cpg1251
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19.04.2012 року Справа № 21/5005/11677/2011
Дніпропетровський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Євстигнеєва О.С.- доповідача,
суддів: Лотоцької Л.О. , Бахмат Р.М.
при секретарі: Ревковій Г.О.
за участю представників:
прокурора: Бєлік В.О.- пом. прокурора, посвідчення №195 від 09.12.2010 року
позивача: не явився
відповідача: ОСОБА_1- предст., дов. від 18.04.2012 року
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу громадської організації "Фонд сприяння ветеранам водних видів спорту" (м. Дніпропетровськ) на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 17.11.2011р. у справі №21/5005/11677/2011
за позовом: прокурора Самарського району м. Дніпропетровська (м. Дніпропетровськ) в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради (м. Дніпропетровськ)
до: громадської організації "Фонд сприяння ветеранам водних видів спорту" (м. Дніпропетровськ)
про: внесення змін до договору оренди земельної ділянки
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 17 листопада 2011р. (підписано 21.11.2011р.) у справі №21/5005/11677/2011 (суддя Назаренко Н.Г.) з урахуванням уточнень до позову від 14.11.2011 року були задоволені позовні вимоги прокурора Самарського району м. Дніпропетровська в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради (м. Дніпропетровськ) до громадської організації "Фонд сприяння ветеранам водних видів спорту" (м. Дніпропетровськ) про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 08.08.2003р., укладеного між сторонами у справі, шляхом виключення п.3.1. договору та викладення п. 3.2. в наступній редакції: «п. 3.2. Орендна плата за користування земельною ділянкою вноситься орендарем у грошовій формі. Розмір орендної плати встановлюється в мінімальному розмірі, встановленому Податковим кодексом України для відповідної категорії земель, виду цільового призначення та функціонального призначення». З відповідача в доход держбюджету стягнуто 85 грн. державного мита і 236 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
Відповідач -громадська організація "Фонд сприяння ветеранам водних видів спорту" (м. Дніпропетровськ), не погодившись із рішенням суду, подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення господарського суду Дніпропетровської області від 17.11.2011 року по справі №21/5005/11677/2011 та припинити провадження у справі. Відповідач вважає, що рішення суперечить нормам процесуального права. Посилаючись на ст. 3, 55 Господарського кодексу України, ст.ст. 20, 24 Закону України «Про об'єднання громадян»скаржник робить висновок, що сторони за спірним договором оренди земельної ділянки не є суб'єктами господарювання, а отже в порушення вимог ст. 12 Господарського процесуального кодексу України, дана справа не є підвідомчою господарському суду.
Прокурор Самарського району м. Дніпропетровська відзив на апеляційну скаргу не надав. В судовому засіданні прокурор зазначив, що доводи відповідача не є обґрунтованими, а рішення суду відповідає вимогам чинного законодавства і повинно бути залишено без зміни.
Дніпропетровська міська рада (м. Дніпропетровськ) -позивач, відзив на апеляційну скаргу не надала. не явився, представник позивача у судове засідання не явився. Беручи до уваги, що неявка представника позивача не перешкоджає перегляду справи, явка останнього у судове засідання обов'язковою не визнавалася, позивач належним чином повідомлений про дату, час і місце проведення судового засідання (повідомлення про вручення рекомендованого поштового відправлення №95254182), матеріали справи є достатніми для перегляду справи по суті, справа переглядалася без участі представника позивача за наявними у справі матеріалами.
У судовому засіданні була оголошена вступна та резолютивна частини постанови Дніпропетровського апеляційного господарського суду.
Вислухавши представника відповідача і прокурора, переглянувши матеріали справи, Дніпропетровський апеляційний господарський суд встановив, що між Дніпропетровською міською радою (орендодавець) і громадської організації "Фонд сприяння ветеранам водних видів спорту" (орендар) 08.08.2003 року на підставі рішення міської ради від 18.06.2003р. №80/10 був укладений договір оренди земельної ділянки, за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в оренду на умовах цього договору земельну ділянку площею 3,4494 га, що знаходиться за адресою: м. Дніпропетровськ, Самарський район, вул. Маршала Малиновського, 102-д, для фактичного розміщення бази водно-екологічних робіт, яка зареєстрована в Державному земельному кадастрі м. Дніпропетровська за кодом 1210100000:09:203:0003 згідно з планом земельної ділянки, що додається.
Договір був посвідчений 08.08.2003р. і зареєстрований за №5987 ОСОБА_2 приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу. Зареєстрований договір в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за №4147 10.09.2003р.
Згідно п. 2.1. договору земельна ділянка передана до 18.06.2018р.
За умовами договору сума орендної плати за користування земельною ділянкою на термін дії договору склала 500273,89 грн. (п. 3.1). Сторони встановили, що орендна плата за користування земельною ділянкою сплачується у грошовій формі в розмірі земельного податку за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця вноситься на розрахунковий рахунок Держказначейства за місцем податкового звіту і на майбутній період вноситься на термін не більше одного календарного року (п. 3.2.).
Пунктом 3.3. сторонами встановлено, що розмір земельного податку переглядається у разі законодавчої зміни ставок земельного податку.
Отже, сторонами в договорі оренди передбачено можливість зміни розміру орендної плати. Законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України»№309-VI від 03.06.2008 року в Закон України «Про оренду землі»були внесені зміни, зокрема, ч. ч. 4 та 5 ст. 21 викладені в наступній редакції: «Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення -розміру земельного податку, що встановлюється Законом України «Про плату за землю»; для інших категорій земель -трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України «Про плату за землю». Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки. При цьому у разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати, ніж зазначений у цій частині». Вказаний закон набрав чинності з моменту опублікування -з 04.06.2008 року.
В зв'язку із введенням в дію Податкового кодексу України з 01.01.2011р. (від 02.12.2010 N 2755-VI) Закон України „Про плату за землю" втратив чинність згідно ч. 2 Прикінцевих положень Кодексу. Питання сплати податку на землю та оплати орендної плати за користування земельною ділянкою з 01.01.2011 року регулюється виключно Податковим кодексом України.
Згідно із статтею 287 Податкового кодексу власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.
Згідно з вимогами ст.21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю -це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Розмір орендної плати за земельні ділянки встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, а також не може перевищувати для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки (ст.ст. 288.5-288.5.2 Податкового кодексу України).
З метою приведення рішень міської ради та проектів рішень міської ради, які погоджено виконавчим комітетом міської ради, у галузі земельних відносин у відповідність до вимог чинного законодавства, керуючись Земельним кодексом України, Податковим кодексом України та Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», Дніпропетровською міською радою було прийнято рішення №216/8 від 02.02.2011р. «Про приведення рішень міської ради та деяких проектів рішень міської ради, які погоджено виконавчим комітетом міської ради, у галузі земельних відносин у відповідність до вимог чинного законодавства», яким визначено, що до моменту прийняття міською радою рішення про визначення розміру річної орендної плати за земельні ділянки залежно від їх функціонального використання встановити розмір річної орендної плати за користування земельними ділянками у мінімальному розмірі орендної плати, визначеному Податковим кодексом України, незалежно від мети використання (п.1). Встановлено, що усі нормативні акти, які було прийнято міською радою до прийняття цього рішення, діють в тих частинах, що не суперечать положенням цього рішення (п. 4).
Приписами частин 1 і 2 ст. 180 Господарського кодексу України встановлено, що зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов'язань, як погоджені сторонами, так і ті, що приймаються ними як обов'язкові умови договору відповідно до законодавства. Господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов. Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода.
Виходячи із ч. 1 ст. 15 Закону України «Про оренду землі», істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки.
Податковий Кодекс України встановлює не конкретний розмір орендної плати за землю, який має бути зазначений у договорі оренди, а лише порядок її визначення та граничні розміри орендної плати. Запропонована прокурором редакція п. 3.2. договору не містить розміру орендних платежів та встановлює розмір орендної плати в мінімальному розмірі, що встановлюється Податковим кодексом України, який конкретного розміру орендних платежів не встановлює. Редакція п. 3.2. договору не містить істотних умов договору оренди земельної ділянки щодо зазначення розміру орендної плати, строків і порядку її внесення, що суперечить ч. 1 ст. 15, ст. 21 Закону України «Про оренду землі», ст.ст. 628, 638 ЦК України, ст. 180 ГК України та є підставою для відмови у задоволенні позовних вимог прокурора.
Крім того, дана редакція не містить визначення розміру річної та місячної орендної плати, що унеможливить в разі задоволення позову застосування п. 3.2. договору та призведе до не визначення строків та порядку внесення орендної плати, виникнення з цього приводу суперечок між сторонами договору. Не визначено змінами і грошової оцінки земельної ділянки на час внесення змін до договору, що унеможливить визначення розміру орендних платежів.
Крім того, у запропонованій редакції змін до договору орендна плата сплачується орендарем у мінімальному розмірі, встановленому для відповідної категорії земель, виду цільового призначення та функціонального використання, але зазначені вихідні дані у договорі відсутні , що знов призводить до невизначення суми орендної плати, яку повинен сплачувати орендар.
Колегія суддів Дніпропетровського апеляційного господарського суду звертає увагу відповідача на те, що ним в апеляційній скарзі помилково зроблено висновок про неможливість розгляду даної справи у господарських судах України.
Відповідно до п. 6 ст. 12 ГПК України, господарським судам підвідомчі справи у спорах, що виникають із земельних відносин, в яких беруть участь суб'єкти господарської діяльності, за винятком тих, що віднесено до компетенції адміністративних судів.
Реалізуючи повноваження щодо розпорядження земельними ділянками державної та комунальної власності (наданні земельних ділянок громадянам та юридичним особам у власність або в користування, відчуженні земельних ділянок державної або комунальної власності, укладенні, зміні, розірванні договорів оренди земельної ділянки), державні органи або органи місцевого самоврядування вступають з юридичними та фізичними особами у цивільні та господарські правовідносини. Отже, у таких відносинах держава або територіальні громади є рівними учасниками земельних відносин з іншими юридичними та фізичними особами, у тому числі з суб'єктами підприємницької діяльності.
Пленум Вищого господарського суду України в Постанові від 17.05.2011р. № 6 вказав, що справи у спорах за участю державних органів та органів місцевого самоврядування, що виникають з правовідносин, у яких державні органи та органи місцевого самоврядування реалізують повноваження власника землі, а також в інших спорах, які виникають із земельних відносин приватноправового характеру, за відповідності складу сторін спору статті 1 ГПК підвідомчі господарським судам (ч.3 п.1.2.2.).
Відповідач є громадською організацією і згідно зі Статутом, оригінал якого був оглянутий у судовому засіданні, має право здійснювати відповідну господарську діяльність; земельна ділянка також була передана для розміщення бази водно-екологічних робіт; сторони по справі є юридичними особами і предметом спору є вирішення спору про право. Крім того, в силу ст.21 ГПК України сторонами в судовому процесі -позивачами і відповідачами -можуть бути підприємства та організації, зазначені у статті 1 цього кодексу, відповідно до якої правом на звернення до суду (а, відповідно до ст.21 і особою, до якої заявлений позов) можуть бути підприємства, установи, організації, інші юридичні особи. Крім того, слід враховувати, що за суб'єктним складом сторін і предметом позову, зазначений спір не може бути розглянутий за правилами іншої форми судочинства.
За таких обставин доводи щодо припинення провадження у справі за п.1 ст.80 ГПК України не є обґрунтованими і не можуть бути підставою для задоволення вимог щодо припинення провадження по даній справі.
На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст. 103-105 ГПК України, Дніпропетровський апеляційний господарський суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу громадської організації "Фонд сприяння ветеранам водних видів спорту" (м. Дніпропетровськ) задовольнити частково.
Рішення господарського суду Дніпропетровської області від 17 листопада 2011 року по справі №21/5005/11677/2011 скасувати.
Прийняти нове рішення.
В позові відмовити.
Стягнути з Дніпропетровської міської ради (49000 м. Дніпропетровськ, пр. Карла Маркса, 75, код ЄДРПОУ 23928791) на користь громадської організації "Фонд сприяння ветеранам водних видів спорту" (49010 м. Дніпропетровськ, вул. Лазаряна, 9, код ЄДРПОУ 25001934) 536 грн. 50 коп. витрат по сплаті судового збору, сплаченого при поданні апеляційної скарги.
Зобов'язати господарський суд Дніпропетровської області видати наказ відповідно до вимог ст.ст. 116, 117 ГПК України.
Головуючий суддя: О.С.Євстигнеєв
Судді: Л.О.Лотоцька
Р.М.Бахмат
(постанова виготовлена у повному обсязі 23.04.2012 року)
Суд | Дніпропетровський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 19.04.2012 |
Оприлюднено | 26.04.2012 |
Номер документу | 23656971 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Євстигнеєв Олександр Сергійович
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Євстигнеєв Олександр Сергійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Назаренко Наталія Григорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Назаренко Наталія Григорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Назаренко Наталія Григорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Назаренко Наталія Григорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні