12/109/5022-1595/2011
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29.03.12 Справа № 12/109/5022-1595/2011
Львівський апеляційний господарський суд в складі колегії
головуючого - судді –Гнатюк Г.М.
суддів - Кравчук Н.М.
- Мирутенко О.Л.
Розглянувши апеляційну скаргу Приватного підприємства "Галицькі аграрні інвестиції", м.Галич від 16.01.2012р. №1601-12/1
на рішення господарського суду Тернопільської області від 11.01.2012р.
у справі № 12/109/5022-1595/2011
за позовом Прокурора Бережанського району, м. Бережани в інтересах держави в особі Жовнівської сільської ради, с. Жовнівка, Бережанський району, Тернопільської області
третя особа 1 , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Управління Держкомзему у Бережанському районі, м. Бережани, Тернопільська область
третя особа 2 , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Бережанська районна державна адміністрація, м. Бережани, Тернопільська область
до Приватного підприємства "Галицькі аграрні інвестиції", м. Галич, Івано-Франківської області
про визнання недійсним договору оренди землі №1 від 25.06.2011р. та зобов'язання відповідача повернути земельні ділянки площею 83,6 га, в тому числі рілля –11,6 га та багаторічні насадження –72 га, із земель запасу, які знаходиться на території Жовнівської сільської ради в землі запасу сільської ради Бережанського району Тернопільської області.
за участю представників сторін :
від прокуратури: Рогожнікова Н.Б. –прокурор відділу
від позивача: не з'явився
від третьої особи 1: не з'явився
від третьої особи 2: не з'явився
від відповідача: не з'явився
Прокурору роз'яснено його права та обов'язки, передбачені ст.22 ГПК України.
Представники сторін та третіх осіб в судове засідання не з'явилися, хоча належним чином були повідомлені про час та місце судового засідання.
Клопотання про технічну фіксацію судового процесу не поступало, заяв про відвід суддів не надходило.
Встановив :
Рішенням господарського суду Тернопільської області від 11.01.2012р. у справі №12/109/5022-1595/2011 (суддя Френдій Н.А.) позов задоволено повністю, визнано недійсним договір оренди землі №1 від 25.06.2011р., укладений між Жовнівською сільською радою та приватним підприємством "Галицькі аграрні інвестиції"; зобов'язано приватне підприємство "Галицькі аграрні інвестиції", повернути земельні ділянки площею 83,6 га, в тому числі рілля –11,6 га та багаторічні насадження –72 га, із земель запасу, які знаходиться на території Жовнівської сільської ради, в землі запасу Жовнівської сільської ради Бережанського району Тернопільської області; а також стягнено з Приватного підприємства "Галицькі аграрні інвестиції" в доход Державного бюджету України –941 грн. судового збору.
Рішення суду мотивоване тим, що договір оренди землі № 1 від 25.06.2011р., укладений з порушенням ст. 124 ЗК України без проведення земельних торгів, ст. 4 Закону, п. 12 Прикінцевих положень ЗК України органом, який не є орендодавцем спірних земельних ділянок, а також ст. 15 Закону України "Про оренду землі" без наявності невід'ємних частин договору оренди землі, якими є - план або схема земельної ділянки, яка передається в оренду; - кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів; - акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); - акт приймання-передачі об'єкта оренди; - проект відведення земельної ділянки у разі його розроблення згідно із законом, хоча пунктом 39 оспорюваного договору останні визначені, що є підставою для визнання вказаного договору недійсним відповідно до ст. 15 Закону, ст.ст. 203 ч. 1, 215 ЦК України.
З даним рішенням суду Приватне підприємство "Галицькі аграрні інвестиції" не погодилося і оскаржило його в апеляційному порядку оскільки вважає, що воно прийняте з порушенням норм матеріального та процесуального права, так як місцевим господарським судом неповно з'ясовано обставини, що мають значення для справи, мотивовано своє рішення фактами, які визнано встановленими за відсутності належних та допустимих доказів, а також зроблено висновки, які не відповідають дійсним обставинам справи.
У письмовому відзиві на апеляційну скаргу за №46-202 вих.12 від 07.02.2012р. прокуратура Бережанського району, у відзиві (вх.№1670 від 12.03.2012р.) Жовнівська сільська рада, у письмовому поясненні від 14.02.2012р. (вх.№1159 від 17.02.2012р.) Бережанська районна державна адміністрація, а також їх представники в судовому засіданні 21.02.2012р. спростовують доводи апелянта викладені в апеляційній скарзі, зазначають про законність та обґрунтованість рішення місцевого суду, у зв'язку з чим вважають апеляційну скаргу безпідставною та просять оскаржуване рішення залишити без змін.
Враховуючи, повторну неявку в судове засідання представників позивача, який був повідомлений належним чином про час та місце судового засідання, колегія суддів вважає за можливе розглянути справу за його відсутності, оскільки ухвалою суду від 20.03.2012р. явка повноважних представників сторін була визнана судом на власний розсуд, а в судовому засіданні 21.02.2012р. було заслухано пояснення представників відповідача та третіх осіб.
Розглянувши матеріали справи та апеляційну скаргу, оцінивши докази, заслухавши пояснення прокуратури, представників сторін та третіх осіб, колегія суддів прийшла до висновку, що рішення господарського суду Тернопільської області від 11.01.2012р. у справі №12/109/5022-1595/2011 слід скасувати, зважаючи на наступне.
Прокурор Бережанського району звернувся до господарського суду Тернопільської області із позовом в інтересах держави в особі Жовнівської сільської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Управління Держкомзему у Бережанському, до приватного підприємства "Галицькі аграрні інвестиції" про визнання недійсним договору оренди землі № 1 від 25.06.2011р. та про зобов'язання відповідача повернути земельні ділянки площею 83,6 га, в тому числі рілля –11,6 га та багаторічні насадження –72 га, із земель запасу, які знаходиться на території Жовнівської сільської ради в землі запасу сільської ради Бережанського району Тернопільської області (з врахуванням заяви про зміну позовних вимог № 2892вих11 від 28.11.2011р.).
Свої позовні вимоги обґрунтовує тим, що спірний договір оренди землі №1 укладено неправомочною стороною, без проведення конкурсу та без проекту землеустрою на вказану земельну ділянку, вказаний договір всупереч ст.. 15 Закону України "Про оренду землі" не містить невід'ємних його частин, посилаючись при цьому на розпорядження голови Бережанської РДА №297 від 25.06.2011р., розпорядження голови Бережанської РДА №529 від 24.10.2011р., рішення Тернопільської обласної ради від 01.06.2011р. №1186, ст.ст. 1, 4, 6, 15 ч.2, 19, п.2 ч. 1 Прикінцевих положень Закону, ст.ст. 124 ЗК України, п. 12 Перехідних положень ЗК України, ст.ст. 203, 215 ЦК України.
З матеріалів справи вбачається, що рішенням Жовнівської сільської ради № 32 від 18.05.2011р. "Про передачу земель запасу" погоджено передачу в оренду ПП "Галицькі аграрні інвестиції" земель запасу (сад), площею 72,00 га, та земель запасу площею 11,6 га (п.п. 1., 2 Рішення).
Розпорядженням голови районної державної адміністрації №297 від 25.06.2011р. "Про передачу в оренду земель запасу та резервного фонду" передано в оренду земельні ділянки із земель запасу та резервного фонду на термін до моменту проведення конкурсу з набуття на конкурентних засадах права оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва Приватному підприємству "Галицькі аграрні інвестиції" (п. 1 рішення).
Пунктом 2. даного розпорядження, рекомендовано сільському голові укласти договір оренди на земельну ділянку та провести його реєстрацію.
На виконання даного розпорядження, 25.06.2011р. між Жовнівською сільською радою, с. Жовнівка, Бережанського району, Тернопільської області (Орендодавець) та Приватним підприємством "Галицькі аграрні інвестиції", м. Галич, Галицького району, Івано-Франківської області (Орендар) укладено договір оренди землі №1, у відповідності до умов якого, Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться в адміністративних межах Жовнівської сільської ради, Бережанського району, Тернопільської області.
Пунктом 2 договору сторонами встановили, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 83,6га, в тому числі: ріллі - 11,6га, багаторічні насадження 72га.
Договір укладено на 10 років, починаючи з його державної реєстрації та з урахуванням ротації сільськогосподарських культур (п. 8 договору).
Пунктом 9 Договору, сторонами встановлено розмір орендної плати, що складає 3,0% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Порядок державної реєстрації договорів оренди землі затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 1998 року N 2073, яка була чинною на момент укладення договору. Так, відповідно до п. 14 Порядку датою реєстрації договору оренди у Книзі записів є дата засвідчення факту державної реєстрації.
Договір зареєстрований у Жовнівській сільській раді, про що в Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис від 25.06.2011р. за № 1.
Державний комітет України із земельних ресурсів ГУ Держкомзему у Тернопільській області надало висновок №61 про державну реєстрацію договору оренди від 29.06.2011р.
Актом про передачу та прийом земельної ділянки від 25.06.2011р. Жовнівська сільська рада (Орендодавець) передала, а ПП "Галицькі аграрні інвестиції" (Орендар) прийняло земельну ділянку розміром 83,6 га в адміністративних межах Жовнівської сільської ради для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
25 червня 2011 року між Жовнірською сільською радою та приватним підприємством «Галицькі Аграрні Інвестиції»укладено договір № 1 та здійснено його реєстрацію.
8 липня 2011 року головою районної державної адміністрації прийнято розпорядження за № 319 «Про внесення змін та доповнень до розпорядження голови районної державної адміністрації від 25 червня 2011 року № 297». Розпорядженням за №319 внесені зміни у пунктах 1 та 2 і викладені в іншій редакції, та доповнено пунктом 3. а саме:
- пункт 1. «З метою ведення товарного сільськогосподарського виробництва передати приватному підприємству «Галицькі Аграрні Інвестиції»(код ЄДРПОУ 35306415) в оренду терміном на 10 (десять) років із проведенням конкурсу (відповідно до рішення Тернопільської обласної ради від 1 червня 2011 року № 1186) земельні ділянки сільськогосподарського призначення (згідно з додатком) із земель запасу і резервного фонду, які розташовані за межами населених пунктів Жовнівської, Божиківської, Посухівської сільських рад Бережанського району Тернопільської області»;
- пункт 2. «Встановити орендну плату за використання земельних ділянок згідно із п. 1 даного розпорядження в розмірі 3 (трьох) відсотків від нормативної грошової оцінки землі»;
пункт 3.«Делегувати головам сільських рад Жовнівської, Божиківської, Посухівської Бережанського району Тернопільської області на підставі норм Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Земельного кодексу України, право укласти договори оренди земель згідно із п. 1 даного розпорядження та провести державну реєстрацію права оренди землі в органі місцевого самоврядування за місцезнаходженням земельних ділянок».
Прокурором Бережанського району Тернопільської області 05 .10.2011 року внесено протест № 46-2452вих11на розпорядження голови Бережанської районної державної адміністрації № 297 від 25.06.2011р. "Про передачу в оренду земель запасу та резервного фонду", з якого вбачається, що перевіркою проведеною прокуратурою району встановлено, що земельні ділянки надані сільським головою без проведення земельних торгів та з перевищенням повноважень, так як земельні ділянки знаходяться за межами населеного пункту, у зв'язку з чим поставлено вимогу скасувати зазначене розпорядження.
На виконання протесту прокурора Бережанського району, Розпорядженням голови Бережанської районної державної адміністрації № 529 від 24.10.2011р. "Про визнання таким, що втратило чинність розпорядження голови районної державної адміністрації" визнано таким, що втратило чинність розпорядження голови Бережанської районної державної адміністрації № 297 від 25.06.2011р. "Про передачу в оренду земель запасу та резервного фонду".
Прокурор, позивач, просить визнати даний договір недійсним у зв'язку з тим, що останній укладений не уповноваженим на це органом, зокрема з перевищенням головою Жовнівської сільської ради своїх повноважень при підписанні договору, зокрема щодо передання в оренду земель, що знаходяться за межами населеного пункту та розпорядження якими входить до повноважень районної державної адміністрації; без проведення торгів; у договорі відсутні всі істотні умови, передбачені ЗУ "Про оренду землі", а також у зв'язку із скасуванням розпорядження голови Бережанської районної державної адміністрації № 297 від 25.06.2011р., що стало підставою для укладення договору.
Відповідно до статті 16 Закону України «Про оренду землі»у разі згоди орендодавця передати земельну ділянку в оренду сторони укладають договір оренди землі відповідно до вимог цього закону. Договір оренди земельної ділянки може бути укладений лише за взаємним волевиявленням сторін.
Згідно зі статтею 627 Цивільного кодексу України сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору.
Згідно зі ст. 1 Закону України «Про оренду землі»оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Згідно ст. 6 цього закону орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.
Частиною першою ст. 116 Земельного кодексу України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
Ст. 124 Земельного кодексу України (у редакції, чинній на момент виникненню спірних правовідносин) встановлено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Відповідно до ст.17 Земельного кодексу України до повноважень місцевих
державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить: а) розпорядження
землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом; б) участь у
розробленні та забезпеченні виконання загальнодержавних і регіональних
(республіканських) програм з питань використання та охорони земель; в) координація
здійснення землеустрою та державного контролю за використанням та охороною земель;
г) підготовка висновків щодо надання або вилучення (викупу) земельних ділянок: г)
викуп земельних ділянок для суспільних потреб у межах, визначених законом; д)
підготовка висновків щодо встановлення та зміни меж сіл, селищ, районів, районів у
містах та міст; є) здійснення контролю за використанням коштів, що надходять у
порядку відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, пов'язаних із вилученням (викупом) земельних ділянок; є) координація діяльності державних органів земельних ресурсів; ж) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Згідно п.12. розділу «Перехідні положення» Земельного кодексу України до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель. зазначених в абзаці другому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Пунктом 7 ст. 13 Закону України «Про місцеві державні адміністрації»визначено, що до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питань використання землі.
Зі змісту вказаних вище норм законодавства України випливає, що розпорядження землями, що розташовані поза межами населеного пункту, у тому числі -вирішення питань про надання згоди на розроблення проектів відведення земельних ділянок та про надання земельних ділянок у користування, віднесено до компетенції райдержадміністрації, яка реалізує її шляхом прийняття відповідних розпоряджень.
Зважаючи на вищевикладене, дійсним орендодавцем земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які знаходяться за межами населених пунктів на території (в адміністративних межах) Жовнівської сільської ради, є Бережанська РДА, яка і делегувала у розпорядженні від 08.07.2011 року №319 свої повноваження на укладення договору оренди землі органу місцевого самоврядування, а саме Жовнівській сільській раді.
Посилання прокурора, у заяві про зміну позовних вимог, на недійсність договору оренди у зв'язку із скасуванням Бережанською РДА свого ж розпорядження (розпорядження №297 від 25.06.2011р. скасовано розпорядженням Бережанської РДА №529 від 24.10.2011р.) не заслуговують на увагу, так як дана дія РДА суперечить Конституції України, Рішенню Конституційного суду України у справі №1-9/2009 від 16.04.2009р. №7-РП/2009, оскільки рішення органу місцевого самоврядування ненормативного характеру не може бути скасоване цим органом шляхом прийняття нового рішення.
Конституційний Суд України у справі за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень частини другої статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частини чотирнадцятої статті 46, частин першої, десятої статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»(справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) вирішив, що орган місцевого самоврядування має право приймати рішення, вносити до них зміни та/чи скасовувати їх на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.
Згідно зі статтею 59 Закону № 280/97-ВР акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Крім того, у пункті 5 рішення № 7-рп/2009 Конституційний Суд України вказав, що органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Ненормативні правові акти місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вони вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, а тому не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.
Як вбачається із матеріалів справи, на підставі розпорядження РДА №297 від 25.06.2011р. між Жовнівською сільською радою та приватним підприємством «Галицькі Аграрні Інвестиції»укладено договір № 1 та здійснено його реєстрацію. Згідно акту приймання-передачі передано землю орендарю.
За таких обставин колегія Львівського апеляційного господарського суду приходить до висновку, що розпорядження №297 від 25.06.2011р., яке є ненормативним правовим актом одноразового застосування і вичерпало свою дію фактом його використання, не може бути в подальшому скасовано райдержадміністрацією. Такої ж позиції притримується і Верховний суд України у своїй Постанові від 06.06.2011р.
Щодо доводів скаржника про те, що договір оренди землі №1 від 25.06.2011р., не був укладений, так як між сторонами не було досягнуто домовленості з усіх істотних умов у розумінні ст. 15 Закону України «Про оренду землі», то колегія суддів не може погодитися з такими доводами, оскільки спірний договір підписаний повноважними представниками сторін, а також зареєстрований у Жовнівській сільській раді, а отже укладений належний чином.
У відповідності до ст.32 ГПК України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору. Згідно ст.ст.33, 34 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, а обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
З огляду на викладене, колегія Львівського апеляційного господарського суду вважає, що місцевий господарський суд неповно дослідив усі обставини справи та невірно застосував норми матеріального права, що відповідно до ст. 104 ГПК України є підставою для скасування рішення суду.
Відповідно до статті 49 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір покладається: у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо господарським судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін; у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони, господарський суд має право покласти на неї судовий збір незалежно від результатів вирішення спору. Судовий збір, від сплати якого позивач у встановленому порядку звільнений, стягується з відповідача в доход бюджету пропорційно розміру задоволених вимог, якщо відповідач не звільнений від сплати судового збору. Стороні, на користь якої відбулося рішення, господарський суд відшкодовує мито за рахунок другої сторони і в тому разі, коли друга сторона звільнена від сплати судового збору. Зважаючи на те, що апеляційну скаргу Приватного підприємства "Галицькі аграрні інвестиції" задоволено, витрати по сплаті судового збору за розгляд апеляційної скарги, в порядку ст.49 ГПК України, слід віднести на позивача –Жовнівську сільську раду.
Керуючись ст.ст. 101,103-105 ГПК України Львівський апеляційний господарський суд,
Постановив:
1. Апеляційну скаргу Приватного підприємства "Галицькі аграрні інвестиції" задоволити.
2. Рішення господарського суду Тернопільської області від 11.01.2012р. у справі №12/109/5022-1595/2011 скасувати. Прийняти нове рішення, яким в задоволенні позову Прокурора Бережанського району в інтересах держави в особі Жовнівської сільської ради відмовити повністю.
3. Стягнути з Жовнівської сільської ради (47524, Тернопільська область, Бережанський район, с.Жовнівка, код ЄДРПОУ 14052420) на користь Приватного підприємства "Галицькі аграрні інвестиції" (77101, Івано-Франківська область, м.Галич, вул..Лесі Українки,110, код ЄДРПОУ 35306415) - 536,50грн. судового збору за розгляд апеляційної скарги.
4. Місцевому господарському суду видати відповідний наказ.
5. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку.
6. Матеріали справи повернути в господарський суд Тернопільської області.
Головуючий суддя Гнатюк Г.М.
Суддя Кравчук Н.М.
Суддя Мирутенко О.Л.
Повний текст постанови
виготовлено 02.04.2012р.
Суд | Львівський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 29.03.2012 |
Оприлюднено | 05.04.2012 |
Номер документу | 22359306 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Львівський апеляційний господарський суд
Гнатюк Г.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні