Головуючий у 1 інстанції - Грищенко Є.І.
Суддя-доповідач - Арабей Т. Г.
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 квітня 2012 року справа №2а/0570/950/2012 приміщення суду за адресою:83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26
Донецький апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: Арабей Т.Г., Геращенка І.В., Губської Л.В., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Управління Пенсійного фонду України в Центрально-Міського району міста Макіївки Донецької області на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 28 лютого 2012 р. у справі № 2а/0570/950/2012 за позовом Управління Пенсійного фонду України в Центрально-Міського району міста Макіївки Донецької області до Державного підприємства "Донецька обласна дирекція з ліквідації збиткових вугледобувних та вуглепереробних підприємств" про стягнення заборгованості по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пенсій у розмірі 2685929 грн. 95 коп.,-
ВСТАНОВИВ:
Управління Пенсійного фонду України в Центрально-Міського району міста Макіївки Донецької області звернулось до суду з позовом до Державного підприємства "Донецька обласна дирекція з ліквідації збиткових вугледобувних та вуглепереробних підприємств" про стягнення заборгованості по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пенсій у розмірі 2685929 грн. 95 коп. Позивач вважає, що відповідач є правонаступником державних підприємств , а саме: «Шахта Мушкетовська», «Шахтоуправління ім. Газети «Правда», «Шахта Заперевальна 2», «Шахта 6 Капітальна», «Шахта Кальміуська», «Шахта Пролетарська - Крута», «Шахта Орджонікідзе», «Шахта Батова», «Шахта 21», «Шахта 10-біс», «Шахта 8», «Шахта Центральна», «Шахтоуправління Жовтневе», які було ліквідовано.
Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 28 лютого 2012 р. у справі № 2а/0570/950/2012 в задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Не погодившись з судовим рішенням Управління Пенсійного фонду України в Центрально-Міського району міста Макіївки Донецької області подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову Донецького окружного адміністративного суду від 28 лютого 2012 р. у справі № 2а/0570/950/2012 та відмовити в задоволенні позовних вимог.
Представники сторін у судове засідання не з'явилися, про дату, час та місце розгляду справи повідомлялись належним чином, про що свідчать поштові повідомлення, письмово просили розглянути справу за їх відсутністю. Колегія суддів розглядає дану справу відповідно до вимог ст. 197 КАС України у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, вважає за необхідне вимоги, викладені в апеляційній скарзі, залишити без задоволення, а постанову суду першої інстанції залишити без змін, з наступних підстав.
В суді першої та апеляційної інстанції встановлено, що відповідач Державне підприємство «Донецька обласна дирекція з ліквідації збиткових вугледобувних та вуглепереробних підприємств» зареєстровано як юридична особа виконавчим комітетом Макіївської міської ради 03.07.2003 року, код ЄДРПОУ 32442610, є платником страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування.
Наказом Міністра вугільної промисловості від 16 вересня 1996 року № 457 встановлено, що на період закриття ш/у «ім. Газети «Правда» компанія «Укрвуглереструктуризація» є його правонаступником та виконує обов'язки з оплати виконаних робіт, регресних позовів, побутовому вугіллю, вихідної допомоги у відповідності до кошторису закриття шахти (а.с. 12).
Згідно наказу Міністра вугільної промисловості № 86 від 6 березня 1997 року «Про ліквідацію ш. «Мушкетовська» на період фізичної ліквідації основних фондів шахти «Мушкетівська» компанія «Укрвуглереструктуризація» є її правонаступником та виконує обовязки в частині виконання робіт та витрат згідно проекту ліквідації, по погашенню заборгованості з виплати заробітної плати, з питань відшкодування збитків, заподіяних здоровю працівника при виконанні ним трудових обовязків, з питань надання побутового вугілля (а.с. 16).
Наказом Міністра вугільної промисловості України № 273 від 30.06.1998 року шахту «Пролетарська-Крута» передано на баланс компанії «Укрвуглереструктуризація» згідно наказу Мінвуглепрому від 26.12.97 року (а.с. 14).
Відповідно до Наказу Міністра вугільної промисловості України № 274 від 30.06.1998 року шахту «ім. Орджонікідзе» передано на баланс компанії «Укрвуглереструктуризація» згідно наказу Мінвуглепрому від 26.12.97 року (а.с. 11).
Згідно Наказу № 115 та Наказу № 116 від 14 квітня 2000 року компанія «Укрвуглереструктуризація» є підприємством, уповноваженим проводити роботи з фізичної ліквідації «Шахти № 21» та «Шахти ім. Батова» відповідно. На баланс «Укрвуглеторфреструктуризації» передано кредиторську заборгованість шах з виплати заробітної плати, заборгованість з відшкодування шкоди, заподіяної здоров'ю, працівника при виконанні ним трудових обов'язків, заборгованість по забезпеченню працівників і окремих категорій населення побутовим вугіллям, основні виробничі фонди, які підлягають ліквідації та необхідні для виконання робіт з фізичної ліквідації, а також заборгованість за виконані роботи у відповідності з проектом ліквідації шахти (а.с. 6-7).
Заборгованість по фактичним витратам по виплаті і доставці пільгових пенсій, призначених відповідно до п. «а» ст. 13 Закону України В«Про пенсійне забезпеченняВ» за період з 25.09.2011 року по 26.12.2011 року складає суму 2685929,95 грн.
Розрахунки фактичних витрат на виплату і доставку таких пенсій в порядку, встановленому законодавством, надсилалися на адресу відповідача, однак витрати не відшкодовані.
Наказом Міністерства палива та енергетики України від 17 червня 2003 року № 306 ліквідовано Державне підприємство В«Шахта В«Заперевальна № 2В» , створено комісію з ліквідації. Складено передавальний баланс з Об'єднаною дирекцією В«УкрвуглеторфреструктуризаціяВ» відповідно до проекту ліквідації шахти. Прийнято згідно із затвердженим Міністерством палива та енергетики передавальним балансом ДП В«Шахта В«Заперевальна- 2В» на баланс Об'єднаної дирекції В«УкрвуглеторфреструктуризаціяВ» , заборгованість із забезпечення працівників окремих категорій населення побутовим вугіллям, основні виробничі фонди шахти, які підлягають ліквідації, а також заборгованість за виконані роботи відповідно до проекту ліквідації шахти, витрати на проектно-вишукувальні роботи.
Наказом Міністерства палива та енергетики України від 05 червня 2003 року № 280 компанії В«УкрвуглереструктуризаціяВ» та В«ВуглеторфрустректуризаціяВ» реорганізовано шляхом злиття та створення на їх базі об'єднання - Об'єднану дирекцію В«УкрвуглеторфреструктуризаціяВ» . У складі останньої створені об'єднання, зокрема, ДП В«ДонвуглереструктуризаціяВ» , яка відповідно до п. 9.1 наказу є правонаступником майнових прав та обов'язків ДП В«УкрвуглереструктуризаціяВ» згідно з розподільчим балансом.
Пунктом 1 наказу Міністерства палива та енергетики України від 21 січня 2004 року № 32 виведено із складу Об'єднання державних підприємств, зокрема: В«Донецьку обласну дирекцію з ліквідації збиткових вуглевидобувних та вугледобувних підприємствВ» (ДП В«ДонвуглереструктуризаціяВ» ).
Наказом Міністерства вугільної промисловості України від 29 грудня 2007 року № 612 створено Державне підприємство В«З ліквідації збиткових вугледобувних, вуглепереробних та торфодобувних підприємств В«УкрвуглеторфреструктуризаціяВ» . Пунктом 3 наказу припинено діяльність, зокрема, Державного підприємства В«Донецька обласна дирекція з ліквідації збиткових вугледобувних та вуглепереробних підприємствВ» (ДП В«ДонвуглереструктуризаціяВ» ) шляхом реорганізації та приєднання до ДП В«УкрвуглеторфреструктуризаціяВ» .
Наказом Міністерства вугільної промисловості України від 15 лютого 2008 року припинено діяльність ДП В«Донецької обласної дирекції з ліквідації збиткових вугледобувних та вуглепереробних підприємствВ» та відокремлених підрозділів ДП В«ДонвуглереструктуризаціяВ» шляхом реорганізації -приєднання до ДП В«УкрвуглеторфреструктуризаціяВ» .
У складі ДП В«З ліквідації збиткових вугледобувних, вуглепереробних та торфодобувних підприємств В«УкрвуглеторфреструктуризаціяВ» наказом від 29 лютого 2008 року № 10 створена Донецька виконавча дирекція з ліквідації шахт, як відокремлений підрозділ ДП В«УкрвуглеторфреструктуризаціяВ» , до складу якої включено 23 шахти.
Наказом Міністерства вугільної промисловості України від 02 квітня 2010 року № 99 припинено реорганізацію ДП В«УкрвуглеторфреструктуризаціяВ» шляхом приєднання до нього, зокрема, ДП В«ДонвуглереструктуризаціяВ» . Припинено діяльність ДП В«УкрвуглеторфреструктуризаціяВ» шляхом реорганізації - поділу на державні підприємства: ДП В«ДонвуглереструктуризаціяВ» , ДП В«Обласна дирекція В«ЛуганськвуглереструктуризаціяВ» , ДП В«Центрально-Західна Компанія В«ВуглетрфреструктуризаціяВ» . Пунктом 9 вказаного наказу визначено, що вказані підприємства є правонаступниками всіх прав та обов'язків, пов'язаних з діяльністю ДП В«УкрвуглеторфреструктуризаціяВ» , згідно з розподільчими балансами.
До пункту ІV В«Поточні зобов'язанняВ» розподільчого балансу, складеного між ДП В«УкрвуглеторфреструктуризаціяВ» та ДП В«ДонвуглереструктуризаціяВ» 01 червня 2010 року, включені поточні зобов'язання на кінець звітного періоду зі страхування (код рядка 570) на суму 62 289 132,79 грн.
Наказом Мінвуглепрому України від 12 травня 2010 року № 140 затверджено рішення засідання постійно діючої комісії (ПДК) з охорони праці та промислової безпеки, пунктом 30 якого затверджено перелік підприємств, що додається, згідно з яким закріплено шахти, що ліквідуються та ліквідовані за рішенням Кабінету Міністрів України, за відповідними діючими державними підприємствами для вирішення питань, пов'язаних з розслідуванням причин виникнення професійних захворювань у колишніх працівників вугільних підприємств, ліквідованих без правонаступника.
До вказаного переліку внесені В«Шахта В«МушкетівськаВ» та В«Шахтоуправління ім. Газети В«ПравдаВ» , В«Шахта №6 В«КапітальнаВ» .
Перевіривши матеріали справи, вирішивши питання чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, суд приходить до висновку про те, що апеляція не підлягає задоволенню з таких підстав.
Статтею 13 Закону України В«Про пенсійне забезпеченняВ» визначено, що на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи, зокрема: працівники зайняті повний робочий день на роботах за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць (пункт В«аВ» ст. 13 Закону), за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць (пункт В«бВ» ст. 13 Закону) та інші (пункти В«вВ» - В«зВ» ст. 13 Закону).
Відповідно до п. 2 В«Прикінцевих положеньВ» Закону України В«Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуванняВ» до запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди зберігається порядок покриття витрат на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, що діяв до набрання чинності цим Законом, тобто до 01 січня 2004 року.
При цьому згідно з ч. 16 В«Прикінцевих положеньВ» вказаного Закону до приведення законодавства України у відповідність із цим Законом закони України та інші нормативно-правові акти застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закону. Положення Закону України В«Про пенсійне забезпеченняВ» застосовуються в частині визначення права на пенсію за віком на пільгових умовах і за вислугу років.
Відповідно до абз. 4 п.п. 1 п. 2 В«Прикінцевих положеньВ» цього Закону підприємства та організації з коштів, призначених на оплату праці, вносять до Пенсійного фонду плату, що покриває фактичні витрати на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, крім тих, що були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України, починаючи з дня набрання чинності цим Законом, у розмірі 20 відсотків з наступним збільшенням її щороку на 10 відсотків до 100-відсоткового розміру відшкодування фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій до набуття права на пенсію за віком відповідно до цього Закону.
Обов'язок відшкодування відповідачем коштів пов'язаний виключно з фактом понесення певних витрат Пенсійним фондом України.
В порядку, встановленому законодавством, розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, на адресу відповідача органом Пенсійного фонду України надсилалися.
У разі реорганізації страхувальника зобов'язання із сплати недоїмки покладаються на осіб, до яких відповідно до закону перейшли його права та обов'язки.
Передача платниками страхових внесків своїх обов'язків із сплати страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування третім особам, крім випадків, передбачених законодавством, забороняється.
З 01 січня 2011 року п. 7 ст. 106 вказаного Закону втратив чинність у зв'язку з набранням чинності Закону України В«Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхуванняВ» , ч. 3 ст. 25 якого містить аналогічні положення щодо сплати недоїмки при ліквідації страхувальника.
Між тим вказані положення стосуються недоїмки зі страхових внесків та до спірних правовідносин застосуванню не підлягають.
Відповідно до спеціальних норм права - ст. ст. 1 - 3 Закону України В«Про порядок списання заборгованості вугледобувних та вуглепереробних підприємств Міністерства вугільної промисловості України, що ліквідуються за рішенням Кабінету Міністрів України, перед Державним бюджетом України і місцевими бюджетамиВ» заборгованість збиткових вугледобувних та вуглепереробних підприємств Міністерства вугільної промисловості України, які ліквідуються, по податках, зборах та інших обов'язкових платежах до Державного бюджету України та по внесках до державних цільових фондів, передбачених Законом України В«Про систему оподаткуванняВ» (крім внесків до Пенсійного фонду України), а також по нарахованих відповідно до законодавства України та несплачених пені, фінансових санкціях на цю заборгованість списується за станом на дату прийняття Кабінетом Міністрів України рішення про ліквідацію таких підприємств з урахуванням пасивів і активів цих підприємств.
Заборгованість підприємств по внесках до Пенсійного фонду України погашається у першочерговому порядку перед задоволенням вимог інших кредиторів, у тому числі за рахунок реалізації майна таких підприємств.
Задоволення вимог інших кредиторів здійснюється у порядку, передбаченому законодавством України.
Порядок ліквідації підприємств, на які поширюється дія цього Закону, встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Порядок ліквідації збиткових вугледобувних та вуглепереробних підприємств затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27 серпня 1997 року № 939, і згідно з 9 вказаного Порядку ліквідаційна комісія відповідно до законодавства здійснює заходи щодо ліквідації гірничого підприємства, погашення кредиторської заборгованості, стягнення дебіторської заборгованості, скорочення чисельності працівників, а також готує і подає для затвердження Мінвуглепромом розподільний баланс з переліком основних виробничих фондів, які підлягають ліквідації та можуть бути використані для виконання робіт з фізичної ліквідації підприємства, та пропозиції щодо встановлення правонаступників майна, яке не підлягає фізичній ліквідації. Акт приймання-передачі погоджується з головою ліквідаційної комісії та керівником замовника і затверджується Мінвуглепромом. Після затвердження акта ліквідаційна комісія гірничого підприємства вживає заходів для завершення ліквідаційної процедури відповідно до законодавства з виключенням його з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій.
Частиною 7 ст. 59 Господарського кодексу України встановлено, що суб'єкт господарювання вважається ліквідованим з дня внесення до державного реєстру запису про припинення його діяльності.
З Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України вугледобувні та вуглепереробні підприємства (шахти), щодо яких приймалися рішення про ліквідацію, та щодо працівників яких позивач заявив вимогу про стягнення, частково виключені.
Статтею 71 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Позовну вимогу про стягнення з відповідача коштів на покриття фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах працівникам ліквідованих вугледобувних та вуглепереробних підприємств (шахт), позивач обґрунтовував тим, що відповідач є їх правонаступником.
Позивачем не надано доказів того, що відповідач є правонаступником ліквідованих шахт, що також підтверджено тим, що в наказах про ліквідацію підприємств (шахт) та в статуті ДП В«ДонвуглереструктуризаціяВ» , не зазначено про правонаступництво.
28 березня 1997 року Кабінетом Міністрів України затверджено постанову № 280 В«Про хід структурної перебудови вугільної промисловостіВ» , додатком № 1 до якої є Перелік шахт і розрізів торфодобувних підприємств, що підлягають закриттю.
В офіційній відповіді Міністерства вугільної промисловості України від 16 грудня 2008 року № 6 81/07/03-02 на запит ДП В«УкрвуглеторфреструктуризаціяВ» , яка підписана заступником Міністра вугільної промисловості України, зазначено, що вугледобувні та вуглепереробні підприємства, перелік яких міститься в постановах Кабінету Міністрів України від 28 березня 1997 року № 280 та від 19 вересня 2001 року № 1205, відповідно до Господарського кодексу України ліквідуються без правонаступництва. А підприємство ДП В«УкрвуглеторфреструктуризаціяВ» Мінвуглепромом призначено замовником і виконавцем робіт, передбачених проектами ліквідації, і відповідає лише за суворе дотримання вимог вказаних проектів. Така сама позиція визначено в офіційній відповіді Міністерства вугільної промисловості України від 25 листопада 2010 року №1608/02/03-02 на запит ДП В«ДонвуглереструктуризаціяВ» .
З огляду на вищенаведене, колегія суддів погоджує висновок суду першої інстанції про те, що відповідач не є правонаступником ліквідованих підприємств (шахт), щодо працівників яких територіальний орган Пенсійного фонду України здійснив витрати на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, тому обов'язок відшкодування витрат на виплату і доставку таких пенсій у нього відсутній.
Приймаючи викладене до уваги суд апеляційної інстанції вважає, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи та ухвалено постанову з додержанням норм матеріального і процесуального права.
На підставі наведеного, керуючись статтями 184, 195, 197, п.1 ч. 1ст. 198, 200, п. 1 ч. 1 ст. 205, 206, 211, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ :
Апеляційну скаргу Управління Пенсійного фонду України в Центрально-Міського району міста Макіївки Донецької області - залишити без задоволення.
Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 28 лютого 2012 р. у справі № 2а/0570/950/2012 за позовом Управління Пенсійного фонду України в Центрально-Міського району міста Макіївки Донецької області до Державного підприємства "Донецька обласна дирекція з ліквідації збиткових вугледобувних та вуглепереробних підприємств" про стягнення заборгованості по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пенсій у розмірі 2685929 грн. 95 коп. - залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь в справі, та може бути оскаржена безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції.
Колегія суддів Т.Г.Арабей
І.В.Геращенко
Л.В.Губська
Суд | Донецький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.04.2012 |
Оприлюднено | 17.05.2012 |
Номер документу | 24020370 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Арабей Тетяна Георгіївна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Арабей Т. Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні