Постанова
від 11.04.2012 по справі 29/17-1961-2011
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУ Д УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"11" квітня 2012 р. Справа № 29/17-1961-2011

Вищий господарський суд України у складі колегії су ддів:

Божок В.С.- головуючого,

Бакуліної С.В.,

Сибіги О.М.

перевіривши матеріали ка саційної скарги приватного підприємст ва "Промтехніка"

на постанову Одеського апеляційного го сподарського суду

від 02.02.2012

у справі господарського суду Одесь кої області

за позовом приватного акціонерного т овариства "Виробниче об'єдна ння "ОБЛПАЛИВО"

до 1. державного підприємства "Одеська залізниця"

2. приватного підприємства "Промтехніка"

про стягнення 20 482,84 грн.

в судовому засіданні взяли участь представники:

від позивача: не з' явились;

від відповідача-1:

від відповідача-2: ОСОБА_1 - - дов. № 21 від 03.01.2012;

не з' явились;

ВСТАНОВИВ:

Рішенням від 03.10.2011 госпо дарського суду Одеської обла сті (судді: Аленін О.Ю. - головую чий, Торчинська Л.О., Фаєр Ю.Г.) п озовні вимоги задоволено. Ст ягнено з приватного підприєм ства "Промтехніка" (далі - ПП " Промтехніка") на користь прив атного акціонерного товарис тва "Виробниче об'єднання "ОБЛ ПАЛИВО" (далі - ПАТ "ВО"ОБЛПАЛИВ О") суму збитків у розмірі 18 434,55 г рн. (з урахуванням уточнення п озовних вимог) та судові витр ати. Державне підприємство "О деська залізниця" (далі - ДП "Од еська залізниця") звільнено в ід відповідальності.

Постановою від 02.02.2012 Одеськог о апеляційного господарсько го суду (судді: Гладишева Т.Я. - г оловуючий, Савицький Я.Ф., Лавр енюк О.Т.) рішення від 03.10.2011 госпо дарського суду Одеської обла сті залишено без змін.

Судові рішення мотивовані тим, що у відповідності до ста тей 27, 110 Статуту залізниць Укра їни, пунктів 5, 6 Правил перевез ення вантажів у вагонах відк ритого типу вантажовідправн ик несе відповідальність за втрату вантажу під час його п еревезення з мотивів незасто сування останнім заходів щод о запобігання видування або просипанню вантажу.

Не погоджуючись з судовими рішеннями ПП "Промтехніка" зв ернулось до Вищого господарс ького суду України з касацій ною скаргою, в якій просить їх скасувати та прийняти нове р ішення у справі, яким позовні вимоги ПАТ "ВО"ОБЛПАЛИВО" задо вольнити та стягнути з ДП "Оде ська залізниця" суму збитків у розмірі 18 434,55 грн., а ПП "Промте хніка" від відповідальності звільнити.

Скаржник посилається на те , що судами порушені норми мат еріального та процесуальног о права, зокрема, статті 110, 113 Ста туту залізниць України, оскі льки відповідальність за збе реження вантажу від часу йог о прийняття для перевезення і до моменту видачі одержува чу несе залізниця. Крім того, П П "Промтехніка" стверджує, що з міст комерційних актів підтв ерджує обставини вжиття вант ажовідправником всіх заході в до запобігання втрати вант ажу під час перевезення, що ви ключає його вину.

Колегія суддів, приймаючи д о уваги межі перегляду справ и в касаційній інстанції, про аналізувавши на підставі фак тичних обставин справи засто сування норм матеріального і процесуального права при ви несенні оспорюваних судових актів, знаходить необхідним у задоволенні касаційної ск арги відмовити.

Господарськими судами вст ановлено, що 18.04.2011 вантажовідпр авником - ПП "Промтехніка" ві дправлено вугілля марки антр ацит-АМ зі станції Карахаш До нецької залізниці на адресу вантажоодержувача - ПАТ "ВО" ОБЛПАЛИВО" у вагонах № 67168401, № 679097 62 та № 63651178 за накладними № 50859131, № 5 0859073 та № 50859164, відповідно. Вантаж завантажений у вагони засоба ми відправника навалом, нижч е бортів, який розміщено і зак ріплено згідно з пунктами 4.1, 4.3 , 8 гл. 1 прил. КГСМГС правильно, в антаж замарковано фарбою кол ьору металік.

Під час перевезення вантаж у на станції Знам' янка Одес ької залізниці складені акти загальної форми № 12936, № 12935, № 12960 т а № 12965 від 20.04.2011 та комерційні акт и № АА 056835/276/06, № АА 056834/275/5, № АА 056832/273 ві д 21.04.2011, з тих підстав, що при конт рольному зважуванні вагонів на 150-тонних вагонних вагах ст анції виявлено різницю ваги проти документів в сторону з меншення на 7200 кг у вагонах № 6716 8401 та № 67909762 кожний, та на 6500 кг у ва гоні № 63651178. Водночас вказано, щ о вантаж навантажений рівном ірно нижче бортів 200 мм, каток н е застосовувався, поверхня в антажу замарковано вапном, в вагоні глухі торцеві стінки люка щільно закриті. Слідів к радіжки, втрати вантажу не ви явлено. Зважування вагонів з дійснювалось двічі, різниця маси в сторону зменшення під твердилась.

За статтею 908 Цивільного код ексу України та статтею 306 Гос подарського кодексу України загальні умови перевезення вантажів визначаються цими к одексами, іншими законами, тр анспортними кодексами (стату тами), іншими нормативно-прав овими актами та правилами, що видаються у встановленому п орядку.

У відповідності до пункту 1 Правил перевезення вантажів у вагонах відкритого типу (да лі - Правила), затверджених н аказом Міністерства транспо рту України від 20.08.2001 №542, зареєст рованих в Міністерстві юстиц ії України 10.09.2001 року за №796/5987, у ва гонах відкритого типу (на пла тформах, у напіввагонах і т.ін .) допускається перевезення в антажів, зазначених у додатк у. Кам'яне вугілля, кокс, торф, р уда і рудні концентрати, міне ральні будівельні матеріали (глина, щебінь тощо) перевозят ься, як правило, у напіввагона х.

Пунктами 5, 6 Правил визначен о, що перед навантаженням ван тажів, які містять дрібні фра кції, відправник зобов'язани й пересвідчитися, що перевез ення у наданому вагоні не при зведе до втрати вантажу. У раз і навантаження у вагони відк ритого типу вантажів, які міс тять дрібні фракції, відправ ник повинен вжити заходів що до запобігання видуванню або просипанню дрібних часток в антажу під час перевезення, о собливо у випадках навантаже ння вище рівня бортів вагона (із "шапкою"). Поверхня вантажу у всіх випадках розрівнюєть ся і ущільнюється. Для розрів нювання і ущільнення вантажу відправник може використову вати механізовані установки та інші пристрої. З метою забе зпечення збереженості всіх в антажів, що перевозяться у ва гонах відкритого типу, на їх п оверхню відправником наноси ться захисне маркування або застосовується покриття плі вкою (емульсією) чи інше закрі плення верхнього шару вантаж у.

Згідно статті 27 Статуту зал ізниць України під час перев езення вантажів, які змерзаю ться і здуваються, відправни к зобов'язаний вжити відпові дних профілактичних заходів . Залізниця може відмовити в п еревезенні у разі невжиття в ідправником зазначених захо дів. У разі невиконання зазна чених вимог відповідальніст ь за втрату або пошкодження в антажу, що виникли з цієї прич ини, несе відправник.

Судами попередніх інстанц ій встановлено, що залізничн і накладні № 50859131, № 50859073 та № 50859164 не містять відміток щодо здійс нення відправником ущільнен ня та розрівняння вантажу, пр о що також свідчать акти зага льної форми № 12936, № 12935, № 12960 та № 12965 від 20.04.2011 та комерційні акти № А А 056835/276/06, № АА 056834/275/5 та № АА 056832/273 від 2 1.04.2011, в яких є відповідна відміт ка про незастосування катка.

Посилання скаржника на пол оження пункту 4 зазначених Пр авил, яким обумовлено, що відп равником визначається можли вість транспортування у ваго нах відкритого типу вантажів , зазначених у додатку, які міс тять дрібні фракції (частки, р озмір яких не перевищує 13 мм) б ули предметом дослідження го сподарськими судами поперед ніх інстанцій, які дійшли вис новку, що розмір часток вугіл ля не звільняє відправника в ід обов' язку вжиття ним зах одів щодо запобігання видува нню або просипання вантажу п ід час його завантаження у ва гони, зокрема, здійснення ущі льнення та розрівняння ванта жу.

Статтею 110 Статуту залізниц ь України визначено, що заліз ниця несе відповідальність з а збереження вантажу від час у його прийняття для перевез ення і до моменту видачі одер жувачу або передачі згідно з Правилами іншому підприємст ву.

У відповідності до пункту а ) статті 111 Статуту залізниць У країни залізниця звільняєть ся від відповідальності за в трату, недостачу, псування аб о пошкодження вантажу у разі , коли вантаж надійшов у непош кодженому вагоні (контейнері ) з непошкодженими пломбами в ідправника чи без пломб, коли таке перевезення дозволено Правилами, а також якщо ванта ж прибув у непошкодженому ві дкритому рухомому складі, за вантаженому засобами відпра вника, якщо немає ознак втрат и, псування або пошкодження в антажу під час перевезення.

Таким чином, колегія суддів Вищого господарського суду дійшла висновку, що ПП "Промте хніка" не доведено доказами, в розумінні ст.ст. 32-34 Господарсь кого процесуального кодексу України, відсутність власно ї вини та наявність вини залі зниці у нестачі вантажу при п еревезенні.

Крім того, доводи, викладені в касаційній скарзі, не спрос товують висновків судів попе редніх інстанцій про незасто сування відправником заході в до запобігання втрати вант ажу, зокрема, здійснення ущіл ьнення та розрівняння вантаж у під час завантаження, і вже б ули предметом розгляду в апе ляційному господарському су ді та обґрунтовано ним відхи лені.

Зважаючи на викладене, коле гія суддів вважає, що господа рськими судами дана правильн а юридична оцінка обставинам справи, тому судові рішення в ідповідають чинному законод авству України та обставинам справи і підстав для їх скасу вання немає.

На підставі викладеного, ке руючись ст. 1115, п.1 ст. 1119, ст.11111 Госпо дарського процесуального ко дексу України, Вищий господа рський суд України

ПОСТАНОВИВ :

В задоволенні касацій ної скарги відмовити.

Постанову від 02.02.2012 Одеського апеляційного господарськог о суду зі справи № 29/17-1961-2011 залиш ити без змін.

Головуючий В.С. Божок

Судді С. В. Бакуліна

О.М. Сибіга

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення11.04.2012
Оприлюднено19.04.2012
Номер документу22619588
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —29/17-1961-2011

Постанова від 11.04.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Божок В.С.

Постанова від 02.02.2012

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Гладишева Т.Я.

Ухвала від 22.12.2011

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Гладишева Т.Я.

Ухвала від 21.11.2011

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Гладишева Т.Я.

Ухвала від 31.10.2011

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Гладишева Т.Я.

Рішення від 03.10.2011

Господарське

Господарський суд Одеської області

Аленін О.Ю.

Ухвала від 19.09.2011

Господарське

Господарський суд Одеської області

Аленін О.Ю.

Ухвала від 29.08.2011

Господарське

Господарський суд Одеської області

Аленін О.Ю.

Ухвала від 30.08.2011

Господарське

Господарський суд Одеської області

Аленін О.Ю.

Ухвала від 22.08.2011

Господарське

Господарський суд Одеської області

Аленін О.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні