cpg1251
донецький апеляційний господарський суд
Постанова
Іменем України
18.04.2012 р. справа №5009/161/12
Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді: суддів:Склярук О.І. Богатиря К.В., Принцевської Н.М. за участю: прокурора:Пономарьов А.О. посвідчення №3897 представників сторін: від позивача:не з'явилися від відповідача:не з'явилися розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргуПрокурора Заводського району міста Запоріжжя, м.Запоріжжя в інтересах держави, в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах: Запорізької міської ради м.Запоріжжя на рішення господарського суду Запорізької області від 06.03.2012р. (повний текст рішення підписано 12.03.2012р.) по справі№5009/161/12 (суддя -Мойсеєнко Т.В.) за позовом:Прокурора Заводського району міста Запоріжжя, м.Запоріжжя в інтересах держави, в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах: Запорізької міської ради м.Запоріжжя до відповідача:Приватного підприємства "ДМВ", м. Запоріжжя провнесення змін до пункту 9 договору оренди земельної ділянки від 17.12.2006р.
ВСТАНОВИВ:
Прокурор Заводського району міста Запоріжжя, м. Запоріжжя в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції в спірних відносинах: Запорізької міської ради, м. Запоріжжя звернувся до господарського суду Запорізької області з позовною заявою до Приватного підприємства "ДМВ", м. Запоріжжя про зміну п. 9 договору оренди земельної ділянки, площею 0,6415га, яка знаходиться по вул.Перспективній, 1 у м.Запоріжжі (кадастровий номер: 2310100000:02:016:0023), укладеного між Запорізькою міською радою та Приватним підприємством "ДМВ" 07.12.2006р., який зареєстрований у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 23.01.2007р. № 040726100059, виклавши його в такій редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 122 234грн.61 коп. (сто двадцять дві тисячі двісті тридцять чотири грн. 61 коп.), що складає 3% від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2011 року та вноситься орендарем щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Заводського району 33218812700004 в відділені Держказначейства у Заводському районі, МФО 813015, ЄДРПОУ 34677136, код 13050200"
Рішенням господарського суду Запорізької області по справі №5009/161/12 від 06.03.2012р., повний текст якого підписаний 12.03.2012р. (суддя -Мойсеєнко Т.В.) в задоволені позовних вимог відмовлено.
Рішення обґрунтовано зокрема тим, що Запорізька міська рада не приймала рішень про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок у зв'язку із затвердженням розмірів орендної плати, а рішення Запорізької міської ради № 9 від 18.01.2008р. "Про внесення змін до рішення Запорізької міської ради від 27.12.2006р. №14 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжі", на яке посилається прокурор, втратило чинність на підставі рішення Запорізької міської ради від 27.07.2011р. №16. Тому дані рішення ради не можуть бути прийняті судом у якості підстав для зміни розміру орендної плати.
Не погодившись з прийнятим рішенням Прокурор Заводського району міста Запоріжжя в інтересах держави, в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах: Запорізької міської ради м.Запоріжжя, звернувся до Донецького апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою на рішення господарського суду Запорізької області по справі №5009/161/12 від 06.03.2012р., в якій просить рішення скасувати та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.
Заявник апеляційної скарги вважає, що рішення судом першої інстанції прийняте з порушенням норм матеріального та процесуального права, при неповному з'ясуванні обставин, що мають значення для справи.
Апеляційна скарга обґрунтована рішенням Запорізької міської ради від 27.07.2011р. №16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м.Запоріжжя" згідно з додатком, відповідно до якого для визначення розміру орендної плати земельних ділянок м.Запоріжжя (за виключенням певних пунктів) розповсюджується коефіцієнт "3". Нормативно апеляційна скарга обґрунтована приписами п.274.1 ст.274, п.п. 288.5.1. ст.288, п.289.2 ст.289 Податкового кодексу України.
Розпорядженням Голови Донецького апеляційного господарського суду від 17.04.2012р. у зв'язку з відпусткою судді Дучал Н.М. було змінено колегію суддів, сформовано її у наступному складі: головуючого судді Склярук О.І., суддів: Богатиря К.В., Принцевської Н.М.
В судовому засіданні, яке відбулося 18.04.2012р. прокурор, вимоги викладенні в апеляційній скарзі підтримує.
Представники Запорізької міської ради та Приватного підприємства "ДМВ" в судове засідання (18.04.2012р.) не з'явилися. Про наявність поважних причин неявки у судове засідання апеляційної інстанції уповноважених представників суд не повідомили, своїми правами, передбаченими ст. 22 Господарського процесуального кодексу України, не скористалися.
Відповідно до статті 98 Господарського процесуального кодексу України про час і місце судового засідання представники позивача та відповідача були повідомлені належним чином.
Ухвалою Донецького апеляційного господарського суду від 05.04.2012р., явка сторін не була визнана обов'язковою.
Враховуючи викладене та те, що апеляційна інстанція, відповідно до ст. 101 Господарського процесуального кодексу України, переглядає справу за наявними в ній доказами і не зв'язана доводами апеляційної скарги та перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі, судова колегія вважає можливим розглянути апеляційну скаргу за відсутністю представників позивача та відповідача.
Розглянувши матеріали господарської справи, апеляційну скаргу, перевіривши правільність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процессуального права, судова колегія встановила.
07.12.2006р. між Запорізькою міською радою (Орендодавцем, позивачем по справі) та Приватним підприємством "ДМВ" (Орендарем, відповідачем по справі) був укладений договір оренди землі, зареєстрований у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах»про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 23.01.2007р. за № 040726100059 (далі - договір), відповідно до пунктів 1, 2 якого орендодавець, відповідно до рішення четвертої сесії п'ятого скликання Запорізької міської ради №6/123 від 20.09.2006р. надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку площею 0,6415га для розташування складських приміщень, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул.Перспективна,1.
Пунком 8 договору передбачено, що договір укладається на двадцять років.
Відповідно до п. 9 договору, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 2 975грн.28коп. (дві тисячі дев'ятсот сімдесят п'ять грн. 28 копійок) за календарний рік в цінах 2006 року.
Згідно з п.10 договору обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.
Орендна плата вноситься щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Заводського району 33211812600004 в відділенні Держказначейства у Заводському районі, МФО 813015, ЄДРПОУ 26014146, код 13050200 (п.11 договору).
В пункті 12 договору сторони передбачили, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі:
- зміни умов господарювання, передбачених договором оренди землі;
- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції;
- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;
- прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати;
- в інших випадках, передбачених законом.
18.01.2008 р. Запорізька міська рада приймає рішення за №9 "Про внесення змін до рішення Запорізької міської ради, про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжі".
Зазначеним рішенням міська рада вирішила встановити орендну плату за земельні ділянки у м. Запоріжжі такою, що не може бути меншою трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Податковим кодексом України.
Цим же рішенням передбачено, що землекористувачам, у яких відсоток від нормативної грошової оцінки землі для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки певного функціонального використання менше 3%, укласти додаткові угоди до договорів оренди в частині зміни орендної плати за землю. Перерахунок орендної плати дійсний з моменту набрання чинності Законом України "Про державний бюджет на 2008 рік" (а.с.48).
Рішенням Запорізької міської ради від 03.03.2008р. № 79 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя; затверджено базову вартість 1 кв.м. землі у розмірі 190,18 грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.08; впроваджено оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.03.08 (а.с.39-45).
Згідно додатку до рішенням Запорізької міської ради від 27.07.2011р. №16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м.Запоріжжя", для визначення розміру орендної плати земельних ділянок м.Запоряжжя (за виключенням певних пунктів) розповсюджується коефіцієнт "3" (а.с.46-47).
У зв'язку з чим, 27.04.2011р. Запорізька міська рада направила на адресу відповідача письмову пропозицію "Про внесення змін до договору оренди землі" № 01-32/2081 (а. с. 18-19).
19.05.2011р. ПП "ДМВ" отримало пропозицію Запорізької міської ради від 27.04.2011р., що підтверджується поштовим повідомлення про вручення (а. с. 22).
Відповідач відповіді на пропозицію позивача не надав, що стало підставою для звернення прокурора до господарського суду Запорізької області з відповідним позовом.
Як зазначалося вище, рішенням господарського суду Запорізької області по справі № 5009/161/12 від 06.03.2012р. в задоволені позовних вимог відмовлено.
Перевіривши матеріали справи судова колегія вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення місцевого господарського суду скасуванню, з огляду на наступне.
Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
В силу статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладання договору оренди земельної ділянки.
За приписами ст.18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Згідно ст. 23 Закону України "Про оцінку земель", технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Рішенням Запорізької міської ради №79 від 03.03.2008року затверджено базову вартість 1м 2 землі у розмірі 190,18грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2008року.
Законами України N 2505-IV від 25.03.2005 р., № 309-У1 від 03.06.2008р. та № 2756-VI від 02.12.2010р. були внесені зміни до статті 21 Закону України "Про оренду землі", а саме: розмір, форма і строки внесення орендної плати на землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Відповідно до п. п. 288.5, 288.5.1 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою:
- для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом;
- для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом .
Відповідно до п. 274.1. ст. 274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 і 278 цього Кодексу.
Таким чином, розмір річної орендної плати не може бути меншим 3-х відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки або трикратного розміру земельного податку.
Згідно з матеріалами справи, рішенням позачергової сесії 6 скликання Запорізької міської ради від 27.07.2011р. № 16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя" затверджено розміри орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя згідно з додатком, відповідно до якого для визначення розміру орендної плати земельних ділянок м.Запоряжжя (за виключенням певних пунктів) розповсюджується коефіцієнт "3", визнано такими, що втратили чинність, рішення міської ради від 27.12.2006р. № 14, від 18.01.2008р. № 9 "Про внесення змін до рішення Запорізької міської ради від 27.12.2006р. № 14".
Відповідно до статтей 651, 652 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Зокрема, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору.
Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку.
Пунктами 12 та 32 договору та Законом України "Про оренду землі" передбачені випадки зміни розміру орендної плати, зокрема зміна розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів у тому числі в наслідок інфляції, в інших випадках передбачених законом.
Отже нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом.
Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість перегляду орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Як стверджує позивач, земельна ділянка, яка передана відповідачу в оренду пройшла нормативну оцінку і на час звернення до суду із позовом складає відповідно даних Держкомзему 4 074 487грн.25коп. На вказаній земельній ділянці розташовані об'єкти нерухомого майна: складські приміщення відповідача. Відповідно до наданого позивачем розрахунку розмір орендної плати становить 122 234, 61грн.
Стаття 33 ГПК України встановлює, що кожна із сторін повинна довести ті обставини справи, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.
Відповідач не надав суду жодного документа, який підтверджував би, що розрахунок, який міститься в матеріалах справи , є неправильним.
Судова колегія також зазначає, що приписи ст.188 ГК України не можуть застосовуватися при розгляді цієї справи, оскільки згідно ст.4 ГК України, господарський кодекс не регулює земельні правовідносини.
Пункти 24, 25 ч.1 ст.26 Закону України від 21.05.1997р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» не містить положень, що ставки земельного податку або орендної плати повинні затверджуватися відносно конкретно визначеної земельної ділянки шляхом прийняття відповідного рішення.
Також не є підставою для відмови в задоволені позову та обставина, що відповідач вирішує на цей час питання щодо зменшення розміру орендованої земельної ділянки, оскільки після вирішення цього питання сторони будуть укладати відповідну додаткову угоду до існуючого договору оренди, в якій і буде визначено новий розмір орендної плати.
За таких підстав, апеляційна скарга Прокурора Заводського району міста Запоріжжя в інтересах держави, в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах: Запорізької міської ради м.Запоріжжя на рішення господарського суду Запорізької області від 06.03.2012р., повний текст якого підписаний 12.03.2012р. у справі № 5009/161/12 підлягає задоволенню, а рішення господарського суду Запорізької області від 06.03.2012р., повний текст якого підписаний 12.03.2012р. у справі № 5009/161/12 -підлягає скасуванню.
Результати апеляційного провадження у справі оголошені в судовому засіданні.
Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покладаються на відповідача.
Керуючись ст. ст. 49, 99, 101, 102, 103, 104, 105 Господарського процесуального кодексу України, Донецький апеляційний господарський суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Прокурора Заводського району міста Запоріжжя, м.Запоріжжя в інтересах держави, в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах: Запорізької міської ради м.Запоріжжя на рішення господарського суду Запорізької області від 06.03.2012р., повний текст якого підписаний 12.03.2012р. у справі №5009/161/12 -задовольнити.
Рішення господарського суду Запорізької області від 06.03.2012р., повний текст якого підписаний 12.03.2012р. у справі №5009/161/12 -скасувати.
Позовні вимоги Прокурора Заводського району м. Запоріжжя, Запорізької області в інтересах держави, в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах: Запорізької міської ради, м. Запоріжжя, Запорізької області до Приватного підприємства "ДМВ" м.Запоріжжя про зміну п. 9 договору оренди земельної ділянки, площею 0,6415га, яка знаходиться по вул.Перспективній, 1 у м.Запоріжжі (кадастровий номер: 2310100000:02:016:0023), укладеного між Запорізькою міською радою та Приватним підприємством "ДМВ" 07.12.2006р., який зареєстрований у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 23.01.2007р. № 040726100059, виклавши його в такій редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 122 234грн.61 коп. (сто двадцять дві тисячі двісті тридцять чотири грн. 61 коп.), що складає 3% від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2011 року та вноситься орендарем щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Заводського району 33218812700004 в відділені Держказначейства у Заводському районі, МФО 813015, ЄДРПОУ 34677136, код 13050200" - задовольнити.
Змінити п. 9 договору оренди земельної ділянки, площею 0,6415га, яка знаходиться по вул.Перспективній, 1 у м.Запоріжжі (кадастровий номер: 2310100000:02:016:0023), укладеного між Запорізькою міською радою та Приватним підприємством "ДМВ" 07.12.2006р., який зареєстрований у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 23.01.2007р. № 040726100059, виклавши його в такій редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 122 234грн.61 коп. (сто двадцять дві тисячі двісті тридцять чотири грн. 61 коп.), що складає 3% від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2011 року та вноситься орендарем щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Заводського району 33218812700004 в відділені Держказначейства у Заводському районі, МФО 813015, ЄДРПОУ 34677136, код 13050200".
Стягнути з Приватного підприємства "ДМВ" (69035, Запорізька область, м.Запоріжжя, вул.Перемоги, буд.63, кім.513, код ЄДРПОУ 32027937) на користь Запорізької міської ради (69015, Запорізька область, м.Запоріжжя, пр.Леніна,206, ЄДРПОУ 02140892) витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги у сумі 536,50грн.
Доручити господарському суду Запорізької області видати відповідний наказ.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Постанову апеляційної інстанції може бути оскаржено до Вищого господарського суду України протягом двадцяти днів з набрання постановою апеляційного господарського суду законної сили.
Головуючий суддя: О.І. Склярук
Судді: К.В. Богатир
Н.М. Принцевська
Надруковано 8 примірників: 2-прокурору; 1- позивачу; 2- відповідачу; 1-до справи; 1- ГСЗО; 1 - ДАГС
Суд | Донецький апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 23.04.2012 |
Оприлюднено | 25.04.2012 |
Номер документу | 23656927 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Донецький апеляційний господарський суд
Склярук О.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні