cpg1251
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"17" квітня 2012 р. Справа № 18/2932/11
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів :
головуючого суддіОвечкіна В.Е., суддівЧернова Є.В, Цвігун В.Л., розглянув касаційну скаргу ПАТ "Гермес" на постановувід 07.02.2012 р. Харківського апеляційного господарського суду у справі№18/2932/11 господарського суду Полтавської області за позовомПрокурора м. Полтави в інтересах держави в особі: Полтавської міської ради доПАТ "Гермес" за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Полтавське міське управління земельних ресурсів та земельного кадастру провнесення змін до договору оренди земельної ділянки за участю представників:
позивача: ОСОБА_4, що діє на підставі довіреності від 10.03.2011, №02/02-17/2/43;
відповідача: не з'явився;
третьої особи: не з'явився;
Генеральної прокуратури України: старшого прокурора відділу Ходаківського М.П., посвідчення №18, дійсне до 18.01.2014;
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарського суду Полтавської області від 13.12.2011 (суддя М. Кульбако), залишеним без змін постановою Харківського апеляційного господарського суду від 07.02.2012 (судді І. Шепітько, В. Івакіна, Н. Пелипенко) позов про внесення змін до договору оренди земельної ділянки задоволено, внесено зміни в договір оренди земельної ділянки від 10.11.2008 р., укладеного між Полтавською міською радою та АТ "Гермес", зареєстрованого у книзі реєстрації записів державної реєстрації договорів оренди землі від 24.11.2008 р. під №590-П, викладені п.4.1 та п.4.2 в наданій редакції.
Не погоджуючись із прийнятими у справі судовими актами, приватне акціонерне товариство "Гермес" -відповідач у справі, звернулося із касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду Полтавської області від 13.12.2011 та постанову Харківського апеляційного господарського суду від 07.02.2012, посилаючись на порушення судами норм матеріального права, зокрема ст. 18,20 ЗУ "Про оренду землі", ст. 125 ЗК України, ст.ст. 210,640 ЦК України. Вважає, що так як спірний договір не пройшов державну реєстрацію в установленому законом порядку, то фактично, він є неукладеним, а тому, є передчасним внесення змін до неукладеного договору. На думку скаржника, державна реєстрація мала здійснюватися в порядку, передбаченому Указом Президента від 17.02.2003 "Про заходи щодо створення єдиної системи державної реєстрації земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них у складі державного земельного кадастру". Крім того, апеляційний суд не взяв до уваги Постанову Верховного Суду України від 23.12.2009. Вказує на те, що стороною у спірному договорі та позивачем у справі є Полтавська міська рада, в той час як усі дії щодо внесення змін до договору та стороною у додатковій угоді до договору є Виконавчий комітет Полтавської міської ради, хоча і Полтавська міська рада і Виконавчий комітет Полтавської міської ради є окремими юридичними особами.
Ознайомившись з матеріалами та обставинами справи на предмет надання їм попередніми судовими інстанціями належної юридичної оцінки та повноти встановлення обставин, дотримання норм матеріального та процесуального права, згідно з вимогами ст.111 5 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно ст.111 7 Господарського процесуального кодексу України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права. Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.
Судами попередніх інстанцій встановлено наступне.
10.11.2008 р. між Полтавською міською радою (орендодавець) та АТ "Гермес" (орендар) був укладений договір оренди землі, зареєстрований у міському управлінні земельних ресурсів та земельного кадастру виконавчого комітету Полтавської міської ради 24.11.2008 р. за №590-П (а.с.30-31).
Відповідно до п.1 договору орендодавець на підставі рішення 32-ої сесії Полтавської міської ради 5-го скликання від 28.10.2008 р. (а с. 18-29) надає, а орендар приймає в оренду земельну ділянку для обслуговування магазину, офісу та складських приміщень, яка знаходиться за адресою: м. Полтава, вул. Шевченка, 29.
За договором передана земельна ділянка загальною площею 3224 кв. м. (п.п.2.1 договору), кадастровий номер: 5310137000:15:008:0043. Згідно розрахунку розміру орендної плати нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1270191,52 грн.
Договір укладено строком до 28.10.2013 р.
Факт приймання-передачі земельної ділянки підтверджується актом від 10.11.2008 р. (а. с. 33). Межі земельної ділянки погоджені актом, складеним в листопаді 1992 року (а. с. 36).
Пунктом 4 договору встановлено, що розмір орендної плати за земельну ділянку на рік становить 55093,98 грн.
Згідно п. 4.5 договору розмір орендної плати не є сталим і змінюється у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором, в тому числі - у разі зміни функціонального використання земельної ділянки; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації грошової оцінки землі, визначених законодавством; зміни розмірів нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що використовується для визначення орендної плати; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджується документами; в інших випадках, передбачених законом.
Пунктом 4.6 договору встановлено, що у разі зміни розміру орендної плати за ініціативою орендодавця останній, протягом місяця з дня запровадження нового розміру орендної плати, письмово повідомляє про це орендаря. Про зміну розміру орендної плати сторони укладають додаткову угоду. Розмір орендної плати змінюється з дня виникнення підстав для її зміни.
Рішенням позачергової 35-ої сесії Полтавської міської ради 5-го скликання "Про нормативну грошову оцінку земель м. Полтави" від 30.12.2008 р. затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Полтави з базовою вартістю 1 кв. м землі 157 грн.
Пунктом 2 зазначеного рішення міському управлінню земельних ресурсів та земельного кадастру доручено забезпечити застосування нової нормативної грошової оцінки земель м. Полтави згідно з п. 1 цього рішення при підготовці нових договорів оренди землі та перегляді вартості орендної плати в усіх раніше укладених договорах оренди.
Крім того, відповідно до вказаного рішення: всі юридичні та фізичні особи міста повинні в двохмісячний термін з дати затвердження грошової оцінки земель міста міською радою отримати в управлінні земельних ресурсів та земельного кадастру витяги з нормативної грошової оцінки земель м. Полтави (п. 3 рішення); орендарі земельних ділянок зобов'язані укласти додаткові угоди до договорів оренди земельних ділянок з урахуванням нормативної грошової оцінки, що затверджена цим рішенням (п. 6 рішення); нарахуванням та сплата орендної плати та податку за землю відповідно до нормативної грошової оцінки земель міста здійснюється починаючи з 01 січня 2009 року в порядку, передбаченому законодавством (п.9 рішення).
Зазначене рішення опубліковане в обласній щотижневій газеті "Полтавський вісник" №1 від 01.01.2009 р. (а.с.50-53).
На виконання зазначеного рішення Полтавським міським управлінням земельних ресурсів та земельного кадастру на адресу АТ "Гермес" 16.01.2009 р. направлено лист №01-14-10/451, в якому відповідачу повідомлено про необхідність отримати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель м. Полтави та укласти додаткові угоди до діючих станом на 01.01.2009 р. договорів землі (а. с. 54).
Згідно витягу з технічної документації нормативна грошова оцінка земельної ділянки становила 3057222,48 грн. (а. с. 65).
Відповідач повторно повідомлявся про необхідність укладення додаткових угод до договору оренди листом Полтавського міського управління земельних ресурсів та земельного кадастру від 30.10.2009 р. за №01-14/4563 (а.с.55).
Позивач листами №02-27/2/2332 від 22.10.2010 р. та 02/02-27/2/1467 від 10.08.2011 р. пропонував АТ "Гермес" укласти додаткові угоди, проекти яких додавались для підписання та скріплення печаткою (а. с. 66-71). Зазначені листи направлені рекомендованою поштою, про що свідчать поштові квитанції № 3308 та № 2608 ( а. с. 68, 74).
АТ "Гермес" звернення позивача проігнорував, додаткові угоди щодо зміни розміру орендної плати не підписав, протокол розбіжностей не склав.
Пунктом 4.6 спірного договору сторони обумовили, що розмір орендної плати змінюється з дня виникнення підстав для її зміни. Таким днем виникнення підстав для зміни орендної плати є оприлюднення 01.01.2009 р. рішення позачергової 35-ої сесії Полтавської міської ради 5-го скликання "Про нормативну грошову оцінку земель м. Полтави" від 30.12.2008 р. через засоби масової інформації в обласній щотижневій газеті "Полтавський вісник"
Позиція зволікання орендарем виконання умов договору та рішення позачергової 35-ої сесії Полтавської міської ради 5-го скликання "Про нормативну грошову оцінку земель м. Полтави" від 30.12.2008 р. спричинила виникнення обставин, відповідно до яких розмір орендної плати за спірним договором не був приведений до належного рівня з моменту виникнення підстав для перегляду -01.01.2009 р.
Реєстрація спірного договору проведена міським управлінням земельних ресурсів виконавчого комітету Полтавської міської ради на підставі Постанови Кабінету Міністрів України №2073 від 25.12.1998 р. Зазначена постанова втратила чинність згідно Постанови Кабінету Міністрів України №791 від 20.07.2011 р. Тобто, на момент реєстрації договору, управління земельних ресурсів в містах обласного та районного підпорядкування не були позбавлені права реєстрації договорів оренди землі. І тому відсутні підстави, вважати зазначений договір неукладеним.
За встановлених обставин, із застосуванням 144 Конституції України, ст. 73 ЗУ "Про місцеве самоврядування", ст. 188 ГК України, ст. 651 ЦК України апеляційний суд дійшов висновку, що рішення господарського суду Полтавської області від 13.12.2011 у справі №18/2932/11 прийняте при належному з'ясуванні обставин, що мають значення для справи та у відповідності до норм матеріального і процесуального права.
Колегія суддів погоджується з такими висновками суду апеляційної інстанції з огляду на таке.
Частиною 2 ст.18 Закону України "Про оцінку земель" від 11.12.2003, № 1378-IV, зі змінами та доповненнями, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років.
Таким чином законодавством передбачено здійснення нормативно-грошової оцінки земель у певні строки. Така оцінка здійснена у встановленому законом порядку, що підтверджується рішенням позачергової 35-ої сесії Полтавської міської ради 5-го скликання "Про нормативну грошову оцінку земель м. Полтави" від 30.12.2008.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про оренду землі" орендою землі є засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата, яка встановлюється згідно з методикою розрахунку орендної плати. Ця методика та порядок використання орендної плати для земель, які перебувають у державній або комунальній власності, встановлюються в договорі відповідно до Закону України "Про плату за землю" (статті 15 та 21 Закону України "Про оренду землі" в редакції на час виникнення спірних правовідносин).
Згідно із статтею 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, установлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Статтею 2 Закону України "Про плату за землю" (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) встановлено, що використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель. Розміри податку за земельні ділянки, грошову оцінку яких не встановлено, визначаються до її встановлення в порядку, визначеному цим законом. За земельні ділянки, надані в оренду, справляється орендна плата.
Судами встановлено, що згідно з п. 4.5 договору розмір орендної плати не є сталим і змінюється у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором, в тому числі - у разі зміни функціонального використання земельної ділянки; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації грошової оцінки землі, визначених законодавством; зміни розмірів нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що використовується для визначення орендної плати; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджується документами; в інших випадках, передбачених законом. При цьому, пунктом 4.6 договору встановлено, що у разі зміни розміру орендної плати за ініціативою орендодавця останній, протягом місяця з дня запровадження нового розміру орендної плати, письмово повідомляє про це орендаря. Про зміну розміру орендної плати сторони укладають додаткову угоду. Розмір орендної плати змінюється з дня виникнення підстав для її зміни.
Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення такої згоди спір вирішується в судовому порядку.
Отже, чинним законодавством передбачено можливість зміни умов договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом.
Скаржник рішення позачергової 35-ої сесії Полтавської міської ради 5-го скликання "Про нормативну грошову оцінку земель м. Полтави" від 30.12.2008 в установленому порядку не оскаржував, воно не змінено і не визнано недійсним, а тому, в силу приписів ст. 144 Конституції України є обов'язковим для виконання на відповідній території.
Доводи скаржника про те, що спірний договір не пройшов державну реєстрацію в установленому законом порядку, тобто відповідно до Указу Президента від 17.02.2003 "Про заходи щодо створення єдиної системи державної реєстрації земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них у складі державного земельного кадастру" колегія суддів до уваги не приймає з огляду на таке.
Судами встановлено, що реєстрація спірного договору проведена міським управлінням земельних ресурсів виконавчого комітету Полтавської міської ради.
Відповідно до ст. 33 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні" виконавчому комітету відповідно ради, зокрема делеговані повноваження щодо здійснення реєстрації суб'єктів права власності на землю; реєстрації права користування землею і договорів на оренду землі ; видачі документів, що посвідчують право власності і право користування землею.
Порядок здійснення державної реєстрації договорів оренди земельної ділянки Виконавчими комітетами відповідних рад затверджений Постановою Кабінету Міністрів України №2073 від 25.12.1998. Зазначена постанова втратила чинність згідно Постанови Кабінету Міністрів України №791 від 20.07.2011. Між тим, на момент реєстрації договору, виконавчий комітет Полтавської міської ради не був позбавлений права реєструвати договори оренди землі та діяв в межах повноважень наданих йому законом . Додатково, колегія суддів звертає увагу скаржника на те, що у випадку колізії норм, вміщених у нормативно-правових актах різної юридичної сили, перевагу має норма, вміщена в законі (в даному випадку, ст. 33 ЗУ "Про місцеве самоврядування").
За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновком апеляційного суду про те, що відсутні підстави, вважати спірний договір оренди землі неукладеним.
До того ж, колегія суддів звертає увагу скаржника на те, що висновки, викладені у Постанові Верховного Суду від 23.12.2009 не є обов'язковими при розгляді справи №18/2932/11 з огляду на те, що правовідносини у цих двох справах не є подібними. Таким чином, апеляційний суд обґрунтовано не керувався зазначеною постановою Верховного Суду України.
З огляду на викладене, колегія суддів дійшла висновку, що судами попередніх інстанцій правильно застосовані норми матеріального та процесуального права. Судові рішення прийняті відповідно встановленим обставинам, дослідженим доказам і підстави для їх скасування відсутні.
Керуючись ст. ст. 111 5 , 111 7 , 111 9 , 111 11 ГПК України ,? Вищий господарський суд України, ?
ПОСТАНОВИВ :
Касаційну скаргу приватного акціонерного товариства "Гермес" залишити без задоволення, рішення господарського суду Полтавської області від 13.12.2011 та постанову Харківського апеляційного господарського суду від 07.02.2012 у справі №18/2932/11 -без змін.
Головуючий, суддяВ. Овечкін Судді:Є. Чернов В. Цвігун
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 17.04.2012 |
Оприлюднено | 20.04.2012 |
Номер документу | 23539436 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Цвігун В. Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні