cpg1251 номер провадження справи 8/72/12
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Запорізької області
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26.09.12 Справа № 4/5009/6189/11
За позовом Першого заступника прокурора м. Запоріжжя в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах -
позивач -Управління Державного комітету України по земельних ресурсах у м. Запоріжжя Запорізької області (69037, м. Запоріжжя, вул. Зелінського, 3)
до відповідача-1 Запорізької міської ради (690105, м. Запоріжжя, пр. Леніна, 206)
до відповідача-2 Приватного підприємства «Фірма «Сама»(м. Запоріжжя, вул. Українська, 33,к в. 112)
про визнання недійсним та скасування рішення Запорізької міської ради № 40/16 від 25.02.2009 р., визнання недійсним договору оренди землі від 26.04.2010 р.
Суддя І.А. Попова
Представники сторін:
від позивача : Бакум Д.О.,дов. № 39/05-12 від 01.02.2012 р.
від відповідача-1: Доніна Н.О., дов. № 01-17/2983 від 22.08.2011 р.
від відповідача-2: Савченко С.А., директор
В засіданні приймає участь прокурор: Костяновська Ю.О., посв. № 152 від 13.04.2009 р.
Розглядаються позовні вимоги про визнання недійсним та скасування рішення Запорізької міської ради № 40/16 від 25.02.2009 р., визнання недійсним договору оренди землі від 26.04.2010 р.
Постановою Вищого господарського суду України від 29.05.2012 р. скасовано рішення господарського суду Запорізької області від 28.12.2011 р. та постанову Донецького апеляційного господарського суду від 28.02.2012 р. по справі № 4/5009/6189/11, справу передано на новий розгляд господарському суду Запорізької області.
Відповідно до ст.. 2-1 ГПК України справу передано на розгляд судді Поповій І.А., справу прийнято до провадження та присвоєно номер провадження 8/72/12
Розгляд справи, призначений на 08.08.2012 р., відкладався до 05.09.2012 р., 26.09.2012 р. Строк вирішення спору продовжувався відповідно до ст. 69 ГПК України.
Вступну та резолютивну частини рішення оголошено судовому засіданні 26.09.2012р.
В обґрунтування вимог зазначено, що відповідно до ст. 5 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», державний контроль за використанням та охороною земель здійснює спеціально уповноважений орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів. Статтею 6 Закону України „Про державний контроль за використанням та охороною земель" встановлено, що до повноважень спеціально уповноваженого органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель належить здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; додержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання у користування, у тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок. Указом Президента України від 14.08.2000 №970/2000 затверджено Положення про Державний комітет України по земельних ресурсах (Держкомзем), (який діє до закінчення процесу реорганізації Держкомзему у Державне агентство земельних ресурсів України) згідно з п.1 якого останній вносить у встановленому порядку пропозиції щодо формування державної політики у сфері регулювання земельних відносин, використання, охорони та моніторингу земель, ведення державного земельного кадастру і забезпечує її реалізацію, здійснює управління в цій сфері, а також міжгалузеву координацію та функціональне регулювання з питань, віднесених до його відання.
Прокуратурою м. Запоріжжя проведено перевірку законності прийняття Запорізькою міською радою рішення від 25.02.2009 р. № 40/16 «Про передачу в оренду ПП «Фірма «Сама»земельної ділянки по вул. 40-річчя Перемоги, 63-67 для розташування кафе з літнім майданчиком»та подальшого укладення на його підставі договору оренди землі від 26.04.2010 р. Встановлено, що рішенням Запорізької міської ради від 25.02.2009 р. № 40/16 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ПП «Фірма «Сама»та передано в оренду на 10 років земельну ділянку по пр. 40-річчя Перемоги,63-67,загальною площею 0,3430 для розташування кафе з літнім майданчиком. Відповідно до вимог ст. 124 Земельного кодексу України (в редакції на час прийняття рішення) передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній та комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній власності здійснюється за результатами проведення торгів. Статтею 16 Закону України «Про оренду землі»передбачено, що укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України або за результатами аукціону. Попри це, рішенням міської ради земельна ділянка по вул. 40-річчя Перемоги, 63-67 передана в оренду ПП «Фірма «Сама»для розташування кафе з дітнім майданчиком без проведення відповідних торгів. Статтею 123 Земельного кодексу України встановлено, що проект відведення земельної ділянки погоджується із землекористувачем, органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органам, органами архітектури та охорони культурної спадщини і після одержання висновку державної землевпорядної експертизи, надається до відповідної міської ради, яка приймає рішення про надання земельної ділянки. Разом з тим, у отриманому ПП «Фірма «Сама»висновку управління Держкомзему у місті Запоріжжі зазначено, що відведення вищевказаної земельної ділянки можливо здійснити лише на конкурентних засадах шляхом проведення аукціону. Таким чином, в порушення вимог ст.ст. 123, 124 Земельного кодексу України та ст. 16 Закону України «Про оренду землі», зазначеним рішенням міської ради без проведення відповідних торгів, за відсутності позитивного висновку органу по земельних ресурсах затверджено проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. 40-річчя Перемоги, 63-67 м.Запоріжжя ПП «Фірма «Сама». Крім того, перевіркою встановлено, що на підставі оскаржуваного рішення 26.04.2010 р. Запорізькою міською радою та ПП «Фірма «Сама»укладено договір оренди землі загальною площею 0,0343 га за адресою: м.Запоріжжя, вул. 40-річчя Перемоги, 63-67 для розташування кафе з літнім майданчиком, який зареєстровано у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 28.04.2010 р. № 041026101348. Відповідно до ст. 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави та суспільства, його моральним засадам. Згідно ст.. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою-третьою, п'ятою та шостою статті 203 ЦК цього кодексу. Згідно ч. 4 ст. 15 Закону України «Про оренду землі»невід'ємними частинами договору оренди є: 1) план або схема земельної ділянки, яка передається в оренду; 2) кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів; 3) акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); 4) акт приймання-передачі об'єкта оренди; 5) проект відведення земельної ділянки у разі його розроблення згідно із законом. У даному випадку проектна документація із землеустрою, яка є невід'ємною частиною оспорюваного договору, не відповідає ч. 6 ст. 123 Земельного кодексу України щодо надання в оренду зазначеної земельної ділянки без проведення аукціону, що є підставою для визнання договору недійсним відповідно до закону. Приймаючи до уваги те, що рішення Запорізької міської ради прийнято з численними порушеннями земельного законодавства, договір оренди землі заявник вважає укладеним без достатніх на те підстав, передбачених ст. 116, 123, 124 ЗК України, що в свою чергу обумовлює підстави визнання його недійсним на підставі ст. 215 ЦК України та ст. 15 Закону України «Про оренду землі». При винесенні рішення Запорізькою міською радою та укладенні договору порушені організаційні відносини, пов'язані з передачею в оренду земельної ділянки, яка перебуває у комунальній власності, чим підривається авторитет держави та суперечить її інтересам, в особі спеціально уповноваженого органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель, що відповідно до ст.. 121 ч. 2 Конституції України зобов'язує органи прокуратури представляти інтереси держави в суді. Прокурор просить визнати недійсним та скасувати рішення № 40/16 «Про передачу в оренду земельної ділянки по вул. 40-річчя Перемоги, 63-67 для розташування кафе з літнім майданчиком»та визнати недійсним договір оренди землі від 26.04.2010 р..
Позивач -Управління Державного комітету України по земельних ресурсах у м.Запоріжжя Запорізької області -позовні вимоги з заявлених прокурором підстав підтримав.
Відповідач-1 Запорізька міська рада письмовий відзив на позов не надав. Представник відповідача в судовому засіданні заявив про визнання позову.
Відповідач -2 ПП Фірма «Сама»позовні вимоги визнав. У відзиві на позов зазначив, що земельну ділянку передано підприємству без проведення земельних торгів -аукціону, тобто з порушенням вимог законодавства, а також у порушення висновку, наданого органом державного контролю у сфері земельних відносин -Управління Держкомзему у м.Запоріжжя.
Заслухавши представників сторін, вивчивши матеріали справи, суд знаходить позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню внаслідок наступного:
Оспорюваним рішенням № 40/16 від 25.02.2009 р. Запорізької міської ради затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. 40-річчя Перемоги, 63-67 ПП «Фірма «Сама»та передано в оренду строком на 10 років зазначену земельну ділянку площею 0,3430 га для розташування кафе з літнім майданчиком, в межах згідно з планом, що додається, за рахунок земельної ділянки правок користування якою тимчасово припиняться пунктом 2 даного рішення.
В обґрунтування позову, заявленого в інтересах держави, про визнання недійсним рішення органу місцевого самоврядування, прокурор вказує на порушення останнім порядку прийняття рішення та передачі в оренду земельних ділянок, а саме, без проведення земельних торгів (аукціону).
За приписами постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 р. правовідносини у сфері використання і охорони земель, врегульовані розділами VI та VII ЗК України, можуть мати як приватноправовий, так і публічно-правовий характер (глави 29, 30, 33 названого Кодексу), а тому спори, що виникають з відповідних правовідносин, можуть, у залежності від їх правового характеру та складу учасників, вирішуватися за правилами адміністративного або господарського судочинства.
Даний спір є підвідомчим господарському суду.
Щодо правовідносин сторін судом встановлено: 08 червня 2007 р. ПП «Фірма «Сама»звернулося до Запорізької міської ради з завою про надання дозволу на відведення земельної ділянки для розташування кафе по вул.. 40 років Перемоги
Листом від 14.11.2007 р. № 01-04/4391 Управління земельних ресурсів у місті Запоріжжі повідомило, що ПП "Фірма "Сама" виконано та узгоджено містобудівне обґрунтування та отриманий позитивний висновок ГУАТАМ щодо розташування кафе з літнім майданчиком по пр. 40-річчя Перемоги, 63-67, а також позитивні висновки Запорізької обласної інспекції по охороні пам'яток історії та культури, Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Запорізькій області та ДЗ "Запорізька міська СЕС Запорізької області". Для подальшого землевідведення замовнику необхідний відповідний дозвіл. 10 грудня 2007 р. Управлінням земельних ресурсів у місті Запоріжжя приватному підприємству "Фірма "Сама" надано завдання № 01-02/9817 на складання матеріалів погодження місця розташування кафе з літнім майданчиком по пр. 40-річчя Перемоги, 63-67 та підготовку Акту резервування. 25 грудня 2007 р. КП "Управління капітального будівництва" ПП "ФІРМА "САМА" наданий позитивний висновок № 030/194 на вилучення земельної ділянки під кафе з літнім майданчиком по пр. 40-річчя Перемоги, 63-67. Рішенням Запорізької міської ради двадцять третьої сесії п'ятого скликання від 30.07.2008 р. № 47/18 за результатами розгляду матеріалів погодження місця розташування кафе з літнім майданчиком по пр. 40-річчя Перемоги, 63-67 вирішено надати ПП "Фірма "Сама" дозвіл на підготовку матеріалів погодження місця розташування кафе з літнім майданчиком по пр. 40-річчя Перемоги, 63-67 (пункт 1); затвердити ПП "Фірма "Сама" матеріали погодження місця розташування кафе з літнім майданчиком по пр. 40-річчя Перемоги, 63-67 (пункт 2); дозволили ПП "Фірма "Сама" вести проектування кафе з літнім майданчиком по пр. 40-річчя Перемоги, 63-67 на протязі 1 року на земельній ділянці (кадастровий номер 2310100000:03:040:0174) орієнтовною площею 0,3460 га (землі під житловою забудовою) в межах згідно з планом, що додається, на землях раніше наданих рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради від 11.09.1980 р. № 333/20 "Про відведення управлінню капітального будівництва міськвиконкому земельної ділянки в районі Миколаївської заплави для намиву території з наступним проектуванням та будівництвом мікрорайону" (пункт 3). 10 жовтня 2008 р. Виконавчим комітетом Запорізької міської ради та ПП "Фірма "Сама" укладений договір № 728 про плату за резервування земельної ділянки на період проведення проектно-вишукувальних робіт та ПП "Фірма "Сама" наданий Акт № 728 від 10.10.2008 р. резервування земельної ділянки за адресою: м. Запоріжжя, пр. 40-річчя Перемоги, 63-67, площею 0,3460 га на проведення проектно-вишукувальних робіт для розташування кафе з літнім майданчиком. На замовлення ПП "Фірма "Сама" розроблений та належним чином оформлений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки по пр. 40-річчя Перемоги, 63-67 для розташування кафе з літнім майданчиком.
26 квітня 2010 р. Запорізькою міською радою (орендодавець) та ПП "Фірма "Сама" (Орендар) укладено договір оренди землі, відповідно до умов якого Орендодавець, відповідно до рішення Запорізької міської ради № 40/16 від 25.02.2009 р. надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування кафе з літнім майданчиком, яка знаходиться: м. Запоріжжя, пр. 40-річчя Перемоги, 63-67, загальною площею 0,0343 га. У відповідності до п. п. 3, 4 договору земельна ділянка, що передається в оренду вільна від забудови, об'єкти інфраструктури відсутні. Договір укладається на десять років (пункт 8 договору).
Згідно акту прийому-передачі земельної ділянки Запорізька міська рада передала ПП "Фірма "Сама" земельну ділянку кадастровий № 2310100000:03:040:0174, загальною площею 0,0343 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, пр. 40-річчя Перемоги, 63-67. 28 квітня 2010 р. договір оренди землі зареєстрований в Запорізькій регіональній філії Державного підприємства "Центр Державного земельного кадастру", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за № 041026101348.
Підставами для визнання акту недійсним (яким є форма рішення колегіального органу) є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі..
Статтею 124 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент прийняття радою оспорюваного рішення від 25.02.2009 р.) встановлений порядок передачі земельних ділянок в оренду та передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем. Підставою для укладення договору оренди може бути цивільно-правовий договір про відчуження права оренди.
Згідно зі статтею 123 Земельного кодексу України передача земельних ділянок в постійне користування передбачає проходження певної процедури по виготовленню технічної документації, її погодження компетентними органами тощо, що в подальшому є підставою для прийняття відповідного рішення органом місцевого самоврядування з цього питання.
Встановлені обставини дають підстави вважати, що рішення № 40/16 «Про передачу в оренду земельної ділянки по вул. 40-річчя Перемоги, 63-67 для розташування кафе з літнім майданчиком»від 25.02.2009 р. не відповідає вимогам чинного на момент його прийняття законодавства.
Згідно ч.1 ст.215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього кодексу.
Відповідно до ч.1 ст.203 Цивільного кодексу України, зміст правочину не може суперечить цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства.
Частиною 1 ст. 207 ГК України передбачено, що господарське зобов'язання, що не відповідає вимогам закону, або вчинено з метою, яка завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, або укладено учасниками господарських відносин з порушенням хоча б одним з них господарської компетенції (спеціальної правосуб'єктності), може бути на вимогу однієї із сторін, або відповідного органу державної влади визнано судом недійсним повністю або в частині.
Вирішуючи спір про визнання угоди або її частини недійсною, господарський суд має встановити наявність тих обставин, з якими закон пов'язує визнання угоди (її частини) недійсною і настання відповідних наслідків, а саме: відповідність змісту угоди вимогам закону, додержання встановленої форми угоди; правоздатність сторін за угодою; у чому конкретно полягає неправомірність дій сторони тощо.
Згідно приписів чинного законодавства підставою для надання в оренду земельної ділянки державної або комунальної власності та передумовою укладення відповідного договору є рішення особи, яка здійснює розпорядження нею від імені власника.
Договір оренди земельної ділянки від 25.04.2010 р. укладений сторонами по справі на підставі рішення Запорізької міської ради № 40/16 від 25.02.2009 р. За умови визнання недійсним вказаного рішення органу місцевого самоврядування, оспорюваний договір оренди земельної ділянки визнається судом недійсним.
Відповідач-1 та відповідач-2 заявили про визнання позову, оскільки при прийнятті оскаржуваного рішення та вподальшому при укладенні спірного договору оренди землі порушено вимоги законодавства.
Відповідно до ст.. 22 ГПК України відповідач має право, зокрема, визнати позов повністю або частково.
Статтею 78 ГПК України встановлено, що у разі визнання відповідачем позову господарський суд приймає рішення про задоволення позову за умови, що дії відповідача не суперечать законодавству або не порушують прав і охоронюваних законом інтересів інших осіб.
Позовні вимоги задовольняються.
Судові витрати покладаються на відповідачів порівну в розмірі, передбаченому законодавством на день подання даного позову.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 49, 78, 82-84 ГПК України, суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги задовольнити.
Визнати недійсним рішення Запорізької міської ради «Про передачу в оренду земельної ділянки по вул. 40-річчя Перемоги, 63-67 для розташування кафе з літнім майданчиком» № 40/16 від 25.02.2009 р.
Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки, укладений 26.04.2010 р. Запорізькою міською радою та ПП «Фірма «Сама», який зареєстровано у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 28.04.2010 р. № 041026101348.
Стягнути з Запорізької міської ради (690105, м. Запоріжжя, пр. Леніна, 206, ЄДРПОУ 02140892) в доход державного бюджету України (отримувач: Державний бюджет Орджонікідзевського району, банк отримувача: Головне управління Державного казначейства України у Запорізькій області, р/р 31119095700007, МФО 813015, код ЄДРПОУ 34677145, код бюджетної класифікації 22090200, символ банку 095) 85 грн. державного мита. Видати наказ.
Стягнути з Приватного підприємства «Фірма «Сама»(м. Запоріжжя, вул. Українська, 33, кв. 112, ЄДРПОУ 35183234) в доход державного бюджету України (отримувач: Державний бюджет Орджонікідзевського району, банк отримувача: Головне управління Державного казначейства України у Запорізькій області, р/р 31119095700007, МФО 813015, код ЄДРПОУ 34677145, код бюджетної класифікації 22090200, символ банку 095) 85 грн. державного мита. Видати наказ.
Стягнути з Запорізької міської ради (690105, м. Запоріжжя, пр. Леніна, 206, ЄДРПОУ 02140892) в доход державного бюджету України (отримувач Державний бюджет Орджонікідзевського району; банк отримувача УДК у Запорізькій області, МФО 813015,ЄДРПОУ 34677145, рахунок № 31218264700007, код бюджетної класифікації 22050003; символ звітності банку -264) 118 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу. Видати наказ.
Стягнути з Приватного підприємства «Фірма «Сама»(м. Запоріжжя, вул. Українська, 33, кв. 112, ЄДРПОУ 35183234) в доход державного бюджету України (отримувач Державний бюджет Орджонікідзевського району; банк отримувача УДК у Запорізькій області, МФО 813015,ЄДРПОУ 34677145, рахунок № 31218264700007, код бюджетної класифікації 22050003; символ звітності банку -264) 118 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу. Видати наказ.
Повне рішення складено 01 жовтня 2012 року.
Суддя І.А. Попова
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 26.09.2012 |
Оприлюднено | 08.10.2012 |
Номер документу | 26310715 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Попова І.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні