ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б тел. 284-18-98
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 41/329-6/107-2012 19.04.12
За позовом заступника прокурора міста Києва в інтересах держави в особі Київської міської ради
До публічного акціонерного товариства «Полюс»
Третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)
Про про звільнення самовільно зайнятої земельної ділянки
Суддя Ковтун С.А.
Представники учасників процесу:
від прокуратури Волік О.Л. (посв.)
від позивача ОСОБА_2 (за дов.)
від відповідача не з'явились
від третьої особи не з'явились
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Заступник прокурора міста Києва в інтересах держави в особі Київської міської ради звернувся до господарського суду міста Києва з позовом до публічного акціонерного товариства «Полюс»про звільнення самовільно зайнятої земельної ділянки площею 0,07 га по вул. Електротехнічній, 18 у Деснянському районі м. Києва та зобов'язання останнього привести цю земельну ділянку у придатний для використання стан.
Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідач в порушення норм чинного законодавства використовує спірну земельну ділянку для розміщення закладу громадського харчування без документів, що засвідчували б право власності або право користування землею. Обґрунтовуючи позовні вимоги заступник прокурора послався на акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства № 418/03 від 04.07.2011 р., складений Головним управлінням земельних ресурсів Київської міської державної адміністрації, який став підставою для звернення з позовом до суду в результаті проведення прокурорської перевірки дотримання вимог земельного законодавства відповідачем.
Ухвалою від 29.08.2011 р. було порушено провадження по справі № 41/329, залучено до участі в справі як третю особу на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).
Відповідач у поданому суду відзиві позовні вимоги відхилив у повному обсязі. Зокрема, останній зазначив, що 22.08.2011 р. між ним та Головним управлінням містобудування та архітектури виконавчого органу (Київської міської державної адміністрації) були укладені договори пайової участі (внеску) власника тимчасової споруди (малої архітектурної форми) в утриманні об'єктів благоустрою міста Києва по вул. Електротехнічній, 18. На підставі цих договорів отримані тимчасові ордери на розміщення тимчасових споруд (малих архітектурних форм). У той же час, відповідач займається питанням щодо оформлення договору оренди земельної ділянки.
Рішенням суду № 41/329 від 17.10.2011 р., залишеним без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 28.11.2011 р., позов задоволено повністю.
Постановою Вищого господарського суду України від 14.02.2012 р. постанову Київського апеляційного господарського суду від 28.11.2011 р. та рішення господарського суду міста Києва від 17.10.2011 р. у справі № 41/329 скасовано та передано на новий розгляд до господарського суду міста Києва. Підставою скасування вказаних рішень визначено передчасність висновку суду про доведеність позовних вимог у зв'язку з неналежністю доказу у справі - акту перевірки № 418/03 від 04.07.2011 р..
Ухвалою господарського суду міста Києва від 24.02.2012 р. розгляд справи № 41/329-6/107-2012 призначено на 19.03.2012 р..
Під час нового розгляду справи судом витребувано у відповідача дані щодо використання спірної земельної ділянки (площею 0,07 га по вул. Електротехнічній, 18 у Деснянському районі міста Києва) та зобов'язано Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) здійснити обстеження земельної ділянки площею 0,07 га на вул. Електротехнічній, 18, у місті Києві з метою з'ясування знаходження на ній об'єктів та їх власника.
На виконання вимог суду Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) надано копію акту обстеження земельної ділянки на вул. Електротехнічній, 18 у Деснянському районі міста Києва від 02.04.2012 р. № 657/03, відповідно до якого відповідач займає спірну земельну ділянку.
Відповідач інших, крім раніше поданих, пояснень не подав. У той же час, факту зайняття спірної земельної ділянки не заперечив.
У судове засідання 19.04.2012 р. відповідач не з'явився, подавши клопотання про відкладення розгляду справи. Клопотання мотивоване неможливістю явки представника у зв'язку з його перебуванням на лікарняному.
Судом клопотання відхилено, оскільки відповідачем у справі є юридична особа, яка не позбавлена можливості забезпечити явку в судове засідання іншого представника.
За таких обставин, суд вважає за можливе розглянути справу за наявними матеріалами на підставі ст. 75 ГПК України.
Розглянувши надані документи і матеріали, заслухавши пояснення представника позивача, всебічно та повно з'ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши в сукупності докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив:
Статтею 13 Конституції України визначено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до статті 187 Земельного кодексу України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.
Згідно з статтею 2 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», серед основних завдань державного контролю за використанням та охороною земель є забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України.
Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель»державний контроль за використанням та охороною земель здійснює спеціально уповноважений орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Рішенням Київської міської ради від 19 грудня 2002 р. N 182/342 затверджено Положення про Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації), відповідно до пункту 1.1 якого Головне управління земельних ресурсів (далі - Управління) є структурним підрозділом виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та згідно з законодавством виконує функції територіального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів, є підзвітним та підконтрольним Київській міській раді та безпосередньо підпорядковується Київському міському голові. Управління у межах своєї компетенції здійснює управління земельними ресурсами міста, забезпечує проведення в місті земельної реформи, раціональне використання та охорону земель на території міста.
Відповідно до пункту 2.2 Положення про Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) одним з основних завдань управління є здійснення самоврядного контролю за використанням і охороною земельних ресурсів усіх форм власності відповідно до повноважень, делегованих Київською міською радою.
Згідно з пунктом 4.3 Положення про Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) управління має право складати акти перевірок у сфері використання і охорони земель та подавати в установленому порядку матеріали перевірок до відповідних органів для притягнення винних осіб до відповідальності, а також подавати зібрані документи до Київської міської ради.
02.04.2012 р., на виконання вимог суду Головним управлінням земельних ресурсів обстежено земельну ділянку, площею 0,07 га по вулиці Електротехнічна, 18 у Деснянському районі міста Києва, про що складено акт № 657/03.
В результаті перевірки виявлено наступне.
Земельну ділянку на вул. Електротехнічній,18 у Деснянському районі міста Києва (62:021:083) площею 4656 кв.м. згідно з рішенням Київської міської ради від 24.11.2005 р. № 464/2925 передано закритому акціонерному товариству «Полюс»в короткострокову оренду на 3 роки для розширення оптової бази з адмінбудинком і будівництва та обслуговування гостьової автомобільної стоянки та майданчика для торгівлі сезонними овочами. Договір оренди земельної ділянки зареєстровано в Головному управлінні земельних ресурсів 03.11.2006 р. за № 62-6-00360.
На час проведення обстеження станом на 02.04.2012 р. встановлено, що на частині зазначеної земельної ділянки публічним акціонерним товариством «Полюс»розміщена будівля «Колиба». За межами, визначеними договором оренди від 03.11.2006 р. № 62-6-00360, ПАТ «Полюс»розміщені тимчасові споруди (дерев'яні будинки для відвідувачів кафе). Земельна ділянка, де розміщені тимчасові споруди, з боку водойми, огороджена декоративним дерев'яним парканом та приєднана до земельної ділянки, на якій розміщена будівля кафе «Колиба». На території земельної ділянки, де розміщена будівля та тимчасові споруди кафе «Колиба», ПАТ «Полюс»проведено благоустрій території. На території висаджено газон, квіткова клумба, влаштовано штучний струмок, викладений камінням, з декоративними містками, розміщені дерев'яні альтанки, ліхтарі. Проходи між тимчасовими спорудами вимощені тротуарною плиткою.
ПАТ «Полюс»отримані тимчасові ордери Головного управління містобудування та архітектури на розміщення ТС (тимчасових споруд) №№ 002375-11, 002376-11, 002377-11, 002378-11, 002379-11 площею 10,9 кв.м. кожна з функціональним призначенням: бари, кафе, кафетерії.
ПАТ «Полюс»є правонаступником прав та обов'язків закритого акціонерного товариства «Полюс»на підставі статуту, зареєстрованого Деснянською районною у місті Києві державною адміністрацією 31.03.2011 за № 10661050010000991, протоколу загальних зборів акціонерів ЗАТ «Полюс» від 17.03.2011 р..
Згідно з ч. 1, 2 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Відповідно до ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Документи, що посвідчують право на земельну ділянку щодо права власності на земельну ділянку є державний акт. Право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державним актом на право постійного користування земельною ділянкою. Право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону.
Згідно з ч. 2 ст. 83 Земельного кодексу України у комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної та державної власності, а також земельні ділянки за їх межами, на яких розташовані об'єкти комунальної власності.
Відповідно до ст. 9 Земельного кодексу України повноваження з надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності належать Київській міській раді, яка відповідно до п.12 перехідних положень Земельного кодексу України здійснює повноваження щодо розпорядження землями в межах міста Києва до розмежування земель державної та комунальної власності.
Відповідач проти позову заперечує посилаючись на те, що право на розміщення на спірній земельній ділянці малої архітектурної форми йому надають договори пайової участі (внеску) власника тимчасової споруди в утриманні об'єктів благоустрою м. Києва та тимчасові ордери на розміщення тимчасових споруд (далі -ТС).
Положенням про порядок розміщення тимчасових споруд у м. Києві (далі -Положення), затвердженого рішенням Київської міської ради від 21 травня 2009 р. N 462/1518, визначено порядок видачі тимчасових ордерів на розміщення ТС.
Відповідно до пункту 2.13 Положення тимчасовий ордер на розміщення ТС - документ за формою згідно з додатком N 2 до цього Положення, виданий Головним управлінням містобудування у випадках виключного характеру, передбачених цим Положенням, на термін 6 місяців з можливістю подовження на 6 місяців не більше одного разу.
Пунктом 5.2.6 Положення передбачено, що надання тимчасового ордера на розміщення ТС не звільняє заявника від необхідності вирішення земельних питань.
Згідно з пунктом 6.8 Положення розміщення ТС за відсутності правовстановлюючих документів на земельну ділянку є самовільним зайняттям земельної ділянки та спричиняє наслідки, передбачені Земельним кодексом України, Кримінальним кодексом України, Кодексом України про адміністративні правопорушення, цим Положенням та Правилами благоустрою м. Києва.
З наведеного вбачається, що особа, якій видано тимчасовий ордер на розміщення ТС у будь-якому випадку повинна узгодити розміщення ТС з власником земельної ділянки, а тому наявність тимчасового ордеру на розміщення ТС не надає відповідачу право використовувати спірну земельну ділянку без відповідних правовстановлюючих документів.
Земельна ділянка, площею 0,07 га, що розташована на вул. Електротехнічній, 18 у Деснянському районі міста Києва не передана у користування та належить до комунальної власності м. Києва.
Статтею 1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель»визначено, що самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії особи, які свідчать про фактичне використання не наданої їй земельної ділянки чи намір використовувати земельну ділянку до встановлення її меж у натурі (на місцевості), до одержання документа, що посвідчує право на неї, та до його державної реєстрації.
Відповідно до ст. 212 Земельного кодексу України самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування втрат, понесених за час користування ними. Приведення земельних ділянок у придатний для використання стан, включаючи знесення будинків, будівель і. споруд, здійснюється за рахунок громадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки.
Згідно з п. 2.30 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 р. № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин», ордер та інші дозвільні документи на право торгівлі не належать до документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою. Суб'єкти господарської діяльності, яким видано відповідні дозвільні документи, вправі вимагати оформлення їх права користування земельною ділянкою у загальному порядку, визначеному законодавством.
Оскільки власником земельної ділянки за адресою: м. Київ, вул. Електротехнічна, 18, площею 0,07 га є територіальна громада, від імені якої діє Київська міська рада, а також зважаючи на те, що відповідач використовує спірну земельну ділянку без наявності правовстановлюючих документів, доказів того, що на згаданій вище земельній ділянці розташоване правомірно набуте відповідачем нерухоме майно також не надано, зайняття спірної земельної ділянки є самовільним та тягне за собою наслідки, визначені статтею 212 Земельного кодексу України.
Відповідно до ст. 1 ГПК України підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні), громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності (далі - підприємства та організації), мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів, а також для вжиття передбачених цим Кодексом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.
Згідно зі ст. 32 Господарського процесуального кодексу України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги чи заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
Відповідно до ст. 33 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Приймаючи рішення, суд зобов'язаний керуватись наданими сторонами доказами.
Прокуратурою доведено, що дії відповідача є самовільним зайняттям земельної ділянки і порушують права позивача, що є підставою для задоволення вимог про звільнення земельної ділянки, приведення її у придатний стан.
Відповідно до ст. 49 ГПК України судові витрати покладаються на відповідача.
В И Р І Ш И В:
Позов задовольнити повністю.
Зобов'язати публічне акціонерне товариство «Полюс»(02225, м. Київ, просп. Маяковського, буд. 5-В, код 19029704) звільнити самовільно зайняту земельну ділянку площею 0,07 га по вул. Електротехнічній, 18 у Деснянському районі м. Києва, привівши її у придатний для використання стан.
Стягнути з публічного акціонерного товариства «Полюс»(02225, м. Київ, просп. Маяковського, буд. 5-В, код 19029704) на користь Державного бюджету України 85 (вісімдесят п'ять) грн. 00 коп. державного мита та 236 (двісті тридцять шість) грн. 00 коп. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
Суддя С. А. Ковтун
Рішення підписано 04.05.2012 р.
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 19.04.2012 |
Оприлюднено | 11.05.2012 |
Номер документу | 23886143 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Ковтун С.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні