8/165пн
донецький апеляційний господарський суд
Постанова
Іменем України
19.11.2008 р. справа №8/165пн
Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Запорощенка М.Д.
суддів Калантай М.В. , Старовойтової Г.Я.
за участю представників сторін:
від позивача:Шеретова О.В., дов. б/н від 19.09.08р.,
від відповідача:Іщенко А.О., дов. б/н від 18.11.08р.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргуКрасноармійської міської ради м.Красноармійськ
на рішення господарського суду
Донецької області
від09.10.2008 року
по справі№8/165пн (Ємельянов А.С.)
за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "Моноплай" м.Красноармійськ
доКрасноармійської міської ради м.Красноармійськ
провизнання права оренди
В С Т А Н О В И В:
Рішенням господарського суду Донецької області від 09.10.2008р. у справі №8/165пн Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Моноплай", м.Красноармійськ до Красноармійської міської ради Донецької області, м.Красноармійськ задовольнити повністю.
Визнано право Товариства з обмеженою відповідальністю "Моноплай" (83052 м.Красноармійськ, бульвар Шахтобудівельників, буд.9 А, ЄДРПОУ 34686469) на оренду земельної ділянки, площею 2,2656 га (кадастровий номер 1413200000:02:092:0105) для будівництва та обслуговування об'єкту –торгівельно-суспільного комплексу за адресою: мікрорайон "Шахтарський", м.Красноармійськ шляхом укладання договору оренди.
Зобов'язано Красноармійську міську раду Донецької області, м.Красноармійськ надати у користування Товариству з обмеженою відповідальністю "Моноплай", м.Красноармійськ земельну ділянку площею 2,2656 га (кадастровий номер 1413200000:02:092:0105) для будівництва та обслуговування об'єкту –торгівельно-суспільного комплексу за адресою: мікрорайон "Шахтарський", м.Красноармійськ.
Рішення суду мотивоване тим, що внаслідок погодження органами державної влади та місцевого самоврядування у встановленому законодавством порядку місця розміщення запропонованого позивачем об'єкту нерухомості, а також розроблення та затвердження проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки в оренду, позивач має право на набуття в оренду земельної ділянки площею 2,2656 га (кадастровий номер 1413200000:02:092:0105) для будівництва та обслуговування об'єкту –торгівельно-суспільного комплексу за адресою: мікрорайон "Шахтарський", м.Красноармійськ шляхом укладання договору оренди.
Відповідач, Красноармійська міська рада м.Красноармійськ, не погоджуючись з рішенням Господарського суду Донецької області від 09.10.2008р. у справі №8/165пн звернулась з апеляційною скаргою до Донецького апеляційного господарського суду, оскільки вважає, що рішення першої інстанції є незаконним та таким , що прийнято із порушенням норм матеріального та процесуального права України.
В обґрунтування своїх вимог , відповідач посилається на те , що господарським судом при розгляді даної справи встановлено , що міською радою не приймалося рішення про надання або відмову в наданні спірної земельної ділянки позивачу.
Також , посилається на те , що необхідною умовою укладення договору оренди земельної ділянки , яка перебуває у державній або комунальній власності, є наявність рішення відповідного органу про надання земельної ділянки , тому , вважає , що зобов'язання цього органу визнати право користування на земельну ділянку та зобов'язання укласти договір оренди за відсутності відповідного рішення є порушенням його виключного , передбаченого Конституцією України , права на здійснення права власності від імені Українського народу та управління землями .
Позивач , Товариство з обмеженою відповідальністю «Моноплай»м.Красноармійськ, у відзиві № 18/11-01 від 18.11.08р. на апеляційну скаргу та представник позивача в судовому засіданні проти доводів викладених у скарзі заперечує , вважає їх необґрунтованими , а рішення таким , що не підлягає скасуванню.
Згідно зі ст. 101 Господарського процесуального кодексу України апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.
Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення представників сторін, судова колегія встановила наступне.
Рішенням господарського суду Донецької області від 16.04.2007р. по справі 8/13пн за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Моноплай" до Комунального підприємства "Красноармійське бюро технічної інвентаризації" про визнання права власності та спонукання виконати дії позовні вимоги задоволено повністю: визнано право власності Товариства з обмеженою відповідальністю "Моноплай" на незавершене будівництво будівлі житлового будинку 47% готовності, розташоване у м.Красноармійську Донецької області, мікрорайон "Шахтарський", будинок 28; зобов'язано Комунальне підприємство "Красноармійське бюро технічної інвентаризації" провести державну реєстрацію права власності Товариства з обмеженою відповідальністю "Моноплай" на незавершене будівництво будівлі житлового будинку 47% готовності, розташоване у м.Красноармійську Донецької області, мікрорайон "Шахтарський", будинок 28.
На підставі вказаного рішення Комунальним підприємством "Красноармійське бюро технічної інвентаризації" позивачу було надано витяг про реєстрацію права власності на нерухоме майно №14491427 від 10.05.2007р., за змістом якого позивач є власником незавершеного будівництва будівлі житлового будинку 47% готовності, розташованого у м.Красноармійську Донецької області, мікрорайон "Шахтарський", будинок 28.
07.06.2007р. Товариство з обмеженою відповідальністю "Моноплай" звернулось до Красноармійського міського голови з заявою про надання дозволу на виконання реконструкції недобудованого жилого будинку під торгівельно-суспільний комплекс з відведенням земельної ділянки для його обслуговування.
04.07.2007р. Красноармійською міською радою Донецької області було прийняте рішення №5/15-54 "Про погодження ТОВ "Моноплай" місця розташування торгівельно-суспільного комплексу на мікрорайоні "Шахтарський" м.Красноармійська".
Рішенням Красноармійської міської ради Донецької області №5/16-36 від 22.08.2007р. Товариству з обмеженою відповідальністю "Моноплай" було надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування торгівельно-суспільного комплексу за адресою: мікрорайон "Шахтарський", м.Красноармійськ.
У виконання рішень №5/15-54 від 04.07.2007р., №5/16-36 від 22.08.2007р. на замовлення Товариства з обмеженою відповідальністю "Моноплай" Товариством з обмеженою відповідальністю "Вектор" був розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки необхідної для проведення реконструкції житлового будинку у торгівельно-суспільний комплекс.
Державним відкритим акціонерним товариством "Трест "Красноармійськшахтобуд" на замовлення Товариства з обмеженою відповідальністю "Моноплай" було розроблено містобудівне обґрунтування розміщення на спірній земельній ділянці зазначеного об'єкту нерухомості.
Окрім означеного , відповідно до вимог діючого законодавства, позивачем були отримані погодження державних органів та органів місцевого самоврядування , а саме: висновок управління містобудування і архітектури Виконавчого комітету Красноармійської міської ради №01/14-5258 від 27.09.2007р.; висновок Красноармійської санітарно-епідеміологічної станції №4451/03-2 від 22.10.2007р.; висновок Красноармійського міського управління земельних ресурсів №112 від 02.11.2007р.; висновок відділу культури виконавчого комітету Красноармійської міської ради №232 від 05.11.2007р.; висновок відділу регуляторної політики Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області №05-91 від 22.11.2007р.
25.01.2008р. позивач звернувся до відповідача з клопотанням про затвердження проекту землеустрою щодо відведення у користування Товариству з обмеженою відповідальністю “Моноплай” спірної земельної ділянки.
Листом №00-17 від 19.03.2008р. Красноармійською міською радою було повідомлено Товариство з обмеженою відповідальністю "Моноплай" про те, що питання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для реконструкції житлового будинку у торгівельно-суспільний комплекс за адресою: мікрорайон "Шахтарський", м.Красноармійськ на розгляд сесії Красноармійської міської ради Донецької області не виносилось.
Перевіривши повноту встановлених судом першої інстанції обставин справи та правильність їх юридичної оцінки, заслухавши пояснення та доводи повноважних представників сторін , що були присутні в судовому засіданні , колегія суддів Донецького апеляційного господарського суду дійшла висновку про не обґрунтованість апеляційної скарги, та відповідність оскарженого судового акта зі справи вимогам чинного законодавства з таких підстав.
Як вбачається з матеріалів справи , предметом спору між сторонами визначено визнання права на набуття в оренду для розміщення об'єкту шляхом укладення договору оренди.
При цьому , як вбачається з матеріалів справи , цей об'єкт є нічим іншим як власністю позивача .
Відповідно до положень ст.319 Цивільного кодексу України власник володіє, користується та розпоряджається своїм майном на власний розсуд.
При цьому, власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, що не суперечать закону.
Таким чином , судом першої інстанції , з врахуванням положень цивільного законодавства , вірно визначено право власника майна - Товариства з обмеженою відповідальністю "Моноплай" провести його реконструкцію, перебудову у торгівельно-суспільний комплекс.
Правовідносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, Законом України “Про оренду землі ” , ст.ст. 792-797 Цивільного кодексу України, а також іншими нормативно-правовими актами прийнятими на їх виконання.
Приписи ст. ст. 13 і 41 Конституції України визначають, що від імені Українського народу права власності здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією, і усі суб'єкти права власності рівні перед законом. Кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю.
Відповідно до ч.2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У відповідності до ст. 9 Земельного кодексу України до повноважень міських рад у галузі земельних відносин на їх території належить, зокрема, розпорядження землями територіальної громади міста; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Відповідно до положень ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень міських рад у галузі земельних відносин на території міст, зокрема, належить:
а) розпорядження землями територіальних громад;
б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу;
в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу;
г) вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу;
є) здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства.
Відповідно до положень ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень , визначених цим Кодексом.
Згідно з ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Зазначена норма Земельного кодексу України кореспондується з вимогами ч. 3 ст. 16 Закону України “Про оренду землі”, відповідно до якої необхідною передумовою укладення договору оренди землі визначено згоду орендодавця передати земельну ділянку в оренду.
Крім того , згідно зі статтею 16 Закону України “Про оренду землі” ( в редакції що діяла на момент звернення позивача до голови Красноармійської міської ради) особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель державної або комунальної власності, подає заяву (клопотання) до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки.
Розгляд заяви (клопотання) і надання земельної ділянки в оренду проводяться у порядку, встановленому Земельним кодексом України. У разі згоди орендодавця передати земельну ділянку в оренду сторони укладають договір оренди землі відповідно до вимог цього Закону.
Як це вірно встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи , 07.06.2007р. Товариство з обмеженою відповідальністю "Моноплай" звернулось до Красноармійського міського голови з заявою про надання дозволу на виконання реконструкції недобудованого жилого будинку під торгівельно-суспільний комплекс з відведенням земельної ділянки для його обслуговування.
Судова колегія вважає необхідним зауважити , що, на підставі вказаної заяви з боку відповідача також були вчинені фактичні дії, направлені на надання у користування позивачу спірної земельної ділянки, що підтверджується матеріалами справи , а саме: рішенням №5/15-54 від 04.07.2007р. Красноармійської міської ради Донецької області "Про погодження ТОВ "Моноплай" місця розташування торгівельно-суспільного комплексу на мікрорайоні "Шахтарський" м.Красноармійська" та Рішенням Красноармійської міської ради Донецької області №5/16-36 від 22.08.2007р. за яким Товариству з обмеженою відповідальністю "Моноплай" було надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування торгівельно-суспільного комплексу за адресою: мікрорайон "Шахтарський", м.Красноармійськ.
Відповідно до пункту тридцять четвертого статті 26, пункту другого статті 77 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні ” питання надання земельної ділянки в оренду вирішується на пленарному засіданні ради –сесії, а спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку.
Законом України від 03.06.2008р. № 309-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів»були внесені зміни , згідно з якими набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється виключно на аукціонах (крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі, набуття права на оренду земельних ділянок під об'єкти соціального призначення, будівництво соціального і доступного житла, використання земельних ділянок для розробки корисних копалин та спеціального водокористування відповідно до отриманих спеціальних дозволів (ліцензій), використання релігійними організаціями (під культовими будівлями), які легалізовані в Україні).
Приймаючи до уваги, що на спірній земельній ділянці знаходиться об'єкт нерухомості, який належить на праві власності позивачу, судова колегія погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що для набуття позивачем права користування земельною ділянкою проведення аукціону нормами земельного законодавства не вимагається.
При цьому, передача в оренду земельних ділянок громадянам і юридичним особам із зміною їх цільового призначення та із земель запасу під забудову здійснюється за проектами відведення в порядку, встановленому статтями 118, 123 цього Кодексу.
Відповідно до положень ст.123 Земельного кодексу України проект відведення земельної ділянки повинен бути погоджений, зокрема, з органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури та охорони культурної спадщини.
Як про це вже було позначено вище , позивачем були отримані всі необхідні висновки уповноважених органів, підприємств та організацій, згідно яких Товариству з обмеженою відповідальністю “Моноплай” було погоджено розміщення торгівельно-суспільного комплексу за адресою: мікрорайон "Шахтарський", м.Красноармійськ.
На підставі вищевикладеного судова колегія вважає правомірним висновок суду першої інстанції про те , що внаслідок погодження органами державної влади та місцевого самоврядування у встановленому законодавством порядку місця розміщення запропонованого позивачем об'єкту нерухомості, а також розроблення та затвердження проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки в оренду, позивач має право на набуття в оренду земельної ділянки площею 2,2656 га (кадастровий номер 1413200000:02:092:0105) для будівництва та обслуговування об'єкту –торгівельно-суспільного комплексу за адресою: мікрорайон "Шахтарський", м.Красноармійськ шляхом укладання договору оренди.
Разом з тим, відповідно до пункту тридцять четвертого статті 26, пункту другого статті 77 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" №280/97-ВР від 21.05.1997р. питання регулювання земельних відносин (у тому числі надання земельної ділянки в оренду та поновлення договору оренди земельної ділянки) вирішується на пленарному засіданні ради - сесії, а спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку.
Таким чином, законодавством передбачено, що способом волевиявлення ради, яка здійснює право власності від імені відповідної територіальної громади, щодо регулювання земельних відносин є прийняття рішення сесії.
При цьому , слід зазначити , що міською радою не приймалося рішення про надання або відмову в наданні спірної земельної ділянки позивачу.
Як про це вже було позначено вище , Красноармійська міська рада листом №00-17 від 19.03.2008р. повідомила Товариство з обмеженою відповідальністю "Моноплай" про те, що питання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для реконструкції житлового будинку у торгівельно-суспільний комплекс за адресою: мікрорайон "Шахтарський", м.Красноармійськ на розгляд сесії Красноармійської міської ради Донецької області не виносилось.
Відповідно до положень ст.15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
А порушені права позивача підлягають захисту способами, передбаченими статтею 152 Земельного кодексу України, з обов'язковим дотриманням норм чинного законодавства. Згідно вказаної статті захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання прав, визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, а також застосування інших, передбачених законом способів, у тому числі шляхом поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, в судовому порядку, що передбачено пунктом другим статті 77 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”.
З огляду на викладене, судова колегія вважає, що оскаржуване рішення господарського суду не підлягає скасуванню, так як відповідає фактичним обставинам справи та чинному законодавству, а мотиви, з яких надана апеляційна скарга не можуть бути підставою для його скасування.
Керуючись статтями 91, 99, 101, 102, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, Донецький апеляційний господарський суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Красноармійської міської ради м.Красноармійськ на рішення господарського суду Донецької області від 09.10.2008р. у справі № 8/165пн –залишити без задоволення.
Рішення господарського суду Донецької області від 09.10.2008р. у справі № 8/165пн - без змін .
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.
Постанову апеляційної інстанції може бути оскаржено до Вищого господарського суду України у касаційному порядку через апеляційний господарський суд.
Результати розгляду апеляційної скарги оголошені в судовому засіданні.
Повний текст постанови підписаний 19.11.08р.
Головуючий М.Д. Запорощенко
Судді: М.В. Калантай
Г.Я. Старовойтова
Суд | Донецький апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 19.11.2008 |
Оприлюднено | 26.11.2008 |
Номер документу | 2370999 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Донецький апеляційний господарський суд
Запорощенко М.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні