Рішення
від 07.05.2012 по справі 16/5025/387/12
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"07" травня 2012 р.Справа № 16/5025/387/12

За позовом Прокурора Кам'янець-Подільського району в інтересах держави в особі Управління агропромислового розвитку Кам'янець-Подільської райдержадміністрації, м. Кам'янець-Подільський

до Товариства з додатковою відповідальністю "Адамс", с. Жовтневе Кам'янець-Подільського району

за участю третьої особи , що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача -Головного управління державної казначейської служби України у Хмельницькій області м.Хмельницький

про стягнення 193 500,00 грн. коштів

Суддя Магера В.В.

Представники сторін:

від позивача: не з'явився;

від відповідача: ОСОБА_1 - за довіреністю №0603-01 від 06.03.2012р.;

від третьої особи: ОСОБА_2 - за довіреністю №15-07/17-337 від 16.01.2012р.;

за участю Шкадька В.В. -прокурора відділу прокуратури Хмельницької області.

В засіданні суду 07.05.2012 р. оголошено вступну та резолютивну частину рішення згідно ст.85 ГПК України.

Суть спору: Прокурор в інтересах держави в особі позивача звернувся до суду з позовом про стягнення з відповідача 193 500,0 грн. коштів, що були надані на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 28.07.2008р. №1010-р „Про часткову компенсацію витрат сільськогосподарських підприємств, які зазнали збитків внаслідок стихії, що сталася у Волинській, Львівській, Рівненській та Хмельницькій областях", розпорядження Хмельницької обласної державної адміністрації №428/2008-р. від 12.08.2008р. „Про розподіл коштів, виділених Кабінетом Міністрів України на часткову компенсацію витрат сільськогосподарських підприємств, які зазнали збитків внаслідок стихії, що сталася в червні-липні 2008 року на території Хмельницької області", розпорядження голови Кам'янець-Подільської райдержадміністрації м.Кам'янець-Подільський №460/2008-р від 18.08.2008р., посилаючись на ст.ст.526, 530 ЦК України.

Посилається на п.11 Порядку використання коштів резервного фонду, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України № 415 від 29.03.2002р., розпорядження Кабінету Міністрів України від 28.07.2008р. №1010-р „Про часткову компенсацію витрат сільськогосподарських підприємств, які зазнали збитків внаслідок стихії, що сталася у Волинській, Львівській, Рівненській та Хмельницькій областях", згідно яких кошти виділялися із резервного фонду державного бюджету, вказує на обов'язковість повернення виділених коштів.

Управління агропромислового розвитку Кам'янець-Подільської райдержадміністрації м.Кам'янець-Подільський, в судове засідання повноважного представника не направило, про причини не явки та неподання доказів не повідомило.

Прокурор в судовому засіданні позовні вимоги підтримав, наполягав на їх задоволенні.

Відповідач в судових засіданнях та в письмовому відзиві на позов проти позовних вимог заперечує та просить в позові відмовити. Посилається на абз.3 п.11 положення в яких зазначається, що умови повернення до відповідного бюджету коштів, виділених з резервного фонду бюджету, зокрема строки та поетапний графік, визначаються у договорі, проте зазначає, що відповідач жодних договорів не укладав.

Крім того, звертає увагу, що лист-вимогу від 15.03.2012 р. № 73-007-11 відповідачем отримано лише 02.04.2012 р.. Також звертає увагу суду, що зазначений лист, було відправлено на адресу ТВД "Адамс" 30.03.2012 р. Вказує, що позовна заява про стягнення 193 500,00 грн. вих. № 73-007-11 датована 26.03.2012р., відправлена на адресу ВАТ "Адамс" також 30.03.2012 р. вважає, що відповідач по справі був позбавлений можливості взагалі розглянути обґрунтованість вимог прокуратури.

Вказує, що у довідці зазначено те, що будь яка заборгованість товариства перед управлінням агропромислового розвитку Кам'янець-Подільської РДА відсутня. Вказано, що ТВД "Адамс" було правомірно отримано кошти та використано їх за цільовим призначенням.

Вважає, що у справі №16/5025/387/12 відсутній предмет спору тому відповідно до п.1.1 ч.1 ст. 80 Господарського процесуального кодексу України просить припинити провадження у справі.

В письмових поясненнях від 18.04.2012 зазначає, що у розпорядженні голови Хмельницької ОДА та Розпорядженні КМУ також не зазначено, що кошти надаються суб'єктам господарювання на поворотній основі. Вважає, що кошти які отримали сільськогосподарські підприємства на подолання наслідків стихії, що сталась у Волинській, Львівській, Рівненській та Хмельницькій областях були передані їм на безповоротній основі.

Повноважний представник третьої особи (Головне управління державної казначейської служби України у Хмельницькій області) надав письмові пояснення від 18.04.2012р., в яких зазначає, що Головним управлінням Державного казначейства України у Хмельницькій області відповідно до платіжних доручень № 194 від 29.08.2008р. та № 362 від 25.12.2008р. були використані бюджетні кошти на часткову компенсацію витрат сільськогосподарських підприємств, які зазнали збитків внаслідок стихії, що сталася у червні-липні 2008 року на території Хмельницької області ВАТ „Адамс" у сумі 193 500,00 грн. за КЕКВ 1310 „Субсидії і поточні трансфертні підприємствам (установам, організаціям)", що відповідає розпорядчим документам Кабінету Міністрів України, Міністерства фінансів України, Хмельницької обласної та Кам'янець-Подільської районної державних адміністрацій.

Крім того зазначає, що відповідно до Роз'яснення щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затвердженого Наказом Державного казначейства України № 330 від 08.12,2006р. до категорії видатків „Субсидії і поточні трансферти (1300)" відносяться всі невідплатні державні платежі, які не підлягають поверненню і передбачаються лише на поточні цілі одержувача бюджетних коштів.

Розглядом матеріалів справи встановлено наступне:

Товариство з додатковою відповідальністю „Адамс", с. Жовтневе Кам'янець-Подільського району як суб'єкт підприємницької діяльності -юридична особа значиться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців згідно Витягу із ЄДР №13444035 станом на 28.03.2012р. , є правонаступником Відкритого акціонерного товариства „Адамс" с. Жовтневе Кам'янець-Подільського району.

За результатами проведеної КРВ в Кам`янець-Подільському районі зустрічної звірки щодо документального підтвердження виду, обсягів та якості проведених операцій та розрахунків ВАТ „Адамс" із Управлінням агропромислового розвитку Кам`янець-Подільської РДА по компенсації витрат внаслідок стихії за період з 01.07.2008р. по 01.01.2009р. було встановлено, що ВАТ „Адамс" від управління агропромислового розвитку Кам`янець-Подільської РДА отримало кошти резервного фонду державного бюджету на компенсацію витрат сільськогосподарських підприємств, які зазнали збитків внаслідок стихії, що сталась в липні 2008р., в сумі 193 500,00 грн.

На підставі розпорядження Кабінету Міністрів України №1010-р від 28.07.2008 р. „Про часткову компенсацію витрат сільськогосподарських підприємств, які зазнали збитків внаслідок стихії, що сталася у Волинській, Львівській, Рівненській та Хмельницькій областях" спрямовано кошти, виділені з резервного фонду державного бюджету для часткової компенсації витрат сільськогосподарських підприємств, які зазнали збитків внаслідок стихії, що сталась на території Хмельницької області.

Розпорядженням Хмельницької обласної державної адміністрації №428/2008-р від 12.08.2008р. „Про розподіл коштів, виділених Кабінетом міністрів України на часткову компенсацію витрат сільськогосподарських підприємств, які зазнали збитків внаслідок стихії, що сталася в червні-липні 2008 р. на території Хмельницької області" визначено спрямувати кошти, виділені з резервного фонду державного бюджету, райдержадміністраціям для часткової компенсації витрат сільськогосподарських підприємств, які зазнали збитків внаслідок стихії, що сталася на території Хмельницької області. Зобов'язано голови відповідних райдержадміністрацій визначити розпорядника по використанню коштів із дотриманням встановлених вимог на часткову компенсацію витрат сільськогосподарських підприємств, які зазнали збитків внаслідок стихії, відповідно до розподілу.

Розпорядженням голови Кам`янець-Подільської РДА від 18.08.2008р. №460/2008-р „Про розподіл коштів, виділених на часткову компенсацію витрат сільськогосподарських підприємств, які зазнали збитків внаслідок стихії, що сталась в червні-липні 2008 року на території Кам`янець-Подільського району" визначено розпорядником по використанню коштів із дотриманням встановлених вимог на часткову компенсацію витрат сільськогосподарських підприємств, які зазнали збитків внаслідок стихії, відповідно до розпорядження Хмельницької обласної державної адміністрації від 12.08.2008 р. №428/2008 р. - Управління агропромислового розвитку Кам`янець-Подільської райдержадміністрації.

Розпорядженням Хмельницької обласної державної адміністрації №628/2008-р від 19.12.2008р. „Про внесення змін до розпорядження голови обласної державної адміністрації від 12.08.2008 р. 3 428/2008-р" внесено відповідні зміни про розподіл коштів, виділених Кабінетом міністрів України на часткову компенсацію витрат сільськогосподарських підприємств, які зазнали збитків внаслідок стихії, що сталася в червні-липні 2008 р. на території Хмельницької області" визначено спрямувати кошти, виділені з резервного фонду державного бюджету, райдержадміністраціям для часткової компенсації витрат сільськогосподарських підприємств, які зазнали збитків внаслідок стихії, що сталася на території Хмельницької області.

Згідно додатку до розпорядження №628/2008-р від 19.12.2008р. „Зміни до розподілу коштів на часткову компенсацію витрат сільськогосподарських підприємств, які зазнали збитків внаслідок стихії" відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 28.07.2008 р. № 1010-р „Про часткову компенсацію витрат сільськогосподарських підприємств, які зазнали збитків від стихії, що сталася в Волинській, Львівській, Рівненській та Хмельницькій областях в розрізі підприємств та культур Хмельницької області для закупівлі паливно-мастильних матеріалів, насіння, садивного матеріалу, міндобрив, гербіцидів, пестицидів, протруйників" відповідачу визначено суму на компенсацію витрат у розмірі 193 500,00 грн.

На підставі заяви відповідача від 21.08.2008р. №573 кошти в сумі 193 500,00 грн. були перераховані останньому згідно банківських виписок від 01.09.2008р. в сумі 175 300,00 грн. та від 25.12.2008р. в сумі 18 200,00 грн., що не заперечується відповідачем.

Згідно письмового зобов'язання ВАТ „Адамс" від 21.08.2008р. останній взяв на себе зобов'язання повернути кошти до бюджету у місячний термін у разі встановлення контролюючими органами факту їх незаконного отримання або нецільового використання.

15.03.2012р. прокурором району на адресу відповідача було направлено лист-вимогу №73-007-11, згідно якого вимагалось повернути кошти в сумі 193 500,00 грн. Управлінню агропромислового розвитку Кам`янець-Подільської райдержадміністрації, оскільки ці кошти були виділені з резервного фонду державного бюджету України на поворотній основі.

Відповіді на лист про повернення коштів не було отримано, кошти до бюджету відповідач не повернув.

У зв'язку з неповерненням відповідачем коштів із резервного фонду бюджету в розмірі 193 500,00 грн. прокурор в інтересах держави в особі позивача звернувся з позовом до суду про примусове стягнення вказаних коштів.

Аналізуючи надані докази, оцінюючи їх у сукупності, судом приймається до уваги таке.

Відповідно до ст.11 Цивільного кодексу України та ст.174 Господарського кодексу України господарські зобов'язання можуть виникати, зокрема, з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.

З положень ст.509 ЦК України та ст.173 ГК України вбачається, що зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку.

Згідно ст.193 Господарського кодексу України та ст.ст. 525,526 Цивільного кодексу України суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання -відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Одностороння відмова від виконання зобов'язань або їх зміна не допускається.

Невиконання зобов'язання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання) стаття 610 ЦК України визначає як порушення зобов'язання.

Частиною 1 ст.612 ЦК України встановлено, що боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов'язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

Положеннями ст.530 Цивільного кодексу України передбачено, що якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Зобов'язання, строк (термін) виконання якого визначений вказівкою на подію, яка неминуче має настати, підлягає виконанню з настанням цієї події. Якщо строк (термін) виконання боржником обов'язку не встановлений або визначений моментом пред'явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов'язок у семиденний строк від дня пред'явлення вимоги, якщо обов'язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства.

Таким чином, з огляду на вимогу від 15.03.2012р. №73-007-11 про повернення коштів в сумі 193 500,00 грн., виділених з резервного фонду Державного бюджету, у позивача виникло право вимагати від відповідача повернення вказаних грошових коштів у судовому порядку.

Пунктом 3 ст.116 Конституції України визначено, що Кабінет Міністрів України забезпечує проведення фінансової, цінової, інвестиційної та податкової політики; політики у сферах праці й зайнятості населення, соціального захисту, освіти, науки і культури, охорони природи, екологічної безпеки і природокористування.

Відповідно до ч.1 ст.117 Конституції України Кабінет Міністрів України в межах своєї компетенції видає постанови та розпорядження, які є обов'язковими до виконання.

Абзацом 18 підпункту 2 ч.1 ст.20 Закону України „Про Кабінет Міністрів України" передбачено, що Кабінет Міністрів України у сферах соціальної політики, охорони здоров'я, освіти, науки, культури, спорту, туризму, охорони навколишнього природного середовища та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій: забезпечує здійснення заходів, передбачених державними програмами ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, приймає рішення з питань ліквідації наслідків інших аварій, а також пожеж, катастроф, стихійного лиха.

Відповідно до абзаців 10, 14 підпункту 1 ч.1 ст.20 Закону України „Про Кабінет Міністрів України" Кабінет Міністрів України утворює згідно із законом державні резервні фонди фінансових і матеріально-технічних ресурсів та приймає рішення про їх використання; приймає рішення про використання коштів резервного фонду Державного бюджету України.

Згідно з ч.1 ст.24 Бюджетного кодексу України резервний фонд бюджету формується для здійснення непередбачених видатків, що не мають постійного характеру і не могли бути передбачені під час складання проекту бюджету. Порядок використання коштів з резервного фонду бюджету визначається Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ч.2 п.11 Порядку використання коштів резервного фонду бюджету, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 29.03.2002 р. № 415, кошти із резервного фонду бюджету суб'єктам господарської діяльності недержавної форми власності або суб'єктам господарської діяльності, у статутному фонді яких корпоративні права держави становлять менше ніж 51 відсоток, виділяються через головних розпорядників бюджетних коштів лише на умовах повернення.

З огляду на викладене, визначений Кабінетом Міністрів України порядок використання коштів з резервного фонду бюджету передбачає, що кошти із резервного фонду бюджету суб'єктам господарської діяльності недержавної форми власності виділяються лише на умовах повернення.

Як встановлено судом, відповідач -Товариство з додатковою відповідальністю „Адамс" с.Жовтневе Кам'янець-Подільського району як юридична особа зареєстрована Кам`янець-Подільською РДА, про що видано свідоцтво про державну реєстрацію №272342 серія А01 від 01.02.1997р., включено до ЄДР згідно статистичної довідки №345466 від 19.07.2011р.

Згідно п.п.1.1 Статуту Товариства з додатковою відповідальністю „Адамс" в редакції від 23.02.2011р. створено шляхом перетворення Відкритого акціонерного товариства „Адамс". Товариство з додатковою відповідальністю „Адамс" є правонаступником всіх правв та обов'язків як майнового так і немайнового характеру ВАТ „Адамс", зареєстрованого Кам`янець-Подільською РДА 30.04.1994р., ідентифікаційний код 21332108. Ідентифікаційний код ТДВ „Адамс" залишився таким же, як і ВАТ „Адамс" -21332108.

Із врахуванням вищевикладеного, судом приймаються до уваги відомості щодо зміни назви відповідача, яким є Товариство з додатковою відповідальністю „Адамс".

За даними витягу із ЄДР станом на 28.03.2012р. Товариство з додатковою відповідальністю „Адамс" засноване на приватній власності, відомості про наявність державної частки власності у майні товариства відсутні.

За таких обставин, отримані відповідачем грошові кошти в розмірі 193 500,00 грн. підлягають поверненню позивачу.

При цьому відсутність у відповідних актах розпорядників цих коштів умов щодо строку та умов їх повернення не може вважатись умовою неповернення таких коштів та підставою для відмови у їх стягненні, оскільки в такому випадку застосовуються загальні положення п.11 постанови КМ України від 29.03.2002 р. №41. Аналогічна позиція викладена в постанові Львівського апеляційного господарського суду від 21.10.2010 р., яка залишена без змін постановою Вищого господарського суду України від 22.12.2010 р.

Судом приймається до уваги, що відповідач не заперечує факту отримання коштів в сумі 193 500,00 грн. згідно розпорядження Хмельницької обласної державної адміністрації №628/2008-р від 12.08.2008 р. „Про розподіл коштів, виділених Кабінетом міністрів України на часткову компенсацію витрат сільськогосподарських підприємств, які зазнали збитків внаслідок стихії, що сталася в червні-липні 2008 р. на території Хмельницької області".

Вказані вище нормативні акти спростовують позицію відповідача, викладену у відзиві на позов, щодо відсутності підстав для повернення бюджетних коштів. Крім того, судом не приймаються до уваги заперечення відповідача щодо повернення коштів, у зв'язку із направленням прокуратурою листа про їх повернення разом із копією матеріалів позову, оскільки в разі отримання такої вимоги відповідач не був позбавлений можливості її виконати при розгляді справи в суді.

Згідно ст.33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.

Відповідно до ст.34 Господарського процесуального кодексу України обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Доказів повернення грошових коштів в розмірі 193 500,00 грн. відповідачем не надано, доводи прокурора не спростовано.

За таких обставин, позовні вимоги прокурора щодо стягнення з відповідача 193 500,00 грн. коштів, виділених з резервного фонду Державного бюджету України, обґрунтовані матеріалами справи, підтверджені належними та допустимими доказами, а тому підлягають задоволенню судом.

Відповідно до ст.ст.44, 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати по даній справі підлягають стягненню з відповідача в доход бюджету.

Керуючись ст.ст.1, 2, 4 5 , 12, 49, 82-85, 115, 116 Господарського процесуального кодексу України, СУД -

В И Р І Ш И В:

Позов Прокурора Кам'янець-Подільського району в інтересах держави в особі Управління агропромислового розвитку Кам'янець-Подільської райдержадміністрації, м.Кам'янець-Подільський до Товариства з додатковою відповідальністю „Адамс", с. Жовтневе Кам'янець-Подільського району за участю третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача -Головного управління державної казначейської служби України у Хмельницькій області м.Хмельницький про стягнення 193 500,00 грн. коштів задовольнити.

Стягнути із Товариства з додатковою відповідальністю „Адамс", с. Жовтневе Кам'янець-Подільського району (вул. Матросова, 1, код ЄДРПОУ 21332108) на користь Управління агропромислового розвитку Кам'янець-Подільської райдержадміністрації, м. Кам'янець-Подільський, вул. Огієнко, 74 (код ЗКПО 23653710) кошти в сумі 193 500,00 грн. (сто дев'яносто три тисячі п'ятсот гривень 00 коп.)

Видати наказ.

Стягнути із Товариства з додатковою відповідальністю „Адамс", с. Жовтневе Кам'янець-Подільського району (вул. Матросова, 1, код ЄДРПОУ 21332108) для зарахування до Державного бюджету України на рахунок №31218206783002 через УДКСУ у м. Хмельницькому, м. Хмельницький, код ЄДРПОУ отримувача 38045529, банк одержувача -ГУ ДКСУ у Хмельницькій області, м.Хмельницький, МФО 815013 судовий збір в сумі 3 870,00 грн. (три тисячі вісімсот сімдесят гривень 00 коп.).

Видати наказ.

Повне рішення підписано 11.05.2012р.

Суддя В.В. Магера

Віддрук. 6 прим. :

1 - до справи,

2 - позивачу (м. Кам`янець-Подільський, вул. Огієнка,74, рекоменд. із повідомлен.)

3 - відповідачу (Кам`янець-Подільський район, с. Жовтневе, вул. Матросова,1, наручно згідно заяви )

4 - третій особі (29000, м. Хмельницький, вул. Свободи,70, наручно згідно заяви)

5- прокурору (м. Кам`янець-Подільський, вул. Драгоманова,11, рекоменд. із повідомлен.)

6- прокурору області - наручно згідно заяви.

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення07.05.2012
Оприлюднено17.05.2012
Номер документу23999502
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —16/5025/387/12

Ухвала від 18.04.2012

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Магера В.В.

Постанова від 10.09.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Кролевець O.A.

Ухвала від 13.08.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Кролевець O.A.

Постанова від 18.06.2012

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Петухов М.Г.

Ухвала від 01.06.2012

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Петухов М.Г.

Рішення від 07.05.2012

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Магера В.В.

Ухвала від 02.04.2012

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Магера В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні