуру державної реєстрації, отримав, видане Виконавчим комітетом Бердянської міської ради Запорізької області, свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи серії А00 №220537 від 29.10.2002, а відтак набув правового статусу суб'єкта господарювання в розумінні ст. 4 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців від 15.05.2003 №755-IV, згідно з яким державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців – це засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.
За приписами ст. 93 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 №435-IV місцезнаходженням юридичної особи є фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю юридичної особи (переважно знаходиться керівництво) та здійснення управління і обліку.
Комунальне підприємство «Ритуал» Бердянської міської ради зареєстроване за юридичною адресою: 71100, Запорізька область, місто Бердянськ, вулиця Дюміна, будинок №41; ідентифікаційний код 32240797.
Державним інспектором з контролю за використанням та охороною земель Управління Держкомзему у м. Бердянськ Запорізької області, відповідно до вимог ст.ст. 6, 10 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», проведена позапланова перевірка на вимогу Бердянської природоохоронної міжрайонної прокуратури від 22.08.2011 №94-195-11 щодо законності використання земель міського кладовища №2 КП «Ритуал» Бердянської міської ради.
За результатами проведеної перевірки Управлінням Держкомзему у м. Бердянськ Запорізької області складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 21.09.2011, яким встановлено порушення Комунальним підприємством «Ритуал» Бердянської міської ради порядку проведення робіт із зняття ґрунтового покриву на земельній ділянці території цвинтаря №2 загальною площею 50,8345 га (а.с. 11).
На підставі проведеної перевірки та складеного акта Управлінням Держкомзему у м. Бердянськ Запорізької області проведено розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву без спеціального дозволу від 21.09.2011, згідно якого визначено розмір заподіяної шкоди в розмірі 152333 грн. 35 коп. (а.с. 12).
Державним інспектором охорони навколишнього природного середовища Азовського моря та громадським інспектором з охорони навколишнього природного середовища, за участю завідувача сектором Держземінспекції з контролю за використанням та охороною земель Управління Держкомзему у м. Бердянськ, проведено перевірку дотримання Комунальним підприємством «Ритуал» Бердянської міської ради вимог природоохоронного законодавства України, внаслідок якої складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства України від 23.09.2011 (а.с. 9).
Проведеною перевіркою встановлено ряд порушень Комунальним підприємством «Ритуал» Бердянської міської ради вимог законодавства та складено розрахунок заподіяної шкоди внаслідок зняття родючого шару ґрунту, що становить 152333 грн. 35 коп. (а.с. 10).
Внаслідок проведеної Бердянською природоохоронною міжрайонною прокуратурою перевірки, Комунальному підприємству «Ритуал» Бердянської міської ради внесено подання про усунення порушень земельного законодавства України від 26.09.2011 №25/255 (а.с. 13).
Пунктом 3 вимог внесеного подання відповідача зобов'язано вжити заходів, направлених на відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, в розмірі 152333 грн. 35 коп. в місячний строк.
На адресу Бердянської природоохоронної міжрайонної прокуратури надійшла відповідь на подання про усунення порушень земельного законодавства України від 27.10.2011 №246, згідно якої відповідач вказав (пункт 3 відповіді), що у місцевому бюджеті на 2011 рік не передбачена стаття витрат на відшкодування вказаних збитків (а.с. 15).
За приписами ст. 60 КАС України у випадках, встановлених законом, Уповноважений Верховної Ради України з прав людини, прокурор, органи державної влади, органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи можуть звертатися до адміністративного суду із адміністративними позовами про захист прав, свобод та інтересів інших осіб і брати участь у цих справах. Прокурор здійснює в суді представництво інтересів громадянина або держави в порядку, встановленому цим Кодексом та іншими законами, і може здійснювати представництво на будь-якій стадії адміністративного процесу.
Органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах є Державна Азовська морська екологічна інспекція, яка являється територіальним органом Державної екологічної інспекції, утвореним як юридична особа публічного права на підставі Постанови Кабінету міністрів України від 14.09.2011 №995.
Інспекція в межах своїх повноважень забезпечує реалізацію державної політики в галузі охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення та охорони природних ресурсів, поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами, пестицидами й агрохімікатами, екологічної та в межах своєї компетенції радіаційної безпеки.
Відтак, Бердянська природоохоронна міжрайонна прокуратура в особі Державної Азовської морської екологічної інспекції звернулась до суду з адміністративним позовом до Комунального підприємства «Ритуал» Бердянської міської ради про стягнення шкоди, заподіяної зняттям ґрунтового покриву без спеціального дозволу.
Дослідивши наявні в матеріалах справи допустимі та належні докази у їх сукупності та заслухавши пояснення представників сторін, суд прийшов до висновку, що заявлені позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі за наступних підстав.
Статтею 13 Конституції України від 28.06.1996 №254к/96-ВР встановлено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Згідно ст. 14 Конституції України від 28.06.1996 №254к/96-ВР земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
За приписами ст. 1 Земельного кодексу України від 25.10.2001 №2768-III (далі іменується – ЗК України) земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Використання власності на землю не може завдавати шкоди правам і свободам громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.
Відповідно до ст. 4 ЗК України завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.
Стаття 5 ЗК України визначає, що земельне законодавство базується на таких принципах: поєднання особливостей використання землі як територіального базису, природного ресурсу і основного засобу виробництва; забезпечення рівності права власності на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави; невтручання держави в здійснення громадянами, юридичними особами та територіальними громадами своїх прав щодо володіння, користування і розпорядження землею, крім випадків, передбачених законом; забезпечення раціонального використання та охорони земель; забезпечення гарантій прав на землю; пріоритету вимог екологічної безпеки.
Згідно ст. 162 ЗК України охорона земель – це система правових, організаційних, економічних та інших заходів, спрямованих на раціональне використання земель, запобігання необґрунтованому вилученню земель сільськогосподарського і лісогосподарського призначення, захист від шкідливого антропогенного впливу, відтворення і підвищення родючості ґрунтів, підвищення продуктивності земель лісогосподарського призначення, забезпечення особливого режиму використання земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення.
За приписами ст. 168 ЗК України ґрунти земельних ділянок є об'єктом особливої охорони.
Власники земельних ділянок та землекористувачі не мають права здійснювати зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок без спеціального дозволу органів, що здійснюють державний контроль за використанням та охороною земель.
Судом встановлено, що відповідачем проводились роботи по зняттю поверхневого шару ґрунту без спеціального дозволу на земельній ділянці території цвинтаря №2 загальною площею 50,8345 га.
Вказана земельна ділянка знаходиться у користуванні Комунального підприємства «Ритуал» Бердянської міської ради, що підтверджується державним актом на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ №110382 (а.с. 8).
Спеціальним нормативно-правовим актом, який визначає правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля, є Закон України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» від 19.06.2003 №963-IV (далі іменується – Закон України №963-IV).
Згідно ст. 2 Закону України №963-IV основними завданнями державного контролю за використанням та охороною земель є: забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України; забезпечення реалізації державної політики у сфері охорони та раціонального використання земель; запобігання порушенням законодавства України у сфері використання та охорони земель, своєчасне виявлення таких порушень і вжиття відповідних заходів щодо їх усунення; забезпечення додержання власниками землі та землекористувачами стандартів і нормативів у сфері охорони та використання земель, запобігання забрудненню земель та зниженню родючості ґрунтів, погіршенню стану рослинного і тваринного світу, водних та інших природних ресурсів.
Статтею 3 Закону України №963-IV встановлено, що основними принципами здійснення державного контролю за використанням та охороною земель є: забезпечення раціонального використання та охорони земель як основного національного багатства, що перебуває під особливою охороною держави; пріоритет вимог екологічної безпеки у використанні земельних ресурсів над економічними інтересами; повне відшкодування шкоди, заподіяної довкіллю внаслідок порушення земельного законодавства України; поєднання заходів економічного стимулювання і відповідальності у сфері використання та охорони земель.
Згідно ст. 35 Закону України «Про охорону земель» від 19.06.2003 №962-IV (далі іменується – Закон України №962-IV) власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов'язані: дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України; проводити на земельних ділянках господарську діяльність способами, які не завдають шкідливого впливу на стан земель та родючість ґрунтів; підвищувати родючість ґрунтів та зберігати інші корисні властивості землі на основі застосування екологобезпечних технологій обробітку і техніки, здійснення інших заходів, які зменшують негативний вплив на ґрунти, запобігають безповоротній втраті гумусу, поживних елементів тощо; дотримуватися стандартів, нормативів при здійсненні протиерозійних, агротехнічних, агрохімічних, меліоративних та інших заходів, пов'язаних з охороною земель, збереженням і підвищенням родючості ґрунтів; надавати відповідним органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування відомості про застосування пестицидів та агрохімікатів; сприяти систематичному проведенню вишукувальних, обстежувальних, розвідувальних робіт за станом земель, динамікою родючості ґрунтів; своєчасно інформувати відповідні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування щодо стану, деградації та забруднення земельних ділянок; забезпечувати додержання встановленого законодавством України режиму використання земель, що підлягають особливій охороні; забезпечувати використання земельних ділянок за цільовим призначенням та дотримуватися встановлених обмежень (обтяжень) на земельну ділянку; забезпечувати захист земель від ерозії, виснаження, забруднення, засмічення, засолення, осолонцювання, підкислення, перезволоження, підтоплення, заростання бур'янами, чагарниками і дрібноліссям; уживати заходів щодо запобігання негативному і екологонебезпечному впливу на земельні ділянки та ліквідації наслідків цього впливу.
Відповідно до ст. 36 Закону України №962-IV охорона земель сільськогосподарського призначення забезпечується на основі реалізації комплексу заходів щодо збереження продуктивності сільськогосподарських угідь, підвищення їх екологічної стійкості та родючості ґрунтів, а також обмеження їх вилучення (викупу) для несільськогосподарських потреб.
Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах «Про затвердження Порядку видачі та анулювання спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок» від 04.01.2005 №1, затверджено порядок, який визначає процедуру видачі та анулювання спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок (далі іменується – Порядок №1).
Порядок №1 розроблено відповідно до вимог статей 166 та 168 Земельного кодексу України, статей 2, 3 та 6 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», Закону України «Про охорону земель», Положення про Державну інспекцію з контролю за використанням і охороною земель, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2002 №1958.
Вимоги Порядку №1 щодо отримання дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок є обов'язковими для власників земельних ділянок та землекористувачів, діяльність яких пов'язана з порушенням поверхневого (родючого) шару ґрунту.
За приписами п. 3.1 Порядку №1 власники земельних ділянок та землекористувачі, які проводять гірничодобувні, геологорозвідувальні, будівельні та інші роботи, зобов'язані отримати дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки, якщо це призводить до порушення поверхневого (родючого) шару ґрунту.
З матеріалів справи вбачається, що відповідачем проводились такі роботи без відповідного дозволу, внаслідок чого сума завданої шкоди становить 152333 грн. 35 коп.
Статтею 211 ЗК України встановлено, що громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за такі порушення, зокрема, невиконання умов знімання, збереження і нанесення родючого шару ґрунту.
Дослідивши наявні в матеріалах справи допустимі та належні докази у їх сукупності, суд прийшов до висновку, що заявлені позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.
Враховуючи наведене та керуючись ст.ст. 2, 7-12, 17, 94, 160, 163 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов – задовольнити в повному обсязі.
Стягнути з Комунального підприємства «Ритуал» Бердянської міської ради (71100, Запорізька область, місто Бердянськ, вулиця Дюміна, будинок №41) суму в розмірі 152333 (сто п'ятдесят дві тисячі триста тридцять три) грн. 35 (тридцять п'ять) коп. в рахунок відшкодування шкоди, заподіяної зняттям ґрунтового покриву без спеціального дозволу, яку зарахувати на р/р33113331700011, код ЄДРПОУ 34676953, Головне управління держказначейства у Запорізькій області, МФО 813015, код платежу 240621100.
Постанова суду першої інстанції, якщо інше не встановлено Кодексом адміністративного судочинства України, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд шляхом подачі в 10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 КАС України, або прийняття постанови у письмовому провадженні - з дня отримання копії постанови, апеляційної скарги з подачею її копії відповідно до кількості осіб, які беруть участь у справі.
Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 КАС України, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Суддя К.М.Недашківська
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.02.2012 |
Оприлюднено | 21.03.2012 |
Номер документу | 21952297 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сіпака Андрій Васильович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Недашківська Катерина Михайлівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Недашківська Катерина Михайлівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Недашківська Катерина Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні