cpg1251
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"09" квітня 2012 р. Справа № 30/17-2328-2011
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
ГоловуючогоКота О.В. суддівШевчук С.Р., Кролевець О.А.
розглянувши касаційну скаргуТовариства з обмеженою відповідальністю "Епіцентр" на постановуОдеського апеляційного господарського суду від 25.10.2011р. у справі№ 30/17-2328-2011 господарського суду Одеської області за позовомПрокурора Приморського району м. Одеси в інтересах держави в особі Одеської міської ради, Управління інженерного захисту території міста та розвитку узбережжя Одеської міської ради доТовариства з обмеженою відповідальністю "Епіцентр" третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивачаКомунальне підприємство "Узберіжжя" про зобов'язання вчинити певні дії в судовому засіданні взяли участь представники: - - прокурорГромадський С.О., посвідчення № 42 - - Одеської міської радине з'явились - - Управління інженерного захисту території міста не з'явились - ТОВ "Епіцентр"не з'явились - КП "Узберіжжя"не з'явились
В С Т А Н О В И В:
У червні 2011 року прокурор Приморського району м. Одеси в інтересах держави в особі Одеської міської ради, Управління інженерного захисту території міста та розвитку узбережжя Одеської міської ради звернувся до господарського суду Одеської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Епіцентр" про зобов'язання здійснити за власний рахунок демонтаж металевих та дерев'яних конструкцій, влаштованих ТОВ "Епіцентр" на території та у підводній частині пляжу "Аркадія", між траверсами № 1 та № 1-2а у м.Одеса, і зобов'язання звільнити самовільно зайняту територію пляжу "Аркадія".
Рішенням господарського суду Одеської області від 26.07.2011р. (суддя Рога Н.В.), залишеним без змін постановою Одеського апеляційного господарського суду від 25.10.2011р. (у складі головуючого Лашина В.В., суддів Воронюка О.Л., Мишкіної М.А.), у справі № 30/17-2328-2011 позов задоволено в повному обсязі, зобов'язано ТОВ "Епіцентр" за власний рахунок здійснити демонтаж металевих та дерев'яних конструкцій, влаштованих ним на території та у підводній частині пляжу "Аркадія", між траверсами №1 та № 1-2а у м. Одеса, а також зобов'язано звільнити самовільно зайняту територію пляжу "Аркадія".
Не погоджуючись з прийнятими у справі судовими актами, вважаючи, що судами були неправильно застосовані та порушені норми матеріального та процесуального права, ТОВ "Епіцентр" звернулось до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить скасувати зазначені рішення та прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Крім того, скаржник просив зупинити виконання рішення господарського суду Одеської області від 26.07.2011р. у справі № 30/17-2328-2011 до закінчення його перегляду в порядку касації.
З урахуванням обставин справи, колегія суддів Вищого господарського суду України відмовляє в задоволенні зазначеного клопотання в зв'язку з його необґрунтованістю.
Прокурор, позивач та третя особа не скористались правом, наданим ст. 111 2 ГПК України, не надали відзиви на касаційну скаргу, що в силу положень статті 111 2 ГПК України не перешкоджає перегляду судових актів, що оскаржуються.
Перевіривши доводи касаційної скарги, юридичну оцінку встановлених фактичних обставин, проаналізувавши правильність застосування господарськими судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Вищого господарського суду України вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню, виходячи з наступного.
Попередніми судовими інстанціями встановлено, що розпорядженням Одеської обласної ради від 17.09.1996 р. № 62/Р-96 "Про передачу майна протизсувного управління обласної державної адміністрації у комунальну власність Одеської міської ради" майно протизсувного управління обласної державної адміністрації передано до власності Одеської міської ради.
13 грудня 1996 року рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради № 552 вирішено прийняти майно Одеського протизсувного управління у комунальну власність міста та затвердити акт приймання-передачі.
Розпорядженням виконкому Одеської міської ради від 24.01.1997 р. № 62р на базі Одеського протизсувного управління, прийнятого до комунальної власності міста, створено Управління інженерного захисту територій.
Згідно з Положенням про Управління інженерного захисту територій міста та розвитку узбережжя Одеської міської ради, затвердженого рішенням Одеської міської ради від 28.02.2011 р. № 384-VІ, Управління є виконавчим органом Одеської міської ради, забезпечує розробку і реалізацію оперативних заходів і довгострокових програм розвитку інженерної інфраструктури, контролює у межах своїх повноважень діяльність підприємств та організацій усіх форм власності відносно забезпечення належного утримання, ефективної експлуатації території узбережжя та її інженерної інфраструктури, відповідно до вимог чинного законодавства та актів місцевого самоврядування.
На балансі Управління інженерного захисту території міста та розвитку узбережжя Одеської міської ради знаходиться берегозахисна споруда другої черги протизсувних споруд, у вигляді штучного пляжу між траверсами №1 та №2-а, яка розташована в районі пляжу "Аркадія". Площа берегозахисної споруди у вигляді штучного піщаного пляжу "Аркадія" між траверсами №1 та №1-2-а другої черги протизсувних споруд (південна частина, біля траверсу №1-2а та Ротонди) складає біля 530 кв.м.
31.03.2011 р. між ТОВ "Епіцентр" та ТОВ "Ліа-Прим" було укладено договір оренди, за умовами якого ТОВ "Епіцентр" орендував житлові будівлі і споруди за адресою: м. Одеса, провулок Кришталевий, 1/4, з цільовим призначенням -кафетерій, літній майданчик.
03.06.2011 р. між ТОВ "Епіцентр" та КП "Узберіжжя", з метою підвищення ефективності використання пляжу "Аркадія" загальною площею 460 кв.м та покращення пляжного сервісу, був укладений договір про співпрацю в наданні платних послуг населенню, згідно з п. 1.2 якого ТОВ "Епіцентр" розміщує на пляжі шезлонги, обладнання прісних душових, прокат пляжних парасольок, роздягальні та питні фонтанчики.
За результатами перевірки стану дотримання вимог щодо технічного утримання берегозахисної споруди у вигляді ділянки штучного піщаного пляжу "Аркадія" між траверсами №1 та №1-2а другої черги протизсувних споруд (підводна частина пляжу), створення безпечних умов організації відпочинку біля водного об'єкту, проведеної 03 травня 2011 року Управлінням інженерного захисту території міста та розвитку узбережжя Одеської міської ради, винесено припис №000101 від 03.05.2011 р., яким ТОВ "Епіцентр" рекомендовано демонтувати металеві опори, розташовані на території пляжу, у строк до 04.05.2011р.
Рішенням першого заступника Головного державного інспектора з охорони навколишнього середовища Чорного моря № 46/05 від 14.06.2011р. встановлено, що на території пляжу "Аркадія" ТОВ "Епіцентр" допущене розміщення на пляжній зоні дерев'яного настилу, басейну, а також у приурізовій частині Чорного моря розташований дерев'яний настил на палях без наявності висновків державної екологічної експертизи та дозволу на проведення робіт на землях водного фонду. Даним рішенням тимчасово заборонено (зупинено) діяльність ТОВ "Епіцентр" щодо розміщення та експлуатації на штучній піщаній території пляжу "Аркадія" зазначених об'єктів до розроблення відповідних проектних матеріалів.
Крім того, згідно з претензією Державної екологічної інспекції з охорони довкілля Північно-Західного регіону Чорного моря від 16.06.2011р. та висновком науково-технічного центру Українського відділення Міжнародної академії наук екології безпеки людини та природи внаслідок проведення гідротехнічних робіт без відповідного висновку та дозволу Державної екологічної інспекції державі були нанесені збитки у сумі 633 грн., які були повністю відшкодовані відповідачем.
Суди першої та апеляційної інстанції дійшли висновку про обґрунтованість позовних вимог з тих підстав, що ТОВ "Епіцентр" не надано доказів правомірності користування ділянкою пляжу "Аркадія" між траверсами № 1 та № 1-2а у м. Одесі, а також правомірності встановлення на зазначеній ділянці пляжу металевих та дерев'яних конструкцій, встановлення металевих конструкцій (оглядовий майданчик) у підводній частині пляжу "Аркадія".
Так, суд апеляційної інстанції погодився з висновком суду першої інстанції про порушення відповідачем ч. 3 ст. 90 Водного кодексу України, згідно з якою у межах пляжної зони прибережних захисних смуг забороняється будівництво будь-яких споруд, крім гідротехнічних, гідрометричних та лінійних.
В той же час судами не було встановлено правовий режим берегозахисної споруди другої черги протизсувних споруд у вигляді штучного пляжу між траверсами № 1 та № 1-2а у м. Одесі , на якій розташований пляж "Аркадія", згідно з даними державного земельного кадастру.
Відповідно до ст. 193 Земельного кодексу України державний земельний кадастр - це єдина державна система земельно-кадастрових робіт, яка встановлює процедуру визнання факту виникнення або припинення права власності і права користування земельними ділянками та містить сукупність відомостей і документів про місце розташування та правовий режим цих ділянок, їх оцінку, класифікацію земель, кількісну та якісну характеристику, розподіл серед власників землі та землекористувачів.
Державний земельний кадастр є основою для ведення кадастрів інших природних ресурсів.
Призначенням державного земельного кадастру є забезпечення необхідною інформацією органів державної влади та органів місцевого самоврядування, заінтересованих підприємств, установ і організацій, а також громадян з метою регулювання земельних відносин, раціонального використання та охорони земель, визначення розміру плати за землю і цінності земель у складі природних ресурсів, контролю за використанням і охороною земель, економічного та екологічного обґрунтування бізнес-планів та проектів землеустрою (ст. 194 Земельного кодексу України).
Згідно з ч. 3 ст. 60 Земельного кодексу України та ч. 7 ст. 88 Водного кодексу України прибережні захисні смуги встановлюються за окремими проектами землеустрою.
Проекти землеустрою щодо встановлення меж прибережних захисних смуг (з установленою в них пляжною зоною) розробляються в порядку, передбаченому законом (ч. 8 ст. 88 Водного кодексу України).
Межі встановлених прибережних захисних смуг і пляжних зон зазначаються в документації з землеустрою, кадастрових планах земельних ділянок, а також у містобудівній документації (ч. 3 ст. 60 Земельного кодексу України).
Також судами попередніх інстанцій не було встановлено, чи є металеві та дерев'яні конструкції, влаштовані ТОВ "Епіцентр" на території пляжу "Аркадія" між траверсами № 1 та № 1-2а у м.Одеса, спорудами згідно з ч. 3 ст. 90 Водного кодексу України.
Крім того, судами першої та апеляційної інстанції не було надано правової оцінки доводам скаржника щодо правомірності розташування на території пляжу "Аркадія" металевих та дерев'яних конструкцій з урахуванням Правил устаткування та експлуатації пляжів міста Одеси, затверджених рішенням Одеської міської ради № 1133-V від 05.04.2007 р.
Між тим в матеріалах справи наявний договір оренди берегозахисної споруди, укладений між ТОВ "Епіцентр" та Управлінням інженерного захисту території міста та розвитку узбережжя Одеської міської ради, за яким ТОВ "Епіцентр" надано в оренду берегозахисну споруду другої черги ПЗС у вигляді ділянки штучного піщаного пляжу "Аркадія" між траверсами № 1 та № 2 загальною площею 530 кв.м, розташовану за адресою: м. Одеса, узбережжя Чорного моря, громадський пляж "Аркадія". Також наявний лист Державної екологічної інспекції з охорони довкілля Північно-Західного регіону Чорного моря щодо розгляду матеріалів по технічному висновку стосовно технічного стану та можливості експлуатації існуючих споруд та конструкцій на пляжі "Аркадія".
Разом з тим, відповідно до ч. 2 ст. 111 7 ГПК України касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.
З огляду на вищезазначене, Вищий господарський суд України вважає за необхідне скасувати прийняті у справі судові рішення з направленням справи на новий розгляд до місцевого господарського суду.
Під час нового розгляду місцевому господарському суду необхідно врахувати викладене, всебічно з'ясувати всі фактичні обставини справи, об'єктивно оцінити докази, що мають юридичне значення для їх розгляду і вирішення спору по суті, і в залежності від цього прийняти основане на законі рішення.
Керуючись ст. ст. 111 5 , 111 7 , 111 9 -111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу товариства з обмежено відповідальністю "Епіцентр" задовольнити частково.
Скасувати постанову Одеського апеляційного господарського суду від 25.10.2011 р. та рішення господарського суду Одеської області від 26.07.2011 р. у справі № 30/17-2328-2011, а справу передати на новий розгляд до господарського суду Одеської області в іншому складі суду.
Головуючий О.В. Кот
С у д д я С.Р. Шевчук
С у д д я О.А. Кролевець
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 09.04.2012 |
Оприлюднено | 20.04.2012 |
Номер документу | 23538869 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Шевчук C. Р.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні