Ухвала
від 02.10.2007 по справі а-18/28
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"02" жовтня 2007 р. м. Київ К-6142/07

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі:

головуючого: судді Фадеєвої Н.М.

суддів: Бим М.Є., Гордійчук М.П., Леонтович К.Г., Чалого С.Я.

при секретарі: Кулеша А.О.

з участю представників:

ДП " Калузька ТЕЦ " -Качана А.А.

Калуської міської ради -Булавинця М.М.

розглянувши у судовому засіданні адміністративну справу за касаційною скаргою Державного підприємства "Калуська теплоелектроцентраль" на постанову Львівського апеляційного господарського суду від 07 лютого 2007 року у справі № А-18/28 за позовом Державного підприємства "Калуська теплоелектроцентраль" до Калуської міської ради та Державного комітету України по земельних ресурсах про визнання частково нечинним рішення міської ради,

ВСТАНОВИЛА:

У лютому 2006 року ДП "Калуська теплоелектроцентраль" звернулось до суду з позовом до Калуської міської ради та Державного комітету України по земельних ресурсах про визнання нечинним рішення Калуської міської ради від 31 жовтня 2000 року № 375 "Про затвердження матеріалів грошової оцінки земель м. Калуша" в частині включення до меж міста території, що використовує позивач. Свої позовні вимоги обґрунтовує тим, що оскаржуване рішення є незаконним, оскільки на час прийняття міською радою зазначеного рішення земельна ділянка, якою на сьогоднішній день користується позивач, не входила в межі міста Калуш, тому міська рада не повноважна була приймати таке рішення. Питання про зміну меж міста Калуш не розглядалося і не було погоджене у встановленому порядку згідно Конституції України та "Положення про порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою УРСР" затвердженого Указом Президії ВР УРСР від 12.03.1981 року № 1654-Х.

Постановою господарського суду Івано-Франківської області від 22 червня 2006 року у справі № А-18/28 позов задоволено повністю. Визнано нечинним рішення Калуської міської ради № 375 від 31 жовтня 2000 року про затвердження матеріалів грошової оцінки земель, в межу яких включена територія, що використовує ДП "Калуська ТЕЦ".

Постановою Львівського апеляційного господарського суду від 07 лютого 2007 року вказану вище постанову господарського суду Івано-Франківської області скасовано повністю, а в позові відмовлено.

В касаційній скарзі Державне підприємство "Калуська теплоелектроцентраль" просить скасувати постанову Львівського апеляційного господарського суду від 07.02.2007р. та залишити в силі постанову господарського суду Івано-Франківської області від 22.06.2006р. В обґрунтування своїх вимог посилається на те, що апеляційним господарським судом не правильно застосовані норми матеріального права, що призвело до прийняття незаконної постанови.

Перевіривши матеріали справи, правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, правової оцінки обставин у справі, обговоривши доводи касаційної скарги, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню виходячи з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи, в 1952 році площа м. Калуша становила 814,0 га. А у відповідності до розпорядження Ради Міністрів УРСР № 1328-р від 20.10.1961р. під будівництво Калуського хіміко-металургійного комбінату (із складу якого в 1965 році виділено ТЕЦ) було відведено 2216,7 га землі із землекористування колгоспів за згодою загальних зборів членів цих колгоспів, а не із земель міста.

Даний факт підтверджує відсутність підстав вважати земельну ділянку, на якій знаходиться Калуська ТЕЦ, такою що належала до меж міста, та спростовує висновок суду апеляційної інстанції про належність даної земельної ділянки до меж міста вже в той час.

Рішенням виконавчого комітету Івано-Франківської обласної ради від 16.04.1985р.№131 було встановив межі м. Калуша, в яку ввійшла територія, на якій знаходиться Калуська ТЕЦ.

Також слід зазначити, що в рішенні Калуської районної ради від 10.08.2001р. №344-23 зазначено, що з 20.03.1972р., а саме з часу прийняття Указу Президії ВР УРСР №5323-VІІ межі міста Калуша не змінювались.

Указом Президії Верховної Ради УРСР від 12 березня 1981 року було затверджено положення "Про порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою Української РСР", яким визначено повноваження Президії Верховної Ради УРСР, і одним з них є "віднесення населених пунктів до категорії міст республіканського, обласного, районного підпорядкування, встановлення і зміна їх меж, а також зміна їх підпорядкованості…" При чому зміна меж міста, на той час, повинна була здійснюватись на підставі відповідного Указу Президії Верховної Ради УРСР за поданням виконавчих комітетів відповідних обласних, міських (міст обласного підпорядкування) Рад народних депутатів. Таким чином, після затвердження межі м. Калуш виконавчим комітетом Івано-Франківської обласної ради народних депутатів (рішення 131 від 16 квітня 1985 року), межу м. Калуш необхідно було затвердити Указом Президії Верховної Ради УРСР.

Рішенням Калуської міської ради від 31.10.2000р. №375 було затверджено матеріали грошової оцінки земель м.Калуша, розроблені Київським НДПІ містобудування.

Відповідно до Конституції України (1996р.) територіальний устрій України ґрунтується на засадах єдності та цілісності державної території, поєднання централізації і децентралізації у здійсненні державної влади, збалансованості і соціально-економічного розвитку регіонів, з урахуванням їх історичних, економічних, екологічних, географічних і демографічних особливостей, етнічних і культурних традицій.

Систему адміністративно-територіального устрою згідно з частиною першою статті 133 Конституції України складають: Автономна Республіка Крим, області, райони, міста, райони в містах, селища і села. Міста Київ та Севастополь мають спеціальний статус, який визначається законами України (частина третя цієї статті).

Адміністративно-територіальна одиниця - це компактна частина єдиної території України, що є просторовою основою для організації і діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Згідно ч.29 ст.85 Конституції України до повноважень Верховної Ради України належить утворення і ліквідація районів, встановлення і зміна меж районів і міст, віднесення населених пунктів до категорії міст, найменування і перейменування населених пунктів і районів.

Згідно з пунктом 13 частини першої статті 92 Конституції України територіальний устрій України визначається виключно законами України, що є однією з важливих гарантій єдності і цілісності державної території України (частина третя статті 2). Це означає, що правовий режим адміністративно-територіальних одиниць як окремих складових адміністративно-територіального устрою України (в тому числі визначення порядку утворення, ліквідації, зміни меж районів у містах) повинен визначатися законами України.

Згідно ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить:

а) розпорядження землями територіальних громад;

б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу;

в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу;

г) вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу;

ґ) викуп земельних ділянок для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст;

д) організація землеустрою;

е) координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів;

є) здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства;

ж) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства;

з) підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу;

и) встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом;

і) інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок;

ї) внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст;

й) вирішення земельних спорів;

к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Крім того, ч.2 ст.83 Земельного кодексу, передбачено, що у комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної та державної власності, а також земельні ділянки за їх межами, на яких розташовані об'єкти комунальної власності. Земельна ділянка, на який знаходиться Калуська ТЕЦ до меж міста Калуша до 2005 року не входила.

Згідно п.34 ч.1 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»виключно до компетенції міських, сільський селищних рад належить вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Постановою ВРУ "Про встановлення меж м. Калуша Івано-Франківської області" від 08 квітня 2005 року № 2537-ІV територія що перебуває у користуванні позивача була включена в межі м. Калуша.

Оскільки до 08 квітня 2005 року було відсутнє відповідне рішення Верховної Ради України щодо включення до даних державного земельного кадастру земельної ділянки, на якій знаходиться ДП "Калуська ТЕЦ" в межі м. Калуша, ця земельна ділянка не перейшла до земель, що знаходяться в межах населеного пункту, то суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що Калуський міський відділ земельних ресурсів Івано-Франківської області не мав правових підстав до набрання чинності зазначеної Постанови включати земельну ділянку до даних державного земельного кадастру, як таку, що знаходиться в межах населеного пункту м. Калуш, а Калуська міська рада не мала правових підстав виносити оскаржуване рішення.

Скасовуючи рішення суду першої інстанції, апеляційним судом не правильно застосовано норми п. 6 ст. 108 Конституції УРСР 1978 року (в первинній редакції), ст. 85 Конституції України та "Положення про порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою УРСР", затвердженого Указом Президії ВР УРСР від 12 березня 1981 року, № 1654-Х оскільки на час винесення оскаржуваного рішення міською радою, віднесення спірної земельної ділянки до меж міста не було затверджено відповідно до встановленого порядку.

Суд першої інстанції у повному обсязі з'ясував обставини і дав належну правову оцінку наявним у справі доказам, правильно застосував норми матеріального та процесуального права, та дійшов вірного висновку, що Калуська міська рада приймаючи оспорюване рішення вийшла за межі своїх повноважень, встановлених Конституцією України, Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні»та Земельним кодексом України.

Разом з тим апеляційний суд помилково скасував правильне по суті рішення суду першої інстанції.

Оскільки апеляційний господарський суд під час розгляду справи неправильно застосував норми матеріального права, що регулюють спірні відносини, а суд першої інстанції вирішив спір відповідно до вимог чинного законодавства, тому зазначена обставина відповідно до ч.1ст.226 КАСУ є підставою для скасування ухваленої у справі постанови апеляційного суду, та залишення в силі рішення суду першої інстанції

Керуючись ст.ст. 221, 223, 226, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

УХВАЛИЛА:

Касаційну скаргу Державного підприємства "Калуська ТЕЦ" задовольнити.

Постанову Львівського апеляційного господарського суду від 07 лютого 2007 року скасувати.

Постанову господарського суду Івано-Франківської області від 22 червня 2006 року залишити в силі.

Постанова вступає в законну силу з моменту проголошення та оскарженню не підлягає.

Судді

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення02.10.2007
Оприлюднено30.05.2012
Номер документу24290616
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —а-18/28

Ухвала від 02.10.2007

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Бим М.Є.

Постанова від 22.05.2007

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Гриняк Б.П.

Ухвала від 07.08.2006

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Бойко С.В.

Постанова від 27.06.2006

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Гриняк Б.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні