ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б тел. 284-18-98
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 38/266-18/353 03.04.12 За позовом Публічного акціонерного товариства «УкрГідроЕнерго»;
до Товариства з обмеженою відповідальністю «АББ ЛТД»;
за участю Прокуратури Київської області;
про стягнення 15 739 813,69 грн.
Суддя Мандриченко О.В.
Представники:
Від позивача: ОСОБА_1., представник, довіреність № 5/8 від 10.01.2012 р.;
Від відповідача: ОСОБА_2., представник, довіреність №б/н від 16.01.2012 р.;
ОСОБА_3., представник, довіреність №б/н від 16.01.2012 р.;
Від прокуратури: Осадчук Л. П., прокурор відділу, посвідчення №176 від 07.10.2008 р.
Рішенням Господарського суду міста Києва від 07.09.2010 р. у справі №38/266 у задоволенні позовних вимог Відкритого акціонерного товариства «УкрГідроЕнерго»відмовлено повністю.
Постановою Київського апеляційного господарського суду від 16.08.2011 р. у справі №38/266 апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства «УкрГідроЕнерго»(правонаступник Відкритого акціонерного товариства «УкрГідроЕнерго») задоволено повністю; рішення Господарського суду міста Києва від 07.09.2010 р. скасовано; позов задоволено повністю: стягнуто з відповідача на користь позивача грошові кошти в розмірі 15 739 813,69 грн., а також 25 500,00 грн. витрат по сплаті державного мита за подання позову, 236,00 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу, 12 750,00 грн. державного мита за подання апеляційної скарги, 31 008,00 грн. витрат за проведення судової експертизи.
Постановою Вищого господарського суду України від 15.11.2011 р. у справі №38/266 касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «АББ ЛТД» задоволено частково; постанову Київського апеляційного господарського суду від 16.08.2011 р. та рішення Господарського суду міста Києва від 07.09.2010 року скасовано; справу передано на новий розгляд до Господарського суду міста Києва.
Розпорядженням керівника апарату Господарського суду міста Києва №04-1/1523 від 24.11.2011 р. справу №38/266 передано для розгляду судді Мандриченку О. В.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 25.11.2011 р. призначено слухання справи на 13.12.2011 р., присвоєно їй №38/266-18/353.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 13.12.2011 р. відкладено слухання справи до 17.01.2012 р.
Ухвалою господарського суду міста Києва від 17.01.2012 р. відкладено розгляд справи до 31.01.2012 р.
Ухвалою господарського суду міста Києва від 31.01.2012 р. відкладено розгляд справи до 14.02.2012 р.
В судовому засіданні 14.02.2012 р. було оголошено перерву до 28.02.2012 р.
В судовому засіданні 28.02.2012 р. було оголошено перерву до 20.03.2012 р.
В судовому засіданні 20.03.2012 р. було оголошено перерву до 27.03.2012 р.
В судовому засіданні 27.03.2012 р. було оголошено перерву до 03.04.2012 р.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Позивач у поданій до господарського суду позовній заяві просить стягнути з відповідача безпідставно отримані кошти в сумі 15 739 813,69 грн., а також 25 000,00 грн. витрат по сплаті державного мита і 236,00 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу з мотивів, вказаних у позовній заяві.
У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав, просив позов задовольнити повністю.
Відповідач -Товариство з обмеженою відповідальністю «АББ ЛТД», у своєму відзиві на позовну заяву просить відмовити позивачеві у задоволенні позовних вимог з наступних підстав:
- 14.07.2008 р. між позивачем і відповідачем було укладено договорі №106 на поставку та виконання робіт щодо пристрою електричного високовольтного. Вартість договору з ПДВ складала 59 984 108,40 грн., що на день укладення договору було еквівалентом суми у розмірі 12 955 530,98 доларів США за курсом 4,63 грн./дол. США. Відповідач зазначає, що валютна складова у розмірі 7 728 926,34 доларів США без ПДВ та гривнева складова у розмірі 17 038 872,65 грн. з урахуванням ПДВ вартості обладнання були визначені договором;
- 12 січня 2009 року між сторонами було укладено Додаткову угоду та визначено ціну договору у доларовому еквіваленті 12 955 530,98 доларів США згідно Міжбанку, і порядок виконання платежів шляхом коригування ціни договору у гривнях в залежності від курсу Міжбанку (п. 3.1. договору), з яких 7 728 926,34 доларів США без ПДВ складає валютну складову договору та 17 038 872,65 грн. складає гривнева складова, еквівалент якої станом на 14.07.2008 р. становив 3 680 102,08 доларів США по курсу 4,63 грн./дол. США;
- відповідно до вимог п. 3.1.2. договору (з урахуванням змін, внесених Додатковою угодою від 12.01.2009 р.) за результатами першого та другого етапів попередніх оплат (90% ціни договору в доларовому еквіваленті) сторони проводять звірку відповідності всіх виконаних платежів та наданих з боку підрядника документів, підтверджуючих сплачену підрядником валютну складову договору;
- отже, п. 3.1.2. договору містить зобовязання відповідача щодо документального підтвердження виключно валютної складовою ціни договору. Документальне підтвердження інших витрат відповідача по виконанню своїх зобов'язань за договором не вимагається;
- 26.03.2010 р. сторонами було проведено звірку в частині валютної складової вартості договору, про що було складено акт звірки відповідності розрахунків в частині валютної складової договору від 26.03.2010 р. та було підтверджено оплату ВАТ «УкрГідроЕнерго»за договором валютної складової у розмірі 7 728 926,34 доларів США без ПДВ (з ПДВ - 9 274 711,61 доларів США), що становило на момент оплати з ПДВ 73 232 709,17 грн.;
- відповідач виконав свої зобовязання щодо підтвердження валютної складової вартості договору, шляхом надання відповідних підтверджуючих документів позивачу. Договір не встановлює для відповідача обов'язку документального підтвердження інших витрат відповідача. Тому вимога про стягнення 15 739 813,69 грн. з мотивів її не підтвердження документами є безпідставною;
- розмір гривневої складової не змінювався відносно курсу гривні до долару США;
- відповідач також зазначив, що надавав позивачеві послуги з навчання персоналу, монтажні роботи, пусконалагоджувальні роботи на загальну суму 733 837,25 грн., та оплати цих послуг здійснено не було, не було складено акту звірки щодо цих сум, з чого випливає заборгованість позивача перед відповідачем за надані послуги.
Позивач у письмових поясненнях на відзив зазначив, що відповідно до п. 1 Додаткової угоди від 12.01.2009 р. до договору до валютної складової ціни договору увійшли усі витрати, пов'язані із виготовленням продукції, контрольні випробування продукції, доставка продукції та механізмів і техніки для монтажу на монтажну площадку, монтажні пристосування, послуги спеціалістів заводу -виробника по керівництву/участі, контролю за монтажем, пусконалагодженням та експлуатаційним випробуванням продукції, послуги з навчання. Відповідно до акту звірки відповідності розрахунків позивач повністю розрахувався із відповідачем в частині валютної складової ціни договору. При підписанні додаткової угоди від 12.01.2009 р. до договору, вартість монтажних, пусконалагоджувальних робіт та робіт введення в роботу продукції не ввійшли до валютної складової ціни договору. Вартість даних робіт складає 670 524,00 грн. з ПДВ, а не 17 038 872,65 грн. з ПДВ як зазначив відповідач. Всього по договору підлягала оплаті сума 73 786 766,08 грн. Фактично сплачено позивачем 89 526 579,77 грн. Різниця складає 15 739 813,69 грн.
В наступних поясненнях до відзиву позивач зазначає, що за висновками аудиторського звіту державного фінансового аудиту вказано, що внаслідок штучного завищення вартості переданої ТОВ «АББ ЛТД»до ВАТ «УкрГідроЕнерго»продукції в первинних бухгалтерських документах бухгалтерського обліку (відповідних видаткових накладних), ТОВ «АББ ЛТД»незаконно (безпідставно) заволоділо державними коштами у сумі 15 739 814,69 грн. Завищення здійснювалося за рахунок витрат (адміністративні витрати та витрати на збут), які не передбачено договірними відносинами та не відноситься до господарської діяльності ВАТ «УкрГідроЕнерго».
Вартість названої відповідачем «гривневої складової»у розмірі 17 038 872,65 грн. з урахуванням ПДВ було включено до загальної вартості договору, у складі вартості продукції до внесення змін станом на 14.07.2008 р., яка за змінами, внесеними Додатковою угодою від 12.01.2009 р. б/н, підтверджується відповідними документами щодо сплаченої підрядником валютної складової договору згідно зовнішньоекономічного контракту із заводом виробником. Таким чином, загальна вартість за умовами договору складається з вартості продукції, яка становить суму за документами на фактичне виконання зовнішньоекономічного контракту та вартості робіт з монтажу та пусконалагодження продукції.
В додаткових поясненнях представників відповідача зазначено, що відповідно до Додаткової угоди №3до договору загальна вартість продукції та робіт складає разом з ПДВ 90 271 581,83 гривень. Відповідно до п. 3 статті 843 Цивільного кодексу України, ціна роботи у договорі підряду включає відшкодування витрат підрядника та плату за виконану ним роботу. Всупереч вищенаведеному, позивач самовільно визначив ціну договору в розмірі 73 786 766,08 гривень та відповідно зменшив обсяг своїх грошових зобов'язань перед товариством, які не підтверджуються ані самим договором, ані нормами закону. Додаткова угода №3 є чинною і невід'ємною частиною договору.
З матеріалів справи вбачається, що позивачем були підписані акти звірки по виконанню договору №106 від 14.07.2008 р. станом на 19.06.2009 р. та станом на 15.12.2009 р., відповідно до яких між сторонами були погоджені як валютна складова договору у розмірі 9 275 427,92 долари США, так і гривнева складова договору у розмірі 17 038 872,65 грн.
Оскільки договір підряду №106 від 14.07.2008 р. не встановлює для відповідача обов'язку документального підтвердження інших витрат відповідача по виконанню такого договору, окрім підтвердження валютної складової договору, вимога про стягнення 15 739 813,69 грн. з мотивів її не підтвердження документами є безпідставною, а тому не підлягає задоволенню.
Розглянувши документи і матеріали, додані до позовної заяви, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі обставини справи, оцінивши докази, які мають значення для вирішення спору, господарський суд
В С Т А Н О В И В:
14.07.2008 р. між Товариством з обмеженою відповідальністю «АББ ЛТД»(підрядник) та Відкритим акціонерним товариством «УкрГідроЕнерго»(замовник) був укладений договір підряду №106, відповідно до якого відповідач відповідно до проектної конструкторської документації і проектної документації на будівництво прийняв на себе виконання наступних робіт/послуг щодо пристрою електричного комплектного високовольтного (комплектна розподільча установка 330 кВ з елегазовою ізоляцією -КРУЕ - 330кВ) для Дніпровської ГАЕС: виготовити комплектну розподільчу установку 330кВ з елегазовою ізоляцією -КРУЕ - 330кВ згідно погодженої сторонами КД та доставити її на площадку для монтажу та пусконалагодження Дністровська ГАЕС, м. Новодністровськ, Чернівецька обл.; виконати роботи з монтажу, пусконалагодження та введення в роботу продукції на монтажній площадці (здійснюючи керівництво/участь, контроль за монтажем, пусконалагодженням та експлуатаційними випробуваннями); надати послуги з навчання роботі з продукцією, а позивач зобов'язався прийняти й оплатити виконані роботи в порядку, передбаченому даним договором.
Відповідно до п. 2.2. договору загальна вартість договору становить 49 986 757,00 грн., крім того податок на додану вартість складає 9 997 351,40 грн. Загальна вартість договору з ПДВ складає 59 984 108,40 грн. Вартість даного договору містить у собі: вартість виготовлення КД; вартість матеріалів, з яких буде виготовлена продукція; вартість виготовлення продукції; вартість контрольних випробувань продукції; вартість доставки продукції до монтажної площадки, вартість доставки механізмів, техніки на монтажну площадку (мобілізація), вартість монтажних пристосувань, вартість спеціалістів заводу по керівництву/участі, контролю за монтажем, пусконалагоджуванням та експлуатаційними випробуваннями продукції, вартість робіт з монтажу продукції, вартість робіт з пусконалагоджування продукції, вартість послуг з навчання.
Пунктом 2.3. договору передбачено можливість уточненя сторонами цін, зу кошторисній документації у випадках, передбачених договором.
Згідно з п. 3.1. договору розрахунки за даним договором здійснюються позивачем шляхом перерахування коштів в наступному порядку:
3.1.1 Попередня оплата:
3.1.1.1. Перший етап попередньої оплати:
- платіж у розмірі 50% від вартості продукції, що становить 29 656 792,20 грн. на придбання комплектуючих і фінансування виготовлення продукції, перераховується позивачем з 20 серпня 2008р. протягом 10 днів;
3.1.1.2. Другий етап попередньої оплати:
- платіж у розмірі 40% від вартості продукції, що становить 23 725 433,76 грн. по факту письмового повідомлення підрядником замовника про готовність продукції до поставки підряникові від заводу-виробника - протягом 10 днів від дати отримання повідомлення замовником;
3.1.2. Остаточні розрахунки:
3.1.2.1. 6 527 404,39 грн. підлягає сплаті замовником протягом 10 днів з дати підписання обома сторонами акту прийому-передачі виконаних робіт, що буде означати повне виконання робіт підрядником.
3.1.2.2. Платіж за послуги з навчання персоналу замовника, що становить 0,18% від вартості продукції, у розмірі 74 478,05 грн. -протягом 10 днів з дати підписання обома сторонами акту прийому-передачі наданих послуг з навчання персоналу замовника.
Відповідно до п. 4.1. договору, підрядник зобов'язується виготовити та доставити продукцію в строки, згідно графіку виконаних робіт (додаток №3 до даного договору), за умови виконання замовником наступних зобов'язань:
- передача затвердженій замовником КД та ПД здійснюється у відповідності з умовами п. 5договору;
- перерахування попереднього платежу відповідно до п. 3.1.1.1. договору.
Строком дії договору є час, протягом якого сторони будуть здійснювати свої права та виконувати свої зобов'язання відповідно до даного договору (п. 13.1. договору).
Згідно з п. 13.2. договору, він набуває чинності з моменту підписання сторонами та діє до 31.07.2012 р.
12.01.2009 р. між Позивачем та Відповідачем була укладена додаткова угода до договору підряду №106 від 14.07.2008 р.
Згідно з п. 1 угоди, роботи, що мають бути виконані відповідно до договору підряду №106, укладеного сторонами 14.07.2008 р., розрахунки за які провадяться підрядником у відповідності до зовнішньо-економічного контракту із заводом-виробником в іноземній валюті, є такими:
- виготовлення конструкторської документації;
- матеріали, з яких буде виготовлена продукція;
- виготовлення продукції;
- контрольні випробування продукції;
- доставка продукції та механізмів і техніки для монтажу на монтажну площадку;
- монтажні пристосування;
- послуги спеціалістів заводу -виробника по керівництву/участі контролю за монтажем, пусконалагодженням та експлуатаційними випробуваннями продукції;
- послуги з навчання.
Відповідно до п. 2 вказаної угоди сторони погодили п. 2.2. договору викласти в наступній редакції: станом на дату укладення загальна вартість даного договору становить 49 986 757,00 грн., крім того податок на додану вартість складає 9 997 351,40 грн., разом з ПДВ - 59 984 108,40 грн., що є еквівалентом 12 955 530,98 доларів США, згідно міжбанківського валютного курсу продажу доларів США за гривні на день укладення цього договору.
Згідно з п. 3 даної угоди сторони погодили п. 3.1. договору викласти в наступній редакції: так як сторони погодились, що ціна договору на день його укладення складає в доларовому еквіваленті 12 955 530,98 доларів США, то ціна договору у гривнях буде коригуватись на день виконання платежів в залежності від міжбанку, а платежі будуть виконуватись наступним чином:
3.1.1 Попередня оплата:
3.1.1.1. Перший етап попередньої оплати становить 50% ціни договору в доларовому еквіваленті;
3.1.1.2. Другий етап попередньої оплати становить 40% ціни договору в доларовому еквіваленті та сплачується по факту письмового повідомлення підрядником замовника про готовність продукції до поставки підрядникові від заводу-виробника -протягом 10 днів від дати отримання такого повідомлення замовником.
3.1.2. Остаточні розрахунки:
За результатами першого та другого етапів попередніх оплат (90% ціни договору в долларовому еквіваленті) сторонни проводять звірку відповідності всіх виконаних платежів та наданих з боку підрядника документів, підтверджуючих сплачену підрядником валютну складову договору. За результатами даної звірки сторонни підписують додаткову угоду про визначення остаточної суми договору для проведення остаточних розрахунків. Оплата остаточних розрахунків сплачується підряднику протягом 10 днів з дати підписання обома сторонами акту прийому-передачі виконаних робіт, що буде означати повне виконання робіт підрядником.
Відповідно до п. 4. вказаної угоди сторони підтверджують станом на дату підписання цієї додаткової угоди Позивачем була здійснена наступна попередня оплата (на придбання комплектуючих і фінансування виготовлення продукції):
- платіж 6 000 000,00 грн., в т.ч. ПДВ - 1 000 000,00 грн. було здійснено 26.08.2008 р., що в еквіваленті в доларах США становить 1 295 896,33 доларів США;
- платіж у розмірі 10 000 000,00 грн., в т.ч. ПДВ - 1 666 666,667 грн. було здійснено 17.12.2008 р., що в еквіваленті в доларах США становить 1 041 666,67 доларів США;
- платіж у розмірі 13 636 477,70 грн., в т.ч. ПДВ - 2 272 746,283 грн. було здійснено 25.12.2008 р., що в еквіваленті в доларах США становить 1 748 266,37 доларів США.
Таким чином, станом на день укладення даної додаткової угоди, замовником профінансовано робіт та обладнання в рамках договору на суму в еквіваленті 4 085 829,37 доларів США, що складає 31,53% від загальної вартості договору.
Згідно з п. 5 вказаної додаткової угоди для остаточного виконання п. 3.1.1.1 договору позивач повинен доплатити в гривневому еквіваленті суму, що дорівнює 2 391 936,12 доларів США -до 15.01.2009 р.
05.05.2009 р. між позивачем та відповідачем була укладена додаткова угода №2 до договору підряду №106 від 14.07.2008 р.
Відповідно до п. 2 вказаної додаткової угоди сторони погодили абзац 1 п. 2.2. договору викласти в наступній редакції: станом на дату укладення цього договору загальна вартість продукції та робіт щодо пристрою електричного комплектного високовольтного (комплектна розподільча установка 330 кВ з елегазовою ізоляцією -КРУЕ - 330кВ, 4 комірки) становить 49 986 757,00 грн., крім того податок на додану вартість складає 9 997 351,40 грн., разом з ПДВ - 59 984 108,40 грн., що є еквівалентом 12 955 530,98 доларів США, згідно міжбанківського валютного курсу продажу доларів США за гривні на день укладення цього договору.
Сторони погодилися збільшити обсяг та вартість договору на виконання робіт щодо пристрою електричного комплектного високовольтного для Дністровської ГАЕС, згідно цього пункта та додатку №1 до цього договору, яка на день укладення цієї Додаткової угоди становить 23 294 292,00 грн.; крім того, податок на додану вартість складає 4 658 858,40 грн., разом з ПДВ - 27 953 150,40 грн., що є еквівалентом 3 476 760,00 доларів США, згідно міжбанківського валютного курсу продажу доларів США до гривні на день укладення цього договору.
Вартість даного договору містить у собі: вартість виготовлення КД; вартість матеріалів, з яких буде виготовлена продукція; вартість виготовлення продукції; вартість контрольних випробувань продукції; вартість доставки продукції до монтажної площадки, вартість доставки механізмів, техніки на монтажну площадку (мобілізація), вартість монтажних пристосувань, вартість спеціалістів заводу по керівництву/участі, контролю за монтажем, пусконалагоджуванням та експлуатаційними випробуваннями продукції, вартість робіт з монтажу продукції, вартість робіт з пусконалагоджування продукції, вартість послуг з навчання.
Відповідно до п. 3. вказаної додаткової угоди сторони погодили п. 3.1. договору викласти в наступній редакції: так як сторони погодились, що ціна договору на день укладення цієї додаткової угоди складає в доларовому еквіваленті згідно міжбанку, то ціна договору у гривнях буде коригуватися на день виконання платежів в залежності від міжбанку, а платежі буду виконуватися наступним чином:
3.1.1 Попередня оплата продукції та робіт щодо пристрою електричного комплектного високовольтного (4 комірки):
3.1.1.1. Перший етап попередньої оплати становить 50% ціни продукції та робіт щодо пристрою електричного комплектного високовольтного в доларовому еквіваленті;
3.1.1.2. Другий етап попередньої оплати становить 40% ціни продукції та робіт щодо пристрою електричного комплектного високовольтного в долларовому еквіваленті та сплачується по факту письмового повідомлення підрядником замовника про готовність продукції до поставки підрядникові від заводу-виробника -протягом 10 днів від дати отримання такого повідомлення замовником.
3.1.2. Остаточні розрахунки щодо пристрою електричного комплектного високовольтного (4 комірки):
За результатами першого та другого етапів попередніх оплат (90% ціни продукції та робіт пристрою електричного комплектного високовольтного (чотири комірки) в долларовому еквіваленті) сторони проводять звірку відповідності всіх виконаних платежів та наданих з боку підрядника документів, підтверджуючих сплачену підрядником валютну складову договору. За результатами даної звірки сторони підписують додаткову угоду про визначення остаточної суми договору для проведення остаточних розрахунків щодо пристрою електричного комплектного високовольтного. Оплата цих остаточних розрахунків сплачується підряднику протягом 10 днів з дати підписання обома сторонами акту прийому-передачі виконаних робіт щодо пристрою електричного комплектного високовольтного, що буде означати повне виконання робіт підрядником.
3.1.3. Попередня оплата продукції та робіт щодо пристрою електричного комплектного високовольтного (п'ята комірка «Барська»):
3.1.3.1. Перший етап попередньої оплати становить 20% ціни продукції та робіт щодо пристрою електричного комплектного високовольтного (п'ята комірка «Барська») в доларовому еквіваленті та сплачується замовником до 05.08.2009 р.
3.1.3.2. Другий етап попередньої оплати становить 30% ціни продукції та робіт щодо пристрою електричного комплектного високовольтного (п'ята комірка «Барська») в доларовому еквіваленті та сплачується замовником до 20.08.2009 р.
3.1.3.3. Третій етап попередньої оплати становить 40% ціни продукції та робіт щодо пристрою електричного комплектного високовольтного (п'ята комірка «Барська») в доларовому еквіваленті та сплачується по факту пистмового повідомлення підрядником замовника про готовність продукції до поставки підрядникові від заводу-виробника -протягом 5 днів від дати отримання такого повідомлення замовником.
3.1.4. Остаточні розрахунки щодо продукції та робіт щодо пристрою електричного комплектного високовольтного (п'ята комірка «Барська»):
За результатами першого та другого етапів попередніх оплат (90% ціни продукції та робіт щодо пристрою електричного комплектного високовольтного (п'ята комірка «Барська») в доларовому еквіваленті) сторони проводять звірку відповідності всіх виконаних платежів та наданих з боку підрядника документів, підтверджуючих сплачену підрядником валютну складову договору. За результатами даної звірки сторони підписують додаткову угоду про визначення остаточної суми договору для проведення остаточних розрахунків щодо пристрою електричного комплектного високовольтного. Оплата цих остаточних розрахунків сплачується підряднику протягом 10 днів з дати підписання обома сторонами акту прийому-передачі виконаних робіт щодо пристрою електричного комплектного високовольтного (п'ята комірка «Барська»), що буде означати повне виконання робіт підрядником.
13.07.2009 р. між позивачем та відповідачем була укладена додаткова угода №3 до договору підряду №106 від 14.07.08р.
Відповідно до п.1 вказаної додаткової угоди сторони погодили абзац 1, 2, 3, 5 п. 2.2. договору викласти в наступній редакції: станом на дату укладення договору загальна вартість продукції та робіт щодо пристрою електричного комплектного високовольтного (комплектна розподільча установка 330 кВ з елегазовою ізоляцією -КРУЕ -330кВ, 4 комірки) становила 49 986 757,00 грн., крім того податок на додану вартість складає 9 997 351,40 грн., разом з ПДВ - 59 984 108,40 грн., що є еквівалентом 12 955 530,98 доларів США, згідно міжбанківського валютного курсу продажу доларів США за гривні на день укладення цього договору.
Враховуючи різке падіння курсу гривні до долару США в період між датами укладення цього договору та датою укладення цієї додаткової угоди сторони погодились змінити ціну доларової складової цього договору пропорційно зміні курсу міжбанку гривні до долару США на дату виконання платежів.
Станом на дату укладення цієї додаткової угоди загальна вартість продукції та робіт щодо пристрою електричного комплектного високовольтного (комплектна розподільча установка 330 кВ з елегазовою ізоляцією -КРУЕ -330кВ, 4 комірки) становить 75 226 318,19 грн., крім того податок на додану вартість складає 15 045 263,64 грн., разом з ПДВ - 90 271 581,83 грн.
Сторони погодились збільшити обсяг та вартість договору на виконання робіт щодо пристрою еелектричного комплектного високовольтного (комплектна розподільча установка 330 кВ з елегазовою ізоляцією -КРУЕ - 330 кВ, п'ята комірка «Барська») для Дністровської ГАЕС, згідно цього пункта та додатку №1 до цього договору, яка на день укладення цієї додаткової угоди становить 23 294 292,00 грн., крім того, податок на додану вартість складає 4 658 858,40 грн., разом з ПДВ - 27 953 150,40 грн., що є еквівалентом 3 476 760,00 доларів США, згідно міжбанківського валютного курсу продажу доларів США до гривні на день укладення цього договору.
Вартість даного договору містить у собі: вартість виготовлення КД; вартість матеріалів, з яких буде виготовлена продукція; вартість виготовлення продукції; вартість контрольних випробувань продукції; вартість доставки продукції до монтажної площадки, вартість доставки механізмів, техніки на монтажну площадку (мобілізація), вартість монтажних пристосувань, вартість спеціалістів заводу по керівництву/участі, контролю за монтажем, пусконалагоджуванням та експлуатаційними випробуваннями продукції, вартість робіт з монтажу продукції, вартість робіт з пусконалагоджування продукції, вартість послуг з навчання.
Вартість виготовлення КД, вартість матеріалів, з яких буде виготовлена продукція, вартість виготовлення продукції, вартість контрольних випробувань продукції, вартість доставки продукції до монтажної площадки, вартість доставки механізмів, техніки на монтажну площадку (мобілізація), варітсть монтажних пристосувань, вартість керівництва/участі спеціалістів заводу -виробника та підрядника щодо контролю за монтажем, пусконалагодженням та експлуатаційними випробуваннями входить до вартості продукції та окремо замовником не сплачується.
Відповідно до п.2. вказаної додаткової угоди сторони погодились п.3.1.1, 3.1.2. договору викласти в наступній редакції: так як сторони погодились, що ціна договору на день укладення цієї додаткової угоди складає в доларовому еквіваленті 16 432 290,98 згідно міжбанку, то ціна договору у гривнях буде коригуватися на день виконання платежів в залежності від міжбанку, а платежі буду виконуватися наступним чином:
3.1.1. Попередня оплата продукції та робіт щодо пристрою електричного комплектного високовольтного (комплектна розподільча установка 330Кв з елегазовою ізоляцією -КРУЕ - 330 кВ, 4 комірки):
3.1.1.1. Перший етап попередньої оплати становить 50% ціни продукції та робіт щодо пристрою електричного комплектного високовольтного (комплектна розподільча установка 330Кв з елегазовою ізоляцією -КРУЕ - 330 кВ, 4 комірки) в доларовому еквіваленті.
3.1.1.2. Другий етап попередньої оплати становить 40% ціни продукції та робіт щодо пристрою електричного комплектного високовольтного (комплектна розподільча установка 330Кв з елегазовою ізоляцією -КРУЕ - 330 кВ, 4 комірки) в доларовому еквіваленті та сплачується по факту письмового повідомлення підрядником замовника про готовність продукції до поставки підрядникові від заводу-виробника - протягом 10 днів від дати отримання такого повідомлення замовником.
3.1.2. Кінцевий розрахунок -третій етап щодо пристрою електричного комплектного високовольтного (комплектна розподільча установка 330Кв з елегазовою ізоляцією -КРУЕ - 330 кВ 4 комірки):
За результатами першого та другого етапів попередніх оплат (90% ціни продукції та робіт щодо пристрою електричного комплектного високовольтного (комплектна розподільча установка 330Кв з елегазовою ізоляцією -КРУЕ - 330 кВ 4 комірки) сторони провели звірку відповідності всіх виконаних платежів та наданих з боку Відповідача документів підтверджуючих сплачену підрядником валютну складову договору. За результатами даної звірки сторони визначили суму за третім етапом, яка становить 4 711 466,88 грн., крім того податок на додану вартість складає 942 293,38 грн., разом з ПДВ - 5 653 760,25 грн.
Сума за третім етапом щодо пристрою електричного комплектного високовольтного (комплектна розподільча установка 330Кв з елегазовою ізоляцією -КРУЕ - 330 кВ, 4 комірки) сплачується підряднику протягом 10 днів з дати підписання обома сторонами акту приймання-передачі виконаних робіт, що буде означати повне виконання робіт підрядником.
3.1.3. Попередня оплата продукції та робіт щодо пристрою електричного комплектного високовольтного (комплектна розподільча установка 330 кВ з елегазовою ізоляцією -КРУЕ - 330 кВ, п'ята комірка «Барська»):
3.1.3.1. Перший етап попередньої оплати становить 20% ціни продукції та робіт щодо пристрою електричного комплектного високовольтного (комплектна розподільча установка 330 кВ з елегазовою ізоляцією -КРУЕ - 330 кВ, п'ята комірка «Барська») в доларовому еквіваленті та сплачується замовником до 05.08.2009 р.
3.1.3.2. Другий етап попередньої оплати становить 30% ціни продукції та робіт щодо пристрою електричного комплектного високовольтного (п'ята комірка «Барська») в доларовому еквіваленті та сплачується замовником до 20.08.2009 р.
3.1.3.3. Третій етап попередньої оплати становить 40% ціни продукції та робіт щодо пристрою електричного комплектного високовольтного (комплектна розподільча установка 330 кВ з елегазовою ізоляцією -КРУЕ - 330 кВ, п'ята комірка «Барська») в доларовому еквіваленті та сплачується по факту письмового повідомлення підрядником замовника про готовність продукції до поставки підрядникові від заводу-виробника -протягом 5 днів від дати отримання такого повідомлення замовником.
3.1.4. Кінцевий розрахунок -четвертий етап щодо продукції та робіт щодо пристрою електричного комплектного високовольтного (комплектна розподільча установка 330 кВ з елегазовою ізоляцією - КРУЕ - 330 кВ, п'ята комірка «Барська»):
За результатами першого, другого та третього етапів попередніх оплат (90% ціни продукції та робіт щодо пристрою електричного комплектного високовольтного (комплектна розподільча установка 330 кВ з елегазовою ізоляцією -КРУЕ - 330 кВ, п'ята комірка «Барська») в доларовому еквіваленті) сторони проводять звірку відповідності всіх виконаних платежів та наданих з боку підрядника документів, підтверджуючих сплачену підрядником валютну складову договору. За результатами даної звірки сторони підписують додаткову угоду про визначення остаточної суми договору для проведення остаточних розрахунків щодо пристрою електричного комплектного високовольтного (комплектна розподільча установка 330 кВ з елегазовою ізоляцією -КРУЕ - 330 кВ, п'ята комірка «Барська»). Оплата цих остаточних розрахунків сплачується підряднику протягом 10 днів з дати підписання обома сторонами акту прийому-передачі виконаних робіт щодо пристрою електричного комплектного високовольтного (комплектна розподільча установка 330 кВ з елегазовою ізоляцією -КРУЕ - 330 кВ, п'ята комірка «Барська»), що буде означати повне виконання робіт підрядником.
Згідно з п.4 вказаної додаткової угоди станом на день укладення даної додаткової угоди, Позивачем профінансовано в рамках договору на суму в еквіваленті 11 216 056,94 доларів США.
Відповідно до п.5 вказаної додаткової угоди для остаточного виконання п.3.1.1.2. договору Позивач повинен доплатити суму, що дорівнює 2 400 000,00 грн., в т.ч. ПДВ - 400 000,00 грн. -до 20.07.2009 р.
29.10.2009 р. між сторонами був підписаний акт здачі-приймання робіт за договором №106 про те, що відповідач виконав відповідно до договору №106 наступні роботи/послуги щодо пристрою електричного комплектного високовольтного (комплектна розподільча установка 330Кв з елегазовою ізоляцією -КРУЕ - 330 кВ): 1) виготовив пристрій електричний комплектний високовольтний (комплектна розподільча установка 330Кв з елегазовою ізоляцією -КРУЕ - 330 кВ згідно погодженої сторонами конструкторської документації та доставив його на площадку для монтажу; 2) виконав роботи з монтажу, пусконалагоджування та введення в робот пристрою на монтажній площадці; 3)надав послуги з навчання роботі з пристроєм за договором, а Позивач ці роботи прийняв.
24.12.2009 р. між сторонами був підписаний акт здачі-приймання послуг за договором №106 про те, що підрядник наддав послуги з навчання персоналу замовника згідно, а замовник їх прийняв.
Тобто, відповідачем, крім поставки продукції (комплектна розподільча установка 330 кВ з елегазовою ізоляцією -КРУЕ - 330 кВ, 4 комірки + п'ята комірка «Барська») виконані робот из монтажу продукції на суму 514 284,33 грн. без врахування ПДВ, роботи з пусконалагодження продукції на суму 35 182,00 грн. без врахування ПДВ, надані послуги з навчання на суму 62 065,04 грн. без врахування ПДВ.
За надані роботи та послуги Позивач сплатив Відповідачу кошти в сумі 89 526 579,77 грн., що не заперечується сторонами у справі та підтверджується актами звірки, підписаними сторонами, платіжними дорученнями про оплату наданих послуг та іншими матеріалами справи.
Як визначено абзацом 1 частини 1 статті 193 Господарського кодексу України, суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання -відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
Відповідно до абзацу 2 частини 1 статті 193 Господарського кодексу України до виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Згідно зі статтями 525, 526 Цивільного кодексу України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог -відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Статтею 629 Цивільного кодексу України передбачено, що договір є обов'язковим для виконання сторонами.
Частина 2 статті 218 Господарського кодексу України зазначає, що учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов'язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.
Відповідно до ст. 610 Цивільного кодексу України, порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням визначених змістом зобов'язання умов (неналежне виконання).
Згідно з ст. 611 Цивільного кодексу України, у разі порушення зобов'язання настають встановлені договором або законом правові наслідки.
Відповідно до статті 837 Цивільного кодексу України, за договором підряду одна сторона (підрядник) зобов'язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов'язується прийняти та оплатити виконану роботу. Договір підряду може укладатися на виготовлення, обробку, переробку, ремонт речі або на виконання іншої робот из переданням її результату замовникові.
Згідно зі статтею 843 Цивільного кодексу України у договорі підряду визначається ціна роботи або способи її визначення. Ціна роботи у договорі підряду включає відшкодування витрат підрядника та плату за виконану ним роботу.
Як стверджує позивач, на користь відповідача у відповідності до умов укладеного договору та додаткових угод, необхідно здійснити наступні платежі:
60 877 440,36 грн. без врахування ПДВ на відшкодування валютної складової договору;
611 531,37 грн. без врахування ПДВ в оплату робіт з монтажу, пусконалагодження продукції та навчання;
12 297 794,35 грн. податку на додану вартість у розмірі 20%.
Тобто, на думку позивача, розмір загальної вартості за договором складає 73 786 766,08 грн.
Позивач стверджує, що відповідачем було неправомірно отримано 15 739 813,69 грн., які підлягають поверненню.
В обгрунтування своєї позиції позивач зазначає, що на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 20 травня 2009 року №506 «Про затвердження Порядку проведення органами державної контрольно-ревізійної служби державного фінансового аудиту окремих господарських операцій», Головним контрольно-ревізійним управлінням України здійснювався державний фінансовий аудит окремих господарських операцій позивача за період з 1 січня 2009 року по 31 грудня 2009 року, за результатами якого складено аудиторський звіт.
Орган державної контрольно-ревізійної служби дійшов висновку про порушення законодавства про державні закупівлі в частині безпідставної оплати позивачем на користь відповідача суми 15 739 814,69 грн.
Натомість, відповідач, не погоджується з позовними вимогами щодо повернення коштів, вважає їх отрманими правомірно, у відповідності до понесених видатків, та передбачених умовами договору оплат.
Як уже зазначалося, 14.07.2008 року між сторонами було укладено договір на поставку та виконання робіт. Його вартість було визначено у сумі 49 986 757,00 грн., крім того, податок на додану вартість - 9 997 351,40 грн. Загальна вартість договору склала 59 984 108,40 грн.
Частиною 2 статті 533 Цивільного кодексу України визначено, що, якщо у зобов'язанні визначено грошовий еквівалент в іноземній валюті, сума, що підлягає сплаті у гривнях, визначається за офіційним курсом відповідної валюти на день платежу, якщо інший порядок її визначення не встановлений договором або законом чи іншим нормативно-правовим актом.
Відповідно до частини 2 статті 198 Господарського кодексу України, грошові зобов'язання учасників господарських відносин повинні бути виражені і підлягають оплаті у гривнях. Грошові зобов'язання можуть бути виражені в іноземній валюті лише у випадках, якщо суб'єкти господарювання мають право проводити розрахунки між собою в іноземній валюті відповідно до законодавста.
Зокрема, постановою Кабінету Міністрів України від 18.12.1998 р. №1998 «Про удосконалення порядку формування цін»встановлено, що під час формування цін обґрунтованим вважається облік витрат у доларовому еквіваленті лише в частині імпортної складової структури ціни.
12 січня 2009 року між сторонами було укладено додаткову угоду та визначено цінй договору у доларовому еквіваленті і порядок виконання платежів шляхом коригування ціни договору у гривнях в залежності від курсу Міжбанку.
Таким чином з'явилася «валютна»і «гривнева»складові договору.
Сторонами було укладено всього 3 додаткових угоди до договору підряду: від 12.01.2009 р., від 05.05.2009 р., від 13.07.2009 р.
Договір підряду №106 від 14 липня 2008 року та додаткові угоди до нього не встановлюють для відповідача обов'язку документального підтвердження інших витрат останнього, окрім витрат, понесених на придбання валюти для виконання відповідачем своїх зобов'язань за договором підряду №106 від 14 липня 2008 року.
Тобто, документального підтвердження інших витрат відповідача по виконанню своїх зобов'язань за договором не вимагається.
Додатковими угодами вносилися зміни лише до «валютної»частини договору.
26 березня 2010 року сторонами було проведено звірку в частині валютної складової вартості договору, про що було складено акт звірки відповідності розрахунків в частині валютної складової договору. Так, до валютної скалдової віднесено:
7 273 00,00 доларів США (57 369 030,20 грн.) -за виконання контракту на поставку продукції;
367 821,63 доларів США (2 831 141,19 грн.) -ввізне мито;
88 104,69 доларів США (677 268,97 грн.) -транспортні послуги.
З матеріалів справи вбачається, що сторонами, в тому числі і позивачем були підписані акти звірки по виконання договору №106 від 19.06.2009 р. та від 15.12.2009 р., відповідно до яких сторони не заперечували проти існування як валютної, так і гривневої частин договору.
Оскіль договір підряду №106 від 14.07.2008 року не встановлює для відповідача обов'язку документального підтвердження інших витрат відповідача по виконанню такого договору, окрім підтвердження валютної складової договору, у позивача немає підстав вимагати такого підтвердження або повернення грошових коштів у сумі 15 739 813,69 грн.
На дату підписання сума договору підряду №106 від 14.07.2008 р. складала 12 955 530,98 доларів США з урахуванням валютного курсу продажу доларів США, який становив 4,63 грн. до 1 долару США.
Пунктом 14.1. договору підряду №106 від 14.07.2008 р. передбачено, що додатки та доповнення до цього договору підписуються уповноваженими представниками сторін та є невід'ємними частинами цього договору. Будь-які зміни і доповнення до договору дійсні лише за умови оформлення й підписання сторонами додаткових угод, якщо інше не зазначено в договорі.
13.07.2009 р. між позивачем та відповідачем була укладена додаткова угода №3 до договору підряду №106 від 14.07.2008 р., яка є останньою додатковою угодою до даного договору.
Відповідно до п.1 вказаної додаткової угоди сторони погодили абзац 1, 2, 3, 5 п. 2.2. договору викласти в наступній редакції: станом на дату укладення договору загальна вартість продукції та робіт щодо пристрою електричного комплектного високовольтного (комплектна розподільча установка 330 кВ з елегазовою ізоляцією -КРУЕ -330кВ, 4 комірки) становила 49 986 757,00 грн., крім того податок на додану вартість складає 9 997 351,40 грн., разом з ПДВ - 59 984 108,40 грн., що є еквівалентом 12 955 530,98 доларів США, згідно міжбанківського валютного курсу продажу доларів США за гривні на день укладення цього договору.
Враховуючи різке падіння курсу гривні до долару США в період між датами укладення цього договору та датою укладення цієї додаткової угоди сторони погодились змінити ціну доларової складової цього договору пропорційно зміні курсу міжбанку гривні до долару США на дату виконання платежів.
Станом на дату укладення цієї додаткової угоди загальна вартість продукції та робіт щодо пристрою електричного комплектного високовольтного (комплектна розподільча установка 330 кВ з елегазовою ізоляцією -КРУЕ -330кВ, 4 комірки) становить 75 226 318,19 грн., крім того податок на додану вартість складає 15 045 263,64 грн., разом з ПДВ - 90 271 581,83 грн.
Сторони погодились збільшити обсяг та вартість договору на виконання робіт щодо пристрою еелектричного комплектного високовольтного (комплектна розподільча установка 330 кВ з елегазовою ізоляцією -КРУЕ - 330 кВ, п'ята комірка «Барська») для Дністровської ГАЕС, згідно цього пункта та додатку №1 до цього договору, яка на день укладення цієї додаткової угоди становить 23 294 292,00 грн., крім того, податок на додану вартість складає 4 658 858,40 грн., разом з ПДВ - 27 953 150,40 грн., що є еквівалентом 3 476 760,00 доларів США, згідно Міжбанківського валютного курсу продажу доларів США до гривні на день укладення цього договору.
Тобто, цією додатковою угодою встановлено, що на день підписання цієї угоди загальна вартість продукції і робіт за договором складає 12 955 630,98 доларів США, що еквівалентно 90 271 581,83 грн.
В матеріалах справи міститься також довідка зустрічної звірки від 15.06.2010 р., складена об'єднаним контрольно-ревізійним відділом у Сокирянськом районі та м. Новодністровську, в якій вказано, що обсяг виконаних ТОВ «АББ ЛТД»робіт на Дністровській ГАЕС за наданими до звірки документами на день звірки становить 90 260 417,12 грн.
Враховуючи вищевикладене, господарським судом досліджено всі обставини справи і виконано вказівки Вищого господарського суду відповідно до частини 1 статті 111-12 Господарського процесуального кодексу України, в якій зазначається, що вказівки, що містяться у постанові касаційної інстанції, є обов'язковими для суду першої інстанції під час нового розгляду справи.
Відповідно до п. 3 роз'яснення Вищого арбітражного суду України від 11.11.1998 р. №02-5/424, оцінюючи висновок експерта, господарський суд повинен виходити з того, що цей висновок не має заздалегідь встановленої сили і переваг щодо інших доказів.
В матеріалах справи знаходяться два висновки експертизи.
Згідно з висновком №181/4896/11-9 судово-економічної експертизи у господарській справі №38/266 експертами встановлено, що за наданими документами сума переплати ВАТ «УкрГідроЕнерго»підряднику ТОВ «АББ ЛТД»за договором підряду №106 від 14.07.2008 р. та додаткових угод до нього, з урахуванням первинних документів щодо його виконання, складає 15 825 212,67 грн.
Натомість, згідно висновку судово-економічної експертизи №2204/5621/11-19, що знаходиться в адміністративній справі №2а-7652/10/1070 (за позовом ПАТ «УкрГідроЕнерго»до КРУ в Київській області про визнання протиправною вимоги КРУ, відповідно до якої ПАТ «УкрГідроЕнерго»зобов'язано забезпечити відшкодування збитків в сумі 29 542 471,62 грн., нанесених через збільшення вартості договору №106 від 14.07.2008 р. на загальну суму 30 276 308,62 грн., з яких сплачено ТОВ «АББ ЛТД»29 542 471,62 грн. внаслідок порушення п. 84 Тимчасового положення №274, п. 84 Положення №921 зі змінами, де зазначено, що істотні умови договору про закупівлю не повинні змінюватися), факт нанесення збитків ПАТ «УкрГідроЕнерго»на суму 29 542 471,62 грн. та завищення в обліку боргових зобов'язань перед ТОВ «АББ ЛТД»на суму 733 837,00 грн. за договором №106 від 14.07.2008 р. не підтвердився.
Отже, оцінюючи наявні в матеріалах справи документи та досліджені в засіданні суду докази, господарський суд вважає позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню.
Відповідно до статті 49 ГПК України судові витрати покладаються на позивача.
Враховуючи викладене та керуючись статтями 43, 49, 82-85 ГПК України, господарський суд
В И Р І Ш И В:
1. У задоволенні позову відмовити.
2. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
СуддяО.В. Мандриченко Дата складання рішення 10.04.2012 р.
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 03.04.2012 |
Оприлюднено | 19.04.2012 |
Номер документу | 22621685 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Мандриченко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні