Постанова
від 29.05.2012 по справі 4/5009/6189/11
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"29" травня 2012 р. Справа № 4/5009/6189/11

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Т. Дроботової -головуючого Н. Волковицької Л. Рогач за участю представників: прокуратури Томчук М.О. -прокурор відділу Генеральної прокуратури України позивачане з'явилися (про час і місце судового засідання повідомлено належно) відповідачівне з'явилися (про час і місце судового засідання повідомлено належно) третьої особине з'явилися (про час і місце судового засідання повідомлено належно) розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Заступника прокурора Запорізької області на постановувід 28.02.2012 р. Донецького апеляційного господарського суду у справі№ 4/5009/6189/11 господарського суду Запорізької області за позовомПершого заступника прокурора м. Запоріжжя в інтересах держави в особі Управління Державного комітету України по земельним ресурсам у м. Запоріжжі до - Запорізької міської ради - Приватного підприємства "ФІРМА "САМА" провизнання недійсним договору оренди землі та скасування рішення В С Т А Н О В И В :

У жовтні 2011 р. Перший заступник прокурора м. Запоріжжя в інтересах держави в особі Управління Державного комітету України по земельних ресурсах у місті Запоріжжі Запорізької області звернувся до господарського суду Запорізької області з позовом до Запорізької міської ради та ПП "ФІРМА "САМА" про:

- визнання недійсним та скасування рішення Запорізької міської ради від 25.02.2009 р. № 40/16 "Про передачу в оренду ПП "ФІРМА "САМА" земельної ділянки по пр. 40-річчя Перемоги, 63-67 у м. Запоріжжі для розташування кафе з літнім майданчиком";

- визнання недійсним договору оренди землі від 26.04.2010 р., укладеного між відповідачами.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оспорюване рішення ради прийняте з порушенням вимог статей 123, 124 Земельного кодексу України та статті 16 Закону України "Про оренду землі", щодо передання земельної ділянки без проведення аукціону та за відсутності позитивного висновку органу по земельних ресурсах, а відтак і договір, укладений на підставі цього рішення підлягає визнанню недійсним.

У відзиві на позовну заяву Запорізька міська рада погодилась з вимогами прокурора, вказавши на прийняття рішення про передачу товариству земельної ділянки в оренду без проведення аукціону в порушення вимог законодавства, зокрема, статті 124 Земельного кодексу України, в редакції чинній на час прийняття радою оскаржуваного рішення.

У відзиві на позовну заяву ПП "ФІРМА "САМА" просило відмовити у її задоволенні вказуючи на прийняття міською радою рішення в межах її повноважень, з дотриманням вимог закону, а також визначення сторонами договору всіх його істотних умов та відсутності підстав для визнання цього договору недійсним.

Рішенням господарського суду Запорізької області від 28.12.2011 р. (суддя Зінченко Н.Г.) у задоволенні позовних вимог відмовлено.

Мотивуючи рішення суд першої інстанції дійшов висновку щодо необґрунтованості позовних вимог вказавши, зокрема, що передача в оренду земельних ділянок із земель державної та комунальної власності відповідно до розділу Х "Перехідні положення" Земельного кодексу України здійснюється без проведення земельних торгів (аукціону).

За апеляційною скаргою прокурора Донецький апеляційний господарський суд (судді: Манжур В.В., Будко Н.В., Москальова І.В.) переглянувши рішення господарського суду Запорізької області від 28.12.2011 р. в апеляційному порядку, постановою від 28.02.2012 р. залишив його без змін.

Прокуратура Запорізької області подала до Вищого господарського суду України касаційну скаргу, в якій просить судові рішення у справі скасувати та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити, обґрунтовуючи доводи касаційної скарги помилковістю висновків судів, що в період передачі земельної ділянки згідно рішення від 25.02.2009 р. та укладення договору оренди землі від 26.04.2010 р. не діяла норма, яка передбачала передачу земельних ділянок у користування без проведення земельних торгів (аукціону).

Прокурор зазначив також щодо помилковості посилань судів на положення Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення державного регулювання у сфері будівництва житла" від 29.06.2010 р., оскільки на момент прийняття міською радою рішень від 30.07.2008 р. № 47/18 та від 25.05.2009 р. № 40/16 та укладення оспорюваного договору, вказаний Закон не був чинним.

ПП "ФІРМА "САМА" у відзиві на касаційну скаргу зазначило про безпідставність та необґрунтованість доводів прокурора, просило залишити скаргу без задоволення, а судові рішення у даній справі без змін.

Заслухавши доповідь судді - доповідача, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню частково з таких підстав.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами першої та апеляційної інстанції, рішенням Запорізької міської ради від 30.07.2008 р. № 47/18 ПП "ФІРМА "САМА":

- надано дозвіл на підготовку матеріалів погодження місця розташування кафе з літнім майданчиком по пр.40-річчя Перемоги, 63-67 (пункт 1);

- затверджені матеріали погодження місця розташування кафе з літнім майданчиком (пункт 2);

- дозволено вести проектування кафе з літнім майданчиком на протязі одного року на земельній ділянці (кадастровий номер 2310100000:03:040:0174) орієнтовною площею 0,3460га (землі під житловою забудовою) в межах згідно з планом, що додається, на землях раніше наданих рішенням виконавчого комітету Запорізької міської Ради від 11.09.1980 № 333/20 "Про відведення управлінню капітального будівництва міськвиконкому земельної ділянки в районі Миколаївської заплави для намиву території з наступним проектуванням та будівництвом мікрорайону " (пункт 3).

ПП "ФІРМА "САМА"отримані матеріали погодження місця розташування кафе з літнім майданчиком по пр.40-річчя Перемоги, 63-67, м. Запоріжжя, а саме: висновок Управління земельних ресурсів у місті Запоріжжі від 25.12.2007 р. за № 01-02, звернення ПП "ФІРМА "САМА" до міського голови від 08.06.2007 р., протокол розгляду проектної документації головним архітектором міста (заступником головного архітектора міста) в робочому порядку при головному управлінні архітектури та містобудування м. Запоріжжя від 13.09.2007 р. № 351/124, висновок Запорізької обласної інспекції по охороні пам'яток історії та культури від 09.10.2007р. № 1377, висновок Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Запорізькій області від 10.10.2007 р. № 4145/11/09, висновок Державного закладу "Запорізька міська санітарно-епідеміологічна станція Запорізької області" від 11.10.2007 р. № 04/1494, висновок Головного управління архітектури та містобудування від 09.11.2007 р. № 5063 про погодження місця розташування об'єкту, завдання Управління земельних ресурсів у місті Запоріжжі від 10.12.2007 р. № 01-02/9817 про складання матеріалів погодження місця розташування об'єкту, висновок КП "Управління капітального будівництва" від 25.12.2007 р. № 030/194 на вилучення земельної ділянки під кафе з літнім майданчиком).

Крім того, судами було встановлено, що рішенням Запорізької міської ради від 25.02.2009 р. № 40/16 тимчасово строком на 10 років комунальному підприємству "Управління капітального будівництва" припинено право користування земельною ділянкою площею 0,3430га, та затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки по пр.40-річчя Перемоги, 63-67 ПП "ФІРМА "САМА".

В пункті 2 вказаного рішення міської ради зазначено, що земельна ділянка (кадастровий номер 2310100000:03:040:0174) площею 0, 3430га (землі під житловою забудовою з трьома і більше поверхами) по пр.40-річчя Перемоги, 63-67 для розташування кафе з літнім майданчиком в межах згідно з планом, передається ПП "ФІРМА "САМА" в оренду строком на 10 років.

Згідно рішення Запорізької міської ради від 24.03.2010 р. № 87/35, до пунктів 2 та 3 рішення Запорізької міської ради від 25.02.2009 р. № 40/16 внесені зміни щодо розміру земельної ділянки, а саме: замість цифр "0,3430" зазначено "0,0343".

26.04.2010 р. між Запорізькою міською радою (орендодавець) та ПП "ФІРМА "САМА" (орендар) був укладений договір оренди землі, згідно умов якого орендодавець передав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,0343га по пр.40-річчя Перемоги, 63-67 у м.Запоріжжя для розташування кафе з літнім майданчиком, про що складено акт прийому-передачі. Договір укладено на десять років та зареєстровано у Запорізькій регіональній філії ДП "Центр державного земельного кадастру", про що у Державному реєстрі вчинено запис від 28.04.2010р. за № 041026101348.

Як вбачається з матеріалів справи, предметом спору у даній справі є визнання недійсним та скасування рішення Запорізької міської ради від 25.02.2009 р. № 40/16 "Про передачу в оренду ПП "ФІРМА "САМА" земельної ділянки по пр. 40-річчя Перемоги, 63-67 у м. Запоріжжі для розташування кафе з літнім майданчиком" та визнання недійсним договору оренди землі від 26.04.2010 р., укладеного між відповідачами, з підстав порушення процедури передання земельної ділянки в оренду без проведення аукціону.

Відповідно до статті 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

За статтею 2 Земельного кодексу України земельними відносинами є суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею, суб'єктами в яких виступають громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади, а об'єктами -землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні паї (частки).

Відповідно до частини 1 статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Частиною 1 статті 116 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

Статтею 124 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент прийняття радою оспорюваного рішення від 25.02.2009 р.) встановлений порядок передачі земельних ділянок в оренду та передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем. Підставою для укладення договору оренди може бути цивільно-правовий договір про відчуження права оренди.

Згідно зі статтею 123 Земельного кодексу України передача земельних ділянок в постійне користування передбачає проходження певної процедури по виготовленню технічної документації, її погодження компетентними органами тощо, що в подальшому є підставою для прийняття відповідного рішення органом місцевого самоврядування з цього питання.

Здійснюючи судовий розгляд справи та відмовляючи у задоволенні позовних вимог суди першої та апеляційної інстанції, дійшли висновку щодо відсутності законодавчо встановленої необхідності проведення аукціону щодо земельних ділянок по яких до 01.01.2008 р. вчинені відповідні дії та прийняті рішення з огляду на абзац 3 пункту 1 розділу Х Перехідні положення Земельного кодексу України.

Проте, колегія суддів вважає висновки судів передчасними з огляду на те, що Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву" № 509-VІ (509-17) від 16.09.2008 р. (із змінами, внесеними згідно із Законом № 2367-VI (2367-17) від 29.06.2010 р., пункт 1 розділу Х "Перехідні положення" Земельного кодексу України доповнено, зокрема, абзацом третім та встановлено, що у разі прийняття відповідними органами рішення про погодження місця розташування об'єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки до 1 січня 2008 року передача в оренду таких земельних ділянок із земель державної та комунальної власності здійснюється без проведення земельних торгів (аукціонів)" (абзац 3 підпункту 17 пункту 2 розділу I цього Закону).

Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву" № 509 (509-17) від 16.09.2008 р. набирає чинності з дня його опублікування (пункт 1 Прикінцевих положень) (крім випадків, встановлених вказаним пунктом), тобто з 14.10.2008 р. (Голос України, 2008, 10, 14.10.2008 р. № 195).

Крім того, абзацем 3 пункту 1 розділу Х "Перехідні положення" Земельного кодексу України, передбачено, що у разі прийняття відповідними органами рішення про погодження місця розташування об'єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки до 1 січня 2008 року передача в оренду таких земельних ділянок із земель державної та комунальної власності здійснюється без проведення земельних торгів (аукціонів), при цьому, зазначено, зокрема, що абзац 3 пункту 1 розділу Х діє до 15 жовтня 2010 року згідно із Законом України від 16.09.208 р. № 509- VI, враховуючи зміни, внесені Законом України від 29.06.2010 р. № 2367- VI.

Проте, задовольняючи позовні вимоги та посилаючись на рішення Запорізької міської ради від 30.07.2008 р. № 47/18 ПП "ФІРМА "САМА", яким, зокрема, надано дозвіл на підготовку матеріалів погодження місця розташування кафе з літнім майданчиком по пр.40-річчя Перемоги, 63-67 та затверджені матеріали погодження місця розташування кафе з літнім майданчиком, судами першої та апеляційної інстанції не з'ясовувалось питання чинності абзацу 3 пункту 1 розділу Х "Перехідні положення" Земельного кодексу України та можливості її застосування, а відтак і наявності, чи навпаки відсутності, встановленої статтею 124 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент прийняття оспорюваного рішення ради від 25.02.2009 р.), необхідності проведення земельних торгів.

Оскільки передбачені процесуальним законом межі перегляду справи в касаційній інстанції не дають їй права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази, рішення та постанова у справі підлягають скасуванню, а справа -направленню на новий розгляд до господарського суду Запорізької області.

При новому розгляді справи суду необхідно врахувати викладене, всебічно і повно перевірити доводи, на яких ґрунтуються вимоги та заперечення сторін, і в залежності від установлених обставин вирішити спір у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин.

Керуючись статтями 43, 111 7 , пунктом 3 статті 111 9 , статтями 111 10 , 111 11 , 111 12 Господарського процесуального кодексу України Вищий господарський суд України

П О С Т А Н О В И В :

Постанову Донецького апеляційного господарського суду від 28.02.2012 р. у справі № 4/5009/6189/11 та рішення господарського суду Запорізької області від 28.12.2011 р. скасувати, справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.

Касаційну скаргу задовольнити частково.

Головуючий суддя Т. Дроботова

Судді: Н. Волковицька

Л. Рогач

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення29.05.2012
Оприлюднено07.06.2012
Номер документу24461805
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —4/5009/6189/11

Ухвала від 05.09.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Попова І.А.

Ухвала від 08.08.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Попова І.А.

Рішення від 26.09.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Попова І.А.

Ухвала від 12.07.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Попова І.А.

Постанова від 29.05.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 22.05.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 28.04.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

Рішення від 28.12.2011

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

Ухвала від 12.12.2011

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

Ухвала від 17.11.2011

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні