Рішення
від 17.09.2008 по справі 32/307
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

32/307

 

ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  міста КИЄВА01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б     тел.230-31-34

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

справа №  32/307

17.09.08

За позовом          Державної організації "Комбінат "Новий"

До                    Державного комітету України з державного матеріального резерву

Про                     списання нестачі матеріальних цінностей

                                                                                            

           Суддя  Хрипун О.О.

Представники:

Від позивача                    Герасимов В.І. –ю/к

Від відповідача        Глузманова М.П. –предст.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

25.06.2008 Державна організація "Комбінат "Факел" звернулася з позовом про зобов'язання Державного комітету України  з державного матеріального резерву списати (відкоригувати) нестачу ферохрому у розмірі 72,032 т на суму 164227,20 грн. відповідно до наказу Державного комітету України з державного матеріального резерву від 12.08.2003      № 198 "Про утворення комісії для корегування обліку матеріальних цінностей".

Відповідач у відзиві на позов, представник відповідача в судовому засіданні вказав, що списання нестачі матеріальних цінностей можливе лише на підставі рішення суду, враховуючи відсутність на сьогоднішній день окремого нормативного акта, що регламентує порядок списання матеріальних цінностей з балансу центрального органу державної влади з управління державним резервом, неможливість списання таких цінностей на підставі Типової інструкції про порядок списання матеріальних цінностей з балансу бюджетних установ.

Розглянувши подані учасниками процесу документи, заслухавши пояснення представників сторін, Господарський суд міста Києва, -

ВСТАНОВИВ:

На відповідальному зберіганні ДО "Комбінат "Факел" знаходився ферохром у дерев'яних ящиках під пломбами заводу виробника, який був закладений на зберігання у 1982, 1985 та 1987 роках.

Як стверджує позивач та не заперечує відповідач, приймання ферохрому здійснювалося на підставі інструкції № И-65 від 01.09.1983 "Про порядок і умови поставки, прийому зберігання і відпуску феросплавів" по обліковій масі, без перевантаження.

На виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 01.07.2002 та наказу Державного комітету України з державного матеріального резерву ДО "Комбінат "Факел" здійснював відпуск ферохрому казенному підприємству "Харківське конструкторське бюро з машинобудування імені Морозова" 226,13 т ферохрому по обліковій масі, без перевантаження.

Інструкція № И-65 від 01.09.1983 "Про порядок і умови постачання, приймання, зберігання та відпуску феросплавів, металевого хрому та марганцю" втратила чинність з дати затвердження наказом Державного комітету України по матеріальних резервах № 79 від 12.12.1994 Інструкції про порядок і умови постачання, приймання, зберігання та відпуску феросплавів, металевого хрому та марганцю № І-Х-065-94.

Пунктом 4.2.4 Інструкції про порядок і умови постачання, приймання, зберігання та відпуску феросплавів, металевого хрому та марганцю № І-Х-065-94 передбачено, що приймання феросплавів, металевого хрому та марганцю за кількістю провадиться переліком кількості місць, а фізичної маси (маса нетто) визначається шляхом множення кількості місць на стандартну масу нетто одного місця. Поставка, приймання, відпуск та облік феросплавів, металевого хрому та марганцю провадиться за базовою масою, тобто умовною масою, приведеною до установленого базового вмісту провідного елементу згідно з додатком 1 до Інструкції. Відповідно до п. 4.2.3 вказаної Інструкції при приманні провадиться зовнішній огляд стану та маркування та ярликів на тарі. Перевіряється наявність документів, що засвідчують якість і відповідність феросплавів, що надійшли, за даними документів вимогам діючих стандартів.

Сторони не заперечують, що облік феросплавів ДО "Комбінат "Факел" та відпуск ферохрому казенному підприємству "Харківське конструкторське бюро з машинобудування імені Морозова" повністю відповідав вимогам Інструкції про порядок і умови постачання, приймання, зберігання та відпуску феросплавів, металевого хрому та марганцю № І-Х-065-94, затвердженої наказом Державного комітету України по матеріальних резервах № 79 від 12.12.1994.

12.08.2003 наказом Державного комітету України з державного матеріального резерву № 198 "Про створення комісії для корегування обліку матеріальних цінностей" у зв'язку із виявленням розбіжності між обліковою масою ферохрому і його фактичною масою (упаковка не порушена та відповідає ГОСТу) було створено тимчасову комісію для відпуску ферохрому по фактичній кількості на підставі висновків комісії із одночасним корегуванням у бухгалтерському обліку.

При відвантаженні ферохрому шляхом перевантаження на 3-х тонних вагах згідно з нарядами Держкомрезерву України № 2-10/65-2003 від 07.07.2003, № 2-10/68-2003 від 22.07.2003, № 2-10/137 від 22.09.2003, № 2-10/157-2003 від 13.10.2003, № 2-10/1-2004 від 15.01.2004 була встановлена розбіжність між обліковою масою та фактичною масою, яка склала 72,032 т на суму 164227,20 грн., про що комісією були складені відповідні акти (копії в матеріалах справи).

Відпуск ферохрому відбувся по фактичній масі, в результаті чого за даними бухгалтерського обліку ДО "Комбінат "Факел" утворилася недостача матеріальних цінностей державного резерву на суму 164227,20 грн. (за результатами проведеної у 2000 році переоцінці матеріальних цінностей) без ПДВ, яка продовжує обліковуватися на балансі комбінату.

ДО "Комбінат "Факел" неодноразово зверталася до Держкомрезерву з клопотанням щодо списання недостачі ферохрому з обліку комбінату, проте питання не було вирішено.

Крім того, Контрольно-ревізійний відділ м. Горлівка листом від 24.09.2007                                       № 01-12/2953 направив вимоги щодо здійснення дій по списанню недостачі.

З наданих документів вбачається, що відповідач вживав заходи щодо приведення бухгалтерського обліку феросплавів у відповідність, враховуючи, що розбіжності не стосуються винних дій осіб. Зокрема, відповідач неодноразово звертався за роз'ясненням до Державного казначейства України.

Державне казначейство України листом № 3.4-04/1494-8944 від 27.07.2007 "Про відображення в бухгалтерському обліку нестач матеріальних цінностей", направленим у відповідь на лист Державного комітету України з матеріального резерву від 16.07.2007         № 6-3/4119, пояснило, що виявлені розходження між фактичними залишками з даними бухгалтерського обліку є нестачами. Причинами нестач можуть бути природні втрати (розпилювання, випаровування, всихання тощо), помилки під час приймання та відпускання цінностей, зловживання (розкрадання).

Виявлені як нестача матеріальні цінності підлягають списанню відповідно до п. 3 Типової інструкції про порядок списання матеріальних цінностей з балансу бюджетних установ, затвердженої наказом Державного казначейства України та Міністерства економіки України від 10.08.2001 № 142/181.

Згідно з п. 12 Типової інструкції недостачі матеріальних цінностей, виявлені в результаті інвентаризації: понад норми природних втрат, втрати від псування, стихійного лиха (повені, пожежі та інше), а також, коли конкретні винуватці не встановлені (втрати від нерозкритих крадіжок тощо), списуються з балансів лише після ретельної перевірки дійсної відсутності винних осіб і вжиття потрібних заходів задля недопущення фактів втрат у подальшому в такому порядку:

а) за кожним випадком недостач або псувань матеріальних цінностей на суму до 2500 гривень включно - з дозволу керівника установи;

б) за кожним випадком недостачі або псування матеріальних цінностей на суму від 2500 до 5000 гривень включно - з дозволу керівника установи вищого рівня;

в) за кожним випадком недостачі або псування матеріальних цінностей на суму понад 5000 гривень - з дозволу керівника центрального органу виконавчої влади або іншого головного розпорядника бюджетних коштів, голови місцевої державної адміністрації.

У документах, які установи подають для оформлення списання недостач понад норми природних втрат і втрат від псування матеріальних цінностей, слід вказати заходи, яких вжито задля попередження таких втрат.

Спільним наказом Державного казначейства України та Міністерства економіки України від 10.08.2001 № 142/181, прийнятим на виконання Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", з метою встановлення єдиних вимог до порядку списання матеріальних цінностей з балансу установ, основна діяльність яких здійснюється за рахунок коштів державного та/або місцевих бюджетів, зобов'язано  центральні органи виконавчої влади, інших головних розпорядників бюджетних коштів, бюджетні установи списання матеріальних цінностей проводити відповідно до вимог Типової інструкції про порядок списання матеріальних цінностей з балансу бюджетних установ (п. 5). Центральним органам виконавчої влади, іншим головним розпорядникам бюджетних коштів, у разі необхідності, надано право видавати галузеві інструкції про списання матеріальних цінностей, узгодивши їх з чинним законодавством і даною Типовою інструкцією (п. 6).

Згідно зі ст. 1 Закону України "Про державний матеріальний резерв" державний резерв є особливим державним запасом матеріальних цінностей, призначених для використання в цілях і в порядку, передбачених цим Законом. У складі державного резерву створюється незнижуваний запас матеріальних цінностей (постійно підтримуваний обсяг їх зберігання).

Як визначено статтею 2 вказаного Закону, відповідальним зберіганням матеріальних цінностей державного резерву є зберігання закладених до державного резерву матеріальних цінностей у постачальника (виробника) або  одержувача (споживача) без надання йому права користуватися цими матеріальними цінностями до прийняття у встановленому порядку  рішення  про  відпуск  їх  з державного резерву.

Статтею 4 Закону передбачено, що державний  резерв  створює  Кабінет   Міністрів України. Організація формування, зберігання і обслуговування державного резерву,  соціальний розвиток забезпечуються уповноваженим  на  це центральним органом виконавчої влади, який здійснює управління державним резервом, підприємствами,  установами і організаціями, що  входять  до  єдиної системи державного резерву України.

Управління державним матеріальним резервом здійснює Державний комітет України з державного матеріального резерву, який відповідно до Указу Президента України              № 603/2001 від 07.08.2001 є правонаступником Державного агентства з управління державним матеріальним резервом.

Згідно зі статутом ДО "Комбінат "Факел" –це державна організація, заснована на державній власності, яка входить до сфери управління Державного комітету України з державного матеріального резерву.

На сьогоднішній день не існує окремого нормативного акта, що регламентує порядок списання матеріальних цінностей з балансу центрального органу державної влади з управління державним резервом.

Посилання відповідача на неможливість списання таких цінностей на підставі Типової інструкції про порядок списання матеріальних цінностей з балансу бюджетних установ суперечить положенням спільного наказу Державного казначейства України та Міністерства економіки України від 10.08.2001 № 142/181.

Згідно зі ст. 3 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність" метою ведення бухгалтерського обліку і складання фінансової звітності є надання користувачам для прийняття рішень повної, правдивої та неупередженої інформації про фінансове становище, результати діяльності та рух грошових коштів підприємства. Бухгалтерський облік є обов'язковим видом обліку, який ведеться підприємством. Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку.

За таких обставин позовні вимоги про зобов'язання Державного комітету України  з державного матеріального резерву списати (відкоригувати) нестачу ферохрому у розмірі 72,032 т на суму 164227,20 грн. відповідно до наказу Державного комітету України з державного матеріального резерву від 12.08.2003 № 198 "Про утворення комісії для корегування обліку матеріальних цінностей" визнаються обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до наказу Державного комітету України з державного матеріального резерву № 28 від 11.02.2008 "Про припинення Державної організації "Комбінат "Факел" шляхом її приєднання до Державної організації "Комбінат "Новий" Державна організація "Комбінат "Новий" (код ЄДРПОУ 14373236; с. Ясне, м. Докучаєвськ, Донецька обл., 85747) є правонаступником Державної організації "Комбінат "Факел" (код ЄДРПОУ 14373199; пров. Жуковського, 8, м. Горлівка, Донецька обл., 84635). Згідно з відміткою державного реєстратора виконавчого комітету Горлівської міської ради Донецької області на Свідоцтві про державну реєстрацію юридичної особи державна реєстрація припинення Державної організації "Комбінат "Факел" проведена 27.06.2008 № запису 1256 112 0004 001 858.

Відповідно до ст. 25 ГПК України в разі вибуття однієї з сторін у спірному або встановленому рішенням господарського суду правовідношенні внаслідок реорганізації підприємства чи організації господарський суд здійснює заміну цієї сторони її правонаступником, вказуючи про це в рішенні або ухвалі. Правонаступництво можливе на будь-якій стадії судового процесу.

У зв'язку з реорганізацією позивача Державної організації "Комбінат "Факел", позивач  Державна організація "Комбінат "Факел" підлягає заміні правонаступником  Державною організацією "Комбінат "Новий".

Враховуючи викладене, керуючись  ст.ст. 33, 49, 82-85 ГПК України, -

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити повністю.

Зобов'язати Державний комітет України  з державного матеріального резерву (01601, м. Київ, вул. Пушкінська, 28; код ЄДРПОУ 00034016) списати (відкоригувати) нестачу ферохрому у розмірі 72,032 т на суму 164227,20 грн. Державної організації "Комбінат "Факел" (код ЄДРПОУ 14373199; пров. Жуковського, 8, м. Горлівка, Донецька обл., 84635), правонаступником якого є Державна організація "Комбінат "Новий" (код ЄДРПОУ 14373236; с. Ясне, м. Докучаєвськ, Донецька обл., 85747).

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання, оформленого відповідно до ст. 84 ГПК України.

СуддяО.О. Хрипун

                                                                                      Дата підписання рішення: 20.10.2008  

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення17.09.2008
Оприлюднено04.12.2008
Номер документу2430576
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —32/307

Рішення від 02.07.2009

Господарське

Господарський суд міста Києва

Хрипун О.О.

Рішення від 17.09.2008

Господарське

Господарський суд міста Києва

Хрипун О.О.

Ухвала від 26.06.2007

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Чус О.В.

Ухвала від 20.07.2006

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Васильєв О.Ю.

Ухвала від 31.08.2006

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Васильєв О.Ю.

Рішення від 14.09.2006

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Васильєв О.Ю.

Ухвала від 04.10.2006

Господарське

Господарський суд Донецької області

Сковородіна О.М.

Ухвала від 15.09.2006

Господарське

Господарський суд Донецької області

Сковородіна О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні