Рішення
від 12.04.2012 по справі 504-2012
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИ М

Автономна Республіка К рим, 95003, м.Сімферополь, вул.О.Нев ського/Річна, 29/11, к. 313

РІШЕННЯ

Іменем України

12.04.2012 Справа №5002-24/504-2012

За позовом ТОВ "Кримтепло постачання", м. Сімферополь, см т. Молодіжне

До відповідача Керченськи й палац культури "Корабел", м. К ерч

Про спонукання до виконанн я певних дій

Суддя ГС АР Крим Г.Г. Колосова

ПРЕДСТАВНИКИ:

Від позивача - ОСОБА_1, д овіреність №01/285 від 16.12.11 р., паспо рт ЕС НОМЕР_1 виданий 17.12.1997 р. ; ОСОБА_2, довіреність № б/н від 02.04.12, посвідчення адвокат а № 3788 від 25.06.2009 р.;

Від відповідача - ОСОБА _3, довіреність № 42 від 07.03.12, пас порт ЕТ НОМЕР_2 виданий 22.03.20 07;

Обставини справи: до госп одарського суду звернулося Т ОВ "Кримтеплопостачання" з по зовом до Керченського палацу культури "Корабел" про спонук ання до укладання Додаткової угоди від 12.10.2011 р. до Договору ві д 06 листопада 2011 року №06/009 «На пос тачання теплової енергії у в игляді гарячої води».

Позовні вимоги вмотивован і наступним: 06 листопада 2009 рок у між Товариством з обмежено ю відповідальністю «Кримтеп лопостачання» та Керченськи м Палацом культури «Корабел » був укладений Договір №06/009 на постачання теплової енергії у вигляді гарячої води.

У зв' язку із змінами тариф ів на законодавчому рівні ви никла необхідність укладанн я Додаткової угоди від 12.10.2011 р. д о Договору від 06.11.2009 року №06/009 на п остачання теплової енергії у вигляді гарячої води.

10 жовтня 2011 року позивач відп равив на адресу відповідача пропозицію про внесення змін до Договору №06/009 від 06.11.2009 р. у зв' язку із прийняттям Національ ною комісією регулювання рин ку комунальних послуг Україн и Постанови № 115 та Додаткову у году до Договору №06/009 від 06.11.2009 р.

Станом на момент подання по зову вказана пропозиція відп овідачем не підписана.

Таким чином позивач просит ь суд зобов' язати відповіда ча укласти Додаткову угоду в ід 12.10.2011 р. до Договору від 06.11.2009 ро ку №06/009 на постачання теплової енергії у вигляді гарячої во ди у редакції, яка викладена у позові.

Також позивач просить стяг нути всі судові витрати з від повідача.

У засіданні суду 12.03.2012р. предс тавник відповідача надав від зив на позовну заяву.

Позивач заявлені у позові в имоги підтримував у повному обсязі. У судовому засіданні 12.04.2012р. надав до матеріалів спр ави заяву про уточнення позо вних вимог щодо способу захи сту права, у якій просить суд в нести зміни до договору від 06 листопада 2009 року № 06/009 «Про пос тавку теплової енергії у виг ляді гарячої води», а саме п.6.2. вказаного договору викласти у наступній редакції: «п.6.2. Вар тість теплової енергії за да ним договором від 06.10.2009р. № 06/009 «Пр о поставку теплової енергії у вигляді гарячої води» скла дає для бюджетних організаці й - 999 грн. 90 коп. (без ПДВ) за 1 Гка л з 01 жовтня 2011 року».

З цього приводу суд вважає н еобхідним зазначити наступн е.

Предмет позову - це певна ма теріально-правова вимога поз ивача до відповідача. Предме т позову кореспондує зі спос обами захисту права, які визн ачені, наприклад, у ст. 16 ЦК.

Під способами захисту прав слід розуміти заходи, прямо п ередбачені законом з метою п рипинення оспорювання або по рушення суб'єктивних цивільн их прав та (або) усунення наслі дків такого порушення.

Способами захисту цивільн их прав та інтересів відпові дно до ст. 16 ЦК можуть бути:

визнання права;

визнання правочину недійс ним;

припинення дії, яка порушує право;

відновлення становища, яке існувало до порушення;

примусове виконання обов'я зку в натурі;

зміна правовідношення;

припинення правовідношенн я;

відшкодування збитків та і нші способи відшкодування ма йнової шкоди;

відшкодування моральної (н емайнової) шкоди;

визнання незаконними ріше ння, дій чи бездіяльності орг ану державної влади, органу в лади Автономної Республіки К рим або органу місцевого сам оврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Цей перелік не є вичерпним, оскільки суд може захистити цивільне право або інтерес і ншим способом, що встановлен ий договором або законом.

Зміна правовідношення - ц е спосіб захисту, пов'язаний з необхідністю змінити чи при пинити існуюче правовідноше ння у зв'язку з, наприклад, пор ушенням його однією із сторі н.

Підстава позову - це фактичн і обставини, на яких ґрунтуєт ься вимога позивача.

Зміна предмета позову озна чає зміну вимоги, з якою позив ач звернувся до відповідача. Зміна підстав позову - це змін а обставин, на яких ґрунтуєть ся вимога позивача.

Відповідно до заяви, предме т позову залишається той сам ий, тобто зміна правовідноше ння між сторонами, змінюєтьс я лише спосіб, яким позивач пр осить його змінити.

Таким чином суд приймає вка зану заяву до розгляду.

Відповідач проти позову за перечував. У представленому відзиві посилався на те, що по зивач надсилаючи до підписан ня додаткову угоду не взяв до уваги положення п. 8.1. договору укладеного між організаціям и та відповідно до якого, проп озиції щодо зміни договірних величин теплопостачання над аються сторонами не пізніше чим за 30 днів до початку кварт алу. Вказуючи на те, що пропози ція про укладення додаткової угоди була направлена Комун альній установі по централі зованому бухгалтерському об ліку №2 управління освіти Кер ченської міської Ради саме 10.1 0.2011 р. тоді як у засобах масової інформації повідомлення про зміну тарифу на теплову енер гію було опубліковано 08.10.2011 р., в ідповідач зазначає, що уклад ення додаткової угоди можлив е лише 08.11.2011 р., а отже позивач нед отримався такого порядку та у задоволенні позовних вимог слід відмовити.

Розгляд справи відкладавс я та оголошувалась перерва у порядку статті 77 Господарськ ого процесуального кодексу У країни.

Судові засідання фіксувал ися за допомогою технічних з асобів, а саме програмно - ап аратного комплексу «Діловод ство суду».

Розглянувши матеріали спр ави, дослідивши представлені докази, заслухавши поясненн я представників сторін, суд -

ВСТАНОВИВ :

06.11.2009р. між Товариством з обме женою відповідальністю “Кри мтеплопостачання” (Постачал ьник) та Керченським палацем культури "Корабел" (Споживач) був укладений договір № 06/009 на поставку теплової енергії у вигляді гарячої води.

Відповідно до п. 4.2.1. та п. 3.2.2. вка заного договору, Постачальни к зобов' язується забезпечи ти протягом вказаного в дого ворі періоду, надання теплов ої енергії Споживачу в об' є мах передбачених даним догов ором, а також температурного графіку, затвердженого в уст ановленому порядку, а Спожив ач зобов' язується виконува ти умови та порядок оплати сп ожитої теплової енергії в об ' ємах та у строки, передбаче ні договором.

Пунктом 10.1. передбачено, що д оговір укладений на строку д о 31.12.2010 р. та вступає в дію з дня ф актичного отримання теплово ї енергії. Договір вважаєтьс я пролонгованим, якщо за міся ць до закінчення строку, в яко му договір діє, не отримано за яви від однієї зі сторін про й ого припинення або перегляді .

Суду не було надано доказів того, що однією зі сторін вказ аного договору було заявлено про його розірвання. Також в м атеріалах справи відсутні до кази того, що вказаний догові р або окремі його пункти ска совані або визнані недійсним и у встановленому Законом по рядку.

При таких обставинах суд ді йшов висновку про те, що даний договір діє і на момент виріш ення спору.

27.12.2010 р. ТОВ “Кримтеплопостач ання” надіслало на адресу Ке рченського палацу культури " Корабел" лист № 716 з повідомлен ням про те, що з 01.01.2011 року відбуд еться підвищення тарифів, у з в' язку з чим необхідно підп исати додаткову угоду щодо з міни умов відносно вартості теплової енергії.

28.12.2010 р. між сторонами договор у № 06/009 укладена додаткова угод а. Відповідно до умов цієї уго ди, у зв' язку зі зміною тариф ів на теплову енергію з 01.01.2011 р. д о п. 6.2. договору внесені зміни в наступній редакції: “п.6.2. Варт ість теплової енергії по дан ому договору складає 855,72 грн /Г кал (з ПДВ)”.

10.10.2011 р. ТОВ “Кримтеплопостач ання” надіслало на адресу Ке рченського палацу культури " Корабел" лист № 479 з повідомлен ням про те, що з 01.10.2011 року відбуд еться підвищення тарифів, у з в' язку з чим необхідно підп исати додаткову угоду щодо з міни умов відносно вартості теплової енергії.

Надіслана листом № 479 від 10.10.2011 р. додаткова угода була підпи сана відповідачем, проте, раз ом з протоколом розбіжностей . Запропоновану позивачем ум ову п. 6.2. договору відповідач у протоколі розбіжностей викл ав в іншій редакції, а саме: “Н ові тарифи на теплову енергі ю відповідно до ст. 32 Закону Ук раїни “Про житлово-комунальн і послуги” вступають в дію че рез 30 днів з моменту повідомле ння Споживача відповідно до п.6.10. договору про такі зміни.

Позивач не погодився з таки м змістом п. 6.2 договору, про що повідомив відповідача листо м № 619 від 25.11.2011 р. та надіслав на йо го адресу протокол узгодженн я розбіжностей з зазначенням нового змісту п. 6.2.

Посилаючись на те, що на сьо годнішній день відповідач зд ійснює споживання теплової е нергії відповідно до режиму її постачання з початку опал ювального сезону, тобто 24.10.2011 р. і відмовляється здійснювати оплату за поставлену теплов у енергію разом із новими тар ифами, встановленими постано вою Національної комісії рег улювання ринку комунальних п ослуг України №115, з урахуванн ям заяви про уточнення позов них вимог, позивач просить су д внести зміни до договору ві д 06 листопада 2009 року № 06/009 «Про п оставку теплової енергії у в игляді гарячої води», а саме п .6.2. вказаного договору виклас ти у наступній редакції: «п.6.2. В артість теплової енергії за даним договором від 06.10.2009р. № 06/009 « Про поставку теплової енергі ї у вигляді гарячої води» скл адає для бюджетних організац ій - 999 грн. 90 коп. (без ПДВ) за 1 Гк ал з 01 жовтня 2011 року».

Оцінюючи подані учасникам и судового процесу докази за своїм внутрішнім переконанн ям, що ґрунтується на всебічн ому, повному і об' єктивному розгляді в судовому засідан ні всіх обставин справи в їх с укупності, та враховуючи, що к ожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона поси лається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважа є, що позов обґрунтований та т акий, що підлягає задоволенн ю з наступних підстав.

Відповідно до ч. 1 ст. 275 Господ арського кодексу України (ді ла - ГК України), за договором енергопостачання енергопос тачальне підприємство (енерг опостачальник) відпускає еле ктричну енергію, пару, гарячу і перегріту воду (далі - енерг ію) споживачеві (абоненту), яки й зобов'язаний оплатити прий няту енергію та дотримуватис я передбаченого договором ре жиму її використання, а також забезпечити безпечну експлу атацію енергетичного обладн ання, що ним використовуєтьс я.

Згідно з ч. 6 ст. 276 ГК України, р озрахунки за договорами енер гопостачання здійснюються н а підставі цін (тарифів), встан овлених відповідно до вимог закону.

Аналізуючи правовідносини сторін у даному спорі суд вст ановив, що сторони не знайшли згоди відносно викладення у мови договору яка стосується вартості (тарифу, ціни) теплов ої енергії, що поставляється позивачем та споживається в ідповідачем.

Так, за п. 12 ч. 1 ст. 1 Закону Украї ни “Про теплопостачання”, та риф (ціна) на теплову енергію ц е - грошовий вираз витрат на виробництво, транспортуванн я, постачання одиниці теплов ої енергії (1 Гкал) з урахуванн ям рентабельності виробницт ва, інвестиційної та інших ск ладових, що визначаються згі дно із методиками, розроблен ими центральним органом вико навчої влади у сфері теплопо стачання.

Відповідно до ч. 1 ст. 632 Цивіль ного Кодексу України (далі - ЦК України), ціна в договорі в становлюється за домовленіс тю сторін.

У випадках, встановлених за коном, застосовуються ціни (т арифи, ставки тощо), які встано влюються або регулюються упо вноваженими органами держав ної влади або органами місце вого самоврядування.

Відповідно до ч. 2 ст. 632 ЦК Укр аїни, зміна ціни після укладе ння договору допускається ли ше у випадках і на умовах, вста новлених договором або закон ом.

Згідно з п. 6.10. договору, тариф и на теплову енергію затверд жуються місцевими органами с амоуправління та можуть бути змінені протягом строку дії договору, про що Постачальни к повинен повідомити Спожива ча через засоби масової інфо рмації, та умов додаткової уг оди до цього договору.

За п. 6 ч. 1 ст. 16 Закону України “ Про теплопостачання”, до пов новажень національної коміс ії, що здійснює державне регу лювання у сфері комунальних послуг, при регулюванні госп одарської діяльності суб'єкт ів відносин у сфері теплопос тачання, крім систем з теплое лектроцентралями, ТЕС, АЕС, ін шими когенераційними устано вками та установками, що вико ристовують нетрадиційні або поновлювані джерела енергії , належить, зокрема, встановл ення тарифів на теплову енер гію суб'єктам природних моно полій у сфері теплопостачанн я, ліцензування діяльності я ких здійснюється Комісією.

Відповідно до ч. 3 ст. 20 вказан ого закону, тарифи на виробни цтво, транспортування та пос тачання теплової енергії, кр ім тарифів на виробництво те плової енергії для суб'єктів господарювання, що здійснюю ть комбіноване виробництво т еплової і електричної енергі ї та/або використовують нетр адиційні та поновлювані джер ела енергії, затверджуються національною комісією, що зд ійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, т а органами місцевого самовря дування в межах повноважень, визначених законодавством.

Згідно п. 2 Порядку формуван ня тарифів на теплову енергі ю, її виробництво, транспорту вання та постачання, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води, за твердженого постановою Кабі нету Міністрів України від 01.0 6.2011 р. №869, цей Порядок застосову ється під час установлення Н аціональною комісією регулю вання ринку комунальних посл уг та органами місцевого сам оврядування (далі - уповноваж ені органи) тарифів на теплов у енергію, її виробництво, тра нспортування та постачання, послуги з централізованого о палення і постачання гарячої води для суб'єктів природних монополій, а також для суб'єкт ів господарювання на суміжни х ринках, зазначених у пункті 1 цього Порядку, та поширюєтьс я на таких суб'єктів під час ро зрахунку зазначених тарифів .

30.09.2011 р. Національна комісія р егулювання ринку комунальни х послуг України (НКРРКП) прий няла постанову №115 “Про встано влення тарифів на теплову ен ергію ТОВ “Кримтеплопостача ння” згідно з п. 1 якої встанов ила Товариству з обмеженою в ідповідальністю “Кримтепло постачання” тарифи на теплов у енергію згідно з додатком.

Згідно з тарифами на теплов у енергію ТОВ “Кримтеплопост ачання”, у населеному пункті м. Керч встановлюється тариф у 999,90 грн/1 Гкал теплової енергі ї.

Як зазначено судом вище, умо вами п. 6.10. договору встановлен о, що тарифи на теплову енергі ю затверджуються місцевими о рганами самоврядування та мо жуть бути змінені протягом с троку дії договору, про що Пос тачальник повинен повідомит и Споживача через засоби мас ової інформації, та умов дода ткової угоди до цього догово ру.

Відповідно до виписки з газ ети “Керченський рабочий” ві д 08.10.2011 р. №112, ТОВ “Кримтеплопост ачання” розмістило повідомл ення про зміну тарифів на теп лову енергію відповідно до п останови НКРРКП №115 від 30.09.2011 р.

10.10.2011 р. позивач направив на ад ресу відповідача пропозицію , щодо зміни п. 6.2. договору № 06/009, я кий стосується тарифу теплов ої енергії.

За ч. 1 ст. 651 ЦК України, зміна а бо розірвання договору допус кається лише за згодою сторі н, якщо інше не встановлено до говором або законом.

Частиною 3 ст. 188 ГК України, ст орона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розі рвання договору, у двадцятид енний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її ро згляду.

Відмовившись укласти дода ткову угоду на умовах позива ча відповідач посилається на те, що запропонувавши зміну п . 6.2. договору № 06/009 позивач недот римав умову п. 8.1. цього ж догово ру.

За даним пунктом, пропозиці ї щодо зміни договірних вели чин теплопостачання надають ся сторонами не пізніше чим з а 30 днів до початку кварталу.

Дійсно, така умова передбач ена договором та, крім того, на день укладення договору бул а встановлена у ч. 5 ст. 32 Закону України “Про житлово - кому нальні послуги”.

За приписами статей 1, 13 Закон у України “Про житлово-комун альні послуги” такий вид пос луг, як постачання теплової е нергії у вигляді гарячої вод и віднесений до комунальних послуг. Частинами 2, 5 ст. 32 Закон у України “Про житлово-комун альні послуги” передбачено, що розмір плати за комунальн і послуги розраховується вих одячи з розміру затверджених цін/тарифів та показань засо бів обліку або за нормами, зат вердженими в установленому п орядку. У разі зміни вартості житлово-комунальних послуг виконавець/виробник не пізні ше ніж за 30 днів повідомляє пр о це споживача з визначенням причин зміни вартості та над анням відповідних обґрунтув ань з посиланням на погоджен ня відповідних органів.

Проте, суд вважає, що обстав ина, як стосується повідомле ння споживача щодо пропозиці ї по зміні договору за 30 днів д о початку кварталу, не може за стосовуватись до спірних пра вовідносин, так як, сама поста нова Національної комісії ре гулювання ринку комунальних послуг України була прийнят а вже 30.09.2011 р. та згідно п. 2 цієї по станови вона набрала чинност і з 01.10.2011 р., тобто в день початку останнього кварталу у 2011 році , а отже, повідомлення спожива ча за 30 днів до початку кварта лу відносно пропозиції про з міну умов договору фактично не могло бути реально здійсн ено.

В даній ситуації суд виходи ть з того, що органи виконавчо ї влади та органи місцевого с амоврядування встановлюють державні фіксовані та регул ьовані ціни і тарифи на робот и (послуги) в розмірі економіч но обґрунтованих витрат на ї х виробництво. Зміна рівня де ржавних фіксованих та регуль ованих цін і тарифів на окрем і види продукції, товарів і по слуг здійснюється в порядку і в строки, що визначаються ти ми органами, які відповідно д о Закону затверджують або ре гулюють ціни (тарифи), що безпо середньо передбачено у ст. 10 З акону України “Про ціни та ці ноутворення”.

У постанові НКРРКП №115 від 30.09. 2011 р. Прямо передбачена дата по чатку дії нових тарифів - 01.10.2 011р.

За ч. 1 ст. 20 Закону України “Пр о теплопостачання”, тарифи н а теплову енергію повинні за безпечувати відшкодування в сіх економічно обґрунтовани х витрат на виробництво, тран спортування та постачання те плової енергії.

На підставі викладеного су д робить висновок, що визначе ння тарифів на теплову енерг ію віднесено саме до компете нції Національної комісії ре гулювання ринку комунальних послуг України, та встановле ння вказаною комісією тарифі в є імперативною нормою та пі дставою для укладення відпов ідних договорів.

Відповідно до ч. 6 ст. 19 Закону України “Про теплопостачанн я”, споживач повинен щомісяч но здійснювати оплату теплоп остачальній організації за ф актично отриману теплову ене ргію.

Згідно ст. 509 ЦК України, зобо в'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник ) зобов'язана вчинити на корис ть другої сторони (кредитора ) певну дію (передати майно, ви конати роботу, надати послуг у, сплатити гроші тощо) або утр иматися від певної дії, а кред итор має право вимагати від б оржника виконання його обов' язку. Зобов'язання виникають з підстав, встановлених стат тею 11 цього Кодексу.

Відповідно до ст. ст. 525, 526 ЦК Ук раїни, одностороння відмова від зобов'язання або односто роння зміна його умов не допу скається, якщо інше не встано влено договором або законом, зобов'язання має виконувати ся належним чином відповідно до умов договору та вимог цьо го Кодексу, інших актів цивіл ьного законодавства, а за від сутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділов ого обороту або інших вимог, щ о звичайно ставляться.

На підставі встановлених ф актів обов' язковості змін у мов договору відповідно до з мінюваних тарифів на поставк у теплової енергії та дати, з я кої вони починають діяти, з ур ахуванням заяви позивача про уточнення позовних вимог, су д задовольняє позовні вимоги в частині внесення змін у п. 6.2. договору № 06/009 від 06.11.2009 р.

Така ж правова позиція викл адена у постанові Вищого гос подарського суду України від 05.03.2012р. у справі № 5002-11/3626.1-2011 (5002-22/5027-2010).

Судовий збір суд покладає н а відповідача, у відповіднос ті до положень статті 49 Господ арського процесуального код ексу України.

У судовому засіданні оголо шені вступна та резолютивна частини рішення відповідно д о статті 85 Господарського про цесуального кодексу України .

Повний текст рішення склад ений та підписаний у відпові дності до вимог статті 84 Госпо дарського процесуального ко дексу України 13.04.2012 р.

З урахуванням викладеного , керуючись статями 33, 34, 49, 82-85 Гос подарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Внести зміни до догов ору від 06 листопада 2009 року № 06/009 «Про поставку теплової енерг ії у вигляді гарячої води», а с аме п.6.2. вказаного договору ви класти у наступній редакції: «п.6.2. Вартість теплової енерг ії за даним договором від 06.10.2009р . № 06/009 «Про поставку теплової е нергії у вигляді гарячої вод и» складає для бюджетних орг анізацій - 999 грн. 90 коп. (без ПДВ ) за 1 Гкал з 01 жовтня 2011 року».

3. Стягнути з Керченськ ого палаца культури "Корабел " (98309, АР Крим, м. Керч, вул. Орджоні кідзе, 88, ЄДРПОУ 26273014) на користь т овариства з обмеженою відпов ідальністю "Кримтеплопостач ання" (97501, АР Крим, м. Сімферополь , смт.Молодіжне, вул. Будівельн иків, буд.7, ЄДРПОУ 36138454, р/р № 2603830111393 в ф Севастопольського відділе ння № 4548 ВАТ «Ощадбанк» Україн и у м.Севастополі, МФО 384027) судов ий збір у розмірі 1073,00 грн.

Видати наказ після набран ня судовим рішенням законної сили.

Суддя Господарського суду

Автономної Республіки Кр им Кол осова Г.Г.

СудГосподарський суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення12.04.2012
Оприлюднено18.04.2012
Номер документу22606256
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —504-2012

Рішення від 12.04.2012

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

Колосова Г.Г.

Ухвала від 12.03.2012

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

Колосова Г.Г.

Ухвала від 27.02.2012

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

Колосова Г.Г.

Ухвала від 15.02.2012

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

Колосова Г.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні