Справа № 2-а-107 2007рік
Справа № 2-а-107 2007рік
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 травня 2007 року Стахановський
міський суд Луганської області у складі:
головуючого судді: Люклянчука В.Ф. при секретарі: Євтєєвої О.В., Сєрової Н.В.
за участю позивача: ОСОБА_1
представника позивача: ОСОБА_2,
ОСОБА_3
представника відповідача: ОСОБА_4.,
ОСОБА_5
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Стаханові
адміністративну справу за позовомОСОБА_1 до
Управління Пенсійного Фонду України м. Стаханова Луганської області про визнання незаконними дій
Управління ПФУ м. Стаханова
та зобов'язання здійснити перерахунок розміру пенсії,
ВСТАНОВИВ:
Звертаючись до суду, позивач зазначив, що він є учасником ліквідації аварії
на Чорнобильській АЕС 1 категорії і позивачу встановлено інвалідність 2 гр. за
захворюванням, котре пов'язане з роботами по ліквідації наслідків аварії на
Чорнобильській АЕС.
Позивачу призначена пенсія.
Станом на 01.10.2006 року розмір пенсії дорівнює 2184 грн. 44 коп. Пенсія складається з: основної пенсії, нарахована з заробітку,
за роботу по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС у 1989 році у розмірі
1975 грн. 57 коп.; додаткова пенсія потерпілому від Чорнобильської катастрофи у
розмірі 12 грн. 47 коп.; підвищення пенсії як інваліду війни 140 грн. 00 коп.; цільова грошова допомога інваліду війни
50 грн. 00 коп.
Вказаний розмір пенсії, нарахований відповідачем не відповідає діючому законодавству
України.
Відповідно до ч. 4 ст. 54 Закону України "Про статус і соціальний
захист громадян, які постраждали внаслідок
Чорнобильської катастрофи" (далі - Закон), розмір пенсії інвалідів 2 гр. не може бути меншим, ніж 8 мінімальних пенсій за
віком.
Згідно з ст. 65 Закону України «Про державний бюджет на 2006 рік»
мінімальна пенсія за віком встановлена у розмірі 366 грн.
На підставі ст. 50 Закону додаткова
пенсія повинна складати 274 грн. 50 коп.
У відповідності до Постанови Кабінету Міністрів України «Про збільшення розмірів пенсії деяким категоріям громадян, які
постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» пенсія повинна бути
збільшена у 2,5 рази.
Розмір пенсії позивача мусить бути - 7594 грн. 50 коп., відповідно до
розрахунку позивача, який викладений у позові.
На підставі цього, позивач звернувся до відповідача з заявою від
06.10.2006р. про перерахунок пенсії, однак
відповіддю начальника відділу по призначенню пенсій позивачу було
відмовлено.
2
В позовній заяві позивач просить: 1) визнати дії відповідача щодо відмови зробити
перерахунок пенсії противоправними; 2)
зобов'язати відповідача зробити перерахунок призначеної позивачу пенсії, встановити її у розмірі - 7594
грн. 50 коп.; 3) зобов'язати відповідача
проводити у подальшому
перерахунок пенсії у зв'язку
зі збільшенням мінімальної пенсії за віком.
У судовому засіданні позивач і його представники підтримали позовні вимоги у
повному обсязі та надали пояснення, які співпадають
з доводами адміністративного позову.
Представник відповідача адміністративний позов не визнала та надала
наступні пояснення. Пенсія позивачу виплачується правильно.
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України №1 «Про підвищення розмірів пенсії окремим категоріям пенсіонерів,
фінансування яких здійснюється за рахунок коштів державного бюджету»
пенсії, призначені відповідно до ч. 4 ст. 54 Закону розрахунок проводиться із розміру 19 грн. 91 коп. Відповідно до Постанови
Кабінету Міністрів України №895, цей розмір
було збільшено на 12% і він склав 22 грн. 30 коп.
Обчислення пенсії проведено із заробітку за роботу в зоні відчуження за
період роботи по ліквідації наслідків
аварії на Чорнобильській АЕС у 1987 році.
З 01.01.2006 року пенсія була у 2,5 рази збільшена відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України №1293 «Про збільшення розмірів
пенсії деяким категоріям громадян, які постраждали внаслідок
Чорнобильської катастрофи».
Додаткова пенсія постраждалому від Чорнобильської катастрофи
згідно ст. 50 Закону у розмірі 12 грн. 47 коп.
Щомісячний розмір пенсії з 01.10.2006 року - 2184 грн. 44 коп.
Заслухавши
пояснення сторін, дослідивши обставини справи на основі досліджених доказів суд вважає, що позов задоволенню підлягає частково.
При цьому бере до уваги наступне.
ОСОБА_1 є учасником ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС 1 категорії і
позивачу встановлено інвалідність 2 гр. за захворюванням, котре пов'язане з
роботами по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
Отримує
пенсію, призначену відповідно до Закону.
06.10.2006 р. позивач звернувся до відповідача з заявою про перерахунок
пенсії (ар.с.15).
Відповіддю начальника відділу по призначенню пенсій позивачу було
відмовлено з огляду на відсутність підстав такого перерахунку та правомірність
визначення розміру пенсії позивачу (ар.с. 16).
Згідно зі ст. 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі
повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати
годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право
гарантується загальнообов'язковим державним
соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших
джерел соціального забезпечення;
створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для
догляду за непрацездатними.
У відповідності до ст. 54 Закону: пенсії по інвалідності, що настала
внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсії
у зв'язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи можуть призначатися за бажанням громадянина із
заробітку, одержаного за роботу в зоні
відчуження в 1986-1990 роках, у розмірі відшкодування фактичних
збитків, який визначається згідно з законодавством.
В усіх випадках розмір середньомісячної заробітної плати для обчислення
пенсії за роботу в зоні відчуження у
1986-1990 роках не може перевищувати 3,0 тис. карбованців.
Обчислення і призначення пенсій по інвалідності, що настала внаслідок
каліцтва чи захворювання, і пенсій у зв'язку з втратою годувальника внаслідок
Чорнобильської катастрофи із заробітку за межами
зони відчуження провадиться на загальних підставах
3
відповідно до Закону України
"Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування". В усіх випадках
розміри пенсій для
інвалідів, щодо яких
встановлено зв'язок з Чорнобильською катастрофою, не
можуть бути нижчими:
по І групі інвалідності - 10
мінімальних пенсій за віком;
по II групі інвалідності - 8 мінімальних
пенсій за віком;
по III групі інвалідності - 6 мінімальних
пенсій за віком;
дітям-інвалідам - 3 мінімальних
пенсій за віком.
Порядок обчислення пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи
захворювання, і пенсії у зв'язку з втратою
годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи визначається Кабінетом
Міністрів України.
Згідно зі ст. 50
Закону особам, віднесеним до категорії 1, призначається щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров'ю, у розмірах: -
інвалідам І групи - 100 процентів мінімальної пенсії за віком; -
інвалідам II групи - 75 процентів мінімальної
пенсії за віком; - інвалідам III групи, дітям-інвалідам, а також хворим внаслідок Чорнобильської катастрофи на променеву хворобу
- 50 процентів мінімальної пенсії за віком.
У відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 300.10.1997 р.
№523
«Про
затвердження нового Порядку обчислення пенсій по інвалідності, що настала
внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсій у зв'язку з втратою
годувальника внаслідок
Чорнобильської катастрофи» ст. 4 в усіх випадках розміри пенсій для інвалідів,
щодо
яких встановлено зв'язок з
Чорнобильською катастрофою, не можуть
бути нижчими:
по 1 групі інвалідності -
10 мінімальних пенсій за
віком;
по 2 групі інвалідності -
8 мінімальних пенсій за
віком;
по 3 групі інвалідності - 6 мінімальних пенсій за віком.
Згідно зі ст. 67 Закону: конкретні розміри всіх доплат, пенсій і
компенсацій підвищуються Кабінетом Міністрів
України відповідно до зміни індексу вартості життя і зростання
мінімальної заробітної плати.
Крім індексації пенсії, яка здійснюється відповідно до законодавства про індексацію грошових доходів населення, у разі, якщо
величина середньої заробітної плати в Україні за даними спеціально
уповноваженого центрального органу виконавчої влади в галузі статистики за минулий рік зросла, то з 1 березня поточного року
розмір пенсії підвищується в порядку,
встановленому частиною другою статті 42 Закону України "Про загальнообов'язкове
державне пенсійне страхування".
У разі збільшення розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом, підвищується розмір
пенсії, визначений відповідно до статті 54 цього Закону, а також розмір
додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, особам, віднесеним до категорії
1, 2, 3, 4, розмір щомісячної компенсації сім'ям за втрату годувальника
внаслідок Чорнобильської катастрофи. Перерахунок пенсії здійснюється з дня
встановлення нового розміру прожиткового мінімуму.
Частина 1 ст. 25 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» зазначає, що мінімальний розмір пенсії за
віком за наявності у чоловіків 25, а у жінок - 20 років страхового
стажу встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили
працездатність, визначеного законом.
Прожитковий мінімум відповідно до ст. 65 Закону України «Про Державний бюджет
на 2006 рік» з 1 жовтня склав 366 грн.
Суд не приймає посилання відповідача на те, що розмір пенсій повинен
розраховуватися з розміру мінімальної пенсії за віком, котрі зазначені у
постановах Кабінету Міністрів України
1) «Про підвищення розмірів пенсії окремим категоріям пенсіонерів,
фінансування яких здійснюється за рахунок
державного бюджету» від 03.01.2002р., відповідно до якої у п.п «а», «б» ст. 2 установлено, що виходячи з розміру 19
гривень 91 копійка провадиться
4 розрахунок: а) пенсій, призначених відповідно до
частини четвертої статті 54 Закону України
"Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" б) додаткової
пенсії, передбаченої Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок
Чорнобильської катастрофи", під
час призначення та перерахунку пенсій відповідно до Закону України "Про
пенсійне забезпечення" (крім пенсій працівникам, передбаченим у частині
третій статті 53 зазначеного Закону)
і пенсій, передбачених частиною четвертою статті 54 Закону України "Про статус і соціальний
захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської
катастрофи";
2) «Про підвищення розмірів пенсій, призначених відповідно до частини четвертої статті 54 Закону України "Про статус і
соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок
Чорнобильської катастрофи» від 13.07.2004 р. відповідно до якої збільшено з 1 вересня 2004 р. на 12 відсотків пенсії (без
урахування надбавок, підвищень, додаткових пенсій, державної
допомоги та сум індексацій), призначені відповідно до частини четвертої статті 54 Закону України "Про статус і соціальний
захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".
Оскільки відповідно до ч. 3 ст. 54 Закону змінена Законом України від
17.11.2005 р. №3108-15 (набрав чинності
13.12.2005р.), зазначено що обчислення і призначення пенсій по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи
захворювання, і пенсій у зв'язку з втратою
годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи із заробітку за межами зони
відчуження провадиться на загальних підставах відповідно до Закону України
"Про загальнообов'язкове державне
пенсійне страхування", а ч. З ст. 28 Закону України «Про
загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», в якій зазначено, що
мінімальний розмір пенсії за віком, встановлений
абзацом першим частини першої цієї статті, застосовується виключно для визначення розмірів пенсій, призначених згідно
з цим Законом, доповнено частиною третьою згідно із
Законом N 2505-IV від 25.03.2005 (набрав чинності 31.03.2005р.)
Таким чином, при визначенні розміру мінімальної пенсії за віком треба
керуватися тільки Законом України «Про
загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», а не постановами
Кабінету Міністрів України.
Конституційний Суд України неодноразово розглядав проблему, (про що зазначено у рішенні №8-рп/2005 від 11.10.2005 по справі
№1-21/205) пов'язану з реалізацією права на соціальний
захист неприпустимості обмеження конституційного права громадян на достатній життєвий рівень і сформулював правову позицію,
згідно з якою Конституція та закони України
відокремлюють певні категорії громадян України, що потребують додаткових гарантій соціального захисту з боку держави. До них
зокрема, належить громадяни яким пенсія
призначається за спеціальними законами. У рішенні Конституційного суду зазначалось, що пільги, компенсації, гарантії є видом
соціальної допомоги і необхідною складовою конституційного права на достатній
життєвий рівень, тому звуження змісту та обсягу
цього права шляхом прийняття нових законів або внесення змін до чинних законів за статтею 22 Конституції України не
допускається (рішення Конституційного Суду
України від 6 липня 1999 року N 8-рп/99, від 20 березня 2002 року N 5-рп/2002,
від 17 березня 2004 року N 7-рп/2004, від 1 грудня 2004 року N 20-рп/2004).
Позовні вимоги позивача про збільшення пенсії у 2,5 рази є
необгрунтованими, оскільки у постанові Кабінету
Міністрів «Про збільшення розмірів пенсії деяким категоріям громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»,
не зазначено про збільшення саме нижчого розміру державної пенсії.
Проаналізувавши правові позиції обох сторін суд робить висновок, про те що,
дії відповідача щодо виплати пенсії позивачу (держаної
та додаткової пенсій) у розмірах менших від восьми мінімальних
пенсій за віком є неправомірними, оскільки не відповідають
вимогам ч. 4 ст. 54 Закону.
5
Пенсія
позивача повинна складати 2928 грн. (8*366 грн.) з дати звернення до Управління Пенсійного Фонду України м. Стаханова Луганської області - 06.10.2006р.
Додаткова пенсію
- 274 грн. 50 коп. (75%*366 грн.) з дати звернення до Управління Пенсійного Фонду України м. Стаханова Луганської області - 06.10.2006р.
З урахуванням того, що розмір мінімальної пенсії за віком змінюється, то
позовні вимоги, щодо зобов'язати Управління
Пенсійного Фонду України м. Стаханова Луганської області проводити в
подальшому перерахунок пенсії у зв'язку з збільшенням мінімального розміру
пенсії за віком є обґрунтованими й підлягають задоволенню.
Виходячи з наведеного та керуючись ст. 46 Конституції України, Законом України
"Про статус і соціальний захист громадян, які
постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи",
Законом України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування»,
Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження нового Порядку
обчислення пенсій по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи
захворювання, і пенсій у зв'язку з втратою
годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи», ст.ст. 10, 11, 15, 160, 161,
162,163,167,185, 186 КАС України суд,
ПОСТАНОВИВ:
Позовну заявуОСОБА_1 до Управління Пенсійного Фонду України м. Стаханова Луганської області про визнання незаконними дій
Управління ПФУ м. Стаханова та зобов'язання здійснити перерахунок розміру пенсії задовольнити частково.
Визнати дії Управління Пенсійного Фонду України м. Стаханова Луганської області, які виразилися у відмові
провести перерахунок пенсії неправомірними.
Зобов'язати Управління Пенсійного Фонду України м. Стаханова Луганської області зробити перерахунок
призначеної пенсії ОСОБА_1 у розмірі 2928 грн. з
дати звернення до Управління Пенсійного Фонду України м. Стаханова Луганської області - 06.10.2006р. та призначити ОСОБА_1
додаткову пенсію з дати звернення до
Управління Пенсійного Фонду України м. Стаханова Луганської області - 06.10.2006р. у розмірі 274 грн. 50
коп.
Зобов'язати Управління Пенсійного Фонду України м. Стаханова Луганської області проводити ОСОБА_1 в
подальшому перерахунок пенсії у зв'язку з збільшенням мінімального розміру пенсії за
віком.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку, шляхом подачі заяви про
апеляційне оскарження постанови суду першої інстанції до Донецького адміністративного апеляційного суду через
Стахановський міський суд Луганської області протягом десяти днів з дня її проголошення та апеляційної скарги на
постанову суду першої інстанції
протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження.
Суд | Стахановський міський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 29.05.2007 |
Оприлюднено | 29.11.2008 |
Номер документу | 2397778 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Лубенський міськрайонний суд Полтавської області
Чабаненко В.О.
Адміністративне
Калуський міськрайонний суд Івано-Франківської області
Якимів Р.В.
Адміністративне
Стахановський міський суд Луганської області
Люклянчук В.Ф.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні