Головуючий у 1 інстанції - Аканов О.О.
Суддя-доповідач - Геращенко І.В.
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 квітня 2012 року справа №2а/0570/22979/2011 приміщення суду за адресою:83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26
Донецький апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого Геращенка І.В.
суддів Арабей Т.Г., Губської Л.В.
секретар судового засідання Арцибашев С.Ю.
за участю представників сторін:
від позивача - не з'явився;
від відповідача - ОСОБА_3 - за довір. від 15.11.2011 року
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності
на постанову Донецького окружного адміністративного суду
від 16.02.2012 року
у справі № 2а/0570/22979/2011
за позовом Приватного підприємства «Дармін»
до відповідача Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності
про визнання протиправним та скасування рішення
ВСТАНОВИВ:
Приватне підприємство «Дармін» звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності про визнання протиправним та скасування рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності від 25.11.2011 року № 66 в частині не прийнятих до зарахування витрат у розмірі 1400 грн. (допомога на поховання застрахованої особи - ОСОБА_4) та застосування штрафу у розмірі 50 % неправомірно витрачених коштів у розмірі 700 грн., всього в сумі 2100 грн.
Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 16.02.2012 року у справі № 2а/0570/22979/2011 (суддя Аканов О.О.) позовна заява задоволена.
Відповідачем подана апеляційна скарга, в якій просить скасувати постанову суду та прийняти нове рішення про відмову в задоволені позовної заяви.
Апеляційна скарга обґрунтована невірним застосуванням судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права.
Зазначає, що постанова суду прийнята при неповному та невсебічному досліджені усіх матеріалів справи, висновки суду не відповідають фактичним обставинам справи.
Вказує на те, що рішення, яке оскаржувалось, прийняте правомірно, по факту встановлених порушень позивачем норм Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням».
У судовому засіданні представник позивача не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, клопотань про участь у розгляді справи в апеляційної інстанції не заявлено.
Представник відповідача підтримав доводи апеляційної скарги, просив її задовольнити з підстав, викладених в апеляційеій скарзі.
Дослідивши матеріали справи, доводи позовної заяви, заслухавши представника відповідача, колегія суддів встановила.
ПП "Дармін" є юридичною особою, зареєстровано виконавчим комітетом Макіївської міської ради Донецької області 09.02.2000 року, ідентифікаційний код 30683836 та знаходиться на обліку у Макіївської міської виконавчої дирекції Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності про, що свідчить повідомлення про реєстрацію страхувальника.
Макіївською міською виконавчою дирекцією Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності проведена перевірки правильності та обґрунтованості витрачання коштів Фонду у ПП "Дармін", за результатами якої складений акт від 25.11.2011 року.
Під час перевірки встановлене порушення підприємством норм Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням», а саме : незаконно виплачено допомогу на поховання у розмірі 1700 грн.
Рішенням Макіївської міської виконавчої дирекції Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 25.11.2011 року № 66 про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності не прийнято до зарахування витрат у розмірі 1400 грн. (допомога на поховання застрахованої особи - ОСОБА_4) та застосовано штраф у розмірі 50 % неправомірно витрачених коштів у розмірі 700 грн.
Як встановлено судом першої та апеляційної інстанції, підтверджено матеріалами справи та не заперечується сторонами у справі, ПП «Дармін» знаходилось у трудових відносинах з померлою - ОСОБА_4, що підтверджується копією трудової книжки.
У зв'язку із смертю свого працівника роботодавцем на підставі копії свідоцтва про смерть від 09 серпня 2010 року завіреною печаткою підприємства та за заявою члена сім'ї загиблого - чоловіка надано допомогу на поховання - ОСОБА_5
Між сторонами немає розбіжностей щодо обставин справи, встановлених судом першої та апеляційної інстанції, в апеляційній скарзі вказується на порушення норм матеріального та процесуального права.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних та юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку у тому числі органів державної влади. У справах щодо оскарження рішень суди перевіряють чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спеціальним законом, який визначає правові, організаційні та фінансові основи загальнообов'язкового державного соціального страхування громадян на випадок тимчасової втрати працездатності, у зв'язку з вагітністю та пологами, у разі смерті, а також надання послуг із санаторно-курортного лікування та оздоровлення застрахованим особам та членам їх сімей, є Закон України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням".
Державний нагляд у сфері загальнообов'язкового державного соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, здійснює спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у сфері праці та соціальної політики.
Статтею 9 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» визначено, що Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, провадить акумуляцію страхових внесків та інших коштів, призначених для фінансування матеріального забезпечення та соціальних послуг, та забезпечує їх надання, а також здійснює контроль за використанням цих коштів. Фонд належить до цільових позабюджетних страхових фондів.
Тобто, відповідач у справі - орган владних повноважень, який виконує владні управлінські функції, надані йому чинним законодавством відносно платників страхових внесків.
Особи, які підлягають загальнообов'язковому державному соціальному страхуванню у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням визначені у статті 6 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням", відповідно до п. 1 ч. 1 якої, загальнообов'язковому державному соціальному страхуванню у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, підлягають особи, які працюють на умовах трудового договору (контракту) на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності та господарювання або у фізичних осіб, у тому числі в іноземних дипломатичних та консульських установах, інших представництвах нерезидентів, а також обрані на виборні посади в органах державної влади, органах місцевого самоврядування та в інших органах.
Як зазначалось раніше, позивач знаходився у трудових відносинах з померлою - ОСОБА_4, у зв'язку із смертю свого працівника роботодавцем на підставі копії свідоцтва про смерть від 09 серпня 2010 року завіреною печаткою позивача та за заявою члена сім'ї загиблого - чоловіка надано допомогу на поховання.
Право на допомогу на поховання визначено статтею 45 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням", згідно вимог частини 1 якої допомога на поховання надається у разі смерті застрахованої особи, а також членів сім'ї, які перебували на її утриманні: 1) дружини (чоловіка); 2) дітей, братів, сестер та онуків, які не досягли 18 років або старших цього віку, якщо вони стали інвалідами до 18 років (братів, сестер та онуків - за умови, що вони не мають працездатних батьків), а студентів та учнів середніх професійно-технічних та вищих навчальних закладів з денною формою навчання - до 23 років; 3) батька, матері; 4) діда та баби за прямою лінією спорідненості.
Матеріальне забезпечення та соціальні послуги за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, застрахованим особам, зазначеним у частині першій статті 6 цього Закону, призначаються та надаються за основним місцем роботи за рахунок сплачених застрахованими особами страхових внесків (крім видів матеріального забезпечення, передбачених пунктами 1, 2 статті 34 цього Закону, яке надається за основним місцем роботи та за сумісництвом у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України) про що встановлено у приписах статті 50 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням".
Приписами ч. 4 статті 51 зазначеного Закону визначено вичерпний перелік документів, необхідних для призначення матеріального забезпечення за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, відповідно яких, допомога на поховання застрахованої особи призначається сім'ї померлого або особі, яка здійснила поховання, на підставі свідоцтва про смерть, виданого органом реєстрації актів громадянського стану.
Відповідно до завдань, покладених на зазначений Фонд, останній здійснює контрольні функції за правильним нарахуванням, своєчасною сплатою страхових внесків, а також забезпечує цільове використання коштів загальнообов'язкового державного соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням.
Вимоги статті 19 Конституції України зобов'язують органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За таких підстав, посилання відповідача на спільний наказ Міністерства соціального захисту населення, Міністерства фінансів, Міністерства праці, Державного комітету по житлово-комунальному господарству, Фонду соціального страхування, Пенсійного Фонду України від 26.12.1995 № 190/208 "Про порядок виплати допомоги на поховання", зокрема його пункт 16, яким встановлено, що для отримання допомоги на поховання до заяви додається довідка про смерть, видана органами запису актів громадського стану, є протиправним, оскільки спільний наказ визначає порядок дій щодо виплати допомоги на поховання, та є підзаконним нормативним актом.
Закон України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням" відповідно до Основ законодавства України про загальнообов'язкове державне соціальне страхування визначає правові, організаційні та фінансові основи загальнообов'язкового державного соціального страхування громадян на випадок тимчасової втрати працездатності, у зв'язку з вагітністю та пологами, у разі смерті, а також надання послуг із санаторно - курортного лікування та оздоровлення застрахованим особам та членам їх сімей.
Таким чином, враховуючи приписи вимог статті 51 зазначеного Закону, якою допомога на поховання застрахованої особи призначається сім'ї померлого або особі, яка здійснила поховання, на підставі свідоцтва про смерть, виданого органом реєстрації актів громадянського стану, колегія суддів вважає правомірним висновок суду першої інстанції щодо того, що дії позивача засновані на нормах чинного законодавства.
Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 72 КАС України.
Відповідач не надав суду доказів порушення позивачем вимог Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням" та правомірності прийняття оскаржуваного рішення в розумінні зазначеної норми Закону.
Враховуючи наведене, колегія суддів вважає постанову суду першої інстанції такою, що прийнята з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому підстави для скасування такої постанови відсутні.
На підставі викладеного, керуючись Законом України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», ст. 2, ст. 9, ст. 11, ст. 160, ст. 167, ст. 195, ст. 196, п. 1 ст. 198, ст. 200, п. 1 ч. 1 ст. 205, ст. 206, ст. 211, ст. 212, ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
У Х В А Л И В :
Апеляційну скаргу Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 16.02.2012 року у справі № 2а/0570/22979/201 - залишити без задоволення.
Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 16.02.2012 року у справі № 2а/0570/22979/2011 за позовом Приватного підприємства «Дармін» до Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності про визнання протиправним та скасування рішення - залишити без змін.
Ухвала Донецького апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дня проголошення і може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції, крім випадків, передбачених Кодексом адміністративного судочинства України, а в разі складення в повному обсязі відповідно до статті 160 цього Кодексу - з дня складення в повному обсязі.
У судовому засіданні 13.04.2012 року проголошена вступна та резолютивна частина ухвали, повний текст ухвали виготовлений 18.04.2012 року.
Головуючий І.В.Геращенко
Судді Т.Г.Арабей
Л.В.Губська
Суд | Донецький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.04.2012 |
Оприлюднено | 22.05.2012 |
Номер документу | 24093623 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Геращенко І.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні