9/94
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул.Шевченка 16, м.Івано-Франківськ, 76000, тел. 2-57-62
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 листопада 2008 р. Справа № 9/94
Господарський суд Івано-Франківської області у складі суду: судді Фанди Оксани Михайлівни при секретарі судового засідання Чмихов Юрій Анатолійович розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом ТзОВ "Стіл ЛТД" вул. Набережна ім.В.Стефаника,Івано-Франківськ,76000
до відповідача Івано-Франківської міської ради вул. Грушевського,21,Івано-Франківськ,76000
про визнання матеріалів поданих ТзОВ "Стіл ЛТД" на розгляд сесії Івано-Франківської міської ради, що стосуються надання земельної ділянки площею 0, 0225 га ТзОВ "Стіл ЛТД" для добудови приміщень автосалону до власної автомийки достатніми для затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та визнання договору оренди
За участю представників сторін:
Від позивача: Гульчій Любомир Ігорович - представник, (довіреність № б/н від 31.10.2008 року)
Від відповідача: Гуменний Остап Іванович - спеціаліст юридичного відділу виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради, (довіреність № 96/01-17/07-в від 21.01.2008 року)
СУТЬ СПОРУ: Заявлено вимогу про визнаня матеріалів поданих ТзОВ "Стіл ЛТД" на розгляд сесії Іваано-Франківської міської ради, що стосується надання земельної ділянки площею 0,0225 га. ТзОВ "Стіл ЛТД" для добудови приміщень автосалону до власної автомийки достатніми для затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та визнання укладеним договору оренди земельної ділянки площею 0,0225 га. по вул. Набережна ім. В.Стефаника 11-А у м.Івано-Франківську між Івано-Франківською міською радою та ТзОВ "Стіл ЛТД" на умовах, запропонованих позивачем.
В судових засіданнях оголошувалась перерва: 11.11.2008 року до 18.11.2008 року, 18.11.2008 року до 21.11.2008 року.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі, також надав суду заяву про уточнення умов проекту договору оренди землі відповідно до якої просив внести зміни в п. 6 проекту Договору оренди земельної ділянки, просив суд позов задоволити. В обгрунутування заявлених позовних вимог представник позивача зазначив наступне.
Рішенням виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 18.07.2006 року № 250 ТзОВ "Стіл ЛТД" на проведення проектно пошукових робіт на орендованій земельній ділянці на вул. Набережній ім. В.Стефаника 11-А, в м.Івано-Франківську.
Рішенням Івано-Франківської міської ради від 07.12.2006 року ТзОВ "Стіл ЛТД" отримало дозвіл на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. Набережній ім. В.Стефаника, 11-А в м.Івано-Франківську.
ТзОВ "Стіл ЛТД" одержавши рішення Івано-Франківької міської ради від 07.12.2006 року дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. При його виготовленні, всю землевпорядну документацію погодило з вказаними у ст. 123 ЗК України державними органами та інституціями.
Висновком державної експертизи обласного Івано-Франківського головного управління земельних ресурсів Держкомзему України від 26.06.2007 року № 2299/П встановлено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0225 га. по вул. Набережній ім. В.Стефаника, 11-А, що в м.Івано-Франківську ТзОВ "Стіл ЛТД" відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, оцінюється позитивно та погоджується.
Представник позивача зазначив, що ТзОВ "Стіл ЛТД" подало на розгляд сесії Івано-Франківської міської ради 14.11.2007 року проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для затвердження та винесення рішення про надання земельної ділянки, відповідно до ст. 123 ЗК України.
Проте, безпідставно, всупереч нормам Закону рішення з цього приводу прийняте не було, питання затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її в оренду не набрало необхідної для прийняття позитивного рішення кількості голосів депутатського корпусу.
З такою позицією Івано-Франківської міської ради позивач не погоджується, оскільки Івано-Франківська міська рада як орган місцевого самоврядування, діє в сфері адміністративного права, тому у своїй діяльності повинна керуватися принципом "дозволено все, що передбачено законом".
Представник позивача вказав, що з аналізу ч. 2 ст. 19 КУ України, ч. 3 ст. 24, ст.ст. 74, 77 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст.ст. 3, 12, 123, 124 ЗК України, вбачається, що відповідний орган місцевого самоврядування, при наявності погодження проекту землеустрою всіма службами та позитивного висновку державної землевпорядної експертизи зобов'язаний розглянути дане питання у визначений строк, затвердити проект землеустрою та укласти договір оренди земельної ділянки.
30.09.22008 року відповідач отримав два проекти договору оренди земельної ділянки. Однак, в обумовлений чинним законодавством термін Івано-Франківська міська рада відповіді не надала.
Із посиланням на ч.2 ст. 19, ст. 124 Конституції України, ст.ст. 123, 124 Земельного кодексу України, ст.ст. 179, 184 Господарського кодексу України, представник позивача зазначив, що порушені права та охоронювані законом інтереси позивача.
Представник відповідача Івано-Франківської міської ради позовні вимоги заперечив та просив суд в їх задоволенні відмовити. В обґрунтування заявлених заперечень представник відповідача вказав наступне.
Приписи ст.ст. 13, 41 Конституції України визначають, що від імені Українського народу права власності здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією і усі суб'єкти права власності рівні перед законом.
Повноваження, якими наділяють органи місцевого самоврядування, як правило, мають бути повними і виключними. Вони не можуть скасовуватись чи обмежуватись іншим, центральним або регіональним органом, якщо це не передбачено законом.
Повноваження щодо розпорядження землями, які перебувають у комунальній власності, згідно Конституції України, Земельного кодексу України та Закону України "Про місцеве самоврядування в україні" вирішуються виключно сільськими, селищними, міськими радами на їх пленарних засіданнях.
Так, згідно ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень міських рад в галузі земельних відносин належить розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.
Представник відповідача зазначив, що відповідно до ст. 203 Цивільного кодексу України, правочин є дійсним, якщо він відповідає загальним умовам дійсності правочину, зокрема, волевиявлення учасника правочину має бути вільним та відповідати його внутрішній волі.
Частиною першою ст. 215 Цивільного кодексу України встановлено, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною вимог, які встановлені частинами першою-третьою, п'ятою, шостою ст. 203 Цивільного кодексу України.
Стеттею 116 ЗК України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішеннями органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
В силу ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Відповідно до ст. 16 Закону України "Про оренду землі" визначено, що сторони укладають договір оренди земельної ділянки за згодою орендодавця (міської ради) і така згода має бути оформлена у вигляді рішення, а ст. 123, 124 ЗК України передбачено, що підставою для укладення договору оренди землі і набуття права на оренду земельної ділянки є рішення орендодавця.
Таким чином, як вказав представник відповідача, волевиявлення відповідного органу як орендодавця, здійснюється у формі відповідного рішення сесії міської ради і лише реалізується шляхом укладення договору оренди.
Представник відповідача зауважив, що відповідно до ст. 14 Закону України "Про оренду землі" Договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально. Типова форма договору оренди землі затверджується Кабінето Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 року за № 220 "Про затвердження Типового договору оренди землі" затверджено типовий договір оренди земельної ділянки.
А отже, не відповідає дійсності твердження позивача про те, що типовий договір оренди земельної ділянки не затверджений.
Проект договору оренди земельної ділянки, що поданий позивачем не відповідає типовому договору оренди земельної ділянки, що затверджений Кабінетом Міністрів україни.
Представник відповідача вважає, що позовні вимоги позивача не підлягають задоволенню, оскільки вирішення вказаних питань належить до виключної компетенції міської ради, а тому суд не вправі укладати договір оренди земельної ділянки між позивачем та Івано-Франківською міською радою.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд встановив, що відповідно до рішення виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від
18.07.2006 року № 250, ТзОВ "Стіл ЛТД" надано дозвіл на проведення проектно-пошукових робіт (дозволено збір матеріалів погодження місця розташування земельної ділянки) для добудови приміщень автосалону до власної автомийки на орендованій земельній ділянці на вул. Набережній ім. В.Стефаника, 11-А.
07.12.2006 року Івано-Франківською міською радою погоджено матеріали погодження місця розташування земельної ділянки на вул. Набережній ім. В.Стефаника, 11-А та надано ТзОВ "Стіл ЛТД" дозвіл на складання проекту землеустрою щодо відведення вказаної земельної ділянки.
Позивачем виконано всі роботи із виготовлення проекту землеустро та погоджено Івано-Франківським міським управлінням земельних ресурсів висновком від 22.02.2007 року № 03-04-06/415, управлінням архітектури і містобудування виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради висновком від 15.09.2006 року № 2/3-3/2090, Івано-Франківською міською санітарно-епідеміологічною станцією висновком від 15.03.2007 року № 134, Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Івано-Франківській області висновком від 16.03.2007 року № 13-7/1146.
Суд дослідив вищевказані докази та встановив, що висновки всіх служб є позитивними, оформленими відповідно до вимог законодавства.
26.06.2007 року № 2299/П року проект землеустрою отримав позитивний висновок Державної експертизи обласного головного управління земельних ресурсів Держкомзему України.
Позитивні висновки державної експертизи щодо об'єктів обов'язкової державної експертизи є підставою для прийняття відповідного рішення органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування, відкриття фінансування робіт з реалізації заходів, передбачених відповідною документацією.
Позивач звернувся до Івано-Франківської міської ради із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. Набережній ім. В.Стефаника, 11-А в м.Івано-Франківську, однак Виконавчий комітет Івано-Франківської міської ради листом № 1175/01-15/48-в від 25.06.2008 року повідомив позивача, що питання затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0225 га. на вул. Набережній ім. В.Стефаника, 11-А, для добудови приміщень автосалону до власної автомийки, було предметом розгляду пленарного засідання ХІХ сесії V демократичного скликання Івано-Франківської міської ради, яке відбулося 14.11.2007 року, однак при голосуванні вказане питання не набрало необхідної для прийняття позитивного рішення кількості голосів депутатського корпусу.
29.09.2008 року ТзОВ "Стіл ЛТД" звернулось до Івано-Франківської міської ради з пропозицією укласти договір оренди земельної ділянки. Однак у встановлений законодавством строк відповіді від Івано-Франківської міської ради не отимало.
Приписи ст. 13 Конституції України визначають, що від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах визначених Конституцією.
Відповідно до ст. 142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об"єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи місцевого самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень. Права органів самоврядування захищаються в судовому порядку.
Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
В силу ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Відповідно до п. 6 ст. 123 Земельного кодексу України проект відведення земельної ділянки погоджується із землекористувачем, органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури та охорони культурної спадщини і після одержання висновку державної землевпорядної експертизи по об'єктах, які їй підлягають, подається до відповідної державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради, які розглядають його у місячний строк і, в межах своїх повноважень, визначених цим Кодексом, приймають рішення про надання земельної ділянки.
Відповідно до п. 34 ст. 26 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” питання регулювання земельних відносин вирішується на пленарному засіданні ради –сесії.
Звідси випливає, що способом волевиявлення ради, яка здійснює право власності від імені територіальної громади, щодо регулювання земельних відносин є прийняття рішення сесії.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до п. 1 ст. 46 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Відповідно до п. 5 ст. 46 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок –не рідше, ніж один раз на місяць.
Відповідно до ч. 8 ст. 7 Закону України “Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності” місцеві дозвільні органи протягом п'яти робочих днів з дати одержання від адміністратора заяви та документів, якщо інше не передбачено законом, приймають рішення про видачу або відмову у видачі суб'єкту господарювання документа дозвільного характеру та передають протягом двох робочих днів з дати прийняття відповідного рішення адміністратору відповідні документи. У рішенні про відмову документа дозвільного характеру зазначаються підстави такої відмови.
В порушення норм Закону, Івано-Франківською міською радою не приймалось жодних рішень про затвердження проекту землеустрою чи про відмову у затвердженні такого проекту щодо відведення ТзОВ "Івано-Франківськбудтранс" земельної ділянки загальною площею 0,0225 га. по вул. Набережна ім. В.Стефаника 11-А у м.Івано-Франківську.
Відповідно до ч. 2 ст. 77 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку.
Відповідно до ч. 1 ст. 641 Цивільного кодексу України пропозицію укласти договір (оферту) може зробити кожна із сторін майбутнього договору. Пропозиція укласти договір має містити істотні умови договору і виражати намір особи, яка її зробила, вважати себе зобов'язаною у разі її прийняття.
За приписами вказаної норми відповідачу належало після одержання проекту договору в разі згоди з його умовами оформити договір та повернути один примірник позивачу у 20 - ти денний строк . За наявності заперечень щодо окремих умов договору відповідачу належало скласти протокол розбіжностей та разом з договором у цей же строк направити позивачу.
Суду не подано доказів направлення Івано-Франківською міською радою жодної відповіді на пропозицію ТзОВ "Стіл ЛТД" укласти договір, тобто не виконано положення вищевказаних норм Господарського кодексу України.
Частина 1 ст. 187 ГК України встановлює , що спори щодо укладання господарських договорів, укладання яких є обов"язковим на підставі закону, розгляаються судом.
Відповідно до ст. 14 Закону України "Про оренду землі" істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (місце розташування та розмір земельної ділянки);строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін.
Щодо заперечень відповідача, то слід зазначити наступне.
Стаття 2 Закону України “Про судоустрій України” встановлює, що суд, здійснюючи правосуддя, на засадах верховенства права забезпечує захист гарантованих Конституцією України та законами прав і свобод людини і громадянина, прав і законних інтересів юридичних осіб, інтересів суспільства і держави.
Відповідно до частини першої ст. 6 Закону України “Про судоустрій України” усім суб'єктам правовідносин гарантується захист їх прав, свобод і законних інтересів незалежним і неупередженим судом, утвореним відповідно до закону.
Згідно з п. 5 частини першої ст. 3 Цивільного кодексу України однією з основних засад цивільного законодавства є судовий захист цивільного права та інтересу.
Частина перша ст. 16 Цивільного кодексу України передбачає, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Таким чином, звернення особи до суду за захистом своїх прав, свобод і законних інтересів гарантовано законодавством України .
При цьому, частиною 3 ст.16 Цивільного кодексу України , передбачається, що суд при дослідженні і встановленні дійсних обставин справи може відмовити особі(позивачу) у захисті, не застосовуючи жоден із перерахованих у вказаній нормі способів, у випадку зловживання своїми правами.
Відповідачем не доведено жодної із визначених ст. 13 Цивільного кодексу України форм зловживання правом, яке вчинено б позивачем.
Натомість, саме недотримання відповідачем норм Конституції України , Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та норм земельного законодавства призвело до порушення прав позивача.
Отже, заперечення відповідача безпідставні.
За наведених обставин суд дійшов висновку про порушення прав позивача, а отже, обгрунтованість позовних вимог. Позов підлягає задоволенню.
Судові витрати відповідно до вимог ст. 49 ГПК України слід відшкодувати позивачу з відповідача.
Керуючись ст. 124, 142-145 Конституції України, ст. 3, 13, 15, 16, 641, 648 Цивільного кодексу України, ст. 179, 181, 187 Господарського кодексу України, ст. 116, 123, 124 Земельного кодексу України, Законом України "Про оренду землі", Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", Законом України “Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності”, ст. 49, 82-8 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
позов задоволити.
Визнати матеріали подані ТзОВ "Стіл ЛТД" на розгляд сесії Івано-Франківської міської ради, що стосується надання земельної ділянки площею 0,0225 га. ТзОВ "Стіл ЛТД" для добудови приміщень автосалону до власної автомийки достатніми для затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Визнати укладеним договір оренди земельної ділянки площею 0,0225 га. по вул. Набережна ім. В.Стефаника 11-А у м.Івано-Франківську між Івано-Франківською міською радою та ТзОВ "Стіл ЛТД" в наступній редакції:
ДОГОВІР ОРЕНДИ ЗЕМЛІ
м. Івано-Франківськ “___”
Ми, що нижче зазначені, Івано-Франківська міська Рада, код 33644700, яка знаходиться в м. Івано-Франківську по вул. Грушевського, 21, в особі міського голови Віктора Андрюсовича Анушкевичуса, який діє на підставі Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», іменований в подальшому ОРЕНДОДАВЕЦЬ, та Товариство з обмеженою відповідальністю "Стіл ЛТД" код ЄДРПОУ 20546095, що знаходиться в м.Івано-Франківську по вул. Набережна ім. В. Стефаника, 11А, в особі директора Льоди Олега Богдановича, що діє на підставі Статуту Товариства зареєстрованого державним реєстратором Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради 21.10.1992 р. - іменований в подальшому ОРЕНДАР, уклали цей договір про нижченаведене:
Предмет договору
1. Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове, платне володіння і користування (оренду) земельну ділянку для добудови приміщень автосалону до власної автомийки по вул. Набережній ім. В. Стефаника, 11-а, що в м. Івано-Франківську.
Об'єкт оренди
2. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,0225 га, відповідно до плану (схеми)розташування, що додається.
3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 88 грн. 72 коп. за 1 м. кв..
4. Земельна ділянка, яка передається в оренду, немає недоліків, що можуть перешкоджати її ефективному використанню та інших особливостей, які можуть вплинути на орендні відносини.
Строк дії договору
5. Договір укладено на три роки. Після закінчення строку дії договору Орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі Орендар повинен не пізніше ніж за ЗО днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово Орендодавця про намір продовжити його дію.
Орендна плата
6. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 1197, 72 грн. на рік на основі розрахунку, поданого Орендарем протягом місяця з дня виникнення права користування земельною ділянкою. Розмір орендної плати підлягає щорічному уточненню відповідно до п. 9 цього Договору
7. Розрахунок орендної плати складається на підставі даних державного земельного кадастру за станом на перше січня поточного року і щороку подається Орендарем Орендодавцеві до першого лютого поточного року з розбивкою річної суми земельного податку рівними частками за місяцями. При складанні Розрахунку орендної плати враховується коефіцієнт індексації грошової оцінки земель, що встановлюється згідно з чинним законодавством.
8. Орендна плата вноситься у такі строки: щомісячно протягом 30 (тридцяти) календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця в місцевий бюджет, код 20568100, р/р № 33216815700002, код платежу 13050500, МФО 836014 в УДК в Івано-Франківській області.
9. Розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів в т. ч. внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках передбачених законом.
10. За прострочення терміну сплати орендної плати або внесення орендної плати не в повному обсязі орендар сплачує пеню у розмірі 0,1% від суми заборгованості за кожний день прострочення, але не більше подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня.
11. В разі неналежного виконання зобов'язань передбачених даним договором, орендар відшкодовує завдані збитки незалежно від стягнення неустойки.
12. Внесення орендної плати на майбутній період оренди допускається на термін, не більший одного року.
13. У разі визнання Договору оренди недійсним, одержана Орендодавцем орендна плата за фактичний строк оренди не повертається.
14. У випадку оренди декількох земельних ділянок, Орендар зобов'язаний при здійсненні платежу у графі «призначення платежу»вказувати № договору або № рахунку.
Умови і строки передачі земельної ділянки в оренду
15. Передача земельної ділянки в оренду здійснюється з розробленням проекту відведення. Організація розроблення та виконання проектно-технічної документації на орендовану земельну ділянку покладається на Орендаря.
16. Передача земельної ділянки Орендарю здійснюється у тижневий строк після державної реєстрації цього договору за актом її приймання-передачі.
Умови повернення земельної ділянки
17. Після припинення дії договору Орендар повертає Орендодавцеві земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду. Орендодавець у разі погіршення корисних властивостей орендованої земельної ділянки, пов'язаних із зміною її стану, має право на відшкодування збитків у розмірі, визначеному сторонами, а при відсутності згоди спір вирішується в судовому порядку.
18. Здійснення Орендарем без згоди Орендодавця витрати на поліпшення орендованої земельної ділянки, які не можливо відокремити без завдання шкоди цій ділянці, не підлягають відшкодуванню.
19. Поліпшення стану земельної ділянки, проведені Орендарем за письмовою згодою Орендодавця землі підлягають відшкодуванню у відповідності до окремої угоди сторін.
20. Орендар має право на відшкодування збитків заподіяних унаслідок невиконання Орендодавцем зобов'язань, передбачених цим Договором. Збитками вважаються: фактичні втрати, яких Орендар зазнав через невиконання або неналежне виконання умов Договору Орендодавцем, а також витрати, які Орендар здійснив для відновлення свого порушеного права; доходи, які Орендар міг би реально отримати в разі належного виконання Орендодавцем умов договору.
21. Розмір фактичних витрат Орендаря визначається на підставі документально підтверджених даних.
Обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки
22. Земельні сервітути та обмеження, встановлені щодо земельної ділянки, зазначеної в п.1 Договору, після їх державної реєстрації є обов'язковими для Орендаря, який повинен забезпечити цілодобовий доступ до існуючих на території ділянки інженерних мереж для їх ремонту, обслуговування, дотримувались правил використання земель в охоронній зоні мереж, не чинити перешкод при будівництві нових, врахувати право проходу та проїзду транспортних засобів та інші земельні сервітути.
22.1. Дотримуватись сервітутних обмежень, вказаних у висновках організацій, які включені в акт вибору земельної ділянки.
23. Передача в оренду земельної ділянки не є підставою для припинення або зміни обмежень (обтяжень) та інших прав третіх осіб на земельну ділянку.
Права та обов'язки сторін
24. Орендодавець має право вимагати від Орендаря:
- використання земельних ділянок за цільовим призначенням згідно з цим Договором;
- додержання екологічної безпеки землекористування та збереження родючості ґрунтів, державних стандартів, норм і правил, проектних рішень, місцевих правил забудови населених пунктів;
- додержання режиму використання водоохоронних зон, прибережних захисних смуг, зон санітарної охорони та територій, які особливо охороняються;
- своєчасного внесення орендної плати та своєчасного подання Розрахунку орендної плати.
25.Орендодавець зобов'язаний:
- передати у користування земельну ділянку у стані, придатному для використання за цільовим призначенням;
- не втручатися у виробничу діяльність Орендаря і не вчиняти дій, які перешкоджали б Орендареві користуватись орендованою земельною ділянкою.
26.Орендар має право:
- самостійно господарювати на землі, визначати напрями своєї господарської діяльності відповідно до призначення земельної ділянки та умов Договору;
- одержувати продукцію і доходи;
- здійснювати у встановленому порядку за згодою Орендодавця зрошувальні, осушувальні, інші меліоративні роботи;
- використовувати у встановленому порядку для власних потреб наявні на земельній ділянці загальнопоширені корисні копалини, торф, лісові угіддя, водні об'єкти, а також інші корисні властивості землі;
- витребувати орендовану земельну ділянку з будь-якого незаконного володіння та користування;
- вимагати усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою;
- на відшкодування збитків, заподіяних земельній ділянці громадянами та юридичними особами;
- на передачу в суборенду орендованої земельної ділянки (її частини) за згодою Орендодавця. При передачі в суборенду земельної ділянки, зазначеної в п.1 Договору (її частини), умови договору суборенди земельної ділянки (її частини) мають бути визначені в межах цього Договору і не суперечити йому. Термін суборенди не може перевищувати строку дії Договору оренди. У разі припинення або розірвання цього Договору чинність договору суборенди земельної ділянки припиняється. Договір суборенди земельної ділянки підлягає державній реєстрації.
27. Орендар зобов'язаний:
- використовувати земельну ділянку за цільовим призначенням згідно з Договором оренди;
- додержуватись вимог законодавства про охорону довкілля, екологічної безпеки землекористування та збереження родючості ґрунтів, державних стандартів, норм і правил, проектних рішень, місцевих правил забудови населених пунктів;
- дотримуватись режиму використання водоохоронних зон, прибережних захисних смуг, зон санітарної охорони територій, які особливо охороняються;
- своєчасно вносити орендну плату;
- не порушувати прав власників суміжних земельних ділянок та землекористувачів;
- підвищувати родючість ґрунтів та зберігати інші корисні властивості землі;
- своєчасно надавати Орендодавцеві дані про стан і використання земель та інших природних ресурсів у порядку, встановленому законом;
- дотримуватись правил добросусідства та обмежень, пов'язаних з встановленням земельних сервітутів та охоронних зон;
- зберігати геодезичні знаки, протиерозійні споруди, мережі зрошувальних і осушувальних систем.
- приступати до використання земельної ділянки Орендар має право після державної реєстрації Договору оренди.
Ризик випадкового знищення або пошкодження об'єкта оренди чи його частини
28. Ризик випадкового знищення або пошкодження об'єкта оренди чи його частини несе Орендар.
Страхування об'єкту оренди
29. Орендар зобов'язаний здійснити страхування об'єкту оренди на письмову вимогу Орендодавця.
Зміна умов договору і припинення його дії
30. Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.
31. Дія договору припиняється у разі: закінчення строку, на який його було укладено; придбання орендарем земельної ділянки у власність; викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом; ліквідації юридичної особи-орендаря. Договір припиняється також в інших випадках, передбачених законом.
32. Дія договору припиняється шляхом його розірвання за: взаємною згодою сторін; рішенням суду на вимогу однієї із сторін унаслідок невиконання другою стороною обов'язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом.
33. Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається.
34. Перехід права власності на орендовану земельну ділянку до другої особи, а також реорганізація юридичної особи-орендаря не є підставою для зміни умов або розірвання договору.
Відповідальність сторін за невиконання
або неналежне виконання договору
35. Сторони несуть відповідальність за невиконання чи неналежне виконання умов договору відповідно до закону та умов цього договору.
Прикінцеві положення
36. В інших випадках, які не передбачені цим Договором, сторони керуються чинним законодавством України.
37. Спори з питань, неврегульованих цим Договором, вирішуються судом у встановленому законодавством порядку.
38. Цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.
39. Невід'ємною частиною цього Договору оренди є: план (схема) земельної ділянки; акт визначення меж земельної ділянки в натурі; проект відведення земельної ділянки та її кадастровий план з відображенням у її використанні та встановлених земельних сервітутів у випадках передбачених законом, акт приймання передачі.
40. Зміст ст. 18 Закону України "Про оренду землі" сторонам зрозуміло.
41. Цей договір укладено в трьох примірниках, що мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться в Орендаря, другий - в Орендодавця, третій в Органі, який провів державну реєстрацію.
Реквізити сторін
Орендодавець:
Іван-Франківська міська рада: 76000, м. Івано-Франківськ, вул.Грушевського, 21; місцевий бюджет код 20568100, р/р 33216815700002, код платежу 13050500, МФО 836014 в УДК в Івано-Франківській області
Орендар:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Стіл ЛТД": 76005, м. Івано-Франківськ, вул. Набережна ім. В. Стефаника, 11-А, код ЄДРПОУ 20546095
Підписи сторін
Орендодавець: Орендар:
Цей договір підлягає реєстрації у Івано-Франківському міському відділі Івано-Франківської регіональної філії ДЗК при Держкомземі України.
Договір зареєстрований у Івано-Франківському міському відділі Івано-Франківської регіональної філії центру ДЗК при Держкомземі України, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від " " 2008 р. за №
Стягнути з відповідача Івано-Франківської міської ради, вул. Грушевського, 21, м. Івано-Франківськ, 76000 на користь позивача товариства з обмеженою відповідальністю "Стіл ЛТД" вул. Набережна ім.В.Стефаника, 11-А, м.Івано-Франківськ, 76005, код ЄДРПОУ 20546095, витрат по сплаті державного мита у розмірі 85 грн. та витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу у розмірі 118 грн.
Наказ видати позивачу після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання.
Суддя Фанда Оксана Михайлівна
рішення виготовлено та підписано 25.11.2008 року
Виготовлено в АС "Діловодство суду"
Суд | Господарський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 21.11.2008 |
Оприлюднено | 04.12.2008 |
Номер документу | 2433271 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні