ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВН ИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИ М
вул. Київська, 150, м. Сімферо поль, Автономна Республіка К рим, Україна, 95493
ПОСТАНОВА
Іменем України
16.10.08 Справа №2-а-1162/08
Окружний адміністра тивний суд Автономної Респуб ліки Крим у складі головуючо ї судді Трещової О.Р. , при секр етарі Єлжової Н.М., Марущенко О .О., за участю:
представниківпозивача - Посунько Юлії Олександрівни , Шемелюк Ірини Юріївни, Вакул ич Тетяни Вікторівни, Спирид онової Ірини Михайлівни,
представника відповідача - Окул Наталі Леонідівни,
розглянувши у відкритому с удовому засіданні адміністр ативну справу
за позовом Кримського рес публіканського підприємств а "Виробниче підприємство во допровідно-каналізаційного господарства м. Феодосія"
до Державної інспекції з к онтролю за цінами в Автономн ій Республіці Крим
про визнання протиправним та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
До окружного адміністра тивного суду Автономної Респ убліки Крим звернулося з поз овом Кримське республікансь ке підприємство «Виробниче п ідприємство водопроводно-ка налізаційного господарства м. Феодосії» з позовом до Держ авної інспекції по контролю за цінами в Автономній Респу бліці Крим про визнання прот иправним та скасування Рішен ня № 23 від 21 квітня 208 року про за стосування економічних санк цій за порушення державної д исципліни цін.
У судовому засіданні предс тавники позивача позов підтр имали у повному обсязі та поя снили, що 21 квітня 2008 року відпо відачем здійснена перевірка позивача, за результатами як ої винесено Рішення № 23 про з астосування економічних сан кцій за порушення державної дисципліни цін, згідно з яким с позивача стягнуто 46458 гриве нь економічних санкцій та 92916 г ривень штрафу. Рішення відпо відача мотивовано тим, що в пе ріод з 01.04.2007 року до 01.04.2008 року поз ивач порушив вимоги Закону У країни «Про житлово-комуналь ні послуги» та Постанову КМУ «Про затвердження правил на дання послуг по централізова ному опаленню, постачанню хо лодної та гарячої води та вод овідведення» в результаті чо го була завищена плата за пос луги водопостачання з фізичн их осіб, як наслідок завишенн я норм водопостачання води н а місяць, затверджених Феодо сійським міськвиконкомом ві д 19.05.2003 року № 461.
Представники позивача, не п огоджуючись з зазначеним ріш енням вказали, що відповідач ем не виконані вимоги закону стосовно обмежень проведенн я перевірок, оскільки в повід омленні мета перевірка була зазначена перевірка порядк у формування, затвердження т а застосування тарифів на во допостачання та водовідвенн я, але фактично перевірялися обсяги водоспоживання абон ентів позивача, що не входить до компетенції відповідача. Крім того, порушень в формува ння, застосуванні та затверд женні тарифів на водопостача ння виявлено не було. Висновк и відповідача, що позивача за висив норми водопостачання в оди на місяць, суперечать дію чому законодавству, оскільки , позивач має дотримуватися н орм водопостачання, які вста новлені органами місцевого с амоврядування. Відповідно до діючого законодавства, пере дбачено, що одиницею виміру д ля розрахунків обсягу спожив чих послуг є норма водопоста чання літрів на добу. Виконко мом Феодосійської міської ра ди були встановлені норми во доспоживання на добу та на мі сяць, але норми споживання на місяць були встановленні ви ключно для зручності здійсне ння розрахунків. КРП «ВПВКГ м . Феодосії» у своїх відносина х з абонентами застосовували встановлені Виконкомом Феод осійської міської ради норми водопостачання літрів на до бу, як це передбачено діючим з аконодавством.
Представники позивача зап еречували проти посилань ві дповідача на Постанову КМУ № 630 від 21.07.2005 року, якою встановлю ється виключно розрахунков ий період для оплати послуг п о водо забезпеченню а не норм и водопостачання, які встано вленні статтею 1 Закону Украї ни «Про питну воду та питне во допостачання» та Постановою КМУ від 25.08.2004 року № 1107. Зазначени ми нормативними актами перед бачені саме норми споживання води на добу, тому дії відпові дача є законними, та економіч ні санкції застосовані відпо відачем необґрунтовано.
У судовому засіданні предс тавник відповідача позов не визнав у повному обсязі та по яснив, що Держінспекцій пров ела перевірку в межах повнов ажень, оскільки перевірки пр авильності застосування тар ифів на водопостачання включ ає також і з`ясування питання правильності застосування н орм водоспоживання, перевірк у нарахування та стягнення п лати за надані послуги. Поряд ок обліку та оплати послуг це нтралізованого водопостача ння та водовідведення встано влено Постановою Кабінету Мі ністрів України від 21.07.2006 року № 630, відповідно до якого оплата за надані послуги проводить ся у відповідності з встанов леними нормативами споживан ня по централізованому водоп остачанню та водовідведенню із розрахунку на одну особу. Р озрахунковим періодом для оп лати послуг є календарний мі сяць, а рішення виконкому Фео досійської міської ради затв ерджені норми водоспоживанн я за календарний місяць, тому щомісячна вартість послуг в одопостачання для населення повинна розраховуватися з у рахуванням норм споживання н а місяць, а не на добу, як це зді йснено позивачем.
Заслухавши пояснення пред ставників позивача та відпов ідача, дослідивши матеріали справи та оцінивши докази по справі в їх сукупності, суд вв ажає, що позовні вимоги підля гають задоволенню з наступни х підстав.
Згідно з частиною 1 статтю 2 К АС України завданням адмініс тративного судочинства є зах ист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтере сів юридичних осіб у сфері пу блічно-правових відносин від порушень з боку органів держ авної влади, органів місцево го самоврядування, їхніх пос адових і службових осіб, інши х суб' єктів при здійсненні ними владних управлінських ф ункцій на основі законодавст ва, в тому числі на виконання д елегованих повноважень.
Відповідно до частини 2 стат ті 2 КАС України до адміністра тивних судів можуть бути оск аржені будь-які рішення, дії ч и бездіяльність суб' єктів в ладних повноважень, крім вип адків, коли щодо таких рішень , дій чи бездіяльності Консти туцією або законами України встановлено інший порядок су дового провадження.
Відповідно до п. 1 частини 1 ст атті 17 КАС України компетенці я адміністративних судів пош ирюється на спори фізичних ч и юридичних осіб із суб' єкт ом владних повноважень щодо оскарження його рішень (норм ативно-правових актів чи пра вових актів індивідуальної д ії), дій чи бездіяльності.
Пунктом 7 частини 1 статті 3 К АС України дано визначення с уб' єктів владних повноваже нь, до яких належать орган дер жавної влади, орган місцевог о самоврядування, їхня посад ова чи службова особа, інший с уб' єкт, який здійснює владн і управлінські функції на ос нові законодавства, в тому чи слі на виконання делегованих повноважень.
Відповідно до пунктів 1,3 По ложення про Державну інспек цію з контролю за цінами, затв ердженого Постановою Кабіне ту Міністрів України № 1819 від 13 .12.2000 року «Про Питання Державн ої інспекції з контролю за ці нами» Державна інспекція з к онтролю за цінами є урядовим органом державного управлін ня, який діє у складі Мінеконо міки і підпорядковується йом у. Основними завданнями Держ цінінспекції є організація т а здійснення контрольно-нагл ядових функцій з питань доде ржання центральними та місце вими органами виконавчої вла ди, Радою міністрів Автономн ої Республіки Крим, підприєм ствами, установами та органі заціями вимог щодо формуванн я, встановлення та застосува ння цін і тарифів.
Пунктом 11 Положення про Дер жавну інспекцію з контролю з а цінами встановлено, що Держ цінінспекція має територіал ьні органи - державні інспекц ії з контролю за цінами в Авто номній Республіці Крим, обла стях, містах Києві та Севасто полі, які становлять єдину си стему органів державного кон тролю за цінами і мають права , передбачені пунктами 5, 6 цьог о Положення.
Таким чином, Державна інспе кція з контролю за цінами в А РК, яка є територіальним орга ном Державної інспекції з к онтролю за цінами України у в ідносинах з фізичними та юри дичними особами, під час реал ізації своїх завдань та функ цій, встановлених законодавс твом України, є органом викон авчої влади та суб' єктом вл адних повноважень.
Відповідно до частини 3 стат ті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи без діяльності суб' єктів владн их повноважень, адміністрати вні суди перевіряють, чи прий няті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що пе редбачені Конституцією та за конами України, обґрунтовано , тобто з урахуванням усіх обс тавин, що мають значення для п рийняття рішення; безсторонн ьо (неупереджено); добросовіс но; розсудливо.
Тому, вирішуючи справу стос овно позовних вимог позивача щодо правомірності винесенн я постанови про накладення с анкцій відповідачем, який є с уб' єктом владних повноваже нь, суд зобов' язаний встано вити, чи діяв відповідач на пі дставі закону, чи являються й ого дії обґрунтованими, безс торонніми та добросовісними .
Відповідно до частини 1 стат ті 55 Господарського кодексу України суб' єктом господар ювання визнаються учасники г осподарських відносин, які з дійснюють господарську діял ьність, реалізуючи господарс ьку компетенцію (сукупність господарських прав та обов' язків), мають відокремлене ма йно і несуть відповідальніст ь за своїми зобов' язаннями в межах цього майна, крім випа дків встановлених законом. З гідно з п. 1 частини 2 статті 55 ГК України юридичні особи, ство рені відповідно до Цивільног о кодексу України, підприємс тва, створені відповідно до Г осподарського кодексу Украї ни та зареєстровані в устано влено законом порядку визнаю ться суб' єктами господарюв ання.
Кримське республіканське підприємство «Виробниче під приємство водопровідно-кана лізаційного господарства м. Феодосії» (далі КРП «ВПВГК м. Ф еодосії») юридичною особою, з ареєстрованою 17 січня 2002 року в иконавчим комітетом Феодосі йської міської ради АРК, що пі дтверджується свідоцтвом пр о державну реєстрацію юриди чної особи серії А01 № 147680 від 09.10.200 7 року, Статутом КРП «ВПВГК м. Ф еодосії», затвердженим Мініс тром житлово-комунального господарства АРК від 30.05.2007 року .
Судом встановлено, що основ ним видом діяльності КРП «ВП ВГК м. Феодосії» згідно з дові дкою з Єдиного державного ре єстру підприємств та організ ацій України № 58.01.29-70/981 від 02.11.2007 рок у є збирання, очищення та роз поділення води; водопровідні , каналізаційні та протипоже жні роботи.
Таким чином, судом встановл ено, що КРП «ВПВГК м. Феодосії» являється суб' єктом господ арювання, юридичною особою, з обов' язане виконувати обов ' язки, покладені на нього за конами у зв' язку зі здійсне нням господарської діяльнос ті.
Рішенням виконавчого ком ітету Феодосійської міської ради АРК № 461 від 19.05.2003 року були з атверджені норми водопостач ання по м. Феодосії, смт Примор ський, с. Берегове. Згідно з за значеним рішенням були вста новлені норми водопостачанн я залежно від ступеню благоу строю на одну особу з розраху нку літрів на добу та кубічни х метрів на місяць.
Відповідно до статті 13 Зак ону України «Про ціни і ціноу творення» № 507-XII від 03.12.1990 року де ржавний контроль за цінами з дійснюється при встановленн і і застосуванні державних ф іксованих та регульованих ці н і тарифів. При цьому контрол юється правомірність їх заст осування та додержання вимог законодавства про захист ек ономічної конкуренції. Контр оль за додержанням державної дисципліни цін здійснюється органами, на які ці функції по кладено Урядом України.
Державним органом, на який п окладені функції здійснюва ти такий контроль за додержа нням державної дисципліни ці н являється Державна інспекц ія з контролю за цінами, повно важення якої визначені Поста новою Кабінету Міністрів Укр аїни № 1819 від 13.12.2000 року «Про Пита ння Державної інспекції з ко нтролю за цінами».
Пунктом 5 Положення про Держ авну інспекцію з контролю за цінами, затвердженого Поста новою Кабінету Міністрів Укр аїни № 1819 від 13.12.2000 року «Про Пита ння Державної інспекції з ко нтролю за цінами» встановлен о, що Держцінінспекції відпо відно до покладених на неї за вдань має право: 1) проводити в органах виконавчої влади, Ра ді міністрів Автономної Респ убліки Крим, підприємствах, у становах та організаціях нез алежно від форми власності п еревірки бухгалтерських док ументів, книг, звітів, калькул яцій та інших документів, пов 'язаних з формуванням, встано вленням і застосуванням цін і тарифів; 5) приймати рішення про вилучення до відповідног о бюджету сум всієї необґрун товано одержаної підприємст вом, установою, організацією виручки у результаті поруше ння державної дисципліни цін та штрафу у двократному її ро змірі, а також звертатись з по зовами до судів про стягненн я з підприємств, установ та ор ганізацій зазначених сум у р азі невиконання ними рішень державних інспекцій з контро лю за цінами.
Порядок застосування екон омічних та фінансових (штраф них) санкцій органами держав ного контролю за цінами вста новлений Інструкцією, затвер дженою Наказом Міністерства економіки та з питань європе йської інтеграції України № 298/519 від 03.12.2001 року.
Відповідно до пунктів 3.1., 3.3 Ін струкції Державна інспекці я з контролю за цінами та держ авні інспекції з контролю за цінами в Автономній Республ іці Крим, областях, містах Киє ві та Севастополі приймають рішення про вилучення сум ек ономічних та фінансових (штр афних) санкцій у порядку, пере дбаченому законодавством.
Підставою для прийняття рі шень про вилучення сум еконо мічних та фінансових (штрафн их) санкцій є акти перевірок, я кі складаються посадовими ос обами органів державного кон тролю за цінами.
Акти перевірок підписують ся посадовими особами органі в державного контролю за цін ами, що здійснюють перевірки , і керівниками, головними (ста ршими) бухгалтерами суб'єкті в господарювання, що перевір яються. У разі незгоди з факта ми, викладеними в акті, керівн ик, головний (старший) бухгалт ер підписують акт і можуть зр обити запис про свої запереч ення, одночасно додати письм ові пояснення і мотивувальні документи. Один примірник ак та передається керівникові п еревіреного суб'єкта.
Судом встановлено, що плано м роботи Державної інспекції з контролю за цінами в АРК на 2 квартал 2008 року передбачена перевірка виконання монопол ьними утвореннями, у тому чис лі КРП «ВПВГК м. Феодосії» дот римання вимог Постанови Кабі нету Міністрів України від 22.0 2.1995 року № 135 щодо формування та застосування цін на продукц ію, роботи та послуги, здійсне ння заходів з посилення конт ролю за недопущенням застосу вання монопольних і дискримі наційних цін за 2 квартал.
На виконання зазначеного П лану роботи проведення перев ірки порядку формування, вст ановлення та застосування та рифів на водопостачання та в одовідведення КРП «ВПВГК м. Ф еодосії» було доручено голо вному державному інспектору Маліневській Г.А., що підтверд жується посвідченням № 0079 від 02 квітня 2008 року.
Судом встановлено, що Держа вною інспекцією з контролю з а цінами в АРК в період з 03 квіт ня 2008 року до 11 квітня 2008 року про водилася планова перевірка К РП «ВПВГК м. Феодосії» за пері од з 01 січня 2007 року до 01 квітня 200 8 року, за результатами якої бу в складений акт № 0079 від 11.04.2008 рок у. За результатами перевірки порушень щодо формування, вс тановлення тарифів встановл ено не було. Як зазначено в акт і перевірки для споживачів, щ о не мають приладів обліку ро зрахунок плати за послуги во допостачання проводиться ви ходячи з тарифів, встановлен их Рішенням виконавчого комі тету Феодосійської міської р ади АРК № 461 від 19.05.2003 року на міся ць, але в місяці, що мають 31 день , застосовуються норми водос поживання на 1 людину в місяць та додатково норми в літрах н а 1 людину на добу, що перевищу є норми, затверджені органом місцевого самоврядування. З а період, що перевіряється з 01.04.2007 року до 01.04.2008 року перевищен ня норм на 1 людину на місяць в становлено у травні, липні, се рпні, жовтні, грудні, січні, бе резні, та сума перевищення, що фактично отримана КРП «ВПВГ К м. Феодосії» складає 46457,77 гри вень.
До акту доданий розрахунок суми завищення плати за посл уги водопостачання та водові дведення, які надавалися нас еленню КРП «ВПВГК м. Феодосії » за період з 01.04.2007 року до 01.04.2008 ро ку, в якому зазначено, що підпр иємством нарахована сума пер евищення норм в розмірі 48902,29 гр ивень, а фактично отримана су ма, яка перевищувала плату, в р озмірі 46457,77 гривень.
На обґрунтування своєї поз иції представником позивача у судовому засіданні надани й особовий рахунок абоненту КРП «ВПВГК м. Феодосії», в яко му здійснений розрахунок спо живання води на місяць, який м істить 30 діб, що дорівнює 6,51 м3 та розрахунок на місяць, що міст ить 31 добу та дорівнює 6,727 м3.
Судом встановлено, що предс тавники КРП «ВПВГК м. Феодосі ї» від підписання акту відм овилися, з висновками на пого дилися та надали свої запере чення, згідно з якими органам и місцевого самоврядування б ули встановлені норми спожив ання на добу та на місяць, а ос кільки законодавчими актами передбачений розрахунок сам е за добу, тому дії КРП «ВПВГК м. Феодосії» не суперечать ні законодавству, ні нормам вод оспоживання, встановленим ви конкомом Феодосійської місь кої ради.
Статтею 14 Закону України « Про ціни і ціноутворення» № 507 -XII від 03.12.1990 року встановлена ві дповідальність за порушення державної дисципліни цін, ві дповідно до якої вся необгру нтовано одержана підприємст вом, організацією сума вируч ки в результаті порушення де ржавної дисципліни цін та ді ючого порядку визначення вар тості будівництва, що здійсн юється із залученням коштів Державного бюджету України, бюджету Автономної Республі ки Крим, місцевих бюджетів, а т акож коштів державних підпри ємств, установ та організаці й підлягає вилученню в доход відповідного бюджету залежн о від підпорядкованості підп риємства, організації. Крім т ого, в позабюджетні фонди міс цевих Рад стягується штраф у двократному розмірі необгру нтовано одержаної суми вируч ки. Вказані суми списуються з рахунків підприємств і орга нізацій в банківських устано вах за рішенням суду.
Пунктом 1.8. Інструкції про за стосування економічних та фі нансових (штрафних) санкцій о рганами державного контролю за цінами, затвердженої Нака зом Міністерства економіки т а з питань європейської інте грації України № 298/519 від 03.12.2001 рок у, встановлено що необґрунто вано одержані суб'єктами гос подарювання, унаслідок поруш ень порядку встановлення і з астосування цін, суми виручк и та штрафи підлягають вилуч енню згідно із законодавство м на підставі рішень, прийнят их органами державного контр олю за цінами.
Відповідно до пункту 6 Поло ження про Державну інспекці ю з контролю за цінами, затвер дженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1819 від 13.12.2000 року «Про Питання Державної інспекції з контролю за ціна ми» рішення про вилучення до відповідного бюджету сум вс ієї необґрунтовано одержано ї підприємством, установою, о рганізацією виручки у резуль таті порушення державної дис ципліни цін та штрафу у двокр атному її розмірі приймаютьс я начальниками державних інс пекцій з контролю за цінами т а їх заступниками від імені о рганів державного контролю з а цінами.
Відповідно до пункту 2.1.Інст рукції необґрунтовано одерж ана суб'єктом підприємницько ї діяльності сума виручки, що підлягає вилученню в дохід б юджету, обчислюється: при пор ушенні порядку встановлення і застосування цін (тарифів), що регулюються уповноважени ми органами, - як різниця між ф актичною виручкою від реаліз ації продукції (послуг, робіт ) та її вартістю за цінами і та рифами, сформованими згідно з вимогами законодавства.
Рішенням № 23 від 21 квітня 2008 ро ку Державної інспекції з кон тролю за цінами в АРК про заст осування економічних санкці й за порушення державної дис ципліни цін з КРП «ВПВКГ м. Фео досії» стягнуто в дохід Держ авного бюджету економічні с анкцій в розмірі 46458 гривень та штраф в розмірі 92916 гривень. Ві дповідно до Рішення зазначен і економічні санкції були за стосовані за порушення Закон у України «Про житлово-комун альні послуги», Постанови Ка бінету Міністрів України від 21.07.2005 року № 630 «Про затвердження правил надання послуг з цент ралізованого опалення, поста чання холодної та гарячої во ди та водовідведення», вчин ене при наступних обставинах - у період з 01.04.2007 року до 01.04.2008 ро ку завищена плата за послуги водопостачання та водовідве дення з фізичних осіб в наслі док перевірення норм потреб води у місяць, затвердженого Рішенням виконкому Феодосій ської міської ради від 19.05.2003 рок у № 461.
Відповідно до пункту 1.4. Інс трукції підставою для застос ування економічних санкцій з а порушення державної дисцип ліни цін є одержання суб'єкта ми господарювання необгрунт ованої виручки в результаті порушення ними чинного в пер іоді, що перевіряється, поряд ку встановлення та застосува ння цін і тарифів, які регулюю ться уповноваженими органам и відповідно до вимог законо давства.
Перевіряючи законність та обґрунтованість застосуван ня до КРП «ВПВКГ м. Феодосії» економічних санкцій судом вс тановлено наступне.
Статтею 8 Закону України «Пр о житлово-комунальні послуги » № 1875-IV від 24.06.2004 року встановлені основи нормативного регулюв ання у сфері житлово-комунал ьних послуг. Стандарти, норма тиви, норми і правила встанов люють комплекс якісних та кі лькісних показників і вимог, які регламентують виробленн я та виконання житлово-комун альних послуг з урахуванням соціальних, економічних, при родно-кліматичних та інших у мов регіонів та населених пу нктів.
Стандарти, нормативи, норми , порядки і правила у сфері жит лово-комунальних послуг розр обляють і затверджують Кабін ет Міністрів України, центра льний орган виконавчої влади у сфері стандартизації, цент ральний орган виконавчої вла ди з питань житлово-комуналь ного господарства, місцеві о ргани виконавчої влади та ор гани місцевого самоврядуван ня в межах їхніх повноважень та згідно із законодавством .
Відповідно до статті 7 Закон у України «Про житлово-комун альні послуги» № 1875-IV від 24.06.2004 ро ку до повноважень органів мі сцевого самоврядування у сфе рі житлово-комунальних послу г належить:
1) затвердження та реалізаці я місцевих програм у сфері жи тлово-комунального господар ства, участь у розробленні та реалізації відповідних держ авних і регіональних програм ;
2) встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуг и відповідно до закону;
3) затвердження норм спожива ння та якості житлово-комуна льних послуг, контроль за їх д отриманням.
Поняття норм споживання вс тановлено статтею 1 Закону Ук раїни «Про житлово-комунальн і послуги», відповідно до яко ї норми споживання - кількісн і показники споживання житло во-комунальних послуг, затве рджені згідно із законодавст вом відповідними органами ви конавчої влади та органами м ісцевого самоврядування. Кіл ькісний показник житлово-ком унальних послуг - одиниця вим іру для обчислення обсягу от риманої споживачем послуги, визначена відповідно до вимо г нормативів, норм, стандарті в, порядків і правил згідно з з аконодавством.
Таким чином, суд приходить д о висновку, що норми споживан ня та якість житлово-комунал ьних послуг підлягають держа вному регулюванню, а контрол ь за їх дотриманням, затвердж ення норм покладається на ор гани місцевого самоврядуван ня у порядку, передбаченому К абінетом Міністрів України.
Всі питання, пов' язані з на данням послуг з такого різно виду житлово-комунальних по слуг, як питне водопостачанн я, регулюється спеціальним З аконом України «Про питну во ду та питне водопостачання» № 2918-III від 10.01.2002 року.
Статтею 41 Закону України «П ро питну воду та питне водопо стачання» № 2918-III від 10.01.2002 року в становлено, що підприємства питного водопостачання неза лежно від форми власності ве дуть первинний облік якості та кількості питної води, без строково зберігають первинн і дані та безоплатно надають їх центральному органу вико навчої влади з питань житлов о-комунального господарства , міністерствам, іншим центра льним органам виконавчої вла ди в межах їх повноважень, виз начених законами України.
Облік у сфері питного водоп остачання здійснюється підп риємствами питного водопост ачання і споживачами за допо могою технічних засобів, що в несені до державного реєстру засобів вимірювальної техні ки. У разі відсутності таких т ехнічних засобів облік питно ї води тимчасово здійснюєтьс я розрахунковим шляхом згідн о з установленими нормами.
Згідно зі статтею 32 Закону У країни «Про питну воду та пит не водопостачання» за наданн я послуг з питного водопоста чання споживач вносить плату за нормами і тарифами, що регу люються у встановленому зако нодавством порядку.
Відповідно до статті 1 Закон у України «Про питну воду та п итне водопостачання» № 2918-III ві д 10.01.2002 року нормативи питного водопостачання - розрахунко ва кількість питної води, яка необхідна для забезпечення питних, фізіологічних, саніт арно-гігієнічних та побутови х потреб однієї людини протя гом доби у конкретному насел еному пункті, на окремому об'є кті або транспортному засобі при нормальному функціонува нні систем питного водопоста чання, при їх порушенні та при надзвичайних ситуаціях техн огенного або природного хара ктеру.
Статтею 29 Закону України «П ро питну воду та питне водопо стачання» встановлено, що по рядок розроблення та затверд ження нормативів питного вод опостачання встановлюється Кабінетом Міністрів України .
Суд зазначає, що правовідно сини у сфері питного водопос тачання регулюються Постан овою Кабінету Міністрів Укра їни № 630 від 21.07.2005 року «Про затве рдження Правил надання послу г з централізованого опаленн я, постачання холодної та гар ячої води і водовідведення т а типового договору про нада ння послуг з централізованог о опалення, постачання холод ної та гарячої води і водовід ведення», а також Постановою Кабінету Міністрів України № 1107 від 25.08.2004 року «Про затвердж ення Порядку розроблення та затвердження нормативів пит ного водопостачання».
Пунктом 7 Правил надання пос луг з централізованого опале ння, постачання холодної та г арячої води і водовідведення та типового договору про над ання послуг з централізовано го опалення, постачання холо дної та гарячої води і водові дведення, затверджених Поста новою Кабінету Міністрів Укр аїни № 630 від 21.07.2005 року встановле но, що місцеві органи виконав чої влади або органи місцево го самоврядування мають прав о тимчасово визначати інші н орми споживання, кількісні т а якісні показники та режими надання послуг в порядку, що в изначається Кабінетом Мініс трів України.
Перелік послуг, що надаютьс я споживачеві, залежить від р івня благоустрою відповідно го будинку.
Вимоги до розроблення та за твердження нормативів питно го водопостачання при нормал ьному функціонуванні систем питного водопостачання, при їх порушенні та при надзвича йних ситуаціях техногенного або природного характеру ви значені Порядком розробленн я та затвердження нормативів питного водопостачання, зат вердженим Постановою Кабіне ту Міністрів України № 1107 від 25 .08.2004 року.
Відповідно до пункту 2 Поряд ку норматив (норма) питного во допостачання - розрахункова кількість питної води, яка не обхідна для забезпечення пит них, фізіологічних, санітарн о-гігієнічних та побутових п отреб однієї людини протягом доби у конкретному населено му пункті, на окремому об'єкті або транспортному засобі.
Пунктом 4 Порядку передбаче но, що нормативи питного водо постачання у конкретному нас еленому пункті розробляютьс я та науково обґрунтовуються згідно з Методикою визначен ня нормативів питного водопо стачання населення спеціалі зованими науково-дослідними організаціями на замовлення місцевих адміністрацій або органів місцевого самовряду вання та затверджуються ними після погодження з місцевим и органами виконавчої влади з питань охорони здоров'я, охо рони навколишнього природно го середовища та водного гос подарства.
Таким чином, суд приходить д о висновку, що в конкретному н аселеному пункті нормативи питного водопостачання зат верджуються органами місцев ого самоврядування та розрах овуються з кількості питної води на людину протягом доби .
На підставі викладеного, су д вважає, що рішення виконавч ого комітету Феодосійської м іської ради АРК № 461 від 19.05.2003 рок у, яким були встановлені норм и водопостачання залежно від ступеню благоустрою на одну особу з розрахунку літрів на добу являється законним та о бґрунтованим та підлягає вик онанню підприємствами, що на дають послуги з постачання х олодної та гарячої води і вод овідведення.
Зазначене правило також вс тановлено п. 11.3 Правил користу вання системами комунальног о водопостачання та водовідв едення в містах і селищах Укр аїни, затверджених Наказом № 65 від 01.07.1994 року Державного комі тету України по житлово-кому нальному господарству, відпо відно до якого в окремих випа дках (сезонне водоспоживання , незначні витрати води, недоц ільність установки водолічи льника тощо) розрахунок витр ат води абонентами, що не мают ь вимірувальних приладів, за узгодженням з Водоканалом в иконується згідно з нормами водоспоживання, затверджени ми місцевими органами держав ної виконавчої влади (рекоме ндовані норми - додаток N 2 та но рми БНіА - додаток N 3) - за кількі стю календарних днів користу вання водопроводом за цей пе ріод.
Статтею 32 Закону України «П ро житлово-комунальні послуг и» передбачено, що розмір пла ти за комунальні послуги роз раховується виходячи з розмі ру затверджених цін/тарифів та показань засобів обліку а бо за нормами, затвердженими в установленому порядку. Ана логічно правило передбачено також п. 17 Правил надання посл уг з централізованого опален ня, постачання холодної та га рячої води і водовідведення та типового договору про над ання послуг з централізовано го опалення, постачання холо дної та гарячої води і водові дведення, затверджених Поста новою Кабінету Міністрів Укр аїни № 630 від 21.07.2005 року, яким пере дбачено, що послуги з водовід ведення оплачуються спожива чем з розрахунку обсягу витр ат холодної та гарячої води з гідно з нормативами (нормами ) споживання або показаннями засобів обліку води.
Суд зазначає, що пункт 18 Пра вил надання послуг з централ ізованого опалення, постачан ня холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання послуг з централізованого опалення , постачання холодної та гаря чої води і водовідведення, за тверджених Постановою Кабін ету Міністрів України № 630 від 21.07.2005 року визначає виключно ро зрахунковий період для оплат и послуг, яким є календарний м ісяць та строки внесення пла ти за послуги, яка вноситься н е пізніше 20 числа місяця, що на стає за розрахунковим, якщо д оговором не встановлено інши й строк.
Зазначений пункт не встано влює норми споживання питної води, не зазначає, що вони маю ть розраховуватися виключно на місяць, а не на добу, тому по силання відповідачем на зазн ачену норму в обґрунтування своєї позиції, що позивач не м ав права використовувати вст ановлені органами місцевого самоврядування добові норми споживання води, є помилкови м.
Навпаки, статтею 32 Закону Ук раїни «Про житлово-комунальн і послуги» та пунктом 17 Прави л визначено, що оплата провод иться з розрахунку обсягу ви трат води за нормами спожива ння, якщо відсутні засоби обл іку води.
Приймаючи до уваги, що Закон ом України «Про питну воду та питне водопостачання», Пост ановою Кабінету Міністрів Ук раїни № 1107 від 25.08.2004 року «Про зат вердження Порядку розроблен ня та затвердження нормативі в питного водопостачання» вс тановлено, що норматив (норма ) питного водопостачання роз раховується на добу, що й було здійснено виконавчим коміте том Феодосійської міської ра ди, який є повноважним органо м з питань регулювання норма тивів комунальних послуг, по зивач обґрунтовано проводив розрахунок обсягу витрат во ди за добовими нормами спожи вання.
Суд вважає, що посилання пре дставників позивача на поруш ення відповідачем при провед енні перевірки Закону Україн и « Про основні засади держав ного нагляду (контролю) в сфер і господарської діяльності» , так як Державною інспекцією з контролю за цінами в АРК пер евірені не тарифи на водопос тачання, як це зазначено в пов ідомленні про перевірку, а но рми водоспоживання, являютьс я необґрунтованими.
Як вже зазначалося Положе нням про Державну інспекцію з контролю за цінами, затверд женого Постановою Кабінету М іністрів України № 1819 від 13.12.2000 р оку «Про Питання Державної і нспекції з контролю за цінам и» встановлено, що Держцінін спекції відповідно до поклад ених на неї завдань має право проводити на підприємствах , установах та організаціях н езалежно від форми власності перевірки бухгалтерських до кументів, книг, звітів, кальку ляцій та інших документів, по в'язаних з формуванням, встан овленням і застосуванням цін і тарифів.
Наказом Державної інспекц ії з контролю за цінами від 15.05. 2006 року № 12 затверджені Методи чні рекомендації щодо провед ення перевірок з питань дотр имання порядку формування, в становлення та застосування цін і тарифів.
Відповідно до пункту 2.7. Мето дичних рекомендацій переві рка правильності застосуван ня цін та тарифів здійснюєть ся шляхом виявлення фактичн о не наданих або наданих не в п овному обсязі послуг (незабе зпечення встановлення орган ами місцевого самоврядуванн я нормативів та послуг).
Тому перевірка КРП «ВПВКГ м . Феодосії» проводилася Дер жавною інспекцією з контролю за цінами в АРК на підставі пл ану та в межах повноважень, ви значених законом.
В судовому засіданні пред ставники позивача зазначил и, що Рішенням виконавчого ко мітету Феодосійської місько ї ради АРК № 461 від 19.05.2003 року були затверджені норми водопоста чання з розрахунку кубічних метрів на місяць виключно з м етою спрощення здійснення ро зрахунків, але діючому закон одавству відповідає виключн о встановлення органами місц евого самоврядування норм во доспоживання з розрахунку лі трів на добу, якими і керувало ся КРП «ВПВКГ м. Феодосії».
В обґрунтування правомірн ості своїх доводів представн иком позивача надане суду Рі шення виконавчого комітету Ф еодосійської міської ради № 639 від 29.05.2008 року, яким були затве рджені норми водоспоживанн я по м. Феодосії з урахуванням ступеню благоустрою з розра хунку літрів на добу, з метою у никнення подвійного тлумаче ння з боку контролюючих орга нів. Зазначене Рішення являє ться законним та регулює на д аний час всі питання розраху нків за водопостачання та во доспоживання для жителів м. Ф еодосії.
Більш того, відповідно до До датку № 3 до Правил користува ння системами комунального в одопостачання та водовідвед ення в містах і селищах Украї ни, затверджених Наказом № 65 в ід 01.07.1994 року Державного коміт ету України по житлово-комун альному господарству наведе на таблиця норм витрат води з гідно з БНіП 2.04.01-85 Внутрішній в одопровід і каналізація буди нків, в якій також норми витра т розраховані саме в літрах н а добу залежно від об' єктів витрат води.
Крім того, суд зазначає, що в ідповідно до частини 3 статті 14 Закону України «Про ціни і ц іноутворення» № 507-XII від 03.12.1990 ро ку ціни і тарифи, затверджені з порушенням цього Закону і р ішень Уряду республіки по ці ноутворенню, скасовуються Ко мітетом цін при Кабінеті Мін істрів України.
Відповідно до пункту 4 Полож ення про Державну інспекцію з контролю за цінами, затверд женого Постановою Кабінету М іністрів України № 1819 від 13.12.2000 р оку «Про Питання Державної і нспекції з контролю за цінам и» внесення пропозицій щодо скасування прийнятих органа ми виконавчої влади, Радою мі ністрів Автономної Республі ки Крим і органами місцевого самоврядування рішень з пит ань формування, встановлення та застосування цін і тарифі в, що суперечать законодавст ву відноситься повноважень Д ержцінінспекції по цінам.
Але судом встановлено, що Рі шення виконавчого комітету Ф еодосійської міської ради АР к № 461 від 19.05.2003 року, яким були зат верджені норми водопостачан ня по м. Феодосії, смт Приморсь кий, с. Берегове з розрахунку л ітрів на добу не змінено, не ск асовано та не оскаржується в ідповідачем по справі. Більш того, відповідач не заперечу є, що воно є законним та регулю вало відносини з водопостача ння в зазначених регіонах з 200 3 до 2008 років.
Суд зазначає, що статтею 14 За кону України «Про ціни і ціно утворення» № 507-XII від 03.12.1990 року в становлена відповідальніст ь за порушення державної дис ципліни цін. Приймаючи до ува ги, що будь-яких порушень чинн ого законодавства КРП «ВПВКГ м. Феодосія» не скоєно, до поз ивача необґрунтовано та без підставно застосовані еконо мічні санкції.
Суд враховує, що рішення, ді ї суб' єкта владних повноваж ень не можуть бути упереджен ими, тобто здійснюватися дис кримінаційно через власний, у тому числі фінансовий, корп оративний інтерес. Приймаюч и рішення по справі або вчиню ючи дію, суб' єкт владних пов новажень не може ставати на с торону будь-якої з осіб та не м оже проявляти себе заінтерес ованою стороною у справі, вих одячи з будь-якого нелегітим ного інтересу, тобто інтерес у, який не випливає із завдань цього суб' єкта, визначених законом.
Суд також враховує, що суб' єкт владних повноважень зобо в' язаний діяти добросовісн о, тобто з щирим наміром щодо р еалізації владних повноваже нь та досягнення поставлених цілей і справедливих резуль татів.
На підставі викладеного, су д вважає, що рішення відповід ача щодо застосування економ ічних санкцій за порушення д ержавної дисципліни цін не м оже бути визнане таким, що при йнято на підставі, у межах по вноважень, безсторонньо (неу переджено) та добросовісно, т ому позовні вимоги позивача підлягають задоволенню.
Відповідно до частини 1 стат ті 94 КАС України, якщо судове р ішення ухвалене на користь с торони, яка не є суб' єктом вл адних повноважень, суд прису джує всі здійснені нею докум ентально підтверджені судов і витрати з Державного бюдже ту України.
У зв' язку зі складністю сп рави судом 16 жовтня 2008 року ого лошена вступна та резолютивн а частина постанови, а 21 жовтн я 2008 року постанова складена у повному обсязі.
На підставі викладеного, ке руючись статтею 158-163, 167 КАС Укра їни, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Позовні вимоги зад овольнити.
2. Визнати протиправни м та скасуватирішення Держав ної інспекції з контролю за ц інами в автономній Республіц і Крим № 23 від 21 квітня 2008 року пр о застосування економічних с анкцій за порушення державно ї дисципліни цін стосовно Кр имського Республіканського підприємства «Виробниче під приємство водопровідно-кан алізаційного господарства м . Феодосії»
3. Стягнути на користь п озивача Кримського Республі канського підприємства «Вир обниче підприємство водопр овідно-каналізаційного госп одарства м. Феодосії» з Держа вного бюджету України судови й збір в розмірі 3 гривні 40 копі йок.
Постанова набирає законно ї сили через 10 днів з дня склад ення у повному обсязі у разі н еподання заяви про апеляційн е оскарження (апеляційної ск арги).
Якщо після подачі зая ви про апеляційне оскарження апеляційна скарга не подана , постанова набуває законної сили через 20 днів після подан ня заяви про апеляційне оска рження.
Протягом 10 днів з дня складе ння постанови у повному обся зі через Окружний адміністра тивний суд Автономної Респуб ліки Крим до Севастопольсько го апеляційного адміністрат ивного суду може бути подана заява про апеляційне оскарж ення, після подачі якої протя гом 20 днів може бути подана ап еляційна скарга.
Апеляційна скарга мо же бути подана без попереднь ого подання заяви про апеляц ійне оскарження, якщо скарга подається у строк, встановле ний для подання заяви про апе ляційне оскарження (10 днів).
Суддя Окружного
адміністративного суду
Автономної Республіки Кри м Трещова О.Р.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 16.10.2008 |
Оприлюднено | 06.11.2009 |
Номер документу | 2290343 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Трещова О.Р.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні