ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД мі ста КИЄВА
01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницьк ого,44-Б тел. 284-18-98
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 5011-45/1037-2012 19.03.12
За позовом Київського транспортног о прокурора в інтересах держ ави в особі Київської місько ї ради
До 1) Комунального підприємст ва виконавчого органу Київсь кої міської ради (Київської м іської державної адміністра ції) по охороні, утриманню та е ксплуатації земель водного ф онду міста Києва «Плесо»
2) Товариства з обмеженою ві дповідальністю «Юридична гр упа «Ферзь»
Про визнання недійсним догово рів та звільнення земельної ділянки
Суддя Балац С.В.
Представники сторін:
Від прокуратури Яблонський А.С. - посвідч ення № 5;
Від позивача ОСОБА_2 - представник за д овіреністю;
Від відповідача 1) ОСОБА_3 - представник з а довіреністю;
2) ОСОБА_4 - представник за довіреністю.
О Б С Т А В И Н И С П Р А В И :
На розгляд Господарсько го суду міста Києва передані позовні вимоги Київського т ранспортного прокурора в інт ересах держави в особі Київс ької міської ради до Комунал ьного підприємства виконавч ого органу Київської міської ради (Київської міської держ авної адміністрації) по охор оні, утриманню та експлуатац ії земель водного фонду міст а Києва «Плесо»та Товариства з обмеженою відповідальніст ю «Юридична група «Ферзь»про :
- визнання недійсним догово ру про спільну розробку, прое ктування та впровадження про грам з благоустрою територій в м. Київ № 33 від 27.02.20009 р., укладени й між Комунальним підприємст вом виконавчого органу Київс ької міської ради (Київської міської державної адміністр ації) по охороні, утриманню та експлуатації земель водного фонду міста Києва «Плесо»та Товариством з обмеженою від повідальністю «Юридична гру па «Ферзь»;
- визнання недійсним догово ру про спільну розробку, прое ктування та впровадження про грам з благоустрою територій в м. Київ № 34 від 27.02.20009 р., укладени й між Комунальним підприємст вом виконавчого органу Київс ької міської ради (Київської міської державної адміністр ації) по охороні, утриманню та експлуатації земель водного фонду міста Києва «Плесо»та Товариством з обмеженою від повідальністю «Юридична гру па «Ферзь»;
- зобов' язання Товариства з обмеженою відповідальніст ю «Юридична група «Ферзь»зві льнити самовільно зайнятті з емельні ділянки водного фонд у площею 10 000,00 кв. м. та 4 500,00 кв. м., ро зташовані в урочищі Чорторий парку Дружби народів у Десня нському районі міста Києва, я кі обліковані в Державному з емельному кадастрі під єдини м номером 62:206:022, а також передат и дані земельні ділянки за ак том приймання-передачі Київс ькій міській раді у первісно му стані.
Позовні вимоги мотивовані тим, що спірні договори уклад ено з порушенням вимог закон одавства України про оренду землі, оскільки фактично між Комунальним підприємством в иконавчого органу Київської міської ради (Київської місь кої державної адміністрації ) по охороні, утриманню та експ луатації земель водного фонд у міста Києва «Плесо»та Това риством з обмеженою відповід альністю «Юридична група «Фе рзь»укладено договори оренд и земельних ділянок, тобто, вк азані Договори є прихованими договорами про надання в кор истування (оренду) земельних ділянок, а тому посилаючись н а норми Цивільного кодексу У країни, Земельного кодексу У країни, Закону України «Про о ренду землі»Київський транс портний прокурор в інтересах держави в особі Київської мі ської ради просить суд визна ти недійсними договори про с пільну розробку, проектуванн я та впровадження програм з б лагоустрою територій в м. Киї в та зобов' язати звільнити самовільно зайнятті земельн і ділянки водного фонду.
Ухвалою Господарського су ду міста Києва від 30.01.2012 р. позов ну заяву прийнято до розгляд у та порушено провадження у с праві №5011-45/1037-2012.
Представник позивача підт римав позовні вимоги в повно му обсязі.
Комунальне підприємство в иконавчого органу Київської міської ради (Київської місь кої державної адміністрації ) по охороні, утриманню та експ луатації земель водного фонд у міста Києва «Плесо»проти п озову заперечує в повному об сязі та вказує, що Рішенням Ки ївської міської ради від 22.01.2009 р . № 39/1093 «Про використання земел ь водного фонду та прибережн их захисних смуг у м. Києві»бу ло вирішено, що функції водог осподарської спеціалізован ої організації по утриманню водних об'єктів з прибережни ми захисними смугами, смугам и відведення, береговими сму гами водних шляхів та гідрот ехнічними спорудами здійсню є Комунальне підприємство ви конавчого органу Київської м іської ради (Київської міськ ої державної адміністрації) по охороні, утриманню та експ луатації земель водного фонд у міста Києва «Плесо», а також йому доручено виконувати фу нкції оператора щодо розміще ння на водних об'єктах стояно к плавзасобів та тимчасових споруд рекреаційного, культу рно-оздоровчого, спортивного , туристичного та іншого приз начення в межах прибережних захисних смуг. Крім того, Кому нальне підприємство виконав чого органу Київської місько ї ради (Київської міської дер жавної адміністрації) по охо роні, утриманню та експлуата ції земель водного фонду міс та Києва «Плесо», є водогоспо дарською спеціалізованою ор ганізацією яке має повноваже ння для укладання угод щодо в одних об'єктів з прибережним и захисними смугами. Також, у в ідзиві зазначено, що жоден із оспорюваних договорів не сп рямовані на незаконне відчуж ення або незаконне користува ння, розпорядження об'єктами права власності українськог о народу чи порушення держав ного чи суспільного інтересу . Предметом оспорюваних дого ворів є покращення стану вну трішніх водойм м. Києва та сис теми благоустрою, взаємодія та співробітництво у сфері п ідготовки та реалізації місц евої програми «Оздоровлення екологічного стану р. Дніпро в межах міста Києва в рамках Н аціональної програми еколог ічного оздоровлення басейну Дніпра та поліпшення якості питної води»з метою екологі чно безпечних умов життєдіял ьності населення і господарс ької діяльності та захисту п риродних ресурсів від забруд нення та виснаження. Окрім ць ого, діяльність спрямована н а виконання програми Президе нта «Десять років на зустріч людям», на виконання Постано ви Верховної Ради України ві д 27.02.1997 р. № 123/97 «Про Національну п рограму екологічного оздоро влення басейну Дніпра та пол іпшення якості питної води»в ідповідно до яких Товариство з обмеженою відповідальніст ю «Юридична група «Ферзь»зоб ов'язалось вчиняти перелік ф ункцій визначених договорам и та сплачувати розмір пайов ої участі до 10 числа місяця на ступного за звітним. Також до функцій, які передбачені дог оворами, належить прибирання та вивіз сміття, відходів, лис тя, освітлення території та к омплексно утримувати закріп лений об'єкт благоустрою та в изначену територію, виконанн я яких сумлінно виконується.
Товариство з обмеженою від повідальністю «Юридична гру па «Ферзь», також, проти позов у заперечує та вказує, що Кому нальне підприємство виконав чого органу Київської місько ї ради (Київської міської дер жавної адміністрації) по охо роні, утриманню та експлуата ції земель водного фонду міс та Києва «Плесо»має належні повноваження для укладення у год щодо водних об'єктів з при бережними захисними смугами . Земельна ділянка з облікови м реєстраційним номером 62:206:022, п лощею 10 000 кв. м. та 4 500 кв. м., віднос иться до земель прибережних захисних смуг, а тому Комунал ьне підприємство виконавчог о органу Київської міської р ади (Київської міської держа вної адміністрації) по охоро ні, утриманню та експлуатаці ї земель водного фонду міста Києва «Плесо»має повноважен ня щодо укладення договорів такого типу. Крім того вказан і договори виконуються сторо нами.
Представниками сторін кло потання щодо фіксації судово го процесу не заявлялось, у зв ' язку з чим, розгляд справи з дійснювався без застосуванн ям засобів технічної фіксаці ї судового процесу у відпові дності до статті 81-1 Господарс ького процесуального кодекс у України.
У судовому засіданні 19.03.2012 р. с удом оголошено вступну та ре золютивну частини рішення.
Розглянувши подані сторон ами документи і матеріали, за слухавши пояснення представ ників сторін, Господарський суд міста Києва, -
В С Т А Н О В И В:
27.02.2009 р. між Комунальним під приємством виконавчого орга ну Київської міської ради (Ки ївської міської державної ад міністрації) по охороні, утри манню та експлуатації земель водного фонду міста Києва «П лесо», як оператором (надалі - відповідач 1) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Юридична група «Ферзь», як п артнером (надалі - відповіда ч 2) укладено Договір про розро бку, проектування та впровад ження програм з благоустрою та розвитку земель водного ф онду м. Києва № 33 (надалі - Догов ір № 33) та Договір про розробку , проектування та впроваджен ня програм з благоустрою та р озвитку земель водного фонду м. Києва № 34 (надалі - Договір № 34 ).
У відповідності до умов вка заних Договорів (п. п. 2.1., 2.3.), парт нер розробляє детальну прогр аму та графік виконання робі т з покращення стану та розви тку Об' єкту благоустрою в м ежах визначеної території. С торони проводять спільну роб оту по виконанню Розпоряджен ня КМДА «Про передачу на бала нс та закріплення за КП «Плес о»водних об' єктів та земель водного фонду м. Києва № 111 від 04.02.2009 р., детальну інвентаризаці ю майна та майнових прав, земл еволодінь та відведення земе ль та споруд водного фонду м. К иєва в рамках визначеної тер иторії.
За умовами вказаних догово рів оператор закріплює за па ртнером Об' єкт благоустрою для розробки, проектування т а впровадження програм з бла гоустрою та розвитку територ ії, а також для пайової участі у необхідних для виконання Д оговору заходах, в тому числі для розміщення на ній тимчас ових, гідротехнічних, технол огічних, рекреаційних та інш их споруд або обладнання, за у мови надання погодження відп овідачем 1 (п. 2.4. Договорів).
Згідно п. 2.6. Договорів, місце розташування Об' єкту благо устрою та загальна площа виз наченої та прилеглої територ ії, форма та порядок оплати вс тановлюються в Додатку № 2 цьо го Договору.
У Додатку № 2 до Договорів, ви значено, що місцем розташува ння об' єкту благоустрою є м . Київ, урочище Чорторий парк Д ружби народів. Загальна площ а Об' єкту благоустрою, який закріплюється за Партнером для здійснення заходів благо устрою за договором № 33 склада є 10 000,00 кв. м., а за договором № 34 ск ладає 4 500,00 кв. м. Загальна площа визначеної території, яка за кріплюється за Партнером вик лючно для виконання програми з благоустрою та розвитку те риторії за договором № 33 визна чається в процесі виконання умов договору, а за договором № 34 становить 26,7 кв. м. і розташо вана на загальній площі об' єкту благоустрою. Розмір гро шової суми пайової участі (з П ДВ) Партнера у заходах благоу строю території станом на да ту укладання Договору № 34 стан овить 934,50 грн. в місяць. Розмір г рошової суми пайової участі (з ПДВ) Партнера у заходах благ оустрою території за договор ом № 33 сторонами не погоджував ся.
У відповідності до п. 3.2.2. Дого ворів, Партнер зобов' язаний отримати передбачені нормат ивно-правовими актами Україн и документи (згоди, ліцензії, с відоцтва та інші дозвільні д окументи), для здійснення дія льності з використання Об' є кту благоустрою.
Відповідно до акту перевір ки дотримання вимог земельно го законодавства № 27/03 від 20.01.2012 р . встановлено, що на визначені й у додатку № 2 до Договорів те риторії (на відстані не менше 100 метрів від урізу води річки Дніпро) відповідачем 2 розміщ ено плавдачу розміром 114,8 кв.м., дерев'яну альтанку, мангал, го сподарські споруди, понтони. Територія земельної ділянки , де розміщені зазначені спор уди, не огороджена, заїзд на те риторію земельної ділянки пе регороджено штучною перепон ою. Згідно із даними автомати зованої системи ПК «Кадастр» земельна ділянка (обліковий номер 62:206:022), де розміщені спору ди Товариства з обмеженою ві дповідальністю «Юридична гр упа «Ферзь», обліковується я к міські землі не надані у вла сність чи користування. Доку менти, що посвідчують право в ласності (користування), пере дбачені ст. ст. 125, 126 Земельного к одексу України, в Головному у правлінні земельних ресурсі в не зареєстровані. Крім того , перевіркою встановлено роз ташування великої кількості будівельного сміття на вказ аних земельних ділянках.
Відповідно до листа Головн ого управління земельних рес урсів КМДА № 03-86/28137 від 06.10.2011 р. земе льні ділянки на території ур очища Чорторий парку Дружби Народів Товариству з обмежен ою відповідальністю «Юридич на група «Ферзь»та Комунальн ому підприємству виконавчог о органу Київської міської р ади (Київської міської держа вної адміністрації) по охоро ні, утриманню та експлуатаці ї земель водного фонду міста Києва «Плесо»в оренду (корис тування, власність) не відвод ились.
Рішенням Київської місько ї ради від 22.01.2009 р. № 38/1093 «Про викор истання земель водного фонду та прибережних захисних сму г у м. Києві»функції водогосп одарської спеціалізованої о рганізації по утриманню водн их об'єктів з прибережними за хисними смугами, смугами від ведення, береговими смугами водних шляхів та гідротехніч ними спорудами здійснює кому нальне підприємство «Плесо» , яке підпорядковується вико навчому органу Київської міс ької ради (Київській міській державній адміністрації). Да ним рішенням відповідачу 1 до ручено виконувати функції оп ератора щодо розміщення на в одних об'єктах стоянок плавз асобів та тимчасових споруд рекреаційного, культурно-озд оровчого, спортивного, турис тичного та іншого призначенн я в межах прибережних захисн их смуг.
Комунальному підприємству виконавчого органу Київсько ї міської ради (Київської міс ької державної адміністраці ї) по охороні, утриманню та екс плуатації земель водного фон ду міста Києва «Плесо»земель ні ділянки, що використовуют ься Товариством з обмеженою відповідальністю «Юридична група «Ферзь», не виділялись . Дані земельні ділянки на пра ві господарського відання чи праві оперативного управлін ня за відповідачем 1 не закріп лено, за користування ними до бюджету кошти не сплачуютьс я, тому останнє не має достатн іх повноважень для передання їх чи закріплення за будь-ким .
Позивач посилається на те, щ о спірні Договори укладено з порушенням вимог законодавс тва України про оренду землі , а саме ст. ст. 9, 125, 126 Земельного К одексу України. Розпоряднико м земельних ділянок передани х за спірними договорами є Ки ївська міська рада, передані земельні ділянки належать д о комунальної власності міст а Києва. Відповідач 1 є операто ром з розміщення на водних об ' єктах тимчасових споруд, К иївська міська рада має бути орендодавцем земельної діля нки, що належить до комунальн ої власності міста Києва. Спі рні Договори передбачають ор енду земельних ділянок площе ю 10 000,00 кв. м. та 4 500,00 кв. м. за догово рами № 33 та № 34 відповідно, а від повідач 1 самовільно передав у тимчасове користування ві дповідачу 2 згідно спірних до говорів вказані земельні діл янки. Отже, спірні Договори су перечать законодавству Укра їни, а тому на підставі ст. 215 Ци вільного кодексу України маю ть бути визнані недійсними.
Відповідач 1 та відповідач 2 у своїх заперечення на позов зазначили, що Комунальне під приємство виконавчого орган у Київської міської ради (Киї вської міської державної адм іністрації) по охороні, утрим анню та експлуатації земель водного фонду міста Києва «П лесо»має належні повноважен ня для укладення угод щодо во дних об'єктів з прибережними захисними смугами, до яких і н алежать земельні ділянки що передані за спірними договор ами, а тому спірні договори бу ло укладено з дотриманням ви мог законодавства України.
Рішенням Київської місько ї ради № 38/1093 від 22.01.2009 р. «Про викор истання земель водного фонду та прибережних захисних сму г у м. Києві»встановлено, що фу нкції водогосподарської спе ціалізованої організації по утриманню водних об'єктів з п рибережними захисними смуга ми, смугами відведення, берег овими смугами водних шляхів та гідротехнічними спорудам и здійснює комунальне підпри ємство «Плесо», яке підпоряд ковується виконавчому орган у Київської міської ради (Киї вській міській державній адм іністрації).
Пунктами 5 та 6 Рішення Київс ької міської ради № 38/1093 від 22.01.2009 р. «Про використання земель в одного фонду та прибережних захисних смуг у м. Києві»пере дбачено, що облаштування сто янок плавзасобів на водних о б'єктах та розміщення тимчас ових споруд в межах прибереж них захисних смуг здійснюват и згідно з схемами, затвердже ними розпорядженням виконав чого органу Київської місько ї ради (Київською міською дер жавною адміністрацією). Якщо розміщення плавзасобів на в одних об'єктах та тимчасових споруд в прибережних захисн их смугах не суперечить зако нодавству, то комунальне під приємство «Плесо»має право д о затвердження зазначених ви ще схем укладати угоди на їх р озміщення терміном до одного року.
Тобто, згаданий пункт рішен ня передбачає можливість укл адення відповідачем 1 угод пр о розміщення тимчасових спор уд, якщо це не суперечить зако нодавству.
Стаття 116 Земельного кодекс у України встановлює, що гром адяни та юридичні особи набу вають права власності та пра ва користування земельними д ілянками із земель державної або комунальної власності з а рішенням органів виконавчо ї влади або органів місцевог о самоврядування в межах їх п овноважень, визначених цим К одексом, або за результатами аукціону.
Відповідно до витягу з бази даних Державного земельного кадастру станом на 08.11.2011 р. земе льні ділянки під єдиним номе ром 62:206:022 значиться, як землі не надані у власність чи корист ування.
Отже, Комунальному підприє мству «Плесо»не передавалис ь в користування, земельні ді лянки водного фонду площею 10 000,00 кв. м. та 4 500,00 кв. м., розташовані в урочищі Чорторий парку Дру жби народів у Деснянському р айоні міста Києва, які обліко вані в Державному земельному кадастрі під єдиним номером 62:206:022.
Докази того, що КП «Плесо»в установленому законодавств ом порядку отримало документ и, що посвідчують право корис тування земельними ділянкам и, під єдиним номером 62:206:022 суду не надано.
Відповідно до умов спірних договорів, фактично відпові дач 1 передав відповідачеві 2 в користування об'єкти благоу строю, які є нічим іншим, як зе мельними ділянками - площею 10 000,00 кв. м. та 4 500,00 кв. м., розташовані в урочищі Чорторий парку Дру жби народів у Деснянському р айоні міста Києва, які обліко вані в Державному земельному кадастрі під єдиним номером 62:206:022 за плату, що за своєю суттю підпадає під визначення оре нди земельної ділянки.
Згідно з ч. 1 ст. 215 Цивільного к одексу України, підставою не дійсності правочину є недоде ржання в момент вчинення пра вочину стороною (сторонами) в имог, які встановлені частин ами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодекс у.
Відповідно до ст. 203 Цивільно го кодексу України зміст пра вочину не може суперечити ць ому Кодексу, іншим актам циві льного законодавства, а тако ж інтересам держави і суспіл ьства, його моральним засада м. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обся г цивільної дієздатності. Во левиявлення учасника правоч ину має бути вільним і відпов ідати його внутрішній волі. П равочин має вчинятися у форм і, встановленій законом. Прав очин має бути спрямований на реальне настання правових н аслідків, що обумовлені ним.
Відповідно до ст. 13, 14 Закону У країни «Про оренду землі»дог овір оренди землі - це договір , за яким орендодавець зобов'я заний за плату передати орен дареві земельну ділянку у во лодіння і користування на пе вний строк, а орендар зобов' язаний використовувати земе льну ділянку відповідно до у мов договору та вимог земель ного законодавства.
Стаття 235 Цивільного кодекс у України визначає, що удаван им є правочин, який вчинено ст оронами для приховання іншог о правочину, який вони наспра вді вчинили. Якщо буде встано влено, що правочин був вчинен ий сторонами для приховання іншого правочину, який вони н асправді вчинили, відносини сторін регулюються правилам и щодо правочину, який сторон и насправді вчинили.
Згідно із ст. 125 Цивільного ко дексу України право власност і на земельну ділянку, а також право постійного користуван ня та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих пр ав.
Відповідно до ст. 126 Цивільно го кодексу України право вла сності на земельну ділянку п освідчується державним акто м, крім випадків, визначених ч астиною другою цієї статті. П раво постійного користуванн я земельною ділянкою посвідч ується державним актом на пр аво постійного користування земельною ділянкою. Форми де ржавних актів на право власн ості на земельну ділянку, пра во постійного користування з емельною ділянкою затверджу ються Кабінетом Міністрів Ук раїни. Право оренди земельно ї ділянки посвідчується дого вором оренди землі, зареєстр ованим відповідно до закону.
Згідно з ст. 4 Закону України «Про оренду землі»орендодав цями земельних ділянок є гро мадяни та юридичні особи, у вл асності яких перебувають зем ельні ділянки, або уповноваж ені ними особи. Орендодавцям и земельних ділянок, що переб увають у комунальній власнос ті, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, виз начених законом.
Відповідно до ст. ст. 92, 93 Земел ьного кодексу України право постійного користування зем ельною ділянкою - це право вол одіння і користування земель ною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній в ласності, без встановлення с троку. Право оренди земельно ї ділянки - це засноване на дог оворі строкове платне володі ння і користування земельною ділянкою, необхідною оренда реві для провадження підприє мницької та іншої діяльності . Орендована земельна ділянк а або її частина може за згодо ю орендодавця передаватись о рендарем у володіння та кори стування іншій особі (суборе нда).
Згідно ст. 95 Земельного коде ксу України землекористувач і, якщо інше не передбачено за коном або договором, мають пр аво: а) самостійно господарюв ати на землі; б) власності на п осіви і насадження сільськог осподарських та інших культу р, на вироблену продукцію; в) в икористовувати у встановлен ому порядку для власних потр еб наявні на земельній ділян ці загальнопоширені корисні копалини, торф, ліси, водні об 'єкти, а також інші корисні вла стивості землі; г) на відшкоду вання збитків у випадках, пер едбачених законом; ґ) спорудж увати жилі будинки, виробнич і та інші будівлі і споруди.
З наведених норм права вбач ається, що розпоряджатись зе мельними ділянками, в тому чи слі надавати їх в оренду, кори стування мають права власник и цих земельних ділянок, кори стувачі земельних ділянок мо жуть володіти та використову вати надані їм земельні діля нки з дня одержання відповід ного правовстановлюючого до кумента, але не можуть без доз волу власника передавати ці земельні ділянки іншим особа м.
Судом встановлено, що докум енти, які посвідчують право к ористування земельними діля нками площею 10 000,00 кв. м. та 4 500,00 кв . м., розташованими в урочищі Ч орторий парку Дружби народів у Деснянському районі міста Києва, які обліковані в Держа вному земельному кадастрі пі д єдиним номером 62:206:022 у Відпові дачів відсутні.
Як вбачається з матеріалів справи, земельні ділянки пло щею 10 000,00 кв. м. та 4 500,00 кв. м., розташ овані в урочищі Чорторий пар ку Дружби народів у Деснянсь кому районі міста Києва, які о бліковані в Державному земел ьному кадастрі під єдиним но мером 62:206:022 знаходяться у комун альній власності м. Києва.
За вказаних обставин, суд пр иходить до висновку про те, що спірні договори суперечить вищевказаним нормам чинного законодавства України, тому позовні вимоги Київського т ранспортного прокурора в інт ересах держави в особі Київс ької міської ради про визнан ня недійсним договору про сп ільну розробку, проектування та впровадження програм з бл агоустрою територій в м. Київ № 33 від 27.02.20009 р., укладеного між Ко мунальним підприємством вик онавчого органу Київської мі ської ради (Київської місько ї державної адміністрації) п о охороні, утриманню та експл уатації земель водного фонду міста Києва «Плесо»та Товар иством з обмеженою відповіда льністю «Юридична група «Фер зь»; та про визнання недійсни м договору про спільну розро бку, проектування та впровад ження програм з благоустрою територій в м. Київ № 34 від 27.02.20009 р ., укладеного між Комунальним підприємством виконавчого о ргану Київської міської ради (Київської міської державно ї адміністрації) по охороні, у триманню та експлуатації зем ель водного фонду міста Києв а «Плесо»та Товариством з об меженою відповідальністю «Ю ридична група «Ферзь»підляг ають задоволенню.
У відповідності до п. 2.29. пост анови Пленуму Вищого господа рського суду України «Про де які питання практики розгляд у справ у спорах, що виникають із земельних відносин»від 17.0 5.2011 р. № 6, договір оренди земельн ої ділянки може бути припине ний лише на майбутнє, оскільк и неможливо повернути вже зд ійснене за ним користування ділянкою. Одночасно з визнан ням договору недійсним госпо дарський суд повинен зазначи ти в рішенні, що цей договір пр ипиняється лише на майбутнє.
Враховуючи вищезазначені вимоги, договір про спільну р озробку, проектування та впр овадження програм з благоуст рою територій в м. Київ № 33 від 2 7.02.20009 р., укладений між Комуналь ним підприємством виконавчо го органу Київської міської ради (Київської міської держ авної адміністрації) по охор оні, утриманню та експлуатац ії земель водного фонду міст а Києва «Плесо»та Товариство м з обмеженою відповідальніс тю «Юридична група «Ферзь»та договір про спільну розробк у, проектування та впровадже ння програм з благоустрою те риторій в м. Київ № 34 від 27.02.20009 р., у кладений між Комунальним під приємством виконавчого орга ну Київської міської ради (Ки ївської міської державної ад міністрації) по охороні, утри манню та експлуатації земель водного фонду міста Києва «П лесо»та Товариством з обмеже ною відповідальністю «Юриди чна група «Ферзь» припиняють ся лише на майбутнє.
В постанові Пленуму Вищого господарського суду України «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що ви никають із земельних відноси н»від 17.05.2011 р. № 6 зазначено, що за відсутності рішення органу виконавчої влади або місцево го самоврядування про наданн я земельної ділянки у власні сть або в користування, юриди чна особа або фізична особа н е має права використовувати земельну ділянку державної а бо комунальної форми власнос ті (абзац третій підпункту 2.1.) і обов'язковою умовою фактичн ого використання земельної д ілянки є наявність у особи, що її використовує, правовстан овлюючих документів на цю зе мельну ділянку, а відсутніст ь таких документів може свід чити про самовільне зайняття земельної ділянки, і при вирі шенні земельних спорів необх ідно досліджувати, чи передб ачено спеціальним законом от римання правовстановлюючих документів на земельну діля нку для розміщення певних об 'єктів (підпункт 3.1.).
Отже, приступати до викорис тання земельної ділянки із з емель державної та комунальн ої власності можна лише післ я прийняття органом виконавч ої влади або місцевого самов рядування про надання земель ної ділянки у власність або в користування та одержання в ідповідного документа, що по свідчує право на неї.
Відповідно до ст. 125 Земельно го кодексу України передбаче но, що право власності та прав о постійного користування на земельну ділянку виникає пі сля одержання її власником а бо користувачем документа, щ о посвідчує право власності чи право постійного користув ання земельною ділянкою, та й ого державної реєстрації.
Право на оренду земельної д ілянки виникає після укладан ня договору оренди і його дер жавної реєстрації.
Приступати до використанн я земельної ділянки до встан овлення її меж у натурі (на міс цевості), одержання документ а, що посвідчує право на неї, т а державної реєстрації забор оняється.
Право власності на земельн у ділянку і право постійного користування земельною діля нкою посвідчується державни ми актами. Форми державних ак тів затверджуються Кабінето м Міністрів України. Право ор енди землі оформляється дого вором, який реєструється від повідно до закону (ст. 126 Земель ного кодексу України).
Таким чином, відповідно до в ищезазначених вимог закону о бов'язковою умовою фактичног о використання земельної діл янки є наявність у особи, що її використовує, правовстановл юючих документів на цю земел ьну ділянку, а відсутність у ц ієї особи таких документів н а час прийняття судом рішенн я є самовільним зайняттям вк азаної земельної ділянки.
Як вбачається з матеріалів справи, на час проведення пер евірок дотримання вимог земе льного законодавства та розг ляду справи у суді, Київська м іська рада не приймала рішен ня про передачу земельної ді лянки у власність чи в корист ування відповідачу, тому від сутні будь-які правовстановл юючі документи на спірну зем ельну ділянку у відповідача.
Згідно ст. 212 Земельного коде ксу України, самовільно зайн яті земельні ділянки підляга ють поверненню власникам зем лі або землекористувачам без відшкодування затрат, понес ених за час незаконного кори стування ними. Приведення зе мельних ділянок у придатний для використання стан, включ аючи знесення будинків, буді вель і споруд, здійснюється з а рахунок громадян або юриди чних осіб, які самовільно зай няли земельні ділянки. Повер нення самовільно зайнятих зе мельних ділянок провадиться за рішенням суду.
З огляду на викладене, суд п риходить до висновку про обґ рунтованість та задоволення позовних вимог в частині зоб ов' язання Товариства з обме женою відповідальністю «Юри дична група «Ферзь»звільнит и самовільно зайнятті земель ні ділянки водного фонду пло щею 10 000,00 кв. м. та 4 500,00 кв. м., розташ овані в урочищі Чорторий пар ку Дружби народів у Деснянсь кому районі міста Києва, які о бліковані в Державному земел ьному кадастрі під єдиним но мером 62:206:022, а також передати да ні земельні ділянки за актом приймання-передачі Київські й міській раді у первісному с тані.
Частина 1 ст. 33 Господарськог о процесуального кодексу Укр аїни передбачає, що кожна сто рона повинна довести ті обст авини, на які вона посилаєтьс я як на підставу своїх вимог і заперечень.
Згідно частини 2 статті 34 Гос подарського процесуального кодексу України обставини с прави, які відповідно до зако нодавства повинні бути підтв ерджені певними засобами док азування, не можуть підтверд жуватися іншими засобами док азування.
Враховуючи вищевикладене, позовні вимоги Київського т ранспортного прокурора в інт ересах держави в особі Київс ької міської ради до Комунал ьного підприємства виконавч ого органу Київської міської ради (Київської міської держ авної адміністрації) по охор оні, утриманню та експлуатац ії земель водного фонду міст а Києва «Плесо»та Товариства з обмеженою відповідальніст ю «Юридична група «Ферзь»під лягають задоволенню в повном у обсязі.
Крім того, Київський трансп ортний прокурор в інтересах держави в особі Київської мі ської ради просить суд з мето ю забезпечення позову заборо нити відповідачам вчиняти бу дь-які дії, пов' язані з викор истанням вищевказаних земел ьних ділянок водного фонду а бо вчинення будь-яких інших д ій.
Розглянувши подані позовн і матеріали суд прийшов до ви сновку про відсутність підст ав для вжиття заходів до забе зпечення позову у даній спра ві виходячи з наступного:
Відповідно до ст. 66 Господар ського процесуального кодек су України господарський суд за заявою сторони, прокурора чи його заступника, який пода в позов, або з своєї ініціатив и має право вжити заходів до з абезпечення позову. Забезпеч ення позову допускається в б удь-якій стадії провадження у справі, якщо невжиття таких заходів може утруднити чи зр обити неможливим виконання р ішення господарського суду.
За приписами ст. 67 Господарс ького процесуального кодекс у України позов забезпечуєть ся, зокрема, забороною відпов ідачеві вчиняти певні дії.
Умовою застосування заход ів до забезпечення позову є д остатньо обґрунтоване припу щення, що майно, яке є у відпов ідача на момент пред'явлення позову до нього, можуть зникн ути, зменшитись за кількістю на момент виконання рішення .
Згідно п. 4 Постанови Пленум у Верховного суду України «П ро практику застосування суд ами цивільного процесуально го законодавства при розгляд і заяв про забезпечення позо ву»від 22.12.2006 р. № 9 розглядаючи за яву про забезпечення позову, суд (суддя) має з урахуванням доказів, наданих позивачем н а підтвердження своїх вимог, пересвідчитися, зокрема, в то му, що між сторонами дійсно ви ник спір та існує реальна заг роза невиконання чи утруднен ня виконання можливого рішен ня суду про задоволення позо ву; з'ясувати обсяг позовних в имог, дані про особу відповід ача, а також відповідність ви ду забезпечення позову, який просить застосувати особа, к отра звернулася з такою заяв ою, позовним вимогам.
Відповідно до ст. ст. 4-2, 4-3 Госп одарського процесуального к одексу України правосуддя у господарських судах здійсню ється на засадах рівності вс іх учасників судового процес у перед законом і судом. Судоч инство у господарських судах здійснюється на засадах зма гальності.
Згідно ст.ст. 33-34 Господарськ ого процесуального кодексу У країни кожна сторона з допом огою належних та допустимих доказів повинна довести ті о бставини, на які вона посилає ться як на підставу своїх вим ог і заперечень.
Судовими доказами, за визна ченням ст. ст. 32-36 Господарськог о процесуального кодексу Укр аїни, слід вважати документи , які можуть підтвердити або с простувати обставини, що маю ть значення для правильного рішення справи.
За змістом інформаційного листа Вищого господарського суду України N 01-8/2776 від 12.12.2006 р. «Пр о деякі питання практики заб езпечення позову», адекватні сть заходу до забезпечення п озову, що застосовується гос подарським судом, визначаєть ся його відповідністю вимога м, на забезпечення яких він вж ивається. Оцінка такої відпо відності здійснюється госпо дарським судом, зокрема, з ура хуванням співвідношення пра ва (інтересу), про захист яких просить заявник, з вартістю м айна, на яке вимагається накл адення арешту, або майнових н аслідків заборони відповіда чеві вчиняти певні дії.
Таким чином, прокурором не б уло наведено суду жодних під став, які б унеможливили захи ст його прав, свобод та інтере сів позивача, без вжиття відп овідних заходів, не наведено суду належних доказів, також з матеріалів справи судом не встановлено обставин, які б в казували на очевидну небезпе ку заподіянню шкоди правам, с вободам та інтересам позивач а.
Окрім того, прокурором не на ведено доказів того, що невжи ття заходів до забезпечення позову якимось чином може ут руднити чи зробити неможливи м виконання рішення суду.
За таких обставин, клопотан ня прокурора про забезпеченн я позову задоволенню не підл ягає.
Згідно положень ч. 3 ст. 49 Госп одарського процесуального к одексу України судовий збір, від сплати якого позивач у вс тановленому порядку звільне ний, стягується з відповідач а в доход бюджету пропорційн о розміру задоволених вимог, якщо відповідач не звільнен ий від сплати судового збору .
Судовий збір у розмірі 1 073,00 г рн. підлягає стягненню з відп овідачів в дохід Державного бюджету України.
Крім того, відповідно до ст. 4 Закону України «Про судовий збір»ставка судового збору за розгляд заяви про забезпе чення позову складає 1,5 розмір у мінімальної заробітної пла ти (1 609,50 грн.).
Так як, прокурор звільнений від сплати судового збору, а з аяву про забезпечення позову судом розглянуто, тому з пози вача підлягає стягненню в до хід Державного бюджету Украї ни 1 609,50 грн. судового збору за р озгляд заяви про забезпеченн я позову.
Керуючись ст.ст. 33, 34, 43, 44, 49, ст. ст . 82-85 Господарського процесуал ьного кодексу України, Госпо дарський суд міста Києва, -
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнит и повністю.
2. Визнати недійсним до говір про спільну розробку, п роектування та впровадження програм з благоустрою терит орій в м. Київ № 33 від 27.02.20009 р., укла дений між Комунальним підпри ємством виконавчого органу К иївської міської ради (Київс ької міської державної адмін істрації) по охороні, утриман ню та експлуатації земель во дного фонду міста Києва «Пле со»та Товариством з обмежено ю відповідальністю «Юридичн а група «Ферзь».
3. Визнати недійсним до говір про спільну розробку, п роектування та впровадження програм з благоустрою терит орій в м. Київ № 34 від 27.02.20009 р., укла дений між Комунальним підпри ємством виконавчого органу К иївської міської ради (Київс ької міської державної адмін істрації) по охороні, утриман ню та експлуатації земель во дного фонду міста Києва «Пле со»та Товариством з обмежено ю відповідальністю «Юридичн а група «Ферзь».
4. Зобов' язати Товари ство з обмеженою відповідаль ністю «Юридична група «Ферзь »звільнити самовільно зайня тті земельні ділянки водного фонду площею 10 000,00 кв. м. та 4 500,00 кв . м., розташовані в урочищі Чор торий парку Дружби народів у Деснянському районі міста К иєва, які обліковані в Держав ному земельному кадастрі під єдиним номером 62:206:022, а також пе редати дані земельні ділянки за актом приймання-передачі Київській міській раді у пер вісному стані.
5. Стягнути з Комунальн ого підприємства виконавчог о органу Київської міської р ади (Київської міської держа вної адміністрації) по охоро ні, утриманню та експлуатаці ї земель водного фонду міста Києва «Плесо»(02002, м. Київ, вул. М икільсько - Слобідська, 7; іден тифікаційний код 23505151) в дохід Д ержавного бюджету України су довий збір у розмірі 536,50 (п' ят сот тридцять шість) грн. 50 коп.
6. Стягнути з Товариств а з обмеженою відповідальніс тю «Юридична група «Ферзь»(0305 7, м. Київ, вул. Смоленська, 17; іден тифікаційний код 36406781) в дохід Д ержавного бюджету України су довий збір у розмірі 536,50 (п' ят сот тридцять шість) грн. 50 коп.
7. В задоволенні клопо тання про забезпечення позов у відмовити.
8. Стягнути з Київсько ї міської ради (01044, м. Київ, вул. Х рещатик, 36; ідентифікаційний к од 22883141) в дохід Державного бюдж ету України судовий збір у ро змірі 1 609,50 (одна тисяча шістсот дев' ять) грн. 50 коп. за розгляд заяви про забезпечення позо ву.
9. Після набрання рішен ням законної сили видати нак аз.
Рішення набирає законної с или після закінчення десятид енного строку з дня підписан ня повного тексту рішення та може бути оскаржене в порядк у та у строки, визначені Госпо дарським процесуальним коде ксом України.
Суддя С.В. Балац
Дата складення повн ого рішення 26.03.2012 р.
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 19.03.2012 |
Оприлюднено | 02.04.2012 |
Номер документу | 22227143 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Балац С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні